باسمه تعالی
این طلبه که از قضا از سبک برخوردهایش خوشم نمی آید مورد احضار قرار گرفته است
هر جرمی که این طلبه داشته باشد این چه وضع برخورد با یک طلبه در دادگاه ویژه است که باید الگوی دادگاه های دیگر باشد
قضات دادگاه ویژه روحانیت قم در برخورد با طلاب واقعه فیضیه نشان دادند که ضعیف کشند
در تهران هم ظاهرا دنبال اثبات همان مطلب هستند
جناب حجت الاسلام و المسلمین رییسی مسئول دادگاه ویژه روحانیت پاسخگوی این برخوردها باشند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۸/۲۸
@salmanraoofi
🔆جزئیات بازداشت صدرالساداتی از زبان برادرش
برادر سیدمهدی صدرالساداتی در صفحه اینستاگرام این فعال فضای مجازی جزئیاتی از بازداشت او را منتشر کرد:
🔻🔻🔻🔻🔻
شاید اینبار ادبیاتی متفاوت و شکل و شمایل همیشگی را در این پست نبینید چون اینجانب برادر سید محمد مهدی صدر الساداتی این پست را می گذارم. ابتدا شرح مختصری از غیبت دو روزه ی برادرم را به اطلاع دوستان میرسانم.
پس از احضاریه ی دادسرای ویژه روحانیت در شعبه تهران بدون مطرح کردن موضوع اتهامات وی را احضار کردند که این احضاریه از طریق خود ایشان اطلاع رسانی شد. ایشان دیروز حوالی ساعت 10 صبح در دادسرا حضور یافت و تا ساعت 15 هیچ اطلاعی از ایشان به بستگان و دوستانشان نرسید. اینجانب از طریق برخی از دوستان این ماجرا را پیگیری کردم نهایتا متوجه شدم که ایشان را بازداشت کردند.
پس از پیگیریهای پیاپی متوجه شدم که به ایشان اجازه ی هیچ نوع تماس جهت وثیقه یا کفالت یا اطلاع رسانی را هم ندادند و بنده نیز که پیگیر بودم با جوابهای سربالا و بی ربط مواجه میشدم تا نهایتا در وهله ی اول کفالت 20 میلیونی را قبول کردند ، یکی از دوستان که کارمند رسمی دولت نیز میباشد جهت کفالت ایشان به دادگاه مراجعه کرد اما کفیل را رد کردند و پس از مدتی دوباره به او زنگ زدند که بیاید، بعد برگه وثیقه ی 100 میلیونی را نشان دادند ، اما بر اثر گذشت زمان دیگر فرصت وصول وثیقه منتفی شد ، لذا ایشان دیشب را در زندان اوین سپری کردند ، در کمال شگفتی امروز صبح که جهت اجرای وثیقه مراجعه کردم وثیقه ی 100 میلیونی را نیز قبول نکردند و گفتند پرونده های دیگری در راه است که هنوز تفهیم اتهام نشده و وثیقه سنگینتر میشود و تا وقتی که اتهامات جدید تفهیم نشود مبلغ وثیقه هم روشن نمیشود و در حال حاضر پاسخگوی هیچکدام از پیگیریهای ما نیستند ، بنابراین مشخص میشود که سید مهدی امشب را هم میهمان زندان اوین خواهد بود.
چند فقره از اتهاماتی که به ایشان نسبت داده اند که مربوط به ماجرای ده ونک میباشد از این قرار است : تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه نظام ، اخلال در نظم ، توهین علیه مامور نیروی انتظامی و ...
اکنون چند نکته مبهم در مورد وضعیت سید مهدی را متذکر میشوم : حق وکیل را به وی ندادند در صورتی که طبق بند 190 کیفری ایشان حق گرفتن وکیل را دارد. پرونده دارای شاکی مشخصی نیست و با گزارشات تهیه گردیده که باید احراز شود. متهم حق دارد پرونده را بخواند و از آن کپی داشته باشد (آگاهی از اتهامات).
و در آخر احتمالا فردا با شرایطی که در حال حاضر مشاهده میشود ، بعید به نظر میرسد که مبلغ وثیقه مشخص شود. این پست را جهت اطلاع رسانی به اصرار دنبال کننده های سید مهدی صدرالساداتی گذاشتم و امیدوارم پیگرد قانونی نداشته باشد.
این پست پس از ساعاتی از صفحه اینستاگرام صدرالساداتی حذف شد و آن را نقل از سایت «الف» منتشر شده است
پ ن ۱: ایشان داماد آیت الله مدرسی شورای نگهبان هستند و دادگاه ویژه بلای خاصی سر ایشان نخواهد آورد
البته آیت الله مدرسی اینقدر عدالت و تقوی دارند که در روند پرونده دخالت نکنند ولی آنجا هم لحاظ ایشان را خواهد کرد
پ ن ۲: اینکار برای قوه قضاییه و دادگاه ویژه روحانیت و شخص حجت الاسلام رییسی هزینه های زیادی خواهد داشت
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
صدرالساداتی بازداشت شد
🔹 سید مهدی صدرالساداتی روحانی جوانی که اقدام به افشاگری در همه حوزه ها میکرد بازداشت شد.
🔹طبق اطلاع خبرنگار فارس وی به دلیل نوع عملکردش در ماجرای ده ونک و شیوه های تبلیغاتی اش با دستور دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده است.
fna.ir/bpox25
@Farsn
هدایت شده از سلمان رئوفی
♦️روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت تهران اعلام کرد اقاى سيدمحمد مهدى صدرالساداتى باشکایت چهار شاکی خصوصی به این دادسراى احضار و پس از انجام تحقيقات و صدور قرار تامين كفالت در بازداشت نمیباشد.
@AkhbareFori
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ماجرای خانههای سازمانی کارخانه شماره پنج دهونک
🏠 ماجرای تخریب خانههای بازنشستگان در ده ونک یک ماجرای محلی در شمال شهر تهران بود که حالا به یکی از ماجراهای داغ سراسری در رسانهها و شبکههای اجتماعی تبدیل شده است.
📝ابعاد مختلف این ماجرا را در لینک زیر بخوانید:
👉 fna.ir/bpop7u
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سرانجام ماجرای پر سر و صدای ده ونک چه میشود؟
@Farsna
#اختصاصی
💢کتاب «الرأی الآخر فی الوحده و التقریب» اثر شیخ محمد سند ترجمه شد
🔹وحدت از اصول اساسی در زندگی مسالمت آمیز جوامع بشری است، که مورد تاکید اسلام است.
🔹اثر حاضر که براساس سلسله مباحث استاد آیتالله سند، از سوی شیخ علی حمودالعبادی تدوین شده و توسط «علی زاهد پور» ترجمه گردیده است، به جنبههای گونان «وحدت و تقریب» بر اساس آموزههای فقهی و کلامی میپردازد.
🔹این اثر در سه فصل تنظیم شده است: فصل اول «نظام وحدت»؛ فصل دوم درباره «نظام تقریب و گفتوگو و اتحاد»؛ فصل سوم «نظام هم آهنگ ساز و مطابقت با زمان و مکان».
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/Lg7rD
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
♻️نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱
🔹بازرگان برخلاف دوران اول و متقدم، در اواخر عمر فکر می کرد جغرافیای موضوع دین با جغرافیای موضوع علم با هم متمایز و دقیقتر بگوییم، متباین و جدا هستند.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت دوم
🔸این موضوع و موضع و فضا، عللی دارد و ما باید آن را تعلیل و علت یابی کنیم. یک علت آن پیشرفت های غرب بود. علت دیگر آن، احساس تأخر تاریخی در میان ایرانیان بود. علت سوم، آموزه های دینی بود.
🔸ما ایرانیان متکی به آموزه هایی همچون مهدویت هستیم که ما را علی الدوام معترض شرایط موجود و منتظر شرایط موعود قرار داده است. حکومت علوی، آرمانخواهی دینی و نظایر این مفاهیم ریشه ای از یک سو و اتفاقی که در مغرب زمین افتاد بود از سویی دیگر، احساس تأخر تاریخی و عقب افتادگی بر کشور و ذهنیت عمومی ایرانیان سایه افکند. راه حل هایی که ارائه می شد، هر کدام منشاء تاریخی و تجارب متفاوت خود را داشتند.
🔸ملی گرایان فکر می کردند با بازگشت به ایران باستان، مسأله پیشرفت حل می شود. از همین زمان، سنگ بنای ملی گرایی در ایران گذاشته شد. غرب زده ها فکر می کردند که تنها راه نجات از این وضع، به تعبیر مشهور آن دوران از سرتا پا غربی شدن بود.
🔸 برخی بر دیدگاه های اسلامی باور و تکیه و تأکید داشتند و معتقد بودند که با بازگشت به اسلام باید مسأله را حل کرد. بعدها چپ ها یا مارکسیست ها شیوه های سوسیالیستی را برای حل مساله عقب ماندگی تجویز می کردند.
🔸البته در زمان مشروطه، مارکسیسم فروغی نداشت و در سالهای بعد بود که رشد جدی تری یافت و توانست بدل به گفتمان غالب جریان های غیراسلامی منتقد رژیم شود. اما اگر بخواهیم نگاهی سیستماتیک و منظم داشته و جریانات منتقد دین را صورت بندی کنیم، می بایست در همین جا به مارکسیست ها نیز اشاره کنیم. باید توجه داشته باشیم که میان این چهار نحله، میانه هایی وجود داشته است.
🔸برای نمونه، برخی ملی گرایان بودند که تمایل داشتند با سازگاری با مذهب مساله را حل کنند. به همین طریق، برخی غرب زده ها بودند که دوست داشتند با سازگاری مذکور مساله کشور را حل و فصل کنند. ملی مذهبی ها نمونه گروه اول هستند. برخی هم بودند که با سازگاری اسلام و مارکسیسم سودای طی طریق پیشرفت داشتند. چپ های اسلامی از این جمله اند. دکتر علی شریعتی را می توان به این گروه نزدیک دانست که بر کارکردهای اجتماعی دیدن تأکید می کرد و تحلیل اجتماعی از دین داشت نه تحلیل فلسفی.
بن مایه های تئوری های اجتماعی او هم مارکسیستی بود. تا جایی که شهید مطهری در وصف نگاه او به عاشورا -کتاب حسین وارث آدم- گفته است که شریعتی روضه مارکسیستی برای این واقعه خوانده است. شریعتی یک مومن و متدینی بود که اساس فکر اجتماعی اش یا بهتر بگوییم آبشخور اصلی صورت بندی های تفکر اجتماعی اش، مارکسیسم بود. شریعتی در پی سازگار کردن دین با دنیای جدید اما با رویه سوسیالیستی آن بود.
🔸مشابه همین رهیافت، اما با جهتی معکوس، برخی مانند مهندس مهدی بازرگان بودند که فکر می کردند اسلام را باید با رویکرد غربی- لیبرالی آن سازگار کرد. او معتقد بود هر آنچه از علم می خواهید، دین گفته و علم جدید در حال رمزگشایی این «راه طی شده» [تعبیر و نامی کتابی از بازرگان] است.
🔸 به بیان دیگر، بر آن بود که ما همه مقاصد و معارف را در دین داریم و کار علم آن است که این راه طی شده را راززدایی کند. البته بازرگان اواخر عمر چنین نمی اندیشید. بازرگان متأخر در تمایز با دوران متقدم خود، به جدایی علم و دین باور یافته بود.
▫️ البته جناب دکتر، در بازرگان متقدم هم گدارهایی برای گذار به دوران متأخر او وجود داشت. برای نمونه، در دوران اول حیات فکری خویش رویکرد علم گرایانه، کارکردگرایانه و پوزیتیویستی داشت و در پی تأویل علم گرایانه آیات قرآن بود.
🔸بازرگان برخلاف دوران اول و متقدم، در اواخر عمر فکر می کرد جغرافیای موضوع دین با جغرافیای موضوع علم با هم متمایز و دقیقتر بگوییم، متباین و جدا هستند.
🔸دیدگاه اسلامی هم شامل چند دسته بود. برخی تصور می کردند ما همان الگوهای غربی پیشرفت را بربگیریم اما عاری از جوانب فرهنگی آنها. تصور آنها این بود که غرب تنها از حیث فرهنگی دچار مشکل است و می توان دستاوردهای فنی و علمی و اقتصادی آنها را دریافت کرد. دستاوردهای تکنولوژیک اقتصادی غرب اینان را شوکه کرده بود. اینها در پی آن بودند که سیستم غرب گرایی در ایران مترتب شود که دستاوردهای فنی و اقتصادی غرب را توشه گیری کند، منتها از مظاهر فرهنگی آن بلاد اجتناب کنند.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
♻️نشر مطالب به معنای تایید آن نیست
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۲
🔹برخی مانند بازرگان می گویند علم کار خود را بکند و دین کار خود و هیچ کدام را تحقیر نمی کند یا بهتر بگوییم درجه دوم نمی کند.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت سوم
▫️یعنی این دسته فکر می کردند تکنولوژی خنثی است و لوازم و استلزامات یا پیوست فرهنگی ندارد؟
🔸بله همین طور است. یک عده هم بودند که با نگاهی سلفی مآبانه فکر میکردند که اساساً هرچه مظهر دوران مدرن است باید کنار گذاشت. اینها عمدتاً وجه نگرانی شان از منظر فرهنگ بود و می خواستند پرونده این دوران جدید را به کلی و تمام قد ببندند.
🔸یک مثالی شهید مطهری در یکی از کتابهایش دارد و آن این که زمانی که گوجه فرنگی وارد ایران شده بود به آن بادمجان ارمنی گفته می شد. فردی فرزندی داشت که تمام مفاسد اخلاقی این فرزندش را تحمل می کرد تا اینکه روزی دید این فرزند در حال خوردن گوجه است. این پدر خطاب به فرزندش گفته بود که تمام مفاسد تو را را تحمل می کنم ولی تحمل بادمجان خوردنت را نه! این یک نگاه مذهبی اما همزمان متحجر، متصلب و سلفی است.
▫️ گفته شده هیچ کدام از مراجع بزرگ ما با مظاهر مادی دنیای غرب مخالفتی نداشته اند. با این مدعا موافق هستید؟
🔸کمتر عالمی در تاریخ معاصرمان بوده که مخالفتی ظاهرگرایان با مظاهر دوران جدید غرب داشته باشد و یا نقدهایی غیرمنطقی از دنیای غرب را برجای گذاشته باشد. البته این به معنای این نیست که اصلا نبوده است . این دیدگاه که تحت عنوان گرایش سلفی مآب از آنها یاد کردیم، باورمندان خود را عمدتاً در میان متدینین و لایه هایی غیر از لایه اول علمای دین می یافت.
🔸رویکردهایی هم بودند که به لحاظ دینی، بس شریعت مدارانه موضوع پیشرفت را دنبال می کردند. بسیاری از فقها و مراجع دراین زمره جای می گرفتند.
🔸نگاه شریعت مدارانه عالمانه -تعبیر از من است- با نگاه سلفی و سنتی در تمایز جدی قرار داشته است. البته در برخی موارد شباهت هایی هم داشته اند اما هسته اصلی دیدگاه های این دو نحله، تفاوت دارند.
🔸این گروه هم گوناگون بوده است. برخی مبناگرایانه معتقد بودند که علوم اسلامی موجود هم فایده ای برای پیشرفت ندارند و باید بحث را از صفر و پیشاعلوم اسلامی موجود برای نظریه پردازی در مورد پیشرفت آغاز نمود.
▫️ممکن است به برخی اسامی افراد در گرایش اخیرالذکر اشاره کنید؟
🔸بهتر است از اینها نامی نبرم. تصور می کنم اغلب مخاطبان متوجه شوند چه کسانی مقصود ما هستند. فی الجمله بگویم این گروه اکنون هم حضور دارند. در عین حال ژن این گروه و سایر گروه های دیگر در ماجرای تقابل علم و دین در دوران مشروطه شکل گرفته است. تمام اتفاقات اکنون را می توان در دوران مشروطه ریشه یابی کرد. کاش متنی تهیه می شد و در آن تبارشناسی و ریشه شناسی جریانات فعلی کشور را تا دوران مشروطه پی می گرفت. البته جریانات فعلی تغییراتی جدی نسبت به ماسبق خود یافته اند.
🔸اجازه بدهید همین روند را در قلمرو مناسبات علم و دین صورت بندی روشنتری داشته باشم. این اقدام یک جمع بندی هم هست. بر این اساس باید گفت برخی به این نتیجه رسیده اند که علم و دین کاملا متمایزند و ربطی به هم ندارند. به بیان دیگر و منطقی، قائل به تباینمیان علم و دین هستند. توجه به این نکته ضروری است که این گروه، لزوماً در زمره غرب زده ها نیستند. برخی این ایده را به طرفداری از دین طرح می کنند و می گویند دین بسیار فاخرتر از آن است که علم بتواند به حوزه آن نفوذ کرده و سخنی در قلمرو آن داشته باشد.
🔸برخی از باب آن که علم فاخرتر از آن است که نیازی به دین داشته باشد یا دین بتواند چیزی بر آن بیفزاید، قائل به تباین این دو حوزه هستند. برخی هم مانند بازرگان می گویند علم کار خود را بکند و دین کار خود و هیچ کدام را تحقیر نمی کند یا بهتر بگوییم درجه دوم نمی کند.
▫️به نظر میرسد نگاهی که میگوید دین، مقدس است و سیاست محل مکر و دروغ است، می تواند در پاره ای موارد طریقی مشابه با متدینان قائل به جدایی علم و دین داشته باشد. موافقید؟
🔸بله. البته برخی مانند سروش هم همین انگاره را طرح کردهاند و با وجود دلسوزی برای دین، اولویت را به امر مدرن می بخشند. شما هم البته تعمیم ناروا ندادید و در پرسشتان با قید پاره ای موارد، گویی به این واقعیتی که گفتم التفات داشتید.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی ۲۰
#پنهان_پژوهی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی الاستیعاب : قال أبو عمر : «أسلم العباس قبل فتح خيبر، و كان يكتم إسلامه، و ذلك بيّن في حديث الحجاج بن علاط أنه كان مسلما يسرّه ما يفتح الله عزّ و جلّ على المسلمين، ثم أظهر إسلامه يوم فتح مكة، و شهد حنينا و الطائف و تبوك. و قيل: إن إسلامه قبل بدر، و كان رضى الله عنه يكتب بأخبار المشركين إلى رسول الله صلّى الله عليه و سلم، و كان المسلمون ينقوّون به بمكة ، و كان يحبّ أن يقدم على رسول الله صلّى الله عليه و سلم ، فكتب إليه رسول الله صلّى الله عليه و سلم: إنّ مقامك بمكة خير، فلذلك قال رسول الله صلّى الله عليه و سلم يوم بدر: من لقي منكم العباس فلا يقتله، فإنه إنما أخرج كارها. و كان العباس أنصر الناس لرسول الله صلّى الله عليه و سلم بعد أبى طالب .»
🔹ترجمه:
در استیعاب آمده ابوعمر گفت : عباس بن عبدالمطلب قبل از فتح خیبر اسلام آورد و دائما اسلام خود را می¬پوشاند و این مسئله در حدیث حجاج پسر علاط روشن است که گفته : مسلمان بود و از فتح های مسلمین خوشحال می¬شد سپس اسلامش را در روز فتح مکه آشکار کرد و در جنگ حنین و طائف و تبوک حاضر شد . و گفته شده اسلامش قبل از بدر بود و او که خداوند از او راضی باشد اخبار مشرکین را به رسول خدا صلّى الله عليه و سلم می¬نوشت و مسلمانان او را در مکه برگزیده بودند و او دائما دوست داشت خدمت رسول خدا برسد . پس رسول خدا صلّى الله عليه و سلم به او نوشت : ماندن تو در مکه بهتر است . به همین دلیل رسول خدا روز بدر فرمود : هر کس عباس را دید پس او را نکشد ، همانا او با ناخرسندی خارج شده . و عباس بیشتر از همه مردم یاور رسول خدا صلّى الله عليه و سلم بعد از ابوطالب بود .
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
#علم_اصول
#فلسفه
پیش فرض های فلسفی علم اصول
نویسنده: سید محمد انتظام
انتشارات: بوستان کتاب
🔆پیوند فلسفه با اصول
از بهکارگیری پردامنه و فارغبالانه واژگان فلسفی توسط برخی از اصولیان در لابهلای نوشتههای اصول آغاز
و تا استخدام عمیقترین و غامضترین استدلالورزیها و کشوقوسهایِ روشِ اندیشیدن در اصول به پیش رفته است.
گام اوّل مطالعه این پیوند، شناسایی و فهرست کردن موارد بهرهگیری و وامگیریهایی میباشد که انجام گرفته است.
برداشتن این گام نسبت به بهرهگیری و وامگیریهای اصول از فلسفه از دشواریهای خاص خود را دارد؛ به ویژه اگر بخواهیم به پیگیری و ردیابی تأثیر هر قاعده فلسفی در اصول نیز دست زنیم. کتاب حاضر این مهم را بهگونهای تحسین برانگیز به انجام رسانده است.
تعداد صفحات424
تاریخ نشر1384
🔆البته این معرفی سایت پژوهشگاه از کتاب است قبلا که کتاب را دیدم خوب بود ولی نویسنده به نظر نه در اصول و نه فلسفه قوی نبود و ظرائف بسیاری مغفول مانده بود
@salmanraoofi