eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
4.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با دبیر انجمن: @Mostafagoodarzi ارتباط با دبیر اجرایی و مسئول برگزاری دوره‌ها: @Savade_rasane ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بررسی چرخه انتشار خبر جعلی در 🔻در ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۳، توئیتی در صفحه‌اش گذاشت. که نوشته شده بود: «خبر فوری: در دو انفجار در کاخ سفید باراک اوباما مجروح شده است.» این توئیت در کمتر از ۵ دقیقه ۴۰۰۰ بار مجدد شد، و بعد از آن فراگیر شد و ... 🔹سخنرانی «Sinan Aral» استاد علم داده در Ted درباره اینکه چگونه در عصر اطلاعات جعلی می توانیم از محافظت کنیم؟ @savad_rasaneh
✅وقتی پیام یک به خوبی منتقل می شود. آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت محلی ایران، مجوز استفاده از دامنه‌های com. و net. اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی (IRTVU) را باطل کرد تا ۳۳ دامنه مورد استفاده رسانه‌های جبهه مقاومت و ۳ وب سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کند. 🔻وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در توجیه این اقدام خود که نقض آشکار آزادی بیان محسوب می‌شود، بیانیه‌ای را صادر و در آن مدعی شد: «اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های مختلف بر اساس قانون و به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا توسط آنها صورت پذیرفت»! این تصمیم ناشی از تأثیرگذاری بالای رسانه‌های مقاومت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. طی سال‌های اخیر، این رسانه‌ها به ویژه در ایران، یمن و عراق عملکرد چشمگیری در انعکاس وقایع و رخدادهای منطقه داشته‌اند. 🔹اسامی برخی از سایت‌های مسدود شده بدین ترتیب است: «العالم»، «پرس تی وی» و «الکوثر» (ایران)، «لؤلؤه» (معارضه بحرین)، «المسیره» (یمن)، «النباء» (معارضه عربستان سعودی)، «فلسطین الیوم» (فلسطین)، «الصراط (لبنان) پایگاه های خبری اینترنتی عراقی نیز شامل «الفرات» (جریان حکمت ملی) ، «آسیا» (کنگره ملی عراق)، «النعیم» (دفتر آیت الله یعقوبی (حزب فضیلت اسلامی))، «کربلاء» (تولیت آستان عتبه حسینی، «آفاق» (حزب الدعوه اسلامی عراق)، «کاف» (کتائب حزب الله عراق) ، «مسار اول» (حزب الدعوه اسلامی تشکیلات داخل)، «الإشراق» (کنگره ملی کردهای فیلی (شیعه))، «الاباء» (کتائب حزب الله عراق)، «الانوار» (ویژه شعائر حسینی) و روزنامه «المراقب العراقی». @savad_rasaneh
ویژه‌نامه رمز‌ارزها (2).pdf
1.44M
🔰درباره پول مجازی، رمز ارزها و بیت کوین چه می دانید؟ 🔸پول مجازی و چالش های فقهی پیش رو 🔹حکم خرید، فروش و استخراج پول رمز پایه دیجیتال 🔻مبانی فنی، مالی و فقهی پول رمزنگاری شده «بیت کوین» ◾️نگاهی به رمز ارزها از پنجره فقه اسلامی و ... در ویژه نامه رمزارزهای افق حوزه منبع: هفته نامه افق حوزه @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش جالب مجری انگلیسی به توقیف رسانه‌های ایرانی: آمریکایی ها مثل دزد دریایی، سایت های ایرانی را دزدیدند همانطور که طلای ونزوئلا و نفت سوریه را سرقت می کنند! 💢"ریچارد مدهرست" مجری انگلیسی شبکه راشاتودی و پرس تی وی در واکنش به انسداد دهها خبری توسط دولت آمریکا: 🔺"اگر دولت تلاش می کند شما را ساکت کند مطمئن باشید که کار درستی انجام می دهید" @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲شبکه های اجتماعی از کجا آمدند؟ 🔹روز سی‌ام ژوئن را روز جهانی شبکه های اجتماعی نام گذاری کرده اند. ایده نام گذاری این روز برای اولین بار سال 2010 رقم خورد. شبکه‌های اجتماعی بدلیل انتشار لحظه‌ای اطلاعات، تأثیر شگرفی در زندگی انسانها گذاشته‌اند و این تأثیرگذاری روزبروز بیشتر میشود. حضور این شبکه‌ها با فرصت ها و تهدیدهایش در تمامی مسائل جامعه؛ اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی صورت گرفته است. @savad_rasaneh
✅پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ع) برگزار می‌کند: بیست و سومین جشنواره بین‌المللی پژوهشی 🔷بخش ویژه با موضوع دین، دین‌داری و ✳️محورهای همایش: کلیات و مبانی آموزه‏‌های دینی و فضای مجازی تبلیغ، آموزش‌های دینی و فضای مجازی خانواده، تربیت دینی و فضای مجازی جهان اسلام، انقلاب اسلامی و فضای مجازی تعاملات ادیانی و فضای مجازی نحوه ارسال چکیده و مقالات: 🌐سایت جشنواره: http://hamayesh.miu.ac.ir/din/fa/ ☎️ تماس: 02532133382 02532133363 @savad_rasaneh
📝 به مناسبت روز قلم آنچه که برای کشور ما و برای عناصر فرهنگی مهم است، گسترش کیفی فرهنگ است. یعنی تربیت شاعر، نویسنده، هنرمند و تربیت کسانی که بتوانند تولید هنری کنند و پایگاه هنری را پیش ببرند. اینها لازم است. با تشویق هنرمندان، با شناختن استعداد‌ها، با باز‌کردن میدان کار برای آنان. مقام معظم رهبری ۱۳۷۵/۶/۲۸ 📚 کتاب دغدغه‌های فرهنگی/ فصل سوم/ فرهنگ و هنر ایران و انقلاب / انتشارات صهبا @savad_rasaneh
✅ایده تحولم آرزوست شنبه با یکی از دوستان قدیمی پیام رد و بدل می‌کردیم. در اثنای بحث به مسائل تربیتی بچه‌ها رسید. گفت: "چند روزی است تلویزیون، دودکش 2 رو داره پخش می‌کنه. بخشهائی از قسمت اولشو دیدم، مناسب بچه ها و حرمت خانواده نبود. مجبور شدم یه جوری سر بچه‌ها رو گرم کنم و نذارم ببینند. "برام جالب بود، فصل اول و حتی بخش دومش که با نام پادری پخش شد، سریالی خوش دست و در چارچوب بود ولی حالا همان نویسنده، کارگردانی رو هم (بجای محمدحسین لطیفی در دو سریال قبلی) بعهده می‌گیره و بعد... اگر نگیم از اول انقلاب، حداقل 27 ساله که رو خودی‌ها یا همان‌ها که پای راست‌شان را در زمین انقلاب می‌دانیم اداره کرده‌اند، پس چه شده است که بعد از نزدیک به سه دهه، تلویزیون حتی از سالهای اولیه این سه دهه هم برای خانواده‌ها امن نیست و باید حتما در خانه ممیزی کنند و بعد بچه ها رو پای تلویزیون بنشانند. تلویزیون بیشتر از اینکه در همه این سالها با یک ایده تحولی حرکت کند در دام روزمرگی‌ها افتاده بطوری که سالهاست درگیر پرکردن آنتن به هر طریقی است. حداقل و فقط سالی هزار قسمت سریال باید توسط سیمافیلم برای شبکه ها آماده یا مجوز آماده‌سازی اش صادر شود فلذا همچنان لنگ نان شب است. ورودی نیروی انسانی تلویزیون با گزینش سفت و سخت، سعی می‌شود از باصطلاح خودیها جذب شود. لذا نیروی انسانی وارد شده در رسانه نیز مهر تائید نظام را خورده است؛ اما در کدام بخش؟ بجز معاونت سیاسی، در سایر بخشها غالبا دور از آنتن و با فاصله معنادار از گروههای برنامه‌ساز و یا حداکثر مشارکت در ساخت برنامه‌های جیم و دال و... شهریور سه سال پیش یکی از بزرگان نظام در دیدار با مدیران می‌فرمودند (نقل به مضمون و با سانسور اسامی): پخش صحبتهای فلان اندیشمند برجسته اسلامی یا بهمان مفسر قرآن برای استفاده در آنتن تلویزیون خوب است ولی بدانیم اگر این صحبتها ترجمه به متن‌های اقتباسی و نمایشی نشود، بیننده عام تلویزیون رغبت کمتری به دیدن آن می‌کند و تقریبا اینگونه صحبتها بسیار کم مورد توجه مخاطب توده قرار می‌گیرد...در این رده چقدر نیروی تراز و کارآمد تربیت شده است؟ اصلا این تربیت، کجای دستورکارهای رسانه است؟ رسانه در همه این سالها اداره شده است، شاید به نسبت بودجه و درگیریهای دیگرش هم بد اداره نشده باشد ولی این مسیری که می رویم شاید برای برخی نان داشته باشد (که دارد... مثل اینکه خوب هم دارد) اما برای ، آبی بهمراه ندارد. در حقیقت، درست است که اداره کلان رسانه و حتی جذب نیرو در قسمتهای سیاستگذاری و بدنه کارشناسی ستادی با فرمولهای غربالگری انقلابی سامان یافته است، اما همچنان از طریق درپشتی بدون غربال و حساسیت لازم در حال تامین است؛ و چون همیشه لنگ آنتن هستیم لذا با غمض عین و فروکاستن شدید و غلیظ انتظارات، از آن گذشته و می‌گذریم. ، در همه این سالها بدون کوچکترین نشانه از داشتن ایده تحولی فقط اداره شده است؛ یعنی نیروهای اصلی و صفی که با استاندادهای حرفه‌ای رسانه هم منطبق باشند، کمتر در مجامع رسمی رسانه (مثل دانشگاه صدا و سیما) یا مجامع ضمنی تربیت نیرو (مثل گروههای برنامه‌ساز) رشد پیدا کرده‌اند. نیروهای خوب انقلابی نیز یا از نظر عده، تعداد قلیلی هستند یا در فضای حرفه‌ای رسانه و اتمسفر حاکم، شبیه بقیه شده‌اند. بعد از بیست و هفت سال (اگر نگوئیم چهل سال)، همچنان مشغول کارهای ضربتی و تند و سریع و "در برهه حساس کنونی" هستیم و هنوز به ایده تحولی و اجرای آن نرسیده‌ایم. حتی ایده‌های فاخری مثل جوانگرائی دستخوش بازی‌های مدیریتی و کش و واکش‌ها و سهم‌خواهی‌ها شده است و ذیل فکرهای سطحی دست و پا می‌زند تا شاید جوانمرگ نشود ...... 📝 مصباح الهدی باقری کنی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) @savad_rasaneh
✅لزوم انتشار تصاویر بدون روتوش نروژی ها در اینستاگرام: 🔹پنج روز پیش در نروژ قانونی وضع شد که ازین به بعد همه ها، اینفلوئنسرها و واینرها یا به زبان خودمانی ترش همه کسانی که برای خودشان فالوئری در و اسنپ چت و دست و پا کرده اند باید عکس های شان را بدون ادیت و روتوش و نچرال بارگذاری کنند یا اگر صورتی را با نرم افزار خوشگل میکنند، لبی را پروتز میکنند، کمری را باریک میکنند و پوستی را صاف تحویل مخاطب می دهند و در یک کلمه خودشان را زیبا می کنند باید بدون روتوش همان تصویر زیبا شده را به همراه همان عکس به مخاطب نشان دهند. در غیر اینصورت ابتدا باید جریمه نقدی بدهند و بعد بروند زندان! می دانید چرا؟ 🔸به استناد همان مقاله در کشور آزاد که مردمش دومین درامد سرانه بالا را در دنیا دریافت می کنند، انتشار این تصاویر موجب ، و پایین آمدن مخاطبین می شود. می دانید چرا؟ 🔻چون وقتی منفعل و بی دفاع (بزرگ و کوچک هم ندارد!) عکس های پرطمطراق و دلبرانه آقای خوشتیپ یا خانم جذابی را می بیند، باید کوهی از را تحمل کند تا به استانداردهای تحمیلی بیرون آمده از همین عکس ها برسد! حساب کنید چند میلیون پسر، دختر، مرد یا زن در سراسر دنیا چنین رنجی را برای رسیدن به این شاخصه های کاذب زیبایی تحمل می‌کنند تا سبد این افراد سنگین تر شود و پول بیشتری به جیب بزنند. 🔺ای کاش ما هم می ایستاد جلوی کسانی که کاخ خوشبختی شان را رو روی اعتماد بنفس خورد شده فالوئرهای از همه جا بی خبر و روی مشکلات روحی و جسمی و نوجوان بنا کرده اند. کاش جلوی کاذب رسانه ای گرفته شود...... 📝 محمد امین حسام - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و مدرس سواد رسانه @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گسترش فساد شبکه نمایش خانگی با کوتاهی صداوسیما و ارشاد 🔹ماجرای محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی و نظارتی که بر آن وجود ندارد پایانی ندارد. هربار که تازه‌ای منتشر می‌شود، باید منتظر موج جدیدی از اعتراضات باشیم. اعتراضات درستی که از سوی مخاطبان این آثار است. 🔹همه این اتفاقات در حالی می افتد که از طرف دیگر ظاهرا دعوای و وزارت ارشاد در خصوص شبکه نمایش خانگی تمامی ندارد! 🔹این نابهنجاری‌ها و محتواهای نامناسب کار را به جایی رساند که برای مدتی صدور مجوز تولید سریال از طرف لغو شد. 🔹حالا که بناست صفر تا صد کار تولید و پخش برنامه‌ها در بر عهده ساترا باشد، از این به بعد باید دید که آیا زمان ترویج و اشاعه فساد به شکل‌های گوناگون به پایان رسیده یا ساترا مغلوب پلتفرم‌ها می‌شود و آنها همچنان فضای شبکه نمایش خانگی را به نفع خود جلو می‌برند؟ 🔹نکته قابل توجهی که در این باره مورد توجه قرار نمی‌گیرد، موضوع است. چیزی که در کشورهای غربی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدتی است که در ایران نیز باب شده ولی هیچ سنخیتی با جامعه دینی و فرهنگ ما ندارد. منبع: فارس @savad_rasaneh
انا لله و انا الیه راجعون با کمال تأسف و تاثر به اطلاع می‌رساند فاضل ارجمند، عضو سابق هیئت مدیره انجمن سواد رسانه و استاد سواد رسانه آقای محمد حسین فرج نژاد، در اثر سانحه تصادف به همراه فرزندان و همسرشان در گذشتند. ایشان از جمله محققین و پژوهشگران برتر کشور در حوزه سواد رسانه بودند و آثار فاخری همچون «دین در سینمای شرق و غرب» و «اسطوره‌های صهیونیستی سینما» از خود به یادگار گذاشتند. امید است خداوند متعال به برکت این ایام عزیز، ایشان را غریق رحمت کرده و در بهشت برین جای دهد. @savad_rasaneh
🛑 تشییع استاد انقلابی، محمدحسين فرج‌نژاد تا دقایقی دیگر 🔹تا دقایقی دیگر امروز ساعت ۱۹:۵۰ (۳۰ تیرماه ۱۴۰۰) از مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(علیها سلام) 🔹اقامه نماز بر پیکر در حرم مطهر انجام خواهد شد. 🔹نخستین مراسم بزرگداشت: امشب(۳۰ تیرماه ۱۴۰۰) بعد از نماز مغرب و عشا مسجد مدرسه معصوميه @savad_rasaneh
◾️السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🕋نماز لیلةالدفن برای فاضل ارجمند مرحوم استاد فرج‌نژاد و خانواده‌اش یادمان نرود. دو رکعت است: رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر بعد از سلام نماز بگویید: اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر: محمدحسین ابن علی خدیجه بنت محمدرضا علیرضا ابن محمدحسین محمدرضا ابن محمدحسین مطهره بنت محمدحسین 🔹انشاالله این استاد انقلابی و خانواده در این شب جمعه و شب اول قبرشان میهمان سفره سیدالشهدا(ع) باشند. @farajnezhad110 @savad_rasaneh
باسمه تعالی 🔸مراسم بزرگداشت اندیشمند متعهد حوزوی مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد توسط دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با همکاری نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی در قم به صورت مجازی در یک شنبه مورخ ۳ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۲۱.۳۰ تا ۲۲.۳۰ برگزار می شود. 🔸بر اساس این گزارش، سخنران این مراسم آیت الله ابوالقاسم علیدوست ابرقویی، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم خواهد بود و حاج عباس حیدرزاده نیز در این جلسه به مداحی خواهد پرداخت. 🔸گفتنی است، این مراسم بزرگداشت به همت دفتر قم مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج رسانه، قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی، خبرگزاری رسا، خبرگزاری حوزه، قرارگاه فضای مجازی بسیج و سازمان فضای مجازی سراج ، برگزار خواهد شد. 💠علاقه مندان می توانند این مراسم را از بسترهای زیر مشاهده کنند: 🔹 https://www.skyroom.online/ch/rcmajlis/rcmajlis کانال های روبیکا 🔹 https://rubika.ir/tablighmajay 🔹 https://rubika.ir/basiratqom @savad_rasaneh
📱واتس آپ محبوب‌ ترین پیام‌رسان ایرانی هاست 🔹نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می دهد، 71.4 درصد از افراد بالای 18 سال از پیام رسان استفاده می کنند. با 53.1 درصد در رتبه دوم و با 40.4 درصد در رتبه سوم قرار دارد. 8.6 درصد از افراد بالای 18 سال از روبیکا، 5.1 درصد از سروش و 3.1 از ایتا استفاده می‌کنند. @savad_rasaneh
🌺🌸 فرا رسیدن عید الله الاکبر، عید اکمال دین و اتمام نعمت، بر همه عاشقان علی علیه السلام مبارک باد. به همین مناسبت به معرفی چند کتاب می پردازیم که می توانید به عنوان عیدی به دیگران هدیه دهید: 🔹انسان 250 ساله بیانات درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد. 🔺الْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب نویسنده: علامه امینی ناشر: موسسة الاعلمی للمطبوعات الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی. کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده است. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. 🔸مسیح اسلام نویسنده: علی قهرمانی ناشر: کتاب جمکران کتاب مسیح اسلام گام به گام و درقالب روایات و داستانک و با بیانی ساده و قابل فهم به بیان فضائل علی (ع) در منابع اهل سنت می پردازد. این کتاب پس از مطالعه، تحقیق و پژوهش از ۳۰۰ منبع اهل سنت به چاپ رسیده است. 🔹غدیر، معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت نویسنده: علی صفایی حائری ناشر : لیلة القدر داستان غدیر و تاریخ غدیر، از عظمت غدیر و ضرورت ولایت و ریشه ای بودن این مساله خبر می دهد. این نوشته به تحلیلی از ولایت و زیربنا و پایه های آن، ضرورت ولایت و هدف از این ولایت و رهبری و گام های رسول نسبت به این ولایت و رهبری می پردازد. 🔸 آسمان چهارم (رمانی درباره غدیر خم) نویسنده: فریبا کلهر ناشر : قدیانی کتاب «آسمان چهارم» داستان بلندی درباره غدیر و اتفاق بزرگ آن است. در این اثر که به قلم فریبا کلهر به نگارش درآمده، خیال و واقعیت به هم پیوند می‌خورند و داستانی از گونه‌ای دیگر درباره غدیر خلق می‌شود. 🔹 حماسه غدیر نویسنده: محمد رضا حکیمی ناشر: دلیل ما کتاب حاضر حاوی شرح، نقد و تفسیری است بر کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نوشته «عبدالحسین امینی»، که طی آن حادثه غدیر و تعریف آن از دیدگاه شیعه و سنی به تفصیل بیان شده است. 🔺کتاب مخفی نویسنده: مجید پورولی ناشر:کتاب جمکران «کتاب مخفی» با هدف آشنایی دقیق تر با واقعه بزرگ غدیر و حواشی آن به نگارش درآمده است. این رمان در قالب شرح سفر یک ایرانی به مدینة النبی برای دیدار با پیامبر اکرم(ص) از رازهای اواخر عمر مبارک ایشان و اتفاقات سیاسی پشت پرده آن دوران پرده بر می دارد. 🔸حدیث غدیر و مسئله امامت نویسنده: استاد شهید مطهری ناشر: انتشارات صدرا این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شده‌است. 🔹گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر نویسنده: محمد باقر انصاری ناشر: دلیل ما در كتاب حاضر با يادى از عظمت مراسم سه روزه ى غدير در تاريخ اسلام، گزارشى به صورت لحظه به لحظه با تمام جزئيات واقعه ى غدير در قالب داستانى تقديم مى شود؛ تا غدير را آنگونه كه واقع شده بياموزيم و به نسلهاى آينده بسپاريم. و ... @savad_rasaneh
▪️مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد (ره) ▪️سخنران: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه ▪️مداح: حجت‌الاسلام جباری 🕒زمان: جمعه، هشتم مرداد، از ساعت 19 الی 20 پخش زنده مراسم از صفحه: b2n.ir/a20504 ◾️از طرف جمعی از نهادهای حوزوی، فرهنگی و رسانه ای. @savad_rasaneh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلیمن دکتر خسروپناه در مراسم مجازی بزرگداشت طلبه مجاهد و اندیشمند، استاد محمد حسین فرج‌نژاد @savad_rasaneh
⁉️ شبکه خانگی کدام «خیر فرهنگی» را «توزیع» می کند؟! 🔹شبکه خانگی دیگر نامی آشنا در میان همه خانواده ها است و با توسعه تکنولوژی های ارتباطی و گوشی های تلفن هوشمند و اینترنت همراه، دیگر کمتر کسی است که به فیلم ها و سریال های شبکه خانگی دسترسی نداشته باشد. «دسترسی»، کلمه ای که اگر معادل عدالت گذاشته شود، می تواند لذت بسط عدالت فرهنگی را در توسعه شبکه خانگی برای ما به همراه آورد اما آیا عدالت، فقط «دسترسی» است؟!!! آیا همین دسترسی ما را با مسئولیت های دیگر مواجه نمی کند؟!!! شبکه خانگی از ابتدا با این توجیه که بینندگان اندک و عمدتا از طبقات اجتماعی-اقتصادی خاص دارد، مرز های سانسور و آزادی رسانه ای را کمی بازتر گرفته بود. شاید این توجیه در ابتدا قابل پذیرش بود اما اکنون، با پرداخت مبلغ نسبتا ارزان و یا تماشای این سریال ها در وب سایت های رایگان و حتی دیدن عمده آن ها در اینستاگرام، دیگر نمی توان گفت که عموم مردم این سریال ها را نمی بینند. «گیسو»، «دراکولا»، «سیاوش»، «زخم کاری»، «ملکه گدایان»، «مردم معمولی»، «می خواهم زنده بمانم» سریال های این روزهای دو شبکه خانگی اصلی کشور هستند. سریال هایی که بسیاری از خانواده ها (به معنای واقعی خانواده) نمی توانند در کنار یکدیگر این سریال ها را ببینند. عشق های مثلثی، روابط آزاد، شوخی های جنسی، کلمات رکیک، قتل، خونریزی، ترس و ... در اکثر این سریال ها دیده می شود. پیشتر در مورد آسیب شناسی این دست سریال ها و شبکه خانگی حرف های زیادی زده شده است اما اکنون هدف، بررسی این وضعیت از پنجره عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی به دنبال بسط عدالت در عرصه فرهنگ است و پرسش اصلی آن بررسی ماهیت خیرات و مواهب فرهنگی است که قرار است در جامعه توزیع شود. بخش عمده ای از این توزیع در اختیار رسانه هاست. از رسانه ملی گرفته تا VOD هایی که از آن ها صحبت شد. دامن زدن به دعواهای مربوط به سانسور و اختلافات میان وزارت ارشاد و ساترا و اینکه آیا باید در یک سریال مشروبات را نشان دهند یا خیر، از مصادیق بارز تقلیل موضوع است. پیش از همه این سوال ها و دعواها، باید تکلیف این مسأله روشن شود که ساختار رسانه ای ما در تمام ابعادش و ذیل همه ابزارها اساسا به دنبال توزیع چیست؟ اگر در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع ثروت و در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع قدرت می شود، در عدالت فرهنگی که رسانه بار بزرگی از آن را بر دوش دارد، صحبت از توزیع چه «خیر»ی است؟!!! فرهنگ عرصه تبلور ایده ها، خلاقیت ها، طرز تفکر ها، و در نهایت کنش های فرهنگی است. هرچند بخشی از این مقوله های فرهنگی از مسیر محیط و وراثت ساخته می شود اما قسمت عمده ای از آن ها توسط رسانه ها نهادینه خواهد شد. ساختار رسانه ای جامعه و در ذیل آن ها شبکه خانگی اساسا به دنبال ساختن چه نوع و چه کیفیتی از این مقوله هاست؟ این پرسش اصلی، دقیقا می تواند راهبرد اصلی رسانه ای ما ذیل عدالت رسانه ای و عدالت فرهنگی را روشن کند. یکی از بهترین راه های نادیده انگاشتن این پرسش اصلی، تقلیل موضوع و تنزل مشکلات محتوای رسانه ای به سطح سانسور و .... است. این دست نگرانی ها البته لازم و به عنوان راهکارهای موضعی و موقت قابل تأمل است اما مادامی که از «خیر فرهنگی» که نهاد رسانه به دنبال «توزیع» آن است، صحبت نشود آش همان آش است و کاسه همان کاسه...! ✍️احمد اولیایی - دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع) @savad_rasaneh
🔰سخن‌نگاشت | در زمینه کار تبلیغاتی و رسانه‌‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم 🔻رهبر انقلاب: دشمنان ما امروز بیشترین تحرک شان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم است، تبلیغات رسانه‌ای است برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند. ما در این زمینه ضعف داریم. در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی تر و هوشمندانه تر عمل بکنیم. ۱۴۰۰/۵/۱۲ 🏷 بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران 💻 @Khamenei_ir @savad_rasaneh
🔺️ خانه مطبوعات قم با همکاری بسیج رسانه برگزار می کند: 🗒️ آموزش خبرنگاری 🗒️ 🔸️ خانه مطبوعات قم در نظر دارد با همکاری سازمان بسیج رسانه یک دوره آموزش خبرنگاری برگزار نماید. 🔸️ این دوره شامل سرفصل های مورد نیاز خبرنگاری مقدماتی بوده و علاقمندان می توانند جهت اطلاع از جزئیات بیشتر و ثبت نام با شماره ۰۹۳۳۳۴۴۷۹۵۲ در پیام رسان های ایتا یا واتساپ ارتباط بگیرند. 🔸️ شرکت کنندگانی که با موفقیت این دوره را طی کنند ضمن دریافت مدرک معتبر ، به رسانه های استان جهت همکاری معرفی خواهند شد. 💠 @brqom_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا در دنیا بی‌قانون اداره می‌شود؟ 🔹نگاهی گذرا به شیوه حکمرانی کشورهای مختلف دنیا در اینترنت منبع: خبرگزاری فارس @savad_rasaneh
✅ طراحان جنگ نرم چگونه بر افکار عمومی مسلط می‌شوند؟ دکتر معصومه نصیری، معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و مدرس سواد رسانه‌ای در یادداشتی در گروه فرهنگ و اندیشه خبرگزاری مهر، به مساله و چگونگی کارکرد آن پرداخته است. 💢در جنگ نرم دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ▫️جنگ نرم در پی «تغییر قالب‌های ماهوی جامعه و ساختار سیاسی» آن است. ▫️جنگ نرم اساسا «آرام، تدریجی و زیرسطحی» است. ▫️در جنگ نرم، طراحان «تصویری شکست‌خورده، ناامید و مأیوس» ارائه می‌دهند . ▫️جنگ نرم از آنجا که به‌آرامی رخ می‌دهد، «پایدار و بادوام» نیز هست. ▫️جنگ نرم «آسیب محور» است. ▫️جنگ نرم «تضادآفرین» است. ▫️جنگ نرم «تردیدآفرین» است. ▫️جنگ نرم «احساسات را درگیر می‌کند.» 💢اما راهکار رسانه‌ای جهت شکست این مواجهه شناختی چیست؟ همواره درباره شیوه‌های طرح‌ریزی رسانه‌ای رسانه‌های معاند برای ایجاد تغییر در ادراکات و تفکرات مردم سخن گفته‌ایم، اما ایراد کار کجاست که همواره آن شطرنج‌باز ماهر که یک قدم جلوتر از برنامه‌های اشاره شده باشد، نیستیم. ▫️باید روایت‌ساز باشیم. ما در روایت سازی رسانه‌ای کمیتمان می‌لنگد. ▫️سوژه ها و موضوعات اصلی و فرعی را درست تشخیص دهیم. ▫️سرگرم نشویم. ▫️طرح‌ریزی آفندی و پدافندی داشته باشیم. ▫️انعکاس صدای مردم و مشکلات کشور برای حل آنها باشیم. رسانه‌های ما عمدتا انعکاس صدای مسئولان و دستگاه‌ها هستند تا صدای مردم. ▫️به موضوعات ملی، سطحی و جریانی نگاه نکنیم. و در نهایت اینکه امروز به معنای واقعی کلمه در میانه جنگ شناختی و رسانه‌ای تمام عیاری قرار داریم که وقتی در کنار برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی داخلی قرار می‌گیرد، به علت نداشتن اکثر مخاطبان، تبدیل به تیری زهرآگین برای افکار عمومی می‌شود که با هیچ پاک‌کنی نیز نمی‌توان آن را پاک کرد. امروز «» ضرورتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، باید روز به روز شاهد تلفات کشنده آن باشیم. کاش تا دیر نشده کاری کنیم. متن کامل را اینجا بخوانید. @asrehooshmandi @savad_rasaneh
◼️قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» ▪️فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و همه ارادتمندان و عاشقان خاندان عصمت و کرامت تسلیت عرض میکنیم. @savad_rasaneh