#دکوپاژ | #تحلیل
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
🔻با حضور:
ناقدان و تحلیلگران سینما
⏱ زمان: سهشنبه 19 دی ماه، ساعت 15:30
📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب
جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید:
@mg1370
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
May 11
🔘پذیرای طرحهای تولید فیلم و سریال در حوزه فلسطین هستیم.
▪️رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر رسالت سنگین رسانه ملی در بازنمایی حقایق فلسطین، گفت: از تهیهکنندگان و برنامهسازان؛ چه همکاران داخل سازمان و چه مجموعه گسترده تهیهکنندگان تلویزیون و سینما درخواست و به ایشان اعلام آمادگی میکنم که صداوسیما پذیرای طرحهای تولید فیلم و سریال در حوزه فلسطین است.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘معلمبلاگرها؛ تهدید جدید مدارس
▪️گزارش زیر شرح حکایت ظهور معلمبلاگرها در نظام تعلیم و تربیت کشور است و تأثیری که این پدیده بر کودکان و نوجوانان باقی میگذارد.
▪️معلم بلاگر ! معلمانی که بهعنوان محرم اسرار و معتمد خانوادهها و دانشآموزان به کلاس درس پا میگذارند و با انگیزههای مادی حرمت این حریم امن را میشکنند.
▪️معاون اجتماعی پلیس فتا به معلمبلاگرها هشدار میدهد که اگر حریم خصوصی و حقوق کودکان در فیلمهایی که در فضای مجازی منتشر میکنند رعایت نشود، امکان شکایت خانواده دانشآموزان از این افراد وجود دارد.
این معلمبلاگرها که در مدارس متوسطه تدریس میکنند و دانشآموزان نوجوانشان را به بازی میگیرند برای همراهی بیدردسر شاگردانشان ترفندی زیرکانه دارند و برای جلوگیری از بازخواست شدن دانشآموزان بهدلیل استفاده از تلفنهمراه در مدرسه، از اختیارات خود بهعنوان معلم استفاده میکنند و محتواهای تولیدشده را ابتدا در پیج خود منتشر میکنند و دانشآموزان نوجوان تشنه شهرت و دیدهشدن با بازنشر این محتواهای پربیننده در پیجهای اینستاگرامی خود، سهمشان را از این بازی دو سر برد! برمیدارند.
▪️آموزش و پرورش به هیچ معلمی مجوز آموزش در فضای وبلاگی را نداده و شبکه شاد تنها بستر امن و شناسنامهدار برای تعامل معلمان با دانشآموزان است.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 اگزیستانسیالیسم هالیوودی یا حقیقت به سبک غزه و کرمان؟!...
▪️روزی جنگ جهانی دوم و ویرانی ژاپن، روزی ویرانی ویتنام، روزی ویرانی ایران، و روزی ویرانی غزه ، همگی به زعم هالیوود و سردمداران پروپاگاندای صهیونیستی _ آمریکایی تصمیمات در لحظه منحصر به زمان خود است و چاره ی جز این نبوده فلذا قابل توجیه و چه بسا قابل تقدیر باشد ...!
▪️ولی آیا با تغییر ذائقه مخاطب ، حافظه تاریخی بشر نیز تغییر وی کند؟ آیا وجدان بشری خموش و خفته با نهیب جنایات مشابه بیدار نخواهد شد؟
▪️امروز #کرمان در کنار #غزه نشان داد که قصه بافی هالیوودی به غیر از انگشت شمار غرق شدگان در سیل تبلیغاتی دشمن را به همسوی وا نمی دارد و با صرف میلیون ها دلار فقط بر حُمق احمق ها افزوده می گردد
▪️چه فیلم صد میلیون دلاری اوپنهایمر کریستوفر نولان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آمریکا در جنگ جهانی دوم و چه فیلم نجات سرباز رایان، هفتاد میلیون دلاری استیون اسپیلبرگ برای قهرمان جلو دادن آمریکا، نقشه نخ نما شده و تاریخ مصرف گذشته آمریکا است وگرنه دیگر شاهد حرکت هر روزه بسیج لندن و پاریس نبودیم...
▪️برای مشاهده تحلیل دقیق و جامع فیلم سینمایی اوپنهایمر، تهیه شده به همت گروه جهادی فرهنگی مبنا به لینک زیر مراجعه کنید👇
https://aparat.com/v/jwsYp
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تلهی کلیک
▫️وقتی کلیککردن از محتوا مهمتر میشود
تلهی کلیک (clickbait) متن یا پیوندی است که برای فریب دادن، برانگیختن احساسات یا گمراه کردن مخاطبان طراحی شده تا آنها را به قلاب بیندازد و به سوی یک محتوای آنلاین معین بفرستد.
استفاده از تیترها و مطالب اغراقآمیز و تحریککننده احساسات از هنگام شروع به اصطلاح «روزنامهنگاری زرد» در قرون نوزدهم سابقه دارد، اما گسترش دنیای دیجیتال و شبکههای اجتماعی استفاده از آنها را در قالب «تلهی کلیک» فراگیر کرده است. در این مورد مانند شکلهای قدیمی روزنامهنگاری زرد هدف این است که از هر روشی که لازم است (حتی فریبکارانه) برای جلب توجه مخاطب استفاده شود.
وبسایتهایی که از «تلهی کلیک» استفاه میکنند، معمولا به گرفتن کلیک بیش از اطلاعات و محتوای باکیفیت اهمیت میدهند. به عبارت دیگر آنها اهمیتی به تلف کردن وقت مخاطبان با محتواهای بیمایه نمیدهند.
✍ ترجمه دکتر ملائک
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘ساختارهای اجتماعی شناختی به عنوان بازنمایی شناختی افراد از شبکه های اجتماعی تعریف می شود.
▪️این ساختار بر ادراک فردی تأکید دارد، به طوری که هر فرد ایده خود را از پویایی رابطه بین دیگر بازیگران در یک شبکه اجتماعی معین دنبال می کند. غالباً بین تصور بازیگر و ساختار واقعی شبکه تناقضاتی وجود دارد، برای مثال، برخی افراد درک دقیقی از اینکه چه کسی می داند و تا چه اندازه ندارند.از طرف دیگر،میتوان تصوری منحرف از شبکه داشت و معتقد بود که برخی از اتصالات شبکه نزدیکتر از آنچه هستند، که تصور می شود.
▪️ با تکیه بر این ایده، کاسیارو (1998) پیشنهاد می دهد افراد در دقت ادراک شبکه، که به عنوان توانایی فرد برای درک صحیح پویایی غیررسمی بین او در یک گروه تعریف می شود، متفاوت هستند.
▪️دقت ادراک شبکه را می توان به دو سطح کلی تقسیم بندی کرد: ۱_محلی و۲_ جهانی.دقت ادراک شبکه محلی به درک فرد از روابط مستقیم خود با دیگران در یک شبکه اجتماعی اشاره دارد و دقت جهانی به درک فرد از مجموعه کامل روابطی که همه اعضای یک شبکه اجتماعی را به هم مرتبط می کند می پردازد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
🔘خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ!!
▪️در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی
▪️نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشههای مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگکردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پررنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاههای امام خمینی در عرصهای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاهداشتن ویژگیها و برجستگیهای امام»، «خلافگویی پیرامون برخی از جریانها»، «پردهپوشی و نهانکاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد.
▪️ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391
▪️معرفی کتاب «روایتهای ناروا؛ مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی»
خرید کتاب «روایت های ناروا»
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📌 رابطه تنگاتنگ علوم شناختی و رسانه
📎 علوم شناختی کمک میکند تا رسانه زبان مخاطبانش را بهتر بشناسد و فرآیند جذب و متقاعدسازی را بهبود ببخشد. در واقع از آن منظر که علوم شناختی با ذهن مخاطب در ارتباط است و رسانه نیز اساسا در راستای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب و تصاحب آن اقدام میکند، لذا علوم شناختی و رسانه رابطهای تنگانگ با یکدیگر دارند.
🖇 برای همین است که هر چه رسانهها، کنشگریها، سیاستگذاریها و فعالیتهای خود را بر مبنای اصول مبتنی بر علم شناختی قرار دهند، میزان تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خواهند داشت؛ چه در حوزه موفقیت در سیاستگذاریها و تزریق اندیشه و چه در جهت مدیریت بهتر افکار عمومی جامعه.
🖌 محمد جوانی
📖 علوم شناختی در جنگ شناختی، ص ۱۱
#علوم_شناختی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘اینم جواب کسایی که میگن چرا این همه آدم نمیرید غزه کمک کنید
نکنه میترسید؟؟؟؟
جواب روشنه
پوتین رو بیار 😂
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘اصرار عجیب شبکههای بیگانه بر پرهیز از توصیف تروریستی برای وقایع خونبار کرمان
▪️به دنبال جنایتی که روزهای اخیر در کرمان رخ داد، رسانههای فارسیزبان خارجی به صورت یکدست از کاربرد واژه «تروریستی» برای توصیف آن خودداری کردند.
در مقابل، استفاده از ترکیباتی مانند «انفجارهای مرگبار» یا «انفجارهای کرمان» در این شبکهها پرتکرار بود.
▪️در حالی که طی ماههای گذشته طیفهای گوناگون شبکههای فارسیزبان خارجی از سلطنتطلبان «من و تو» و «ایندیپندنت فارسی» تا لندننشینهای «بی بی سی فارسی» و «ایران اینترنشنال» و نیز جریانات موسوم به حقوقبشریها و جمهوریخواههای سکولار («رادیو زمانه»، «ایران وایر» و ...) بر سر مسائلی مانند سرنوشت «منشور مهسا»، «وکالت به شاهزاده»، موضعگیری علیه گروهک تروریستی منافقین، جایزه نوبل «نرگس محمدی» و ... وارد زد و خوردهای آشکار و شدید شده بودند، اما از روز حادثه ی کرمان هماهنگی عجیبی را در زمینه خودداری از توصیف تروریستی برای کشتار دهها ایرانی به نمایش گذاشتند.
▪️این در حالی بود که سران دولتهای متعدد از اتحادیه اروپا گرفته تا روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عربستان سعودی و ... بلافاصله و رسما این جنایت را تروریستی خوانده و آن را شدیدا محکوم کردند.
▪️فاحش بودن این دوگانگی رفتاری زمانی بیشتر به چشم میآید که چند دقیقه بعد از رویدادهای کرمان، «دویچه وله فارسی» در گزارشی از دستگیری سه مظنون به انجام «عملیات تروریستی احتمالی» در آرژانتین علیه ۳۰۰۰ ورزشکار در بزرگترین رویداد ورزشی بینالمللی یهودیان در پایتخت آرژانتین خبر داد...
▪️از دیدگاه این رسانهها آنچه جان یهودیان را تهدید کند، تروریستی و آنچه جان غیر یهود از جمله مسلمان و ایرانی را بگیرد تنها حادثه ای مرگبار است...!!!
▪️این است تعریف غرب از بشر و حقوق بشر...
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘سکولاریزم موجود، قلدریسم مطلوب
▪️اگر بخواهیم یک تعریف ساده و بی آلایش از سکولاریزم ارائه دهیم، شاید بتوانیم آنرا جدایی دین از تمامی ساحتها و بسترهای اجتماعیش بنامیم.
به عبارتی خالی گذاشتن صحنهی اجتماع از تصمیمگیری ربّ!
حال وقتی میدان از تصمیمگیری و الزامات الهی خالی شد و عرصهی سیاستگزاری آن توسط انسانهای خود مختار و خود بنیادگرا اشغال گشت، دیگر چیزی به نام زیست دینی در کف خیابان به چشم نخواهد آمد و همه چیز در ابتدا بر محور سلایق شخصی میچرخد.
▪️وقتی سلایق ساختاری حکومتی و دولتی به خود گرفتند، نه تنها انتخاب حقیقی رنگ میبازد؛ بلکه تحمیل جای خرد جمعی را میگیرد. چرا که تکثرگرایی هیچگاه نمیتواند نظم اجتماعی بدهد و بالاخره قانونی برای ادارهی جامعه نیاز است و این قانون هرچند بتواند مدتی مدیریت کند ولی از آنجاکه بر محور سلب ربوبیت تشریعی در جامعه و نهادینه کردن ارادههای آزاد به قیمت سقوط هویت انسانی، استوار است، دیگر شاهد رشد اندیشه نخواهیم بود و وجه تمایز انسان و حیوان جای خود را به وجه اشتراکشان میدهد.
▪️در این صورت خواهیم دید دیگر تعقلی نیست که بخواهد دست به انتخاب بزند، بلکه هرچه هست تحمیل سیاستهای خودخواهانهای بوده که روزی با شعار سکولاریزم بر کرسی تقنین نشست تا فقط ربوبیت را کنار بزند، حال آنکه خالقیت را هم با از بین بردن اندیشه، در معرض انکار عمومی قرار داد.
▪️شاید بهتر باشد اینگونه گفت، که ذات سکولاریزم هم نفی خدا در جامعه و هم نفی او در امور فردی است؛ هرچند که در شعار و علی الظاهر نفی جامعیت دین در ساحتهای غیر فردی را جار بزند!
▪️تجسم ارادههای آزادِ معطوف به حذف خرد جمعی در جامعه، قانون کشف حجاب توسط قلدریسمی چون رضا شاه بود که اگر پشتوانهی اندیشههای سکولاریستی مشاورینی چون تقیزاده نبود، شاید به این سرعت پا نمیگرفت و چه بسا به جای تایید پهلوی سقوط آنرا رقم میزد.
▪️در امتداد همین جریان است که امروز میبنیم دختری میگوید حجاب من به خودم ربط دارم. بر فرض که او راست میگوید و حجاب جنبهی اجتماعی ندارد ولی آیا حجاب جنبهی فردی برای خود او نیز ندارد و خداوند سکولارها به ایشان از حیث فردی حجاب را واجب نکرده؟
▪️اینجا همان نقطهایست که عقلانیت محو گشته تا سکولار بودن نیز غیر قابل پذیرش شود و رسما بیخدایی رخ نمایی کند.
✏علی عسگری
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#دکوپاژ | #تحلیل
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
🔻با حضور:
ناقدان و تحلیلگران سینما
⏱ زمان: سهشنبه 19 دی ماه، ساعت 15:30
📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب
جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید:
@mg1370
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
🔘مکتب توحیدی و مکتب الحادی دو تفاوت پایه دارند.
▪️مکتب الحادی مکتب هالیوودیسم است که همه چیز را نشان میدهد و با تصویراست تا مخاطب را درگیر فیلم کند.
▪️مکتب توحیدی مخاطب را برپایه کلمات جلو می آورد و اوج و معجزه آن اسلام است که با وحی و کلمه آمده.
▪️پس نوشتن کاملا فطری است و طبقاتی نیست.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘چرا مفهوم شناخت و شناختی در دنیای رسانه ای شده مهم است
▪️مفهوم شناخت:
وقتی یک موجود (انسان، حیوان، یک حشره یا هر موجود دیگر) بتواند تصویری از دنیای بیرون را در درون مغز خود بسازد میتوانیم بگوییم که او به شناختی از دنیای اطراف دست یافته است.
▫️گاهی میگویند توانایی شناخت، به معنای توانایی یک موجود در خلق و نگهداری یک تصویر درونی (Internal Representation) از دنیای بیرونی (External Presentation) است.
▪️ما در هر لحظه:
▫️یا در حال ارزیابی و اصلاح تصویر درونیمان از جهان اطراف هستیم
▪️یا میکوشیم تصویرهایی را که دیگران دیدهاند و ساختهاند بخوانیم و بشنویم و بر اساس آن تصاویر درونی خود را اصلاح کنیم.
▫️یا میکوشیم آنچه را در ذهن خود به عنوان مدلی از جهان اطراف ساختهایم، به دیگران منتقل کنیم و تصویر درونی آنها را تغییر دهیم.
▪️حال که با مفهوم شناخت آشنا شدیم خوب است یک سوال بسیار مهم از خودمان بپرسیم:
▫️شبکه های اجتماعی و پیام رسان های آمریکای نظیر واتس اپ و اینستاگرام چطور شناخت و ادراک ما را با الگوریتم ها، هوش مصنوعی و حباب فیلتر دستکاری می کنند؟!
▪️با پاسخ به این سوال اهمیت داشتن حکمرانی سایبری رسانهای مستقل را در میابید.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘خدای کابالیستی در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی
▪️در کیمیاگر تمام فلزی، یکی از بهترین #انیمه های تاریخ، خدای کابالیستی در کنار عناصر دیگهای از معنویت شیطانی یهود، نمایان میشه
▪️ادوارد یه بچهست که با #کیمیاگری آشنایی داره و چون میخواد مادرشو زنده کنه، یک جادوی ممنوعه رو امتحان میکنه
▪️این #جادوی_ممنوعه باعث میشه به حقیقت برسه و این حقیقت همون خداست! حتی دروازهٔ رسیدن به خدا هم منقّش به درخت #کابالا هست و بعد از دریچه، ادوارد با خدا رو به رو میشه
▪️این شخصیت همون خدا یا حقیقته که توی نگاه عرفان #یهود شیطانگرا، درواقع یک انسانخداست و نه خدای بینهایت قرآن کریم
▪️جالب اینه که ادوارد بعد از اینکه با حقیقت یا #خدا رو برو میشه، میتونه بدون استفاده از روش های مرسوم جادو کنه و رسیدن با حقیقت مساویه با رسیدن به #قدرت!
▪️توی جلسات هم عرض کردم، تفاوت اصلی معنویت های شیطانی با عرفان #اسلامی، در افق دیدیه که ترسیم میکنه؛ در اسلام، هدف ما اتصال به #بینهایت و رسیدن به لذت جاودانه در جهان هایی بسیار وسیعتر از این جهان محدود و کوچیکه
▪️اما کابالیست های جادوگر حداکثر دنبال رسیدن به قدرت هستن، اونم نه در جهان های موازی، بلکه در همین جهان و قدرت رو برای کیف کردن در اینجا میخوان، چه منشا الهی داشته باشه و چه منشا #شیطانی
▪️در غرب ترانس مدرن، خبری از تجربهگرایی افراطی نیست و فرقه های معنویتگرای شیطانی با ضریب بالایی در حال رشد هستن؛ امروز وقتشه که تفسیر سوره #حمد امام رو برای همه داد بزنیم تا سراغ جنس قلابی، نرن
▪️پ.ن: روبیکا هم داره پخشش میکنه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘شمقدری؛ حرام کننده ایدههای خوب!/ سوژه جذابی که هدر رفت
▪️به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی خدابخش در یادداشتی به بررسی مستند «عمامه صورتی» به کارگردانی حسین شمقدری پرداخته که به تازگی منتشر شده و واکنشهای متفاوتی را نیز برانگیخته است.
▪️در این یادداشت آمده است:
«شمقدری، حرام کننده حرفهای خوب!
▪️بعد از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و فوت مرحومه مهسا امینی، اتفاقات فرهنگی بسیار زیادی در جامعه ایران رخ داد. به نحوی که در عرض یک سال تغییرات جوری بود که صدای قشر مذهبی درآمد. پلیس و گشت ارشاد از طریق زور و مجلس و دولت از طریق قانون گذاری سعی در کنترل این تغییرات داشتند که تا این حال موفق نشده اند.
▪️مستند «عمامه صورتی» میخواهد به بررسی ریشهای دلیل این اتفاقات بپردازد. اما مشکل این است که در سطحی ترین لول به این مساله پرداخته است. بسیاری از قشر مذهبی جامعه ایران ممکن است به حجاب اجباری معتقد نباشند و یا اگر معتقد باشند به نحوه اعمال قانون آن اعتراض داشته و معتقد باشند که جنس برخورد با مسایل فرهنگی، علی الخصوص حجاب، نباید سخت باشد.
▪️هدفی که مستندساز به دنبال آن است، این است که بگوید فضای امر به معروف و نهی از منکر در کشور باید از حجاب به سمت اولویت های بالاتری برود. یعنی طبق صحبت های مقام معظم رهبری امر به معروف مسوولان نسبت به حجاب اولویت بالاتری دارد. به دلیل اینکه الناس علی الدین ملوکهم. اما روایت و تکنیک ضعیف مستند باعث شده که بسیاری از مخاطبان این روایت را از مستند متوجه نشوند.
▪️در اوایل مستند، کارگردان قصد دارد روحانی مشهدی خوش لهجهای را مردمی نشان دهد، اما هرچه مستند جلوتر می رود مخاطب متوجه می شود که این روحانی بیشتر شبیه بازیگر عمل میکند. تنها جایی که از خود اختیار عمل دارد این است که در خانه اش صحبت های رهبری را راجع به امر به معروف و نهی از منکر مسوولان بخواند! کارکرد دیگر آن روحانی این است که نوجوانان خشم خودشان را سر آن خالی کنند. پس اگر آن روحانی در این مستند هم نباشد کمبودی احساس نمیشود.
▪️در ادامه، مستند به سواحل شمال کشور میرود تا وضع حجاب و پوشش را در آنجا نشان دهد و در واقع قصد دارد به امر به معروف طبقاتی بپردازد و با سر زدن به ویلاهای شاه در شمال و لواسان قصد دارد بگوید که خود مسوولان نیاز به امر به معروف دارند. اما روایت های پراکنده و صحنه های بیش از حد جنسی در این قسمت از مستند باعث میشود تا مخاطب زیاد این روایت را دریافت نکند و با تصویربرداری با کوادکوپتر سعی در ایجاد جذابیت های بصری دارد. اما این همه به جای جذابیت بیشتر باعث دور شدن مخاطب از هدف مستند میشود.
▪️شاید جنجالیترین قسمت مستند، قسمتی است که بر علیه آیت الله علم الهدی ساخته شده است. در اوایل مستند هم ایشان را بهعنوان نگران ترین شخص راجب به وضع حجاب در جامعه معرفی میکند و تلاش میکند تا فعالیت اقتصادی ایشان را طبق صحبت های مقام معظم رهبری خلاف نشان بدهد. که چرا مثلا ۵۰ درصد از درآمدهای موقوفات گوهرشاد باید به ایشان برسد در حالی که رهبری ایمه جمعه را از این کار نهی کرده اند. در ادامه مستند در تلاش است تا نتیجه بگیرد، ایشان به این دلیل روی قضیه حجاب پافشاری میکند تا کسی متوجه کاری که خلاف صحبت رهبری انجام می دهند، نشود. قطعا به آیت الله علم الهدی نقدهایی وارد است اما باز هم روایت ضعیف مستند و از شاخه به شاخه پریدن باعث شده تا به موضوع به این مهمی به اندازه کافی پرداخته نشود.
▪️نکته دیگر در ضعف کارهای حسین شمقدری این است که از کارشناسان استفاده نمیکند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان در کشور مانند دبیر اسبق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نظری همانند نظر آقای شمقدری دارند اما به این دلیل که شاید استفاده از کارشناس جذابیت مستند را کم کند، ایشان جذابیت را بیشتر ترجیح می دهند. در آخر میتوان گفت آقای شمقدری، حرف ها و ایده های خوبی را برای مستندسازی انتخاب میکند اما به دلیل استفاده های بیش از حد از جذابیت های جنسی و یکپارچه نبودن روایت و سرعت بالای مستند، هدف های ایشان به مخاطب نمیرسد.»
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#کلیپ
💢 بحث تجزیه ایران بعد از سال ۱۴۰۱
▪️دکتر حسن فرج نژاد
▪️ یک موضوع خیلی عجیب این بود که ایرانیت و ملیت ایرانی میتوانست دوباره ختم کننده خیلی از جنگ های قبلی باشد.
▪️موردی که در همین بحث اخیر که در رابطه با حجاب و عفاف اتفاق افتاد این بود که سرمایه شناختی ایرانی بودن هم دیگر مهم نبود ،که یکی از رکن های مهم هویتی بحث ملیت است.
▪️در ادامه اعتراضات ۱۴۰۱ پرچم های تجزیه طلب را میبینید که باهم ضد ایران و ایرانی جمع میشوند و با سرمایه شناختی ملیت بازی میکنند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی
✍️ میلاد حسن زاده
▪️ نظریه "اَلِکسی دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریهها در مورد رسانههای ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.
▪️این متفکر فرانسوی که طرفدار #نظام_ارزشی و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت #رسانه های ارتباط جمعی جوامع را به سمت تودهای شدن راهبری میکنند.
▪️جامعهٔ تودهای، جامعهی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالتهای فرهنگی در آن جامعه به چشم نمیآید و #ارزش و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوقالعاده است اما الآن میتوان با پول مدرک خرید یا علمآموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده.
▪️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به #رهبران و #نخبگان اجتماعیش است چون صاحبِ #تریبون و #مقبولیت_اجتماعی هستند اما رسانههای نوین ارتباط جمعی، تریبون را #هرکسی و #همهجایی کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسانهای #میانمایه (متوسطالحال،باری به هر جهت) است.
▪️ با تریبونداریِ میانمایگان، مبتذلترین خصلتهای مشترک انسانها مثل گرایشهای شهوانی و جنسی و توجه به زیباییهایِ ظاهریِ #عرفی برجسته میشود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشهها یا زنهای صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است.
▪️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست میدهند و مرجعیت فکری به دست میانمایگان میافتد.
▪️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمیرسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام میشود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت.
(دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده)
▪️ با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانهخوریِ جامعه ما و #فضای_مجازی کنترل نشده، میانمایگان(به نوعی میتوان گفت سلبریتیها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند.
▪️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ #مذهبی به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانهای را شروع کردند.
▪️چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذالهای واضح تَن نمیدهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبونداری میانمایگان در بین عوام و ثانیا تریبونداریِ میانمایگان مذهبی شده.
▪️میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطههای مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینیشان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند.
▪️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزارههای فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد میگرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری #فالوور و #ممبر یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یکجور و در بین قشر مذهبی یکجور.
▪️ برای فعالیت رسانهای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً•
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh