eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم به توفیق الهی کانال «تقریرهای غیر رسمی دروس استاد یزدان پناه» در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. https://eitaa.com/Taghrirha
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 👈 اما اعتبار که همان اعطاء حد چیزی یا حکم چیزی به چیز دیگر است از آنجا که تصدیقاتی که منتسب به اعتبار است تصدیقات و علومی ما بین کمال حیوان فاعل بالاراده و نقص اوست - بنا بر آنچه در رساله اعتبارات روشن نمودیم – ▪ لذا اینها خودشان مطلوب برای واسطه قرار گرفتن هستند پس طلب علم بواسطه اینها غیریست و هدف و غرض خاصی دارد پس قضیه اعتباری همانطور که مجعول و اعتبار شده به جعل اعتباری برای غرضی حقیقیست که با آن قضایا به آن هدف میرسند مثل مجموعه قضایای اعتباری جعل شده برای غرضی حقیقی یا آنچه همانگونه منتهی به غرض میشود و در تدوین مطلوب است یا برای فراگیری و رسیدن به غرض حقیقی یا آنچه منتهی به آن میشود برای شناخت سره از اسره مثل مجموعه ای از قضایا تدوین شده که فلان علم نامیده میشوند برای فلان غرض یا مطلوب برای فلان غرض . ▪ در نتیجه تمایز در علوم اعتباری به اهداف است نه به موضوعات و واجب نیست که محمولات مسائل در آنها ذاتی باشد بلکه واجب صحت حمل است همراه با داخل بودن در غرض مطلوب . از اینجا روشن میشود ضرورتی وجود ندارد که اقتضایش نفی واسطه در عروض محمولات برای موضوعات باشد و همینطور برای شرط مساوات بین موضوعات و محمولات پس محمول میتواند اعم یا اخص مطلق یا اعم من وجه از موضوع باشد مثل این گفتار که : فاعل مرفوع است ای اینکه بگوییم اسم بواسطه شباهتش به حرف مبنی میشود و گفتارمان که نماز واجب است و غیر این مثالها و به آنچه متحمل شده اند برای دفع این محذورات نیازی نیست همانطور که دانستی . همچنین از اینجا روشن میشود که ضرورتی که مقتضیِّ وجود جامع بین موضوعات مسائل باشد وجود ندارد البته گاهی عقلا اذعان دارند که در امور اعتباری متحد در غرض با توجه به وحدت غرض و هدف به اینکه جامع واحدی بین موضوعات مسائل که همه را به حسب موضوع جمع میکند وجود داشته باشد و این را از آثار ذی الغایه میدانند لکن ضروری نیست که نسبت این جامع در حالیکه جامع افراد است نسبت کلیات حقیقی به افرادش باشد همانطور که بیان خواهد شد. ▪ ولی حضرت امام از ابتدا به این امر کلی پا فشاری ندارند ولی در هر مبحث با استفاده از فلسفه به رد مباحث فلسفی وارد شده در علم اصول میپردازند و در مواردی هم که ذکر شد به استفاده از فلسفه یا تحلیلات فلسفی روی آورده اند که البته بسیار کم است . 🔹 مشی سوم : نیز مشی و روش کسانی است که معتقدند علوم فلسفه و اصول به هم ارتباط دارند و فلسفه به دقت و موشکافی در علم اصول کمک میکند این مشی و اعتقاد مرتبط به محقق غروی اصفهانی است که به شدت مباحث اصولی و فلسفی را گره زده و این مشی نیز ا کنون پیروئی ندارد ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 4- فی البحار عن علی علیه السلام : « وَ إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ حِينَ سَاوَوْا بَيْنَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ بَيْنَ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ وَ قَالُوا إِنَّ الطَّاعَةَ مَفْرُوضَةٌ لِكُلِّ مَنْ قَامَ مَقَامَ النَّبِيِّ ص بَرّاً كَانَ أَوْ فَاجِراً فَأْتُوا مِنْ قِبَلِ ذَلِكَ‏ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ‏ أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ‏ وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى‏ وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِي الظُّلُماتُ وَ النُّورُ .6» ▪ و همانا مردم هلاک شدند هنگامی¬ که بین امامان هدایت و پیشوایان کفر تساوی برقرار کردند و گفتند فرمانبری هر کس که قائم مقام پیامبر است واجب است نیکوکار باشد یا بدکار پس از اینجا ضربه خوردند ، و خداوند فرموده : آیا مسلمین را با مجرمین مساوی قرار می¬ دهید چه میشود شما را چگونه حکم می¬کنید و خداوند فرموده : آیا بینا و کور برابرند یا ظلمات و نور مساوی هستند7 . 🔅🔅🔅 📚 5- فی الکافی باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ غَالِبٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ : « لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- يَوْمَ نَدْعُوا كُلَ‏ أُناسٍ‏ بِإِمامِهِمْ‏ قَالَ الْمُسْلِمُونَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ لَسْتَ إِمَامَ النَّاسِ كُلِّهِمْ أَجْمَعِينَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَ لَكِنْ سَيَكُونُ مِنْ بَعْدِي أَئِمَّةٌ عَلَى النَّاسِ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَقُومُونَ فِي النَّاسِ فَيُكَذَّبُونَ وَ يَظْلِمُهُمْ أَئِمَّةُ الْكُفْرِ وَ الضَّلَالِ وَ أَشْيَاعُهُمْ فَمَنْ وَالاهُمْ وَ اتَّبَعَهُمْ وَ صَدَّقَهُمْ فَهُوَ مِنِّي وَ مَعِي وَ سَيَلْقَانِي أَلَا وَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ كَذَّبَهُمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَ لَا مَعِي وَ أَنَا مِنْهُ بَرِي‏ءٌ .8» ▪ در کافی از جابر نقل شده امام باقر (ع) فرمود: چون اين آيه نازل شد (71 سوره اسراء): «روزى كه هر مردمى را به امام آنها بخوانيم » مسلمانان گفتند : يا رسول اللَّه مگر شما امام همه مردم‏ نيستيد؟ گويد: رسول خدا (ص) فرمود: من از طرف خدا بر همه مردم رسولم و بعد از من محققاً امامانى از خاندانم از طرف خدا به مردم گماشته مى‏شوند، آنها در ميان مردم قيام مى‏كنند و مردم آنها را تكذيب مى‏نمايند و ائمه‏ كفر و ضلالت و پيروانشان به آنها ستم مى‏كنند، هر كه بدانها گرود و پيروى آنها كند و آنها را تصديق نمايد او از من است و همراه من است و محققاً مرا ملاقات خواهد كرد، آگاه که هر كه بر آنان ستم كند و آنها را تكذيب كند از من نيست و همراه من نيست و من از او بيزارم. 📝 پی نوشت: 6. بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏66 / 82 . 7.این روایت می¬رساند که هلاکت مردم به دلیل ائمه کفر و تبعیت از آنان است با توجه به امر آیه «قاتلوا ائمه الکفر» می¬فهیم که احیاء مردم در کشتن ائمه کفرکه بانیان دولت کفر هستند می¬باشد و لذا کشتن ائمه کفر جایز بلکه واجب است و لذا انقلاب علیه دولت کفر نیز جایز بلکه واجب است . 8. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏1 / 215 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
باسمه تعالی بعضی بزرگواران نظرم را درباره قضایای اخیر خواستند این هم نظر بنده 👇
باسمه تعالی آقای ظریف نه دیپلمات است نه سیاستمدار در عرف دیپلماتیک دیپلمات نیست چون کارهای او علیه منافع کشور است و در سیاست هم سیاستمدار نیست چون اگر عرف دینی را معیار بگیریم سیاست او مخالف اصول مسلم اسلامی است و به جای تضعیف کفّار، با به رسمیت شناختن قدرتهای استکباری سعی می کند تنها ملت آزاده ی جهان را تابع منافع دشمنانش کند و اگر عرف سیاسی را معیار بگیریم باز هم نتوانسته با مکر و حیله ملّت خود را در برابر مستکبران خونخوار و درّنده بین المللی حفظ کند این انسان خودباخته و مهره سوخته به جای اعتراف به اشتباهات خود و تجربه اندوختن از برجامی که خودش گفت قراردادش پیش آمریکا به اندازه جوهر کاغذ هم ارزش ندارد باز هم به راه غلط خود ادامه می دهد اینها تعجب ندارد، تعجب از علمای اسلام و بزرگان حوزه و روحانیت و حضراتی چون آیت الله آملی، اعرافی، خاتمی، اراکی، شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و بزرگان شورای نگهبان چون آیت الله شب زنده دار و مدرّسی و تمام نامداران فرهنگی حوزه است که با نشانِ لباسِ محافظت از دین و ادعای انقلابی بودن و با شنیدن حرفهای رهبر معظم انقلاب حفظه الله مبنی بر عدم مذاکره و دیدن خشم ملت غیور و فرهیخته ایران از ترور بزدلانه شهید سپهبد توسط شیطان بزرگ، باز هم در برابر حرفهای خلاف وزیر خارجه در برابر رهبری در سکوت به سر می برند بعضی حضرات مدعی انقلابی بودن، برای یک کتاب سوزی که معلوم‌ نیست واقعا چقدر دین را به خطر انداخته و چه ضرری برای جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف آن دارد، اینطور دست به قلم و بیانیه هستند و قراردادهای استعماری مظلوم کشی که سلطه کفّار را بر جامعه اسلامی هموار می کند چون تصویب FATF ، اجرای عملی سند ۲۰۳۰، قرارداد مصیبت بار پاریس و تحریف مکرّر اسلام توسط رئیس جمهور دروغگو و اذناب حوزویش مثل سروش محلاتی مزدور سر در لاک خود فرو برده اند دفاع از دین و اسلام و جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب کی و کجا قرارست اتفاق بیفتد، نمیدانم آقای اعرافی و حضرات دیگر، انقلابی بودن به‌ عمل موقع است، به تبیین فتنه هاست به دفاع از ولایت فقیه و خرج دارایی برای انقلاب اسلامی است امثال شما که این موقعیت و مقامی که دارید از انقلاب اسلامی و رهبرمعظم انقلاب است باید در مواقع خطر، با افتخار اعتبارتان را فدای انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب کنید و گرنه بیانیه های بی خطر صادر کردن از هر کسی بر می آید درباره مراجع معظم تقلید هم جز سکوت و خون دل خوردن حرفی نیست و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۸ @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅پاسخ امام خمینی به حرفهای نامربوط ظریف 🔅باید ایران از این مغزهای پوسیده و تربیت شده دست آمریکاییها تصفیه بشود @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅آیت الله سیفی مازندرانی: زعمای حوزه در مواقع حساس آنطور که باید رهبری را حمایت نکردند!! @salmanraoofi
🔴 بیانیه ی آیت الله سیفی مازندرانی در واکنش به هجمه ها علیه شورای نگهبان ✳️بسم الله الرحمن الرحیم✳️ و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین ✅ تعجبی ندارد که شورای محترم نگهبان با نگاه دقیق و تیزبین به استناد اسناد و مدارک قطعی و بر اساس تشخیص خود برای حراست از ارزشهای الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و صیانت از هویت اسلامی آن، مجلس شورای اسلامی این رکن اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را ـ که در رأس همه ی امور است ـ از نا اهلان خالی نموده تا اینکه راه را برای اهل این مسئولیت خطیر هموار و مهمترین سنگر قانونگذاری و نظارت بر مسئولین را بدست لائقان و شایستگان این رسالت بزرگ بسپارد. ✅ آنچه جای بسی تعجب است این است که: کسانی که در جایگاه رفیع دفاع از ارزشهای اصلی و الهی این نظام مقدس قرار گرفته اند، چگونه سرگرم بده بستانهای سیاسی و حزبی و اقتصادی و مالی شده و توجیه گر حقوق مالی چند برابری ـ نسبت به عموم مردم ـ برای خود شده و آن را به تصویب رسانیده اند؟ ❓❓چرا در مقابل حقوق های نجومی قیام نکرده و مهر سکوت بر لب زده اند؟!. آیا ندانسته اند که این رفتار بر خلاف توصیه های مکرر امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ها و نامه های مکرر ایشان به زمامداران مسلمین است؟ یا اینکه حلاوت و لذت چرب و شیرین مال اندوزی آنان را غافل گردانیده است؟ ❓❓کسانی که باید خود بالاترین سنگر و بزرگترین نقش را در پاسداری از حریم و کیان نظام اسلامی ایفاء کنند چگونه معاهده و قراردادی را به تصویب می رسانند که سران استکبار جهانی آن را علیه ملل مستضعف و نهادهای مجاهدین تدوین نموده که نقشه ی راه سلطه و استعمار آنان است؟ معاهده ای که پاسداران و نگهبانان کیان اسلام و مسلمین را نشانه رفته و آنان را مورد تحریم و مبارزه مالی قرار داده است تا جائی که به مخالفت شورای نگهبان هم اعتنایی نکرده اند!. آیا اینان تعلقاتی به جامعه ی به اصطلاح جهانی و یا در کشورهای آنان دارند؟! 🔴 کسانی که معاهده ی نحس برجام بدفرجام را به سرعت و استعجال بدون اعتناء به تذکرات و انتقادات و ادلّه ی صاحب نظران حوزه و دانشگاه و بر خلاف نظر خیرخواهان انقلابی به تصویب رسانده و بعد از تصویب، برخی دولتیان را ـ که مدتی مدید به شرائط 9 گانه ولی امر مسلمین، بلکه حتی به شرائطی که خود مجلسیان گذاشته اند کمترین اعتنایی نکرده بلکه در این مدت این شرائط را مورد سانسور خبری قرار داده اند ـ هرگز مورد انتقاد قرار نداده اند. ❓❓ آیا در خلال این مدت مدید این دوره از مجلس، تاکنون هیچ اندیشیده ایم که آنان را چه شده است و چه عناصری در مجلس سبب شدند که در مقابل این همه واردات بی رویه و قاچاقهای کلان کالاهای اساسی که بزرگترین عامل فلج کننده ی اقتصاد کشور است قیام نکرده اند و مصوّبه و مخالفت جدی نداشته اند؟ 🔴 این چه توجیهی جز بده بستانهای سیاسی و مالی می تواند داشته باشد؟؟؟! آیا همین مصانعات و بده بستانهای سیاسی نیست که امام عسکری‌علیه السلام (احتجاج طبرسی: ج2، ص263) فرمودند: اگر هر فقیه شیعی به آن مبتلا شود از عدالت ساقط بوده و هیچ نظر و قولی از او اعتبار ندارد و او از راه و رسم أئمه ی اهل بیت علیهم السلام خارج است؟ ✅ اینجانب ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از موضع قاطع شورای محترم نگهبان، اساتید و فضلاء و طلاب جوان حوزه ی علمیه قم و نیز حوزه های سراسر کشور را متذکر می شوم که: ⭕️ مراقب باشید امروز باید فریاد را بر سر کسی کشید که عزت و شرف مردم عزیز و با ایمان و انقلابی و شجاع ایران اسلامی را با پیشنهاد ذلیلانه و تلویحی مذاکره با سران جنایتکار استکبار مورد معامله قرار می دهد، ـ و با جواب منفی آنان روبرو می‌شود ـ ، و از سوی آنان مهر ذلّت و خواری را بر پیشانی خود نصب می کند. و این آن واقعیت تلخی است که جای تعجب دارد، نه کار حکیمانه و قاطعانه ی شورای نگهبان برای حفظ و حراست از ارزشهای الهی و هویت اسلامی این نظام مقدس. ⭕️ و نیز فریاد را بر سر آن کسی باید کشید که با شعار وحدت می خواهد این فریادهای مقدس را در نطفه خفه گرداند. آری انتخابات در رأس همه ی امور است و باید همتها برای برگزاری هر چه باشکوه تر آن باشد. ولی مهمتر، همّت برای برگزاری هدفمند و عزت آفرین این انتخابات برای نظام مقدس اسلامی است. ✅ دقت کنید که اگر این انتخابات و یا هر انتخابات دیگر بالاترین تعداد شرکت کنندگان را داشته باشد ولی راه ورود نا اهلان را به مجلس باز کند هرگز انتخابات موفّقی نخواهد بود. قطعا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است ، ولی ماهیت راهیافتگان به مجلس مهمتر است، که آیا از شایستگان و مؤمنان به ارزشهای انقلاب اسلامی هستند؟ یا از نا اهلان؟ و السلام علی عبادالله الصالحین و أولیائه الصدیقین و علی الشهداء و المجاهدین لنصرة دینه و إعلاء کلمته التي هي العُلیا. حوزۀ علمیۀ قم علی اکبر سیفی مازندرانی ۲ ج الثانی/ ۸ بهمن ۹۸
🏴شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنم عن أبي عبدالله(علیه السلام) أنّه قال: «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةِ القَدر»؛ اللّیلة فاطمة(علیهالسلام) و القدر الله. فمن عرف فاطمة (علیهالسلام) حقّ معرفتها فقد أدرک لیلة القدر، و إنّما سمیّت فاطمة (علیهاالسلام) لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها. از حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) نقل است كه فرمودند: در آيه شریفه: «إِنَّـا أَنـزَلـنـاهُ فـِي لـَيـلَـةِ الـقَـدر» « ليله »: حضرت فاطمه زهراء(عليهاالسلام) « قدر »: الله(جل جلاله) است. پس هر كس حضرت فاطمه زهراء(سلام الله عليها ) را به گونه اي كه حق معرفتش است بشناسد بدرستیکه شب قدر را درك كرده است و همانا ناميده شده است فاطمه(سلام الله عليها) چون خلايق از شناختن او عاجزند.    (بحارالانوارج۴۳،ص ۶۵) @salmanraoofi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بزرگ ترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه امام خمینی ره @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 6- فی علل الشرایع ؛ باسناده عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَارَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‏ الْمُؤْمِنُ‏ عَلَوِيٌ‏ لِأَنَّهُ عَلَا فِي الْمَعْرِفَةِ وَ الْمُؤْمِنُ هَاشِمِيٌّ لِأَنَّهُ هَشَمَ الضَّلَالَةَ وَ الْمُؤْمِنُ قُرَشِيٌّ لِأَنَّهُ أَقَرَّ بِالشَّيْ‏ءِ الْمَأْخُوذِ عَنَّا وَ الْمُؤْمِنُ عَجَمِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَعْجَمَ عَلَيْهِ أَبْوَابُ الشَّرِّ وَ الْمُؤْمِنُ عَرَبِيٌّ لِأَنَّ نَبِيَّهُ ص عَرَبِيٌّ وَ كِتَابُهُ الْمُنْزَلُ‏ بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ‏ وَ الْمُؤْمِنُ نَبَطِيٌّ لِأَنَّهُ اسْتَنْبَطَ الْعِلْمَ وَ الْمُؤْمِنُ مُهَاجِرِيٌّ لِأَنَّهُ هَجَرَ السَّيِّئَاتِ وَ الْمُؤْمِنُ أَنْصَارِيٌّ لِأَنَّهُ نَصَرَ رَسُولَهُ وَ أَهْلَ بَيْتِ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ لِأَنَّهُ يُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِيَّةِ وَ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّيْف ‏.9» ▪ از عماره از پدرش که گفت : شنيدم امام صادق عليه السّلام مي¬فرمود: مؤمن علويست چون در معرفت برترست، و مؤمن هاشمى است چون گمراهى را درهم شكسته، و مؤمن قرشى است چون اقرار دارد به چيزى كه از ما دريافت شده و مؤمن عجمى است چون درهاى بد به روى او بسته است، و مؤمن عربى است چون پيغمبرش عربى است و كتابش نازل به عربى مبين است و مؤمن نبطى است زيرا دانش را استنباط كرده، و مؤمن اهل هجرتست چون از گناهان كوچيده ، و مؤمن انصاريست چون خدا و رسولش و خاندان رسولش را يارى كرده، و مؤمن مجاهد است چون با دشمنان خدا عز و جل جهاد كند در دولت باطل با سپر (تقيه) و در دولت حق با شمشير. 📝 پی نوشت: 9.علل الشرائع / ج‏2 / 467 / 222 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi