eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ سوال یکی از عزیزان کانال چرا اغلب انبیا در منطقه خاورمیانه ظهور کرده‌اند؟ در مورد اينکه همه 124000 پيغمبر در خاورمیانه ظهور کرده‌اند بايد گفت این سخن با این اطلاق چندان درست نیست؛ برای این‌که خیلی‌ها معتقدند مثلا يونان هم براي خودش پيامبراني داشته است. از جمله معتقدند سقراط، ارسطو و افلاطون، پيامبر يا اقلا از شاگردان پيامبران بوده‌اند. شیخ اشراق، ملاصدرا و از معاصران، مرحوم علامه حسن‌زاده رحمت‌الله علیه چنین باوری داشتند. شايد بشود گفت کونفوسيوس نيز که در چين بوده از پيامبران است. در هند هم می‌شود بودا را مثال زد. نمی‌شود هم گفت که هيچ کدام از اينها از حرفهاي انبيا نزده‌اند. بسیاری از حرفهايي که به کونفوسيوس يا بودا نسبت داده می‌شود شبيه حرفهاي انبياء است و اگر اینها خودشان هم جزو انبيا نبوده‌اند ممکن است با آنها آشنا بوده‌اند. اما اگر حرفهايي در کلماتشان است که با توحيد و خداپرستي نمي‌سازد، می‌شود گفت مثل باورهایی مي‌ماند که هم‌اکنون در دين مسيح و يهود است؛ يعني در واقع تحريفاتي است که بعدا در طول چند هزار سال وارد دين الهی شده و الا اصل دین‌شان موحدانه بوده است. نکتة دیگر این‌که کاملاً ممکن است سایر جوامع بشري براي خودشان نبي و پيامبر داشته‌اند، ولي خبرش در اثر گذشت زمان از بین رفته و به دست ما نرسيده است. اما علت اينکه به طور کلي منطقه خاورميانه محل ظهور انبياي بزرگ و زیادی بوده می‌تواند به دليل آمادگي بيشتر مردم اين منطقه نسبت به پذيرش انبيا باشد؛ چون یا طبق نگاه دینی، آدم و حوا که اولین انسان‌ها بوده‌اند، در این سرزمین ظهور کرده‌اند و طبعا گسترش زندگی اجتماعی و بشری از همین منطقه آغاز شده و تمدن‌های اولیه مربوط به همین منطقه بوده است یا طبق نگاه علمی، انسان‌های باهوش (هموساپینس) که اولین بار در افریقا ظهور کردند، خیلی زود به این منطقه کوچ کردند و اولین تمدن‌های انسانی را در اینجا تشکیل دادند. این ادعا، در بررسی‌های مردم‌شناختی مورد تایید قرار گرفته است. منطقی است که بگوییم انسان‌های باهوش آمادگی بیشتری برای درک مفاهیم انتزاعی دین و باورهای ماورایی داشته‌اند؛ لذا ظهور ادیان از همین منطقه رقم خورده است. طبیعی است که با ظهور ادیان رشد قابل توجهی اتفاق افتاده و ادیان بعدی نیز در محل ظهور ادیان قبلی ظاهر شده‌اند. @sarbakhshi
به حول و قوه الهی کل فایل‌های آموزش فلسفه پیاده و بازبینی شد. فایل ورد و پی‌دی‌اف فایل‌های پیاده شده را خدمت‌تان تقدیم می‌کنم. از همین جا، از سرور گرامی جناب آقای حسینی و همکار ایشان که زحمت پیاده کردن فایل‌ها را به عهده گرفته بودند صمیمانه قدردانی می‌کنم. انصافا زحمت زیادی بابت این کار متحمل شده‌اند. بنده خودم کل فایل‌ها و متن درس‌ها را خوانده و اصلاح کرده‌ام. به احتمال زیاد اشکالات و ابهامات زیادی همچنان وجود دارد که سروران عزیز اگر تذکر دهند ان‌شاءالله اصلاح خواهد شد. عزیزان می‌توانند فایل ورد را هرجور که صلاح می‌دانند تغییر داده و سپس پرینت بگیرند. در کانال‌های مختلف هم منتشر کنید اشکالی ندارد. منتها لطفا از چاپ انبوه و فروش آن خودداری فرمایید. به نظر حقیر اقدام به چاپ این شرح ضرورتی ندارد و اکنون که فایل آن به صورت مجازی منتشر شده، کسانی که طالب باشند می‌توانند نسخه فیزیکی آن را خودشان پرینت بگیرند. در عین حال اگر تغییری در تصمیم صورت پذیرفت اطلاع‌رسانی خواهد شد. برای جناب آقای حسینی، همکار ایشان و بنده حقیر دعای خیرتان را مرحمت بفرمایید. این نکته را هم اضافه کنم که کتاب آموزش فلسفه دو جلد است که ما هم شرح آن را در دو جلد ترتیب دادیم. جلد اول از درس یک تا سی است و جلد دوم از درس سی‌ویک تا هفتاد. فایل پیاده شده و ویرایش شده درس‌های آموزش فلسفه (بر اساس کتاب آموزش فلسفه حضرت آیت‌الله مصباح ره) از ابتدا تا انتها فایل‌های صوتی شماره ۱ تا ۹۸ تدریس: سربخشی @sarbakhshi
📝ابن‌_عربی: بدان که مهربانی با بندگان خدا شایسته‌تر از شوق پرشور به خداوند است. داوود پیامبر می‌خواست خانه پرارج الهی را برپا دارد و بارها نیز چنین کرد، اما هربار که کار خود را به پایان می‌برد، فرو می‌ریخت. آنگاه گله به درگاه خدایی برد. خداوند چنین وحی نمود که این خانه به دست کسی که خون ریخته است برپا نمی‌شود. پس داوود گفت: ای پروردگار من! آیا آن‌همه در راه تو نبود؟ گفت: آری! اما آیا ایشان بندگان من نبودند؟! پس داوود گفت: آن خانه را به دست کسی برپا دار که از من باشد. خداوند چنین بر وی هویدا ساخت که فرزندت سلیمان آن را خواهد ساخت. _ابن‌عربی، محیی‌الدین، فصوص‌الحکم، فصّ حکمت نفْسی در کلمه یونُسی. ترجمه عبارات: میلاد نوری
روزنامه وطن امروز | شماره :4210 | تاریخ 1403/10/1 https://vatanemrooz.ir/?nid=4210&pid=5&type=0 دین و اخلاق تباین یا یگانگی مصاحبه با روزنامه وطن امروز بخش اول @sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1403-10-03-OstadSarbakhshi.mp3
2.86M
💡 💠 شبهه وجود شرور در عالمی كه خدا آفریده است را چگونه می‌توان برای عوام مردم حل كرد 🎙 حجت الاسلام سربخشی 🗓 1403-10-03 🕌 نمازخانه پردیسان ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese 🆔 @TolidatFarhangi 🆔 @SofreFarhangiReyhane @Adminfarhangimoasese
📌 برای یادگیری فلسفه چه مراحلی رو باید طی کنیم؟! 1️⃣ مرحله اول بايد آشنا شويد که فلسفه چيست؟! برای اين مرحله، من يک کتاب به شما پيشنهاد ميدهم که خيلي مختصر است. اين خيلی مختصر که ميگويم، يعنی صد صفحه رقعی؛ به نام کتاب فلسفه چیست که بنده نوشتم و اين برای کسانی است که اولين بار ميخواهند با فلسفه آشنا شوند؛ يعني نميخواهند فعلا فلسفه را بفهمند و فقط ميخواهند آشنا بشوند. فايل PDF آن هم در کانالم هست. https://t.me/sarbakhshi البته نسخه چاپي اش هم در کتاب فروشی خود مؤسسه (امام خمینی) هست. اين براي آشنایی که اصلا فلسفه چه هست و اين يک مرحله هست. 🆔️ فایل کتاب فلسفه چیست؟! https://t.me/kashkool_archive/1042 2️⃣ مرحله دوم، شما بايد يک دور فلسفه را بخوانيد تا فلسفه را ياد بگيريد، مسائل فلسفه را ياد بگيريد، مسائل فلسفه را بفهميد. 🆔️ کتاب آموزش فلسفه https://t.me/kashkool_archive/1043 برای اين مرحله مناسب است. شما اگر یک دور آموزش فلسفه را خوب بخوانید و بفهميد، میشود گفت که شما با مسائل فلسفه آشنا شديد و ياد گرفتيد. واگر بتوانید در کنارش، مثالً نهايه را هم یک دور کامل بخوانيد و مباحثه کنيد، اين مرحله دوم تکميل ميشود. 🆔️ تدریس آموزش فلسفه https://t.me/archive_philosophy/120 🆔️ تدریس نهایه الحکمه "به زودی!!" 3️⃣ در مرحله سوم، شما باید عمیقا فلسفه را بفهمید و بتوانيد کم کم مطالب و مسائل فلسفی را نقادی کنيد، خودتان نظر بدهید. دقت کنيد مرحله اول بايد يک دور کامل با فلسفه آشنا شوید، مرحله دوم يک دور کامل بايد فلسفه را بخوانید که برای اين يک دور کامل فلسفه خواندن، حداقل آموزش فلسفه و نهايه را با يد بخوانید و بفهميد و مباحثه کنيد و یا حداقل آموزش فلسفه را کامل بخوانید. در مرحله سوم، شما باید با کتابهایی مثل اين دو کتاب که عرض می کنم؛ اگر کسی اين دو کتاب را در مرحله سوم بخواند و بفهمد، میشود گفت که وارد فهم عميق فلسفه شده؛ کتاب درآمدی بر نظام حکمت صدرایی جناب استاد عبوديت و کتاب جستارهایی در فلسفه اسلامی جناب استاد فیاضی که اولی سه جلد و دومی چهار جلد است. درواقع اگر کسی در اين حد فلسفه را بفهمد، در حد اسفار مي شود گفت که فلسفه را فهميده است . اينجا می شود گفت که شما وارد حوزه تخصصی فلسفه شدید و به یک معنا متخصص شدید در فلسفه. 4️⃣چهارم، آن مرحله ای است که شما میتوانید بگویید من يک فيلسوفم؛ یعنی اظهارنظر می کنید، نظریه پردازی ميکنيد، سازمان فلسفی برای خودتان طراحی می کنید. این برای چه کسانی است؟ مثلا برای آيت الله مصباح است و برای علامه حسن زاده است. حالا اين ها چقدر طول ميکشد، زمانش بستگی به کاری دارد که عزيزان میکنند!! ✍🏻 دکتر محمد سربخشی "همراه با تغییر" https://t.me/archive_philosophy