eitaa logo
سلمان رئوفی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
326 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔅🔅🔅 4. جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه 🔹 فقیهان شیعه فتوا مى‌دهند که جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه نیز مستحب است. چرا؟ چون در حدیث آمده است: «علائم الایمان خمس منها الجهر ببسم الله‌ الرحمن الرحیم».(16) 🔹 نقد: اگر به تاریخ مراجعه کنیم ظاهرش این است که اختلاف امیرمؤمنان با امویان در صلوات جهریه بوده، نه اخفاتیه، زیرا امویان یا بسم‌الله را نمى‌گفتند و اگر مى‌گفتند، آهسته مى‌گفتند، ولى على‌ علیه السلام آشکارا مى‌گفت: و از این‌جا اموى از علوى بازشناخته مى‌شد، ولذا حضرت به عامل خود در مصر نوشت: «و امرت الناس بالجهر ببسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم».(17) 🔹 وگرنه عدم جهر در صلوات اخفاتیه طبق قاعده است و این نمى‌تواند شعار اموى باشد. این‌جاست که تاریخ مى‌تواند در استنباط مؤثر باشد. 🔹 ولى در عین حال در برخى از روایات ما جهر و عدم جهر مطلق و برخى در مورد صلوات اخفاتیه است. شاید همین امور سبب افتاء به جهر شده است و اگر از این‌ها صرف نظر کنیم آن اطلاقات ناظر به صلوات جهریه است. .............................................. پی‌نوشت‌ها 1. ادوار الفقه الاسلامى، آیت‌الله‌العظمى سبحانى؛ 2. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، الحج فى الشریعه الاسلامیه/ج2/ص285؛ 3. المعتمد فى شرح المناسک، آیت‌الله‌‌العظمی خویى/ج29/ص325 (مناسک حج حلق و تقصیر)؛ 4. فتح/27؛ 5. فتح/27؛ 6. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، فروغ ابدیت/ص667؛ 7. همان/ص680 به نقل از سیره حلبى/ج3/ص24؛ 8. بقره/158؛ 9. عروةالوثقى، سیدمحمد کاظم طباطبایى یزدى/ج1/ص209 تا 212 (باب افعال وضو)؛ 10. بدائع الصنائع فى ترتیب الشرایع، علاءالدین ابى‌بکربن مسعود کاسانى، حنفى/ج1/ص17 - 16؛ 11. مائده/6؛ 12. نساء/24؛ 13. المیزان، علامه طباطبایى/ج4/ص431 تا 434؛ 14. نحل/90؛ 15. تفسیر طبرى/ج5/ص9؛ 16. العروةالوثقى/ص 649، فى الجهر والاخفات، المسألة 20؛ 17. کافى/ج7. @salmanraoofi
پژوهشکده ادیب فقه جواهری برگزار می کند: کارگاه آموزشی معنا شناسی و قرآن کریم در این کارگاه استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مباحث نوین معناشناسی و نقش آن در فهم قرآن کریم را مطرح می سازند. این کارگاه در ده جلسه پیوسته از تاریخ شنبه 98/2/28 در استان قم، پژوهشکده ادیب فقه جواهری از ساعت 22 تا 23 برگزار می گردد. علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند با شماره 09197459063 تماس حاصل فرمایند. در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: @adab89 @salmanraoofi
به کوشش استاد ابوالقاسم ؛ کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد 🔅🔅🔅 این کتاب شامل مجموعه مقالات همایش ملی درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که به کوشش توسط فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است. برای آشنایی با کتاب فقه هسته ای پست زیر را دنبال کنید @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📖🖋به گزارش خبرنگار اجتهاد، هم‌زمان با اتهام‌زنی‌های غربیان و پیوند برنامه‌ هسته‌ای ایران با مبانی شرعی دین اسلام با افتائات و القائات هرروزه سیاست‌ورزان غربی و عربی با طرح پرونده‌ هسته‌ای ایران، در القای این کژاندیشی به رهبران ملل دیگر کوشیدند که ایران نیز برهمین مسلک فقهی طیّ طریق کرده و ساخت سلاح هسته‌ای را منطبق با مبانی شرعی و فقهی خود در دستور کار قرار داده است. ◻️مقام معظم رهبری فتوای تاریخی خود را با اتکا به ادبیات دینی و مستندات فقهی ارائه نمود. ایشان در پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه (فروردین ۱۳۸۹)، نه‌تنها ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای را با حکم حرمت مواجه دانست، بلکه همین حکم را به سایر سلاح‌های کشتارجمعی نیز تسری داد. ◽️از این رو، کتاب «فقه هسته‌ای» شامل مجموعه مقالات همایش ملی «فقه هسته‌ای» درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ‌های ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ (تهران) و ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ (قم) برگزار شده است که به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. ◽️این اثر به محورهایی چون: «بیان نظر رهبری در دو ساحت چیستی‌شناسی و ماهیت‌شناسی»، «بیان اسناد پشتیبان»، «تبارشناسی نظریه» و «مقارنه میان اقتضائات فتوا و تعهد» می‌پردازد که به برای نخستین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. ◽️در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح‌های غیرمتعارف، اعم از هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل مهم جهانی و مطرح در دوران معاصر است. به دنبال هجمه‌های تبلیغاتی از سوی رسانه‌های بیگانه، مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح‌های غیرمتعارف و کشتارجمعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ّظله‌العالی) موضع فقهی خویش را در مواضعی چند اعلان کردند. به تعبیر ایشان: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلا‌ح‌های کشتارجمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدید جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم (پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه؛ ۱۳۸۹/۰۱/۲۷). ◽️همچنین در مقطع دیگر فرمودند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح هسته‌ای نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی و دینی ما بکاربردن این‌گونه وسایل کشتارجمعی اصلاً ممنوع است، حرام است. این ضایع‌کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران ساخت ناوشکن جماران؛ ۱۳۸۸/۱۱/۳۰). ◽️پوشیده نیست که گستره‌ یک فتوا تابع دلالت ادله و مستنداتی است که فتوا به آن مستند است. فتوا به تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف هم از این قاعده مستثنا نیست. فتوای مقام معظم رهبری نیزی مستند به ادله متقنی است که مقالات این مجموعه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دلالت این اسناد به گونه‌ای است که نه اختصاص به مسلمانان و دارالاسلام دارد و نه موقت و مختص به زمان خاصی است. فتوای مزبور به ادله‌ای که بر حرمت و قبح ظلم، فتنه و افساد در زمین دلالت داشت مستند بود و پرواضح است که حرمت و قبح این امور، هیچ قیدی را نمی‌شناسد. همچنین با جستجو در منابع نمی‌‌توان نصّی پیدا کرد که‌‌‌ هادی به جواز تولید، انباشت، ‌خرید و فروش و کاربرد سلاح‌‌‌های کشتارجمعی باشد و اگر دلیلی یا نهادی پیدا شود که برای برخی این ایده را ایجاد کند، یا از سند معتبر برخوردار نیست و یا قابل توجیه و سازگاری با نصوص دالّ بر منع و حرمت امور مورد اشاره است. ◽️لازم به ذکر است، چاپ اول کتاب «فقه هسته‌ای» به کوشش ابوالقاسم علیدوست در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۴۸۰۰۰ تومان از سوی نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از اینجا (کلیک کنیدhttp://www.poiict.org/cart) اقدام نمایند. @salmanraoofi
🔆گرامیداشت عارف کامل سید هاشم حداد ره 🔆با پیام فرزند و وارث علامه طهرانی آیت الله سیدصادق طهرانی دام ظله و افاضات 🔆استاد سید یدالله یزدانپناه 🔆آیت الله صدیقی 🔆استاد طاهر زاده 🔆حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد 🔆حجت الاسلام و المسلمین وکیلی 🔆حجت الاسلام و المسلمین واسطی @salmanraoofi
باسمه تعالی بحث مکتب شناسی کاربردی حول بحث استخاره امروز تعطیل است ان شاء الله از شنبه ساعت ۱۲.۲۰ قم بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از آژانس مسافرتی شاپرک آسمان پلاک ۱۲ طبقه اول برقرار است و آخر دعوانان ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۲/۲۵ @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید: 🔹 هنر و افتخار نشست دوره‌ای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت 🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 انتشار رساله 🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند: ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم. 📌 پ.ن: دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟ یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲ 🔺 استاد هادوی تهرانی 🔸 اظهار تلویحی اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله 📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی می‌دانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت می‌کنند!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۳ 🔺 شیخ محمدجواد فاضل 🔸 تقلیل از شرایط مشهور تقلید و عدم لزوم اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از روزنه
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران ! اغلب سران تشکل موسوم به ، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به پاسخ می دهند! این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است. وانگهی! این حجم‌ دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت. 🔶حاشیه اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند. @rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سیره حضرت آیت الله بهجت در اعلام و اقدام برلی مرجعیت ♨️حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای مرجعیت برنداشت! ♨️خدا را شاهد می‌گیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد ♨️تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیت‌الله العظمی» می‌نوشتند «العبد محمدتقی بهجت»! @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر ۱ 🔻🔻🔻 عملکرد به ویژه سران و ارکان آن طی سالیان اخیر سوالات و ابهامات و انتقاداتی را بر انگیخته لذا باعث شده مراجع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و جریانات انقلابی حوزه علیه این مجمع موضع گیری کنند در این باب نکات ذیل قابل توجه است ♻️ 1⃣تضعیف جایگاه مرجعیت برخی از رویکردها و اعمال سران نشست اساتید باعث تضعیف مرجعیت است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔻الف) انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات با زنده بودن مراجع و اساتید معظم همین آقایان که متاسفانه این شائبه را ایجاد می کند که آقایان صلاحیتی همسنگ یا فراتر از مراجع معظم تقلید برای خود قائل هستند. ♻️علاوه بر اینکه این رفتار نقض صریح بیانات گذشته ایشان در خودداری و جلوگیری از انتشار رساله توسط اعضای نشست است. 🔻ب) دخالت دربرخی شئون مرجعیت همچون تقسیم گسترده پول بین اساتید به اسم و عنوان شخصی خود در حالیکه امور مالی حوزه تا کنون از طریق مراجع عظام تقلید اداره می شد و استقلال و سلامت حوزه و روحانیت نیز تا کنون از همین طریق تضمین شده است. تقسیم پول از طریقی غیر از مراجع و غیر عنوان وجوهات این خوف ر ایجاد می کند که پولهایی با منشاء نا معلوم وارد حوزه شده و استقلال و کرامت نهاد حوزه را زیر سوال برد. ♻️رفتارهایی مثل تقسیم پول با عنوان شخصی یا نشر رساله و امثال آن باعث شد حضرت آیت الله وحید در جلسه نشست اساتید با ایشان در دی ماه سال ۹۶ با یادآوری دنیاگریزی و فرار علمای صالح سلف از مقام و مرجعیت به گونه ای سران نشست اساتید را مورد نصحیت و انتقاد غیر مستقیم خود قرار دهند و در مورد دیگر با نوشته ای کتبی گواهی اجتهاد برای هر فردی را انکار کنند. 🔻ج) عدم توجه به جایگاه واقعی فقاهت و مرجعیت صالح که باعث بی مهری و عدم تعامل مناسب با برخی مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی شده و این شائبه را ایجاد می کند که توجه ویژه سران نشست اساتید به برخی مراجع به جهت جلب امکانات یا سلیقه خاص نشست اساتید درباره بزرگان است. ♻️ 2⃣ عملکرد نشست اساتید نسبت به ماموریت اعلام شده از ناحیه نشست ادعای سران نشست اساتید از تشکیل چنین مجمعی پیگیری امور مربوط به حوزه و روحانیت و به ویژه اساتید و مسائل صنفی آنها به دور از هرگونه جهت گیری و فعالیت متداول سیاسی است. ♻️در حالی که 🔻اولا: با توجه به ادعای ایشان همه اساتید باید مورد حمایت ایشان قرار گیرند نه فقط آن دسته از اساتیدی که به ایشان مراجعه کرده و زیر چتر آنها آمده اند. 🔻ثانیا: انتظار طبیعی و منطقی از سران نشست اساتید با توجه به ماموریت اعلام شده برای آن هماهنگی و تعامل با همه مراجع معظم، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه است که متاسفانه شاهد دخالت در برخی شئون مرجعیت و ناهماهنگی با نهادهای حوزوی هستیم و همین جهت باعث کدورت مرجع معظم آیت الله مکارم شیرازی شد. 🔻ثالثا: برخی رویکردها و مواضع سیاسی سران نشست اساتید به عنوان نشست اساتید و یا مواضع شخصی ایشان بدون لحاظ جایگاه عنوانی که در این تشکل دارند به ماموریت اعلامی ایشان لطمه وارد کرده و در برخی موارد در راستای برخی جهت گیری های خاص سیاسی قرار گرفته است. ♻️به طور مثال ملاقات سران نشست با رئیس دولت یازدهم و پیشنهاد تئوریزه کردن شعار اعتدال این دولت آیا در راستای اهداف اعلامی این نشست است یا نوعی کنشگری سیاسی با جهت گیری خاص؟!! 🔻در حالیکه ورود اساتید به این تشکل و رای ایشان به سران نشست برای اهداف و جهت گیری های خاص سیاسی نبوده و صرفا امور حوزوی و صنفی مورد لحاظ ایشان است. ♻️انتظار طبیعی و منطقی طلاب و اساتید سطوح عالی حوزه از سران نشست این است که اگر ایشان بنای فعالیت سیاسی و جهت گیری خاصی دارند آن را به طور رسمی اعلام کرده تا همه طلاب و اساتید تکلیف خود را برای حضور در این مجموعه بدانند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
♨️تحلیل از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر ۲ 🔻🔻🔻 ♻️با توجه به نکات پیش گفته و همچنین شعار و ادعای سران نشست در حفظ حرمت و جایگاه مراجع معظم تقلید اگر بخواهد فضا به جریان عادی خود بازگردد باید 🔻اولا: سران نشست اساتید که اقدام به انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات کرده اند با عذرخواهی از مراجع معظم تقلید خصوصا اساتید خود اقدام به جمع آوری رساله کرده و پاسخگویی به استفتائات را به مراجع معظم تقلید ارجاع دهند. 🔻ثانیا: از دخالت در شئون مرجعیت پرهیز کرده و ازدیگر تقسیم پول به عنوان شخصی خود نداشته باشند و اجازه دهند امور مالی حوزه همچنان از طریق مراجع تقلید و به عنوان ایشان اعمال شود تا همچنان کیان و استقلال حوزه از هر آسیبی مصون و محفوظ مانده و از ورود اموالی که منشاء آنها معلوم نیست به حوزه جلوگیری شود. 🔻ثالثا: آقایان سران نشست اساتید به صورت شفاف توضیح دهند آن بخش از پولهایی که به اسم برخی سران نشست بین اساتید تقسیم شده از کجا و به چه عنوانی تامین شده است؟ 🔻آیا آقایان به عنوان مرجع تقلید اخذ وجوهات کرده اند و یا اینکه اشخاص و جریاناتی به ایشان این مبالغ مالی را هدیه داده اند؟ 🔻سوال دیگری که باید جواب داده شود این است که وجوهات یا هدایا از داخل کشور تامین شده یا خارج کشور؟ 🔻گرچه بعید است که آقایان شفاف سازی کنند و از ادامه این رویه غلط منصرف شوند 🔻رابعا: انتظار می رود سران نشست اساتید ضمن انتشار اساسنامه خود برای روشنگری همه از جمله اساتید مجموعه نشست، نوع و چگونگی فعالیت سیاسی این تشکل را به صورت دقیق روشن کنند و معلوم کنند با توجه به شعار پدری نشست برای جریانات سیاسی، چطور در مقابل بعضی مسئولین و نهادها که با اجرای اسناد بین المللی کفار، مبانی اعتقادی و احکام الاهی را زیر سوال می برند هیچ واکنشی نشان نمی دهند اما در دیدار با همان جریان سیاسی از تئوریزه کردن شعار آن جریان صحبت می کنند؟!! به نظر می رسد اگر این رویه در نشست اساتید در تقابل با مراجع معظم تقلید و زیرپاگذاری سنتهای حسنه حوزوی ادامه پیدا کند مراجع معظم تقلید، طلاب و اساتید به روشنگریها و وظایف دیگر خود در قبال نشست مبادرت می ورزند و تبعات آن به عهده سران نشست با رویه غلطیست که در پیش گرفته اند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
باسمه تعالی اگر فرصت کنم تحلیلی درباره اینکه چرا به رئیس جمهور متقلب کنونی جناب روحانی اجازه داده شد که در عداد کاندیداهای ریاست جمهوری بیاید چه راهبردی پشت کار نظام و رهبری بود چه سرنوشتی در انتظار جریان و بدنه متدین و بدنه و جریان غیر متدین در انتخابات آتی هست جریانات حوزوی که در حوزه هستند چه کنشهایی در قبال این اتفاقات خواهند داشت خواهم نوشت ان شاء الله اگر فرصت کنم شاید هم صوتی بارگزاری کنم @salmanraoofi
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛ 📌 چالش‌های فقهی در ایران 🔅🔅🔅 عضو شورای فقهی بانک مرکزی در این نشست به بررسی دغدغه‌های مراجع درباره شبهه ربوی بودن قرارداد‌های بانکی، صوری بودن قرارداد‌ها و جریمه تأخیرپرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب می‌آید. 📝 به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «چالش‌های فقهی بانکداری«چالش‌های فقهی بانکداری اسلامی در ایران» بررسی شد اسلامی در ایران» از سلسله جلسات مدرسه رمضانی اقتصاد به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور حجت الاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه رضوی با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد. 🔸 وی در این نشست به بررسی دغدغه‌های مراجع درباره شبهه ربوی بودن قرارداد‌های بانکی، صوری بودن قرارداد‌ها و جریمه تأخیر پرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب می‌آید. ادامه گزارش را در پیام زیر دنبال کنید @salmanraoofi
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛ 📌 چالش‌های فقهی در ایران 🔅🔅🔅 ✳ باید‌ها و نباید‌های بانکداری غربی 🔹 این استاد تمام اقتصاد در ادامه بررسی باید‌ها و نباید‌های بانکداری غربی در پاسخ به این پرسش که آیا این بانکداری ربوی است یا نه، اظهارکرد: برخی از عالمان دینی معتقدند که بانکداری غربی ربوی نیست. 🔹 این نظریه پرداز بانکداری با اشاره به این مطلب که دیدگاه ربوی نبودن بانک‌های غربی در صد سال گذشته در میان مسلمانان نهادینه نشده است، بیان داشت: در واقع در دیدگاه دوم این مطلب مورد قبول واقع شد که بانکداری غربی ربوی است. 🔹 وی ادامه داد: با پذیرش ربوی بودن بانک‌های غربی این پرسش مطرح شد که آیا می‌شود این بانک‌ها را اصلاح کرد و بدون ربا شود که در این خصوص آیت الله شهید محمد باقر صدر درباره بانکداری غربی و کارکرد و معاملات تحلیل انجام داد. 🔹 حجت الاسلام موسویان با اشاره به این مطلب که براساس تحلیل‌های شهید صدر معلوم می‌شود که کدام معاملات ربوی است و چرا اینگونه است، گفت: در همین راستا شهید صدر جایگزین معرفی می‌کند که ما می‌توانیم بانک هائی را داشته باشیم و در عین حال سپرده گذاری انجام شود و بانک‌ها وکیل مردم شوند. ✳ بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست 🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تأکید بر این مطلب که بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست، ابراز کرد: در عین حال نیاز است تا به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و این نکته را باید مدنظر قرار داد که بانکداری اسلامی فقط بانکداری بدون ربا نیست. 🔹 وی با اشاره به این مطلب که برخی بین بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تفاوت هائی گذاشته اند، اظهار کرد: در آموزه‌های اسلامی بانکداری اسلامی منحصر به حذف ربا نیست و باید موارد دیگر را هم مد نظر قرار داد. 🔹 حجت الاسلام موسویان با بیان اینکه در بانکداری اسلامی باید سایر آموزه‌های آسلامی را وارد کرد، بیان داشت: ایده اول که بانکداری غربی و ربوی است نهادینه نشد، اما ایده دوم بانکداری بدون ربا نهادینه شد و ایده سوم دیگری وجود دارد که هنوز عملیاتی نشده است. ✳ از بانکداری بدون ربا می‌توان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد 🔹 وی ادامه داد: این ایده سوم بانکداری اسلامی است که همه ابعاد فقهی و معاملاتی و مالی در آن تأمین می‌شود؛ از بانکداری بدون ربا می‌توان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و همه مولفه‌ها در این ایده وارد شود که تبدیل به بانکداری اسلامی شود. 🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه به بررسی صنعت بانکداری غربی پرداخت، گفت: در واقع این صنعت ۴۰۰ سال سابقه دارد که همه متفکران اقتصاد روی آن کار می‌کنند. 🔹 وی با اشاره به این مطلب که مسائل چالشی در حوزه پول به اندازه‌ای فراوان است که دانشمندان غربی از حل آن ناتوان هستند، تصریح کرد: صنعت بانکداری، صنعت پیچیده‌ای است؛ درباره قانون‌های بانکداری در ایران در مقام قانون هیچ اعتراضی نیست، اما در مقام اجرا اعتراض هائی وجود دارد. @salmanraoofi
👤 محسن غفاری مدیر پیام‌رسان ایتا در دانشگاه قم: 🔆ایتا یک پیام‌رسان دانشگاهی است. ایده‌های جدیدی مانند ترندینگ و هشتگ را اجرا کرده ایم؛ هچنین جستجوی پیشرفته در تمام کانال‌های عمومی از قابلیت‌های نوینی است که در ایتا اجرا شده است. ایتا از پیام رسان‌های پر رونق کشور است و از لحاظ گردش اطلاعات و حجم کاربر، دومین پیام رسان برتر کشور است و تنها در کانال‌های عمومی، روزانه ۳۴میلیون پیج ویو صورت می‌گیرد. 🔆نسبت به ایتا بی‌مهری شد. مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که از پیام‌رسان‌های بالای یک میلیون کاربر فعال حمایت میکند و سازمان‌های دولتی از این پیام‌رسان‌ها استفاده کنند ولی با وجود اینکه ایتا مدت زیادی است که از حجم ۱میلیون کاربر گذشته است، مورد کم لطفی قرار گرفت. 🔆حمایت لازم از پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته است. وزارت ارتباطات بنا شد پهنای باند و وام در اختیار پیام‌رسان‌های ایرانی قرار دهد که ایتا از وام استفاده نکرد و پهنای باند نیز به طور درستی اختصاص نیافت و تنها ۱۰دیتاسنتر و تعدادی رک برای دیتاسنترها از وزارت به پیام رسان‌ها اختصاص پیدا کرد. 🔆پیام‌رسان‌های ایرانی قطعا امنیت بالاتری نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی دارند. قطعا در پیام رسان‌های ایرانی پیگیری موارد قضایی و مجرمانه بسیار راحت تر است و این سبب می‌شود که امنیت مردم بیشتر تامین شود؛ البته طبق دستور دادستانی اطلاعات اشخاص تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ نهاد و ارگانی قرار نمی‌گیرد و تنها در خصوص پیگیری‌های خاص قضایی از اطلاعات استفاده می‌شود. سلطه و سیطره کشورها اغلب از حالت نظامی خارج شده است و به فضای مجازی کشیده شده است و هرکسی بتواند در این فضا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، موفق تر خواهد بود.در اتفاقات اخیر دیدیم که اینستاگرام به دلیل قوانین خود، صفحه افراد مربوط به سپاه پاسداران و صفحه‌های انقلابی را مسدود کرد؛ آن‌ها طبق سیاست‌ها و قوانین خود رفتار می‌کنند. 🔆در حوزه نرم افزار، جوانان و نخبگان کشور توانستند موفق عمل کنند ولی هنوز در بخش سخت افزاری که همان زیرساخت شبکه ملی اطلاعات کشور است، ضعف داریم و گاهی در این خصوص کوتاهی هایی نیز صورت می‌گیرد. 🔆می‌توانیم به مرور با اضافه کردن خدماتی از قبیل پرداخت و خدمات دولت الکترونیک، مخاطبان داخلی را جذب کنیم، در کشور چین این اتفاق رخ داده است و ما نیز می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم، البته انجام آن نیاز به یک همت اساسی و حمایت مسئولین دارد. @salmanraoofi
📌 نه یک وضعیت بلکه یک است 🔅🔅🔅 ✳ حجت الاسلام حبیب الله بابایی در برنامه ضیافت گفت: ما تمدن را یک وضعیت نمی دانیم بلکه یک فرآیند می دانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده می شود. 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، هفتمین برنامه «ضیافت» به موضوع «فهم تمدنی قرآن» اختصاص داشت که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سه شنبه شب ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. ادامه گزارش را در پست زیر دنبال کنید👇 @salmanraoofi
📌 نه یک وضعیت بلکه یک است 🔅🔅🔅🔅 ✳ حجت الاسلام حبیب الله بابایی تمدن پژوه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح اینکه فهم تمدنی قرآن چیست، گفت: در ابتدا باید مشخص شود فهم تمدنی از قرآن چه چیزهایی نیست و به همین دلیل این فهم را به برون متنی و درون متنی تفکیک می‌کنم. ما در پی این نیستیم که قرآن را همچون مسأله‌ای که امروز در فضای مدرن جامعه بشری مطرح شده، در نظر بگیریم و بخواهیم قرآن را نیز مدرن نشان دهیم. فهم تمدنی یک عبارت تصنعی نیست که با واژگان بازی کنیم و آن چیزی که مورد توجه و تمرکز است، نگاهی برون و درون متنی است. وقتی نگاه مان برون متنی است یعنی آموزه‌های قرآن در وهله دوم قرار می‌گیرد و قرآن را به عنوان یک فکت تمدنی در نظر می‌گیریم. این در حالی است که قرآن به مثابه یک متن تغییرات بزرگی را در گذشته تاریخ اسلام ایجاد کرده است که این همان فهم تمدنی قرآن است. 🔹 وی افزود: نگاه تاریخی نشان می‌دهد آنچه مایه هویت مسلمانان در پهنای تاریخی شده است متن قرآن است که از بالکان تا بنگال ارزش‌های مشترک، زبان مشترک و چالش‌هایی را به وجود آورده است. 🔹 بابایی درباره نگاه درون متنی نیز توضیح داد: فهم تمدنی در پی این است که به گونه‌ای قرآن را فهم کند که بتواند به نیازهای انباشته جامعه امروز انسان معاصر پاسخ نظام مندی بدهد و دوم اینکه در جامعه امروزی انسان معاصر بتواند پاسخ‌های متراکم به نیازهای انباشته دهد. قرآن در این تعریف تمدن را نیکی‌ها و خیرات بشری معرفی می‌کند و فهم تمدنی قصد دارد الگو و زمینه‌های این خیرات را نشان دهد و در پی ایجاد یک جامعه توحیدی به جامعه‌ای متراکم توحیدی است. بنابراین به صورت کلی، فهم تمدنی قرآن شامل فهم جامع از قرآن برای تحقق جامعه آموزه‌های دینی شمرده می‌شود. 🔹 وی در پاسخ به اینکه در قرآن چه مفاهیم و دلالت‌های تمدنی وجود دارد، گفت: باید استنطاق تمدنی از قرآن را جدی بگیریم و منظورم این است که اساساً ما و دیگرانی که هوس فهم تمدنی داریم، باید معلوم کنیم چه دغدغه و هدفی داریم که می‌خواهیم عینک تمدن به چشم بزنیم و چه نیازی را می‌خواهیم رفع کنیم. تلقی من این است که این فهم، در فرآیند تاریخ تکامل انسانی، معرفت و دانش یافته است و باعث می‌شود انسان در استنتاق های قرآنی خود شبکه ای تر فکر کند و نگاه‌های کلان و جامع اش پخته‌تر شود. 🔹 این تمدن پژوه، رصدهای تمدنی در اعماق قرآن را به دور از اخلاق دانست و گفت: ما تمدن پژوهان در مطالعاتی که داریم همیشه در هر جلسه و بحثی به این اذعان می‌کنیم که اساساً قرآن خیلی بزرگ‌تر از آن است که بتوانیم لایه‌ها و متون معنایی آن را سیر کنیم اما اگر بخواهیم به سمت قرآن برویم و بخواهیم فهم را بیان کنیم، باید دو مسیر را تفکیک کنیم که به ما دو نظام معرفتی را ارائه می‌کند. 🔹 وی در ادامه این بحث توضیح داد: مسیر اول؛ به دنبال واژگان یا مفاهیمی در قرآن هستیم که شبیه موضوع تمدن در ادبیات اجتماعی امروز است. در این مسیر با انبوهی از الفاظ روبرو می‌شویم که هر کدام می‌تواند گوشه‌ای از پازل تمدنی را حل کند. در این رویه باید رویکرد تمدنی داشته باشید که بر اساس آن، همه واژگان قرآن را از منظر و رویکرد تمدنی بررسی می‌کنید و در این صورت مشخص می‌شود که قرآن چه وزن تمدنی برای جامعه امروز و ایجاد یک جامعه انسانی‌تر پیدا می‌کند. مسیر دوم به افق تمدنی اشاره دارد که توحید هم به عنوان آموزه عقیدتی و هم آموزه اخلاقی تفسیر می‌شود. این تراز شما را به بحث‌های تمدنی می‌کشاند و می‌توانید با انسانی که هم دین شما نیست تهاتر کنید. ادامه گزارش را در پست زیر دنبال کنید👇 @salmanraoofi
📌 نه یک وضعیت بلکه یک است 🔅🔅🔅🔅 ✳ حجت الاسلام بابایی در مورد اینکه آیا سابقه فهم تمدنی قرآن موجود است یا خیر، بیان کرد: در نگاه تمدنی، فهم تمدنی در خلأ اتفاق می‌افتد و نمی‌توانیم از گذشتگان خودمان بگذریم بلکه باید در تراز خودمان آن را به جامعه بکشانیم اما خوانش جدید آن است که ما تمدن را یک وضعیت نمی‌دانیم بلکه یک فرآیند می‌دانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده می‌شود و به همین دلیل نیاز داریم استنطاق‌های جدید تمدنی را داشته باشیم. 🔹 وی خاطرنشان کرد: در هر قرائت و فهم جدید از قرآن، پاسخ جدیدی را پیدا می‌کنید و به نظرم این یک قاعده وجودی است که جنبه اجتماعی نیز دارد و ترقی معرفتی و اجتماعی در جامعه ایجاد می‌کند و نقش قرآن در ترقی اجتماعی اینجاست که مشهود می‌شود. 🔹 این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ورود به بحث مواجهه تمدن غرب و تمدن اسلامی، درباره اینکه شاخصه‌های تمدن قرآنی کجا همگرایی و کجا واگرایی دارند، گفت: نقطه شروع بحث تمدن و فهم تمدنی ضرورتاً دوره مدرنیزاسیون در اسلام نیست هر چند کسی که می‌خواهد در این زمینه بررسی کند، باید به آنچه که در دنیا اتفاق افتاده اشراف داشته باشد. در میراث خودمان نقاط و لحظاتی وجود دارند که فهم و رویکرد تمدنی هستند. در سنت و در میراث فکری خودمان، آثار بزرگان وجود دارد که به عنوان مصادیق تمدنی قابل توجه هستند. البته برای بررسی این موضوع، همچنان باید به ثقل اکبر و ثقل اصغر پایبند بود یعنی همیشه باید قرآن را در سیر مطالعات در نظر بگیریم؛ در مرحله اول مرکز قرآن و در مرحله دوم، شمولیت قرآن باید حفظ شود. همچنین در کنار آن می‌توانیم به متن‌های علمی و دینی عالمان ما که معطوف به اندیشه‌های ادبی اسلامی است، مراجعه کنیم نه فقط میراث فکری این بزرگان باید خوانده شود بلکه باید از تجربه زیسته آنها نیز مطلع شویم. 🔹 وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تمدن در اصطلاح جدید بپردازیم با چالش‌ها و رویکردهای جدیدی مواجه می‌شویم و در این صورت است که باید بتوانیم میراث گذشته را به روز کنیم. باید از آنچه که در جهان امروز در حال رخ دادن است، مطلع باشیم اما آنجایی که قرار است خودمان باشیم باید به قرآن برگردیم و این همان نقطه‌ای است که شاخص‌های فهم تمدنی از قرآن را می‌سازد. 🔹 بابایی در مورد در حاشیه بودن قرآن در مباحث دانشگاه و حوزه و راهکاری برای بازگشت به قرآن گفت: اولاً تمدن‌ها با کیفیت ساخته می‌شوند و دوم اینکه ما تمدن پژوهان نمی‌توانیم از مساله‌های جهان اسلام شانه خالی کنیم. رویکرد تمدنی در شرایط امروز باید بگوید چرا حال جهان اسلام ناخوش است؛ هنوز تمدن پژوهان، نتوانستند با موضوع خشونت، متن تمدنی تولید کنند و خیلی از مسائل دیگر برای آنها مرجع و مطلبی تولید نشده است. هویت اندیشه تمدنی رفت و برگشتی است و اساساً اندیشه تمدنی در میدان پا می‌گیرد نه در چهاردیواری، و ما در رفت و برگشت کتاب به کتاب نمی‌توانیم اندیشه تمدنی پخت و پز کنیم. فهم تمدنی قرآن و استخراج شاخص‌های تمدنی، محصور شدن در فضای دانشگاهی و حوزوی را نمی‌طلبد چراکه باید نیازهای روز و مسائل موجود را درک کنیم تا نسبتی بین مساله‌ها، معضلات و پاسخی برای آنها برقرار کنیم. 🔹 وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فهم تمدنی قرار است چه گره‌ای از مشکلات ما باز کند؟ آیا می‌توان آن را با تدابیر دیپلماتیک مقایسه کرد، گفت: لازم است در پاسخ به این سوال، به مساله امید به مثابه یک استراتژی تمدنی تاکید کنم؛ اساساً تاریخ تمدن‌ها نشان می‌دهد که جهش‌های تمدنی در بدترین شرایط اتفاق می‌افتد مثل ظهور پیامبر(ص) در یک سرزمین جاهلی. تلقی من این است که در خوانش های خودمان باید نقطه‌های امید، جهش و عزیمت تمدنی را در نظر بگیریم و آنها را آشکارا به یکدیگر بگوییم و به هم تواصی امید داشته باشیم تا خروجی‌ها هموار شود و کنترل وضعیت برای ما آسان شود. @salmanraoofi
✅ وقتی یک مدیر ارشد کشوری به استقبال نقدها می رود؛ 💠 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای دریافت «پیامهای شما» به خبرگزاری حوزه آمد 🔹 قریب به 2 سال است که تلاش شده تا در کنار اطلاع رسانی نسبت به دیدارها، بیانیه ها، نشست ها و رویدادهای حوزوی، فضایی فراهم شود تا و بدنه حوزه بیش از پیش در رسانه رسمی حوزه دیده و شنیده شود. 🔹 در این راستا گهگاه بسته های خبری با عنوان منتشر شده که عمدتا حاوی انتقادات و نکات صریح طلاب است. 🔹 همچنین های مختلفی اجرا شده که می توان به موارد زیر اشاره کرد: - صریح و بی پرده با آیت الله اعرافی - اگر من جای رئیس دفتر تبلیغات بودم - هر طلبه یک پیشنهاد - اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات بودم و... ناگفته پیداست که انجام چنین کمپین هایی ممکن است با دشواریها و گاه هایی همراه باشد اما به لطف خدا، همراهی مخاطبان و حمایتهای مدیر حوزه های علمیه کار رو به رشد است. امروز حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به خبرگزاری حوزه آمد و مجموعه پیامهای شما که در اجرای پویش «اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودم» ارسال کرده بودید تقدیم ایشان شد. این مدیر جوان حوزوی در حین اجرای پویش نیز به شکل های مختلف از این اقدام خبرگزاری حوزه حمایت معنوی کرده بود که بدین وسیله از و روحیه نقدپذیری وی تقدیر می شود. •┈┈••✾••┈┈• @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها در بیان مقام معظم رهبری وفات ام المومنین خدیجه را تسلیت عرض می کنم @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆خبر از عمل صالح آیت الله خلخالی مشهد توسط آیت الله بهجت ره 🔆قسمتی از مصاحبه درباره آیت الله خویی 🔆سالگرد رحلت عارف واصل آیت الله بهجت را خدمت ارادتمندان تسلیت عرض می کنم 🔆متاسفانه قدر علمی آیت الله بهجت ناشناخته ماند @salmanraoofi
🔆میزان یادگیری در حالت های مختلف وقتی میخوانیم ۱۰% وقتی میشنویم ۲۰% وقتی میبینیم ۳۰٪ وقتی میبینیم و میشنویم ۵۰% وقتی بحث میکنیم ۷۰٪ وقتی تجربه میکنیم ۸۰٪ وقتی به دیگران یاد میدهیم ۹۵% 🔆قدر مباحثه و تدریس را بدانید @salmanraoofi