#ره_یافتگان
#حکایاتی_از_زندگی_علماء
#محمد_بن_مسلم 💠قسمت2️⃣
💫محمدبنمسلم یکی از پرآوازهترین راویان و #علمایشیعه در قرن۲هجری است که در مکتب نورانی اهلبیت «علیهم السلام» پرورش یافت.
او از موالی و هم پیمانان قبیله #ثقیف بود و در شهر تاریخی و محدث پرور #کوفه پا به عرصه هستی نهاد. بدین جهت، بدو « #کوفی » می گویند. کنیه اش ابوجعفر، و ملقب به القاب زیادی است که هر یک، به سبب وجود ویژگی های جسمی، اقتصادی و قبیله ای است.
💫چون گردن او از اندازه معمول، کوتاه تر بود به « #اوقص » ، چون بینایی یک چشم او مشکل داشت به « #اَعور »، به جهت اینکه پلک چشمش بیش از معمول حرکت می کرد به « #حدّاج »، به دلیل اینکه قدش کوتاه بود به « #قصیر » و چون به انگیزه صیانت از باورهای شیعی خود تقیه کرد و برهه ای از عمر خود را به آسیابانی گذراند به « #طحّان » ، گاهی که به تجارت و داد و ستد روغن می پرداخت به « #سمّان » ، چون اصالتاً تیره و تبار و نیاکان او از شهر #طائف در سرزمین #حجاز بودند به « #طائفی» و به مناسبت اینکه از هم پیمانان و موالی قبیله ثقیف بود به « #ثقفی » معروف بود.
💫از برجسته ترین ویژگی های این #فقیه و #محدثشیعی، تعداد شگفت انگیز روایاتی است که از محضر امام باقر و امام صادق «علیهماالسلام» فراگرفته است و این نشان دهنده ذوق و علاقه سرشار او به آموزه های دینی است.
#هشامبنسالم می گوید : محمدبنمسلمثقفیکوفی به مدت چهار سال متوالی در مدینه اقامت کرد و در این مدت به طور مستمر به محضر امام باقر «علیهالسلام» تشرف میافت و کسب دانش و حدیث می کرد. از این رو، در تبیین جایگاه بلند او گفته اند: «ما کان أحَدٌ مِنَ الشیعَةِ اَفْقهُ مِنْ محمد بن مسلم؛ هیچ یک از محدثان شیعی، فقیه تر از محمد بن مسلم نیست».
خود او این حقیقت برجسته را در گزارشی جالب، بازتاب داده است🔻
💫هر زمان که در مسئله ای شرعی، دچار مشکل می شدم که دانستن حکم آن ضروری بود، به صادقین «علیهما السلام» مراجعه می کردم و طی سالیان متمادی که در مدینه اقامت داشتم یا گاهی که از #کوفه به #مدینه می رفتم، حدود سی هزار حدیث از امام باقر و شانزده هزار حدیث نیز از امام صادق «علیهما السلام» فرا گرفتم.
💫 #کشّی در 📔کتاب رجال خود با واسطه از قول این فقیه وارسته نقل می کند:
در یکی از مسافرت هایم از #کوفه به #مدینه، در مدینه دچار بیماری بسیار سختی شدم. به گونه ای که در بستر افتادم و توان حرکت از من سلب شد؛ تا اینکه خبر بیماری به مولایم امام باقر «علیه السلام» رسید. همان گونه که در بستر آه و ناله می کردم، دیدم خادم حضرت شربتی را نزد من آورد که داخل ظرفی قرار داشت و روی آن را با پارچه پوشانده بود. سپس، به من رو کرد و گفت: این شربت را بنوش! امام به من امر کرده که تا این را ننوشی، مرخص نشوم و به محضرشان باز نگردم. من هم به فرمانشان عمل کرده و آن را نوشیدم. آن شربت همانند مشک خوشبو و بسیار خوش طعم و خنک بود.
خادم گفت: امام فرمودهاند، پس از اینکه شربت را نوشیدی، نزد من بیا. چون آن را خوردم و در بدنم استقرار یافت، احساس کردم که سبک شده ام و دردم کاهش یافت. از جای خود حرکت کردم، چنان که گویی از قید و بند رها شده ام. در اینجا بود که از سخن حضرت که فرموده بود« نزد من بیا» شگفت زده شدم؛ چون من به هیچ روی توان حرکت کردن از بستر بیماری را نداشتم.
برخاستم و نزد آن امام مهربان روانه شدم. نزدیک خانه امام که رسیدم، اجازه ورود خواستم. امام«علیه السلام» از داخل خانه پاسخ دادند: بدنت خوب شد، داخل شو، داخل شو.
به اتاق حضرت وارد شدم؛ در حالی که گریه امانم را بریده و اشک بر گونه ام جاری بود. بر حجت خدا سلام کردم و دست و پای آن حضرت را بوسیدم. امام فرمود: ای محمّد! چرا گریه می کنی؟ عرض کردم: جانم به فدایت! گریه می کنم بر دوری راه کوفه تا مدینه و فراهم نبودن حضور در محضر شما و محروم بودن از نگریستن به سیمای ملکوتی شما و بهره مندی از دانش بی کران شما.
امام «علیه السلام» در پاسخ فرمودند:
اینکه گفتی تمکن مالی ماندن در اینجا را نداری، ناراحت و نگران مباش. خداوند متعال، شیعیان و پیروان آل البیت را بدین امور امتحان و آزمایش می کند و بلا و سختی ها را متوجه آنان می سازد.
اینکه گفتی غریبی و راهت دور است، پس، به امام حسین «علیه السلام» اقتدا کن که از ما اهل بیت دور است و قبر او در کنار #فرات قرار دارد.
اینکه می گویی راه دور است، بدان که مؤمن حقیقی، در این جهان، غریب و تنهاست تا اینکه از این دنیای فریبنده و آکنده از همّ و غم به جوار رحمت حق تعالی پرواز کند.
نیز اینکه گفتی ما اهل بیت را دوست داری، خداوند تبارک و تعالی نیت و اراده تو را می داند و به همین نیت تو پاداش نیکو خواهد داد.
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محمد_بن_مسلم
حجت الاسلام #حامد_کاشانی
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش ۱۴۶:
تعریف #کلی_عقلی ، #کلی_طبیعی و #کلی_منطقی را توضیح دهید؟
#اقسام_کلی
#منطق
🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
❓پرسش ۱۴۶: تعریف #کلی_عقلی ، #کلی_طبیعی و #کلی_منطقی را توضیح دهید؟ #اقسام_کلی #منطق 🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴🌳🌴
اساتید منطق کجای مجلس نشستن؟🙄
اگه دوست داشتید پاسخ رو برامون ارسال کنید
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سهشنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دوازدهگانه جشنواره شامل:
▫️ تفسیر و علوم قرآنی
▫️ علوم حدیث و درایه
▫️ کلام
▫️ اخلاق و تربیت
▫️ فقه و حقوق اسلامی
▫️ فلسفه و منطق
▫️ اصول فقه
▫️ تاریخ اسلام
▫️ ادبیات و زبانشناسی
▫️ سیاسی و اجتماعی
▫️ اقتصاد و مدیریت
▫️ علوم تربیتی و روانشناسی
باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان میبایست در یکی از قالبهای «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایاننامه در بخش اساتید پذیرفته نمیشود.]
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوهها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام در جشنواره
🔰 فایل راهنمای ثبتنام
@jhelli_ir
❓پرسش ۱۴۶:
تعریف #کلی_عقلی ، #کلی_طبیعی و #کلی_منطقی را توضیح دهید؟
✍🏽پاسخ:
🌀یکی از تقسیمات کلی، تقسیمات کلی به منطقی، طبیعی و عقلی است که توضیح آن به شرح زیر می باشد:
🔹#کلی_طبیعی : زمانی که عقل، نفس ذات موصوف به کلی را بدون اوصاف آن لحاظ می کند، مثلا «الانسان» را بدون توجه به وصف کلی بودن لحاظ می کند، به این کلی، کلی طبیعی گفته می شود که در این صورت طبیعت شیئ قصد شده است.
🔅نکته: کلی طبیعی وجودش در خارج، به وجود افرادش است.
🔸#کلی_منطقی: اگر عقل مفهوم وصف به کلی را به تنهایی لحاظ کند، یعنی مفهوم «ما لا یمتنع فرض صدقه علی کثیرین» را مجرد از هر ماده ای مانند انسان، حجر و... لحاظ کند، به آن کلی منطقی می گویند.
🔅نکته: کلی منطقی وجودش در عالم ذهن است و موطنی در عالم خارج ندارد.
🔹#کلی_عقلی: اگر عقل مجموع موصوف و وصف کلیت را لحاظ کند یعنی مثلاً انسان بما هو لا یمتنع صدقه علی کثیرین را ملاحظه کند، به آن کلی عقلی می گویند.
🔅نکته: کلی عقلی نیز وجودش در عالم ذهن است و وجود خارجی ندارد زیرا موجودات در عالم خارج، جزئی حقیقی هستند.
#اقسامکلی
#کلی_و_جزئی
#منطق
#المنطق
📚المنطق(للعلامه مظفر)، ص105
📚الحاشیه ص48
📚نهایة الحکمة ص74
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
سهشنبه اول رمضان است
🔹دفتر رهبر انقلاب: هلال ماه رمضان غروب امروز رؤیت نشد و سهشنبه ۲۲ اسفندماه اولین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود.
یاد #امام_زمان در کلام آیت_الله #امامی_کاشانی «رحمة الله علیه»
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
#استقبال_از_ماه_مبارک_رمضان
ای دوست! زِ رحمت دلِ آگاهم ده
در ماه دعا، سیرِ الی اللهم ده
ماه #رمضان و ماه مهمانی توست
در محفلِ مهمانی خود راهَم ده😭
✍مرحوم #سیدرضا_مؤید
📚اقتباس از کانال «اشعارآیینیحسینیه»
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۴۷:
عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در #زیارت_جامعهکبیره را توضیح دهید؟
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
💢در ماه مبارک رمضان توفیق باشه، برنامه قرآنی ویژه ای داریم انشاء الله. البته به امید خدا بحث پرسش و پاسخها، ادامه خواهد داشت.💢
پاسخگو
❓پرسش ۱۴۷: عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در #زیارت_جامعهکبیره را توضیح دهید؟ 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 به کان
سلام.
صبحتون بخیر☺️
امروز در مورد این سؤالی که پرسیده شده، با هم دیگه صحبت میکنیم؛ منتظر باشید...
❓پرسش ۱۴۷:
عبارت «و المقصر فی حقکم زاهق» در #زیارت_جامعهکبیره را توضیح دهید؟
✍🏽پاسخ:
🌀مقدمه: عبارت مورد سؤال، در ادامۀ جملات قبل در زیارت جامعۀ کبیره آمده است که «فَالرَّاغِبُ عَنْكُمْ مَارِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَكُمْ لاَحِقٌ وَ الْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ» و نظير اين جملات نیز در #صلوات_شعبانیه به شکل «اَلْمُتَقَدّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» وجود دارد. مضمون کلی عبارت این است که هر كس از شما خاندان عصمت و طهارت جلو بيفتد يا عقب بماند، از حقّ جدا شده و رو به هلاك دائم مي رود. تنها كسي كه ملازم و همراه با شما باشد،در مسير حقّ افتاده و رو به سعادت ابدي مي رود.
🌀شرح واژگان: واژگان پیچیدۀ عبارت، کلمات «مقصر» و «زاهق» می باشد که معنای آن به شرح زیر است:
🔹کلمۀ «المُقَصِّر» به معنای مسامحه كار ، سهل انگار یا كوتاهى كننده است.
🔹کلمۀ «زاهِق» به معنای نابود شدنى، هلاك شدنى و فناپذير است.
🌀ترجمه و شرح عبارت: با توجه به معانی واژگان، معنای عبارت «وَ الْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِقٌ» که مورد سؤال است این است که:
و آنان که در شناختن شما كوتاهي مي كنند، در واقع، خود را به وادي پوچي و تباهي و بطلان و نابودی مي افكنند. انسان عاقل كه مي تواند قدم بردارد تا راه حقّ و سعادت ابدي را بشناسد و خود را به خوشبختي دائم برساند، اگر اين كار را نكند و همچنان در جهل و بي خبري بماند.
حركت بالنده تعاليم اصلاحى اهل بيت «عليهم السلام» ، همواره از كوتاهى دينداران ، زيان ديده است. بسيارى از مسلمانانى كه به اسلام علاقه اى نيز داشتند ، در زمان لازم ، اين دين را يارى نكردند. براى نمونه ، مردم #مدينه و #كوفه كه در عاشوراى سال ۶۱ هجرى، #امام_حسين «عليه السلام» را يارى نكردند ، پس از چندى ، پشيمان شدند و با قيام هاى گوناگون عليه حاكمان وقت، به مفاسد يزيد اعتراض كردند ، در حالى كه زمان يارى دين ، سپرى شده بود و حركت با تأخير آنان ، سودى نبخشيد . تاريخ اسلام ، نمونه هاى فراوانى از تعلّل مسلمانان دارد كه نتايج آن ، بسيار زيانبار بوده است .
🔅نکته: عبارات فوق، توصیه به #اعتدال_دينى است. #تندروى و #كُنْدروى ، هر دو نكوهش شده اند و ريشه هر دو جريان ، در نادانى است . سردمداران اين دو جريان ، از نادانى مردم ، سود مى جويند و آنان را به سوى خود ، فرا مى خوانند. #اميرمؤمنان «عليه السلام» ، در سخنى مى فرمايد : لَا تَرَى الجَاهِلَ إلَا مُفْرِطا أوْ مُفَرِّطا . نادان را جز افراط گر يا تفريط گر، نخواهى يافت .
#شرح_ادعیه
📚شرح زیارت جامعه کبیره، محمد محمدی ری شهری
📚نهج البلاغة ، حكمت ۷۰ .
📚لسان العرب ، ج ۵ ، ص ۹۶
📚لسان العرب ، ج ۱۰ ، ص ۱۴۷
📚العين ، ج ۳ ، ص 363
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
♨️ 10 توصیه کاربردی #حضرت_آیت_الله_خامنه ای برای بهره برداری مؤمنانه از ماه مبارک #رمضان
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
#آیه_گرافی
☀️سورۀ مبارکۀ #جاثیه، آیۀ4
💠 و في خَلْقِکُمْ وَ ما يَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آياتٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
و نیز در خلقت شما و هرجانداری که می پراکند، برای اهل یقین نشانه هایی است.
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۴۸:
در عبارت «هذا بسرا اطیب رطبا»،
بسرا حال و معمول و عاملش اطیب است.
چطور عامل که فرع بر عمل است، موخر شده است؟!
#تقدم_عامل_بر_معمول
#حال
#نحو
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯