بسم الله
#حدیث
منزلت مؤمن
▫️١
🔸ملائکه برمؤمن مقاوم نازل میشوند و تسکین و تکلم و انس و دوستی با او دارند، هم در دنیا و هم آخرت:
🔻إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ* نَحنُ أَوْلِياؤُكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَكُمْ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فِيها ما تَدَّعُون
(فصلت٣٠و٣١)
🔸
🔸روایتی میفرماید:
ذات مؤمن قابل شناخت نیست.
ذات نبی و عترتش ع هم قابل شناخت نیست
چرا؟
چون اساساً ذات خدا قابل شناخت نیست، و اهل بیت ظهور مطلق نور ذات خدایند، و مؤمنین هم شعاع و ظهور مقیدی از آن ظهور مطلق اهل بیت ع هستند.
🔻عن إسحاق بن عمار قال: قَالَ ابوعبدالله علیه السلام:
إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَقْدِرُ أَحَدٌ قَدْرَهُ،
وَ كَذَلِكَ لاَ يَقْدِرُ قَدْرَ نَبِيِّهِ،
وَ كَذَلِكَ لاَ يَقْدِرُ قَدْرَ اَلْمُؤْمِنِ، ...
(الکافي ج ۲، ص ۱۸۳)
🔸
🔸مؤمن شیعه، شعاع وجودی اهل بیت علیهم السلام است، که ملائکه در خدمت اویند، تسبیح ملائکه حول عرش الهی برای خدا، هم تنزیه خداست (هو المؤمن)، و هم تنزیه بنده مؤمن از حدودش است و استغفارشان برای اوست که «المؤمن مرآت المؤمن» (المؤمن عبد آینهی المؤمن رب است)، و «قال الله: الْمُؤْمِنُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ».
🔻 فِی عُیُونِ اَلْأَخْبَارِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ اَلرِّضَا عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَدِیثٌ طَوِیلٌ وَ فِیهِ یَقُولُ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ:
وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِکَةَ لَخُدَّامُنَا وَ خُدَّامُ مُحِبِّینَا، یَا عَلِیُّ اَلَّذِینَ یَحْمِلُونَ اَلْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا بِوَلاَیَتِنَا.
( تفسیر نور الثقلین , جلد 4 , صفحه 511 )
🔸 قال الصادق عليه السلام :
🔻 ... يَا عَبْدَ اَللَّهِ وَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ :
🌟 نَزَلَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ يَقْرَأُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ:
اِشْتَقَقْتُ لِلْمُؤْمِنِ اِسْماً مِنْ أَسْمَائِي سَمَّيْتُهُ مُؤْمِناً،
فَالْمُؤْمِنُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ،
وَ مَنِ اِسْتَهَانَ مُؤْمِناً فَقَدِ اِسْتَقْبَلَنِي بِالْمُحَارَبَةِ
(بحارالأنوار ج ۷۴، ص ۱۸۹)
🔸
🔸ملائکه تسبیح گویند به تسبیح مؤمن، و مؤمنین تسبیح گویند به تسبیح اهل البیت (علیهم السلام)
🔻عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ الْأَئِمَّةَ (علیهم السلام) مِنْ نُورٍ فَعَصَرَ ذَلِکَ النُّورَ عَصْرَةً فَخَرَجَ مِنْهُ شِیعَتُنَا فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحُوا وَ قَدَّسْنَا فَقَدَّسُوا وَ هَلَّلْنَا فَهَلَّلُوا وَ مَجَّدْنَا فَمَجَّدُوا وَ وَحَّدْنَا فَوَحَّدُوا، ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ خَلَقَ الْمَلَائِکَةَ،
فَمَکَثَتِ الْمَلَائِکَةُ مِائَةَ عَامٍ لَا تَعْرِفُ تَسْبِیحاً وَ لَا تَقْدِیساً وَ لَا تَمْجِیداً،
فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحَتْ شِیعَتُنَا فَسَبَّحَتِ الْمَلَائِکَةُ لِتَسْبِیحِنَا،
وَ قَدَّسْنَا فَقَدَّسَتْ شِیعَتُنَا فَقَدَّسَتِ الْمَلَائِکَةُ لِتَقْدِیسِنَا،
وَ مَجَّدْنَا فَمَجَّدَتْ شِیعَتُنَا فَمَجَّدَتِ الْمَلَائِکَةُ لِتَمْجِیدِنَا،
وَ وَحَّدْنَا فَوَحَّدَتْ شِیعَتُنَا فَوَحَّدَتِ الْمَلَائِکَةُ لِتَوْحِیدِنَا،
وَ کَانَتِ الْمَلَائِکَةُ لَا تَعْرِفُ تَسْبِیحاً وَ لَا تَقْدِیساً مِنْ قَبْلِ تَسْبِیحِنَا وَ تَسْبِیحِ شِیعَتِنَا،
فَنَحْنُ الْمُوَحِّدُونَ حِینَ لَا مُوَحِّدَ غَیْرُنَا وَ حَقِیقٌ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی کَمَا اخْتَصَّنَا وَ اخْتَصَّ شِیعَتَنَا أَنْ یُنْزِلَنَا [فی] أَعْلَی عِلِّیِّینَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی اصْطَفَانَا وَ اصْطَفَی شِیعَتَنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَکُونَ أَجْسَاماً فَدَعَانَا وَ أَجَبْنَا فَغَفَرَ لَنَا وَ لِشِیعَتِنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَسْتَغْفِرَ الله .
[بحارالانوار- جلد ۲۶، صفحه ۳۴۳]
🔻[ترجمه]:
جامع الاخبار: جابر بن عبداللَّه انصاری گفت: از پیامبر شنیدم که میفرمود: خداوند من و علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمه را از نور واحد آفرید؛ سپس آن نور را فشرد و شیعیان ما از آن خارج شدند. ما تسبیح گفتیم، شیعیان ما نیز تسبیح گفتند؛ ما تقدیس کردیم، آنها نیز تقدیس کردند؛ ...
💎ادامه👇👇👇
▫️٢
🔻... ما تهلیل نمودیم، شیعیان ما نیز تهلیل گفتند؛ ما تمجید نمودیم، آنها نیز تمجید کردند؛ ما اقرار به وحدانیت کردیم، آنها نیز اقرار کردند. سپس خداوند آسمانها و زمینها و ملائکه را آفرید. ملائکه صد سال ماندند و در این مدت تسبیح و تقدیس و تمجید را نمی دانستند. ما تسبیح کردیم پس شیعیانمان به تسبیح ما تسبیح کردند؛ و ملائکه از تسبیح ما و شیعیانمان تسبیح گفتند.
ما تقدیس کردیم و شیعیانمان تقدیس کردند؛ ملائکه از تقدیس ما تقدیس نمودند.
ما تمجید کردیم و شیعیان ما تمجید کردند؛ ملائکه از تمجید ما تمجید نمودند.
ما اقرار به توحید نمودیم و شیعیان ما نیز اقرار کردند؛ ملائکه از اقرار ما اقرار کردند.
ملائکه قبل از تسبیح ما و شیعیانمان، تسبیح و تقدیس را نمی دانستند.
پس ما موحد بودیم موقعی که موحدی جز ما نبود. شایسته است بر خدا - چنان چه این امتیاز را به ما و شیعیان ما بخشیده - که ما را در اعلی علیین جای دهد. خداوند سبحان ما و شیعیان ما را برگزید، قبل از اینکه اجسام باشیم ما را خواند، جواب دادیم؛ ما و شیعیانمان را آمرزید، قبل از این که طلب مغفرت کنیم.
🔸
🔸مؤمن، "شیعه" نامیده شد، چون شعاع همان نور الهیه در اهل البیت (علیهم السلام) است:
🔻 عَنِ المفضل قال: قُلتُ لِمَوْلَانَا الصَّادِقِ علیه السلام مَا کُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ؟
⚡قَال ع: کُنَّا أَنْوَاراً نُسَبِّحُ اللَّهَ تَعَالَی وَ نُقَدِّسُهُ حَتَّی خَلَقَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سَبِّحُوا فَقَالَتْ أَیْ رَبَّنَا لَا عِلْمَ لَنَا،
فَقَالَ لَنَا سَبِّحُوا فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحَتِ الْمَلَائِکَةُ بِتَسْبِیحِنَا أَلَا إِنَّا خُلِقْنَا أَنْوَاراً وَ خُلِقَتْ شِیعَتُنَا مِنْ شُعَاعِ ذَلِکَ النُّورِ، فَلِذَلِکَ سُمِّیَت شِیعَةً، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ الْتَحَقَتِ السُّفْلَی بِالْعُلیَا ثُمَّ قَرَّبَ مَا بَیْنَ إِصْبَعَیْهِ.
🔻[ترجمه]:
کتاب محتضر: مفضل گفت: از مولایمان حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم: شما قبل از خلقت آسمانها و زمین چه بودید؟ فرمود: ما انواری بودیم که خدا را تسبیح میکردیم و تقدیس مینمودیم، تا خداوند ملائکه را آفرید و به آنها فرمود: تسبیح کنید! گفتند خدایا ما تسبیح نمی دانیم! به ما فرمود: تسبیح کنید! ما تسبیح کردیم و ملائکه از تسبیح ما تسبیح کردند. ما نور آفریده شدیم و شیعیان ما از شعاع این نور خلق شده اند. به همین جهت شیعه نام گرفته اند. روز قیامت پایین به بالا ملحق میشود. [اینطور] بعد دو انگشت خود را به هم نزدیک و ملحق کرد.
[بحارالانوار،مجلد ۲۶، صفحه ۳۵٠]
🔸
🔸طینت ملکوتی مؤمن شیعه، سنخیت دارد با همان طینت مخزونه مکنونه خلقت اهل البیت (علیهم السلام) [که ارتباط با اسم مستأثر مکنون و مخزون الهی دارد]، و شیعه بمنزله بدن و اهل البیت بمنزله روح آن بدن اند، که بدن مطیع محض و تحت انقیاد و جذبه و حیات روح است:
🔻بصائر الدرجات،... محمد بن مروان عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ :
⚡خَلَقَنَا اللَّهُ [خلق الله ارواحنا] مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ، ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِینَةٍ مَخْزُونَةٍ مَکْنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ فَأَسْکَنَ ذَلِکَ النُّورَ فِیهِ فَکُنَّا نَحْنُ خَلْقاً وَ بَشَراً نُورَانِیِّینَ لَمْ یَجْعَلْ لِأَحَدٍ فِی مِثْلِ الَّذِی خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِیباً، وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِیعَتِنَا مِنْ أَبْدَانِنَا، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِینَةٍ مَخْزُونَةٍ مَکْنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِکَ الطِّینَةِ، وَ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ فِی مِثْلِ ذَلِکَ الَّذِی خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِیباً إِلَّا الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِینَ، فَلِذَلِکَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمُ النَّاسَ، وَ [صار] سَائِرُ النَّاسِ هَمَجاً فِی النَّارِ وَ إِلَی النَّارِ.
🔻[ترجمه]:
بصائر الدرجات: محمّد بن مروان میگوید از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم که میفرمودند: خداوند ما را از نور عظمت خود آفرید سپس ما را از طینتی مخزون و پنهان از زیر عرش صورت بخشید، آن نور را در این طینت قرار داد؛ بنابراین ما هم از جهت خلقت و هم از جهت بشر بودن نورانی هستیم. و هیچ کس بهره ای از گونه خلقت ما ندارد. و ارواح شیعیان ما را از بدنهای ما آفرید و بدن هایشان را از طینتی مخزون و پنهان که پایین تر از آن طینت بود. و برای هیچ کس نصیبی در چگونگی خلقت آنها قرار نداد به جز انبیا و مرسلین. و به همین جهت ما و آنها انسان هستیم و بقیه مردم مانند همج در آتشند و به سوی آتش رهسپارند.
[بحارالانوار- مجلد ۲۵، صفحه ۱۴]
🔸
@Salehy @Salehi786
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
جلسات وعظ استاد #مؤیدی
دوباره برگزار میگردد
از چهارم بهمنماه 1399
شنبهها و یکشنبهها | بعد از فریضه عصر
قم، خیابان توحید، کوچه سوم،
مسجد حضرت علی المرتضی علیهالسلام
آقایان | بانوان
استاد گرامی، جلسات را با رعایت کامل
و ملاحظه دقیق شیوهنامههای بهداشتی
برگزار میکنند.
دیگران نیز آگاه فرمایید …
♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛
ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
#مناسبتی
▪️سخنرانی ایام فاطمیه دوم ١۴۴٢
🔻امشب چهارشنبه ٢۴ دی ١٣٩٩
🔸ادای امانتِ فطرت الهی و نورِ ولایی در قانون طلایی👇
🌐 https://eitaa.com/salehy/1361
ادای امانت فطرت الهی در قانون طلایی - ایام فاطمیه دوم١۴۴٢ - چهارشنبه ٢۴ دی١٣٩٩ .mp3
27.24M
🔈 ادای امانتِ فطرت الهی و نورِ ولایی در قانون طلایی👆
▪️سخنرانی ایام فاطمیه دوم ١۴۴٢
🔻چهارشنبه ٢۴ دی ١٣٩٩
🔸
@Salehy
🔸جهت مشارکت در انجام قربانی و انفاق آن در راه خدا میان مستمندان در مناطق محروم، به محبت محبوبه حق حضرت زهرا (سلام الله علیها)، کمکهای خود را (تا جمعه ٣ بهمن ٩٩) به حساب گروه امام حسن (علیه السلام) واریز بفرمایید، و فیش واریزی را به آیدی @sorro89 بفرستید:
⚡ 6362 _ 1410 _ 7833 _ 5545 ⚡
🔻حساب مشترک بنام «محمدحسین صالحی / فاطمه جلالی»
🌐 eitaa.com/joinchat/4191879212C9843626e9a
04- شهید سید مجتبی نواب صفوی - واحد شهدا بسیج معصومیه - تابلو 4 .jpg
15.56M
🔸 شهید سید مجتبی نواب صفوی (ره)
🔻 ٢٧ دی ماه، سالروز شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی گرامی باد.
🔻فایل با کیفیت قابل چاپ نشریه دیواری معبر واحد شهدای بسیج حوزه علمیه معصومیه (س)
🔻از خاطرات طلبگی ما، و تولید سال ١٣٨٧، که با مسئولیت طلبه فاضل مرحوم شهید مهدی مطلبی تهیه میشد. (رحمة الله علیه)
🔻در مورد مرحوم مطلبی، که در راه روشنگری هسته ای در سفر تبلیغی به رحمت خدا رفت
sahebnews.ir/244557/
www.rajanews.com/news/216011
11.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴شعر بسیار زیبای فاطمی، تلفیقی از روضه حضرت فاطمه و شهدای فاطمی جبهه🏴
دیر آمدم... دیر آمدم... در داشت میسوخت
هیئت میان «وای مادر» داشت میسوخت
دیوار دم میداد؛ در بر سینه میزد
محراب مینالید؛ منبر داشت میسوخت
جانکاه: قرآنی که زیر دست و پا بود
جانکاهتر: آیات کوثر داشت میسوخت
آتش قیامت کرد، هیئت کربلا شد
باغ خدا یک بار دیگر داشت میسوخت
یاد حسین افتادم آن شب آب میخواست
ناصر که آب آورد سنگر داشت میسوخت
آمد صدای سوووت؛ آب از دستش افتاد
عباس زخمی بود، اصغر داشت میسوخت
سربند «یازهرا»ی محسن غرق خون بود
سجاد، از سجده که سر برداشت میسوخت
باید به یاران شهیدم میرسیدم
خط زیر آتش بود؛ معبر داشت میسوخت
برگشتم و دیدم میان روضه غوغاست
در عشق، سرتاپای اکبر داشت میسوخت
دیدم که زخم و تشنگی اینجا حقیرند
گودال، گل میداد خنجر داشت میسوخت
شب بود، بعد از شام برگشتم به خانه
دیدم که بعد از قرنها در داشت میسوخت
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم
زهرا در آتش بود؛ حیدر داشت میسوخت
🏴
شعر آقای حسن بیاتانی، که رهبر انقلاب با تحسین وی فرمودند: «خیلی خوب بود، این تلفیق بین حوادث صدر اسلام حوادث ذیل اسلام، که حوادث دوران دفاع مقدس و اینهاست یک چیز جالبی است. این نکته ابتکاری جالبی بود در شعر شما.» ۱۳۹۵/۱۲/۵
🌐 farsi.khamenei.ir/video-content?id=38989
🔸
@Salehy