اینکه دین اسلام فعالیت در درون خانه، از جمله تربیت فرزند و همسرداری را اولویت فعالیتهای زن میداند محل تردید نیست، اما منع از فعالیتهای اجتماعی، دیدگاهی نیست که بتوان به اسلام نسبت داد. عدم نصب حضرت زهرا سلام الله علیها، به عنوان قاضی زنان توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم را، نمیتوان مستند محکمی برای نفی فعالیتهای آنان توسط حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم دانست. شرایط زمانی میتواند دليل اين امر باشد. علاوه اینکه مراعات آنچه بر زنان مومنه با جایگاه خاص لازم بوده، لزوما بر دیگران لازم نیست؛ همانند حجاب که مراعات حداکثری آن بر زنان مومنه، به خصوص زنان منسوب به اهل بيت علیهم السلام واجب بوده، اما مراعات همین مقدار بر دیگران الزام نشده؛ به نحوی که مراجع نیز در فتاوای خود، در مورد نگاه به زنانی که مبالات کامل در مراعات حجاب ندارند، تسامح را جایز دانستهاند*. ورود زنان در فعالیتهای اجتماعی میتواند از همین قبیل باشد. به هر حال، اینکه شرع مقدس، ورود زنان به فعالیتهای اجتماعی را منع نکرده، از مسلمات است. لذا همانگونه که تایید حضور در فعالیتهای اجتماعی و تشویق به آن تصریح لازم دارد، منع آن نیز چنین است. خلاصه آنکه، ترجیح آن است که زنان اولویت را به فعالیتهای درون خانه بدهند و تربیت فرزند، همسرداری و اداره محیط خانه را بر عهده گیرند، اما اگر زنی طالب حضور در جامعه و فعالیتهای اجتماعی شد، ولو آنکه این فعالیت در سطوح بالای سیاسی باشد، نمیتوان گفت که اسلام آن را نمیپذیرد. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر میرسد فرمایش جناب آقای اکبرنژاد در نقد فرمایشات مقام معظم رهبری چندان وارد نیست؛ مگر آنکه بگوییم مقام معظم رهبری اولویت اصلی زنان را فعالیت اجتماعی دانسته و بدان توصیه کرده باشند که انصافا چنین برداشتی از کلمات ایشان درست نیست و بلکه در موارد متعددی، به اولویت فعالیتهای اختصاصی زنان در محیط خانواده اشاره و تاکید و توصیه کردهاند. روشن است که تشویق زنان به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، به نحوی که مسؤولیت اداره محیط خانواده تحت الشعاع آن قرار گیرد، نادرست است و حاکمان میبایست به نحوی برنامهریزی کنند که گرایش به فعالیت اجتماعی و سیاسی در میان زنان، به گرایش غالب تبدیل نشود.
* نگاهکردن به زنهای صحرانشین و روستایی که خود را کامل نمیپوشانند و اگر نهی شوند اعتنا نمیکنند، از نظر برخی فقها جایز است. البته امامخمینی همسو با برخی از فقها این حکم را مشکل میداند، در عین حال به باور ایشان تردد در محل رفت و آمد اینگونه زنان با وجود علم به دیدن آنها اشکالی ندارد و اگر ترس از مفسده نباشد، در اینگونه محلها ترک نگاه لازم نیست. ایشان زنان بدحجاب و بیحجاب را که نسبت به حکم حجاب بیپروا هستند، ملحق به زنان روستایی و بادیه نشین کردهاست.
@sarbakhshi
هدایت شده از انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
حدوث و قدم عالم.mp3
9.86M
🪐 #خردنوا | حدوث و قدم عالم
دیدگاه متکلمان
دیدگاه مشائیان
دیدگاه صدرالمتالهین
دیدگاه آیت الله مصباح
دیدگاه آیت الله فیاضی
دیدگاه فیزیک جدید
نظریه تحقیق
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
یادداشت های فلسفی
🪐 #خردنوا | حدوث و قدم عالم دیدگاه متکلمان دیدگاه مشائیان دیدگاه صدرالمتالهین دیدگاه آیت الله مصباح
با توجه به بحثی که در این فایل ارائه کرده و قول تحقیق در باب حدوث زمانی عالم عرض کردم، یکی از دوستان روایتی برای بنده ارسال کردند که به روشنی به آن قول اشاره کردهاند. واقعا روایت جالبی بود، لذا برای استفاده دوستان اینجا تقدیم میکنم:
اَلْإِحْتِجَاجُ ، وَ تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ ، عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ:
اِحْتَجَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى اَلدَّهْرِيَّةِ فَقَالَ مَا اَلَّذِي دَعَاكُمْ إِلَى اَلْقَوْلِ بِأَنَّ اَلْأَشْيَاءَ لاَ بَدْءَ لَهَا وَ هِيَ دَائِمَةٌ لَمْ تَزَلْ وَ لاَ تَزَالُ فَقَالُوا لِأَنَّا لاَ نَحْكُمُ إِلاَّ بِمَا شَاهَدْنَا وَ لَمْ نَجِدْ لِلْأَشْيَاءِ حَدَثاً فَحَكَمْنَا بِأَنَّهَا لَمْ تَزَلْ وَ لَمْ نَجِدْ لَهَا اِنْقِضَاءً وَ فَنَاءً فَحَكَمْنَا بِأَنَّهَا لاَ تَزَالُ ...
ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ تَقُولُونَ مَا قَبْلَكُمْ مِنَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ مُتَنَاهٍ أَمْ غَيْرُ مُتَنَاهٍ، فَإِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ غَيْرُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ آخِرٌ بِلاَ نِهَايَةٍ لِأَوَّلِهِ وَ إِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ كَانَ وَ لاَ شَيْءَ مِنْهُمَا ... .
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۴، ص ۶۸.
آنجا که میفرمایند: ... شما درباره شبها و روزهایی که قبل از شما بودند چه میگویید، آیا آنها را متناهی میدانید یا غیرمتناهی؟ اگر غیرمتناهی میدانید، پس چطور نوبت به شما رسیده است؛ شبها و روزهای شما که شبها و روزهایی است دیگر و غیر از شبها و روزهایی است که اولش بینهایت است؟ و اگر آنها را متناهی میدانید، پس میپذیرید [خدایی یا چیزی] وجود داشته و خبری از شب و روز نبوده (یعنی عالم حادث است).
ترجمه معنایی کردم البته. اگر کسی احساس میکنه در ترجمه اشتباهی رخ داده، ممنون میشم اطلاع بده.
@sarbakhshi
سلام علیکم
جناب آقای هندی نکاتی درباره این پست فرمودهاند که از ایشان ممنونم و بنده نیز عرایضی تقديم میکنم:
ا. حق با ایشان است و بنده منابع فوق را برای این بحث ندیدهام.
ب. تعبیر تقریر سخیف علامه محترمانه نیست و ایکاش از آن اجتناب میکردند. حضرت علامه، تقریر نهايه را به محققین از متکلمین نسبت ندادهاند، بلکه آن را به جمعی از متکلمان نسبت دادهاند. بلاشک جمعی از متکلمان این دیدگاه را مطرح کردهاند؛ لذا تقصیر علامه نیست که دیدگاه ایشان سخیف بوده. خوب است سروران عزیز، به هنگام بحث، خود نیز دقت مضاعف به خرج دهند.
ج. بنده نیز، تقریر ارائه شده در نهايه را قول رایج متکلمان نمیدانم و اگر از بیانی که در صوت داشتهام چنین برداشتی میشود، آن را اصلاح میکنم.
د. اگر تحقیقی که تقدیم شده، قول این بزرگواران است، باعث خوشوقتی است که با ایشان همرأی شدهایم. انشاءالله با مراجعه، بیشتر استفاده خواهیم کرد.
ه. آنچه مهم است فهم حقیقت و پذیرش آن است و عناد نداشتن با حق. انشاءالله خداوند متعال توفیق فهم حقایق را به همه ما عطا کند.
و. باعث افتخار خواهد بود که از سایر نظرات و انتقادات جناب آقای هندی بهرهمند شویم.
@sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
لینک دانلود فایل های کانال (بحث های ارائه شده توسط #سربخشی) از پیکوفایل:
بدایه الحکمه، بخش اول
بدایه الحکمه، بخش دوم
بدایه الحکمه، بخش سوم
بدایه الحکمه، بخش چهارم
آموزش فلسفه، بخش اول
آموزش فلسفه، بخش دوم
آموزش فلسفه، بخش سوم
معرفت شناسی طرح ولایت
خداشناسی طرح ولایت
انسان شناسی طرح ولایت
فلسفه اخلاق طرح ولایت
علیت
فرگشت
رابطه دین و اخلاق
عدل، حکمت، شر
@sarbakhshi
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞فیلم کوتاه و پربیننده «#تعقیب»
✅کاش این رسم و سنت علوی را در هر کجا و لو به گامی و سخنی، رواج دهیم.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
با عرض سلام. سروران گرامي ميتوانند فايلهاي درس نهايه الحکمه را، از طريق لينک هاي زير دانلود کنند. اين فايلها مربوط به درس نهايهاي است که همراه با نقد و بررسي بوده است. فایل PDF تقریرات نیز از همین طریق قابل دانلود است. فایل ها در سایت پیکوفایل آپلود شده اند.
تدریس: سربخشی
۱. جلسات 1 تا 25
۲. جلسات 26 تا 50
۳. جلسات 51 تا 75
۴. جلسات 76 تا 100
۵. جلسات 101 تا 125
۶. جلسات 126 تا 150
۷. جلسات 151 تا 176 (پایان)
۸. فايل تقریر نهايه، همراه با فهرست و صوت هاي پیاده شده
@sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
سلام. عزیزیانی که طالب تهیه کتاب فلسفه اخلاق و فلسفه چیست استاد سربخشی هستند، هر دو کتاب موجود شدهاند. برای سفارش کتابها ميتوانيد به آيدي زير پيام بدهيد.
@Mahdisarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
گفتگویی در مسئله نبوت.pdf
177.4K
گفتوگويي که در گروه مباحثه کانال يادداشتهاي فلسفي، دربارهي مسالهي نبوت و نسبت آن با معجزه انجام گرفت و سرور عزيزمان جناب آقای نيکزاد زحمت کشيدند و اين گفتوگوها رو به صورت يک فايل يکپارچه درآوردند. اين فايل رو به اشتراک ميذارم تا عزيزان بتونند راحتتر مطالعه کنند و اگر جايي لازم بود به اشتراک بگذارند.
لينک گروه مباحثه کانال يادداشتهاي فلسفي
https://eitaa.com/joinchat/3153002877C10078eb0fc
@sarbakhshi
1. فهرست بحث و بررسي ماهيت اخلاق.mp3
45.16M
۱. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: فهرست بحث و بررسی ماهیت اخلاق
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
2. ماهيت اخلاق و علم اخلاق.mp3
51.44M
۲. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: ادامه بحث ماهیت اخلاق
بررسی انحاء تحقق اخلاق
نسبت اخلاق و علم اخلاق
واقعیت اخلاق
@sarbakhshi
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
18.85M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست پیاده شدهی چهار جلسه اول (درس اول و دوم) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام دادهام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم میکنم. انشاءالله با پیادهسازی بقیه فایلها، به مرور ادامهی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد.
@sarbakhshi
3. حقيقت دين و نسبت آن با اخلاق.mp3
32.81M
۳. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: حقیقت دین
نسبت دین با اخلاق
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد مطهری
✅ محکومیت به خواندن کتاب شهید مطهری در کنار مجازات زندان!
محمد مطهری
🔹 یک قاضی محترم، شروین حاجیپور خواننده ترانه «برای...» با دهها میلیون بازدید را به خواندن و تلخیص کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد مطهری محکوم کرده است. سایر مجازاتها چیست؟ سه سال و هشت ماه حبس و دو سال ممنوع الخروجی! برای آنکه اطمینان حاصل شود که فرد محکوم و به دنبال او طرفدارانش به راه راست هدایت میشوند، «خلاصه کتاب» باید به صورت دستنویس بوده و حاصل کار در فضای مجازی منتشر شود. موضوع این یادداشت تنها این بخش از حکم است.
🔸 اگر کسی بخواهد یک شبه در ذهن و دل لااقل صدها هزار جوان ایرانی، نسبت به شهید مطهری بدبینی و حتی نفرت ایجاد کند، راهی جز این به ذهن نمیرسد. (البته قطعاً چنین حکمی از روی عدم توجه و نه قصد و غرض صادر شده است).
🔹 همانطور که نمیتوان آن دسته از جوانانی را که به هر دلیل علاقهای به امام(ره) ندارند با غل و زنجیر به جماران و مرقد امام برد و انتظار داشت مهری نسبت به امام در دل آنان پدید آید، با مجازات کتابخوانی اسلامی هم نمیتوان اندک تأثیر مثبتی در نگاه کسی ایجاد کرد.
🔸 آن شهید درباره جوانان چنین باور داشت که «اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند» (نهضتهای اسلامی، ص۹۳). ظاهراً قاضی محترم بر خلاف ایشان معتقد است که آب زلال اندیشه اسلامی را نباید صرفا فراهم کرد تا جوان به سراغش بیاید، بلکه آب زلال فراهم شده را باید در حلق او فرو کرد و این فرو کردن هم باید در ملأ عام صورت گیرد و لذا باید در متن حکم قضایی بیاید و خلاصه کتاب به نام فرد محکوم در فضای مجازی منتشر شود.
🔹 اقلیت کینهتوز و مغرض به کنار، اکثریت طرفداران «زن، زندگی، آزادی» اگر بنا باشد تحت تاثیر متفکران اسلامی قرار گیرند، بدون شک در این میان استاد مطهری جایگاه ویژهای دارد.
این جایگاه، نه تنها به دلیل بیان روان و مستدل، صرف چندین سال از عمر در مسائل مربوط به حقوق زن و مهمتر از همه وفور عنصر کمیاب انصاف در داوری در آثار او (از جمله نسبت به غرب) است، بلکه درک تنها هشتاد روز از دوران جمهوری اسلامی و نیز مخالفت او با قبول پست اجرایی توسط روحانیون از همان ابتدا، باعث شده است که آن شهید چهرهای حکومتی – که طرفداران شعار مذکور سخت بدان حساسند - به شمار نیاید.
آشنایان با آثار شهید مطهری میدانند که میان اندیشه و مرام استاد در برخورد با منتقدان و افکار مخالف، با آنچه امروز کم و بیش دیده میشود فرسنگها فاصله است.
🔸 احتمال میدهم قاضی محترم اساساً این کتاب را نخوانده است و الا با نوع نگرشی که در این حکم نهفته است، فرازهایی - مانند عبارت زیر درباره حقوق بشر در همین کتاب را - مضر تشخیص میداد و در پی کتاب دیگری میرفت. ایشان مینویسد:
«در دنیای غرب، از قرن هفدهم به بعد، پا به پای نهضتهای علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسائل اجتماعی و به نام «حقوق بشر» صورت گرفت. نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق طبیعی و فطری و غیرقابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. ژان ژاک روسو و ولتر و منتسکیو از این گروه نویسندگان و متفکرانند. این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند» (نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲). روشن است که این تمجید را باید در کنار نقدهای متعدد ایشان به اندیشه غربی و از جمله نگاه آن به حقوق بشر دید.
🔹 مناسب است برای جلوگیری از تکرار این نوع احکام، ریاست محترم قوه قضاییه قضات را ملزم به خواندن کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» از آن شهید کند؛ مجموعه سخنرانیهایی که غالبا در همان هشتاد روز ایراد شده و موضوعاتی مانند آزادی، عدالت و مسئله زن در جمهوری اسلامی – که بعدها هر کدام ماجراها آفرید - مورد موشکافی قرار داده است. باید تدبیری اندیشید؛ بعید نیست این حکم در رسانههای غیر فارسیزبان دنیا مورد مضحکه بینالمللی قرار گیرد و خبرش را در روزنامههای ژاپن و اسپانیا و ترکیه ببینیم.
🔸 ناگفته پیداست این یادداشت را نباید نوعی حمایت از خواننده مذکور یا شعر او و یا تایید سایر بخشهای حکم او تلقی کرد. افراد کمدقت ولی منصف را میتوان به مطالعه دوباره این مطلب دعوت کرد ولی برای ذات مریض، راهی که بتوان او را از تفسیر مغرضانه و منفعتجویانه بازداشت، وجود ندارد.
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
30.47M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست، پیاده شدهی هفت جلسه اول (درس اول تا اواسط درس پنجم) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام دادهام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم میکنم. انشاءالله با پیادهسازی بقیه فایلها، به مرور ادامهی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد.
@sarbakhshi
4. نسبت دين و اخلاق، بررسي ديدگاه آقاي پناهيان.mp3
37.43M
۴. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: نسبت دین و اخلاق، بررسی دیدگاه آقای پناهیان
@sarbakhshi
1. شواهد، چيستي فلسفه و تعيين روش.mp3
40.74M
۱. شواهد الربوبيه، جلسه اول:
چیستی فلسفه
روش ملاصدرا در ارائه مطالب کتاب
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
2. شواهد، فهرست محتواي کتاب و ارائه خطبه.mp3
44.51M
۲. شواهد، جلسه دوم:
بیان اجمالی فهرست مطالب کتاب
توضیح و تطبیق خطبه کتاب
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
3. حقيقت دين و نسبت آن با اخلاق.mp3
32.81M
۳. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: حقیقت دین
نسبت دین با اخلاق
@sarbakhshi
4. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق سوم و چهارم.mp3
38.98M
۴. شواهد، جلسه چهارم:
شرح و تطبیق اشراق سوم و چهارم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi