eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.5هزار دنبال‌کننده
42 عکس
21 ویدیو
55 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
131. نهایه, مرحله 10, فصل سه و چهار.mp3
29.38M
131. نهایة الحکمة، مرحله ده، فصل سه و چهار تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
64. آموزش فلسفه, درس 45, بخش دوم (converted).mp3
36.81M
64. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و پنج, بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
AudioCutter_3FilesMerged_۱۲۱۱۲۰۲۲(3).mp3
6.72M
🔗 ارتباط رنج و رشد ۱) آیا لزوما برای رشد کردن، باید متحمل رنج و مشقت شویم؟ ۲) محرومیت‌های جبری انسان‌ها در دادگاه الهی چگونه محاسبه می شود؟ 👤 استاد 📚 | 📮 @Philosophy_Sandwich
65. آموزش فلسفه, درس چهل و شش, بخش دوم(1).mp3
33.36M
65. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و شش, بخش اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
132. نهایه, مرحله 10, فصل پنجم(1).mp3
31.93M
132. نهایة الحکمة، مرحله ده، فصل پنج تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
66. آموزش فلسفه, درس 46, بخش سوم.mp3
32.78M
66. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و شش, بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
51. آموزش فلسفه, درس چهل و هفت.mp3
24.39M
67. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و هفت تدریس: سربخشی @sarbakhshi
67. آموزش فلسفه, درس چهل و هشت (converted).mp3
35.22M
68 آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و هشت تدریس: سربخشی @sarbakhshi
133. نهایه, مرحله 10, فصل شش و هفت و هشت (converted).mp3
37.05M
133. نهایة الحکمة، مرحله ده، فصل شش و هفت و هشت تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
134. نهایه, مرحله 11, فصل اول.mp3
28.95M
134. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل اول تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
با عرض سلام خدمت سروران گرامی. به دلیل نزدیک شدن ساعت اذان مغرب, کلاس نهایه یک ربع به چهار شروع خواهد شد ان شاء الله.
135. نهایه, مرحله 11, فصل اول.mp3
37.99M
135. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل اول تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
تقریر نهایه، آپدیت شده.doc
2.42M
نهایه الحکمه، المدخل، مرحله اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم، هشتم، نهم، دهم (به روز شده) تقریر: سربخشی @sarbakhshi
با عرض سلام خدمت سروران عزیز. به استحضار میرسانم کتاب فلسفه اخلاق حقیر چاپ جدید شده و دوستانی که طالب اند میتوانند از سایت انتشارات تراث و انتشارات موسسه امام ره تهیه اش کنند. ضمنا دوستانی که قم تشریف دارند، حضورا هم میتوانند از فروشگاه انتشارات موسسه امام ره خرید کنند. @sarbakhshi
69. آموزش فلسفه، درس 49، بخش اول.mp3
32.67M
69. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و نه، بخش اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
136. نهايه، مرحله 11، فصل اول (converted).mp3
34.69M
136. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل اول تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
137. نهايه، مرحله 11، فصل دوم (converted).mp3
30.96M
137. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل دوم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
70. آموزش فلسفه، درس 49، بخش دوم (converted).mp3
37.46M
70. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس چهل و نه، بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
71. آموزش فلسفه، درس 50، بخش اول (converted).mp3
37.22M
71. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه، بخش اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
3 (converted).mp3
31.92M
نشست نقد و بررسی نظریه قرب گرایی (نظریه اخلاقی حضرت آیت الله مصباح یزدی ره) مجمع عالی حکمت، گروه فلسفه اخلاق ارائه دهنده: سربخشی اين جلسه: نقدهای دکتر مجتبي مصباح جلسه سوم @sarbakhshi
با عرض سلام خدمت سروران عزیز، در جلسه سوم بررسی نظریه قرب گرایی، جناب استاد مجتبی مصباح به نقد مطالب ارائه شده توسط بنده پرداختند که در فایل بالا میتوانید گوش بفرمائید. منتها به دلیل تمام شدن وقت امکان ارائه عرایض بنده فراهم نشد. نکاتی رو یادداشت کرده بودم که در آن جلسه تقدیم کنم. اکنون آنها را به صورت مکتوب خدمت عزیزان ارائه میدم. البته مطالب نیازمند توضیح بیشتری است، ولی فعلا بیش از این امکانش موجود نبود. بخش اول: 1. بايد و نبايد براي بيان الزام کاربرد دارد، اما جملاتي که الزام موضوعات اخلاقي ميکند، ربطي به علم اخلاق ندارد. اينها در واقع جملاتي هستند که مربي اخلاق ميگويد تا تربيت اخلاقي رخ دهد. مثل دستورالعمل هاي پزشکي است و نسبتش با علم پزشکي. اين جمله که بايد ماسک بزنيد، ربطي به علم پزشکي ندارد، علم ميگويد: براي جلوگيري از بيماري واگيردار ماسک زدن لازم است. نقد و بررسي: 1. آيا علم فقط شامل توصيف است؟ توصيه ها جزو علم نيستند؟ درست است که توصيه جنبه عملي دارد؛ يعني اولاً يک عمل است؛ ثانياً ناظر به‌يک عمل است؛ اما به هر حال جنبه‌ي علمي هم دارد. با توجه به اين که مباحث داخل يک علم عمدتاً بر اساس غايت تعيين ميشود و به‌يک معنا اعتباري است، لازم است جملات توصيه اي هم داخل يک علم بحث شوند. 2. نکته‌ي ديگر اين است که منظور از اخلاق چيست؟ به عبارت دقيقتر وقتي ميگوييم فلسفه اخلاق؛ مراد از مضاف اليه اين ترکيب چيست؟ آيا علم اخلاق مراد است يا خود اخلاق؟ ظاهراً برخي آن را علم اخلاق تلقي کرده‌اند, ولي به نظر ميرسد خود اخلاق مراد است و خود اخلاق شامل توصيه ها هم مي باشد. يعني حتي اگر بپذيريم که علم اخلاق شامل توصيه نيست و اساساً هيچ علمي شامل توصيه نميشود, باز هم بايد گفت چون در اينجا خود اخلاق مراد است و اخلاق شامل توصيه هم ميشود, پس ايرادي وارد نيست. توضيح اينکه: در فلسفه اخلاق ميخواهيم حقايق اخلاقي را بررسي کنيم. اين حقايق شامل موضوعات, محمولات و الزامات و تکاليف ميشود. الزام در واقع دو رو دارد که‌يک رويش مربوط به الزام کننده است و رويه ديگرش مربوط به الزام شونده. فلسفه اخلاق بايد تکليف اين امور را روشن کند که آيا واقعيت دارند يا خير. به اين نحو است که پاي بحث الزام اخلاقي، به فلسفه اخلاق باز ميشود. 3. نکته سوم اينکه الزام تنها به غايت تعلق نميگيرد که با نفي آن تفکيک بين لزوم و الزام بي ثمر شود. الزام اغلب اوقات به افعال تعلق ميگيرد. فلسفه اخلاق بايد تکليف اين الزامات را روشن کند که چه نسبتي با واقعيت دارند. فلذا داخل بحث فلسفه اخلاق است، ولو آنکه داخل علم اخلاق نباشد. به خصوص با توجه به ديدگاه فلاسفه اي که همه جملات اخلاقي را نوعي الزام ميدانند که مبتني بر واقعيت است (مثل حضرت علامه طباطبائي). هم چنين با توجه به ديدگاه امرگرايي و توصيه گرايي که غايتي را مدنظر قرار نميدهند در الزامات شان. همچنين ديدگاه وظيفه گرايانه که الزامات را ناظر به غايت نميداند. 2. آيا الزام ميتواند به غايت تعلق بگيرد؟ بايد سعادتمند بود، به معناي الزام مقدمات است. به فرض هم بتوان الزام را به غايت زد، اين ديگر جمله اخلاقي نيست؛ مثل آنچه در الزام افعال گفتيم که نيست. نقد و بررسي: مانع تعلق گرفتن الزام به غايت چيست؟ آيا عرف چنين کاري نميکند؟ واقعش اين است عرف با آن مشکلي ندارد. آيا عقلاً الزام غايت غيرممکن است؟ چون الزام اعتبار است، چنين چيزي محال نيست؟ آيا منظور اين است که الزام غايت، بدون توجه به اينکه غايت بدون مقدمات محال است، معقول نيست. پس در واقع الزام غايت به معناي الزام مقدمات است و الزام مقدمات، لزوم بالقياس است؟ 3. اما غايت هيچ علمي داخل مسائل آن علم نيست. لذا غايت اخلاق هم داخل علم اخلاق نيست و ضرورتي ندارد درباره آن بحث کرد. غايت علم مربوط به علم هست، اما داخل آن نيست. نقد و بررسي: غايت اخلاق چه داخل اخلاق باشد و چه نباشد، اهميتي ندارد. آنچه مهم است اين است که ما وقتي درباره‌ي فلسفه اخلاق بحث ميکنيم، بايد تکليف ارزش ذاتي اخلاقي را که مربوط به غايت اخلاق است روشن کنيم. در اينجا هم اينکه بگوييم مضاف اليه ترکيب فلسفه اخلاق، علم اخلاق نيست و خود اخلاق است ميتواند مساله را حل کند. @sarbakhshi
بخش دوم: ۲. آيا الزام ميتواند به غايت تعلق بگيرد؟ بايد سعادتمند بود، به معناي الزام مقدمات است. به فرض هم بتوان الزام را به غايت زد، اين ديگر جمله اخلاقي نيست؛ مثل آنچه در الزام افعال گفتيم که نيست. نقد و بررسي: مانع تعلق گرفتن الزام به غايت چيست؟ آيا عرف چنين کاري نميکند؟ واقعش اين است عرف با آن مشکلي ندارد. آيا عقلاً الزام غايت غيرممکن است؟ چون الزام اعتبار است، چنين چيزي محال نيست؟ آيا منظور اين است که الزام غايت، بدون توجه به اينکه غايت بدون مقدمات محال است، معقول نيست. پس در واقع الزام غايت به معناي الزام مقدمات است و الزام مقدمات، لزوم بالقياس است؟ ۳. اما غايت هيچ علمي داخل مسائل آن علم نيست. لذا غايت اخلاق هم داخل علم اخلاق نيست و ضرورتي ندارد درباره آن بحث کرد. غايت علم مربوط به علم هست، اما داخل آن نيست. نقد و بررسي: غايت اخلاق چه داخل اخلاق باشد و چه نباشد، اهميتي ندارد. آنچه مهم است اين است که ما وقتي درباره‌ي فلسفه اخلاق بحث ميکنيم، بايد تکليف ارزش ذاتي اخلاقي را که مربوط به غايت اخلاق است روشن کنيم. در اينجا هم اينکه بگوييم مضاف اليه ترکيب فلسفه اخلاق، علم اخلاق نيست و خود اخلاق است ميتواند مساله را حل کند. ۴. الزام يا به معناي امر و نهي است يا به معناي فرض لزوم است. علامه مثلا ميگويد الزامات اخلاقي که ناظر به افعال است, فرض لزوم است (لزوم بالغير طبعاً). اگر اولي مراد باشد غايت را نميتوان متعلق امر قرار داد و اگر دومي مراد باشد معنا ندارد بگوييم در مورد غايت فرض لزوم کرده ايم؛ زيرا اين لزوم يا ضرورت بالغير است يا بالذات يا بالقياس. هيچ کدام درست به نظر نميرسد. نقد و بررسي ۱. اولا الزام به معناي امر با الزام به معناي فرض لزوم دو روي يک سکه اند. ۲. ثانياً غايت را ميتوان متعلق امر قرار داد. مثلا ميگوييم سعادتمند باش و مراد ايجاد خود سعادتمندي باشد, بدون آنکه پاي فعل به ميان بيايد. گرچه ما عملاً نميتوانيم بدون فعل اين کار را انجام دهيم, ولي معناي اين حرف آن نيست که وقتي ميگوييم سعادتمند باش, اراده کرده ايم که با انجام افعال مناسب اين کار را بکن. ۳. ثالثاً فرض لزوم غايت هم مشکلي ندارد. قطعاً ضرورت غايت، ضرورت بالقياس و بالذات نيست, بلکه ضرورت بالغير است. يعني اگر ميتوان فاعل را ملزم به سعادتمند بودن کرد, سعادتمندي هم ضرورت بالغير (البته اعتباري) پيدا ميکند. @sarbakhshi
بخش سوم: حب ذات 1. در حب ذات سوال اين است که کدام ذات مراد است؟ خود مستقلي وجود ندارد. پس حب به ذات در اولياء الله حب به ذاتي است که عين ربط است و آنها عين ربط بودن را عينا مي يابند. 2. از طرفي حب ذات انحصاراً ريشه‌ي همه‌ي حب هاست و نميشود چيزي در کنار يا قبل از آن باشد. اين را ميتوان به صورت فلسفي اثبات کرد. 3. اما اينکه حب ذات منشأ بقيه حب هاست؛ اولا منشئيت به نحو تحليلي است؛ ثانياً منشئيت وجودي است و ربطي به توجه ندارد؛ حب مثل علم است. همانطور که همه‌ي علمها برميگردد به علم به ذات, همه‌ي حب ها هم برميگردد به حب به ذات. نقد و بررسي 1. در علمْ حضور کافي نيست, توجه لازم است. پس ميتواند توجه به خود نباشد و غفلت باشد. حب هم همينطور. 2. اساسا علم عين توجه است. درست است که توجه به مفاهيم لازم نيست, اما بدون توجه به معلوم علم به معلوم ممکن نيست. 3. اما اينکه وجود ذات منشأ وجودي علم و حب است, نميتواند دليل اين باشد که همه حب ها برميگردد به حب به ذات. چون بدون علم به ذات، حب به ذات ممکن نيست و بدون توجه به ذات هم علم به ذات ممکن نيست. غفلت از ذات و در نتيجه عدم حب به ذات ممکن است. 4. از طرفي حب به ذات ريشه در حب به کمال (مطلق کمال، يعني کمال هر موجودي، نه کمال خود) دارد. لذا عالمانه هم ميتوان ميان حب به ذات و حب به غير ذات انتخاب کرد. منظور از حب به کمال, کمال ذات نيست. مطلق کمال مراد است. @sarbakhshi
138. نهايه، مرحله 11، فصل دوم (converted).mp3
32.2M
138. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل دوم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
فایل های صوتی درسهای ارائه شده توسط حقیر (سربخشی) که در کانال یادداشت های فلسفی موجود است 👇👇👇 عزیزان با استفاده از لینک های زیر میتوانند به ابتدای فایل ها رفته و آنها را دانلود کنند: لینک اولین فایل آموزش فلسفه: https://t.me/msarbakhshi/3 لینک اولین فایل بدایه الحکمه: https://t.me/sarbakhshi/516 لینک اولین فایل درس نهایه الحکمه https://t.me/sarbakhshi/1204 لینک اولین فایل بحث فرگشت: https://t.me/sarbakhshi/1101 لینک اولین فایل بحث علیت: https://t.me/sarbakhshi/1129 لینک اولین فایل بحث مساله شر و ظلم در آفرینش https://t.me/sarbakhshi/1107 لینک اولین فایل بحث معنای زندگی: https://t.me/sarbakhshi/1071 لینک اولین فایل معرفت شناسی: https://t.me/sarbakhshi/1086 لینک فایل های خداشناسی به صورت یکجا: https://t.me/sarbakhshi/1136 لینک اولین فایل انسان شناسی: https://t.me/sarbakhshi/1141 لینک اولین فایل فلسفه اخلاق: https://t.me/sarbakhshi/1155 لینک اولین فایل بحث رابطه دین و اخلاق: https://t.me/sarbakhshi/1173 @sarbakhshi