💐 »»» آیه ی روز :
يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
تغابن - ٩
💐 این در زمانی خواهد بود که همه شما را در روز اجتماع [= روز رستاخیز] گردآوری میکند؛ آن روز روز تغابن است (روز احساس خسارت و پشیمانی)! و هر کس به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را میبخشد و او را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد میکند، جاودانه در آن می مانند؛ و این پیروزی بزرگ است!
💐 معانی کلمات آیه:
تغابن: غبن: فريب دادن در معامله، تغابن: مغبون كردن همديگر، ممكن است بين الاثنين نباشد مانند «تعالى اللَّه و تبارك» در اينصورت مصدر به معنى مفعول است يعنى: مغبون شدن.[۱
وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ خالِدِينَ فِيها وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ «10»
💐 و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند، همانها اهل دوزخند در حالى كه هميشه در آن جا هستند و اين سرانجام بدى است.
«1». تفسير نورالثقلين
«2». نور، 35
جلد 10 - صفحه 80
💐 نکته ها:
«تغابن» به معناى آن است كه غبنها جلوه مىكند، يعنى روز قيامت، كافران به خاطر ايمان نياوردن و فاسقان به خاطر نداشتن عمل صالح و مؤمنان به خاطر آن كه مىتوانستند عمل بيشترى انجام دهند، همه به نوعى احساس خسارت، حسرت و غبن دارند، و شايد بدين معنى باشد كه در آن روز هركس به فكر آن است كه چگونه بار خود را به دوش ديگرى اندازد، همانگونه كه در قرآن صحنههايى در اين زمينه مطرح است كه شيطان مىگويد: «مرا ملامت نكنيد، مقصّر خودتان هستيد» يا مجرم دوست دارد كه به جاى خود فرزند و تمام بستگان بلكه تمام مردم به جاى او به دوزخ رفته و او نجات يابد.
شايد تغابن به اين معنا باشد كه رهبران فاسد پيروان خود را مغبون كردند و پيروان نيز به خاطر اطاعت كوركورانه به رهبران فاسد فرصت فساد بيشترى داده و آنان را مغبون كردند كه اگر اطاعت آنان نمىشد، فساد آنها اين همه توسعه نمىيافت. «1»
«يوم الجمع»، يكى از نامهاى قيامت است. چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعاً» «2» در صور دميده شود و همه را يك جا جمع مىكنيم. مغبون كيست؟
💐 در روايات مصاديقى براى مغبون مشخص شده كه به آن اشاره مىكنيم:
- هركس دو روزش يكسان باشد مغبون است. «من استوى يوماه فهو مغبون» «3»
- تكبّر و غرور، در دنيا سبب فقر و در آخرت موجب غبن است. «المغرور فى الدنيا مسكين و فى الآخرة مغبون» «4»
- كسىكه از نماز شب محروم شود، مغبون است. «فان المغبون من حرم قيام الليل» «5»
- در قيامت براى هر روز از ايام عمر، 24 خزينه و انبار باز مىشود و ساعاتى را كه انسان در آن كار خير نكرده به صورت خزينه خالى مىبيند و تأسفى غير قابل وصف مىخورد.
«1». تفسير الميزان.
«2». كهف، 99.
«3». بحارالانوار، ج 71، ص 173.
«4». بحارالانوار، ج 72، ص 173.
«5». بحارالانوار، ج 83، ص 127.
جلد 10 - صفحه 81
الغبن و الاسف على فواتها حيث كان متمكّناً من ان يملأها حسنات ما لا يوصف» «1»
- كسىكه جهاد در راه خدا را ترك كند، مغبون است. «من ترك الجهاد فى الله كان كالمغبون» «2»
در قيامت، دو گروه در برابر يكديگرند: گروه مغبون، «يَوْمُ التَّغابُنِ» و گروه رستگار. «ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
در تربيت، بشارت و هشدار در كنار هم لازم است، آيه 9 بشارت به بهشت جاودان است و آيه 10، خطر دوزخ جاودان براى كافران.
💐 پیام ها :
1- قيامت، روز ياد كردنى است. ( «إِذْ» «إِذا» و «يَوْمَ» در آغاز جمله، معمولًا به معناى آن است كه «ياد كن زمانى را كه») «يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ»
2- راه نجات از غبن، ايمان و عمل صالح است. «ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً»
3- ايمان، از عمل صالح جدا نيست. يُؤْمِنْ ... يَعْمَلْ صالِحاً
4- عمل صالح، كفاره بدىهاست. «يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ»
5- تا پاك نشويم به بهشت نمىرويم. ابتدا بايد گناهان محو شود، سپس داخل بهشت شد. يُكَفِّرْ ... يُدْخِلْهُ
6- باغها و نهرهاى بهشتى، هم متعدّد است، هم دائمى و ابدى. جَنَّاتٍ ... الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً
7- بزرگترين رستگارى آن است كه انسان با ايمان و عمل صالح وارد بهشت شود. «ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
************
رسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
@sahebzaman72tan
🌸 ثامن ۷۲ تن 🌸 ۲۵۸ رسالت 🌸
📜برگی از داستان #استعمار قسمت چهل و پنجم: گرسنگان زمین دولت انگلستان با سرخ پوستهایی که از آبله نج
📜برگی از داستان #استعمار
قسمت چهل و ششم: راهپیمایی اشکها
قانونی که انـدرو جکسون به تصویب رسانده بود، باید به تدریج بـه اجـرا درمیآمـد و قبیلههای مختلف سرخ پوسـت بـا امضای قرارداد و یا به زور بـه آن سـوی میسی سی پی کوچ میکردند.
اما دولت درباره ی انتقال یک قبیله عجله داشت: چیروکیها.
ایـن سرخ پوستها ساکن جنوب آمریکا بودند و در سرزمینهای آنها طلا کشف شده بود.
پس خیلی زود باید به راه میافتادند.
رئیس جمهور فوراٌ بـه ژنرال وينفيلد اسکات دستور داد به منطقه ی چیروکیها برود و آنها را وادار کند که چادرهایشان را جمع کنند و به سمت غرب به راه بیفتند.
اسکات با پنج هنگ سرباز و چهارهزار سفیدپوست داوطلب بـه سراغ چیروکیها رفت.
زمستان بود و هوا کاملاٌ سرد؛ اما اسکات باید دستور رئیس جمهور را اجرا میکرد سرخ پوستها اجازه نداشتند منتظر بهار بمانند.
اسکات سرخ پوستها را جمع کرد تا؛ دستور رئیس جمهور را به آنها اطلاع دهد: «رئیس جمهور ایالات متحـده مـرا بـا یک ارتـش قـوی اعزام کرد تا شما را مجـبـور کـنـنـد بـرای زندگی در رفاه کامـل بـه آن سـوی رود میسی سی پی بروید. قرص کامـل مـاه در حال کوچک شدن است و قبل از آن کـه قـرص ماه دیگری به پایان برسد، باید همه به سمت غرب حرکت کرده باشید.
سربازان مـن مسیر حرکت شما را زیر نظر دارند و هزاران تفنگدار از همـه سـو بـه طـرف شـما میآینـد تـا بـا فـرار يا مقاومت به صورت یکسان مبارزه کنند. آیا میخواهید با مقاومت خود ما را مجبور کنید دست به سلاح ببریم ؟ خدا نکند ! آیا میخواهید فرار کنید و در جنگل پنهان شوید؟ خدا نکند!»
چیروکیها در سرمای سخت زمستان به راه افتادند تا جویندگان طلا به سرعت جانشین آنها شوند.
صدها کیلومتر پیاده روی در زمینهای یخ زده و پوشیده از برف بسیاری از سرخ پوستها مخصوصاٌ زنان و کودکان را از پا میانداخت.
چیروکیها حدود هفت هزار نفر بودند که چهارهزار نفر آنها در این راهپیمایی هولناک کشته شدند.
آنها هنگامیکه به رودخانه میسی سی پی رسیدند، رودخانه نیمه یخ زده بود و یخهای شناور برای قایقهایی که از عرض رودخانه میگذشتند، بسیار خطرناک بودند.
اما قانون ایالات متحده باید اجرا میشد، محل زندگی آنها غرب رودخانه بود، نه شرق آن.
سرخ پوستها که پس از راهپیمایی طولانی دیگر توانی برایشان نمانده بود، در قایقها نشستند و به سوی ساحل شرقی به راه افتادند.
تکههای بزرگی از یخهای شناور با قایقها برخورد و بعضی از آنها را واژگون میکردند.
یخ زدن در آب میسی سی پی سرنوشت گروهی دیگری از چیروکیها بود.
ه نگامیکه آخرین نفرات آنها در ساحل شرقی پیاده میشدند؛ جریان آرام میسی سی پی اجساد منجمد افراد قبیله را دورتر و دورتر میبرد.
چیروکیها تا سالهای بسیار درد و رنج خود را از این راهپیمایی به یاد میآوردند.
سفری که نام «راهپیمایی اشکها» را برایش انتخاب کرده بودند.
درهمین روزها رئیس جمهور آمریکا در کنگره سخنرانی کرد و به نمایندگان گفت: « با خوشحالی فراوان خبر انتقال کامل سرخ پوستهای چیروکی را به سرزمین جدیدشان به اطلاع میرسانم. این اقدام بهترین نتایج را به دنبال داشته است.»
سرگذشت استعمار ر #مهدی_میرکیایی، ج 5 ص45
@sahebzaman72tan
❣#سلام_امام_زمانم ❣
سر فدای قدمت
ای مَه کنعانی من
قَدَمی رنجه کن
ای دوست به مهمانی من
عمرمان رفت به
تکرار نبودن هایت
غیبتت سخت شد
از دست مسلمانی من
❣#لَـیِّن_قَـلبی_لِوَلِیِّ_اَمرِک ❣
#امام_زمان
@sahebzaman72tan
هدایت شده از 🌸 ثامن ۷۲ تن 🌸 ۲۵۸ رسالت 🌸
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 امام صادق علیهالسلام:
هُوَ المُفرِّجُ الکُرَبِ عَن شیعَتِه بَعد ضَنکٍ شَدیدٍ وَ بَلاءٍ طَویل.
💚 تنها او (مهدی) است که پس از دورانهای طولانی بلاخیز و تنگناهای طاقتفرسا، غمها و گرفتاریها را از دل شیعیانش برطرف مینماید.
📗الزامالناصب، ص ١٣٨
@sahebzaman72tan
🔹 سخن چینی از گناهان کبیره
✍ یکی از گناهان کبیره که در آیات و روایات به آن اشاره شده، سخن چینی است.
تا جایی که پیامبراسلام(ص) میفرمایند: یک سوم عذاب قبر از سخن چینی است.
دو بهم زدن، افشای راز دیگران و تخریب رابطه افراد از مصادیق سخن چینی به شمار می آیند.
بنیاسرائیل را قحطی گرفت، موسی(ع) ازخداوند باران خواست. وحی رسید دعای تو را و کسانی که با تو هستند، مستجاب نمیکنم، زیرا در بین شما نمامی است که از سخنچینی دست بر نمیدارد. موسی (ع) گفت: خدایا آن شخص کیست، تا او را از بین خود بیرونش کنیم؟
فرمود من شما را از نَمیمه(سخن چینی) نهی میکنم، چگونه راز دیگری را آشکار میسازم. پس توبه اجتماعی کردند و آن هم داخل آنها توبه کرد پس برایشان باران بارید.
📚محجه البیضا. ج ۵ ص ۲۷۶
#درس_اخلاق
@sahebzaman72tan
هدایت شده از 🌸 ثامن ۷۲ تن 🌸 ۲۵۸ رسالت 🌸
🔰انسان حق ندارد عیب کسی را بگوید.
✨آیت الله مجتهدی تهرانی:
🔵انسان حق ندارد عیب کسی را بگوید.حالا بعضی ها می گویند آقا ما دیده ایم که میگوییم، ندیده که نمی گوییم. جواب این است که چون دیدی و می گویی غیبت است، اگر ندیده باشی که تهمت است.
هیچ عیبی نداری؟ مریضی، همه اش عیب این و آن را می گویی که فلانی چنین، فلانی چنین.
چه کار داریم که فلانی بد است یا خوب، به ما چه؟ ما ببینیم خودمان چه کاره هستیم.
👈🏻خطبه ای در نهج البلاغه راجع به غیبت است که مولا علی علیه السلام می فرمایند:
«اگر شما هیچ عیبی نداشته باشید همین که عیب مردم را می گویی، همین بزرگترین عیب است.
✳️ مولا علی جان فرمود ...
کونوا کالنحل...همچو زنبور عسل باشید
زنبور عسل روی گل ها می نشیند...
زنبور عسل باشید یعنی روی گل بنشینید
روی صفات زیبای مردم بنشینید..
مگس صفت نباشید...که روی عیب مردم
بنشینید...مگس پرسه می زند هر جای
بدن زخم باشد انجا می نشیند...لذا همیشه تو سری خور هست...به این صفتش پس گردنی میخورد...
روی عیوب و نقص مردم منشین..
مگس صفت نباشیم..
سخن رنج مگو...جز سخن گنج مگو..
جز معصوم و اولیاء الهی...همگی به نوعی نقایصی و عیوبی داریم..
حدالامکان ساتر باشیم و پرده دری نکنیم...المومن مراه المومن...ائینه وار به خودش نشان دهیم..بر طرف کند..
اگر به دیگران نشان دهیم که هنری نکرده ایم...
#درس_اخلاق
@sahebzaman72tan
هدایت شده از 🌸 ثامن ۷۲ تن 🌸 ۲۵۸ رسالت 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌خدا اهل رفاقت است
وقتی با همه ضعفت به یاد او باشی
او با همه قدرتش به یادت خواهد بود
🍃فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُم ْوَاشْكُرُوا
لِي وَلَا تَكْفُرُونِ
❤️ آنگاه که دوست داری همواره
کسی به یادت باشد،
به یاد من باش که
من همیشه به یاد تواَم
عش♡ق و امید 😍👌 #امید_آفرینی
💐 »»» آیه ی روز :
وَنَادَىَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
اعراف - ٤٤
💐 و بهشتیان دوزخیان را صدا میزنند که: «آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، همه را حق یافتیم؛ آیا شما هم آنچه را پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید؟!» گفتند: «بله!» در این هنگام، ندادهندهای در میان آنها ندا میدهد که: «لعنت خدا بر ستمگران باد!
💐 نکته ها:
در اینكه مؤذّنِ قیامت چه كسى مى باشد اقوالى بیان شده است، از جمله: خداوند، اسرافیل، جبرئیل، مأموران جهنّم و مأموران بهشت، امّا در روایات شیعه (117) و برخى احادیث اهل سنّت (مانند روایات حاكم حَسكانى) مى خوانیم كه آن مؤذّن، حضرت على علیه السلام است، همان گونه كه سوره برائت را كه شامل اعلام برائت از مشركین در دنیا بود در مكّه خواند، قرائت قطعنامه هاى برائت و لعنت الهى نسبت به مشركان، در آخرت نیز از زبان على علیه السلام خواهد بود. (118) همچنان كه به بهشتیان نیز آن حضرت سلام خواهند داد. (119)
پیامبر صلى الله علیه وآله پس از جنگ بدر، خطاب به كشته مشركان فرمود: «انّا وجدنا ما وعد ربّنا حقّاً فهل وجدتم ما وعد ربّكم حقّاً»، اصحاب سؤال كردند: چگونه با اجسادى كه مرده اند تكلّم مى كنید؟ حضرت فرمودند: به خدا سوگند! همه ى آنان كلام مرا بهتر از شما شنیدند. چنانكه حضرت على علیه السلام نیز كشته هاى خوارج را با همین آیه مورد خطاب قرار دادند. (120)
117) تفسیر نورالثقلین
118) تفسیر نمونه
119) تفسیر اثنى عشرى
120) تفسیر اثنى عشرى
💐 پیام ها:
- در قیامت، بهشتیان و دوزخیان با یكدیگر گفتگو دارند. «نادى...» بهشت و جهنّم به گونه اى است كه بهشتیان پس از استقرار، مى توانند از دوزخیان خبر بگیرند.
- در قیامت مؤمنان و كافران، وعده هاى الهى را حقّ و عملى مى یابند. «قد وجدنا ما وعدَنا ربُّنا حقّاً»
- خداوند توسط اهل بهشت، از دوزخیان اعتراف مى گیرد، تا شرمندگى و فشار بیشترى بر آنان وارد شود. (121) «قالوا نعم»
- دادگاه قیامت، با شعار، مرگ بر ستمگران پایان مى یابد. «لعنة اللّه على الظالمین»
121) تفسیر المیزان
**********
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
@sahebzaman72tan