eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
45 عکس
2 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ❓سؤال: @ArefAshrafian @mojtaba1843 :⁦انتقاد و پیشنهاد🖊 @ArefAshrafian 🎓زیر نظر رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های خراسان جنوبی 📝 گروه بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba 🏫 مدرسه علمیه رضویه بیرجند
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 فایل صوتی تجزیه و ترکیب دعای ۳۴ صحیفه‌ی سجّادیّه با ذکر نکات زیبای ادبیات عرب به مدت ۶۰ دقیقه. هزینه‌ی فایل صوتی: ۳۰ هزار تومان اگر مایل به خرید بودید، به پی‌ویِ بنده مراجعه کنید🙏🏻 🆔 @ArefAshrafian
تقریباً به سبکِ همین متن‌خوانی‌های هست
🌱🌱 ☘️☘️ 🍀كم بر دو قسم است: خبريّه و استفهاميّه.🍀 "كم خبريّه آنستكه بمعناى كثير باشد و استفهاميّه بمعناى اىّ عدد است." 🍀وجه اشتراك كم خبريّه و استفهاميه‌🍀 "كم خبريّه با استفهاميّه در پنج امر با هم مشترك هستند بقرار ذيل:" 1- اسميّت.🌿 2- ابهام.🍀 3- نياز به تميز.🌿 4- بناء.🍀 5- لزوم تصدير.🌿 ☘️وجه افتراق كم خبريّه از استفهاميه‌☘️ "پنج فرق بين كم خبريّه و استفهاميّه بوده كه بواسطه آنها از يكديگر جدا مى‌شوند:" 1- كلام با كم خبريّه محتمل صدق و كذب بوده بخلاف استفهاميّه.🌱 2- متكلّم با كم خبريّه طالب جواب نبوده بخلاف استفهاميه.🍀 3- تميز كم خبريه يا جمع مى‌آيد ولى تميز كم استفهاميه هميشه مفرد است.🌱 4- اسمى كه بدل از كم خبريّه بيايد مقرون با همزه نيست بخلاف اسم مبدل از كم استفهاميّه.🍀 5-تميزكم خبريه واجب است مجرورآمده ولى تميزكم استفهاميه پيوسته منصوب است🌱 منبع: قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ☘️☘️ ☘️كذا بر سه وجه مى‌آيد:☘️ 1- كلمه‌اى است مركّب از كاف تشبيه و ذا يعنى اسم اشاره مانند: رأيت زيدا عالما و رأيت عمرا كذا. 🍃🍃🍃 2- كلمه‌اى است مركّب از دو كلمه مزبور و كنايه مى‌باشد از غير عدد مانند: فعلت كذا و كذا. 🍃🍃🍃 3- كلمه‌اى است مركّب از دو كلمه مزبور و كنايه از عدد بنابراين همچون لفظ « كايّن » مى‌باشد. 🍃🍃🍃 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 ☘️☘️ 🌿كايّن: اسمى است مركّب از كاف تشبيه و « اىّ » با تنوين فلذا مى‌توان آنرا در حال وقف با نون نوشت چه آنكه تنوين وقتى در تراكيب واقع شود شباهت به « نون » پيدا مى‌كند از اين رو در قرآن شريف با نون نوشته شده.🌿 🍀....🍀 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🖌 ادامه‌ی و زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🍀 السَّلامُ عَلَیْكَ یا امیرَ الْمُؤْمِنینَ عَلِيَّ بْنَ أبي طالِبٍ، وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكِ یا فاطِمَةُ سَیِّدَةَ نِساءِ الْعالَمینَ، السَّلامُ عَلَیْکُما یا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، وَسَیِّدَيْ شَبابِ أهْلِ الْجَّنَةِ… 🍀 سلام بر تو ای امیرمؤمنان علی بن ابی طالب، جانشین رسول خدا، سلام بر تو ای فاطمه سرور بانوان جهانیان، سلام بر شما نوه‌های پیامبر رحمت، و سروران جوانان اهل بهشت… «السّلامُ»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیك»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء، جانشین فعل «اُنادي» «أميرَ»: صفت مشبهه، به معنای فاعل، منادای مضاف و منصوب؛ به دلیل مفعول به بودن برای اُنادي «المؤمنین»: «ال» استغراق افراد، «مؤمنین» اسم فاعل، جمع مذکّر سالم، مضاف إلیه «عليَّ»: اسم عَلَم، عطف بیان برای أمیر المؤمنین «بنَ»: عطف بیان برای أمیر المؤمنین «أبي»: مضاف إلیه و مضاف به طالب، از اسماء ستّه است و جَرّش به یاء است. «طالب»: مضاف إلیه «وَصيَّ»: صفت مشبهه، صفت برای أمیر المؤمنین، مضاف «رسولِ»: صفت مشبهه به معنای مفعول، مضاف إلیه و مضاف «الله»: مضاف إلیه «السّلامُ»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیكِ»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء و جانشینِ فعلِ «اُنادِي» «فاطمةُ»: اسم مؤنّث، عَلَم و معرفه، غیر منصرف به دلیل تأنیث و عَلَم بودن، مبنی بر ضم، محلّاً منصوب به دلیل مفعول به بودن برای فعلِ «اُنادي» «سیّدةَ»: صفت مشبهه، نعت برای «فاطمةُ»، نصبش به دلیلِ تبعیت کردن از محلِّ «فاطمة» است، مضاف «نساء»: اسم جمع، جامد، مضاف إلیه و مضاف «العالَمینَ»: «ال» از نوعِ استغراق افراد است، «عالَمین» ملحق به جمع مذکّر سالم، جَرّش به یاء است. «السّلام»: اسم مصدر و جامد، مبتدا «علیكما»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء و جانشینِ فعلِ «اُنادِي» «سِبطَي»: اسم مثنّیٰ، در اصل «سبطَین» بوده و نونش به خاطر اضافه شدن حذف شده، مفعول به برای فعل اُنادي، نصبش به یاء است. «نبّي»: صفت مشبهه بر وزن فَعیل، مضاف إلیه و مضاف «الرّحمة»: «ال» ماهیت، «رحمة» مضاف إلیه «و»: عاطفه «سَیّدَي»: اسم مثنّیٰ و نونش در اضافه افتاده است، عطف شده است به «سِبطَي»، مضاف «شَباب»: جمع مکسّر، مفردش شابّ است، مضاف إلیه و مضاف «أهلِ»: اسم جامد، مضاف إلیه و مضاف «الجنَّةِ»: مضاف إلیه 🍀 «السلام علیك»: جمله‌ی اسمیه و مستأنفه و محلّی از اعراب ندارد. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
یا فاطمةُ إشفعي لنا في الجنّة... شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت تمام دوستدارانِ آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. ┏━🏴🏴━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━🏴🏴━┛
اعراب منادَی: ۱- مفرد(یعنی یا نباشد) و معرفه باشد؛ مثل یا فاطمةُ، یا اللهُ و... ۲- نکره‌ی مقصوده باشد (یعنی نکره‌ای باشد که ما او را قصد کرده‌ایم)؛ مانند یا رَجُلُ(ای مرد) در این دو حالت👆🏻، اعراب منادَی، مبنی بر ضمّ است. «فاطمة» در این جا چون منادای مفرد معرفه است، مبنی بر ضم شده است. 🏴 @sarf_v_nahve
اگر می‌خواهید بدانید «مفرد» در مقابل چه چیزهایی واقع می‌شود، به این پُست مراجعه کنید.👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/sarf_v_nahve/17
اعجاز لغت عرب ۱.عدل اگر با «إلی» متعدی شود، به معنای میل است فلان عدل الیه أی مال الیه ۲.اگر با «عن»متعدی شود به معنای اعراض است، فلان عدل عنه، أی عرض عنه ۳.اگر با «فی» متعدی شود به معنای صرف است، فلان عدل فیه، أی صرف فیه (روی گردان شد به سمت او) ۴.اگر با «من»متعدی شود،به معنای بعد(بضم الباء) است، عدل الجمال من البعیر، أی بعد منه ۵.اگر با بین بیاید،به معنای تساوی است، عدل أمیر بین کذا و کذا ، أی ساوی بینهما اقتباس از عنایة النحو علی هدایة النحو،ص۳۳ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
۱.ادات شرطیه مثل ان و لو و...مستقیما بر سر فعل شرط می ایند و جایز نیست بین انها و فعل شرطشان هیچ حرفی فاصل شود بخاطر شدت طلب این ادات افعال را غیر از (لا و لم )زیرا: لا: به خاطر کثرت استعمالش در کلام عرب عوامل ان را کالعدم می بینند مثل جئت بلا زاد که باء مستقیم زاد را جر داده و توجهی به لا ندارد. لم:از ان جا که لم وقتی متصل به مضارع میشود زمان ان را قلب به ماضی می کند،کأن لم جزئی از فعل شده بعلاوه حروف ان کم است ،لهذا میتواند فاصل بین فعل و ادات شرط شود. ۲.لا نافیه بر خلاف گمان برخی که پنداشته اند بر سر فعل ماضی نمی اید، با فعل ماضی استعمال شده ولی این استعمال قلیل است. اقتباس از شرح رضی بر کافیه ج۲/ص۹۲ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔰قاعده هر گاه عَلَمی، موصوف برای کلمه‌ی «ابن» واقع شود، در حالی که ابن اضافه به علَم دیگری شده است، در این صورت تنوین علَم اول حذف می گردد. مانند:قال الامام حسنُ بنُ عليٍّ / بمحمدِ بنِ عليٍّ در مثال اول، حسن و در مثال دوم، محمد باید تنوین داشته باشند ولی این قاعده موجب حذف تنوین شده است. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛ منبع: الهدایة في النحو/درس تنوین
🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌸🌸🌸 متعلَق و متعلِق در این ایات : ( وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ )(القيامة/ ۲۲) «وُجُوهٌ» مبتدأ و«يَوْمَئِذٍ» ظرف مضاف إلى مثله و«ناضِرَةٌ» خبر والجملة مستأنفة لا محل لها ( إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ )(القيامة/ ٢٣) و«إِلى رَبِّها» متعلقان بالخبر الثاني «ناظِرَةٌ» خبر ثان. ☀️نکته : طبق قانون اصلی، متعلَّق بعد متعلِّق می‌آید. ⚡️مانند: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ»؛ در این آیه «بربّ» جار و مجرور و متعلق به «أَعوذ»  توجه : اما در إِلَىٰ رَبِّهَا نَاظِرَةٌ متعلقِق بر متعلَق مقدم شده است 🌦علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید : «الی ربها» متعلق به کلمه «نَاظِرَةٌ» است که به سبب افاده حصر و یا رساندن اهمیت مطلب ، از خود ان جلوتر امده و گر نه می فرمود : نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا توجه : اهل بیت فرمودند منظور از ناظره در ایه (نَاظِرَةٌإِلَىٰ رَبِّهَا) باید تاویل و حمل بر مجاز کرد نه حقیقت چون خداوند (لا تدرکه الابصار) 🌸🌸🌺🌺🌸🌸 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺🌺 ✅افعال مثال و لفیف مفروق در باب انفعال بکار نرفته اند و استعمال مهموز در این باب نادر است. 🌱: دانش صرف🌱 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺🌺 ⏪مع از ظروف غیر متصرف مشترک بین زمان و مکان است، که به دو صورت مضاف و غیرمضاف بکار می رود. ✅حالت اول: هرگاه به صورت مضاف بکار برود، ظرف زمان یا مکان است و غیرمتصرف می باشد. وارکَعُوا مع الراکعین(بقره/۴۳) ✅حالت دوم: هرگاه به صورت غیرمضاف بکار برود حال است و به معنای جمیعا است. ذهبنا معا◀️ ذهبنا جمیعا 🍃: عوامل القدم عین الرسول🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌺سه نوع 🌺 ✅۱. شاذی که مخالف قیاس است، مانند:استحوذ در آیه ۱۹ سوره مجادله که طبق قانون باید واو قلب به الف می شد ولی نشده است. ✅۲. شاذی که مخالف استعمال است، مانند:کها؛ کاف که حرف جر است در استعمال باید وارد بر اسم ظاهر شود نه وارد بر ضمیری مثل هاء. ✅۳. شاذی که مخالف قیاس و استعمال است و در اصل غلط و اشتباه می باشد، مانند:اجلل که فک ادغام شده و دو لام در هم ادغام نشده است. 🌱نوع اول و دوم مقبول است و در کلام فصیح می آید ولی نوع سوم باطل و مردود است و در کلام فصیح نمی آید.🌱 : تدریج الادانی ، چاپ بیروت ، ص ۶۰ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃مواقع جامد آمدن :🍃 ✅زمانی حال جامد می آید که بتوان تاویل به مشتق برد. 🌱۱- دال بر تشبیه باشد: رایتهم فی الوغی أسدا⬅️ شجعانا🌱 🌱۲- دال بر باب مفاعله باشد: بایعته یدا بید ⬅️ متقابضین🌱 🌱۳- دال بر ترتیب باشد: اخلوا رجلا رجلا ⬅️ مترتين🌱 🌱٤- دال بر تفصيل باشد: قرأت الكتاب بابا بابا ⬅️ مفصلا🌱 🌱۵- دال بر قیمت باشد: اشتریت الثوب ذراعا بدرهم ⬅️ مُسعرا🌱 🌴این ایموجی ⬅️به معنای (یعنی) می باشد🌴 : القواعد الاساسیه للغه العربیه ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
☘️☘️ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 👳‍♂️👳‍♂️عالمان نحو در تعیین عامل نصب "مفعول‌معه" نظرات متفاوتی دارند که به آنها اشاره می‌شود: 🌿۱. آن فعل یا شبه فعل (در صورتی که عامل شبه فعل باشد شرط است که بتواند مفعول‌به را نصب دهد؛ از این رو صفة مشبّه و أفعل تفضیل به جهت عدم عمل نصب در مفعول‌به، صلاحیت عمل در مفعول‌معه را ندارند.) است.🌿 🌱۲. آن حرف "واو" است.🌱 🍃۳. آن فعل مقدّر از قبیل "لابَستُ" و "صاحَبتُ" است.🍃 : 🌾به عنوان مثال "الطیالسة" در عبارت «جاء البردُ و الطیالسةَ» مفعول‌معه بوده که عامل نصب آن بر طبق سه نظر یاد شده به ترتیب فعل "جاء"، حرف "واو" و فعل مقدّر "لابسَ" می‌باشد.🌾 : ✅النحو الوافی ✅حاشیة الصبان علی شرح الأشمونی علی ألفیة ابن مالک ✅مبادی العربیة قسم النحو ✅شرح الرضی علی کافیة ابن الحاجب ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🍃این قواعد ۱۰ تا می باشند، که در اسم های معرب وجوبا اجرا می گردند:🍃 1⃣ منقلب می شود واو و یاء به همزه هنگامی که قرار بگیرند بعد از الف زائده، مانند: دعاو ⬅️ دعاء بنای ⬅️ بناء برخلاف: ✅معاوضه ✅واو(بدلیل آنکه اصل آن وَوَو بوده است) ✅زای(بدلیل آنکه الف آن اصلی می باشد) ✅سماو(جمع کلمه سماوَة شاذ) ☘....☘ :صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 .... 2⃣واو و یاء منقلب می شوند به همزه هنگامی که باشند عین الفعل اسم فاعل و فروعاتش، در صورتی که در فعل آن دو(اسم فاعل و فروعاتش) اعلال صورت گیرد. مانند: قاوِل⬅️ قائل بایعان⬅️ بائعان برخلاف: ✅ عاوِر و صایِد ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃❤️🍃 آخر همہ باید بہ علے رو بزنند هم شیعہ و هم سُنّے از او دَم بزنند در قبر چنان مدح بخوانم ز علے تا هر دو ملڪ ز شوق زانو بزنند ... 🌸 ✌️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و در روز گمراهى را مى‌خواهيد، را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و عامل برتری در ترازوى اعمال. الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص23 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ❤️مبعث پیامݕࢪ مھربانے ها مبارک❤️ ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 👈🏻در تصغير ابراهيم و اسماعيل سه قول است: ✅الف) «بُرَيْهٌ» و «سُمَيْعٌ» ✅ب) «بُرَيْهيمٌ» و «سُمَيْعيلٌ». ✅ج) «أُبَيْريهٌ» و «أُسَيْميعٌ». اين قول از «مبرّد» است و قول دوم مشهور است. 🍃: صرف روان با قرآن و حدیث، احمد امین شیرازی🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌱3⃣قاعده سوم: (فعائل)🌱 👈🏻• شرایط: ✅ ۱. واو و یاء و الف ✅۲. بعد از الف جمع اسم بر وزن «فعائل» و مشابهش(۱) قرار گرفتن به یکی از این دو شرط (یایی): ۱) این سه حرف، در مفرد، حرف مدّ زائده باشند. § عجوز ← عجائز § شُمول ← شَمائل به خلاف حرف غیر مدی، خواه زائده باشد خواه اصلی. § مثال: حرف اصلی: مَسْوَءَة ← مَساوی § مثال: حرف زائد: جدول ← جداول و به خلاف حالتی که حرف مدّ باشد اما اصلی باشد و نه زائده. § مثال: مَثُوبَه ← مثاوب معیشه ← معایش مفازَه ← مفاوِز ۲) الف جمع، ما بین دو حرف عله قرار گیرد. § اواول(جمع اوّل) ← أوائل § عَیایل←عیائل • حکم: قلب به همزه (۱) (أفاعل، فواعل، فواعیل(طواویس) و …) منظور از مشابه، هر جمعی است که از نظر تعداد حروف و تطابق متحرک با متحرک همانند وزن فعائل باشد و منظور وزن به معنای تطابق حروف اصلی نیست. بنابراین شامل فعالل مانند جعافر، مفاعل مانند مکاید و … هم میشود. ☘....☘ : صرف ساده ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛