eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تقریرات رجال۲.pdf
1.04M
تقریر دروس رجال که صوت آن در کانال @d_raoofi موجود است 🔆بسیار قابل استفاده @soda96 @salmanraoofi 🔻🔻🔻🔻🔻 @d_raoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» 🔆 بخش دوم نشست 📝 به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی آیت الله خامنه‌ای رویکردی حکومتی به بحث فقه الجهاد دارد«روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»، سه‌شنبه 9 بهمن‌ ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنه‌ای برگزار شد؛ 🔸 در این نشست علمی حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجت‌الاسلام مسعودیان بود. 🔸 در بخش نخست گزارش این نشست تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از سوی حجت الاسلام ملک زاده بررسی شد؛ آنچه اکنون می‌خوانید ادامه مطالب ارائه شده ایشان در این نشست است: @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -4 ✅ تعریف فقهی جهاد حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب خود وارد معنای فقهی جهاد شده‌اند؛ نکته قابل توجه این است که در تعریف فقه جهاد، جهاد مسلّحانه پیش‌فرض گرفته شده است و لذا باید توجه داشت که اگر در تعریف فقهی جهاد از عباراتی مانند بذل المال نیز استفاده شده معنای خاص خود را دارد. 🔸 مثلا شهید اول در مسالک در تعریف جهاد گفته‌اند«بذل النفس و المال فی إعلاء کلمة الاسلام و اقامة شعائر الایمان»، در این تعریف عبارت بذل المال به معنای این است که باید هزینه‌های لازم برای رساندن خود به دشمن را بپردازد. 🔸 جناب فاضل مقداد نیز با اندکی تفاوت نسبت به شهید اول در کتاب کنزالعرفان آورده است «بذل الطاقه من النفس و المال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» بذل توانایی موضوعی است که در این تعریف اضافه شده است و نکته این تعریف هم این است که لإعلاء کلمة الاسلام ناظر به جنگ با کفّار و عبارت اقامة شعائر الایمان ناظر به جنگ با بغاة است. 🔸 صاحب جواهر پس از بررسی تعاریف جهاد می‌فرمایند « . . . و شرعا بذل النفس و ما یتوقف علیه من المال فی محاربه المشرکین او الباغین علی وجه مخصوص». صاحب جواهر معتقد است جهاد عبارت است اینکه نفس را بذل کند به نحو مخصوصی که منظور نظر فقهاء است. 🔸 صاحب منهاج الصالحین هم جهاد را به این نحو تعریف می‌کنند که« القتال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» القتال در این تعریف مشخصاً القتال به معنای جنگ مسلّحانه آمده است. با توجه به تعاریفی که از فقه الجهاد ذکر شد در فقه الجهاد ما به این می‌پردازیم که قتال با کفّار و باغیان برای إعلای کلمه اسلام و دفاع از دین و اقامه شعائر ایمان دارای چه احکام تکلیفیه و وضعیه‌ای است؟ و چه قیود و حدودی دارد؟ @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -5 ✅ معرفی پیشینه موضوع فقه الجهاد 🔸 در این باب یکی از آثار معروفه جلد 21 کتاب جواهرالکلام است که بعد از تدوین آن همگان به آن مراجعه می‌کنند و صاحب جواهر برای تألیف این جلد با مشکلات جدّی مواجه بوده‌اند چون منابع کمی در اختیار داشته‌اند. 🔸 از جمله منابع ایشان کتاب معرفة الاجتهاد مرحوم برقانی بوده که ایشان معاصر ملا احمد نراقی است و در جنگ بین ایران و روسیه حضور داشت و جزء صاحبان فتوای جهاد است. ایشان به دست بهائیان به شهادت رسید و کسی بود که وقتی شکست‌ها را در جنگ ایران و روس دید آمد تهران و در کاخ شاهی تحصّن کرد و اعلام کرد که تا حکومت به دست فقهاء نباشد کار پیش نخواهد رفت. او معتقد بود که شاه باید کنار رود و فقیه در رأس امور قرار بگیرد. این نکته مهمی است و ما می‌بینیم که در طول تاریخ در این مملکت هرگاه جنگی صورت گرفته است ما یک تکّه از خاکمان را داده‌ایم تا جایی که در دوران پهلوی دوم بدون جنگ هم ما بحرین، این سرزمین مهم استراتژیک را از دست دادیم که منابع ارزشمند نفت و گاز فراوانی در آن بود. این قانون ادامه داشت تا اینکه حکومت به دست ولایت فقیه رسید و ما در این دوران با بدترین و شدیدترین فشارها، حتّی یک وجب از خاک را به بیگانگان ندادیم و ان شاء الله در میزهای مذاکره نیز این اتفاق تداوم داشته باشد. ✅ ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین یکی از جنبه‌های بسیار مهم در ورود شخصیتی همچون رهبری در این عرصه است و ایشان گذشته از اینکه یک فقیه زبردست است، امام المجاهدین در عرصه جنگ و جهاد نیز هستند. فقیهی که تا به حال سلاح دست نگرفته است و در صحنه نبرد نبوده است خیلی فرق دارد با فقیهی که در صحنه نبرد بوده و خودش یک چهره عملیاتی و فرمانده بی‌بدیل در جنگ بوده است. 🔸 این سابقه یک موقعیّت عالی برای معظم له در بررسی مسائل فقهی و فقه الجهاد ایجاد می‌کند و اگر بخواهیم سوابق رهبری در این حوزه را بررسی کنیم می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم: 1ـ حضور میدانی در جنگ، 2 ـ همکاری با دکتر چمران در جنگ‌های چریکی، 3 ـ نمایندگی شورای انقلاب در وزارت دفاع، 4 ـ سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 5 ـ معاونت وزارت دفاع، 6 ـ نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، 7 ـ فرماندهی کلّ قوا، 6 ـ ولایت و زعامت فکری و معنوی مقاومت اسلامی در عرصه بین‌المل. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -6 ✅ تدریس خارج فقه جهاد توسّط رهبری 🔸 تدریس خارج فقه از سال 1369 توسط رهبری آغاز شده و فقه الجهاد نخستین بابی بوده که ایشان آغاز کردند و کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد؛ الامان و الصابئه و المهادنه» از دل این درس‌ها استخراج شد و اخیراً به چاپ رسید. 🔸 قلم این کتاب بسیار زیبا است و با توجه به تسلّطی که ایشان به زبان عربی معاصر دارند و آشنایی که با قلم مصری دارند، این کتاب بسیار روان و منطبق با ادبیات روز دنیاست هرچند برای برخی که با این نوع از ادبیات آشنایی ندارند شاید مطالعه و فهم این کتاب دشوار باشد. ✅ ویژگی‌های روشی رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد 🔸 ما می‌خواهیم به روش‌شناسی اجتهاد ایشان در این کتاب نگاهی داشته باشیم. به لحاظ روشی شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در فقه دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که روش ایشان را متمایز می‌کنند. 🔸 نکته اولی که در روش‌شناسی ایشان نظر من را جلب کرد این بود که از نظر روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت رهبری را باید جزء فقه قویم و اصیل یا به اصطلاح فقه جواهری به شمار آورد. 🔸 ویژگی دیگر تفقّه ایشان این است که ایشان با رعایت فقه جواهری با همه معیارها ضوابط و هنجارهایی دقیق و عالمانه کار را پیش برده است، اما این امر موجب نشده که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیش‌روی و بالندگی باشد و نسبت به تحولات روز و پرسش‌ها و چالش‌های معاصر بی‌تفاوت باشد. 🔸 آنچه مهم است آن است که به عکس بسیاری، ایشان در برقرار نمودن جمع سالم میان اصالت و معاصرت، موفق عمل کرده و این کار را به درستی به انجام رسانده است. پیرو این نکته بنده تأکید می‌کنم که کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد از حضرت آقا قابل تحدّی است و می‌شود ادعا کرد که این کتاب در عین اتقان و اصیل بودن پویا است و هیچ مثل و مانندی ندارد. 🔸 نکته دیگر این است که مصنف مکرم این کتاب در بحث‌های خود کاملا به این نکته توجه داشته‌اند که بحث فقه الجهاد یک بحث حکومتی و حکومی است. ویژگی این کتاب طرح ابحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحکومی» و در ارتباط وثیق با «فقه الحکومة» است. ✅ تعریف فقه حکومتی اما با توجه به اینکه سخن از فقه حکومتی به میان آمد و از طرفی هم فرصت نیست که ما مباحث را کاملاً مورد بررسی قرار دهیم به نظرم به همین مبحث فقه حکومتی بپردازیم بهتر است. بنده با توجه به این نگاه در کلام رهبری یک تعریف از فقه حکومتی ارائه می‌کنم که وقتی گفته می شود نگاه رهبری، نگاه فقه حکومتی است، منظور چیست؟ 🔸 رهبری تأکید دارند که در قم باید کرسی های فقه حکومتی شکل بگیرد ولی متأسفانه برداشت ها از این توصیه رهبری اشتباه است چون تعریفی از فقه حکومتی ندارند. 🔸 فقه حکومتی وقتی بیان می‌شود ما از آن یک رویکرد و جهت گیری خاص داریم و تعریفی که به ذهن بنده می‌آید این است که فقه حکومتی به عنوان یک جهت‌گیری خاص در فقه و در حقیقت یک رویکرد ویژه است که تجلی اصلی‌اش در پهنه فقاهت و روش اجتهاد می‌باشد؛ تعریف آن عبارت است از«الاتجاه الحکومی فی فهم النصوص و الدلّه و فی استنباط الاحکام الشرعیه و فی مقام الإفتاء». 🔸 فقه حکومتی یک نگاه است که در پس ذهن فقیه وجود دارد و با آن نگاه به احکام و ادلّه می‌نگرد و به تعبیر رهبری ممکن است نظر ما در رابطه با ماء الحمام نیز با رویکرد حکومتی تغییر کند. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»-7 ✅ تعریف فقه الحکومة 🔸 عنوان دیگری که در مباحث رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد مطرح شده است، عنوان فقه الحکومه است که یک شاخه فقه و یک فقه مضاف است که در عربی از آن به فقه الإداره نیز تعبیر شده است. فقه الحکومة نرم افزار فقهی حکومت اسلامی به شمار می‌رود و می‌شود از آن به عنوان ضابطه حکم‌رانی شرعی یاد کرد. 🔸 بنده یک تعریف از فقه الحکومه ارائه کرده‌ام و آن عبارت است از «العلم بعملیّات استنباط الشریعة الالهیة لتأسیس الحکومة، تنظیمها و إدارتها و حفظها و تجیه الحکّام فی تعاملهم فیما بینهم و مع الناس و فی علاقاتهم الدولِیّة». 🔸 دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی برای تأسیس، سامان‌بخشی، اداره و حفظ حکومت و نیز جهت‌دهی به حاکمان در تعامل داخلی و سلسله ‌مراتبی، تعامل با مردم و روابط بین‌المللی. 🔸 به عبارتی احکامی که از فقه الحکومة خارج می‌شود، رساله عملیه حاکمان است و ما دو رساله عملیه پیدا می‌کنیم، رساله عملیه عموم مردم، رساله عملیه حاکمان و می‌توانیم بگوییم که این مهم خروجی فقه الحکومه در سطح فقه فتوایی است. ✅ جایگاه جهاد در فقه الحکومه 🔸 یکی از مهم‌ترین بحث هایی که حاکمان باید به آن بپردازند و جایگاه ویژه‌ای در فقه الحکومه دارد، جهاد است؛ لذا وقتی حاکمان می‌خواهند شاهد بیاورند بر اینکه قرآن به شدّت سیاسی و حکومتی است استدلال می‌کنند بر اینکه چند صد آیه در قرآن در رابطه با جنگ و صلح است که جنبه حکومی دارند. 🔸 خوب ما می‌بینیم همین امر جهاد اگر با نگاه غیرحکومتی به آن نگریسته شود مانند شیخ انصاری از آن بحث می‌کند و اگر با نگاه حکومتی به آن نگریسته شود مانند رهبر معظم انقلاب از آن بحث می‌شود و آثار خودش را دارد. @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر حضرت آیت الله مصباح حفظه الله سلام علیکم فرموده اید
جواب مسئول دفتر آیت الله مصباح حفظه الله به بنده 🔻🔻🔻🔻🔻 حسین جلالی: إنشالله پیگیری میکنم، تا از پیشنهادات حضرتعالی حداکثر استفاده را داشته باشیم 🔻🔻🔻🔻🔻 ۱۳۹۷/۱۱/۹ 🔻🔻🔻🔻🔻 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸از مشکلات آموزشی و پژوهشی حوزه تا گزارشی از سومین نشست صمیمی طلاب با مدیر حوزه های علمیه، آیت الله : ♨️ در این نشست صمیمی هشت نفر از نخبگان حوزوی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. 1⃣ حجت الاسلام سجادی امین طلبه نخبه سطح جهار حوزه علمیه به بیان آسیب شناسی در زمینه پژوهش پرداخت. 2⃣ حجت الاسلام عبدالحسینی طلبه نخبه سطح سه از دیگر سخنرانان این نشست صمیمی بود که معیشت طلاب را موضوع بحث خود قرار داد. 3⃣ حجت الاسلام اشعری طلبه نخبه در امور تبلیغی نیز به موضوع دریافت حکم تدریس اشاره کرد. 4⃣ حجت الاسلام قنبریان طلبه نخبه سطح دو است که مباحث اخلاقی را موضوع بحث خود قرار داد. 5⃣ حجت الاسلام زادصالح طلبه نخبه سطح یک نیز در آغاز سخنان خود ایجاد تشکیلات برای هماهنگی میان گروه های جهادی را پیشنهاد داد. 6⃣ حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت به بیان مشکلات طلاب سفیران هدایت پرداخت. 7⃣ حجت الاسلام غروان نماینده مجمع نمایندگان طلاب به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با شناختی که از آیت الله اعرافی داریم پس از گذشت سه سال از مدیریت ایشان توقع تحول بیش از این بود. 8⃣ حجت الاسلام بنگاه نماینده دیگر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به موضوع استقلال حوزه اشاره کرد. 🔺 مشروح این نظرات را در لینک زیر بخوانید: 🌐 http://www.rasanews.ir/002Uwa 🆔 @rasanews_agency
📋✏ به گزارش خبرنگار وسائل، در این نشست که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران و با همکاری مجمع مدیران حوزه علمیه تهران برگزار شد، آیت الله رشاد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی و حجت الاسلام عبدالحمید واسطی به ایراد سخنرانی پرداختند. ✳ در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هنوز هم ناشناخته مانده است، چرا که پس از این انقلاب تحولات شگرفی رخ داد اما کم شناخته شده است، و رسالت حوزه این است که دستاوردها در حوزه علوم انسانی و فقه آل محمد(ص) را بیان کند. ✳ در ادامه این مراسم، آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 👇👇👇 @salmanraoofi
-1 ✳ آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 🔹 از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ می‌دهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ می‌دهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ می‌دهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهره‌ی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد. 🔹 در حوزه فقه در همه این عرصه ها تحولاتی رخ داده، حدود 1100 سال گذشته، چیزی به نام فلسفه اصول نداشتیم، اما امروزه به ان پرداخته می شود، و هم چنین فلسفه فقه نیز به عنوان دانش مستقل در حوزه امروزه مطرح است. 🔹 در حوزه هایی چون فقه الاقتصاد، فقه الاجتماع، فقه السیاسه، فقه الاداره و حوزه های فراوان دیگری فعالیت های زیادی صورت گرفته است. 🔹 🔹 حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه است امام خمینی (ره) معتقد بودند که حکومت فلسفه عملی تمامی فقه است، که باید غایت فقه به این سو چرخش پیدا کند، و با تغییر غایت فقه عوض نمی شود؛ امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را بر فقه تنگ کرده است. @salmanraoofi
-2 🔹 🔹 اقدامات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه فقه ✳ سپس، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، به بیان اظهارات خود درباره تاسیس و توسعه اصول و فلسفه فقه پرداخت و اظهار نمود: در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور می‌رسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتاب‌ها هستند. 🔹 هم‌چنین فصلنامه‌های زیادی نیز توسط این پژوهشگاه منتشر شده که در آن مقالات زیادی درباره فلسفه فقه و فلسفه اصول فقه مطرح شده و کرسی‌های زیادی ایجاد شده است، و در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سایر مراکز و نهادهای علمی نیز اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته است. 🔹 🔹 اولین اثر انقلاب در حوزه فقه ✳ در ادامه این مراسم، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، درباره تاسیس و توسعه فقه الاقتصاد، گفت: اولین اثری که در جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحول فقه داریم، در خود قانون اساسی است که در اصل چهارم این قانون اینگونه آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.» 🔹 دومین اثر قانون بانکداری بدون ربا در سال 61 است، و هم چنین از اقدامات دیگر می توان به تحقیقات گسترده در نهادهای حوزوی و غیر حوزوی درباره فقه اقتصاد اشاره کرد، و همینطور در دانشگاه ها برای برخی از رشته های دانشگاهی مباحث فقه قتصادی به عنوان درس شناخته شده و تدریس می گردد. 🔹 کمیته فقهی در حوزه های مختلف از جمله بانکداری ایجاد شده که در این کمیته اقدامات زیادی پیگیری می شود، و ساختار موجود مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و اکنون در حال حرکت به سوی ایجاد یک نهاد بانکی بر اساس موازین اسلامی هستند. 🔹🔹 نهادسازی امری ضروری برای استخراج فقه فرآیندها ✳🔹 در پایان این مراسم، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد به ایراد سخنرانی با موضوع تحول روش شناسی فقه پس از انقلاب پرداخت و گفت: سیستم سازی و نهاد سازی امری ضروری است تا فقه فرآیندها را استخراج کنیم. @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
تحریم همکاری و معامله با پهلوی توسط آیت الله خوئی لبیک به فتوای مرجع نجف 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بعد از تشدید با و آغاز ٬ از مراجع تقلید نجف، در طی حکمی٬ معامله با دولت را کردند. در متن ایشان به تاریخ 16خرداد 42 آمده بود: نظر به اینکه «کمک و همراهی با ظالمین در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام اختلافی نیست»، «همکاری با این دولت خائن» را «بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند»، تحریم می شود. 🔸ایشان طی فتوائی برای مبارزه با دستگاه جبار، دستور داد مردم از هر گونه خرید و فروش و معامله با دولت خودداری کنند و استفاده‌ از قند و شکر را به‌ جهت‌ آنکه‌ در انحصار دولت‌ بود، تحریم‌ کرد. او با صدور این‌ حکم، به دنبال‌ فشار و ضربه‌‌ اقتصادی‌ به‌ دولت‌ بود. 🔹گرچه برخی روحانیان، با غیرقابل قیاس خواندن این ماجرا با تحریم تنباکو به دلیل عدم وجود زمینه‌های اجتماعی و تکثر مرجعیت، خودداری مردم از مصرف مایحتاج ضروری مثل قند و شکر را موجب بیکاری و غیراجرایی دانسته بودند اما سیدمصطفی خمینی به این تحریم لبیک گفت و به جای چای و قند که خرید آن مصداق معامله با دولت بود، در منزل امام با سرکه شیره از میهمانان پذیرایی می‌کرد. (منابع: نهضت روحانیون ایران، جلد 3 و 4، ص 480؛ امام خمینی در آئینه خاطره ها، ص 158؛ یادها و یادمانها، ج1، ص 69؛ طاهری خرم‌آبادی‌، خاطرات‌ آیت‌الله خرم‌آبادی‌، ج ۱، ص249 و 250) 💥تحولات حوزوی را در کانال مستقل پی بگیرید و فرهیختگان را به اینجا فرا بخوانید: 👇 @rozaneebefarda