eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.4هزار دنبال‌کننده
43 عکس
20 ویدیو
55 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش سوم: حب ذات 1. در حب ذات سوال اين است که کدام ذات مراد است؟ خود مستقلي وجود ندارد. پس حب به ذات در اولياء الله حب به ذاتي است که عين ربط است و آنها عين ربط بودن را عينا مي يابند. 2. از طرفي حب ذات انحصاراً ريشه‌ي همه‌ي حب هاست و نميشود چيزي در کنار يا قبل از آن باشد. اين را ميتوان به صورت فلسفي اثبات کرد. 3. اما اينکه حب ذات منشأ بقيه حب هاست؛ اولا منشئيت به نحو تحليلي است؛ ثانياً منشئيت وجودي است و ربطي به توجه ندارد؛ حب مثل علم است. همانطور که همه‌ي علمها برميگردد به علم به ذات, همه‌ي حب ها هم برميگردد به حب به ذات. نقد و بررسي 1. در علمْ حضور کافي نيست, توجه لازم است. پس ميتواند توجه به خود نباشد و غفلت باشد. حب هم همينطور. 2. اساسا علم عين توجه است. درست است که توجه به مفاهيم لازم نيست, اما بدون توجه به معلوم علم به معلوم ممکن نيست. 3. اما اينکه وجود ذات منشأ وجودي علم و حب است, نميتواند دليل اين باشد که همه حب ها برميگردد به حب به ذات. چون بدون علم به ذات، حب به ذات ممکن نيست و بدون توجه به ذات هم علم به ذات ممکن نيست. غفلت از ذات و در نتيجه عدم حب به ذات ممکن است. 4. از طرفي حب به ذات ريشه در حب به کمال (مطلق کمال، يعني کمال هر موجودي، نه کمال خود) دارد. لذا عالمانه هم ميتوان ميان حب به ذات و حب به غير ذات انتخاب کرد. منظور از حب به کمال, کمال ذات نيست. مطلق کمال مراد است. @sarbakhshi
138. نهايه، مرحله 11، فصل دوم (converted).mp3
32.2M
138. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل دوم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
فایل های صوتی درسهای ارائه شده توسط حقیر (سربخشی) که در کانال یادداشت های فلسفی موجود است 👇👇👇 عزیزان با استفاده از لینک های زیر میتوانند به ابتدای فایل ها رفته و آنها را دانلود کنند: لینک اولین فایل آموزش فلسفه: https://t.me/msarbakhshi/3 لینک اولین فایل بدایه الحکمه: https://t.me/sarbakhshi/516 لینک اولین فایل درس نهایه الحکمه https://t.me/sarbakhshi/1204 لینک اولین فایل بحث فرگشت: https://t.me/sarbakhshi/1101 لینک اولین فایل بحث علیت: https://t.me/sarbakhshi/1129 لینک اولین فایل بحث مساله شر و ظلم در آفرینش https://t.me/sarbakhshi/1107 لینک اولین فایل بحث معنای زندگی: https://t.me/sarbakhshi/1071 لینک اولین فایل معرفت شناسی: https://t.me/sarbakhshi/1086 لینک فایل های خداشناسی به صورت یکجا: https://t.me/sarbakhshi/1136 لینک اولین فایل انسان شناسی: https://t.me/sarbakhshi/1141 لینک اولین فایل فلسفه اخلاق: https://t.me/sarbakhshi/1155 لینک اولین فایل بحث رابطه دین و اخلاق: https://t.me/sarbakhshi/1173 @sarbakhshi
139. نهايه، مرحله 11، فصل دوم (converted).mp3
30.13M
139. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل دوم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
72. آموزش فلسفه، درس 50، بخش دوم.mp3
26.83M
72. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه، بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
73. آموزش فلسفه، درس پنجاه و يک(1).mp3
29.29M
73. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه و يک تدریس: سربخشی @sarbakhshi
74. آموزش فلسفه، درس 52، بخش اول(1).mp3
28.73M
74. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه و دو، بخش اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
75. آموزش فلسفه، درس 52، بخش دوم (converted).mp3
30.79M
75. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه و دو، بخش دوم تدریس: سربخشی @sarbakhshi
140. نهايه، مرحله 11، فصل سوم.mp3
34.96M
140. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل سوم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
141. نهايه، مرحله 11، فصل جهار و پنج.mp3
29.33M
141. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل چهارم و پنجم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
گزاره‌هايي براي تامل دوباره: ابن‌سينا حرکت را توسطيه مي‌دانست. ملاصدرا آن را قطعيه دانست و حرکت توسطيه را رد کرد. حضرت علامه هر دو را واقعي مي‌دانست. به نظر مي‌رسد در عالم طبيعت حرکت توسطيه است (جوهر يا عرض سيال، بدون آن‌که امتدادي داشته باشد. در واقع امتداد توهمی است) و در عالم نفس قطعيه است (داراي امتداد). زمان نيز عين حرکت است. پس زمان در عالم طبيعت، آن سيال خواهد بود، نه کم متصل غير قار و در عالم نفس کم متصل غير قار. ديگر آن‌که چون زمان عين حرکت است و حرکت شتاب مي‌گيرد، پس زمان هم شتاب مي‌گيرد. @sarbakhshi
76. آموزش فلسفه، درس پنجاه و سه (converted).mp3
26.1M
76. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیت‌الله مصباح، دوره جدید (۱۴۰۰) درس پنجاه و سه تدریس: سربخشی @sarbakhshi
142. نهايه، مرحله 11، فصل شش و هفت.mp3
28.44M
142. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل ششم و هفتم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
📜معنای این که «معقولات ثانیه فلسفی مابإزاء عینی ندارد »چیست؟ برگرفته از آموزش فلسفه ج۱ درس ۱۵،۱۷ ص ۱۹۳،ص۲۱۹ شرح نهایه ج ۲ ص ۸۳،۸۴،۸۶ اسفار ج ۱ جز ۲ ص ۲۰۷ علامه مصباح در آموزش فلسفه در مورد معقولات ثانیه فلسفی می فرمایند که این گونه مفاهیم مابإزاء عینی و خارجی ندارد. « ویژگی مفاهیم فلسفی این است که بدون مقایسات و تحلیل‌های عقلی به‌دست نمی‌آیند و هنگامی که بر موجودات حمل می‌گردند، از انحاء وجود آنها (نه حدود ماهوی آنها) حکایت می‌کنند؛ مثلاً مفهوم علت که بر آتش اطلاق می‌گردد، هیچ‌گاه ماهیت‌ خاص آن را مشخص نمی‌سازد، بلکه از نحوهٔ رابطه آن با حرارت که رابطه تأثیر است حکایت می‌کند؛ رابطه‌ای که بین اشیاء دیگر هم وجود دارد. گاهی از این ویژگی به این صورت تعبیر می‌شود که مفاهیم فلسفی «ما بازاء عینی» ندارند»، یا عروضشان ذهنی است.»  «این مفاهیم «ما بازاء عینی» ندارند، در عین حالی که اتصافشان خارجی است.» 🔰حال آیا مراد از مابإزاء نداشتن چیست ؟ آیا این مفاهیم صرفا ذهنی هستند؟ سابقا مطرح کردیم واقعیت های خارجی وجود دارند که مفاهیم فلسفی بر آن حکایت می کنند نه این که این مفاهیم صرفا ساخته ذهن باشد. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/PhilosophyofAyatollahMesbah/66 🔹با این حال در اینجا می افزاییم که مراد ایشان از نداشتن مابإزاء این نیست که این مفاهیم مطلقا مابإزاء ندارد بلکه مراد ایشان این است که این مفاهیم مابإزاء مستقل ندارد. ایشان در شرح اسفار می فرمایند: « گاهی مفاهیم به گونه ای هستند که هر چند در ذهن و مفهوم متعدد هستند ولی در خارج به یک وجود موجودند مثل مفهوم علم و قدرت و حیات که در خداوند متعال به یک وجود موجودند و بساطت ذات او را خدشه دار نمی سازند.» ایشان در شرح نهایه نیز می فرمایند «معقولات اولى مابازاى خارجى دارند اما معقولات ثانیه ندارند. توضیح اینکه هر یک از معقولات اولى در خارج از ذهن وجود و واقعیتى خاص به خود دارد؛ یعنى، هر کدام وجودى على‌حده و سواى از وجود سایر معقولات اولى دارد؛ به عبارت دیگر، ما به تعداد معقولات اولى واقعیت خارجى داریم و نمى‌توان دو معقول اوّل پیدا کرد که با یک وجود موجود باشند. اگر ما دو مفهوم کلى انسان و سفیدى را دو معقول اوّل دانستیم، به این معناست که انسان وجودى دارد براى خود و سفیدى نیز وجود دیگرى، پس به ازاى هر یک از معقولات اولى یک واقعیت خارجى هست، غایت امر اینکه بعضى از این واقعیات متکى به بعضى دیگرند، مثل اینکه وجود سفیدى متکى به وجود انسان یا چیزهاى دیگر است و یا وجود بو متکى به وجود عطر است ولى در هر حال دو واقعیت و دو وجودند. این ویژگى را گاه با این تعبیر نیز بیان مى‌کنند که عروض معقولات اولى خارجى است. در مقابلْ معقولات ثانیه، چه منطقى و چه فلسفى، مابازاى خارجى ندارند؛ عروض هیچیک خارجى نیست. هیچکدام از آنها از خود وجود و واقعیتى ندارند، بلکه واقعیت معقولات ثانیه فلسفى عین واقعیت خارجى معقولات اولى است و نیز واقعیت معقولات ثانیه منطقى عین واقعیت ذهنى معقولات اولى است.» ایشان در جای دیگر از این کتاب مراد خودشان را تصریح می کنند: « در خارج يك وجود و واقعيت بسيط است كه مصداق انسان است و همين واقعيت بسيط بعينه مصداق واحد و حادث و ممكن و جوهر و بالفعل و معلول نيز هست. منظور از اينكه معقولات ثانيه فلسفى مابازاى خارجى ندارند يا اينكه معقولات ثانيه فلسفى وجود و واقعيتى در عرض ساير اشيا ندارند همين است.» 📃یادآوری این نکته از این حیث قابل اهمیت است که در برخی نوشته ها به آن توجه نمی شود. 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح @PhilosophyofAyatollahMesbah
143. نهايه، مرحله 11، فصل هشت.mp3
32.16M
143. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل هشتم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
هدایت شده از فکرت
🔰 علامه مصباح از فلسفه‌‌ورزی تا نوآوری‌های اسلامی حجت‌‌الاسلام دکتر محمد سربخشی، استاد فلسفه مؤسسه آموزشی_پژوهشی امام خمینی(ره) قم ▪️علامه مصباح در حوزه فلسفه شارح صرف نبودند؛ بلکه نظریه‌پردازی بودند که دیدگاه‌های فیلسوفانه داشتند. ▪️بحث مقولات از شواهد بسیار روشن و آشکار بر رویکرد انتقادی حضرت استاد مصباح یزدی در فلسفه است. این بحث در طول تاریخ فلسفه و تا زمان حضرت علامه تقریباً مورد اتفاق بوده است. ▪️یکی از ویژگی‌های شخصیت فلسفی حضرت استاد مصباح یزدی که به نظرم بسیار قابل توجه است تکیه بر مسأله اقامه برهان در بحث‌های فلسفی و اجتناب از مباحث ذوقی است. ▪️به اعتقاد بنده حضرت استاد با توجه به رویکردی که در ارتباط‌گیری با فیلسوفان و حوزۀ اندیشه‌ای غرب داشتند هوشمندانه به این نکته رسیده بودند که برای ارائه مطالب فلسفی خودشان باید صرفاً از توصیف‌ها و تبیین‌های عقلی و اقامه برهان عقلی استفاده کنند. 💢متن کامل گفت‌و‌گو در فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
144. نهايه، مرحله 11، فصل نهم (converted).mp3
36.56M
144. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل نهم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
145. نهايه، مرحله 11، ادامه فصل نهم (converted).mp3
30.08M
145. نهایة الحکمة، مرحله یازده, ادامه فصل نهم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
146. نهايه، مرحله 11، فصل دهم (converted).mp3
35.43M
146. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل دهم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
147. نهايه، مرحله 11، ادامه فصل دهم و فصل يازدهم (converted).mp3
26.17M
147. نهایة الحکمة، مرحله یازده, ادامه فصل دهم و فصل يازدهم تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
148. نهايه، مرحله 11، فصل دوازده و سيزده (converted).mp3
32.2M
148. نهایة الحکمة، مرحله یازده, ادامه فصل دوازده و سيزده تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
149. نهايه، مرحله 11، ادامه فصل سيزده و فصل چهارده (converted).mp3
38.27M
149. نهایة الحکمة، مرحله یازده, ادامه فصل سيزده و فصل چهارده تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
150. نهايه، مرحله 11، فصل پانزده (converted).mp3
24.47M
150. نهایة الحکمة، مرحله یازده, فصل پانزده تدریس: سربخشی تقریر کتاب همراه با نقد @sarbakhshi
تقریر نهایه، آپدیت شده.doc
3.04M
نهایه الحکمه، المدخل، مرحله اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم، هشتم، نهم، دهم، يازدهم (به روز شده) تقریر: سربخشی @sarbakhshi
تقریر نهایه، مرحله 1 تا 5.pdf
37.71M
نهایه الحکمه، المدخل، مرحله اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم (فايل PDF) تقریر: سربخشی @sarbakhshi