eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘موضوع حجاب و سه کلیدواژه مهم ▫️موضوعی که تحت عنوان یا مدیریت حجاب در جامعه مطرح می شود فارغ از شعار و شوآف این یا آن گزینه، ذیل واژه بایستی راهبری شود: 1⃣ فرهنگ: تعیین کننده / / رهایی بخش 2⃣ اقتدار: تامین کننده/ / الهام‌ بخش 3⃣ رسانه: تکمیل کننده/ /آگاهی‌ بخش ▫️پ.ن: تذکر لسانی، کنش فرهنگی، کار تبیینی همیشه در اولویت است. مظهر اقتدار هم در تقابل با خط فساد و ریل های فسادآفرین نه نقطه های فریب خورده است. اقتدار در واقع چترحمایتی برای کنترل تنش های احتمالی و حداقلی در عملیات تذکر لسانی و کارفرهنگی_تبیینی است. ▫️سلب تنش ها در چتر قانون است نه ایجاد تنش به نام قانون. تذکر ذیل امنیت با ضلع روایت در واقع تلاش می کند تا فضای اجتماعی را نسبت به فرهنگ حجاب به نفع و سمت مثبتی حساس کند.آنچیزی که جریان پنهانی درصدد بوده تا افکارعمومی را نسبت به این مقوله بی تفاوت یا در تقابل قرار دهد. ✍علیرضامحمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘چگونه فیک نیوز را شناسایی کنیم ؟ ▪️شناسایی فیک نیوز آسان نیست: ▫️پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته می‌شود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل می‌کنند. فیسبوک فهرستی از ترفندها برای شناساییِ فیک نیوز ارائه داده که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم: ۱. به سرخط‌ خبرها با دیده‌ی شک بنگرید. سرخط خبرهای جعلی اغلب جالب هستند و با حروف بزرگ و علامت تعجب می‌آیند. اگر سرخط خبر باورناپذیر باشد این احتمال هست که خبر جعلی باشد. ۲. به نشانیِ وبسایت با دقت بیش‌تر توجه کنید. بسیاری از وبسایت‌هایی که خبرهای جعلی منتشر می‌کنند از نشانی اینترنتی مشابه منابع موثق استفاده می‌کنند؛ آنها نشانی وبسایت‌های معتبر را کمی‌ تغییر می‌دهند. شما می‌توانید با مقایسه‌ی نشانیِ وبسایت‌ها این نکته را دریابید. ۳. منبع خبر را نگاه کنید. مطمئن شوید که خبر از منبعی خوش‌آوازه به دست شما می‌رسد. اگر خبر از وبسایتی به دست شما رسیده که برایتان آشنا نیست درباره‌ی آن وبسایت اطلاعات کسب کنید. ۴. به فرمت‌های نامتعارف توجه کنید. بسیاری از خبرهای جعلی در خود خطاهای املایی و گرامری دارند و فرمت ظاهریشان هم غیرعادی است. ۵. به عکس‌ها توجه کنید. گزارش‌های خبریِ جعلی اغلب با عکس‌ها یا ویدئوهای دستکاری‌شده همراه هستند. گاهی عکس مورد نظر معتبر است اما در جایی غیر از پیش‌زمینه‌ی خودش به کار رفته است. می‌توانید عکس را در اینترنت جستجو کنید تا دریابید از کجا آمده است. ۶. به تاریخ‌ها توجه کنید. گزارش‌های خبریِ جعلی ممکن است زمان‌بندی‌هایی داشته باشند که بی‌معنا باشد یا ممکن است در آنها زمان رخدادها تغییر داده شده باشد. ۷. شواهد را چک کنید. منابعی که در آنها نام نویسنده آمده است را بررسی کنید. نبود هیچ منبعی یا بی‌نام بودن نویسنده می‌تواند نشانه‌ی جعلی بودنِ خبر باشد. ۸. به دیگر گزارش‌ها هم توجه کنید. اینکه هیچ منبع دیگری آن خبر را گزارش نکرده است می‌تواند نشانه‌ی جعلی بودن خبر باشد. ۹. آیا خبر طنز است. گاهی دشوار است میان خبر جعلی و مطلب فکاهی تمایز بگذاریم. بررسی کنید که آیا منبع خبر به مطالب طنز معروف است و آیا جزئیات خبر و آهنگ خبر نشان از طنز بودن دارد. ۱۰. برخی خبرها عمداً دروغ هستند. با نگاهی انتقادی درباره‌ی خبرهایی که می‌خوانید بیندیشید و فقط آنهایی را همرسانی کنید که می‌دانید موثق هستند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انجمن سواد رسانه طلاب
هم اکنون انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان: 💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار ربانی @anjomaneslami_isf_ui 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘مست عشقنجمه صالحی ▪️ در معرفی "مست عشق" نوشته بودند فیلمی در ژانر درام تاریخی عاشقانه محصول مشترک ایران و ترکیه به نویسندگی و کارگردانی آقای حسن فتحی. ▫️قرار بود این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی دو تن از مشاهیر ایرانی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری باشد و تأثیر شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر بکشد؛ اما چیزی که در مقابل دیدگان مخاطب به تصویر کشیده شد، اغلب صحنه‌های جنگ، خونریزی و خشونت که اصلا برای کودکان و حتی نوجوانان، خوشایند نبود و بودند خانواده‌هایی که با کودک و نوجوان در سالن سینما حضور داشتند! ▪️انگار میانه‌ی این فیلم پر سر و صدا و پر حاشیه، یک عده بازیگر معروف ایرانی و ترکیه‌ای آمده بودند تا یک بخشی از داستان زندگی این دو فرهیخته‌ی ایرانی را خراب کنند و بروند! بد به تصویر کشیدن عشق و زمینی معرفی کردن محبت شمس و مولانا یا حتی محبت و عشق شمس به کیمیاخاتون! دیالوگ‌های خشک و بی احساس! و بازی ساختگی برخی از همان بازیگران مثلا سلبریتی! ▫️به نظر می‌رسید نویسنده‌ی فیلمنامه به جای خواندن متون تاریخی و داستان واقعی شمس و مولانا از یک رمان الهام گرفته است! وقتی تصویرسازی نقش مهمی در تثبیت واقعیت‌های تاریخی در اذهان عمومی دارد، کاش بیشتر دقت می‌شد و به جای صرف هزینه‌های گزاف قرارداد با بازیگران به اصطلاح درجه یک سینمای ایران و ترکیه، قدری هم بودجه صرف پژوهش و مطالعه دقیق جهت فیلمنامه‌نویسی می‌شد! @zemzemh60 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 تاریخچهٔ مختصر رابطهٔ کوکاکولا و اسرائیل 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
✅پذیرش سراسری حوزه های علمیه خواهران در سطوح عالی ( سطح ۳ وسطح ۴ ) ❇️به اطلاع کلیه علاقمندان می رساند مدرسه علمیه تخصصی نورالزهرا (س) زنجان در سالتحصیلی جدید و در گرایشات زیر طلبه می پذیرد: ↩️سطح سه: گرایش های فقه و اصول، کلام اسلامی، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی ↩️سطح چهار: گرایش فقه خانواده ❇️جهت دریافت ومطالعه دفترچه پذیرش به وبگاه زیر مراجعه فرمایید. www.whc.ir ❇️شروع ثبت نام: 1 اردیبهشت 1403 ❇️طریقه ثبت نام : 👈با مراجعه به وبگاه www.whc.ir 👈 از طریق معاون آموزش نورالزهراء(سلام الله علیها) ❇️جهت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: ☎️02433568008 ─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─ 👈 کانال پذیرش مدرسه علمیه تخصصی نورالزهرا(س) زنجان https://eitaa.com/p_nooralzahra 👈سوال در خصوص نحوه پذیرش ✅@Maleki_s 👈لینک گروه پرسش و پاسخ و تبادل نظر https://eitaa.com/joinchat/1033175143C9e220f046a ─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─ 🆔@p_nooralzahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تکنیک ▪️به دار آویختن یک کودک توسط نظام ...!!! ▫️به روایت محمد جوانی ▪️با این کلیپ می‌توانید رسانه‌های معاند مثل اینترنشنال را نزد مخاطبانشان، بی‌اعتبار و رسوا کنید... ▫️انتشار دهید؛ به یاد شهید الداغی 🖇دانلود با کیفیت بالاتر Aparat.com/v/Muliq 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌 فرستنده: آوینا دومی ها گیرنده: آوینا سومی ها منتظرتونیم! 🖐️ پ.ن: برای ثبت‌نام به آیدی ادمین پیام دهید: 🆔 @avina_admin 👈👈👈 _________________________ یه سر به کانال مجموعه بزن تا اطلاعاتت تکمیل بشه 😎 🌲 @avina_school
| 💢 تحلیل و بررسی انیمیشن «مهاجرت» 👤باحضور: ◾️تحلیلگران و ناقدان سینما ⏰ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت 🔻 15:30 الی 18 📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39 کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما ▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید 🆔@savade_rasane 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘معرفی و نقد فیلم "The Truman Show" ✍🏻محمد جواد ابراهیمی ▪️"نمایش ترومن" یکی از فیلم های بسیار زیبایی بود که واقعا ارزش دیدن داشت. اگرچه تم فیلم تولید شدهِ محصول سال 1998 که حدود 26 سال از آن می گذرد، با قالب های هیجانی و به تعبیری طبل توخالی وار محصولات امروزی هالیوود، فرسنگ ها فاصله دارد اما اگر در لحظه های اول، کسی بتواند دوام بیاورد و خودش را ملزم به دیدن فیلم کند، شاید نگاه دیگری برایش بوجود بیاید. رفته رفته وقتی به انتهای فیلم نزدیک می شویم، می توان ارزش 60میلیون دلاری که حدود 30 سال پیش برای تولیدش خرج کرده اند بیشتر روشن گردد. ▫️امروز دیگر کمتر رسانه ای پیدا میشود که صادقانه، نیت روشن گری و هدایت و انرژی بخشی و آموزش را عهده دار شود. رسانه ای که خلأ های آدم امروزی را رصد کند، با مشاوران و اندیشمندان، نشست و برخواست کند و در نهایت برای ارتقا و رشد فردی و جمعی بشریت، گامی جدی بردارد. افسوس که مثل بقیه چیز ها، رسانه هم شده ابزاری برای درآمد و جهت دهی افکار در همه سطوح، از یک محله گرفته تا مردمان یک شهر و استان و یک کشور و حتی کل جهان! گفته شد جهت دهی! خیر! غلط است! بلکه مشغول کردن و گمراه کردن افکارو نگه داشتن آنها در پایین ترین سطح ممکن که مبادا قدری به خود بیاید و بیاندیشد. ▪️"جیم کری" یا به تعبیری "ترومن" وقتی که پیوسته به درب های بسته میخورد و با ناسازگاری روزگار خودش مواجه میشود، آن لحظه که ترس، وجودش را فرا می گیرد، به حدی که نگذارد قدری متفاوت بیاندیشد و فراتر از آن عمل کند، آنجایی که انبوه نگرانی ها و بن بست ها قرار است او را مأیوس کند و باز دارد، به یک باره تصمیمی کار ساز می گیرد. او قرار نیست به این سادگی تسلیم شود! آن روی سکه هم دیدنی است! لحظه ای که ترومن، قاعده را به هم می زند، ترس را کنارمی گذارد، و آنچه در توان دارد را برای رسیدن به علاقه واقعی اش خرج میکند. حالا تمام اسباب و علل درحال جنگ با او هستند تا مانع حرکتش بشوند، اما هیچ چیزی بر اراده ی او فائق نمی شود. ▫️نگاه اندرو نیکول، نویسنده قهار و متفکر و چیره دست این سینمایی آموزنده، بسیار ستودنی است. و چقدر رگه های تلخیِ نبود خداوند در معادلات نویسنده احساس می شود! چه زیبا می شد، که چند پارامتر جذاب مانند، حمایت خداوند و دعا و درخواست از خداوند نیز در لا به لای تلاش های ترومن، گنجانده می شد و با مهارت های ستودنی دست اندر کاران این سینمایی، این موارد نیز به تصویر کشیده می شدند. ▪️اگر در ایام استراحت و تفریح تان، دنبال یک سینمایی الهام بخش هستید از "نمایش ترومن" غافل نشوید. به امید روزی که همه دوستان، با جدیت و اراده قوی در مسیر چشم انداز زندگی شان گام های جدی بردارند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘فیلم سینمایی مست عشق : ▪️مست عشق کیست؟! کسی که نفسش آدمی را از خود بی خود می‌کند ؛ گویی که در عالمی دگر زیست می‌کند ؛ جوری دیگر می‌بینید ؛ جور دیگری می‌شنود ؛ و جور دگر عاشق می‌شود... آری جنس عشق او نیز زمینی نیست ... ▪️جلال الدین محمد بلخی ( معروف به مولانا) عالم و فقیه دین ؛ چه می‌شود که نفس درویشی بینوا چنان در او حلول می‌کند که بقیه فقها و اهل علم او را مرتد از دین می‌خوانند ▪️مگر دراین مناظره چه گذشت؟! که شیخ را راهی کوچه ها می‌کند و از زن و زندگی غافل میکند ؛ او را مست عشق می‌کند ؛ به راستی در این مناظره چه گذشت که در فراق او این گونه می‌خواند : ▪️ای ساکن جان من آخر به کجا رفتی؟! در خانه نهان گشتی یا سوی هوا رفتی چون عهد دلم دیدی از عهد بگردیدی چون مرغ بپریدی ای دوست کجا رفتی؟! در روح نظر کردی چون روح سفر کردی از خلق حذر کردی وز خلق جدا رفتی رفتی تو بدین زودی تو باد صبا بودی مانندهٔ بوی گل با باد صبا رفتی ... ▪️امشب یک اثر بیاد ماندنی را نظاره گر بودم یکی از بهترین سکانس های این فیلم مناظره بین مولانا و شمس تبریزی بود ؛ شمس خطاب به مولانا : پیام خداوند به انسان عشق به یکدگیر است نه ترس از یکدیگر ؛ ترس مقدمه جنگ است ؛ تو وقتی به صلح با دیگران میرسی که باخود صلح کنی ؛ مولانا : آرام و قرارم را بهم ریختی! شمس : بنای جهان به بی قراریست ... ▪️آری شمس سال‌ها در جست‌وجوی کسی بود که اسرار درونش را دریابد و بتواند او را در سیر و سلوکش همراهی کند؛ شمس آمده بود تا آتشی در جان مولانا اندازد و برود ... ▪️این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است که با هنرمندی شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و پارسا پیروز فر در نقش مولانا همراه ست ؛ کارگردانی این فیلم را حسن فتحی عهده دار است ؛ که خوب بلد است عشق را تعریف کند و از عشق حرف بزند . (بخش اول) ✍ : علیرضا لطفی 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نادر طالب زاده: خط من خط انقلاب است ▫️موشن آقای نادر روایتی است از زندگینامه نادر طالب زاده که به دلیل زندگی مجاهدانه در عرصه رسانه از سوی آمریکا تحریم شد و پس از مطرح شدن ترور بیولوژیکی وی، سرانجام در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به قافله دوستان شهیدش پیوست. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
هفت سر اژدها.mp3
13.79M
🔘هفت سر اژدها، فرهادی‌تر از فرهادی! ▫️سیاه‌نمایی در هفت سر اژدها ▫️ترویج بی‌قانونی از مهم‌ترین های سریال ▫️ناامید کردن مردم از نیرو های اطلاعاتی و امنیتی به عنوان مکمل تجویز ▫️رده‌سنی به شکلی خام‌دستانه به کار رفته است و اثر دائما در حال مصرف مواد، مشروب و فحشاست. @filmosophy 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘 وقتی در عقیده شیعه باشیم و در عمل مُرجئی! ▪️ یک وقت یک شیعی با یک مُرْجئی با یکدیگر سخت بر سر مسئله‌ عمل مباحثه‏ می‌کردند. مرجئی می‌گفت اساس این است که آدم ایمان داشته باشد، عمل مهم نیست. شیعه می‌گفت ایمان از عمل انفکاک ندارد، اگر عمل نباشد ایمان نیست. مباحثه آنها شدید شد، نه این قانع می‌شد و نه آن. ▫️برای فیصله دادن به نزاع، گفتند اولین کسی که از سر کوچه پیدا شد، از او می‌پرسیم که حق با کدام یک از ماست. اتفاقاً اولین کسی که آمد یک نفر موسیقیدان بود (و به همین تناسب این داستان را در کتاب‏ اغانی‏ نقل کرده است). مرجئی خیلی خوشحال شد که عجب آدم مناسبی پیدا شد و الآن طرف مرا خواهد گرفت. به او گفتند ما چنین مباحثه‏ ای داریم. شیعی گفت: عقیده من این است که عمل از ایمان انفکاک ندارد و سعادت انسان در گرو عملش است. مرجئی گفت: من می‌گویم عمل ارزشی ندارد، سعادت انسان در گرو ایمان و عقیده اوست. عقیده تو چیست؟ ▪️موسیقیدان قدری فکر کرد و گفت: «اعْلای شیعِی وَ اسْفَلی مُرْجِئ». از سر تا کمرم شیعه و از کمر به پایین مرجئی هستم. می‌خواست بگوید من فکرم شیعی است اما در عمل مرجئی هستم. ▫️ما امروز وقتی وارد دنیای شیعه می‌شویم و به خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم خودمان از سر تا قدم مرجئی هستیم. دائماً دنبال بهانه‌‏هایی هستیم بلکه بهشت را با یک بهانه درست بکنیم. می‌گوییم بهشت را به «بها» نمی‌دهند، به «بهانه» می‌دهند. ▪️ علی بن ابی‏طالب علیه السلام از بهشت به «بها» تعبیر می‌کند و می‌گوید «ثمن»، ثمن اعمال شما؛ ولی ما می‌گوییم نه، بهشت را به «بها» نمی‌دهند، یعنی بهشت را نمی‌شود با عمل تهیه کرد و خرید، بهانه ‏ای باید درست کرد. این نوعی گریز از واقعیت به خیال است. ▫️وای به حال ملتی که این جور فکر کند و بگوید بهشت را به «بها» نمی‌دهند ولی به یک بهانه دروغین می‌دهند. وای به حال ملتی که پایه سعادت خود را بر وهم و خیال بگذارد. ▪️ استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۴۰-۳۹ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘نقدی مومنانه بر خط رسانه‌ای غیرمومنانه فرهیختگان/ چرا ایتا را به رسمیت نمی‌شناسید؟ ◽️۱) روزنامه فرهیختگان در تازه‌ترین گزارش خود علیه پیام‌رسان‌های داخلی، با تیتر «دنیای کوچک ایتا» به این پیام‌رسان و مخاطبان گسترده آن نقدی غیرمومنانه کرده است. ◽️فرهیختگان فضای سیاسی - فرهنگی حاکم بر برخی از کانال‌های این‌ پیام‌رسان را به کل فضای تولید محتوا و مخاطبان ایتا تعمیم داده و مدعی شده که در ایتا «هرکس شبیه آن‌ها نباشد، مطرود است!». ◽️۲) فارغ از اینکه ادعای فرهیختگان را می‌توان درباره پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگری همچون توئیتر و اینستاگرام مطرح کرد، خط رسانه‌ای این روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد علیه پیام‌رسان‌های داخلی قابل تامل است! این روزنامه قبل‌تر نیز علیه دو پیام‌رسان داخلی «ایتا» و «بله» نقدهایی غیرمومنانه منتشر کرده بود. ◽️۳) این نقدهای غیرمومنانه علیه پیام‌رسان‌های داخلی که خواسته یا ناخواسته به جریان رسانه‌ای ضدانقلاب کمک می‌کند، درحالی‌ست که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به ولنگاری فضای مجازی هشدار داده‌اند. ◽️بدیهی‌ست که مهم‌ترین راه‌ بسط حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی و نجات دادن مردم از دست تروریست‌های رسانه‌ای، تقویت پیام‌رسان‌های داخلی است. ◽️حال آیا نقدهای غیرمومنانه و دوقطبی‌ساز علیه پیام‌رسان‌های داخلی، آن هم در جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه دشمنان علیه مردم ایران، آب ریختن در آسیاب دشمن نیست؟ آیا این نقد غیرمومنانه منجر به شکل‌گیری دوقطبی کاذب ایتایی و غیرایتایی، در شرایطی که رهبر انقلاب بارها و بارها نسبت به حفظ وحدت و انسجام ملی تاکید کرده‌اند، نمی‌شود؟ ◽️۴) بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در بهمن ماه سال گذشته، ایتا پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان داخلی بوده است. براساس این نظرسنجی ۲۵.۲ درصد از مردم ایران از پیام‌رسان ایتا استفاده می‌کنند. ◽️در واقع فاصله مخاطب ایتا با تلگرام تنها ۱۰.۱ درصد است! همچنین ایتا علاوه‌بر اینکه توانسته است مخاطب خاص خودش را شکل دهد، موفق شده کسب‌‌و‌کارهای مجازی بسیاری را رونق دهد؛ به‌گونه‌ای که گردش مالی آن طعنه به طعنه تلگرام و اینستاگرام می‌زند. ◽️از طرفی دیگر براساس نظرسنجی ایسپا طیف‌های مختلفی از مردم(سِن، تحصیلات و محل زندگی) از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند که موید این گزاره است که «در ایتا همه مثل هم نیستند!». ◽️حال بهتر نیست برادران و خواهران مومن ما در فرهیختگان به‌جای نقدهای غیرمومنانه، «ایتا» را به‌عنوان پیشروترین پیام‌رسان داخلی به رسمیت بشناسند و با تاسیس کانال خود در این پیام‌رسان در جهت تبیین واقعیت‌ها برای مردم و تقویت عقلانیت انقلابی قدم بردارند؟ ✍️حسین غلامی @FarajNezhad110 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
| 💢دوره تربیت مربی سواد رسانه (هفته سوم) 🔻مبانی سواد بصری ▪️دکتر همتیان 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘"گناه فرشته" و تصویرسازی‌های مسموم و متکثر ▪️سریالی که اخیرا در شبکه نمایش خانگی فیلیمو با کارگردانی به نقطه پایان پخش رسید و چهره‌های معروفی چون شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی و...به عنوان بازیگر حضور داشتند، از جهت تبادر یا ارتکازات ذهنی و حیث بسیار حائز اهمیت و قابل بررسی است. جدای از اینکه بحث مافیا را بصورت دراماتیک پشت حوادث‌ اجتماعی به تصویر می‌کشد اما دلالت هایی انحرافی در پی دارد که بدون اسپویل داستان، به نکاتی اشاره می‌کنیم؛ 1⃣ تصویرسازی ضعیف و غافلگیرشده از قانون: در این سریال آن چیزی که خیلی روشن است، ناتوانی قانون و مامور دستگاه قضا از دسترسی به مجرم و کشف و انهدام شبکه مافیاست. همیشه قانون یک یا چند قدم از جرم و خلاف عقب مانده و معمولا غافلگیر می‌شود و جریان تبهکار تا انتهای داستان به تور قانون نمی‌افتد و این جز ضعف و یاس برای جامعه نخواهد افزود و و قضا را تقلیل خواهد بخشید. 2⃣ سلطه سوفیسم وکالت و تولید یاس از اثبات حقیقت: برخی از وکلا در این سریال خرید و فروش می‌شوند و "متین دفتری" هم از وکلای بنام سریال اذعان می کند که "شغل ما ارتکاب جرم نیست بلکه آموزش چگونگی ارتکاب جرم است بگونه‌ای که جرم تلقی نشود". برخی دیگر هم مهره های بقیه بوده و از اثبات حقیقت و پشت صحنه‌های ماجرا عاجزند و پیچیدگی های جرم باعث القای نوعی و ناامیدی از امکان اثبات حقیقت در ذهنیت مخاطب می‌گردد که حتی وکیل‌های متعهد نیز خودخواسته یا ناخودآگاه به عنوان مهره دیگران به بازی گرفته شده و ترسیم واقعیت می‌کنند. 3⃣ خلق زندان بی‌خطر و ملوس و تخطئه قانون: یکی از لوکیشن های پرتکرار و ویژه این سریال، زندان و خصوصا بند زنان است که بگونه‌ای تصویرسازی شده که همه مجرمان انسان های بیچاره یا و موسیقی و هنر و خیاطی و دلسوز هستند. اگرچه درصدی از مجرمان چنین هستند اما این تصویر پرتکرار جز به تعمیم و سپس تخطئه قانون نخواهد انجامید. 4⃣ جولان مافیا و بازی زرگری در خلق جرم: این پرده از ماجرا نیز نشان می‌دهد که پشت صحنه جرایم سنگین و قتل، چیزی جز بازی مافیا نیست. طرفین شاکی و متهم در یک نقشه بزرگتری باهم گلاویز بوده و امتداد دعواهای پشت صحنه، به کنش نمایشی روی صحنه به تعبیر اروین گافمن، ختم شده است. این خلق تصویر از جرایمی همچون قتل و سپس اعدام(خصوصا بعد اغتشاشات ۱۴۰۱) نیز و بدبینانه‌ای را در تحلیل حوادث اجتماعی برای مخاطب القا کرده و از ماجرا را به چالش می‌کشد. 5⃣ کلیشه سازی منفی از حجاب و پوشش: و چادر در این سریال در دوحالت مصرف می‌شود؛ یا در بند زندانی‌ها و خصوصا موقع ملاقات و یا برای طبقه ضعیف و بدبخت جامعه که همسر متهم( زندانی متهم به قتل) و فرزند خدمه (رییس مافیا) باشد. این تصویرسازی نیز در قیاس با پوشش کاملا متفاوت طبقه برتر اقتصادی در ناخودآگاه اجتماعی نقش خواهد بست و به یک هبیتاس و ذهنیت ساخت یافته بدل خواهد شد. 6⃣ تصویر ابزاری یا مردانه از زنان جامعه: هایدگر به خوبی از جهان پساتکنولوژی به تعبیر کرده است. آنچیزی که بعنوان نماد زن در این سریال، از فروزان و مانیا تا فرشته و مهتاب و دخترش و... به تصویر کشیده شد، چیزی جز ابزار و مهره دیگران نبود. در باکلاس ترین وضعیت نیز ضمن حفظ شان ابزاری زن در این اثر، تردد با موتور و صرف و تمرین بوکس در موقع عصبانیت و ادبیات تند و روابط مردانه بود که به چشم می‌آمد. 7️⃣توجیه مدل ارتباطی آزاد و فرازناشویی و بی‌ثباتی خانواده: ارتباط مهتاب و نوید به بهانه وکالت و که رد و بدل می‌شود و همچنین ارتباط حامد و فرشته با چاشنی رویاپردازی که در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی حامد و مهتاب انجامید اما دلیلش بخاطر بحث برای متهم و شاکی، مصادره شد. همچنین روابط ریلکس و همیشگی و صمیمی مشفق با همسر و دختر حامد، مدل ارتباطی ویژه‌ای را طرح‌‌ریزی یا تثبیت می‌کرد که در عرف دینی و حتی امروزی اکثر خانواده های ایرانی پذیرفته و قابل تعریف نیست. ▪️نکته آخر اینکه عنوان القای دوپهلو و پارادوکسیکالی را یدک می‌کشد که حاکی از دیدگاه خاص کارگردان و نویسنده سریال به حوادث می‌تواند باشد. ضمن اینکه عبارتی را که در تمام قسمت های سریال در ابتدا تحت عنوان "بی ارتباطی این ماجرا به حوادث ۱۴۰۱" سرمشق می‌کند، حاوی القا یا ای است که محل تامل است! ✍علیرضامحمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
| 💢آماده سازی کتابخانه انجمن سواد رسانه طلاب جهت استفاده اعضای انجمن، طلاب و دانشجویان رسانه‌ای 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh