eitaa logo
سلمان رئوفی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
326 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ای برای اجتهاد ۹.m4a
10.68M
جلسه ۹ کتابهایی برای قوت فقه و اصول طلاب سطح ۱ 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی چهارشنبه ها بحث کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی دکتر احمدحسین شریفی ساعت ۴ تا ۵ و بحث برنامه ای برای اجتهاد ۵ تا اذان برقرار است ان شاءالله مکان میدان سپاه، به سمت بلوار شهید اخلاقی، کمی بعد از کوچه یکم شهید اخلاقی، پلاک ۱۲ موسسه فتوت 👈طبقه ۱ 👈مدرس ۳ موقعیت تقریبی موسسه فتوت https://eitaa.com/salmanraoofi/8904 @salmanraoofi
♨️ صدر حديثاً... 📖 «الفكر الرجاليّ في منظور السيّد محمّد رضا السيستانيّ» 〽️ اطروحة مقدمة إلى كلية الفقه بجامعة الكوفة جزءًا من متطلبات نيل درجة الدكتوراه في الشريعة والعلوم الاسلامية من قبل الطالبة(هدى رسيد سلمان). - إشراف وتقديم: الأستاذ الأوّل الدكتور محمّد حسين علي الصغير. 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔 @taraef_ir 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
کانال مسیرفقاهت.mp3
1.64M
🔆 (زیدعزه) 🔅خاستگاه لقب در عرب و جایگاه آن در علم رجال 🔅عموما مراد از کلمه «» در منابع رجالی است [کلاس رجال۱۴۰۰/۸/۳۰] @masire_feghahat 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی امروز بحث برنامه ای برای اجتهاد و علوم انسانی اسلامی تعطیل است @salmanraoofi
برنامه ای برای اجتهاد ۱۰.m4a
11.68M
جلسه ۱۰ توضیحاتی درباره ی ابعاد علمیت شیخ انصاری ره 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
Image to PDF ۲۰۲۱۱۲۰۹ ۱۶.۵۴.۳۹.pdf
3.62M
🔆فهرست کتاب « نگاهی به شیعه » 🔆استاد معظم ربانی بیرجندی @rabbanibirjandi 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا ما بحث را پیگیری می کنیم؟ چرا به و نظریه پردازی نیاز داریم؟ 👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی 🔰@isin_ir 🏫 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🔰 @nhrazavi 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆شاخصه های فقه تمدنی 🔅تفاوت های زندگی شهری و روستایی نقطه شروع برای نفوذ به مباحث تمدنی ✅ حجه الاسلام والمسلمین ┅══••✾❀✾••══┅ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰@isin_ir 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
1_1266022677.mp3
12.21M
🔆صحبتهای بسیار بسیار بسیار مهم حجت الاسلام وافی واقعا خدا رحم کند بزرگانی که مردم را تشویق به کم فرزند آوردن کردند الان باید پاسخگوی خدا و مردم باشند رهبرانقلاب معظم انقلاب که از اول مخالف بودند 🔆 اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆 (زیدعزه) بحثی پیرامون رجال ابن غضائری 🔅راویان شماره شده در کتاب رجال ابن غضائری را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد: 1⃣راویانی که شده اند و به هیچ روی روایت آنان 🔹ابن غضائری در مورد جعفر بن محمد بن مالک فرازی مینویسد: ¹ 2⃣راویانی که ولو در نظر ابن غضائری شمرده شدند اما به دو دسته قابل (صحیح) و پذیرش(سقیم) تقسیم میشود 🔸مانند ابراهیم بن اسحاق احمری : فی حدیثه و فی مذهبه ارتفاع و امره مختلط² 3⃣راویانی که بر آنها این دسته از راویان اگرچه در نگاه ابن غضائری نقطه ضعفی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان ضعیف دانستن آنان را به 🔹مانند ادریس بن زیاد که اورا از راوی ضعفاء میداند اما ادریس بن زیاد یکنی ابالفضل... یروی عن الضعفاء³ 4⃣راویانی که از آنان که این دسته خود به دو دسته تقسیم میشود : الف)راویانی که ابن غضائری با اینکه ضعف ایشان رامیپذیرد اما از آنان میکاهد و برخی بدگمانی ها در باره ی ایشان را روا نمیداند 🔸مانند محمدبن عیسی الهَمْدانی :ضعیف و یروی عن الضعفاء و یجوز ان یُخَرَّجَ شاهداً⁴ ب)راویانی که ابن غضائری ضعیف دانستن آنان را و بر درون مایه های حدیثی آنان پای میفشارد 🔹مانند محمد بن اورَمَة: اتهمه القمیون بالغلو و حدیثه نقی 5⃣راویانی که ابن غضائری به ژرفنگری در محدوده نگاه اعتراض آمیز دیگران به آنها میپردازد و با این روش این دسته را بر می نمایاند 🔸 مانند احمد بن محمد بن خالد برقی : احمد بن محمد بن خالد بن محمد بن علی البرقی...طعن القمیون علیه و لیس الطعن فیه انما العطن فی من یروی عنه فانه کان لایبالی عمن یأخذ علی طریقة اهل الاخبار⁶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:رجال ابن غضائری،ش۲۷ *²:همان،ش۹ *³:همان،ش۸ *⁴:همان،ش۱۳۶ *⁵:همان،ش۱۳۳ *⁶:همان،ش۱۰ @masire_feghahat 🔆اجتهاد روشمند 🔆@salmanraoofi
دورهمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام با استاد یزدان پناه.mp3
27.15M
🔆دورهمی طلاب با استاد علامه یزدان پناه 🔆دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام 🔆در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. 🔆در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی برای ایام فاطمیه سلام الله علیها هر جایی در قم مایل باشند می توانم برای منبر در خدمت باشم برای ارتباط به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهید متشکر رئوفی @salmanraoofi
توصیه طلبگی.ogg
2.13M
🔆توصیه استاد علامه مفیدی زید عزه پر برکت ترین کار علمی در مسیر طلبگی... + خاطره ای از آیت الله بهجت رحمه الله پ ن: حاج آقا در کلام ایشان فقط به آیت الله بهجت اطلاق می شود @masire_feghahat 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆استاد علامه (زیدعزه) مناقشه در استدلال آیت الله سیستانی 🔸آیت الله سیستانی معتقدند با توجه به آیه ی شریفه ی «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس¹» آنچه که نزد شارع مهم است است لذا هلال باید یک امری باشد که سبب نظم دهی به امور عرفی و شرعی مردم باشد بنابراین رعایت افق محلی و سهل التناول بودن رویت هلال برای عامه ی مردم لازم است تا اینکه میقات برای آنها باشد.و در رویت با تلسکوپ ی مردم نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند لذا این رویت مجزی نیست 🔹استاد در نقد این کلام فرمودند: سهل الوصول بودن معنای میقات نیست بلکه آن است به عنوان مثال تعیین دقیق سال شمسی در زمانهای گذشته کار سختی بوده که منجمین به آن می پرداختند اما با این حال میقات برای ایرانیان بوده است. رویت با تلسکوپ نیز امروزه می تواند سبب تنظیم و تنسیق امور عرفی و شرعی شود. و میقات محسوب گردد.*² ـــــــــــــــــــــــــ *¹:بقره/آیه۱۸۹ *²:درس خارج فقه۱۴۰۰/۸/۱۰ 🆔@masire_feghahat 🔆اجتهاد اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
📗الگوریتم دانش اصول فقه 📕کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه»، یک دوره علم اصول با نگاهی آموزشی و فرایندی در دوره عمومی، طراحی و ارائه شده است که به همت موسسه پژوهشی دانشوران مشهد، توسط رضا میهن دوست و سیدمحمدباقر قدمی و ویراستاری مهدی قاسمی در ۳۲۱ صفحه به رشته تحریر درآمده و از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان به قیمت ۱۱۵٠٠٠ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 👈معرفی+ تهیه اثر: https://b2n.ir/q50588 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆مستند دیدنی آن زمستان درباره علامه مصباح یزدی رحمه الله 🔹پنجشنبه ۹ دی‌ماه | ساعت ۲۳ | شبکه یک 🔹شنبه ۱۱ دی‌ماه | ساعت ۲۱ | شبکه افق 🔹یکشنبه ۱۲ دی‌ماه | ساعت ۲۰:۴۵| شبکه مستند 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔊 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست واکاوی فقهی : مسأله تزریق واکسن کرونا امری عقلائی و بی نیاز از ورود شرع می باشد 🔺برخی می گفتند واقعیت ندارد و عده ای هم گفتند کرونا را درست کرده اند تا جمعیت بشر را کم کنند. اشاره ایشان به نسبت دادن ایده کاهش جمعیت از طریق واکسن ها به بیل گیتس بود که مشخص شد نسبت دقیقی نبوده است. ▫️کرونا امروز یک واقعیتی هست و همه بشر گرفتارش هستند. 🔴 یکی از آپشن ها برای مقابله با کرونا ولو اینکه راه های دیگری هم هست و تعین ندارد، واکسن کرونا می باشد و در دسترس هم هست و آسان می توان بکارش گرفت. از فروض مساله هم اینست که ممکن است بعدا عوارضی برای این واکسن ها پیدا بشود و حتی ممکن است در مواردی باعث مرگ افرادی بشود. 🔴 آیا حتی با فرض عوارض یقینی، می توان گفت نباید واکسن زد؟ مساله علاج و معالجه اصلا ارتباطی با شارع ندارد و مانند نیاز بشر به غذا و لباس می باشد و نیازی به ورود شرع نیست لذا اینکه به چه دلیل شرعی باید واکسن زد سوال درستی نمی باشد و این یک است. 🛎 شاید معلوم شود که مثلا جوانی سالم و تندرست بعد تزریق واکسن از دنیا رفته است؛ اینجا باید دید چه تعداد به خاطر واکسن از دنیا رفته اند ولی می دانیم که در مقابل بیمه شدن هفتاد میلیون نفر ایرانی عدد قابل توجهی نمی باشد. 🔴 وقتی یک بیماری مسری هست نمی شود گفت مختاری مراجعه به پزشک داشته باشی یا نه و قرینه لبیه داریم که دستور به صبر در برابر مرض شامل مرض های مسری یا مرض های منجر به موت نمی شود. متن کامل بیانات ایشان در سایت : v-o-h.ir/?p=34524 🆔 @sedayehowzeh
27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باسمه تعالی 🔆حقا و واقعا کارهای دفتر فقه معاصر با 🔆تلاشهای شبانه روزی حجت الاسلام اثنی عشری افتخارآمیز و سند تلاش حوزه برای رسیدن به تراز لازم جمهوری اسلامی ایران و تراز لازم دنیای امروزست 🔆البته اگر کار دست جوانهای خوشفکر و پرتلاش بیفتد و بزرگان هم پشتیبانی کنند، قاعدتا نتایج افتخارآمیز خواهد بود. به نظر بنده اگر معاونت آموزش حوزه هم دست یک جوان فاضل بیفتد قطعا حوزه به تحول مطلوب نزدیک خواهد شد. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
🔆وصیتنامه شهید سپهبد ✍خطاب به علما و مراجع معظم سخنی کوتاه از یک سرباز ۴۰ ساله در میدان به علمای عظیم الشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی‌ها هستند، خصوصاً مراجع عظام تقلید. سربازتان از یک برج دیده بانی، دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن [که] شما در حوزه‌ها استخوان خُرد کرده اید و زحمت کشیده اید، از بین می‌رود. این دوره‌ها با همه دوره‌ها متفاوت است. این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند. راه صحیح، حمایت بدون هر گونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولیّ فقیه است. نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه ی شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولیّ‌فقیه است. من با عقل ناقص خود می‌دیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علما مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حق به جانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزشها و ولایت فقیه میراث امام خمینی (ره) هستند و می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را خیلی مظلوم و تنها می بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظّم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایت‌هایتان با ایشان می‌بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود. دست مبارکتان را میبوسم و عذرخواهی می‌کنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابی‌های حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد. سربازتان و دست بوستان از همه طلب عفو دارم 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 استاد دکتر محمدحسین ایام فاطمیه سلام‌الله‌علیها(۱) 🚦بررسی وفات یا شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 📍به مناسبت ایام فاطمیه نکاتی را در چند بخش پیرامون واقعه و فاجعه شهادت سلام‌الله‌علیها سرور بانوان دو عالم و بزرگ بانوی بهشتی تقدیم حضور مخاطبان عزیز می نمایم. 🔰اولین بحث در ارتباط با شهادت آن حضرت یا مرگ طبیعی ایشان است... 📍منابع اهل تسنن عنوان می کنند که حضرت زهرا سلام الله علیها به مرگ طبیعی از دنیا رفته است، حال آنکه جای سوال است که چگونه یادگار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که در زمان حیات پدر در اوج نشاط و شادابی و جوانی بوده است، به یکباره دچار ضعف و بیماری گردد و در عنفوان جوانی از دنیا برود. 📍در نقل‌هایی از ائمه اطهار علیهم‌السلام و در زیارت وجود مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام به شهادت آن وجود مقدس اذعان شده است و به صراحت شهادت آن حضرت ذکر شده است. آن وجود مقدس در دفاع از ولایت با ایستادگی و مقاومتی که از خود نشان داد به عنوان بزرگترین الگوی دفاع از ولایت و ولایت مداری برای تمام مردان و زنان شناخته شد و راهنمای همگان در مسیر هدایت دنیا و آخرت گردید. 📍گذشته از روایاتی که در ارتباط با شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داریم، اهتمام بزرگان دینی ما به این امر هم خود جای توجه دارد. برخی از مخالفان و متعصبان عامه اینگونه مطرح می‌کنند که شیعه تا چندی پیش سخن از شهادت حضرت زهرا علیها‌السلام به زبان نمی آورده است و در چند سال اخیر است که این مطلب را عنوان می‌کنند. حال آنکه از گذشته و پیش از انقلاب اسلامی به عنوان شهادت حضرت زهرا علیها السلام مراسم برگزار می‌شد و این روز گرامی داشته می‌شد. 📍اما بعد از انقلاب اسلامی هر دو نقلی که برای شهادت آن حضرت ذکر شده است، یعنی ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از ارتحال نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گرامی داشته می‌شود و در لسان حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در همان سال های اول انقلاب واژه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به خوبی و به صراحت بیان شده است و همچنین رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی با همه تاکیدی که بر مساله وحدت در جامعه اسلامی و فرق اسلامی دارند به صراحت به شهادت حضرت زهرا علیها‌السلام تاکید فرمودند و مراسم فاطمیه و شهادت آن بزرگترین بانوی دو عالم را هرساله در حسینیه امام خمینی برگزار می کنند. 🔸بنابراین در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام چه به صورت نقلی و چه به صورت عقلی شک و شبهه ای وجود ندارد. 🔹در ارتباط با عوامل شهادت حضرت زهرا علیها‌السلام، در مباحث بعدی حضور مخاطبان عزیز بحثی ارائه خواهد شد. @rajabidavani 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی ماجرای هجوم به خانه وحی ۱. علت هجوم ویژه ایام سلام الله علیها (۲) 📍در مورد شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها دو نقل وجود دارد، یکی آنکه آن بانوی عظیم الشأن ۷۵ روز پس از ارتحال پدر بزرگوار به شهادت رسیده است که این نقل مطابقت می‌کند با ۱۳ جمادی الاولی در سال ۱۱ هجرت. اما در اینکه چگونه آن وجود مقدس به شهادت رسید باید بگوییم که پس از غصب خلافت در پی ارتحال رسول‌اکرم ‌صلی‌الله ‌علیه‌و‌آله‌ وسلم، طبق نقل‌های معتبر تاریخی که گذشته از منابع شیعه در کتاب مهم و بسیار با قدمت الامامة و السیاسة تألیف ابن قتیبه دینوری که پیش از طبری در قرن سوم میزیسته است هم به آن اشاره شده است. 📍در این کتاب آمده است که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و در پی عدم بیعت امیرالمومنین علیه السلام با خلیفه غاصب، عمر بن خطاب به ابوبکر عنوان کرد که تا علی بیعت نکند ما از او نمی‌توانیم آسوده باشیم و به سبب جایگاهی که دارد برای خلافت خطرناک خواهد بود. لذا به خلیفه میگوید که علی باید احضار شود و از او بیعت گرفته شود. 📍در راستای چنین پیشنهادی، خلیفه، قنفذ غلام آزاد شده عمربن‌خطاب را به در خانه علی علیه‌السلام می‌فرستد. قنفذ به خانه حضرت میرود و میگوید خلیفه رسول الله شما را می‌طلبد، امیرالمومنین فرمود چه زود به رسول خدا دروغ بسته‌اید! منظور حضرت این است که او هرگز خلیفه رسول الله نیست. 📍پاسخ حضرت به ابوبکر می رسد و او مدتی می گرید و سپس دوباره قنفذ را به سمت حضرت می‌فرستد و پیام می‌دهد که جانشین رسول خدا از تو می‌خواهد که بروی و با او بیعت کنی. حضرت وقتی این پیام را شنید فرمود: سبحان الله! چیزی ادعا کرده است که شایسته آن نیست. یعنی اینکه هم خلیفه رسول خدا خود را بداند و هم اینکه از وصی رسول اکرم و نزدیک ترین فرد به آن وجود مقدس و تنها فرد شایسته جانشینی پیامبر می‌خواهد که بیعت کند. 📍وقتی ابوبکر این پیام را شنید مجدداً گریست. در این جا عمربن‌خطاب عنوان می کند که علی (سلام‌الله‌علیه) به طور مسالمت آمیز تسلیم نمی‌شود و بیعت نمی‌کند لذا مجوز برخورد تند و سخت را از خلیفه می گیرد. در اجرای چنین دستوری عمر‌بن‌خطاب در حالی که شعله‌ای در دست داشت به سوی خانه علی علیه‌السلام حرکت می‌کند. 📍در خانه آن حضرت ۱۲ نفر از اصحاب رسول اکرم صلی‌الله‌ علیه و آله وسلم به عنوان معتقدان و وفاداران به ولایت در دفاع از امیرالمومنین علیه‌السلام تحصن کرده بودند. در این هنگام عمربن‌خطاب با آتش به سوی خانه روانه می شود. 🔸طبق نقل ابن قتیبه عمربن‌خطاب با گروهی از افراد که طبق نقل ‌ها رجاله بودند، (رجاله در لغت به معنای پیاده است اما در آن بار منفی نهفته است و منظور افراد بی سر و پا و اوباش می‌باشند) به سوی خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حرکت کردند در حالی که شعله آتشی در دست عمربن خطاب بود. @rajabidavani 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi