❓پرسش 65:
در حدیث علوی « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا» ، «لولا» در کلام امام چه نوع لولایی است؟
#لولا
#نحو
#ادبیات_عرب
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 65:
در #حدیث_علوی « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا» ، «لولا» در کلام حضرت علی«علیه السلام» چه نوع لولایی است؟
✍️پاسخ:
⭕️لولا در این حدیث شریف لولای نوع اول که برخی آن را لولای امتناعیه نام نهاده اند می باشد. و ترجمه آن چنین است: اگر حضور حاضران و تمام شدن حجت به سبب وجود یاری دهندگان، و آنچه که خداوند پیمان گرفته از عالمان که بر پرخوری ظالم و گرسنگی مظلوم سکوت نکنند، (اگر اینها) نبود، می انداختم طناب هدایت این امر را بر پشتش و آن را رها می کردم.
♨️برای توضیح بیشتر قابل ذکر است که لولا سه وجه اصلی دارد:
1️⃣ #لولای_امتناعیه : برای بیان امتناع جملۀ دوم(جواب) به سبب وجود جمله اول(شرط) است. که بعد این لولا اسم قرار میگیرد و نقش آن مبتدا است و خبرش «موجودٌ» محذوف است. به بیان دیگر، این لولا بر سر جمله اسمیه ای داخل میشود که خبر آن طبق نظر مشهور، همیشه محذوف است.
🍀مثال: لولا علی«علیه السلام» لهلک فلانٌ. اگر علی«علیه السلام» نبود فلانی هلاک می شد(اما علی«علیه السلام» وجود دارد. )
2️⃣ #لولای_تحضیضیه : برای تحضیض و طلب با تندی است که مابعد آن فعل مضارع یا موول به آن قرار میگیرد.
🍀مثال: لولا تستغفرون الله: چرا استغفار نمیکنید؟ یعنی استغفار کنید! (46/نمل)
3️⃣ #لولای_عرضیه : برای طلب با نرمی است که مابعد آن فعل مضارع یا موول به آن قرار میگیرد.
🍀مثال: لَوْ لا أَخَّرْتَنی إِلى أَجَلٍ قَریب (10/منافقون)
4️⃣ #لولای_توبیخیه یا #لولای_تندیمیه : برای توبیخ و سرزنش و پشیمان کردن فرد برای ترک فعل است که مابعد آن فعل ماضی می آید.
🍀مثال: لولا جاءوا علیه بأربعه شهداء. یعنی چرا نیاوردند بر مدعایشان چهار شاهد؟! (نور/13)
🔅نکته: برخی برای لولا، معنای استفهام به معنای هل استفهامیة را نیز ذکر کرده اند لکن اغلب نحویون #لولای_استفهامیه را نپذیرفته اند.
#معنای_لولا #اقسام_لولا #لولا
#شرح_ابن_عقیل #البهجة_المرضیة #مغنی_اللبیب #نحو_الوافی
#نحو #ادبیات_عرب
📚شرح ابن عقيل: جلد2، صفحه7 و جلد3، صفحه398
📚البهجة المرضية:صفحه 202
📚مغنی اللبیب، جلد1، صفحۀ272
📚النحو الوافي: جلد4، صفحه477
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 66:
لطفاً حقیقت شرعیه و حقیقت متشرّعه را توضیح دهید؟
#حقیقت_شرعیه
#حقیقت_متشرعه
#اصول_فقه
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 66:
لطفاً حقیقت شرعیه و حقیقت متشرّعه را توضیح دهید؟
✍️پاسخ:
💠مقصود از حقیقت شرعیه، این است که لفظ معنای خاصی در #شرع و نزد #شارع دارد که دایرۀ آن اوسع یا اضیق از #معنای_لغوی است.
💠مقصود از حقیقت متشرعه، این است که لفظ معنای خاصی نزد #متشرعه(مسلمانان) داشته باشد بدون آن که حقیقت شرعیه داشته باشد.
🔅نکته1 : ترکیب «حقیقت+ شرعیه» یا «حقیقت+متشرعه» و موارد مشابه آن به یک شکل معنی می شود. برای مثال #حقیقت_فقهیه یعنی لفظ معنای خاصی نزد #فقها داشته باشد یا #حقیقت_اصولیه یعنی لفظ معنای خاصی نزد #اصولیین داشته باشد و قس علی هذا.
🔅نکتۀ2: اهل سنت و عده ای از اصولیین شیعه، ائمهی معصومین «علیهم السلام» را شارع نمیدانند، و تنها خدا و پیامبر را شارع میدانند، فلذا اگر کلمه ای را امام صادق «علیه السلام» وضع کرده باشد، آن را حقیقت شرعیه نمیدانند. اما عده ای از اصولیین شیعه، خداوند و پیامبر و معصومین «علیهم السلام» را شارع میدانند، فلذا هر کدام از معصومین لفظی را بیان نموده باشد، آن را حقیقت شرعیه میدانند.
#حقیقة_شرعیه #حقیقة_متشرعه
#الموجز #اصول_الفقه
#اصول_فقه
📚الموجز ص 35
📚اصول الفقه ص55
📚درس خارج اصول استاد احمد عابدی«حفظه الله» 96/10/23
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 67:
آیا همیشه اوزان جمعه قله، دلالت بر سه الي یازده میکنند یا تبصره و استثنائی هم در این مسئله وجود دارد؟
#اوزان_جمع_قله
#صرف
#ادبیات_عرب
https://eitaa.com/saluni
✏️سلام
شبتون بخیر☺️
این چند روز در تدارک سفر یا مسیر راه بودم و موفق نشدم خدمتتون باشم.
ممنون میشم صبور باشید🌹
❓پرسش 67:
آیا همیشه اوزان جمعه قله، دلالت بر سه الي یازده میکنند یا تبصره و استثنائی هم در این مسئله وجود دارد؟
✍پاسخ:
✳️اوزان جمع قله، بر سه تا ده فرد از مفرد خود دلالت می کند و با وجود قرینه به جای #اوزان_جمع_کثرة نیز استعمال می گردد. #ابن_مالک تصریح کرده است که هر کدام از صیغه های جمع قلة و کثرة، به جای یکدیگر استعمال می گردد و به تصریح #ابن_نظام این استعمال مجازی است که به گفته جناب #مدرس ، این استعمال از نوع #استعاره است.
🍀مثال1: در شعر ( و بعض ذي بكثرة وضعا يفي *** كأرجل و العكس جاء كالصّفي ) کلمهٔ«ارجل» که از اوزان جمع قله است، برای «کثرة» استعمال شده است.
🍀مثال۲: در قرآن کریم نیز در مواردی مانند«یعلم خائنة الأَعیُن»، «شاکراً لأنعمه» ، «و لو ان ما فی الارض من شجرة أقلامٌ» و... ، اوزان جمع قلة برای «کثرة» استعمال شده است
🔅نکته: اوزان جمع قلة، چهار وزن #أفعلة و #افعل و #فعلة و #افعال می باشد.
🍀مثال: اسلحة، افلس، فتية، افراس
#اوزان_جمع_قله
#البهجة_المرضیة #شرح_الفیة_ابن_مالک_لابن_الناظم
#المدرس_الافضل #دانش_صرف
#صرف #ادبیات_عرب
📚البهجة المرضية على الفية ابن مالك، ص489
📚شرح ألفية ابن مالك لابن الناظم، ص302
📚المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج6، ص283
📚دانش صرف ص:333
https://eitaa.com/saluni
❓پرسش 68:
در عبارت فوق☝️، لفظ «فعل جامد» نوشته شده❗️آیا فعل هم جامد و مشتق دارد⁉️
#فعل #فعل_جامد
#صرف #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 68:
در عبارت فوق☝️، لفظ «فعل جامد» نوشته شده❗️آیا فعل هم جامد و مشتق دارد⁉️
✍🏽پاسخ:
💎لفظ #جامد در علم #صرف و #نحو، به دو معنی استعمال شده است که در یک استعمال از اقسام اسم و در استعمال دوم از اقسام فعل است:
🌀#اسم_جامد ، به معنای اسم غیر مأخوذ از #مصدر است. برای مثال، در آیۀ شریفۀ «يا بُشْرى هذا غُلامٌ»، کلمۀ «غلام»، اسم جامد است.
به اسم جامد، #اسم_محض ، #اسم_صميم و #اسم_ثابت نیز گفته می شود و قسیم آن، #اسم_مشتق است.
🌀فعل جامد، به معنای فعلی است که ملازم صورت واحده است و به صیغه های مختلف صرف نمی شود مانند «نعم»، «بئس» «عسى».
به فعل جامد، فعل غیر متصرف نیز گفته می شود و قسیم آن، #فعل_متصرف است.
#فعل_جامد #فعل_غیرمتصرف
#بدایة_النحو #المعجم_المفصل_في_النحو_العربي #موسوعة_النحو_و_الصرف_و_الإعراب
#صرف #نحو #ادبیات_عرب
📚بداءة النحو ؛ ص34
📚المعجم المفصل في النحو العربي ؛ ج1 ؛ ص105 وص402
📚موسوعة النحو و الصرف و الإعراب ؛ ص291
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 69:
دو واژۀ «انس» و «انسان» هر دو در قرآن استعمال شده است؛ تفاوت آن دو از حیث معنی و ساختار چیست؟!
#لغت #تفسیر
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 69:
دو واژۀ «انس» و «انسان» هر دو در قرآن استعمال شده است؛ تفاوت آن دو از حیث معنی و ساختار چیست؟!
✍️پاسخ:
🔰در کتاب قاموس قرآن، ذیل کلمه «إنس» (بكسر اوّل) فرموده است: به معنای بشر است و در قرآن مجيد پيوسته در مقابل #جنّ بكار رفته است.
🔰#علامه_طباطبایی «رحمة الله علیه» در ذیل آیه 26مریم«ً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا» نیز همین مطلب را بیان کرده و فرموده اند: کلمه «انسی» منسوب به «انس» در مقابل #جن است که منظور یک فرد از انسان می باشد. با بررسی سایر استعمالات قرآنی انس و انسان می توان این مطلب را تصدیق نمود که کلمه إنس در مقابل جنّ استعمال می گردد. یعنی در مواردی که یک حکم یا یک خبر درباره هر دو گروه جن و انس بیان شده است یا انسان در مقابل جن دیده شده است، انس استعمال شده است. مانند:
🍀56 ذاریات: « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»
🍀6جن: «وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِن»
🔰اما «انسان» در مواردی استعمال می گردد که خود انسان بدون اینکه در مقابل #جن دیده شود مراد باشد مانند:
🍀13 اسرا: «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ في عُنُقِهِ»
🍀14و15 الرحمن: «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّارِ🔅و خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ.
(در این مثال از آنجا که مراد بیان خلقت خود انسان است با لفظ انسان آمده است.)
#تفاوت_انس_و_انسان
#قاموس_قرآن #المیزان
#لغت #تفسیر
📚قاموس قرآن، ج1، ص132
📚الميزان فى تفسير القرآن، ج14، ص44
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
✏️در قسمت های قبلی #ره_یافتگان ، از ولادت تا شهادت سعید را برای شما بیان کردیم اما حیفم اومد که از گفتگوی حجاج و سعید قبل از شهادتش، براتون نگم. پس بشنوید👇🏻
#ره_یافتگان
#حکایاتی_از_زندگی_علماء
#سعید_بن_جبیر 💠قسمت5️⃣
اندکی قبل از شهادت🌹...
وقتی سعید را نزد حجاج بردند،حجاج گفت: «تویی شقی بن کُسَیر؟»
سعید گفت: «مادرم نام مرا بهتر از تو میدانست و او مرا سعید بن جبیر نام نهاد.»
-هم تو و هم مادرت، هر دو شقی هستید.
- فقط خداوند، غیب را میداند و او غیر از توست.
-باید در دنیا به آتش🔥 سوزانده شوی.
- اگر میدانستم که عذاب با آتش🔥 به دست توست، تو را به عنوان خدا میپرستیدم.
-نظرت در مورد #محمد «صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» چیست؟
- او #پیامبر_رحمت است.
-نظرت در مورد #علی «علیه السلام» چیست؟ آیا او را در بهشت میدانی یا جهنم؟
-اگر داخل بهشت یا جهنم شوم و اهل بهشت و جهنم را ببینم، اهلشان را خواهم شناخت.
- در مورد ابوبکر و عمر چه نظری داری؟
-مرا بر ایشان وکیل نکردهاند.
-کدامیک از خلفاء را بیشتر دوست داری؟
- هر یک از ایشان که نزد خالق من پسندیدهتر هستند.
- کدامیک نزد خالق پسندیدهتر است؟
-این علم نزد کسی است که آشکار و پنهان ایشان را میداند.
-نمیخواهم به من راست بگویی.
- نمیخواهم به تو دروغ بگویم.
-چرا نمیخندی؟
-آیا مخلوقی که از خاک و گِل آفریده شده و آتش🔥 او را خواهد سوزاند، میخندد؟!
- پس چرا ما میخندیم؟
-قلوب❤️🧡 یکسان نیستند.
حجاج که دید در گفتار نمیتواند او را شکست دهد، دستورداد تا جواهرات فراوانی از لؤلؤ و زبرجد و یاقوت💎 و... بر پای سعید ریختند تا شاید فریب بخورد.
سعید گفت: «ای حجاج! اگر تمام اینها را بدهی تا از عذاب آخرت نجات پیدا کنی، نخواهی توانست و بدان که خیری در جمع کردن مال دنیا نیست.»
حجاج که باز هم شکست خورده بود، نقشه دیگری کشید و دستور داد تا آلات لهو🎺🎻 را در جلوی سعید به صدا در آورند. سعید به شدت گریست.
حجاج گفت:«چرا میگرییای سعید؟ وای بر تو.»
سعید گفت: «وای بر کسی که از بهشت رانده و داخل جهنم شود.»
حجاج که دید با هیچ ترفندی نمیتواند سعید را بفریبد، گفت: «اینک زمان مرگ تو فرا رسیدهاست...
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
خدایا لحظهی تحویل سال است و هر از گاهی
دلم مثل کبوتر از خراسان سر درآوردهست...
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 70:
نسبت میان مکلف و مقلد کدام یک از نسب اربعه می باشد و همچنین نسبت میان فقیه با مرجع تقلید چیست؟
#اقسام_مکلف #تفاوت_فقیه_و_مرجع
#فقه #منطق
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
❓پرسش 70:
نسبت میان مکلف و مقلد کدام یک از نسب اربعه می باشد و همچنین نسبت میان فقیه با مرجع تقلید چیست؟
✍🏽پاسخ:
⭐️نسبت بین #مکلف و #مقلد، #عموم_و_خصوص_مطلق است.
توضیح مطلب: مکلف ممکن است عاصی باشد یا این که برای اطاعت امر مولا بر طبق #اجتهاد یا #احتیاط یا #تقلید عمل کند. بنابر این رابطه مکلف و مقلد، عام و خاص مطلق است زیرا همه مقلدها مکلف هستند(مگر این که تقلید برای فرد #ممیز نیز صحیح باشد که این امر محل اختلاف است.) اما همه مکلف ها مقلد نیستند.
⭐️نسبت بین #فقیه و #مرجع_تقلید نیز عموم و خصوص مطلق است.
توضیح مطلب: تفاوت فقیه و مرجع تقلید این است که فقیه گاهی محل رجوع دیگران است و گاهی این طور نیست، فقیه ممکن است شرایط مرجعیت مانند #ورع، #عدالت ،...را دارا باشد یا نباشد اما مرجع تقلید حتما باید فقیه باشد. پس هر مرجع تقلیدی، فقیه است(مگر این که کسی فقیه نباشد و به اشتباه از او تقلید شود.) اما هر فقیهی مرجع تقلید نیست.
#اقسام_مکلف #تفاوت_فقیه_و_مرجع #نسب_اربعه
#فقه #منطق
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 71:
تفاوت «تزکیه» در آیه 9شمس «قد أفلح من زکاها» و در آیه 32 نجم «فلا تزکوا انفسکم» چه تفاوتی دارد؟
#تزکیه
#لغت #صرف #ادبیات_عرب #تفسیر
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 71:
تفاوت «تزکیه» در آیه 9 #شمس «قد أفلح من زکاها» و در آیه 32 #نجم «فلا تزکوا انفسکم» چه تفاوتی دارد؟
✍🏽پاسخ:
💠کلمۀ «زکّاها» در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها- 9/ شمس) ، ماضی باب تفعیل و کلمۀ « تُزَكُّوا » در آیۀ (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ- 32/ نجم) ، مضارع مجزوم به لای نهی باب تفعیل است.
#تَزْكِيَه كردن و پاک کردن نفس انسان بر دو گونه است:
1️⃣ تزكيه عملى: تزکیه عملی، پسندیده است و نمونۀ آن در آیۀ (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها- 9/ شمس) و همينطور آيه (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى- 14/ اعلى) ذکر شده است.
2️⃣ تزكيه زبانى: تزکیه زبانی با سخن گفتن يعنى مدح ديگرى یا مدح خود انسان، مذموم و ناپسند است و لذا در آيه (فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ- 32/ نجم) نهى از چنين تزكيه اى شده است. اين نهى در آيه، تأديب و تربيتى است براى زشت بودن خود ستايى و اينكه انسان نفس خويش را بستايد كه عقلا و شرعا ناپسند است. (زمانی که تذکیه با نفس استعمال می شود به معنای خودستایی است.)
🔥به حكيمى گفته شد چه چيزى است كه اگر حقّ هم باشد ناپسند است و نيكو نيست پاسخ داد: «مَدْح الرَّجُل نفسَه»
#تزکیه
#مفردات_الفاظ_القرآن #مفردات_راغب
#لغت #صرف #ادبیات_عرب #تفسیر
📚مفردات الفاظ القرآن، جلد1، ص381
🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭━❀❓❀━╮
@saluni
╰━❀📚❀━╯