هدایت شده از اسرار پیدا
♻️💠 زمینیسازی پارادوکسیکال "ذات اقدس اله" : اندر تمجید هاشمی رفسنجانی توسط حضرت آیت الله جوادی آملی
🔹سالها "ذات اقدس اله" را فراتر از همه قیودات شنیدیم، دانستیم و تلقی کردیم. ما را تا اوج برد.
🔹شاید از سادهی بسیط و همه فهم خداوند ما را فراتر هم برد و آن را عمیق یافتیم.
🔹تازه تازه عادت کرده بودیم که با خداوند همیشگی با زبان ناتابآور حکمی ـ عرفانی هم میشود ارتباط یافت.
🔹تازه تازه فهمیدیم یا داشتیم درمییافتیم که قرار است فقهی که از ذات اقدس اله برآید، بر جان جهان نمای ما نازل شود و ما جرعهای از فقاهت حکیمانه و عارفانه را تلذذ کنیم.
🔹تازه تازه میفهمیدیم که تفسیر قرآن آن ذات اقدس اله را هم باید جور دیگر تصویر کرد و بر مدار تسنیم شوقآور درآمد و خود را تسلیم ذوق حکیمانه کرد.
🔹🔹اما هم نمیدانستیم و هم انتظار نداشتیم که آن ذات اقدس اله درونیشدهی ما، در سالهای واپسین در فرودگاه توصیف، تجلیل و تبجیل آن سفر کرده آب و استخر دیبا خود را نیز بر ما نشان دهد و فقیه و مفسر خوانده شود.
🔹انتظار نداشتیم که آیتالله خواندهی روزنامهی جمهوری فرارتر از لقبی تشریفاتی، بیش از حد عادی مدال افتخار بگیرد.
🔹طرفه آنکه:
وقتی جامعه انقلابی، جرعهنوش اخلاص "سردار آسمانی" خود بود و یک دل و پر پیمانه سه بار از عمق جان و با دیدههای پربصیرت و پر اشک میسرود که "انا لا نعلم منه الا خیرا"، انتظار نداشت که کسی از اوج ستایش فردی به عنوان "سردار سازندگی" فراتر رود.
🔹مردم کوچه و خیابان هم انتظار نداشتند که تمام "ذات اقدس اله" در خدمت قضای نگفتن جملهی پر رمز و راز "انا لا نعلم منه الا خیرا" قرار گیرد و مدال تفسیر و فقه بر سینهی آن سفر کردهی آب و استخر نشانده شود.
✅ البته جای شکر و سپاس باقی است که خداوند متعال تنها از افق ذات اقدس اله سرداران خود را به آحاد اهل ایمان معرفی نمیکند. بیجهت نیست که "سردار آسمانی" تشییع میلیونی شد و "سردار سازندگی" تشییعی بهیاد ماندنی را در ذاکرهی ما خاطرهسازی کرد.
✳️ سردار سازندگی نیازمند تبجیل و تجلیل ماند. اما نه مفسر خواندن او دردی را دوا میکند و مقتضی اذعان حتی تصنعی به "انا لا نعلم منه الا خیرا" خواهد بود و نه فقیه تلقی کردن او کرسی "مرجعیت شورایی" ـ و نه صرفاً "فقاهت شورایی" ـ را بر تارک کرسیهای نظریهپردازی در حوزهها خواهد رساند.
✅ خطبهخوانهایی از خطبهخوانی کناره گرفتند. برخی به نیت خیر، برای پرهیز از اختلاف و تنش، و بهخاطر هراس بیش از حدّ نسبت به تعمیق شکافها. برخی هم پا به پای جامعه و آحاد مؤمن انقلابی نیامدند.
💠 کسی که به هر دلیل نیامد، میتواند مأجور باشد. اما زمینهمندی را چندان نمیتوان جبران و دوا کرد. بلکه، نمیتوان پنهان کرد یا تغافل کرد که:
پیامها و سخنرانیها نشان داده است گاه نمایندگان ذات اقدس اله، برای نظام، انقلاب و تمدنسازی عریق دینی بهره دارند و دعای خیر میکنند. اما از آنان، شاید بیشتر برای تبجیل و ... سرداران گذشته، حال و آیندهی سازندگی مایه گذاشته میشود. اما اینها چندان با طرح مرجعیت رشیدهی شهید صدر نمیسازد.
ذبیح الله نعیمیان
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
هدایت شده از شیخعلےعزلتےمقدم
رجیم شده گان انقلاب.mp3
1.94M
رجیمشدگانانقلاب
#بصیرت_نافذ
🆔 @hazin14
باسمه تعالی
بحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را تا به حال برای
حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس مشهد
کریمه اهل بیت علیهم السلام قم (مشکات قم)
موسسه فتوت (فرهنگ و تمدن توحیدی)
مدرسه فقهی صاحب الامر عج
و اخیرا مشکات تهران درخواست داشته
🔅به صورت خلاصه یا کامل ارائه کرده ام
🔅حوزه های علمیه خواهران و برادران در هر جای کشور درخواست داشته باشند
مانعی برای ارائه بحث نیست
👈البته در غیر از قم در ۴ شنبه و ۵ شنبه یا ایام تعطیلی تبلیغی یا تابستان در خدمتم
🔅شیخ اعظم انصاری ره خدمات بزرگی به مقام فقاهت و علم فقه و اصول داشته اند
عجالتا جناب استاد اکبرنژاد که مشاهیر را در موارد مختلف دعوت به مناظره می کنند
و نقدهای مختلفی به شیخ انصاری ره دارند
اگر از موضع مناظره با مجتهدین مسلم و صاحب نام پایین بیایند
چه در مورد شیخ و چه در موارد دیگر اگر حاضر به مناظره باشند
حاضرم با ایشان در موارد مختلف مناظره کنم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۱/۲
@salmanraoofi
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
557.7K
🔅مذاکره با دشمن....
بررسی و نقد دیدگاه حسن روحانی و سروش محلاتی درباره مذاکره امام حسین(ع) با دشمن.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم.
@ahlebait110
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر میکند. او چه زمانی که طلبهای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر میکند. مدتی است شنیده میشد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متنهای حدیثی را معتبر مینماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعیاش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابنطاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیتالله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوشفکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: شنیدهها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آوردهاید که با روشهای پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نمودهاید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟
🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است.
▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کردهاند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمیدهد. خود فقها، آیات را تقطیع میکنند. پس این تراث، باید بهطورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمیکنند و آن را قطعهقطعه میکنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فینفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده شده است.
▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع میکند و سپس حکم به حرمت میدهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همینطور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگترین میزان را کتاب و سنت میگرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است.
▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی میخواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع میشود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، اینها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 آیتالله اعرافی در اختتامیه همایش کتاب سال حوزه:
🔹 نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم
◽️روشهای اصیل و دقیق حوزوی باید مورد استفاده قرار گیرد؛
سنت مباحث استاد و شاگرد، سنت تقریر شفاهی و کتبی، سنت تعلیقه نویسی، گفتگوی شاگرد و استاد، سنت مذاکره علمی، سنت تحقیقی که به امرمادی گره نخورده است از جمله این سنن است.
◽️تحقیقات بزرگ ما مدیون تلاش بزرگی است که عالمان ما بدون چشم داشت تولید کردند. زندگی طلاب مااز نظر معیشت آسان نیست ولی طلاب ما این تولیدات فاخر را با این سنن ایجاد کردند.
◽️ نیازمند گام های جدی در حوزه علمیه هستیم. هنوز فاقد یک نگاه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را به هم گره بزند.
🔹 آیتالله خرازی از عالمان اخلاقی و مردمدار هستند
◽️کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند.
◽️ ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک میبینند.
http://hawzahnews.com/news/882660
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
سلمان رئوفی
🔻 آیتالله اعرافی در اختتامیه همایش کتاب سال حوزه: 🔹 نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم ◽️رو
باسمه تعالی
خدا را شکر که میکنم که در بهترین ایام، هفت سال در خدمت آیت الله سیدمحسن خرازی این عالم مدقق و محقق، فقیه حق الفقیه و اصولی بزرگوار شاگردی کردم
از ایشان مطالب زیادی فراگرفتم و تقریبا همه امضاهای پرونده بنده برای مسائل مختلف از ایشان است
موضوع عمده بحثهای ایشان در فقه از حدود ۲۰ سال قبل نوآورانه، محققانه و دقیق بوده (بحث بانک و تلقیح مصنوعی را ببینید) و عمده بحثهای مکاسب محرمه شیخ را مثل غیبت با جامعیت، تتبع و دقت ستودنی قلم زده اند و فروعی مثل ترور را نیز اضافه کرده اند.
کتاب البحوث الهامه فی المکاسب المحرمه ایشان حقا و انصافا در زمره بهترین کتابهای مکاسب محرمه است
در اصول هم مثل کتاب عمده الاصول ایشان، کمتر کتابی آرا اعلام نجف و اعلام قم را یکجا جمع کرده، فقط به آراء شهید صدر نپرداخته اند
در دنیاگریزی به سلف صالح اقتدا کرده و با اینکه از نظر بعضی مراجع تقلید قطعا در زمره افراد اعلم هستند چون مراجعه زیادی در حد رساله نداشته اند رساله نداده اند
اگر آثار علمی ایشان را با بعضی مدعیان جدید مرجعیت مقایسه کنید، برتری علمی ایشان کاملا روشن است
فقط از زمین و زمان توجیه برای رساله دادن و مطرح کردن خود نمی آورند
در سیاست و انسان شناسی هم زیرک هستند
در دور اول انتخابات و شرکت آقای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری هرچقدر اطرافیان مسجدی و دیگران فشار آوردند و اصرار کردند که از ایشان حمایت کنید تاکید می کردند که من کلیات را میگویم و فرد تعیین نمی کنم لله الحمد بنده هم تا به امروز به ایشان در انتخابات مختلف اقتدا کرده ام البته به همه گفتم که به دولت روحانی رای ندهند و همه می دانند که من از این فرد و دولتش بی زارم
در فتنه ۸۸ هم ساکت نبودند و در ایام غبارآلود فتنه به گوش خودم شنیدم که فرمودند اطرافیان آقای هاشمی خیر ایشان را نمی خواهند
مواضع ایشان در حمایت از امام خمینی ره و رهبری حفظه الله و انقلاب هم بسیار خوب و متین است
به هر حال از نظر شخصیت برجسته اخلاقی، حسن ذوق و دقت فقهی، استیعاب و دقت اصولی و کیاست سیاسی شخصیت برجسته و بسیار قابل استفاده ای هستند و حیف که ناشناخته اند و مورد مراجعه کما هو حقّه نیستند
دروس ایشان به علت کسالت امسال تعطیل شد و ان شاءالله بعد از ایام فاطمیه پیش رو آغاز خواهد شد
خدای متعال به ایشان سلامتی کامل عنایت کند و حقیر را از ادعیه ایشان بهره مند نماید
امیدوارم ایشان بنده را در زمره شاگردان خود بپذیرند و در قیامت شفیع بنده باشند
و السلام
۱۳۹۸/۱۱/۳
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔸آیت الله خرازی: بزرگترین برکت انقلاب رهایی از سلطه مستکبران است | نباید در قبال نعمت نظام اسلامی بی انصافی کرد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق:
🔹 زمانی با جامعه مدرسین خدمت امام راحل رفتیم که حضرت امام به برخی افراد که مدام بدون انصاف به انقلاب ایراد می گرفتند تشر زدند که آیا می توانند یک مغازه را اداره کنند؟ نباید در برابر این نعمت بزرگ و برکاتی که برای مردم داشته بی انصافی شود.
🔹رهبر انقلاب فرمودند که با دانشجویان با خاکی برخورد کرد، باید با تواضع و خیرخواهی با مردم و مخاطبان برخورد شود نه این که برخوردها از موضع قدرت و فرمان دادن باشد چرا که جوانان زیر بار اینگونه برخوردها نمی روند.
🔹کار روحانیت انتقال معارف دینی و پرداختن به هدایت جامعه با ملایمت است، روحانی باید مدیریت داشته باشد و با تبیین معارف ناب دین مردم را جذب اسلام کند، در مسیر هدایت باید محکم در میدان ایستاد و با شرح صدر عمل کرد.
🌐 http://yon.ir/GAkAF
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔸آیت الله خرازی: بزرگترین برکت انقلاب رهایی از سلطه مستکبران است | نباید در قبال نعمت نظام اسلامی بی انصافی کرد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق:
🔹 زمانی با جامعه مدرسین خدمت امام راحل رفتیم که حضرت امام به برخی افراد که مدام بدون انصاف به انقلاب ایراد می گرفتند تشر زدند که آیا می توانند یک مغازه را اداره کنند؟ نباید در برابر این نعمت بزرگ و برکاتی که برای مردم داشته بی انصافی شود.
🔹رهبر انقلاب فرمودند که با دانشجویان با خاکی برخورد کرد، باید با تواضع و خیرخواهی با مردم و مخاطبان برخورد شود نه این که برخوردها از موضع قدرت و فرمان دادن باشد چرا که جوانان زیر بار اینگونه برخوردها نمی روند.
🔹کار روحانیت انتقال معارف دینی و پرداختن به هدایت جامعه با ملایمت است، روحانی باید مدیریت داشته باشد و با تبیین معارف ناب دین مردم را جذب اسلام کند، در مسیر هدایت باید محکم در میدان ایستاد و با شرح صدر عمل کرد.
🌐 http://yon.ir/GAkAF
@salmanraoofi
🔆آیت الله اعرافی با تجلیل از شخصیت ارزشمند علمی و اخلاقی آیت الله خرازی، تصریح کرد:
🔅از دوران نوجوانی آیت الله خرازی را به عنوان یک استاد و فاضل و شخصیت اخلاقی کامل شناخته می شود.
🔅وی افزود: کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند.
🔅مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: از نظر عبادی نیز تقید خاص ایشان به تهجد و تقید به نماز جماعت مثال زدنی است؛ ایشان نماز معنوی و اثرگذاری را به عنوان یک امام جماعت همیشه برپا داشته اند.
🔅وی زهد آیت الله خرازی را ستود و گفت: ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می بینند.
🔅آیتالله اعرافی بیان کرد: ایشان فرزند عصر و زمانه خود و پاسخگوی نیاز زمانه خود می باشد؛ روحیه انقلابی ایشان، هماهنگی با حرکت انقلاب اسلامی و امام عزیز نیز فصل دیگر در شخصیت بسیار ارزشمند ایشان است؛ زیرا ایشان به ارزش های انقلاب و امام و رهبری عنایت داشته و دارند.
🔅وی تصریح کرد: در عرصه علمی باید گفت که آثار علمی ایشان بسیار زیاد است؛ همچنین بسیاری از کتب ایشان چاپ نشده است؛ تعلیقه نویسی گسترده ایشان در عرصه های مختلف به چشم می خورد.
🔅وی افزود: تحقیق اصولی ایشان دارای ۷ جلد است و یک متن درسی نیز تهیه کرده است؛ ایشان از چند چهره حوزوی است که یک دوره اصول را نوشته است؛ در زمینه فقه نیز مباحث بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به مکاسب المحرمه ایشان که یک دوره کتاب ۷ جلدی است اشاره کرد که در چند جلد این کتاب به مباحث روز پرداخته است.
🔅مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بدایة المعارف ایشان کتاب جامع و مستدل و عمیق و قوی در عرصه های علمی است؛ البته کارهای چاپ نشده و مقالات ایشان نیز در جای خود باید بررسی شود؛ ایشان از جمله عالمانی هستند که این مباحث را شخصا با قلم خود نگاشته است.
🔅وی با اشاره به فلسفه این تجلیل ها اشاره کرد و گفت: سنت صبر، حوصله، تحلیل عمیق و ایستادگی در مسیر حق و رعایت حدود الهی اصولی است که باید در حوزه های ما احیا شوند؛ دانشگاه نیزباید این الگوها را بشناسد و به آنها تاسی کند.
🔅آیتالله اعرافی بیان کرد: بسیار علاقه مند بودیم که ایشان را در این مراسم زیارت کنیم ولی به دلیل کسالت چند ماهه اخیر ایشان، توفیق حضور این عالم بزرگوار را نداشتیم که امیدواریم خداوند به این عالم وارسته سلامت عاجل عنایت فرماید.
@Hawzahnews
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#فقه
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد ۱
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
بسم الله ارحمن الرحیم
📌 نکته های نو در علوم مقدماتی اجتهاد
▪ محققین علم اصول و فقه برای اجتهاد مبانی یا مبادی برشمرده اند که خانه اجتهاد بر آن بنا شده از نظر ایشان توقف اجتهاد بر این علوم توقف مقدمه بر ذی المقدمه است و بدون این علوم اجتهاد ممکن نیست . پرداختن به تعداد این علوم ، مقدار احتیاج به آنها و همه مطالب مربوط به این علوم خود بحثی اجتهادی و مفصل است ، اما بعضی ظرایف مربوط به این علوم که کمتر مورد دقت و بررسی قرار گرفته میتواند افق جدیدی را به روی پژوهندگان فقه و اصول باز کند ما در این مقاله به بررسی این ظرایف و نکات خواهیم پرداخت .
▪ از آنجا که بحث در این مقاله بحث از اثبات یا نفی این مقدمات نیست و هدف ارائه نکات نو در این مقاله است لذا ا کثرا از زاویه جدیدی به مباحث پرداخته شده و بحثهای روشی مطرح گردیده بدین معنی که چگونه باید این علوم را در استنباط به کار گرفت و یا بحث از این زاویه مطرح شده که چه معضلات و مشکلاتی در این علوم وجود دارد و چگونه میتوان به حل آنها پرداخت .
▪ برای بیشتر روشن شدن زاویه بحث در ابتدای بعضی مباحث به زاویه بحث یا نکات مورد بررسی قرار گرفته پرداخته شده .
ما در این مقاله ابتدا به بررسی علوم عقلی و نیمه عقلی ، سپس علوم ادبی و بعد از آن علوم نقلی و در آخر به علوم جدید خواهیم پرداخت.
علوم عقلی
✳ 1)فلسفه:
پرداختن به مقدمه بودن فلسفه برای اجتهاد از مباحثیست که در علوم مقدماتی مورد بحث قرار نگرفته گرچه دانستن فلسفه برای فهم و حل بعضی مباحث علم اصول از نظر عده ای لازم است اما لزوم دانستن این علم برای اجتهاد در علم اصول از مباحثیست که در این جایگاه باید مورد بررسی قرار گیرد همچنین تاثیر داخل کردن فلسفه در اصول به حدیست که دو اصول کاملا متفاوت را میتواند رقم زند لذا در این فصل به آراء فقها و اصولیون در این رابطه خواهیم پرداخت و نکات دیگری را که برای طالبان اجتهاد لازم است مطرح خواهیم کرد .
🔹 الف) اصل نیاز به فلسفه فارغ از وضع موجود :
ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که آیا فلسفه واقعا برای اجتهاد مورد نیاز است یا احتیاجی به این علم نیست ؟
🔸 موضوع فلسفه بحث از مطلق وجود است ، آنچه در فلسفه کنونی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد وجودات تکوینی اند نه اعتباری فارغ از این نکته ، سنخ تحلیلات فلسفه نوعی تحلیل عقلی فلسفی است که به نحوه تحقق وجود ، رابطه وجودات از حیث طولی و عرضی ، رابطه وجود و ماهیت در خارج و مباحثی ازاین قبیل میپردازد لذا چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد :
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi