سنا | بازیابی هویت زن
🚦مسابقه ی کم نیاوردن
جریانی در کشور احیای هویت زن در جامعه را در جا نماندن از تمام عرصه هایی که مرد حضور دارد می بیند. اسمش واقعا کم نیاوردن است. فریاد می زند ببینید زن هم توانست! ببینید زن کم نیاورد! زن را دست کم نگیرید! جنبه اثباتی هویت سازی زن در این جریان چشمش به مرد است. مرد هر کجا پا بگذارد زن هم الا و لابد باید خودش را در این حوزه نشان بدهد. و هر جا خودی نشان ندهد، احساس ضعف می کند. حتی اگر مرد اگر پایش را کج گذاشت هر طور شده باید زن هم پایش را کج بگذارد و عقب نماند.
فمینیست ها سالها با جامعه مردسالار مبارزه کردند. با این که مردها بر اریکه هنجارسازی بنشینند مقابله کردند. و سالها از حقی که احساس میکردند تمام و کمال در اختیار مردان است، و زنان از آن بی بهره اند شکایت کرده و میکنند. آن حق که از زنان دریغ شده، مهم ترینش، امکان برابر حضور اجتماعی است. اما همین حین که برای شکست سلطهی مردان در نظام ارزش گذاری اجتماعی تلاش می کردند، خود برای احقاق حقوق پایمال شده، مردانه نگریستند. هر جایی که پرچم مرد بالا رفت، زن هم باید با عجله سر برسد و تا دیر نشده خودش را دست کم به خودش ثابت کند. حتی اگر مرد وارد عرصه هایی شده باشد که معلوم نیست برای خود او هم فضیلتی به شمار آید.
قبلا ذوق زدگی صدا و سیما را در گزارش راننده تریلی زن، و مصاحبه با دختران مکانیک و .... دیده بودیم. مسابقه دست فرمون از شبکه نسیم اما، تجربه دیگری از این تکاپو برای مرد شدن است. این بار زنها مستقیما و بدون واسطه با مردها هم مسابقه میدهند. رانندگی خوب زن فی نفسه محل اشکال نیست، چه بسا که مهارت ویژه رانندگی هم امری مختص به مردان نباشد که در حصار مردان بماند و زن ها را به مردوارگی متهم کنیم. اما نه تنها برای زن فضیلت نیست، بلکه فوریتی هم ندارد. حالا زنی بتواند در رانندگی دست کمی از مردان نداشته باشد. خب؟ ثم ماذا؟ بعدش؟ چه فضیلتی است؟ چه اصراری بر نمایش این رقابت بی فایده است؟
اصرار و پا فشاری بر کم نیاوردن زن از مرد، حرکت جامعه زنان در مسیر مردانه است. دست کم مسیری که مردها پیش تر از زنان قدم به عرصه گذاشتند. زن در این میان نه تنها نمی تواند جنبه های اجتماعی استعدادهایش را در جای صحیح تر به رخ بکشاند، بلکه روز به روز از بازیابی هویت اختصاصا زنانه اش نیز دور می شود. این برنامههای سرگرم کننده ی دوران مدرن، کمترین آسیبش این است که خواهش های جامعه زنانه را از خودش و غیر خودش، براساس اولویت های واژگون ترتیب می دهد و همواره این از خودبیگانگی، زن را از رهیافت به هویت ها و فضیلت های اصیلش دورتر می گرداند.
بزرگترین اشکال این است: زن برای بازیابی هویتش، به مرد نگاه میکند. این اجازه استقلال و طیب خاطر را از زنان در انتخاب ها میگیرد.
خنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش
و نماند هیچش الا هوس قمار دیگر...
🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
📜 تذکراتی راجع به ترویج امر #خانه_داری (قسمت اول)
#ویژه_اهالی_فرهنگ
⚖️ شکی نیست که خانه داری یک وظیفه لاینفک زندگی زنانه است. مساله ای که امروز در کشور ما، در گذار از چیزی که «سنت» مینامند به سوی چیزی که به «مدرنیته» موسوم است، در اولویت های پایین تر قرار گرفته است. بی آن که بخواهم به این دو گانه «سنت_مدرنیته» وقعی بنهم، باید پذیرفت مدرنیته با اوصاف و قرائت خاص خودش از عالم، سبک زندگی و زن، حدود صد سالی ست که ناخوانده وارد کشور ما شده است و به شدت تاثیرگذار بوده است. بخشی از زنان ایرانی برای فرار از نارساییهایی که در سنّت احساس میکردند به مدرنیته پناهنده شدند و در این گذار، خانه داری، همسری، مادری و کدبانوگری، واپسگرایی و ننگ تلقی و یا از چشم افتاد و هویت زن، در حضور اجتماعی اش، در قالب شغل و تحصیل طلب شد. به تبع سالها باید فعالان فرهنگی برای بازسازی عرصه خصوصی تر زن، برای او تلاش کنند. اما این تلاش مستلزم رعایت نکات زیر است:
⚖️ #اول/ آنکه در فریاد وجوب و ضرورت خانه داری و شیوه های جذاب سازی آن نباید دچار افراط شد.
به تبع آن چه در مجموعه منویات رهبری، به عنوان یک منبع اصلی برای شناخت #اسلام_انقلابی دریافت می شود این است که، امر خانه داری، جزء اصلی و لاینفک زندگی زن است. یعنی خانه داری فعالیتی ست که به زندگی زنانه ضمیمه شده و بسیار ضرورت دارد. در اندیشه رهبری، بهبود و ارتقاء و پیشرفت یک جامعه، از خانه و خانواده آغاز می شود و سکاندار این حرکتِ رو به جلو، زن است.
⚖️ اما آیا ضرورت و اولویتی بالاتر از خانه داری برای زن موجود نیست؟
در بیانات رهبری به دفعات، ضرورتی بالاتر از خانه داری را مشاهده میکنیم: #فعالیت_اجتماعی. فعالیت اجتماعی در اندیشه رهبری به معنای احساس وظیفه ی دائمی نسبت به وضعیت #انقلاب و آرمان های آن است. مسئولیت اجتماعی در اندیشه رهبری، نسبت به خانه داری از اولویت بالاتری برخوردار است. آنقدر که اگر فعالیت اجتماعی زن _که مسئولیت پذیری او نسبت به #حکومت_اسلامی است_ ایجاب میکرد که امر خانه داریاش به لحاظ کمی (نه به لحاظ کیفی) تحت الشعاع قرار بگیرد، زن باید میزان خانه داری را محدود کرده و از کیان انقلاب اسلامی و آرمان هایش دفاع کند.
⚖️ اساساً ایفای نقش مسئولانه در انقلاب اسلامی اصلی ترین امر زندگی در جامعه ی اسلامی است و در این موضوع هیچ تفاوتی میان زن و مرد متصور نیست. به عبارتی، این که خانه داری وظیفه ی لاینفک و حذف ناپذیر زندگی زنانه است، اثبات نمیکند که او میتواند نسبت به انقلاب بی تفاوت باشد. چه بسا که یک زن، یک مادر، یک همسر، اگر در طراز انقلاب اسلامی نباشد، معلوم نیست چقدر بتواند فرزند و شوهر خویش را برای اسلام تربیت کند. زنی که هم سرعت با انقلاب حرکت نمیکند، فرزندان و شوهرش را از انقلاب عقب نگه میدارد. و این را به کرات در بیانات امام و رهبری مشاهده میکنیم.
⚖️ البته انقلابی گری زن، یا به تعبیری فعالیت اجتماعی زن، لزوماً به معنای حضور در اجتماع و عدم حضور در خانه نیست. حتی لزوماً شغل او به معنای مرسوم نیست. بلکه، به معنای احساس تکلیف و عمل به تکالیف او نسبت به جامعه اسلامی و اهداف آن است. یک زن میتواند ضمن آن که عرفاً خانه دار به شمار می رود، فعالیت هایی متناسب با باری که میتواند از دوش انقلاب بردارد برای خودش دست و پا کند.
⚠️لذا نباید طوری خانه داری را تبلیغ کنیم که زن از تکالیف اجتماعی اش بازبماند و یا آن را فقط از مسیر فرزند و شوهر پیگیری نماید.
(ادامه دارد....)
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
هدایت شده از توییتگرام
طیبه سیاوشی:تقاضای وام ازدواج زیر ۱۵ سال،۷۰برابر شده که نشاندهندهی تأثیر این وام روی افزایش کودکهمسری است!
طبق آمار ثبت احوال،ازدواج زیر15سال از 41هزار مورد در سال92 به30هزار در97رسیده و 6ماه نخست امسال13هزار مورد بوده!
باور اینکه طیبه سیاوشی از این آمار خبر نداشته باشه سخته!
°علیرضا گرائی °
@OfficialTwitTelegram
هدایت شده از حجت الاسلام رضا کریمی
📌 نتیجه دنیا طلبی جامعه....
سلسله جلسات #عاشقان_حسین_قاتلان_امام
🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها
🔻محرم ۹۸
💠 @rezakarimi_ir
💠 @ZovvaralZahra
هدایت شده از ریحانه
📕 کتابچه | حضور اجتماعی زنان در نگاه اسلام
↔️ موضوع حضور اجتماعی زنان و نقشآفرینی آنان در عرصهی مسائل جامعه یکی از نقاط مورد بحث و چالشبرانگیز در جوامع و فرهنگهای مختلف بوده است. در جامعهی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و نگاههای غربزده یا متحجرانه در مواجهه با این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده است.
🌸 بخش زن و خانواده پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR (ریحانه) در این گزیده بیانات، مسئلهی «حضور اجتماعی زنان» را در چارچوب جهتگیریِ انقلاب اسلامی و براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد بررسی و بازخوانی قرار داده است.
📲 مطالعه متن کامل در
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41459
دریافت جزوات قابل چاپ 🔻
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت دوم)
🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟
🔰 ابتدا قسمت اول یادداشت را مطالعه کنید
https://eitaa.com/sanaa_ir/31
‼️ بطور کلی سه دیدگاه در برابر موضوع اعلام نظر کرده اند و می شود جمیع نظرات و مواضع در مورد نحوه #حضور_اجتماعی زن را در این سه دیدگاه دسته بندی کرد. این دسته بندی و آشنایی بیشتر با اصطلاحات و مفاهیم، ما را در شناخت جریانات فرهنگی و اجتماعی مجهزتر میکند. ضمن این که نگارنده تلاش دارد اصطلاحات جدیدی را به ادبیات #مطالعات_زنان اضافه کند. این سه دیدگاه به این ترتیب است: 1. سنتی 2. مدرن 3. انقلابی
1️⃣ تفکر #سنتی که در عقب نگاه داشتن زن ایرانی، در مسائل فرهنگی و معرفتی بی تاثیر نبوده، ایفای نقش زن را در تربیت #فرزند و #شوهرداری منحصر میکند. خودش مستقیماً #کنش_اجتماعی، موضع گیری و فعالیت سیاسی و فرهنگی ندارد، بلکه در این دیدگاه، زن موظف است در خانه بماند و فرزند و شوهر خود را سامان بدهد تا آنها چرخ جامعه را بچرخانند. تفکر سنتی عمدتاً مخالف حضور اجتماعی زن است و در مواجهه با روایات و آیات در مورد زنان هم، اخباری عمل میکند. با تحصیل، کسب معارف میانه ی خوبی ندارد و پستو را برای زن بهتر میداند؛ و #خانه_داری را یگانه فعالیت بلامنازع زن می انگارد.علاوه بر این، در ترویج خانه داری نیز افراط میکند. جرم دیگر این تفکر این است که کم بهانه دست مدرن ها نداده است. اما مدرن ها...
2️⃣ تفکر مدرن، که زن را از آن طرف بوم به پایین می اندازد، اصالت را به حضور در اجتماع می دهد. حضور اجتماعی زن، یک حضور فرهنگی و معنوی نیست، منظور مدرن ها از حضور اجتماعی، مشخصاً تحصیل و شغل در درجه اول است. در نظر مدرن ها، خانه داری ننگ است و #مادری نه تنها افتخار نیست، بلکه اگر مانع پیشرفت ها و موفقیت های فردگرایانه زن در جامعه شود باید به اقل برسد. مدرن ها خانه داری را میان زن و مرد به طور مساوی تقسیم میکنند و با این کار خانه داری را به شست و شو آشپزی و ... تقلیل میدهند. اگر به یک یا نهایتا دو بچه هم راضی شدند، باز هم در #بچه_داری تفاوتی میان زن و مرد نمی بینند. زن مدرن یک چشمش به زن سنتی است که سعی میکند هر کاری که او میکرد، انجام ندهد! و چشم دیگرش به مرد مدرن است و در تکاپوست از انجام هر فعالیتی که مرد انجام میدهد باز نماند.
♨️ جرم اول مدرن ها این است که با بیرون کردن زن از متن خانواده، بنیان خانواده را به شدت سست کرده اند که دود این آتش در چشم مردان هم رفته است. نتیجه این وضعیت است که در غرب و به تبع آن در ایران می بینیم. جرم دیگرشان این است که با افراط در بیرون آوردن زن، و لحاظ نکردن ملاحظات در اختلاط زن و مرد، زن را ابزاری برای بهره کشی اقتصادی و جنسی و ... مرد قرار دادند.
اما در این میان تفکر سومی هم وجود دارد
(ادامه دارد....)
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
⚠️ لطفا این طور خانه داری را ترویج نکنید! (قسمت سوم)
🚫 آیا زن فقط باید مادر و همسر باشد؟
🔰 ابتدا قسمت دوم یادداشت را مطالعه کنید
https://eitaa.com/sanaa_ir/38
اما دیدگاه سوم
3️⃣ اما تفکر #انقلابی که محصول #انقلاب امام و هدایت رهبری است، از این دوقطبی جعلی عبور میکند و نه حضور در اجتماع را به تنهایی اصل میداند و نه خانه داری بی خبر از عالم و آدم را برای زن می پذیرد.
🔰 انسان بماهو انسان نسبت به مساله توحید و برپایی حکومت توحیدی #مسئول است. اعتقاد به لا اله الا الله به دوش انسان تکالیفی بار میکند. این تکالیف میان زن و مرد مشترک است با اندک تفاوت ها و ملاحظاتی. اگر حکومت اسلامی ایحاد نشده باشد، زن و مرد برای ایجاد آن مسئولند. اگر ایجاد شده باشد وظیفه ی همگی پیشرفت آن است. آیا قرآن می پذیرد که مردها مسئول پیشبرد جامعه باشند و زن ها بگویند: « فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ».
🔰 زن و مرد هر دو یک وظیفه ی اجتماعی دارند و یک وظیفه ای #خانوادگی. وظیفه اجتماعی زن و مرد، مشترکاً ایفای نقش در جهت حرکت جامعه اسلامی به سوی آرمانهای آن است. آیه ی «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» مختص به یک گروه نیست. هر دوی زن و مرد بایستی در راه خدا #جهاد کنند. «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» فقط به عهده مردان نیست. زنها نسبت به وضعیت جامعه اسلامی مسئولند. برپایی حکومت توحیدی چقدر مهم است؟ آنقدر که امام معصوم حاضر است جانش را در این مسیر فدا کند.
🔰 اما وظیفه ی خانوادگی زن، که تعطیل بردار نیست، بلکه خودش نوعی از مسئولیت اجتماعی زن است #خانه_داری به معنای کلان آن است. وظیفه خانوادگی مرد نیز، تامین نیازهای مادی (یا همان نفقه) است. در تفکر انقلابی انجام وظایف اجتماعی و مسئولیت های خانوادگی مانع یکدیگر نیستند و اساساً در یک راستا فهم میشوند. اصلا خانه داری و تربیت فرزند نیز باید با هدف تامین نیازهای جامعه اسلامی انجام شود. لذا میشود هر دو را (حتی اگر کمی سخت هم باشد) پیش برد، اما انتخاب یکی به ازای حذف دیگری اسیر شدن در تفکر مدرن یا سنتی است.
🔰 امام و رهبری مکرر فرموده اند که پیروزی این انقلاب، مرهون حضور اجتماعی زنان است. آنجا که زنان پیش از مردان به خیابان ها ریختند و فریاد زدند: « قسم به سرور زنان فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و به تبع آنها مردها هم انگیزه پیدا کردند و آمدند. این امر اثبات میکند که اگر در «ایجاد» جامعه اسلامی «زن» وسط میدان بوده است، پس در «حفظ و پیشرفت» آن هم بایستی دائما در صحنه باشد.
🔰 خانه داری وظیفه لاینفک زندگی زن است. نه تنها تعطیل بردار نیست، بلکه مدیریت جامعه مردان هم از همین طریق به عهده زنان است. یعنی زنان از دو جنبه حضور اجتماعی دارند. یک مستقیم و دو از طریق مدیریت فرهنگی خانواده. اما زنی که خودش را با نیازهای جامعه اسلامی هماهنگ نمیکند، نمیتواند همسر و فرزندی در تراز جامعه اسلامی تربیت کند.
🔰 اما این مسئولیت اجتماعی زن لزوما به معنای شاغل شدن او نیست. زن میتواند در معنای جامعه شناختی اش خانه دار باشد اما با فعالیت های غیر رسمی در پیشرفت حکومت اسلامی سهیم باشد.
💌 سنا | بازیابی هویت حقیقی زن
🚺 @Sanaa_ir