هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراض عباس گودرزی، نماینده #بروجرد در مجلس به بی تفاوتی های علی لاریجانی: مردم زیر بار مشکلات معیشتی هستند شما مسائل فرعی رو در دستور کار قرار میدهید.
#روشنگری
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از هابیلیان
🔶 #نابغه هایی که نباید بشناسیم شون، چون #جنگ_نرم است👆
ما فقط باید زن ها و مرد های ایرونی اونور آب رو بشناسیم!! و به خورد ما بدهند که هر کس توی ایران هست، پیشرفت نمیکنه و همه بدبخت و فلاکت زده و عقب افتاده هستن!!
👉 @Habiliyan
AUD-20180801-WA0001.mp3
11.05M
#نشر_دهید
کلیت مطالب درست است گرچه نقدهایی هم واردست
مسلما این بحران را رد خواهیم کرد و افق ایران اسلامی ۱۴۰۴ شگفت انگیز است
طلاب با تمام توان در صحنه همدلی و توجیه مردم حاضر باشند
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔻 دستور رهبر انقلاب به رئیسجمهور برای برخورد قاطع با متخلفین اقتصادی
🔹 رهبر انقلاب: در همین شرکتهای صوریای که درست کردند و آمدند به عنوان اینها ارز گرفتند، دستگاه امنیتی باید دنبال کند
🔹 آقای رئیسجمهور راجع به وارد کردن خودرو یک دستور خوبی دادند، که بسیار خوب است.
🔹 آقای دکتر روحانی! هرچه میتوانید از این کارها بکنید؛ این مردم را واقعا خوشحال میکند و کمک میکند به پیشرفت کشور
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از خبرگزاری فارس
آیتالله نوری همدانی:
🔹با اخلالگران اقتصادی به عنوان خائن برخورد شود.
🔹خیلی از مشکلات معیشتی ربطی به تحریم ندارد، با مدیریت صحیح و نظارت بر بازار و قیمتها حل میشود.
🔹مسئولان هرچه سریعتر به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کنند.
🔹دستگاه قضایی باید هرچه سریعتر به پرونده مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و به مردم گزارش دهد.
fna.ir/bnsym5
@Farsna
هدایت شده از بر پا
رهبری چه میکند؟
☘تحلیل رفتار رهبر برای کسانی که بنا دارند به او کمک کنند مهم است وقتی نتوانیم رفتار او را تحلیل کنیم چه بسا کار او را خراب کنیم. یا لااقل کمکی به او نکنیم.
☘رفتار رهبری ارتباط روشنی با دو نقطه دارد یکی اراده دشمن و دیگری اراده مردم.
🔸دشمن دقیقا دارد چه میکند؟ آیا ترامپ یک دیوانه است که خودش هم نمیداند چه میکند؟ یا او طرح کلان و فکر شده ای که محصول کل دستگاه سیاستگذاری و تصمیم سازی آمریکا است دنبال میکند؟ در این صورت طرح آمریکا چیست؟
🔸به نظر میرسد خیلی وقت است که تصمیم گیران آمریکا به این نتیجه درست و دقیق دست یافته اند که اراده کلان ایران که محور مبارزه حقیقی است در دست رهبر این کشور است و مهمترین و اساسی ترین پارامتر تغییر اراده رهبر نیز تغییر افکار و اراده مردم است. آنها به این نتیجه رسیده اند که اراده مردم باید تغییر کند تا همه چیز عوض شود.
🔸امروز هدف آمریکا براندازی ایران نیست. آشوب در ایران به قصد براندازی رخ نمیدهد بلکه اهداف دیگری وجود دارد:
اول آنکه در فضای آشوب قدرت اندیشه و فهم عمومی مختل میشود.
دوم آنکه در فضای آشوب سخن از اراده واحد عمومی امت معنایی ندارد بلکه هر کس از جانب همه سخن میگوید.
سوم اینکه در فضای آشوب همه به دنبال تنها راه امید میگردند و چه بسا به رضا خان هم تن بدهند.
چهارم آنکه رابطه امت و امام مختل میشود و این کلیدی ترین بخش ماجرا است.
🔸 کم رنگ شدن اتصال نظام و مردم یعنی تضعیف اساسی ترین محور قدرت و اقتدار ایران و از بین رفتن منبع جوشان مبارزه با اسراییل و تقویت جبهه دشمنی.
☘اما مردم چه حالی دارند؟
🔸آنچه در این مدت رخ داده دو سوی کلیدی داشته یکی امیدبستن به بیرون از مرزها و حساب کردن روی تدبیر و امیدی که در ارتباط با خرپولهای حاکم در عالم تعریف میشود. این توسط دولت به عنوان یک گفتمان دنبال شده و میشود. پاره شدن برجام در این فضا یک #ناامیدی_فراگیر را شکل داد. دنبال کردن راه حل #بازگشت_به_برجام به جای #بازگشت_به_خویشتن مسیری است که دولت در این جهت دنبال میکند.
🔸سوی دوم، مشاهده حجم به هم ریختگی و تشتت در تصمیم گیری و اداره است حرفهای ضد و نقیض و اتهامات مسوولین به هم. خروجی این نگاه هم یک #ترس_عمومی و اثبات عدم توانایی در اداره کشور است. خود آشوبها نیز به این ترس دامن میزند. بی ثباتی و نبودن اقتدار در مدیریت دولت نیز دامن زننده است.
🔸محصول #ترس_عمومی و #ناامیدی_فراگیر همان چیزی است که دشمن برای نقشه خود لازم دارد.
☘رهبری چه میکند؟ او از یک سوی امید به داراییها و امکانات داخلی را با صدای بلند فریاد میزند. #بازگشت_به_خویشتن گفتمان محوری او است. از سوی دیگر به جد مشغول کمک به دولت است تا دولت بتواند صحنه داخلی را اداره کند. او با دولتی که میتوان به بهترین صورت او را امروز بی آبرو کرد، صمیمانه همکاری میکند. نقدهای راه گشا و ایجاد احساس انسجام درونی با جلسات ثابت و پیگیر، همه برای زمینه سازی برای یک تصمیم عاقلانه و درست در مردم است و رهبری کاری به جز این ندارد که مردم را متوجه خودشان کند و داراییهای بی نهایتشان.
☘اما تمام تلاش جریان حزب الله صرف نقد دولت است تا او را بی آبرو کند. نقد دولت بدون نگاه به حال و وضعیت مردم باعث احساس تشتت و به هم ریختگی و دامن زدن به ناامیدی و ترس فراگیر خواهد شد. راه حل، نقد گفتمانی دولت است به جای دشمنی با دولت. نقدی دلسوزانه و کمک به دولت در کنار جدی کردن گفتمان بازگشت به خویشتن و نقد گفتمان بازگشت به برجام و گفتمان توجه به دست دشمن. این را باید درک کنیم که دشمنی با گفتمان دولت فرق میکند با دشمنی با دولت. میتوان دولت را در حل مسائل کمک کرد میتوان حرفهای گاه گاه آنها را در مبارزه با دشمن یا بازگشت به مردم تقویت و پر بسامد کرد. میتوان زور اصلی انتقادات را در این نقطه متمرکز کرد که هزینه تسلیم بیشتر از هزینه مقاومت است دقیقا رفتاری که دشمن برعکس آن را دنبال میکند.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔴متن بيانيه حضرت آيت الله مکارم شيرازي درباره کم کاری مسئولان دولتی و قضایی در حل مشکلات اخیر کشور
🔴 مردم قضاتى مى خواهند شجاع، با قاطعيت و با سرعت كه به اين وضع شرم آور مفسدان پايان دهند!
بسم الله الرحمن الرحيم
🔸بسيارى از مردم از طرق مختلف با ما تماس مى گيرند و مي گويند چرا مشكلات ما از طريق مراجع، به مسئولين تذكر داده نمى شود؟
🔸ما بارها در جلسات خصوصى و عمومى اين مشكلات را گوشزد كرده ايم، باز هم عرض مى كنيم مردم از چند موضوع به شدت از مسئولين شكايت دارند:
🔸اول اينكه در مسائل اقتصادى با تورم شديد و بالا رفتن جهشى قيمت ها تهيّه نيازهاى اوليه زندگى براى آن ها بسيار مشكل شده، مى گويند گرچه تحريم هاى خارجى فشار بر اقتصاد ما وارد مى كند، امّا چنان نيست كه راه حلى نداشته باشد.
🔸همچنين آن ها معتقدند، تيم اقتصادى دولت ضعيف است. چه اصرارى دارند كه مشكلات به دست آن ها حل شود؟ چرا اين تيم ضعيف را عوض نمى كنند؟ چرا صاحب نظران باتجربه اقتصادى را فرا نمى خوانند؟ چرا به جاى اينكه كارخانه ها را فعال كنند و جوانان ما را به كار دعوت نمايند، ثروت هاى مردم را از گردش اقتصادى خارج كرده و به صورت سكه و دلار در خانه ها محبوس مى كنند؟ چرا نقدينگى بدون در نظر گرفتن راهكارهاى اقتصادى از طريق استقراض از بانك مركزى، بى حساب و كتاب افزوده مى شود؟
🔸مردم از دستگاه قضايى نيز به شدت شكايت دارند. مى گويند اگر آن ها با قاطعيت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادى برخورد كنند اين جرثومه هاى فساد به سرعت برچيده مى شوند.
🔸اگر ده، بيست نفر از آن ها با محاكمه سريع، يعنى حداكثر در يكى دو ماه، نه چند سال، محاكمه كنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض مى شود و اگر آن ها به افراد صاحب نفوذى مربوطند ـ كه حتماً مربوطند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پاى ميز محاكمه بكشند و با محاكمه سريع، حكم آن ها را اجرا كنند و آن ها را با مجازات شديد، مجازات كنند، به يقين كسى جرأت نمى كند كه سرمايه هاى عظيم مردم را به حساب خود بريزد.
🔸اگر در مسأله چهار، پنج هزار خودروى قاچاق كه اسناد آن كاملاً در دست است، در چند هفته حكم صادر و اجرا شود، ديگران جرأت آن سوء استفاده هاى كلان را نخواهند كرد.
🔸تكرار مى كنم، مردم قضاتى مى خواهند شجاع، با قاطعيت و با سرعت كه به اين وضع شرم آور مفسدان پايان دهند.
🔸در ضمن به مردم عزيزمان اين توصيه را دارم كه آن ها حق مطالبه حل مشكلاتشان را دارند ولى بدانند بدون انسجام داخلى و اتحاد همه گروه ها، مشكلات حل نمى شود. آن ها كه از خارج مردم را به آشوب دعوت مى كنند، دشمنان قسم خورده ملت ايرانند و تشنه خون ما مى باشند، هرگز نبايد به شيطنت هاى آن ها توجه كرد.
🔸خداوندا! به مسئولين بيدارى، هوشيارى، اراده و تصميم براى حل مشكلات مردم خوبمان عنايت فرما.
والسلام عليكم و رحمة لله
🆔 @feghahat
#شهرت 9
#آیت_الله_بروجردی
#اصول_فقه
امام خمينى دراين زمينه، بازتر و شفاف تر سخن گفته است:
دليلى بر حجيت شهرت فتوايى تا وقتى كه حدس به قول معصوم(ع) را موجب نشود، نيست. ((363))
عمق سخن امام خمينى را باطرح اين سوال پى مى گيريم كه تاكيد برضرورت فراهم آمدن شرايط حدس را اصوليان نسبت به شهرت واجماع عادى ذكر كرده اند، پرسش اين است طرح آن، نسبت به شهرت در دايره اصول متلقات آيا بى معنا نيست؟! آيا درمسائل متلقات، شهرتى قابل تصور است كه موجب حدس نسبت به راى معصوم نشود؟! اگر پاسخ مثبت است ديگر نمى توان تمام شهرت هايى را كه درحوزه مسائل متلقات شكل گرفته اند حجت به شمار آورد بلكه تنها يك قسم حجت است و آن قسمى است كه از آن بتوان راى معصوم(ع) را حدس زد.
پاسخ: شرطى كه امام خمينى ارائه كرده مستدل و قابل اثبات است. وى با توجه به دو نكته، به شرط ياد شده توجه نشان مى دهد:
1- قدما در دايره كتاب هاى اصول متلقات، همواره به آنچه ذكر كرده اند، فتوا نداده اند بلكه گاه صرفا مضمونى را دركتب خويش ارائه كرده اند.
اين نكته در نهايت متانت است. داب قدما يا برخى از آنها اين نبوده كه به مضمون هر آنچه دركتاب هاى خود آورده، فتوا دهند. غير از امام خمينى عالمان ديگر نيز اين ديدگاه را ارائه كرده اند. مثلا صاحب جواهر، نسبت به نهايه شيخ طوسى مى گويد:
نهايه، كتابى نيست كه به منظور درج فتوا و عمل به آن، نگاشته شده باشد. ((364))
امام خمينى در موردى مى گويد: ظاهر اين است كه علم الهدى، شيخ الطايفه و ابن زهره مضمون را از باب روايت واحتجاج برعامه آورده اند. ((365))
امام خمينى با توجه به ا ين حقيقت، شهرت قدما را هنگامى كاشف مى داند كه آنهاخود، مضمونى را كه آورده اند، پذيرفته باشند.
وى مى گويد: هرگاه حكمى ميان قدما مشهور شده باشد و مورد پذيرش آنها قرار گيرد، كاشف از وجود دليل معتبرى است. ((366))
از اين عبارت، دو نكته قابل استفاده است:
يكى اين كه فتواها بايد به گونه اى باشند كه بتوان براساس آن، حدس زد ودليل معتبر را كشف كرد و ديگر اين كه براى آن كه مستنبط بتواند حدس زند، لازم است مطمئن شود آيا درمساله، قدما خود، به مضمون آنچه آورده اند، فتوا داده اند يا نه؟
شرطى را كه امام خمينى اضافه كرده است، تلاشى مضاعف را بردوش مستنبط مى نهد زيرا بايد درهر مساله كه شهرت شكل گرفته نيك بنگرد كه آيا قرينه هايى دال بر عدم فتواى قدما به مضمون آورده شده،وجود دارد يا نه؟
@salmanraoofi
#شهرت 10
#آیت_الله_بروجردی
#اصول_فقه
2- امام خمينى بسيارى از اطلاقات و عمومات فتاواى قدما را ناديده مى گيرد. دو نكته درمباحث ايشان وجود دارد كه درحقيقت علت عدم توجه وى به اطلاقات كلمات آنهاست:
(الف) عدم معقوليت
امام خمينى نسبت به برخى از قدما مثل صدوق سخنى به اين مضمون داردكه معقول نيست درمواردى كه عام و خاص و اطلاق و مقيد را ذكر كرده است همزمان به اطلاق مطلق و تقييد مقيد يا عموم عام وخصوص خاص فتوا داده باشد.
ايشان مى نويسد:
مرحوم صدوق دركتاب خود، روايات مطلق، مقيد، عام و خاص را نقل كرده است. روشن است كه فتوا دادن به عموم عام و اطلاق مطلق و آنچه مقابل اين دو است (مقيد وخاص) معقول نيست. ((367))
پيداست، همان طور كه گذشت، اين عدم معقوليت افتا به اطلاق مطلق هنگامى است كه دركنار افتا به تقييد مقيد قرار گيرد. ازاين رو اين عدم معقوليت، نسبت به برخى از اطلاق ها مطرح است اطلاق هايى كه دركنار افتا به آن، افتا به تقييد شده باشد.
(ب) دخالت داشتن فهم اجتهادى در فتوا به اطلاق
از ديدگاه امام خمينى گاهى افتاى قدما به اطلاق ناشى از فهم اجتهادى آنهاست وچنين اطلاقى اعتبار ندارد. وى در مساله اى كه حكم آن در فتاواى قدما به صورت مطلق بيان شده، مى گويد:
اين كه فقيهان اين قيد را ذكر نكرده اند بلكه مقتضاى اطلاق كلام آنها نفى قيديت است تنها به سبب اجتهاد آنان درآن روايات است زيرا به يقين در پس اين روايات دليل ديگرى نزد آنان وجود نداشته است. با اين بيان، شهرت نمى تواند حجت باشد. ((368))
نتيجه سخن اين كه نبايد به اطلاق فتواى مشهور دست كم در بسيارى از موارد وقعى نهاد زيرا اين فتوا دادن به اطلاق با توجه به اين كه نزد قدما تنها روايت مطلق، موجود بوده است برخاسته از اجتهادآنهاست. اجتهاد از آن جهت كه آنهادرحكم خود به اطلاق، مطلق بودن روايت را ملاك قرارداده اند و پيداست كه مطلق ديدن روايت مى تواند ازيك نگاه اجتهادى برخيزد و نوعا بناى بر مطلق بودن آن مى گذاشته اند، نه اين كه اطلاق آن نيز داخل درمحدوده تلقى بوده است.
البته اگر در موردى فرض كنيم غير از روايت، از راه ديگرى به مطلق بودن حكم دست يافته اند يا روايت را با فرض مطلق بودن تلقى كرده اند، مى توان به اطلاق فتواى آنان اعتماد كرد ولى اين يك امكان ثبوتى است و اثباتا نيازمند دليل است و حكم به اثبات آن، تنها هنگامى است كه درمساله قراينى دال براين يافت شود كه آنها علاوه براصل حكم، مطلق بودن حكم را نيز از راه تلقى به دست آورده اند نه از راه مشى براساس مبنا و نگاه اجتهادى.
دوم. اثبات حجيت شهرت دراصول متلقات بر پايه مقبوله عمر بن حنظله
آية الله بروجردى و امام خمينى هردو، از مقبوله عمربن حنظله همان نتيجه اى را گرفته اند كه با صرف نظر از راويان و براساس نگاه عقلانى تاريخى به دست آورده اند. ازديدگاه اين دو اصولى دقيق، مقبوله عمربن حنظله به شهرت هاى فتوايى اصحاب زمان امامان(ع) نظر دارد و در پى اثبات حجيت براى آنهاست. اين دوفقيه، شهرت هاى فتوايى اصحاب فتاواى متلقات از امامان(ع) مى خوانند و براين باورند كه اين شهرت ها به نسل هاى بعد منتقل شده و سرانجام به قدما رسيده اند و آنها اين فتاوى را دركتاب هاى خود ذكر كرده و به آن فتوا داده اند.
بدينسان شهرت هاى قدما همان شهرت هاى زمان امامان(ع) است كه تا آن زمان تداوم يافته و محفوظ باقى مانده اند. توضيح بيشتر را با بحثى كه در زير ارائه مى كنيم، پى مى گيريم.
در مقبوله عمربن حنظله آمده است:
خذ بما اشتهر بين اصحابك و دع الشاذ النادر فان المجمع عليه لاريب فيه.((369))
براى تبيين بهتر ابعاد نگاه اين دو شخصيت به مقبوله، به تقسيم بندى و عرضه ساير نگاه ها به مقبوله، مى پردازيم. بى گمان دريك بررسى تطبيقى از اين دست،جايگاه و عمق سخن دو شخصيت ياد شده، بهترآشكار مى شود.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی خطاب به مسئولان :
➖ همّت جهادی نمایید که دیگر فردا دیر است/ چرا نباید مدیران نالایق را به سزای اعمال خود رساند؟
☑️ حضرت آیت الله صافی خطاب به مسئولان بیان داشتند: اینجانب بارها و بارها در ملاقات ها و پیام ها و نامه های خود درباره این مشکلات و راه حلّ آن تذکر داده ام و اکنون هم تذکر می دهم که زندگی برای بسیاری از مردم دشوار شده است.
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/457706/2
بیانیه اعتراضی #جامعه_مدرسین حوزه علمیه به سوءمدیریتهای مسئولان و درخواست برخورد قاطع از قوه قضائیه
♦️ گرانیهای لجام گسیخته و ساعتی قیمتها بیش از هر چیز ریشه در سوء مدیریت و بیبرنامگی مسئولان دارد.
♦️ قوه قضائیه با متخلفان اقتصادی و اخلال گران بازار سکه و ارز و دیگر مفاسد اقتصادی و اداری در هر سطحی که هستند به شدت و با سرعت عمل برخورد کند و نتیجه اقدامات خود را در اسرع وقت به اطلاع مردم شریف ایران برساند.
🌐 متن کامل: farsnews.com/news/13970511000975
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💢 خبر فوری؛
🔘 حمله اغتشاشگران به حوزه علمیه اشتهارد
➖ حوالی ساعت 9 امشب عده ای از اغتشاشگران و اراذل و اوباش به حوزه علمیه اشتهارد استان البرز حمله کرده و شیشه های بیرونی مدرسه را شکستند.
به گفته یک شاهد عینی که در صحنه حاضر بوده، اغتشاشگران ضد انقلاب و بزدل با شعارهای هنجارشکنانه به ارزش ها و مقدسات توهین کرده و باعث رعب و وحشت مردم به ویژه زنان و کودکان شدند.
یادآور می شود، با توجه به تعطیلات تابستانی حوزه های علمیه سراسر کشور، حوزه علمیه اشتهارد تعطیل بوده و هیچ طلبه ای در حوزه حضور نداشته است.
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/457737/69
باسمه تعالی
تا به حال چندین بار هتاکان به دین به حوزه های علمیه حمله کرده اند
ولی متاسفانه یکبار هم مدیر حوزه یا نماینده ایشان به خود زحمت نداده اند که به این حوزه ها سرکشی کرده و از طلاب دلجویی کنند
مدیر حوزه غیر از برنامه های خوب برای حوزه ها و سازمان بخشی به حوزه باید برای طلاب پدری کند
ان شاءالله که آیت الله اعرافی به این مسائل بیشتر توجه کنند و سرکشی و احوالپرسی از این مناطق داشته باشند.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۵/۱۳
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MAKTAB 26 [کیفیت کم].mp3
8.17M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MAKTAB 27 [کیفیت کم].mp3
11.82M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MAKTAB 28 [کیفیت کم].mp3
7.81M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
تفاوت مکتب شناسی و مهندسی استنباط استاد حیدری فسایی
دور دوم جلسه 26
@salmanraoofi
@d_raoofi
MAKTAB 29 [کیفیت کم].mp3
9.62M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
تفاوت مکتب شناسی با روش تحقیق و روش تدریس
دور دوم جلسه 27
@salmanraoofi
@d_raoofi
MAKTAB 30 [کیفیت کم].mp3
11.5M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
تفاوت مکتب شناسی با روش تحقیق و روش تدریس
دور دوم جلسه 28
@salmanraoofi
@d_raoofi
🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی
1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار
2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی
3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و
١/ اجتهاد و استنباط
٢/ بحث مهندسی استنباط
٣/ مکتب شناسی اصولی
4⃣نکته ای در عدم خلط
١/ روش تحقیق،
٢/ روش طرح بحث
٣/ روش تدریس
در تشخیص مکتب فقهی
5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر
روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی
6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی
7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی
8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی
9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی
0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی
1⃣1⃣نقاط مکتب ساز در مباحث فقهی
2⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی
جلسه 1 مکتب شناسی
https://eitaa.com/salmanraoofi/27
جلسه 2
https://eitaa.com/salmanraoofi/29
جلسه 3
https://eitaa.com/salmanraoofi/32
جلسه 4
https://eitaa.com/salmanraoofi/34
جلسه 5
https://eitaa.com/salmanraoofi/35
جلسه 6
https://eitaa.com/salmanraoofi/36
جلسه 7
https://eitaa.com/salmanraoofi/37
جلسه 8
https://eitaa.com/salmanraoofi/38
جلسه 9
https://eitaa.com/salmanraoofi/39
جلسه 10
https://eitaa.com/salmanraoofi/44
جلسه 11
https://eitaa.com/salmanraoofi/51
جلسه 12
https://eitaa.com/salmanraoofi/55
جلسه 13
https://eitaa.com/salmanraoofi/56
جلسه 14
https://eitaa.com/salmanraoofi/57
جلسه 15
https://eitaa.com/salmanraoofi/152
جلسه 16
https://eitaa.com/salmanraoofi/157
جلسه 17
https://eitaa.com/salmanraoofi/159
جلسه 18
https://eitaa.com/salmanraoofi/161
جلسه 19
https://eitaa.com/salmanraoofi/162
جلسه 20
https://eitaa.com/salmanraoofi/1210
جلسه 21
https://eitaa.com/salmanraoofi/1211
جلسه 22
https://eitaa.com/salmanraoofi/1319
جلسه 23
https://eitaa.com/salmanraoofi/1334
جلسه 24
https://eitaa.com/salmanraoofi/1339
جلسه 25
https://eitaa.com/salmanraoofi/1340
جلسه 26
https://eitaa.com/salmanraoofi/1341
جلسه 27
https://eitaa.com/salmanraoofi/1349
جلسه 28
https://eitaa.com/salmanraoofi/1350
@salmanraoofi
هدایت شده از دیدهبان دولت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان انقلابی آیتالله صمصام الدین قوامیان، امام جمعه پردیسانِ قم
روحانیت در تظاهرات اعتراضی به گرانی و وضعیت مدیریت کشور در کنار مردم باشد!
✅ eitaa.com/efshagari_ir
هدایت شده از فارس پلاس
◾از اتفاقات خوب این روزها در میان عدم پاسخگویی دولتیها، حضور آیت الله دژکام امام جمعه شیراز در جمع کسبه و بازاریان بازار وکیل و بازار روح الله شیراز بود.
💬 سیدعلی موسوی
@Fars_Plus
سلمان:
#شهرت 11
#آیت_الله_بروجردی
#اصول_فقه
در مورد مقبوله عمر بن حنظله دو ديدگاه كلى به چشم مى خورد:
1- نگاه اصلى مقبوله به اجماع يا شهرت روايى است.
2- نگاه اصلى مقبوله به شهرت فتوايى است.
ديدگاه اول را گروهى از اصولى ها پذيرفته اند از جمله مرحوم نايينى، مرحوم خويى و شهيد صدر.
مرحوم نايينى مورد روايت را شهرت روايى معرفى مى كند. ((370)) مرحوم خويى نيز تصريح مى كند:
مراد از مجمع عليه خبرى است كه صدور آن قطعى است... ((371))
شهيد صدر نيز مى گويد:
نظر در مقبوله به شهرت روايى است نه فتوايى. ((372))
و نيز مى گويد:
شهرت در مقبوله درمعناى اشتهار و شيوع ظهور دارد كه با مستفيض بودن روايت وقطعى بودن آن برابر مى شود و به معناى شهرت فتوا برطبق روايت نيست. ((373))
در مقابل، ديدگاه دوم را مرحوم آية الله بروجردى وامام خمينى ارائه كرده اند. آية الله بروجردى مى گويد:
به اين ادعا كه مورد تعليل، شهرت روايى است، اعتنايى نيست. ((374))
در جاى ديگر مى گويد:
مقصود از شهرت در مقبوله، شهرت فتوايى است اين كه مفاد روايت، ميان اصحاب از حيث فتوا و عمل مشهور شده باشد. ((375))
امام خمينى نيز مى گويد: مراد از مجمع عليه ميان اصحاب و مشهور واضح نزدشان شهرت فتوايى است نه شهرت روايى.
معناى مجمع عليه و مشهور نزد آنان چيزى جز اين شهرت فتوايى نمى تواند باشد.((376)) هر يك از دو گروه براى اثبات مدعاى خود به دليلى تمسك جسته اند. شهيد صدر براى اثبات اين مدعا كه نظر درمقبوله به شهرت روايى است، مى گويد: زيرا ظاهر حديث اين است كه شهرت، به نفس روايت اضافه شده نه به مضمون آن.
((377)) مقصود او از ظاهر حديث، ظاهر اين عبارت حديث است: «قلت: فان كان الخبران عنكم مشهورين قد رواهما الثقات عنكم ». ((378)) آية ا لله بروجردى وامام خمينى براى اثبات ناظر بودن مقبوله به شهرت فتوايى به دليل واحدى تمسك كرده اند. آية لله بروجردى مى گويد: چيزى كه مى تواند شك ناپذير قلمداد گردد، مضمون يكى از دوروايت است نه لفظ آن.
و آن را چنين توضيح مى دهد: مقتضاى ديدگاهى كه معتقد است شهرت در مقبوله ناظر به شهرت روايى است، ضرورت تمسك جستن به روايتى است كه بيشتر اصحاب آن را نقل كرده اند هرچند ازآن، اعراض كرده باشند و برخلاف آن، همه وحتى راويانش فتوا داده باشند! تن دادن به چنين لازمه اى امكان پذير نيست. روايتى از اين دست تمام شك را در خود جمع كرده است. با اين وصف، چگونه مى توان حكم كرد كه خالى از شك است؟! ((379)) امام خمينى نيز مى گويد: صرف مشهور بودن روايت بدون وجود فتوا برطبق آن، ترديد برانگيز است بلكه بالاتر،اطمينان يا يقين نسبت به وجود اشكال هايى را در روايت پديد مى آورد به خلاف موردى كه روايت به حسب فتوا ميان اصحاب مشهور گردد و مقابل آن، شاذ و نادر به شمار آيد دراين صورت، روايت به خاطر فتوا ترديد ناپذير مى شود. ((380)) با توجه به اين ستدلال، پاسخ دليل شهيد صدر، كه مى گويد: ظاهر حديث، اضافه شهرت به روايت است، روشن مى شود به اين صورت كه به ظاهر عبارت كه از آن اضافه ياد شده به دست مى آيد نبايدتكيه كرد زيرا با وجود قرينه محكمى كه دركلام آية لله بروجردى و امام خمينى ذكر شده است، اين ظهور، بدوى و فاقد ارزش مى نمايد.
@salmanraoofi