#فقه_سیاسی
📌 آیت الله #علیدوست در درس خارج #فقه_سیاسی
📝 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله ابوالقاسم #علیدوست، استاد برجسته درس خارج #حوزه_علمیه_قم در جلسه هفدهم درس خارج فقه سیاسی با اشاره به مباحث قبلی خود درباره این که آیا تشکیل حکومت اسلامی براساس شریعت در عصر غیبت مشروعیت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: نتیجه این شد که با رعایت شرایطی نه تنها مشروع است، بلکه واجب می باشد. اگر فردی دارای برنامه باشد، مدیران لایقی وجود داشته باشند و در هرم نیز شخص حکیمی قرار گیرد چرا تشکیل نشود؟ عمده دلیل ما نیز وجه عقلی بود. چون شارع در بحث فرستادن پیامبران، نزول کتب و تشریع احکام به دنبال مقاصدی است و این مقاصد در سایه تشکیل حکومت عملی می شود. بنابراین شارع نسبت به این موضوع، موضع سلبی ندارد.
🔹 وی در ادامه سخنان خود مسأله دوم یعنی «مُقوم یا مقوم های حکومت های اسلامی» را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: مُقوم، شرایط حداقلی است که اگر نباشد حکومت، اسلامی نیست. در ادامه پرسش مُقوم این پرسش مطرح می شود که «حکومت اسلامی فرم خاصی دارد یا می تواند فرم های متعددی داشته باشد؟» اکنون جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری عراق و… داریم و هر کدام سعی می کنند بر اساس شریعت عمل کنند. مسلماً میان این جمهوریهای اسلامی با حکومت های دیگر آسیایی، آفریقایی و… تفاوت وجود دارد؟ آیا می توانیم بگوییم فرم های مختلف حکومت اسلامی داریم؟ در گذشته ما نیز حکومت صفویه، آل بویه، حلبی ها و… را داشتیم که به علما مجال می دادند، آیا این ها فرم های مختلفی از حکومت اسلامی هستند یا این که حکومت اسلامی به این میزان باز نیست. اگر مُقوم معلوم باشد به پاسخ این پرسش کمک می کند.
🔹 آیت الله علیدوست اضافه کرد: همچنین یک پرسش دیگر بر اساس پرسش «مُقوم» مطرح می شود و آن این که اگر گفتیم حکومت اسلامی فرم خاصی دارد ولی میسر نشد، می توانیم به سمت ایجاد حکومت به سوی اسلام(حکومتی که حداقل ها را نیز نداشته باشد) پیش برویم. آیا این کار مشروع است یا مشروع نیست. در این بحث ها ادبیات چندانی نداریم، منظورم از ادبیات نیز هر نوشته ای نیست بلکه نوشته های فنی اجتهادی فقهی است.
🔹 وی افزود: آقای خلخالی در کتاب «الحاکمیه فالاسلام» می گوید «مؤلفه های حکومت اسلامی دارای چهار قوه است؛ اول، قوه مقننه است. دوم، قوه اجراییه است. سوم، قوه و سلطه الهی است که خود را در ولی الامر نشان می دهد و شامل پیامبر(ص)، امام معصوم(ع) و فقیه جامع شرایط می شود، کار این قوه جلوگیری از وقوع انحرافات است، این قوه از امتیازات حکومت اسلامی نسبت به حکومت های دیگر است. قوه چهارم، قوه قضائیه است، این قوه میان اجراییه و مقننه است.» بنابراین به عقیده این محقق محترم مؤلفه های حکومت چهار قوه است که سه قوه آن با دنیا مشترک است و یک قوه آن مخصوص حکومت اسلامی است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
#فقه_سیاسی
📌 آیت الله #علیدوست در درس خارج #فقه_سیاسی
🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: آقای #خلخالی در جای دیگری از کتاب می فرماید «مؤلفه های #حکومت_اسلامی دارای چهار قوه و دو شورا است. یک شورا، شورای امت است. یک شورا نیز شورای حکومت است». – ایشان اسم نگذاشته بنده با استناد به حرف های ایشان این اسم را انتخاب کردم – این مطالبی که بیان می شود واقعیت خارجی نداشته بلکه از قرآن گرفته می شود. قرآن نیز دو نوع شورا را بیان می کند. نخست، «امرهم شورای بینهم.» منظورش این نیست که در حوزه شرعی مشورت کنید بلکه در امورتان مشورت کنید. دوم، «و شاورهم فالامر» یعنی شورا النبی با امت و اگر پیامبر(ص) نباشد امام معصوم(ع) و اگر امام #معصوم(ع) نباشد #فقیه با امت مشورت می کند.
🔹 وی اضافه کرد: منظور از #مشورت پیامبر(ص) با امت چیست؟ یعنی ایشان مشورت می کند تا از انذار دیگران استفاده کند؟ آقای خلخالی نظر مشهور را درنظر می گیرد و می گوید «مشورت پیامبر(ص) دارای أثر روانی است. برای دیگران درس آموز است، سبب رشد مردم می شود. وگرنه معلوم است وقتی پیامبر(ص) مشورت می کند، در نهایت نظر خودشان را اعمال می کند.» ما درباره این مطلب حرف داریم. ممکن است بگوییم مشورت پیامبر(ص) در امور دنیوی و مردمی واقعاً مشورت است نه این که ظاهری باشد. ثمره آن اینجا خود را نشان می دهد که آیا مشورت برای حکومت موضوعیت دارد یا طریقیت، نهایتاً حاکم تصمیم می گیرد یا این که هر چه نتیجه مشورت شد تصمیم می گیرد؟ این از بحث های زیباست و نباید در جریان های مشمئز کننده گاهاً سیاسی بندازیم. بلکه باید بحث علمی، کلامی، معرفتی، فقهی، سیاسی و اجتماعی آن دیده شود و مشخص شود پیامبر(ص) چرا مشورت می کنند.
🔹 آیت الله علیدوست گفت: آقای #خلخالی می گوید «ما قرآن و روایت را ملاحظه کردیم و دیدیم که #حکومت_اسلامی شکل خاصی ندارد.»
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📺 مستند «روایت رهبری» از شبکه اول و مستند سیما پخش خواهد شد
💠مستند «روایت رهبری»، روایتی از وقایع مربوط به انتخاب حضرت آیتالله خامنهای بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران است. این مستند در سه قسمت تهیه و تولید شده است و از اول اسفندماه از شبکههای «اول» و «مستند» سیما پخش خواهد شد.
روزها و ساعات پخش این مستند به شرح ذیل است:
🔹شبکه اول سیما: یکم تا سوم اسفندماه، ساعت ۱۹:۳۰
🔸شبکه مستند سیما: یکم تا سوم اسفندماه، ساعت ۲۲، تکرار روز بعد ساعت ۱۵
@Farsna
🔆ششمین سالگرد ارتحال آیت الله خوشوقت رحمه الله
امشب بعد از نماز عشا دفتر مقام معظم رهبری دام ظله
@salmanraoofi
هدایت شده از تشکل اساتید حوزه
سلسله نشستهای آزاداندیشی
اولین نشست باعنوان :مبارزه با سلطه دلار(پیمانهای چندجانبه پولی) برگزار می گردد
✅زمان=چهارشنبه (۱۲/۱) بعد از نمازمغرب وعشا
✅مکان: میدان معلم ،مدرس صاحب الزمان عج،سالن جلسات
دبیرخانه تشکل اساتید
باسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
حاج بابا امینی نژاد (فرزند امین) پدر استاد گرامی امینی نژاد به رحمت خدا رفتند.
لطفا امشب نماز لیله الدفن و طلب مغفرت انجام شود.
مراسم قم متعاقبا اعلام می شود.
ضمنا دروس استاد شنبه تعطیل می باشد.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 اجتماع عظیم «حوزه و گام دوم انقلاب»
📅 یکشنبه ۵ اسفند از ساعت ۸:۳۰ صبح
🗺 حرم مطهر امام خمینی(ره)
fna.ir/brwv9a
@Farsna
#دیدگاه_و_نظر
💢 شأن استاد #علیدوست و #مناظرهای که برگزار نشد!
🔹 احتجاج یا همان مناظره و به عبارت لطیفتر گفتوگوی علمی، همواره یکی از روشهای پسندیده و مرسوم بزرگان دین، برای اثبات حق و نشر و گسترش آن، و یا اسکات خصم و نجات بندگان خدا از وسوسههای منحرفان بوده است. از پیامبران الهی گرفته تا امامان معصوم و علمای سلف و خلف همه و همه از این روش استفاده میکردند. قرآن کریم نیز بر این امر تاکید کرده و میفرماید: «و جادلهم بالتی هی احسن».
🔹 ائمه علیهمالسلام، بارها در مجالس «خصوصی و عمومی» با افرادی از مکاتب و مذاهب مختلف به بحث و مناظره نشستند و با بیانی شیوا و رسا، راه حق را بر ایشان و دیگر ناظران روشن ساختند. علاوه بر این برخی از شاگردان خود را به این کار سفارش نموده و آنها را برای این کار تربیت میکردند. علمای اعلام نیز از قدیم تا جدید همین راه را پیموده و هرگاه کیان شیعه یا اعتقادات شیعیان را در خطر دیدهاند، پا به میدان نهاده و به مناظره با پیروان مکاتب ضاله پرداختهاند. حتی گاهی با صاحبان مکاتب علمی مختلف به بحث و تبادل آراء پرداختهاند. اما گویا این سنت حسنه در حال حاضر به شدت متروک شده و در میان علمای معاصر به فراموشی سپرده شده است.
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
#دیدگاه_و_نظر
📌 چند سالی است در قم شخصی با نام محمدتقی اکبرنژاد ظهور کرده و ادعا دارد بخش اعظمی از اصول فقه موجود زائد است. کتابی نیز بدین مضمون و با عنوان زوائد علم اصول منتشر نموده و در همین راستا جلسات عمومی متعددی نیز ترتیب داده و به تبیین نظریات خود پرداخته است. هر از چندگاهی نیز فریاد «هل من مبارز» سر میدهد و مدافعان علم اصول را به بحث و گفتوگوی علمی دعوت میکند؛ ولی دریغ از یک پاسخ مثبت. اما چرا؟ این سکوت برای چیست؟
🔹 چندی پیش که باز ایشان به مناسبتی آیتالله علیدوست را به مناظره دعوت نمود، برخی از شاگردان آقای علیدوست اما این مسأله را برنتافته و واکنشهایی غریب از خود نشان دادند.
🔹 ایشان همسانی نسبی بین دو طرف مناظره را شرط لازم آن دانستند و با بیان بزرگی استاد خود، طرف مقابل را دانشپژوهی انگاشتند که شأن او، صرفاً پرسش است نه دعوت به مناظره. بر همین اساس، به آقای اکبرنژاد توصیه کردند تا برای حل مشکلات علمی خود مدتی در درس آقای علیدوست شرکت کند یا اینکه با شاگردان ایشان به دور از هیجانات رسانهای، به گفتگوی علمی بنشیند. در پایان نیز گفتند اگر به دنبال هدف دیگری هستید، آن هدف دیگر را آشکارتر مطرح کنید.
🍁🍁🍁
✳ این شیوه برخورد اما نه از امامان معصوم (ع) نقل شده است و نه از اصحاب ایشان. چه بسیار بودند علمای اهل سنت یا بزرگان مسیحیت و دین یهود و حتی ملحدانی که با اغراض مختلف به بحث و مناظره با اهل بیت و شاگردان مکتب ایشان مینشستند و مغلوب و مقهور منطق استوار و بیان شیوای ایشان میشدند. گاهی در میان آنها کسانی بودند که بی قصد و غرض به دنبال کشف حقیقت بودند،گاهی نیز برخی با اغراض شیطانی و برای مغلوب ساختن جبهه حق وارد مناظره میشدند. حتی گاهی دستگاه طاغوت برای تخریب شخصیت ائمه، جلسات بحث و مناظره ترتیب میداد. اما هدف آنها هر چه بود، بزرگان دین هیچگاه میدان مبارزه را به بهانههای واهی خالی نگذاشتند.
🔹 تاکنون نشنیدهایم که مدافعان راستین راه حق، همسانی با طرف مقابل را شرط مناظره کرده باشند و از ورود به این عرصه اجتناب نموده و آنرا دون شأن خود بدانند. که اگر قرار به چنین شروطی باشد، ائمه ما که قطب عالم امکانند، نسبت به دیگران، اولی به این شروط هستند، درحالی که اینچنین نکردند. آری، گاهی امام صادق علیه السلام از اینکه شخصا به بحث بنشینند اجتناب نموده و مخالفان را به اصحاب خود ارجاع میدادند، اما نه به بهانه شأن و منزلت والای خود بلکه برای محک زدن توان شاگردان.
🔹 باری، انتظار از آقای علیدوست و امثال ایشان که مدافعین اصول فقه موجود یا روش علمی شیخ انصاری هستند، این است که پا به عرصه بحث و مناظره بگذارند و به خاطر خدا از شأن و جایگاه خود بگذرند و خدمتی عظیم به طالبان حق و حقیقت بنمایند؛ یا اگر به هر دلیلی از این کار معذورند(گرچه هیچ عذری پذیرفته نیست) لااقل شاگردان مطرح و بارز خود را به این عرصه وارد کنند. چرا که نظریات و انتقادات آقای اکبرنژاد نسبت به اصول، واقعا بدنه طلاب را دچار حیرت و بی اعتمادی به این علم نموده و آنها را در مطالعه کتب درسی بیش از پیش دلسرد نموده است.
🔹 بزرگان حوزه اگر خود را شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام میدانند، در این شرایط قطعا موظف به اقدام عملی هستند؛ اما نه اقدامی از جنس حذف یا تکفیر که نشانه ضعف و عجز است، بلکه اقدام متناسب علمی در فضایی آرام و در مقابل چشم طلاب؛ تا همه با چشم خود ببینند و با گوش خود بشنوند و عیار هر ادعایی بر همگان روشن شود و موجبات رفع تحیر ایشان فراهم گردد.
نویسنده: #علی_شیاسی، پژوهشگر #حوزه_علمیه قم
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 همایش بزرگ جوانان مقاومت و بزرگداشت شهید جهاد مغنیه؛
باحضور جوانان بیش از پنجاه کشور جهان
سخنرانان:
آیتالله جنتی (رئیس مجلس خبرگان رهبری)
آیتالله اعرافی (مدیر حوزههای علمیه)
آیتالله اراکی (دبیرکل مجمع جهانی تقریب)
حجتالاسلاموالمسلمین هاشمالحیدری (معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق)
با حضور خانواده شهید مغنیه
⏰ پنجشنبه، دوم اسفند ۹۷، ساعت۱۹
📌 قم، مدرسه علمیه امام کاظم(ع)
@HawzahNews
هدایت شده از موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
پذیرش سال تحصیلی 99-98
1.مقطع خارج تخصصی
* فقه اقتصاد
* فقه جزا
* فقه سیاسی
* فقه خانواده
* فقه تربیت
* فقه قضاء
2. مقطع خارج عمومی (برای سالهای اول، دوم و سوم خارج)
3.مقطع تمهیدی (پایه9و10)
ثبت نام: 1اسفند97تا20فروردین98
اطلاعات بیشتروثبت نام
http://www.paziresh.mfos.ir
کانال سروش:http://www.sapp.ir/mfos_ir
کانال ایتا: @mfos_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت الله مومن دار فانی را وداع گفت
حوزه/ نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری پس از تحمل یک دوره بیماری ساعتی قبل در بیمارستان درگذشت. http://hawzahnews.com/detail/News/481478
سلمان رئوفی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی پذیرش سال تحصیلی 99-98 1.مقطع خارج تخصصی * فقه اقتصاد * فقه ج
باسمه تعالی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی طرحیست که قبلا به ذهنم رسیده بود
https://eitaa.com/salmanraoofi/2967
https://eitaa.com/salmanraoofi/2969
https://eitaa.com/salmanraoofi/2972
https://eitaa.com/salmanraoofi/2973
این موسسه طرحی را که بنده ۵ سال قبل ارائه کرده بودم و البته طرح بنده از ابتدای طلبگی اجرا می شد، ۲ سال است اجرا می کند
البته با ضعفهایی در جهات علمی و آموزشی حوزوی
البته منظور این نیست که طرح بنده را کپی برداری کرده اند
ولی اصل کار که به لطف خدا به ذهن بنده آمده بود، متفق علیه بین صاحبنظران علوم حوزوی و علوم انسانی است
به هر حال برای علاقه مندان علوم حوزوی و علوم انسانی طرح مغتنم است و آینده دار
گرچه نکات فراوانی درباره اصل این تفکر وجود دارد
و بنده گرچه به این طرح علمی اعتقاد دارم ولی از نظر اجرایی مشکلات امور جای دیگرست
و بنده معتقد نیستم فقه اقتصاد حتی اگر بهترین طرح راهبردی و کاربردی را داشته باشد مشکل گشای امور مملکت خواهد بود
و دلیل بنده همین حرف استاد خسروپناه است
🔻🔻🔻🔻🔻
دیشب جلسه ای با عنوان علوم انسانی و چالشهای نظام برای جمعی استادان کشور داشتم بعد از بیان مهمترین چالشها به پرسشهای استادان پاسخ دادم
ولی با یک سوال عجیبی مواجه شدم که پاسخی نداشتم
پرسیدند همه این چالشهای گفته شده را مردم عادی هم می دانند
اما راهکارهایی که در تعالی علوم انسانی گفتید آیا چالشهای مذکور را حل می کند؟
وقتی دولتها به شدت سیاست بازی می کنند و امور فرعی را با عناصر مشکوک به جای امور اصلی می نشانند آیا مشکلات کشور حل می شود؟
چگونه انتظار دارید با رشد علوم انسانی و این مدیریت فشل اجرایی بر چالشها فایق آییم؟
https://eitaa.com/khosropanah_ir/236
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲
@salmanraoofi
ورود در سطح تخصصی حوزه.m4a
4.06M
#سوالات_حوزوی
MOHYEDIN:
شما سال ورود به تخصص رو چه موقع ،احسن ارزیابی می کنید
پایه ۷ حوزه یا پایه ۹ حوزه
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
همایش بزرگ جوانان مقاومت و گرامیداشت شهید جهاد مغنیه برگزار شد
➖➖➖
🔻 آیت الله جنتی:
محور مقاومت با تروریستها مقابله میکند/هر چه دشمنان بیشتر فشار بیاورند محور مقاومت قویتر میشود
http://hawzahnews.com/detail/News/481486
🔻آیت الله اراکی:
گام دوم انقلاب را از قم آغاز می کنیم/هر جا آمریکا و طرافدارانش حضور داشته باشند جبهه مقاومت نیز حضور خواهد داشت
http://hawzahnews.com/detail/News/481481
🔻نماینده جبهه مقاومت یمن:
هزاران عماد مغنیه در محور مقاومت وجود دارند
http://hawzahnews.com/detail/News/481485
🔻سید هاشم الحیدری:
جمهوری اسلامی عمود محور مقاومت است
http://hawzahnews.com/detail/News/481487
🔻عضو حزبالوفاء بحرین:
نهال کوچک مقاومت در بحرین تبدیل به شجره بزرگی شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481484
🔻نماینده جبهه مقاومت فلسطین:
امروز نشانه های پیروزی فلسطین ظاهر شده است
http://hawzahnews.com/detail/News/481483
📸 تصاویر:
http://hawzahnews.com/detail/Photo/481502
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️ به مناسبت ارتحال آیتالله مومن، فردا شنبه ۴ اسفند دروس حوزه علمیه #تعطیل است
▪️پیکر آیتالله مومن شنبه ۴ اسفند ساعت ۱۰ صبح در قم از مسجد امام حسن(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) #تشییع خواهد شد.
🏴 شنبه #عزای_عمومی در قم اعلام شد
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است.
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران بستر تحميل محروميتهاي سياسي و فرهنگي شده، و مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی بهوجود آورده است.
در ايران، [فرضا]ً ۲۰ درصد از جامعه، هم پول دارند و هم مقام دارند و هم ارضاء جنسي دارند؛ ۳۰ درصد بهصورت متوسط در فشار هستند ولي اينها را تا حدودی دارا هستند. و ۵۰ درصد هم در فقر اقتصادي، فقر جنسي و فقر هويتي زندگي ميكنند. چون آنها دارند تحقيرشأن ميكنند! جامعه دارد تحقيرشان ميكند!
بَعد، غرب به اين جمعيت بزرگ (به این ۵۰ درصد) ميگويد: شما آزاديد! شما آدم هستيد! اختيار شما به دست خودتان است! اينها چكاره هستند؟! اين ارزشها هستند كه شما را اينطور محدود كردهاند!!
👈 يك بار نميگويد «انگيزش مادي» و «اختلاف طبقاتي» و «نظام سرمايهداري» شما را اينطور كرده است! يك بار نميگويد غلط بودنِ «نظامِ توزيع ثروت، قدرت، اطلاعات»، شما را اينگونه كرده است! مرتب میگويد «وابستگي شما به ارزشها» شما را اينطور كرده است!
بنابراين، طبيعي است كه در جامعه ناهنجارهاي تلخي بهوجود آيد كه براي دشمن مايهٔ اميدواري میشود و او میتواند ارزشهاي اسلامی را، بهدليل محروميتهايي كه خودِ نظام سرمايهداري در عمل براي مردم ايجاد كرده است، مورد هجوم قرار بدهد!»
☑️ @moniroddin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
◾ بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
◾ با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
◾ مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
💻 @Khamenei_ir
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
📝 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، میزگرد «#گام_دوم_انقلاب و وظایف #جوانان» با حضور سه تن از کارشناسان جوان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
🔹 در این میزگرد، #محمد_مهدی_اسلامی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده، #علی_بهادری، حقوقدان و رئیس سابق سازمان بسیج حقوقدانان و #علیرضا_کلانتری استاد دانشگاه و عضو انجمن جامعه شناسی سیاسی ایران حضور داشتند.
🔹 این کارشناسان در این میزگرد به بررسی و تبیین محورهای بیانیه گام دوم پرداختند و وظایفی که رهبر معظم انقلاب به دوش جوانان گذاشتند، تبیین کردند.
🔹 متن زیر بخش اجمالی از این میزگرد است و مشروح این میزگرد را در روزهای آینده در تسنیم میخوانید.
👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ کلانتری: جمعیت و نیروی انسانی جوان به عنوان عامل تمدنساز در «گام دوم» مورد خطاب است
🔹 در این میزدگرد، علیرضا کلانتری با بیان اینکه اصل و اساس این بیانیه در چهارچوب نقش رهبران در جامعه یا در چهارچوب سیاست یک جامعه میگنجد، گفت: صدور چنین بیانیهای در دهه چهلم انقلاب اسلامی از این منظر که نقش رهبری در حوزه اجتماعی و سیاسی چیست، قابل تبیین و تحلیل است.
🔹 وی افزود: یک فرض این است که این پیام، پیامی در سلسله بیانات و پیامهای راهبردی مقام معظم رهبری است و حداقل میتوان این را این گونه استدلال کرد که این پیام در ادامه آن پیام تمدن سازی و مراحل تمدن سازی که حضرت آقا فرمودند، هست و هم چنین بحث پیام در راستای لزوم تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.
🔹 کلانتری خاطرنشان کرد: به نظر میرسد این پیام به عنوان یک پیام راهبردی که در چله انقلاب اسلامی صادر شده است، تاکید مجدد بر صورتبندی پیشرفت در جامعه ایران است و قبلاً نیز مورد مطالبه بود. با این تفاوت که این پیام در چهل سالگی متولد میشود یعنی دقیقاً در 40 سالگی انقلاب آن هم در قالب آن مفهومی که عرض کردم، یعنی نقش رهبران در سیاست و نقش رهبران در اجتماع میتوانیم آن را تدوین یا تحلیل کنیم.
🔹 عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه صحبتهایش با اشاره به اینکه در باب زندگی، این پیام هم حاوی رگههایی از این مفهوم است و میتواند نخبگان فکری و سیاسی ما را روی این موضوع متمرکزتر کند، اظهار داشت: از آن جایی که در این پیام اشاره شده جهادی همه جانبه و هوشمندانه باید صورت بگیرد، طبیعتاً در اینجا جمعیت و نیروی انسانی جوان به عنوان عامل تمدنساز مورد خطاب است. این بدین معنا نیست که سایر ابعاد جمعیت مورد توجه نیست اما بدین معنی است که بار اصلی تمدنسازی در دوره اخیر بر دوش جوانان است و طبیعتاً انتظار است که این پیام به صورت جدی توسط کارگزاران سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
🔹 وی خاطرنشان کرد: شاهد تمرکز بر جوانان در این سند راهبردی هستیم. شاهد اشاره ضمنی به بحث مسئولان هستیم. به دیگران بیرونی انقلاب اسلامی و ضلع مقابل جریان انقلاب اسلامی که عمدتاً جریان استکبار و بحثهای دیگر است، اشاره شده و به جریان مقاومت به عنوان جریان درون گفتمان به آن اشاره میشود، پس این متن یک متن راهبردی است.
🔹 عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: وقتی میتوانیم به ارزش منشور پی ببریم که تحلیل دقیقی از وضع جاری جامعه خود و وضع جاری جامعه جهانی داشته باشیم. بدون این فرض و بدون تحلیل از وضعیت موجود جامعه ایران و جامعه جهانی در عصر حاضر خیلی نمیتوانیم این متن را تحلیل کنیم و این پختگی متن را از این لحاظ میرساند که با اشراف کامل به وضعیت عصر جدید در جامعه جهانی و همچنین جامعه ایران تدوین شده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ بهادری: مقام معظم رهبری با «گام دوم» انقلاب دوم را آغاز کردند
🔹 در ادامه این نشست، علی بهادری حقوقدان و پژوهشگر شورای نگهبان درباره بیانیه «گام دوم انقلاب»، با بیان اینکه به نظرم یکی از ویژگیهای بارز و شاخص مقام معظم رهبری این است که ایشان محاط در شرایط و جریانات نمیشوند، گفت: ایشان همیشه محیط بر آنها هستند یعنی تصور من این است که هر نوع شرایط داخلی یا بینالمللی وجود داشته باشد، مقام معظم رهبری آن تدبیری که احساس میکنند در هر برهه تاریخی باید انجام دهند را انجام میدهند.
🔹 وی افزود: تجربه کوتاه مدت من میگوید ایشان از عوامل تاثیر اساسی نمیپذیرند و عوامل را مدیریت میکنند و این هم باعث میشود پیشگامی در اختیار مقام معظم رهبری باشد یعنی همیشه نه تنها داخل، که جهان بینالملل هم با یک شوک مواجه میکند. به گونهای یکباره حتی ممکن است یک فضایی در خیلی جاها فضای شکست تلقی شود را کامل به فضای پیروزی برگرداند.
🔹 بهادری با بیان اینکه عنوان بیانیه برای من جالب است و مقام معظم رهبری بیانیه را خطاب به ملت ایران صادر کردند، خاطرنشان کرد: این نکته کلیدی و قابل تحلیلی است چرا رهبر کشور ما بیانیه را به دولت و مقامات حکومتی صادر نکردند؟ معمولاً روسای کشورها وقتی بخواهند دستور و فرمانی بدهند، مثلاً فرمانهای تاریخی مقابله با فساد را داریم، وقتی میخواهند دستورها و فرمان هایی را بدهند به مقامات حکومتی و قوای سهگانه و مقامات و ارکان اداری و نظامی و سیاسی صادر میکنند.
🔹 وی افزود: تفاوت بنیادین رهبرها با روسای جمهور همین است. اساساً رهبر به ارکان اجرایی کار ندارد. اتفاقاً رهبر بیشتر به عموم مردم و بدنه کار دارد. ما پیوند بین امام و امت را در تئوری ولایت فقیه، در تئوری امامت و امتی که در نظام جمهوری اسلامی پیاده شده همینجا دوباره مشاهده میکنیم. خطاب مقام معظم رهبری آحاد مردم کشور هستند. رئیسجمهور، رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه و هر کدام از مقامات حکومتی هم به عنوان یکی از امت مثل بقیه مردم مخاطب این خطاب هستند و بدیهی است هرکسی به تناسب شرایط و مسئولیتها و توان خود تکالیف متفاوتی خواهد داشت.
🔹 این حقوقدان با بیان اینکه همه در افکار عمومی میشنویم که میگویند، طرف وقتی به 40 سالگی رسید، تمام شده است و هر چه شکل گرفته، شکل گرفته است و بیش از آن نمیتواند کاری کند، گفت: مقام معظم رهبری خیلی به زیبایی وقتی به 40 سالگی انقلاب رسیدیم، مفهوم پویایی انقلاب را نشان دادند یعنی بنظر من انقلاب دوم را آغاز کردند. اسم آن را گام دوم انقلاب میگذاریم ولی به نظر من این بیانیه و این فرمان و این مانیفست، مانیفست انقلاب دومی است که در جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت. این انقلاب دوم هم یک انقلاب از سلسله انقلابهایی است که در جمهوری اسلامی محقق خواهد شد تا ظهور امام زمان اتفاق افتد.
🔹 وی تاکید کرد: اساساً تفاوت تئوری ما با تئوری غربی در این است که در عین استقرار در نظام ثابت، انقلابی هستیم یعنی ما مستمراً باید در حال انقلاب باشیم. مرحوم شهید بهشتی جمله خوبی دارند که انسان مفهومی شدنی است. من از آن برای نظام عاریه میگیرم. نظام اسلامی به زعم ما مفهومی «شدنی» است، یعنی هر لحظه نظام در حال رشد و ارتقا و اسلامی شدن روز به روز است. این هر لحظه و روز به روز بودن، با انقلابهای روز به روز محقق میشود. به نظر من مقام معظم رهبری در دوره زعامت خود خیلی جاها کلیدواژهها را به تناسب فرموده بودند مثلاً سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، اخلاق، معنوت، علم، دانش و این کلیدواژههایی که در این بیانیه میبینیم در ادوار مختلف مقام معظم رهبری بیان کردند یعنی این که مقام معظم رهبری در طول زعامت 30 ساله خود در حال مقدمهسازی و فراهم سازی شرایط انقلاب دوم جمهوری اسلامی بودند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
⏪ "اسلامی کردن ایران، #اسلامی کردن جهان اسلام و #جهانی شدن اسلام"؛ سه هدف #امام برای #قیام
🔹 #محمد_مهدی_اسلامی پژوهشگر تاریخ و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در شیوه حکومت در اسلام قانون اساسی میگوید امت اسلامی به خود سازمان میدهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی، راه خود را به سوی هدف نهایی و حرکت به سوی الله بگشاید، اظهار داشت: به نظرم این در تکمیل آن مسیر حرکت به سوی الله است که رهبری تبیین کردند. گام دوم در این مسیر است و در ذیل امامت مستمری که برای رهبری در مقدمه قانون اساسی ذکر شده و بیان میکند رهبری در طول مسیر این امامت مستمر را دارند.
🔹 وی با یادآوری یک اشاره تاریخی، تصریح کرد: مرحوم آقای عسگراولادی تعریف میکردند که اواخر اسفند 1341 خدمت امام راحل برای هماهنگی مبارزات رسیده بودیم. یک توفیقاتی نسبی پیش آمد و امام برای آنها یک چشم انداز طولانی مدتی را ترسیم میکنند. ما این اواخر عمر ایشان پرسیدیم میتوانید این را مکتوب کنید و ایشان مکتوب کردند، روز را به یاد نداشتند و گفتند اواخر اسفند 41 ساعت 11 شب بود که خدمت امام بودیم. امام میفرمایند مبارزه ما سه مرحله دارد: اسلامی کردن ایران، اسلامی کردن جهان اسلام و جهانی شدن اسلام! به نظرم میرسد همانطور که در دیگر شئون، امام خامنهای در ادامه مسیر امام خمینی (ره) امامت امت را برعهده گرفتند در این سه مرحله هم این بیانیه حرفهایی برای گفتن دارد و هر سه مرحله را مورد توجه قرار داده است.
🔹 اسلامی با اشاره به اینکه بخش اسلامی کردن ایران اشاره به این دارد که چه مسیر پرثمری را طی کردیم ولی هنوز مطلوب نیست، گفت: در بحث عدالت و بحثهای دیگر اشاراتی که مطرح میکنند اشاراتی نسبت به اسلامی کردن ایران است. در مرحله دوم که اسلامی شدن جهان اسلام است آن موضوعاتی که به جبهه مقاومت اشاره دارد به نظر من تطبیق حرکت جهان اسلام به سوی اسلامی شدن است و این که باید از مسیر جبهه مقاومت به آرمانهای اسلامی برسیم. مرحله سومی که امام فرموده بودند که جهانی شدن اسلام است تغییر دوقطبی شرق و غرب به دوقطبی اسلام و استکبار است که مورد توجه رهبری قرار گرفته است.
🔹 این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: این سه گام را -همانطور که امام آن روز گفته بودند- اگر برداشتیم میتوانیم بگوییم که مولای ما جهان در انتظار قدوم شما است، مقام معظم رهبری در اینجا میفرمایند اینها آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است. این ادامه همان امامت امت است با یک تفاوت عمده که آن روزی که امام شروع کردند در نقطه آغاز کار بودیم. آن نقطه آغاز، اقتضائات خاص خود را داشت، نگاه امت به آینده نگاه خیلی مبهمی بود و اصل پیروزی را تردید داشت. بعد از سالیان درازی که مبارزه بود و 40 سال از استقرار جمهوری اسلامی گذشته، اقتضائات دیگری با دقت و ریزبینی بیشتر نیاز است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
📌 چرا #انقلاب_دوم در جمهوری اسلامی وظیفه #جوانان است؟
🔅🔅🔅
🔹 اسلامی با بیان اینکه جنبش استقلال طلبی هند که اسم از آن برده شده، جنبشی بود که تقریباً 30 سال به طول انجامید تا به توفیقات رسید، خاطرنشان کرد: از نقطهای که گاندی شروع کرد حساب کنیم و مبارزات قبلی را حساب نکنیم و انقلاب ما را از نقطهای که امام شروع کردند حساب کنیم تقریباً 15 سال میشود. طبیعتاً باید موضوع مطالبه عمومی نهادینهتر شده باشد که در جنبش استقلالطلبی هند مطرح شده بود. ما شاهد این هستیم که بعد از گذشت سالیان طولانی سال 2010 دیوید کامرون یک تعبیر خاصی بهکار میبرد و میگوید روابط بریتانیا و هند، روابط خاص جدیدی است. آن آرمانی که جنبش استقلال طلبی هند داشت در خیلی از شئون خود نتوانست به ایدهآلهای خود برسد اگرچه سالهای بسیار طولانی نزدیک به 40 سال همان حزب هدایتکننده جنبش رهبری جامعه را برعهده داشت و اگرچه کارهای بزرگی در هند اتفاق افتاد ولی از مطالبه اصلی فاصله گرفته شد.
🔹 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه انگلستان تا اواخر دوره پهلوی همچنان منافع گستردهای در ایران داشت اگرچه امریکا و انگلستان رقابتهای خاص خود را داشتند، اما توانست این منافع خود را تا آخر دوره پهلوی تامین کند، اظهار داشت: امام پای انگلستان، آمریکا و شوروی را از ایران بریدند. مقایسه انقلاب ما از این زاویه با انقلاب هند از نظر من کاملاً معنادار است. ما یک دستاوردهای جدی داشتیم که آنها نتوانستند این دستاوردها را حفظ کنند. مثلا در انقلاب فرانسه اصلیترین مطالبه سقوط نظام پادشاهی بود. نظام پادشاهی در فرانسه که سقوط کرد در یک فاصله 12 ساله یک پادشاه جدید یعنی ناپلئون سربرآورد و دوباره در یک فاصلهای پادشاهی که معروف به پادشاهی ژوئیه است سربرآورد و نتوانستند خواست اصلی انقلاب خود را که برقراری دموکراسی بود تا سالیان درازی تحقق ببخشند. انقلاب ما از این نگاه خیلی جلوتر است و در 40 سال بحث استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلامیت یع
نی چهار محور اصلی شعارهای مردم به صورت جدی محقق شده و دنبال شده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi