🔘چرا مفهوم شناخت و شناختی در دنیای رسانه ای شده مهم است
▪️مفهوم شناخت:
وقتی یک موجود (انسان، حیوان، یک حشره یا هر موجود دیگر) بتواند تصویری از دنیای بیرون را در درون مغز خود بسازد میتوانیم بگوییم که او به شناختی از دنیای اطراف دست یافته است.
▫️گاهی میگویند توانایی شناخت، به معنای توانایی یک موجود در خلق و نگهداری یک تصویر درونی (Internal Representation) از دنیای بیرونی (External Presentation) است.
▪️ما در هر لحظه:
▫️یا در حال ارزیابی و اصلاح تصویر درونیمان از جهان اطراف هستیم
▪️یا میکوشیم تصویرهایی را که دیگران دیدهاند و ساختهاند بخوانیم و بشنویم و بر اساس آن تصاویر درونی خود را اصلاح کنیم.
▫️یا میکوشیم آنچه را در ذهن خود به عنوان مدلی از جهان اطراف ساختهایم، به دیگران منتقل کنیم و تصویر درونی آنها را تغییر دهیم.
▪️حال که با مفهوم شناخت آشنا شدیم خوب است یک سوال بسیار مهم از خودمان بپرسیم:
▫️شبکه های اجتماعی و پیام رسان های آمریکای نظیر واتس اپ و اینستاگرام چطور شناخت و ادراک ما را با الگوریتم ها، هوش مصنوعی و حباب فیلتر دستکاری می کنند؟!
▪️با پاسخ به این سوال اهمیت داشتن حکمرانی سایبری رسانهای مستقل را در میابید.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘خدای کابالیستی در انیمهٔ کیمیاگر تمام فلزی
▪️در کیمیاگر تمام فلزی، یکی از بهترین #انیمه های تاریخ، خدای کابالیستی در کنار عناصر دیگهای از معنویت شیطانی یهود، نمایان میشه
▪️ادوارد یه بچهست که با #کیمیاگری آشنایی داره و چون میخواد مادرشو زنده کنه، یک جادوی ممنوعه رو امتحان میکنه
▪️این #جادوی_ممنوعه باعث میشه به حقیقت برسه و این حقیقت همون خداست! حتی دروازهٔ رسیدن به خدا هم منقّش به درخت #کابالا هست و بعد از دریچه، ادوارد با خدا رو به رو میشه
▪️این شخصیت همون خدا یا حقیقته که توی نگاه عرفان #یهود شیطانگرا، درواقع یک انسانخداست و نه خدای بینهایت قرآن کریم
▪️جالب اینه که ادوارد بعد از اینکه با حقیقت یا #خدا رو برو میشه، میتونه بدون استفاده از روش های مرسوم جادو کنه و رسیدن با حقیقت مساویه با رسیدن به #قدرت!
▪️توی جلسات هم عرض کردم، تفاوت اصلی معنویت های شیطانی با عرفان #اسلامی، در افق دیدیه که ترسیم میکنه؛ در اسلام، هدف ما اتصال به #بینهایت و رسیدن به لذت جاودانه در جهان هایی بسیار وسیعتر از این جهان محدود و کوچیکه
▪️اما کابالیست های جادوگر حداکثر دنبال رسیدن به قدرت هستن، اونم نه در جهان های موازی، بلکه در همین جهان و قدرت رو برای کیف کردن در اینجا میخوان، چه منشا الهی داشته باشه و چه منشا #شیطانی
▪️در غرب ترانس مدرن، خبری از تجربهگرایی افراطی نیست و فرقه های معنویتگرای شیطانی با ضریب بالایی در حال رشد هستن؛ امروز وقتشه که تفسیر سوره #حمد امام رو برای همه داد بزنیم تا سراغ جنس قلابی، نرن
▪️پ.ن: روبیکا هم داره پخشش میکنه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘شمقدری؛ حرام کننده ایدههای خوب!/ سوژه جذابی که هدر رفت
▪️به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی خدابخش در یادداشتی به بررسی مستند «عمامه صورتی» به کارگردانی حسین شمقدری پرداخته که به تازگی منتشر شده و واکنشهای متفاوتی را نیز برانگیخته است.
▪️در این یادداشت آمده است:
«شمقدری، حرام کننده حرفهای خوب!
▪️بعد از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و فوت مرحومه مهسا امینی، اتفاقات فرهنگی بسیار زیادی در جامعه ایران رخ داد. به نحوی که در عرض یک سال تغییرات جوری بود که صدای قشر مذهبی درآمد. پلیس و گشت ارشاد از طریق زور و مجلس و دولت از طریق قانون گذاری سعی در کنترل این تغییرات داشتند که تا این حال موفق نشده اند.
▪️مستند «عمامه صورتی» میخواهد به بررسی ریشهای دلیل این اتفاقات بپردازد. اما مشکل این است که در سطحی ترین لول به این مساله پرداخته است. بسیاری از قشر مذهبی جامعه ایران ممکن است به حجاب اجباری معتقد نباشند و یا اگر معتقد باشند به نحوه اعمال قانون آن اعتراض داشته و معتقد باشند که جنس برخورد با مسایل فرهنگی، علی الخصوص حجاب، نباید سخت باشد.
▪️هدفی که مستندساز به دنبال آن است، این است که بگوید فضای امر به معروف و نهی از منکر در کشور باید از حجاب به سمت اولویت های بالاتری برود. یعنی طبق صحبت های مقام معظم رهبری امر به معروف مسوولان نسبت به حجاب اولویت بالاتری دارد. به دلیل اینکه الناس علی الدین ملوکهم. اما روایت و تکنیک ضعیف مستند باعث شده که بسیاری از مخاطبان این روایت را از مستند متوجه نشوند.
▪️در اوایل مستند، کارگردان قصد دارد روحانی مشهدی خوش لهجهای را مردمی نشان دهد، اما هرچه مستند جلوتر می رود مخاطب متوجه می شود که این روحانی بیشتر شبیه بازیگر عمل میکند. تنها جایی که از خود اختیار عمل دارد این است که در خانه اش صحبت های رهبری را راجع به امر به معروف و نهی از منکر مسوولان بخواند! کارکرد دیگر آن روحانی این است که نوجوانان خشم خودشان را سر آن خالی کنند. پس اگر آن روحانی در این مستند هم نباشد کمبودی احساس نمیشود.
▪️در ادامه، مستند به سواحل شمال کشور میرود تا وضع حجاب و پوشش را در آنجا نشان دهد و در واقع قصد دارد به امر به معروف طبقاتی بپردازد و با سر زدن به ویلاهای شاه در شمال و لواسان قصد دارد بگوید که خود مسوولان نیاز به امر به معروف دارند. اما روایت های پراکنده و صحنه های بیش از حد جنسی در این قسمت از مستند باعث میشود تا مخاطب زیاد این روایت را دریافت نکند و با تصویربرداری با کوادکوپتر سعی در ایجاد جذابیت های بصری دارد. اما این همه به جای جذابیت بیشتر باعث دور شدن مخاطب از هدف مستند میشود.
▪️شاید جنجالیترین قسمت مستند، قسمتی است که بر علیه آیت الله علم الهدی ساخته شده است. در اوایل مستند هم ایشان را بهعنوان نگران ترین شخص راجب به وضع حجاب در جامعه معرفی میکند و تلاش میکند تا فعالیت اقتصادی ایشان را طبق صحبت های مقام معظم رهبری خلاف نشان بدهد. که چرا مثلا ۵۰ درصد از درآمدهای موقوفات گوهرشاد باید به ایشان برسد در حالی که رهبری ایمه جمعه را از این کار نهی کرده اند. در ادامه مستند در تلاش است تا نتیجه بگیرد، ایشان به این دلیل روی قضیه حجاب پافشاری میکند تا کسی متوجه کاری که خلاف صحبت رهبری انجام می دهند، نشود. قطعا به آیت الله علم الهدی نقدهایی وارد است اما باز هم روایت ضعیف مستند و از شاخه به شاخه پریدن باعث شده تا به موضوع به این مهمی به اندازه کافی پرداخته نشود.
▪️نکته دیگر در ضعف کارهای حسین شمقدری این است که از کارشناسان استفاده نمیکند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان در کشور مانند دبیر اسبق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نظری همانند نظر آقای شمقدری دارند اما به این دلیل که شاید استفاده از کارشناس جذابیت مستند را کم کند، ایشان جذابیت را بیشتر ترجیح می دهند. در آخر میتوان گفت آقای شمقدری، حرف ها و ایده های خوبی را برای مستندسازی انتخاب میکند اما به دلیل استفاده های بیش از حد از جذابیت های جنسی و یکپارچه نبودن روایت و سرعت بالای مستند، هدف های ایشان به مخاطب نمیرسد.»
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی |#کلیپ
💢 بحث تجزیه ایران بعد از سال ۱۴۰۱
▪️دکتر حسن فرج نژاد
▪️ یک موضوع خیلی عجیب این بود که ایرانیت و ملیت ایرانی میتوانست دوباره ختم کننده خیلی از جنگ های قبلی باشد.
▪️موردی که در همین بحث اخیر که در رابطه با حجاب و عفاف اتفاق افتاد این بود که سرمایه شناختی ایرانی بودن هم دیگر مهم نبود ،که یکی از رکن های مهم هویتی بحث ملیت است.
▪️در ادامه اعتراضات ۱۴۰۱ پرچم های تجزیه طلب را میبینید که باهم ضد ایران و ایرانی جمع میشوند و با سرمایه شناختی ملیت بازی میکنند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی
✍️ میلاد حسن زاده
▪️ نظریه "اَلِکسی دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریهها در مورد رسانههای ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.
▪️این متفکر فرانسوی که طرفدار #نظام_ارزشی و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت #رسانه های ارتباط جمعی جوامع را به سمت تودهای شدن راهبری میکنند.
▪️جامعهٔ تودهای، جامعهی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالتهای فرهنگی در آن جامعه به چشم نمیآید و #ارزش و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوقالعاده است اما الآن میتوان با پول مدرک خرید یا علمآموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده.
▪️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به #رهبران و #نخبگان اجتماعیش است چون صاحبِ #تریبون و #مقبولیت_اجتماعی هستند اما رسانههای نوین ارتباط جمعی، تریبون را #هرکسی و #همهجایی کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسانهای #میانمایه (متوسطالحال،باری به هر جهت) است.
▪️ با تریبونداریِ میانمایگان، مبتذلترین خصلتهای مشترک انسانها مثل گرایشهای شهوانی و جنسی و توجه به زیباییهایِ ظاهریِ #عرفی برجسته میشود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشهها یا زنهای صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است.
▪️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست میدهند و مرجعیت فکری به دست میانمایگان میافتد.
▪️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمیرسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام میشود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت.
(دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده)
▪️ با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانهخوریِ جامعه ما و #فضای_مجازی کنترل نشده، میانمایگان(به نوعی میتوان گفت سلبریتیها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند.
▪️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ #مذهبی به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانهای را شروع کردند.
▪️چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذالهای واضح تَن نمیدهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبونداری میانمایگان در بین عوام و ثانیا تریبونداریِ میانمایگان مذهبی شده.
▪️میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطههای مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینیشان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند.
▪️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزارههای فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد میگرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری #فالوور و #ممبر یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یکجور و در بین قشر مذهبی یکجور.
▪️ برای فعالیت رسانهای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً•
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘رؤیا حشمتی چطور هشتگ شد؟
▪️تا همین چند روز پیش هیچ اسمی از رؤیا حشمتی در شبکه ایکس نبود؛ اما به یکباره تبدیل به هشتگی داغ شد. پروژه رؤیا با ادعای «شلاق به خاطر کشف حجاب» کلید خورد؛ اما بعد جزئیات پرونده نشان داد ماجرا فراتر از این حرفهاست.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔘 سینمای دینی دو وجه دارد:
1️⃣ سینمای دینی به معنای خاص
2️⃣ سینمای دینی به معنای عام
🎞 سینمای دینی به معنای خاص به سینمایی گفته میشود که ناظر بر گزارههایی است که مستقیما داخل متون مقدس، تاریخ مقدس و الهیات مقدس است و دقیقا مطابق آن حرکت میکند. به عنوان مثال داستان زندگی حضرت موسی، داستان زندگی حضرت عیسی، به این میگوییم الهیات مسیحی خاص.
📽 سینمای دینی به معنای عام هم به سینمایی گفته میشود که در آن گزارههای دینی به کار رفته یا درباره برخی از گزارهها و مؤلفههای دینی صحبت کرده است. ممکن است آن فیلم حتی فیلم دینی نباشد اما شواهد و قرائنی در آن وجود دارد که به یک مقوله دینی اشاره میکند.
🎙 حجتالاسلام دکتر سعید ارجمندفر
📻 دوره زن و رسانه
#سینمای_دینی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔘درباره مستند «عمامه صورتی» شمقدری
▪️بهنظر میرسد شمقدری نه بی اعتقاد است و نه قصد دارد کارهای ضعیف و کثیف بسازد. نه قصد تمسخر دین را دارد و نه قصد دارد علیه انقلاب کاری تولید کند. پیگیر و جستجوگر و جسور است. تا اینجا به سازندهی اثر پرداختیم. برایند اثر بحث دیگری است. از جنبههای متعدد هم میتوان به مستند او پرداخت. در اینجا به جنبهای خاص اشاره میکنم. این جنبه خاص را در کنار بحثهای فنی و غیرفنی که دیگران گفتهاند بگذارید.
▫️همه آنچه در کارهای او از میراث آلبرتا تا انقلاب جنسی میبینیم، تراوشات یک ذهن آشفته و هیجانزده است و با شیطنتهای مخاطبجمعکن رسانهای، مسائل مهم را دستمالی کرده و رها میکند. موضوع مهاجرت، موضوع نحوه دینداری و ...همگی در کارهای شمقدری فقط داغ میشوند اما حل نمیشوند و اتفاق خاصی برای آن مسائل در ذهن مخاطب نمیافتد. حرف اصلی این است.
▪️این تیپ هم در بین دانشجویان دغدغهمند مهندسی و به ویژه شریفیها چیز عجیب و جدیدی نیست. آنها دشمن نیستند اما با همین دلسوزی و جستجوگری ممکن است حرفی بزنند یا چیزی بنویسند یا اثری تولید کنند که آسیبزا باشد. وقتی مسئلهای را هم میزنیم و ذهن مخاطب را تحریک میکنیم اما جمع.بندی نداریم و حرف خاصی در نهایت نمیزنیم، به ناامیدی بیشتر دامن میزنیم. (محسن دنیوی)
▫️پ. ن:
توصیه هم اینه که نباید به او زیادی و بهطور رسمی پرداخت. مثل میلاد دخانچی و چهرههای شبیه او.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#دکوپاژ | #تحلیل
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻 قائمی مهر
🔻نصیری
🔻بنی احمدی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آنسوی_رسانه
▪️در عصر رسانهها لازمه بدونی که اونها الزاما بهت دروغ نمیگن؛ با ترفندهایی، بستهبندی خبر رو عوض میکنن تا ذهنت رو جهتدهی کنن!
🎙به روایت #محمد_جوانی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 اصول سواد رسانهای
▪️اصول سواد رسانهای نقش مهمی در توانمندسازی افراد برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رسانهای و درک بهتر محتواهای ارائه شده دارند. این اصول میتوانند در توسعه توانمندیهای انتقادی، تفکر منطقی و ارتقاء فهم بهتر از دینامیک رسانهها کمک کنند.
▫️ برخی از اصول سواد رسانهای عبارتند از:
1⃣ توانمندی تحلیل:
توانمندی برای تحلیل و ارزیابی محتواهای رسانهای به منظور درک درست و نقدهوشی بر خلافیت آن.
2⃣ تفکر انتقادی:
توانمندی در تفکر انتقادی و شناسایی مخاطرات و تبلیغات تحریفی در محتواهای رسانهای.
3⃣ استدلال منطقی:
توانمندی برای ساخت و ارزیابی استدلالهای منطقی و مناسب در برابر ادعاها و تحلیلهای رسانهای.
4⃣ تمایز نسبت به منابع:
توانمندی در تمایز بین منابع قابل اعتماد و ناقص و ارزیابی میزان اعتبار و موثر بودن آنها.
5⃣ پایگاه دانش:
توانمندی در استفاده از پایگاههای دانش به منظور تحلیل و بررسی محتواهای رسانهای.
6⃣ توانایی ارتباطات:
توانایی در ایجاد ارتباطات مؤثر و درک موثر از اطلاعات در محتواهای رسانهای.
7⃣ آگاهی از تأثیر رسانهها:
آگاهی از تأثیرات و تبلیغات رسانهای بر نگرشها و اعتقادات فردی و اجتماعی.
8⃣ حفاظت از حریم خصوصی:
حفاظت از حقوق حریم خصوصی در فضای رسانهای و درک از روشهای محافظت از اطلاعات شخصی.
9⃣ هویت دیجیتال:
آگاهی از مفهوم هویت دیجیتال و توانایی مدیریت امنیت اطلاعات شخصی در فضای آنلاین.
▪️ استفاده موثر از این اصول سواد رسانهای میتواند به افراد کمک کند تا با موفقیت در جوامع رسانهای و سایبری شده پیشرفته و پرتحرک امروزی حاضر شده و از فرصتهای این فضا استفاده کنند.
▪️ منبع: هوش سفید
🔗 @r_esmaeili
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مصاحبه | #اختصاصی
🔘کتاب و کتابخوانی
▪️گفت و گو با استاد حامد کاشانی در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی حوزه
🎙استاد حامد کاشانی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#دورهمی | #اختصاصی
🔘دومین دورهمی اعضای انجمن سواد رسانه
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نقد و بررسی فیلم سینمایی فینچ (Finch 2021)
▪️تنازع بر سر بقا سرنوشت محتوم بشری نمایش داده می شود و همان طور که داروین وجود حال دنیا و تمام موجوداتش را حاصل تنازع بقای موجودات گذشته می داند، فیلم قصد دارد تا آینده دنیا را نیز به همین ترتیب متصور باشد.
▫️اگر در گذشته موجوداتی بودهاند که امروز از آنها اثری باقی نیست و تصورشان برای ما مشکل است در آینده نیز باید منتظر موجوداتی باشیم که اکنون تصورش شاید بعید باشد مانند ربات ها. و چه بسا این ربات ها باشند که در ادامه حیات در عصر آینده بسیار موثر و تاثیرگذار باشند حتی بیشتر از انسانها...
✍️سید ابوالفضل موسوی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh