eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
4.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با دبیر انجمن: @Mostafagoodarzi ارتباط با دبیر اجرایی و مسئول برگزاری دوره‌ها: @Savade_rasane ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چگونه اخبار جعلی و درست جنگ را از هم تشخیص دهیم؟ ▫️سید علیرضا آل داود - پژوهشگر حکمرانی سایبری: ▪️از شب گذشته، آمریکا و رژیم صهیونیستی شروع به انتشار اخبار از قول منابع آگاه کرده‌اند، اینکه جرأت ندارند خبرهایشان را از قول مقامات رسمی نظامی و سیاسی بزنند، نشان از جعلی بودن بیشتر مطالبشان است. ▫️استفاده از تصاویر آرشیوی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تولید فیلم‌ها و عکس‌های جعلی، بخشی از عملیات روانی آنها در جریان این حمله است. ▪️برای تشخیص فیک نیوز از اخبار درست باید به منبع و تاریخ انتشار آنها توجه داشت؛ به طور کلی به اخباری که از قول منبع آگاه منتشر می‌شوند نباید اعتماد کرد، همچنین غلو کردن در بخشی از خبر، نشانه دیگری از فیک بودن آنهاست البته از جستجوی معکوس هم می‌تواند برای قدیمی بودن تصاویر و فیلم‌ها استفاده کرد. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘ترور با یک گوشی همراه ▪️بیژن پیروز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران: بسیاری از ترورهای رژیم صهیونیستی، با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه انجام شده، یک گوشی می‌تواند هم مکان فردی را لو بدهد و هم عامل هدایت موشک به سمت او شود. @FarajNezhad110 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘 چطور دنیای سرگرمی به برهوتی ویران‌شهری تبدیل شد؟ ▪️ بیش از شصت سال پیش، نیوتن مینو، رئیس تازۀ کمیسیون ارتباطات فدرال در آمریکا، در جمع گروهی از مدیران صنعت تلویزیون، شبکه‌های تلویزیونی را به باد انتقاداتی کوبنده گرفت. او گفت: شبکه‌های تلویزیونی فضا را با «انبوه مسابقه‌ها، کمدی‌های کلیشه‌ای دربارۀ خانواده‌هایی به‌شدت باورناپذیر، خون، دعوا، هرج‌ومرج، خشونت، سادیسم، قتل،گانگسترها و کارتون‌ها» پر کرده‌اند و دنیای سرگرمی را به «برهوتی عظیم» تبدیل کرده‌اند. مینو در زمانه‌ای آن حرف‌ها را زد که تلویزیون آمریکا سه شبکه بیشتر نداشت، و فقط چند ساعت در روز برنامه پخش می‌کرد. ▫️ ولی امروزه نمایشگرها که جایگاه اصلی سرگرمی‌اند، همیشه و همه‌جا هستند؛ حیطۀ سرگرمی آن‌قدر وسیع شده است که به سختی می‌شود از آن «بیرون» آمد. این وضعیت «غوطه‌وری در سرگرمی» اگرچه جدید است، اما از مدت‌ها پیش موضوع بحث ادبیات «ویران‌شهری» بوده است. ▪️ ویران‌شهرها معمولاً یک ویژگی مشترک دارند: در زندگیِ سیاه و تباه‌شده‌ای که ترسیم می‌کنند «سرگرمی» جایگاهی ویژه دارد. جرج اورول در ۱۹۸۴ از دستگاهی به نام تله‌اسکرین حرف می‌زند که هم برای مردم فیلم پخش می‌کند، هم آن‌ها را رصد می‌کند. در فارنهایت ۴۵۱، اثر رِی بردبری نیز رژیم کتاب‌ها را می‌سوزاند، اما مردم را به تماشای تلویزیون تشویق می‌کند. نیل استیونسون نیز در رمان علمی‌تخیلیِ اسنو کرش، که سال ۱۹۹۲ چاپ شد، نوعی سرگرمی مجازی به نام «متاورس» را مجسم کرد که آدم‌ها را چنان در خود غرق می‌کرد که اساساً می‌توانستند در آن زندگی کنند. ▫️ هدف سرگرمی در ویران‌شهرها جاانداختنِ روایتی لذت‌بخش، اما مخدوش و تحریف‌شده از جهان در ذهن مردم است. روایتی که بیش از آنکه راه گریز باشد، اسباب اسارت آن‌هاست. ▪️ از این لحاظ، اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم وضعیت مستأصل‌کنندۀ سرگرمی در جهان واقعی ما، فاصلۀ چندانی با توصیفات ویران‌شهری ندارد. ما همین الآن هم در متاورس زندگی می‌کنیم. هربار که صفحۀ گوشی‌مان را لمس می‌کنیم، به سرگرم‌شدن دعوت می‌شویم و وسوسه‌ای زیر گوشمان می‌گوید: «حواست را به چیزی پرت کن، هرطور شده از ملال دوری کن، نسخۀ نمایشی رویدادها را به نسخۀ واقعی‌شان ترجیح بده.» هجومِ فراگیر سرگرمی، باعث شده است انتظار داشته باشیم زندگی واقعی همان‌طوری پیش برود که در نمایشگرهایمان پیش می‌رود. ▫️ هر طور حساب کنیم، این دنیا خطرناک است. ما چنان مغلوب سرگرمی‌هایمان شده‌ایم که خیالات گیج و مبهوتمان کرده‌اند و درکمان از واقعیت را از دست داده‌ایم. ▪️ فرقی نمی‌کند معتاد سریال‌های نتفلیکس باشیم، یا ریلزهای اینستاگرام یا رقص‌های تیک‌تاک، وقتی اقامتمان در چنین محیطی طولانی می‌شود، پردازش واقعیت‌ از هر مجرایی غیر از سرگرمی سخت می‌شود. طوری به جَوّ اغراق‌شدۀ آن عادت می‌کنیم که نسخۀ حقیقیِ ساده و قدیمیِ چیزها به‌تدریج در مقابل آن رنگ می‌بازد. ما هیجان می‌خواهیم و این عادت شناختی، از صفحۀ گوشی‌هایمان بیرون می‌آید و در تعاملات اجتماعی، مناسبات فرهنگی‌ و انتخاب‌های سیاسی‌مان هم تأثیر می‌گذارد. آن‌وقت شاید هیچ نویسندۀ ویران‌شهری‌ای هم نتواند بگوید بعدش چه می‌شود. ▫️ نیل پستمن، چهل سال پیش، در کتاب سرگرمی تا سرحد مرگ، مردمی را توصیف کرد که به اسارت سرگرمی درآمده‌اند. آیا پیش‌بینی او به حقیقت پیوسته است؟ ▪️ادامۀ مطلب را در لینک زیر (ترجمان علوم انسانی) بخوانید: https://B2n.ir/w52416 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 چرا خبرنگاران در بعضی رسانه‌ها بر طبل جنگ می‌کوبند و از دروغ دولت‌ها چشم پوشی می‌کنند؟! ▪️ مستند ؛ درباره نقش کثیف رسانه‌ها در جنگ‌های امپریالیستی است و با نگاهی نو به روش‌های نوین تشویش اذهان و سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا و برخی دولت‌های غربی در ویتنام، افغانستان و عراق امروز می‌پردازد. نقشی که بر عهده رسانه‌هاست و زیرکانه جامعه‌ای را آماده غارت تمدنی دیگر می‌کند... ▪️ تماشا با زیرنویس فارسی: 🌐 B2n.ir/jnnm 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
| 💢 تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» 👤باحضور: ◾️تحلیلگران و ناقدان سینما ⏰ زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت 🔻 16:00 الی 17:30 📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39 کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما ▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید 🆔@savade_rasane 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فصلنامه هوش‌نما_ شماره یک.pdf
10.77M
🔘اولین فصل نامه هوش مصنوعی با عنوان هوش نما منتشر شد. ▪️ فصل نامه هوش‌نما به همت مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفوماتیک با هدف بررسی جامع اکوسیستم هوش مصنوعی کشور از ابعاد مختلف تهیه شده است. ▪️هوش‌نما اقدامی جریان ساز در حوزه هوش مصنوعی کشور به شمار می‌رود و امید است شاهد اثربخشی آن در سطح کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘 بررسی اسطورهٔ مائویی در انیمیشن موآنا ▪️مائویی، اسطورهٔ باد و دریا 1⃣ در بین اساطیر مناطق مختلف پُلی‌نزی، تفسیرهای متفاوتی دارد. 2⃣ اما مائویی در بین تونگان‌ها، سه برادر بودند. یکی از برادرها به‌دنبال یک قلاب ماهی‌گیری جادویی بود. مائویی در اساطیر هاوایی، یک قلاب ماهی‌گیری جادویی دارد که از استخوان گذشتگان ساخته شده است. مائویی با پرندگانی خاص که مردم فانی نمی‌توانستند ببینند، ارتباط گرفت تا فنّ ایجاد آتش را یاد بگیرد. همچنین سفر به جهان زیرین و برخورد با شیاطین، در اسطورهٔ مائویی ترسیم شده است. 3⃣ بعضی خدایان یا نیمه‌خدایان پُلی‌نزی، همچون مائویی، تبدیل‌شونده بودند. یعنی توانایی داشتند به‌صورت حیوانات مختلف تبدیل شوند. 4⃣ در ، دقیقاً این قلاب ماهی‌گیری دیده می‌شود. مائویی تبدیل‌شونده است و با کمک قلاب جادویی‌اش، می‌تواند شکل حیوانی بگیرد. البته حیوان مورد علاقهٔ وی عقابی است که نماد معروف امریکاست. 5⃣ همچنین در موآنا، مائویی به جهان زیرین رفته و در یک جهان موازی، با شیاطین می‌جنگد. 6⃣ مائویی در انیمیشن موسیقی You’re Welcome را اجرا می‌کند. هدف این موسیقی، برجسته‌سازی نقش خدایان در زندگی مردم است که در انیمیشن موآنا به‌صورت جدّی دنبال می‌شود. این موسیقی فقط در بستر یوتیوب، بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون بار دیده شده است! یعنی علاوه بر بینندگان فیلم، این موزیک ویدئو به‌صورت جداگانه نیز تأثیرگذار است. ▪️مائویی، نیمه‌خدا یا منجی بنی‌اسرائیل؟ 7⃣ برخلاف اساطیر پُلی‌نزی، در موآنا گفته می‌شود که مائویی پسر انسان‌های عادی است. اما به آب انداخته شده و توسط خدایان بزرگ شده است. 8⃣ این شباهت مائویی به بنی‌اسرائیل، موسی، بی‌دلیل نیست. چرا که اساس این اسطوره طبق تفکرات پُلی‌نزی، خدا، نیمه‌خدا یا پیامبر و حکیم بوده است. اما این‌که وی به آب انداخته شده و توسط خدایان رُشد یافته، کاملاً از جریان حضرت موسی (ع) اقتباس شده است. 9⃣ همچنین مائویی اوراد خاصی را هنگام جنگ یا ورود به جهان زیرین می‌خواند که نشان‌گر خبره بودن وی در مبارزه است. البته وی تاکید دارد که همهٔ قدرتش وابسته به قلاب ماهی‌گیری بوده و بدون آن قدرتی ندارد. چیزی شبیه به اسطورهٔ یهودیِ انگشتر سلیمان. 🔟 ما نیز به‌عنوان مخاطب، با دیدن قدرت مائویی، وی را قهرمان و منجی داستان می‌پنداریم. اما داستان فیلم برخلاف انتظار ماست..... 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘اداره کنندگان مغزها ▪️در کتاب «مدیران مغزها» نوشته «شیلر»، تجلی جالبی از تئوریها و مفاهیم روند ارتباط جمعی در ادبیات جامعه شناسانه غرب دیده می‌شود. شیلر می‌نویسد: گردانندگان در آمریکا تصاویر و اطلاعات خاصی را می‌آفرینند، مرحله به مرحله کامل می‌کنند، پالایش و منتشر می‌سازند تا بوسیله آن باورها و گرایش‌ها و سرانجام رفتار ما را تعیین کنند. هنگامی که این گردانندگان، ماهرانه پیام‌هایی را خلق کنند که با واقعیت‌های زندگی اجتماعی مطابقت ندارد، لقب می‌گیرند. ▪️از نگاه شیلر، اسطوره‌هایی که محتوای تولیدات برنامه‌های رسانه‌ای در آمریکا را تشکیل میدهند عبارتند از: ۱- اسطوره فردگرایی و گزینش فردی ۲ـ اسطوره بی طرفی۷ ۳- اسطوره طبیعت ثابت بشری ۴- اسطوره فقدان مبارزه و کشمکش طبقاتی و اجتماعی ۵- اسطوره تعدد یا چند گرایی رسانه‌ها ▪️بر این اساس نفوذ و جاذبه رسانه‌ها بویژه تلویزیون در دنیای کنونی امری بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت‌دهی و قالب‌سازی افکار عمومی جامعه انکارناپذیر است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘عملیات روانی و مانور معاندین بر تصویب شدن «سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی» ▪️در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳، «سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد، این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که در جهت مانور و عملیات روانی برای رسانه های بیگانه و ایجاد تشویش اذهان عمومی می توانست مفید واقع شود... ▫️ بنابراین رسانه های معاند دست به کار شده و با استفاده از تكنيك « چينش خبري » يعني: «كنار هم قرار دادن چندين خبر به صورتي كه نتيجه‌ي مطلوبي را به مخاطب القا كند»، ▪️ خبر تصویب این لایحه را با اخبار تهدید کشور از سوی اسرائیل، به طور همزمان کنار هم چیدند و سعی کردند با مانور بر روی آن‌ها، با استفاده از سیاست «تحریک احساسات تند منفی در افکارعمومی» ▫️سبب ایجاد «حس لج بازی در جوانان و به طور خاص زنان و دختران» شوند و آنها را نسبت به تصویب شدن این سند تهییج کرده و فضای افکار عمومی را مشوش سازند و در نهایت به هدف اصلی خود یعنی تخریب حجاب و پوشش اسلامی و ایجاد نارضایتی برسند... ▪️سواد رسانه‌ای مخاطب می تواند سبب تفکیک موضوعات و اخبار مختلف از هم و شکست خوردن این تکنیک ها شود... 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘چه چیزی به جنگ ها می‌بخشد؟ ▪️معمولا در های جنگی،اینطور گفته می‌شه که جنگ های دفاعی خوبن و جنگ های تهاجمی، بد؛ هر کس استارت جنگ رو بزنه، کارش غلطه و هر کس در مقابل مهاجمین از خودش دفاع کنه، طرف مشروع ماجراست ▪️در ایران هم عده‌ای سینمای دفاع مقدس رو به دلیل بودنش در مقابل دشمن بعثی، ستایش می‌کنن؛ در برنامه کذایی نقد سینما هم کارشناس و مجری در برنامه‌ای همین رو صراحتا گفتن ▪️خوب این تفکر خیلی مضحکه، با چه منطقی هر دفاعی خوبه؟ اگر مدافع اینقدر طرف مهاجم رو در مضیقه گذاشته باشه که طرف مهاجم برای حفظ منافع کشورش، مجبور به حمله بشه، یا کشور مهاجم به کشوری حمله کنه که قبلا به ناحق خاکش رو تصرف کرده، یا اگر به سرزمینی هجوم ببره که حاکمی ظالم داره و باید مردمش رو نجات داد، این منطق خنده‌دار هر دفاعی است، بازم می‌گه حق با مدافعه؟! ▪️در منطق دینی، رفتار های فردی و اجتماعی انسان ها، منوط به رضای خداست؛ اگر خداوند از کاری راضی باشه، یعنی نتیجه اون کار به نفع فاعل (کنندهٔ کار) است و این یعنی کار صحیح ورشددهنده؛ اگر نباشه یعنی نتیجه‌ای جز بدبختی و رنج نداره ▪️جنگ هم همینه، فارغ از اینکه کی استارت جنگ رو زده،باید ببینیم کدوم جبهه هدفش از جنگیدن کسب رضای الهیه و کدوم دنبال منافع مادیشه؛اراده و اهداف جنگ نشون‌دهندهٔ مسیر جبهه هاست ▪️پس می‌شه گفت سینمای ضد جنگ،یه سوء‌تفاهمه؛ عده‌ای ساده‌لوح می‌خوان اساسا جنگ رو سیاه جلوه بدن، در حالی‌که جدال نظامی هم مثل باقی های اقتصادی، رسانه‌ای،شناختی،امنیتی، ماورائی و...اجتناب‌ناپذیر و برای جبههٔ حق، باعث رشده @filmosophy 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌