eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 حالا دارد می کند؛ ، نماد بودن نفس است، یعنی نفسی که خسیس و پست است. 🔸 هر انسانی که صفت پستی دارد، می گویند مثل اردک است! نخیر، آزاد مرد باشید! 🔸 لذا این بیت می گوید تا زمانی که نفست خسیس است و پستی، بدان که اردک صفتی، بطّی! خوب، حالا بطّی، چی هستی و کجائی هستی؟ با لای و لجن در بحر و شطی. اگر در دریا هم باشد باز می رود در یک گوشه ای که لجن بخورد. 🔸 در دریا! در دریا مگر نیستی؟ مگر این ، نیست؟ مگر هر کلمه کلمۀ وجودی این نظام عالم، جوی های صاف و آبِ زلال الهی نیست که «و اَنزَلنا مِنَ السّماء ماءا»؟ ما از این آسمان وجودیِ عوالِمِ مافوق، آب را برایِ شما نازل کردیم؛ این زمین، آب است، آسمان آب است، ستاره آب است، دریاها آب هستند، درختان همه آب هستند، حیوانات همه آب هستند، یعنی همه علم اند، همه حقیقت اند، «و اَنزَلنا مِنَّ السَّماء حَقّا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء خَلقا» ؛ «وَ اَنزلنا مِنَ السَّماء مُوجُودا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء ماءا»، 🔸 ما از آسمان و از و از خود برای شما اینهمه آب آفریدیم؛ شما در این دریا هستید؛ در این اقیانوسِ بیکرانِ عالَم هستید، در این جوی ها و در این جدول ها هستید، اما: ترا تا خسّت نفس است بطّی                     که با لای و لجن در بحر و شطّی 🔸  اردک ها را دیدید؟ در داخل جوی آبِ به این خوبی، آب هست، علف و سبزه زارِ خوش نیز در کنارش هست، ایشان به آنجا که یک چند تا کرم و آب گندیده هست می رود و این بیلچه (نوکش) را گرفته و در داخل لای و لجن می کند تا چند تا کرم درآورد و بخورد؛ این علف نازنین را بخور! همی جوشد ز شهوت دیک دانی              زخارف آن طاووس است و آنی 🔸 اگر از نفس تو می جوشد، خودت را متوجه باش که دیک (خروس) صفتی، اگر دنبال (زیبائیهای ظاهری دنیا و نشئۀ طبیعت) هستی که وقت خود را برای آن هدر می دهی، بدان که هستی و ارزش تو به همین است. 🔸 میلیاردر بشود، ارزشش همان میلیارد است، هیچ ارزش ندارد. ولو اگر یک هم بدست بگیرد و همان کشکول برایش زیبایی باشد، ارزشش همان است. 🔸 اگر و نیز برایش اسبابِ فخر باشد؛ ارزشش همان چند متر پارچه هست، هیچی بالاتر نیست. هر کس به هر چیز که دل بست ارزش او همان است، حتی فرمودند به هم اگر دل ببندید، ارزش تو همان مقدار است. به هم که دل بستید ارزش شما همانند مقدارِ بهشت است. 🔸 فقط فرمودند تنها چیزی که از همه چیز برای دل بستن بهتر است خداست، دل به خدا ببند که «جز هوای تو نیست در سرِ ما». 🔸 اگر به خدا هم دل بستی، البته ارزش تو خداست. حالا ببین به چه دل بستی، به همان اندازه ارزش داری!  📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست8⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 هر کس می خواهد، وزنی دارد و وزنِ او بهشت است. 🔸 هر کس جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِها الاَنهار بخواهد وزن دارد و وزنش معلوم است و وزنِ او همان جَنّات تَجری مِن تَحتِها الاَنهار است! 🔸 اما هر کسی دل به خدا وابسته است، چون خدا بی مقدار و غیرمتناهی است، چون حقِ صمدی است، این دلبسته شده و این دلداده هم بی مقدار می شود، چون مقدارش به حساب در نمی آید! «وَ ما یَعلمُ جُنُودُ رَبِّکَ اِلّا هُو». چرا به حساب در نمی آید؟ برای اینکه می گوید من (حضرت آقا)، کلیددار را دارم و آن کس که دست به این کار و آن کار می زند آن کس، کلید را دارد. 🔸 لذا جناب (کأنّه زبان حال حضرت در هست) می فرماید که: الهی به عارف مقام کُن داده ای و گفتی هر چه می خواهی کُنی کُن! اما من چکار دارم که به من دست دادی که بگویم اینهمه جمعیت بمیرند؛ آنها هم درجا بمیرند، یا هیچ کس به خیمه های ما حمله نکند و هیچ کس حمله نکند! تمام اسب ها بمیرند و همه مردند! خیر چرا اینکار را بکنم؟ و اما با این جاهلِ بی مقدار هر چه تو خواهی کنی کن، که او دارد و من کلیددار! حرف باید پیاده شود. 🔸 خوب، آن خسّت نفس، بط است، آن جوشش در امورِ گوناگونِ نفس، و به دنیا دل بستن، است و چو نسری کرکسِ مردار خواری            ببین اندر نهادِ خود چه داری؟  🔸 با بیرون نداشته باش. هر چه دعوا داری با خودت داری و همین برای انسان می کند. 🔸 بعد پیغمبر اکرم می فرماید: ده گروه از اُمّتِ من می آیند بعضی به شکل ، بعضی به صورت اند، بعضی به صورت هستند و حیواناتِ درنده و ... ، و تک تک به صورتِ انسان هستند که آن صورتِ انسانیِ کسی است که حیاتِ انسانی یافته است. 🔸 خروج از عادت یک چنین لطایفی را دارد، یک چنین حقایقی را دارد. بکش این چهار مرغ بی ادب را که تا یابی حیاتِ بوالعجب را 🔸 اگر این چهار خصلتِ حیوانیِ درون را کشتی حیاتِ الهیِ تو تجلّی می یابد. عزیزِ من حیات تو الهی است که عقل و نقل دو عدلِ گواهی است 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست9⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-039.mp3
6.77M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و نهم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸تو انسانی چرا مردار خواری                       چرا از سفرۀ خود برکناری🔸 ☘👈 سفرۀ تو چیست؟ از عادت بیرون آمدن و یکدفعه نظامِ هستی را دیدن بصورت یکپارچه حق و ؛ اصلا بروید در متنِ عالَم قرار بگیرید که حجابند؛ حجابند؛ دانائیِ حجابست. تا برسیم به داناییِ و انشاء الله با حققیقتِ جانمان آنطوری که عالم است؛ آن را بیابیم. خدایا کی باید ما شود؟! 🔸غذای تو چرا لای و لجن  شد                      طباعِ تو بط و زاغ و زغن شد🔸 🔸زخارف همچو شهوت شد حجابت                که شد (رفت) از دست تو حق و حسابت🔸 ☘👈 هیچ به حسابِ نیستی، هیچ به دنبالِ نیستی. 🔸ترا شهوت به قُرب دوست باید                    بدانچه وصف و خُلق اوست باید🔸 ☘👈 این را که کشتی دوباره باید به نحو دیگر زنده شوند. باید زنده بشود، شهوت به چه چیزی؟ ! ☘👈 حالا آرام آرام این چهار تا دارد خودش را نشان می دهد! باشد، باشد و ... ، ☘👈 اما چه می خواهی بخوری؟! مواظب باش که شهوت در هر چیزی به قُربِ دوست باشد، ببین اوصافِ الهی چیست؟ تا متّصف به آن شوی ان شاء الله. 🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است               که عارف صاحب خُلق عظیم است🔸 ☘👈 که به و گردد. خداوند ان شاء الله همۀ ما را مؤفق بدارد.  📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست0⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
📝👈 اگر با به نظام هستی و و و و و آمد و شدِ این پیکرِ زیبای هستی نگاه کنیم حالمان عوض می شود و آنطوری که با عالم خو کرده ایم و کرده ایم، از عادت در می آئیم 📝👈 که عرض کردیم اوّلی انسان در ، تولد از است که در ، انسان، عوالمِ وجودی را طی می کند به صورت ، تا به صورتِ ای درمی آید که این نطفه در از به می رسد و از نباتیت هم به حیوانیت می رسد و آنگاه در آن مرحله که انسان فقط و استعداد انسان شدن را داراست از مادر نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک موجودِ حیوانی متولد می شود، 📝👈 منتها این ، انسان است که قوه و استعداد انسان شدن را در خودش دارد تا ان شاءالله در مسیر راه زحمت بکشد و به مسیر انسانیِ برسد. 📝👈 تولدِ اوّل، است که ، حیوانِ بالفعل، از مادر متولد می شود. بعد از این، باید از متولد شود که حیوانیت خو کردن و عادت کردن با این نظام هستی است که آدم با این عالم خو و عادت کند، 📝👈 و باید از این عادت در بیاید تا شخص متحقّق شود و انسان بشود. 📝👈به تعبیرِ شریفِ حضرتِ (به عنوان حدیث شریف) می فرماید که: «لَن یَلجِ مَلَکُوتَ السَّمواتِ وَ الاَرضِ مَن لَّم یُولد مَرَّتَین»، کسی که دو بار متولد نشود، یعنی فقط از همان مادر مادی ظاهری تولد پیدا کند، به دخول و ولوج پیدا نمی کند، داخل در عوالمِ ملکوت نمی شود، تا زمانی که با عالم مُلک خو کرده است و در رحمِ طبیعت به سر می برد! ا 📝👈 اگر از این زائیده شوند که در آمده است که خداوند متعال می فرماید که «اِنَّ اللهَ أَوحی اِلیَ الرَّحِمِ اَنِ افتَحی بابَک»، من به رحم وحی می کنم درِ خود را باز کن که باید انسان از آن متولد شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست1⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-040.mp3
5.8M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهلم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 این را در (فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة) حضرت آقا دو گونه معنی فرمودند و هر دو هم درست است؛ ی کی رحم مادرِ نازنین است که همه ما از آن رحم زائیده شدیم که خداوند به خاطرِ تقدّس و شرافت این رحم عزیز مادر فرمود ما به او وحی می کنیم که درِ خود را باز کن که این فرزند متولد شود. 🔸 روایات در این باب فراوان است، که روایات این باب در اثبات مُثُل افلاطون خیلی به کار می رود، همان بحث سنگینی که در بین و مطرح است. 🔸یکی از راه هایی که در اثباتِ مُثُل باید طی بفرمائید، روایات همین بابِ رحم است که خداوند به رَحِم اینطوری وحی می کند و در رحم، مَلَک می گذارد که از آنها تعبیر می شود به ملائکه مُوکَّل یا اصطلاحات دیگر شبیه حرف جناب افلاطون بنام مُثُل و روایاتی که در بابِ خروس و صداکردن خروس هاست که این روایات را حضرت آقا در رساله مُثُل جمع فرمودند . 🔸 در آنجا آورده اند که وقتی ها و یا در وقت های خاصی از روز که به صدا در می آیند به خاطر این است که خروس هایی در عرشِ خدا هستند که آنها صدا می زنند و اینها با آنها ارتباط وجودی دارند و براساسِ ربطِ وجودی و تکوینی بین آنها و اینها، اینها به صدا در می آیند، این خروس ها هم ناله می زنند، بانگ بر می آورند که اینها احادیثی است که در اثبات مُثُل ، ملائکة الله، ارباب انواع و اسماء الله بسیار کاربرد دارد. 🔸حرف احادیث باید حل شود، همینطور حدیثی را بشنود و با حرف های خو کرده و اصطلاحات عادت کردۀ اینجا بخواهد با حدیث برخورد کند، نمی شود به سرّ حدیث رسید. 🔸 حالا خداوند به این طبیعت هم، که این طبیعت هم رحم است، وحی می فرماید در خود را باز کن، تو یک دری داری که این درت به سوی ملکوت عالَم باز می شود، این در را باز کن که این انسان ها زائیده شوند، از این سوئی آن سوئی شوند، از اینجا درآیند و به آن طرفِ عالَم مسافرت کنند، منتها در قوسِ صعود، عوالمِ وجودی، خودتان هستید که حرف پیش می آید و به عرض می رسانیم. 🔸 وقتی پیش بیاید، آدم از این خوکردنها که این زمین است و آن درخت است و ... خارج می شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست2⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-041.mp3
5.78M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و یکم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 چه بسا دانشمندِ سالیان عمرش را در کسب در موجودات به سر ببرد، اما خروج از عادت پیدا نکند و نمی کند! نوعا هم می بینید که آنها خروج از عادات ندارند! 🔸 این همه آپولو سواران، ، داران به رفتند و آمدند، مشاهده می شود از آنها به آن صورت، حالی نقل نشده است. بعضی ها (تک تک) جرقه هائی در آنها زده شد که اوّلین شوروی سابق (لوری گاگارین) وقتی با سفینه به ماه رفت و در آنجا پیاده شد، آن لحظۀ خروج از سفینه و ورود به فضا گفت یکدفعه به خود آمدم که خدا هست که دارد خدائی می کند. این،خوب شده است، این آدم یک لحظه برایش چنین پیش آمد. ولی دیگران عادت دارند و الّا اینها باید بیشتر در مقامِ خروج از عادت باشند، که در اصطلاح عرفانی تعبیر به می شود، که اگر آدمی برخیزد، آن نهاد بیدار شود که چیست این نظامِ عالم؟ 🔸که مطابق با زمان و مکان و حالات افراد، این خروج از عادت خیلی گوناگون است و هیچ معیار خاصی ندارد؛ معیارش خودِ شخص و حالات و وضع اوست؛ حالا یکی باید از سفینه در فضا پیاده شود و یکدفعه چنین حالی بیاید و دیگری با دیدنِ یک تکّه سنگ، یکی با دیدنِ آب، دیگری با دیدنِ باران، دیگری با دیدنِ رعد و برق، یکی با زلزله و ... ، لذا هیچ معیارِ خاصی ندارد و هر شخصی مطابق با کانال وجودی خودش باید خودش را مواظب باشد. 🔸خودتان، خودتان را بفرمائید. خودتان در نهانخانۀ غیبتان، رصدخانۀ نفس خودتان را به راه بیندازید و بنشینید خودتان را رصد کنید که خواندن یک کتاب معیار نمی شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست3⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-042.mp3
5.97M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و دوم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 الان جنابعالی بخواهی در فلان بیابان آهویی و یا چیز دیگری کنی، باید برداری، وسائل راه برداری و تا به آنجا که هست و بعد باید کنی تا معلوم شود آن آهو چه وقت رد می شود یا پرنده چه وقت می کند؟ 🔸 بارت را می بندی، ان شاء الله آرام آرام سیرت را آغاز می کنی و می روی منطقۀ شکارگاه، شکار خود را انجام می دهی! خوب این هم حرفی است. 🔸حالا یکی در بین الطلوعین با شکار می کند؛ دیگری در بین الطلوعین با شکار می کند؛ یکی در بین الطلوعین با خواندنِ شکار می کند؛ یکی در بین الطلوعین با شکار می کند، و ... ، که دیگر حالتِ خاصّی ندارد و هر کس مطابق با کانال وجودی خودش است، باید بنشیند و خودش را رصد کند، باید زحمت بکشد، کتاب این را خواندن و کتاب آن را خواندن نه، فلانی چه می گوید نه، حتی حضرت آقا هم در حالات شخصی شان چه می فرمایند نه، اما در آن جاهایی که ایشان و می دهند آن خودش حسابی دارد و جداست؛ که بعد از دستور و برنامه، باید انسان خودش را رصد کند ببیند چطوری است! 🔸 بعضی ها هم هنگام برایشان خوب است؛ اینطور هم هست! حالا چه تناسبی است؟ از این طرف آفتاب که می کند، مثل این است که این طلوع آفتاب با ورود بر قلب، یک نحوه مناسبت خاصی دارد؛ این هم یک حرفی است! 🔸می بیند شبانه روز برای ایشان پیش نمی آید، ولی وقت طلوع آفتاب شکار ایشان صورت می گیرد، برای دیگری بین الطلوعین وقت شکار است. حالا شاید ده نفر بین الطلوعین شکار کنند و یازدهمی شاید در وقت طلوع آفتاب باشد، دوازدهمی شاید در باشد، سیزدهمی شاید در اوّلِ شب باشد، چهاردهمی مثلا در نصف شب باشد، پانزدهمی در وقتِ باشد، و بعدی در وقتِ باشد و بعضی ها مثلا در وقت ها باشد، بعضی در هست و گروهی در و ... . 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست4⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📔ترجمه کتاب مفاتح الغیب 🌿استاد صمدی آملی 🌹 #فصل_عاشقی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-043.mp3
6.59M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و سوم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 در خروج از عادت، هر کسی باید خودش را، هم کند و هم تحویلِ اهلِ فنّی بدهد، 🔸 یعنی به یک معنا حالاتش را برای کسی که آگاهی و توجّه دارد بازگو کرده و خود را تحویلِ او نماید تا تشخیص داده شود که در مسیر هست یا نه، که یک وقتی  به خطایی، چیزی، رهزنی ها پیش می آید آن هم چه رهزن هائی!! 🔸 به تعبیرِ یکی از عزیزان و آقایان که می فرمود: شما را آدم کوچک فرض نفرمائید؛ او داشت؛ همین سامری که با یک گوساله مردم را به بازی گرفت حالاتی داشت ؛ خیلی حالاتِ عجیبی هم داشت؛ آدمی جاهل و نفهم و عوام مردمی نبود که بیاید و در مقابلِ یک پیغمبرِ خدا بایستد. خیلی کار کرده بود. حالات داشت و حالاتِ خودش را به کار گرفت و گوساله ای مصنوعی ساخت و آن را طوری جلوه داد و تصرّفش می کرد که مردم باورشان شد. 🔸 این امر هنگامی صورت گرفت که موسای کلیم 40 شبانه روز به کوهِ رفته و در بین مردم نبود و برادرشان جنابِ را به جای خودش گذاشتند، سامری آمد و میدان دار شد و خوب هم میدان داری کرد که جنابِ هارون مجبور به سکوت شد و دم برنیاورد. 🔸 در قرآن داریم که وقتی جنابِ آمد و پیشانی برادر را گرفت (وَ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها) و خیلی ناراحت به او گفت من این همه زحمت کشیدم چند نفری را جمع کردم تو چرا اینها را از دست دادی؟ حضرتِ هارون در جواب به خدمتِ آقا عرض کرد: یَا ابنَ اُمّی، ای فرزند مادرجان من (از راه وارد شد که و غضبِ برادر را فرو نشاند)، من اگر حرف می زدم نزدیک بود اینها من را بکشند. دیدم نمی توانم کاری بکنم رهایشان کردم تا شما خودتان تشریف بیاورید. 🔸 حال غرض از این بحث این بود که آدم کوچکی نبود و خیلی هم کار کرده و کشیده بود و خیلی راه رفته بود منتها کج، که در مقابلِ پیامبر خدا ایستاد!! 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست5⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
4_5830115618363278913.mp3
295K
💠 استاد صمدی آملی 🎵 🔹 سوال از من کیستم ⌛️ زمان: 01:38 دقیقه 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
4_5850266733037750113.mp3
440.4K
💠 استاد صمدی آملی 🎵 🔹 امیرالمومنین مظهر سلام الهی است ⌛️ زمان: 02:17 دقیقه 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-044.mp3
6.04M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و چهارم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 داریم و ، 🔸 ریاضت های خوش مثل این است که به تعبیر شریف حضرت آقا، آدم خودش را در آبِ ببیند و ریاضت های ناخوش این است که انسان خودش را در آبِ گل آلود ببیند. هر دو تا راه هست، هر دو تا مسیر هست. 🔸 در درس ها حضرت آقا بارها می فرمودند که اصلا نفس طوری است که اگر آدم چیزکی آن را به نخوردن، نخوابیدن، کم حرف زدن و اینگونه اموری که نوعا مردم در اجتماع دارند، وادار کند، فوران می کند، اصلا معمولا اینطوری است؛ اما هر نخوردنی نه! الان مرتاض ها در کارهایشان چیزها دارند، روش ها دارند؛ مثلا باید باشد نه هر طوری، آنطوری باشد که مقدّس می فرماید، آنطورکه انبیاء می فرمایند؛ آنطور که اولیاءالله عمل می کنند. 🔸 غرض این است که این ، خودش چیزِ عجیبی است، که در آن حالِ خروجِ دفعی نه خروجِ تدریجی، آنهایی که براساسِ خروج تدریجی از این عالَم طبیعت زاییده بشوند و به عالَمِ ماوراء طبیعت بروند، دو دسته هستند؛ یا خروجِ تدریجی ای هست که از آن تعبیر به می کنیم که طرف به نحو متعارف در اینجا زندگی می کند و به حادثه ای، تصادفی، مریضی سنگینی، یا به پیری و ... و به یکی از این انحاء گوناگون، از این نشئه متولد می شود و به نشئۀ بالاتر می رود. این یک طور تولّد است! 🔸 این تولد دوم، از نشئۀ هست، اما تولدی نیست که خروج از عادت پیدا کند، و چه بسا با عاداتِ اینجا در آنجا متولّد شود که اگر بعد از مرگ طبیعی که تعبیر می کنیم به اینکه فلانی مرده است و برویم تشییعش کنیم و ... ، همچنان با آن خُلق و خوی و عاداتِ این سویی از اینجا برود، چه بسا سالیانی بگذرد و هنوز برای این آقا هنوز آن مرگ حقیقی ایجاد نشود!! عنایت دارید چه عرض می کنم؟!! که آن می شود اشخاص! که شخص شروع می شود و هست و ... ، 🔸 نه این قبرِ ظاهری، نه این قبر خاکی، نه این جسم خاکی، چون از این جسم خاکی که دیگر قطع علاقه و تعلق شده است! 🔸 اما می خواهد از آن عادت های خودش در بیاید گرفتار می شود! نه یک قبر و دو قبر، نه صد قبر و نه هزار قبر! آنقدر و و در خودش دارد که می خواهد آن ها را از خودش دور و کند نمی شود و گرفتار است! لذا از این بدن جدا شده است، من و شما این بدن را بردیم دفنش کردیم، ولی ایشان با آن مرگ طبیعی که از این بدن جدا شد، از این بدن آزاد شده است، اما تمام آن خُلق و خوی های نفس او، همه برایش قبر است و می خواهد از این قبر در بیاید نمی تواند، 🔸 آن قبر است که دارد، آنجاست که تاریک است، خودش را که نگاه می کند می بیند تاریک است! 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست5⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📔ترجمه کتاب مفاتح الغیب 🌿استاد صمدی آملی 🌹 #بدن ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-045.mp3
5.53M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و پنجم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
داریم و ، 🔸 ریاضت های خوش مثل این است که به تعبیر شریف حضرت آقا، آدم خودش را در آبِ ببیند و ریاضت های ناخوش این است که انسان خودش را در آبِ گل آلود ببیند. هر دو تا راه هست، هر دو تا مسیر هست. 🔸 در درس ها حضرت آقا بارها می فرمودند که اصلا نفس طوری است که اگر آدم چیزکی آن را به نخوردن، نخوابیدن، کم حرف زدن و اینگونه اموری که نوعا مردم در اجتماع دارند، وادار کند، فوران می کند، اصلا معمولا اینطوری است؛ اما هر نخوردنی نه! الان مرتاض ها در کارهایشان چیزها دارند، روش ها دارند؛ مثلا باید باشد نه هر طوری، آنطوری باشد که مقدّس می فرماید، آنطورکه انبیاء می فرمایند؛ آنطور که اولیاءالله عمل می کنند. 🔸 غرض این است که این ، خودش چیزِ عجیبی است، که در آن حالِ خروجِ دفعی نه خروجِ تدریجی، آنهایی که براساسِ خروج تدریجی از این عالَم طبیعت زاییده بشوند و به عالَمِ ماوراء طبیعت بروند، دو دسته هستند؛ یا خروجِ تدریجی ای هست که از آن تعبیر به می کنیم که طرف به نحو متعارف در اینجا زندگی می کند و به حادثه ای، تصادفی، مریضی سنگینی، یا به پیری و ... و به یکی از این انحاء گوناگون، از این نشئه متولد می شود و به نشئۀ بالاتر می رود. این یک طور تولّد است! 🔸 این تولد دوم، از نشئۀ هست، اما تولدی نیست که خروج از عادت پیدا کند، و چه بسا با عاداتِ اینجا در آنجا متولّد شود که اگر بعد از مرگ طبیعی که تعبیر می کنیم به اینکه فلانی مرده است و برویم تشییعش کنیم و ... ، همچنان با آن خُلق و خوی و عاداتِ این سویی از اینجا برود، چه بسا سالیانی بگذرد و هنوز برای این آقا هنوز آن مرگ حقیقی ایجاد نشود!! عنایت دارید چه عرض می کنم؟!! که آن می شود اشخاص! که شخص شروع می شود و هست و ... ، 🔸 نه این قبرِ ظاهری، نه این قبر خاکی، نه این جسم خاکی، چون از این جسم خاکی که دیگر قطع علاقه و تعلق شده است! 🔸 اما می خواهد از آن عادت های خودش در بیاید گرفتار می شود! نه یک قبر و دو قبر، نه صد قبر و نه هزار قبر! آنقدر و و در خودش دارد که می خواهد آن ها را از خودش دور و کند نمی شود و گرفتار است! لذا از این بدن جدا شده است، من و شما این بدن را بردیم دفنش کردیم، ولی ایشان با آن مرگ طبیعی که از این بدن جدا شد، از این بدن آزاد شده است، اما تمام آن خُلق و خوی های نفس او، همه برایش قبر است و می خواهد از این قبر در بیاید نمی تواند، 🔸 آن قبر است که دارد، آنجاست که تاریک است، خودش را که نگاه می کند می بیند تاریک است! 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست6⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-046.mp3
6.38M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و شش از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 اگر شخص خود را به صورتِ ناخوش در خواب ببیند، این همان خُلق و خوی هائی است که آدمی است و باید از این قبرها دربیاید نمی تواند. حالا وقتی شد و کمی و را قوی کرد، دوباره خودش را در خواب یا بیداری به شکل و شمایل و صورتِ خوشی می بیند. معلوم می شود دارد از قبر در می آید و چه بسا در اینجا باشد، دم به دم از این گرفتاریها برایش باشد. 🔸 گاهی از قبر در می آید و زائیده می شود ولی دوباره به دنیا باز می گردد و تعلّقات پیدا می کند، به هر حال هست، برخوردها هست، منزل هست، دیگران هستند و باید هم باشند و نمی شود که همه را رها کرد!! ولی باز گرفتاری ها پیش می آید؛ و دوباره باید از آن ها متولّد شود و همینطور گیر و دار هست، تا آن دولتِ حقّۀ توحیدیِ قرآنیِ وحدتِ صمدیۀ حق برای انسان تجلّی بفرماید که به تعبیرِ آقا در بیت دوّم قصیدۀ ینبوع الحیوة می فرماید: «شَهِدتُ مُحَیَّاهُ بِعَینِ شُهُودِهِ صَباحاً مَّسائاً کَرَّةً غِبَّ کَرَّةٍ»، که من به همان شهود حق، وجهه و چهره و مُحیای او را در نظاره و تماشایم، دارم آن چهره را تماشا می کنم، صبح و شب، و همینطور پشت سر هم! که بعد از این در غزل تازه به تازه نو به نو به صورت «جلوه کند نگار من تازه به تازه نو به نو» شده است. 🔸 بعد، «وَ اِذَالوُحُوشُ حُشِرَت» که تحقّق پیدا کند... در ... در یکی از وقایعش که می فرماید در شبی فلان اتفاق افتاد و ... ، در این شب، آیۀ مبارکۀ «وَ اِذَا الْوُحُوشُ حَشِرَت» برای ایشان متمثّل شد که تمام ارواحِ انسان های موجود و افرادی که الان هستند را به ایشان نشان دادند که ببینند اینها چی هستند و کی هستند که شما به عنوانِ یک ولیِّ حق در بینِ اینها هستی؟ بدان این مردم کی هستند و چگونه اند؟ 🔸 برای ایشان، این آیه شد که اشخاص و افراد و چهره ها شناخته شوند. 🔸 خداست؛ نظامِ هستی است؛ باید اولیاءالله به عالَم آگاهی داشته باشند؛ به اسرارِ وجودی عالَم آگاه باشند؛ منتها کتوم هستند که در تمام این 24 واقعه حرف نیمه کاره هست و در هیچ جا حرف به آخر نرسیده است، یا اول حرف نیست، یا وسطش نیست، یا آخرش نیست، یا هر سه جا نیست، یا دو جایش نیست 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست7⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📔ترجمه کتاب مفاتح الغیب 🌿استاد صمدی آملی 🌹 #درجات_انسان ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-047.mp3
5.07M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و هفتم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0