2. ماهيت اخلاق و علم اخلاق.mp3
51.44M
۲. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: ادامه بحث ماهیت اخلاق
بررسی انحاء تحقق اخلاق
نسبت اخلاق و علم اخلاق
واقعیت اخلاق
@sarbakhshi
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
18.85M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست پیاده شدهی چهار جلسه اول (درس اول و دوم) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام دادهام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم میکنم. انشاءالله با پیادهسازی بقیه فایلها، به مرور ادامهی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد.
@sarbakhshi
3. حقيقت دين و نسبت آن با اخلاق.mp3
32.81M
۳. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: حقیقت دین
نسبت دین با اخلاق
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد مطهری
✅ محکومیت به خواندن کتاب شهید مطهری در کنار مجازات زندان!
محمد مطهری
🔹 یک قاضی محترم، شروین حاجیپور خواننده ترانه «برای...» با دهها میلیون بازدید را به خواندن و تلخیص کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر استاد مطهری محکوم کرده است. سایر مجازاتها چیست؟ سه سال و هشت ماه حبس و دو سال ممنوع الخروجی! برای آنکه اطمینان حاصل شود که فرد محکوم و به دنبال او طرفدارانش به راه راست هدایت میشوند، «خلاصه کتاب» باید به صورت دستنویس بوده و حاصل کار در فضای مجازی منتشر شود. موضوع این یادداشت تنها این بخش از حکم است.
🔸 اگر کسی بخواهد یک شبه در ذهن و دل لااقل صدها هزار جوان ایرانی، نسبت به شهید مطهری بدبینی و حتی نفرت ایجاد کند، راهی جز این به ذهن نمیرسد. (البته قطعاً چنین حکمی از روی عدم توجه و نه قصد و غرض صادر شده است).
🔹 همانطور که نمیتوان آن دسته از جوانانی را که به هر دلیل علاقهای به امام(ره) ندارند با غل و زنجیر به جماران و مرقد امام برد و انتظار داشت مهری نسبت به امام در دل آنان پدید آید، با مجازات کتابخوانی اسلامی هم نمیتوان اندک تأثیر مثبتی در نگاه کسی ایجاد کرد.
🔸 آن شهید درباره جوانان چنین باور داشت که «اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند» (نهضتهای اسلامی، ص۹۳). ظاهراً قاضی محترم بر خلاف ایشان معتقد است که آب زلال اندیشه اسلامی را نباید صرفا فراهم کرد تا جوان به سراغش بیاید، بلکه آب زلال فراهم شده را باید در حلق او فرو کرد و این فرو کردن هم باید در ملأ عام صورت گیرد و لذا باید در متن حکم قضایی بیاید و خلاصه کتاب به نام فرد محکوم در فضای مجازی منتشر شود.
🔹 اقلیت کینهتوز و مغرض به کنار، اکثریت طرفداران «زن، زندگی، آزادی» اگر بنا باشد تحت تاثیر متفکران اسلامی قرار گیرند، بدون شک در این میان استاد مطهری جایگاه ویژهای دارد.
این جایگاه، نه تنها به دلیل بیان روان و مستدل، صرف چندین سال از عمر در مسائل مربوط به حقوق زن و مهمتر از همه وفور عنصر کمیاب انصاف در داوری در آثار او (از جمله نسبت به غرب) است، بلکه درک تنها هشتاد روز از دوران جمهوری اسلامی و نیز مخالفت او با قبول پست اجرایی توسط روحانیون از همان ابتدا، باعث شده است که آن شهید چهرهای حکومتی – که طرفداران شعار مذکور سخت بدان حساسند - به شمار نیاید.
آشنایان با آثار شهید مطهری میدانند که میان اندیشه و مرام استاد در برخورد با منتقدان و افکار مخالف، با آنچه امروز کم و بیش دیده میشود فرسنگها فاصله است.
🔸 احتمال میدهم قاضی محترم اساساً این کتاب را نخوانده است و الا با نوع نگرشی که در این حکم نهفته است، فرازهایی - مانند عبارت زیر درباره حقوق بشر در همین کتاب را - مضر تشخیص میداد و در پی کتاب دیگری میرفت. ایشان مینویسد:
«در دنیای غرب، از قرن هفدهم به بعد، پا به پای نهضتهای علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسائل اجتماعی و به نام «حقوق بشر» صورت گرفت. نویسندگان و متفکران قرن هفدهم و هجدهم افکار خویش را درباره حقوق طبیعی و فطری و غیرقابل سلب بشر با پشتکار قابل تحسینی در میان مردم پخش کردند. ژان ژاک روسو و ولتر و منتسکیو از این گروه نویسندگان و متفکرانند. این گروه حق عظیمی بر جامعه بشریت دارند» (نظام حقوق زن در اسلام، ص۱۲). روشن است که این تمجید را باید در کنار نقدهای متعدد ایشان به اندیشه غربی و از جمله نگاه آن به حقوق بشر دید.
🔹 مناسب است برای جلوگیری از تکرار این نوع احکام، ریاست محترم قوه قضاییه قضات را ملزم به خواندن کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» از آن شهید کند؛ مجموعه سخنرانیهایی که غالبا در همان هشتاد روز ایراد شده و موضوعاتی مانند آزادی، عدالت و مسئله زن در جمهوری اسلامی – که بعدها هر کدام ماجراها آفرید - مورد موشکافی قرار داده است. باید تدبیری اندیشید؛ بعید نیست این حکم در رسانههای غیر فارسیزبان دنیا مورد مضحکه بینالمللی قرار گیرد و خبرش را در روزنامههای ژاپن و اسپانیا و ترکیه ببینیم.
🔸 ناگفته پیداست این یادداشت را نباید نوعی حمایت از خواننده مذکور یا شعر او و یا تایید سایر بخشهای حکم او تلقی کرد. افراد کمدقت ولی منصف را میتوان به مطالعه دوباره این مطلب دعوت کرد ولی برای ذات مریض، راهی که بتوان او را از تفسیر مغرضانه و منفعتجویانه بازداشت، وجود ندارد.
🔻کانال محمد مطهری در ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/m_motahari
http://t.me/m_motahari
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
30.47M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست، پیاده شدهی هفت جلسه اول (درس اول تا اواسط درس پنجم) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام دادهام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم میکنم. انشاءالله با پیادهسازی بقیه فایلها، به مرور ادامهی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد.
@sarbakhshi
4. نسبت دين و اخلاق، بررسي ديدگاه آقاي پناهيان.mp3
37.43M
۴. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: نسبت دین و اخلاق، بررسی دیدگاه آقای پناهیان
@sarbakhshi
1. شواهد، چيستي فلسفه و تعيين روش.mp3
40.74M
۱. شواهد الربوبيه، جلسه اول:
چیستی فلسفه
روش ملاصدرا در ارائه مطالب کتاب
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
2. شواهد، فهرست محتواي کتاب و ارائه خطبه.mp3
44.51M
۲. شواهد، جلسه دوم:
بیان اجمالی فهرست مطالب کتاب
توضیح و تطبیق خطبه کتاب
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
3. حقيقت دين و نسبت آن با اخلاق.mp3
32.81M
۳. بررسی انتقادی اخلاق (مقایسه اخلاق ارسطویی با اخلاق دینی)
این جلسه: حقیقت دین
نسبت دین با اخلاق
@sarbakhshi
4. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق سوم و چهارم.mp3
38.98M
۴. شواهد، جلسه چهارم:
شرح و تطبیق اشراق سوم و چهارم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
5. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق پنجم و ششم.mp3
41.2M
5. شواهد، جلسه پنجم:
شرح و تطبیق اشراق پنجم و ششم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
6. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق هفتم و هشتم.mp3
44.42M
6. شواهد، جلسه ششم:
شرح و تطبیق اشراق هفتم و هشتم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
7. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق نهم.mp3
35.84M
۷. شواهد، جلسه هفتم:
شرح و تطبیق اشراق نهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
8. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق دهم.mp3
44.31M
۸. شواهد، جلسه هشتم:
شرح و تطبیق اشراق دهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
سلام علیکم. فایلهای اول و چهارم شواهد یک اشکال جزئی داشتند که نیاز به اصلاح داشت، لذا مجبور شدم پس از اصلاح اونها، کل فایلها رو دوباره بارگذاری کنم.
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
44.11M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست، پیاده شدهی يازده جلسه (درس اول تا آخر درس هفت) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام دادهام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم میکنم. انشاءالله با پیادهسازی بقیه فایلها، به مرور ادامهی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد.
@sarbakhshi
9. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق يازده(1).mp3
41.66M
9. شواهد، جلسه نهم:
شرح و تطبیق اشراق يازدهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
10. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، ادامه اشراق يازدهم.mp3
28.89M
۱۰. شواهد، جلسه دهم:
شرح و تطبیق ادامه اشراق يازدهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
فلسفه چیست؟ مناسب موبایل_240316_175740.pdf
2.07M
PDF نسخه قبلی کتاب فلسفه چیست
@sarbakhshi
نقد کتاب الحاد جدید، نوشته جناب آقای دکتر شاکرین
بخش قابل توجهی از کتاب الحاد جدید جناب آقای دکتر شاکرین را خواندم و همچنان در حال خواندن آن هستم. کتابی بسیار عالمانه که معلوم است برای نوشتن آن مطالعات زیاد و زحمات طاقتفرسا کشیده شده است. بیشک جناب استاد بابت زحمتی که برای نوشتن این کتاب و موضوع بسیار مهم آن کشیدهاند در نزد خداوند متعال ماجورند. با این همه اجازه دهید نقدی صریح و آزاردهنده بر آن وارد سازم. نکته جالب در این نقد آن است که ناظر به نقطه قوت کتاب است. میتوان گفت کل کتاب دو بخش دارد: یک بخش تبیین نظریات فیزیکی، کیهانشناختی و زیستشناختی است. بخش دوم موضع فلسفه اسلامی درباره آن نظریات است، طبعا این مواضع ناظر به نقاط تلاقی است؛ نقاطی که نظریات فیزیکی و ... با مبانی فلسفی و دینی ما اصطکاک پیدا کرده و آنها را زیر سوال میبرند. به هر حال، نویسندهی اندیشمند و محقق عمیق و دقیق، جناب آقای دکتر شاکرین هر دو بخش را آنقدر عالمانه و محققانه نگاشتهاند که میتوان گفت کتاب، از حیز انتفاع افتاده است.
عجیب است این انتقاد!؟
توضيح میدهم. بخش اول که ناظر به نظریات فیزیکی، کیهانشناختی و زیستشناختی است، آنقدر عالمانه نوشته شده که تنها به درد کسانی میخورد که با این نظریات آشنا هستند و به اصطلاح رشته تحصیلیشان فیزیک و زیستشناسی است و برای طلبهای مثل بنده که دغدغه آشنایی با این دیدگاهها و اتخاذ موضع فلسفی دارم، درک آنچه نوشته شده بسیار دشوار و بلکه غیر ممکن است. اما بخش دوم که ناظر به دیدگاههای فلسفی است، آنقدر دقيق و فیلسوفانه نوشته شده که تنها به درد کسانی میخورد که رشته تخصصیشان فلسفه است و طبعا کسانی که با دیدگاههای فیزیکی و زیستشناختی آشنا هستند و فلسفه اسلامی نمیدانند که عموما نمیدانند، نمیتوانند از این بخش استفاده کنند.
به این ترتیب، سوالی که پیش میآید این است: کتاب الحاد جدید برای چه کسانی نوشته شده است؟ آیا برای بنده که فلسفه میدانم؟ در این صورت بخش اول کتاب تقریبا غیر قابل درک است.
آیا برای کسانی نوشته شده است که رشتهشان فیزیک و زیستشناسی است و با سوالات تولید شده از این رشتهها آشنا هستند؟ در این صورت بخش دوم کتاب غیر قابل استفاده است.
(شاید در آنچه نوشتم مقداری مبالغه وجود داشته باشد، اما رگههای زیادی از حقیقت، در آن نهفته است).
خلاصه و جمعبندی نهایی: کتاب الحاد جدید، کتابی است که بسیار عالمانه نوشته شده و به گمان من، به همین دلیل به هدفی که در نظر داشته نرسیده است. کاش اساتید بزرگوار در عین زحمات بسیار زیاد و عالمانهای که میکشند این نکته را در نظر بگیرند که نوشتهشان در عین عالمانه و دقیق بودن، برای کسانی که مخاطب نوشته هستند، قابل درک باشد.
اگر عزیزی به جناب آقای دکتر شاکرین دسترسی دارد این نقد بنده را به ایشان برساند و البته از همین جا، خاضعانه کمال قدردانی خودم را نسبت به نوشته عالمانهشان و زحمات زیادی که در راه پاسخگویی به سوالات و شبهات میکشند تقدیم میکنم.
خدا کند با این نقد، بیانصافی و قدرناشناسی نکرده باشم.
@sarbakhshi
پاسخ استاد شاکرین به نقد بنده:
سلام علیکم. مشکلی که در نقد آمده نکته قابل توجهی است. لیکن چاره ای نیست از اینکه در این زمینه کارهای متقنی به لحاظ علمی و فلسفی از سوی حوزویان تولید شود. هدف از اثر یاد شده تولید معرفت در سطح نخبگانی و عمدتا برای محققان، کسانی که مشغول نگارش رساله و مقالات علمی در این زمینه هستند و اساتیدی است که در این زمینه تدریس می کنند. همچنین این اثر به طورضمنی تلنگری به حوزویان و مراکز آموزشی حوزوی است که باید سطح دانش خود را در این زمینه با همه ابعاد و جوانب آن ارتقا دهند و مساله را ساده و سطحی تلقی نکنند و تلاش کنند که حوزه های علمیه در این زمینه جلودار و خودکفا باشند. البته گامهای دیگری نیز باید برداشته شود. اثر یاد شده بر تولید معرفت متمرکز بوده ولازم است در کنار آن گامهایی برای ترویج معرفت برداشته شود. در این زمینه باید کسانی به نرم نویسی و گزینش و باز نشر محتوا به زبانهای ساده تر متناسب با سطوح مختلف و نیازها و سطح درک مخاطبان خاص بپردازند.
@sarbakhshi
11. مشهد اول, شاهد اول, اشراق دوازدهم.mp3
40.03M
۱۱. شواهد، جلسه یازدهم:
شرح و تطبیق اشراق دوازدهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
12. مشهد اول, شاهد اول, ادامه اشراق دوازدهم.mp3
39.44M
۱۲. شواهد، جلسه دوازدهم:
شرح و تطبیق ادامه اشراق دوازدهم از شاهد اول، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi