eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
4.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
90 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با دبیر انجمن: @Mostafagoodarzi ارتباط با دبیر اجرایی و مسئول برگزاری دوره‌ها: @Savade_rasane ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 💢مبانی سواد بصری؛ تاثیر رسانه‌های دیداری 🎙خانم دکتر راد 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘تصویری که هالیوود به اذهان مردم جهان مخابره می کند: ▫️غرب؛ زیبا، پیشرفته و دوست داشتنی ▫️شرق؛ عقب مانده، بدبخت و دوست نداشتنی... ▪️فیلم سازان جوان شرقی برای ورود به اسکار، طبق خوشامد آمریکایی ها باید فیلم هایی بسازند که در آن آسیایی ها همیشه در طبقه‌ی منفی و فقر باشند و آمریکا در پنت هوس و جلال و عظمت... این تصویری است که در فیلم هایی که اخیرا از اسکار جوایز دریافت کردند، وجود دارد. ▪️در سال 2018 فیلمی لبنانی به نام «کفرناحوم» در جشنواره کن نمایش داده شد و جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و با نقدهای مثبت اروپایی مواجه شد. این فیلم 68 میلیون دلار فروش داشت و در همان سال به پرفروشترین فیلم جهان عرب و غرب آسیا تبدیل شد. ▪️کارگردان در این فیلم تلاش کرده است که تصویر لبنان و بیروت را تغییر بدهد و بگوید ما سالها به شما دروغ گفتیم و کشور ما یک کشور کثیف با تعداد زیادی از زاغه نشینان است که با بدبختی در آنجا زندگی می کنند و در آخر فیلم می گوید که تنها راه نجات از این جهنم، مهاجرت به اروپاست... ▪️در سال 2019 و در نودمین سال اسکار نیز، فیلم کره ای «انگل» ساخته بونگ جو هو، اسکار بهترین فیلمنامه، اسکار بهترین کارگردان، اسکار بهترین فیلم و  اسکار بهترین فیلم بین الملل را گرفت و همینطور 197 جایزه قبل از اسکار دریافت کرده بود. ▪️این فیلم درباره‌ی یک خانواده فقیر کره ای بود که برای اینکه در یک خانه اشرافی بتوانند استخدام شوند، به مرور تک تک کارگرهای آن خانه را با زیرآب زدن پیش صاحب خانه بیرون می‌کنند و خودشان استخدام می شوند و کم کم مثل انگل تمام دارایی صاحب خانه را می مکند و او را می کشند.  ▪️کارگردان در این فیلم هم وطن های خود را به انگل، وحشی و دروغگو تشبیه کرده است که اگر به فقرای هموطنش مجال داده شود، خون پولدارهای بدبخت را می مکند. و به همین دلیل جوایز زیادی را از آن خود کرد... ▪️ در سال ۲۰۲۲ اسکار، ۷ جایزه را به فیلم «همه چیز همه جا» داد. این فیلم ۲۶۴ جایزه بین المللی و ۴۰۴ نامزدی دریافت جایزه نیز گرفت. ▪️داستان این فیلم علمی تخیلی است که شخصیت های اصلی آن اصالت چینی دارند و درباره زن چینی مهاجر میان سالی است که همراه خانواده اش در آمریکا یک مغازه رخت شویی را اداره می کند... ▪️تصویر شرق هر چه، مخدوش تر، آشفته تر و پست تر، امکان دریافت جوایز در جشنواره‌های بین‌المللی بیشتر... این است پروپاگاندا و جنگ رسانه ای غرب علیه شرق...!!! 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘دعوت به حضور مردم در انتخابات، توصیه به حق است. ▪️تبیین وظیفه انتخاباتی در کلام مقام معظم رهبری:هرکسی صدایی دارد، زبان گویایی دارد، مخاطبی دارد و هر کسی می‌تواند اثری بگذارد باید در این زمینه کار کند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘عصر شعبده‌ی ساحران از طریق رسانه ▫️در زمان حضرت موسی(ع) فتنه‌ای که مردم را فریب می‌داد و از راه حق بازمی‌داشت سِحر و جادو بود. ساحران فرعون با چشم‌بندی و تردستی، شعبده می‌کردند و ذهن مردم را تسخیر می‌کردند و خود را مُحق جلوه می‌دادند. حضرت موسی(ع) برای رسواکردن دغلِ ساحران، کاری شبیه به کار آنها کرد و دروغ آنها را برملا ساخت. ▪️این درس بزرگی برای امروز ماست. وقتی امروز، معاندان از طریق رسانه و تقطیع و آمیختن راست و دروغ در کلیپ‌ها و فیلم‌هایش، ذهن مردم را تسخیر و در دل آنها نسبت به راه حق شبهه و تزلزل ایجاد می‌کند باید اقدامی متناسب با سِحر او انجام داد. ▫️بیشترِ قضایایی که در رسانه مساله شده است را با انتشار یک فیلم از اصل ماجرای آن در سریع‌ترین زمان، می‌شد در نطفه خاموش کرد و دروغشان را هویدا کرد اما بقول مرحوم فیض «کو کسی تا که بفهمد سخنی»؟! ▪️امروز عصر شعبده‌ی ساحران از طریق رسانه است، عصای موسایی برای بلعیدن آنها داریم؟ 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢دفتر یادداشت ▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت 🔻با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما ⏱ زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ماه، ساعت ۱۶ 📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب جهت شرکت به آیدی زیر پیام دهید: @mg1370 🛑ظرفیت محدود است🛑 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘از اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی چه می‌دانید؟ ▪️پیام‌رسان‌های بومی در کشور از ابتدای امسال قابلیت ارسال پیام به همدیگر را اضافه کرده‌اند. ▪️یعنی کاربر می‌تواند با اکانت خود در یک پیام‌رسان به کاربری در دیگر پیام‌رسان‌ها پیام دهد. ▪️در این کلیپ نشان داده شده است چطور از یک پیام‌رسان می‌توان برای دیگر پیام‌رسان‌های بومی پیام و فایل ارسال کرد. ▪️ارسال پیام بین پیامرسان‌های مختلف یک قابلیت مهم در اکوسیستم پلتفرم‌های دیجیتال است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢با سلام 🔻به اطلاع می‌رساند انتخابات هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب روز پنج شنبه 28 دی ماه از ساعت 10 الی 17 به صورت مجازی برگزار می‌شود ▪️جلسه معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن نیز از ساعت 10 الی 12 همان روزدر محل انجمن سواد رسانه طلاب به صورت حضوری برگزار است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🔘هیولاها و آقا غوله در خیال فرزندمان چه کار می‌کنند؟ ▪️روزگاری در دوران کودکی از داستان‌های شاهنامه و نبرد هفت‌خوان رستم می‌خواندند تا پاکی اساطیر و پلیدی اهریمن را در خیال کودکان خود بکارند،‌ اما امروز عضو جدیدی به خانواده‌ها اضافه شده است به نام هیولاها! ▫️کمپانی‌‌ها و سازمان‌های جهانی که «خیال»، این ابزار مهم و راهبردی را به درستی شناخته‌اند، آن را برای اهدافشان که همان استعمار فکری و فرهنگی انسان‌های جهان است، به کار گرفته‌اند و روز به روز افراد بیشتری را تسخیر می‌کنند. ▪️در زمانه‌ای به سر می‌بریم که در آن غول‌ها، عضو جدید در زندگی آن‌ها شده‌اند و همان چیزهایی که روزگاری از ترس آن‌ها خوابمان نمی‌برد، حالا عکس آن‌ها روی کیف، دفتر و حتی پروفایل‌ها و صفحه‌های گوشی کودکان و نوجوانان جهان دیده می‌شوند. ▫️این تغییر نگرش جدا از اختلاف و شکاف نسلی‌ای که ایجاد می‌کند نشان از تأثیر فراوان عوامل بیرون خانواده‌ها بوده که به طور معمول از آن غفلت می‌شود، این غفلت از مدیریت خیال باعث شده تا سلاطین زر و زور ذهن‌ها را تسخیر کنند و به هر سویی که اهداف شومشان است، بکشانند. ▪️این غفلت را در زمان گذشته با بوستان سعدی و مثنوی معنوی و اساطیر شاهنامه برطرف می‌کردیم و پاکی اساطیر و پلیدی اهریمن را در خیال کودکان خودمان می‌کاشتیم، اما با دور شدن ما از کتاب، همان یار مهربان که بی‌منت بهترین چیزها را در اختیارمان می‌گذارد، عضو جدیدی به خانواده‌ها به نام رسانه اضافه شده و تبدیل شده به مهم‌ترین بستر کنترل خیال. ▫️قدرت رسانه در این زمان به قدری به اوج رسیده که توان تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در تصورات و خیالات و در نهایت فرهنگ افراد را در هر کجای جهان که باشند را دارند. ▪️برای درک این واقعیت تلخ کافیه فقط کمی به اطراف خودمان نگاه کنیم و حضور ابرقهرمان‌هایی را با نمادهای اهریمنی ببینیم. ▫️«خیال» مهم‌ترین ابزار کنترل فرهنگ جوامع بشری یا همان موتور محرک تفکرات و اندیشه‌های آدمی است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘آزاد شدن استفاده از «چت‌جی‌پی‌تی» برای اهداف نظامی ▪️شرکت سازنده «چت‌جی‌پی‌تی» سیاست خود را تغییر داده تا استفاده از برنامه‌های نظامی را مجاز کند. ▪️به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تک کرانچ، شرکت اپن ای آی در به روز رسانی جدید خود که پیش از این اعلام نشده بود سیاست استفاده از محصولات را تغییر داده تا بتواند از فناوری های این شرکت برای کاربردهای نظامی استفاده کند. در حالی که قبلاً سیاست و خط مشی شرکت اپن ای آی پیش از این استفاده از محصولات خود را برای اهداف نظامی و جنگی ممنوع می کرد، اما این مورد اکنون از خط مشی شرکت حذف شده است. ▪️حذف کامل واژه «کاربرد نظامی و جنگ» از سیاست شرکت اپن ای آی نشان می دهد که این شرکت برای خدمت به مشتریان نظامی آماده شده است. ▪️برای نظارت بر هوش مصنوعی، دولت ها به دنبال نوشتن قوانینی در این زمینه هستند. اولین پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در سال 2021 رونمایی شد که به دنبال همگام سازی قوانین برای تنظیم فناوری هوش مصنوعی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. تاکنون مذاکرات بر سر قوانینی که نظارت بیومتریک را تنظیم می کند، مانند تشخیص چهره و مدل‌های هوش مصنوعی بسیار بحث برانگیز بوده است. ▪️قانون گذاران اتحادیه اروپا برای ممنوعیت کامل استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک اصرار داشته اند، اما دولت ها به دنبال استثناهایی برای ارتش، اجرای قانون و امنیت ملی هستند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📍مناظره علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی» در پی ادعاهای حجت‌الاسلام اکبرنژاد درباره حکومت اسلامی و اتفاقاتی که در مسیر انقلاب افتاد و بعد از دو مناظره که با حجت‌الاسلام دکتر رهدار انجام داد، رسانه فکرت مناظره‌ای بین وی و حجت‌الاسلام سلمان رئوفی با موضوع نسبت استراتژی سیاسی انبیا با سیاست راهبردی جمهوری اسلامی برگزار کرد تا بتواند ادعاهای اکبرنژاد را به‌صورت علمی‌تری مورد نقد قرار دهد. ➕این مناظره را از یـوتـیـوب و آپـارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه ✍ مریم اردویی ▪️یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» ▪️ در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. ▪️حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. ▪️قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. @asrezanan_ir 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘کار رسانه‌ای نیاز به تغییر در تعریف دارد... ▪️جدال احسن باید پیش گرفت نه جدال تفرقه انداز 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘 پذیرش واقعیت ▪️یکی از اصلی ترین عواملی که باعث میشود کنترل استفاده کودکان از رسانه مشکل شود استفاده افراطی والدین از ابزارهای ارتباطی به ویژه گوشی می‌باشد. ▪️کودکان آنچه را که می‌بینند الگوبرداری میکنند نه آنچه به آنها گفته میشود. ▪️وقتی والدین خودشان به صورت مداوم گوشی به دست هستند نمی‌توانند قوانین کنترل وسایل ارتباطی را در خانه مدیریت کنند. ▪️این والدین وقتی از وضع قوانین برای کودکان صحبت میکنند اولین جوابی که میشنوند اینه که اگر استفاده زیاد از گوشی خوب نیست پس چرا خودتان همیشه گوشی به دست هستید ▪️پس نتیجه میگیریم والدین اول باید خودشان استفاده از وسایل ارتباطی رو برای خودشان مدیریت کنند تا بتوانند برای فرزندان مدیریت کنند. ▪️مدیریت زمان و مدیریت مکان استفاده از این وسایل برای والدین میتواند تاثیر بسزایی در کنترل رسانه برای فرزندان داشته باشد چرا که استفاده از این ابزارها برای والدین جزو ضروریات زندگی مدرن امروزی است. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘 سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از موشک‌باران و انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در منطقه خبر داد ▪️متن اطلاعیه به این شرح است: ▫️سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی در به شهادت‌رساندن مظلومانۀ جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک، محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به‌ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آن‌ها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم نمود. ▫️سپاه پاسداران در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهۀ مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک یکی از مقرهای اصلی جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده و آن را منهدم نمود. ▫️این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصا کشور عزیزمان بوده است. به ملت عزیزمان اطمینان می دهیم عملیات های تهاجمی سپاه تا گرفتن انتقام آخرین قطره‌های خون شهیدان ادامه خواهد یافت. ▫️شبکۀ «ای‌بی‌سی» به‌نقل از یک منبع امنیتی عراقی نیز گفت که ۸ مکان در نزدیکی کنسولگری آمریکا در أربیل هدف این حملات موشکی قرار گرفتند. ▪️إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ ... + فیلم @HawzahNews 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
| 💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد ▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💢 اکران و نقد و بررسی سریال دفتر یادداشت 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘بازنمایی وجوه جنسیت در سینمازهرا راد ▪️زنانگی و مردانگی، آن‌چنان که در ساحت نظری محل تاخت و تاز بی‌امان نظریات فمینیستی بوده، جهان رسانه و تصویر را هم بی‌بهره نگذاشته که بهترین ویترین نمایش خود قرار داده است. این معنا در سینمای غرب با زن قدرتمند(زن شگفت انگیز)، زن خشن مردواره(بیل را بکش، یاغی) از یک‌سو و زن بی‌خانواده(بیوه سیاه) و زن لاابالی اغواگر(گرگ وال استریت) از سوی دیگر، با تکنیک‌های سینمای چشم‌گیر، بازنمایی شد و برخی به پرفروش‌ترین آثار سینمایی در سال تولید خود تبدیل شدند. ▪️در سینمای ایران پس از انقلاب ایده‌ای که بازنمایی‌های روشنفکر زده سینمای ایران را تغذیه فکری می‌کند یا زن مظلوم مورد سوء استفاده است که اقتداری ندارد یا زن مردواره مدرن شده است که قدرتش چون مردان سخت و مکانیکی است و زنانگی و نرمش ندارد. اولی بازنمایی وضعیت زن در جمهوری اسلامی و دومی ایده طیف روشنفکر برای نجات زن جمهوری اسلامی است. این تبدیل و تبدل موجب تحولات جنسیتی زنانه و مردانه همزمان شده است. مردان را از جایگاه خود خارج کرده و به موجوداتی زبون تبدیل می‌کند و زنان را از طبیعت خود جدا کرده و مردانه به صحنه کارازا جهان می‌کشاند. آخرالامر نه زنان از زنانگی طرفی برمی‌بندند و نه مردان جایگاه خویش را زیست می‌کنند. ▪️همین‌جا با پدیده فروپاشی خانواده مواجهیم که جهان مدرن راه‌حل آن‌را در اشکال غیرطبیعی خانواده جسته است؛ همباشی یا زندگی بدون ازدواج تا هرگاه ملال و ناسازگاری رخ داد، هرکه به راه خویش رود. ازدواج دو هم‌جنس به عنوان بدیل دیگری برای خانواده طبیعی، زندگی با حیوانات فاقد شعور و نطق انسانی، ازدواج با رباط‌ها و عروسکهای جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی و نهایت تنهایی و تنهایی راه‌های پیشروی انسان بریده از خودند که در آثار سینمای جهان نمونه‌های قابل توجهی از آن‌را می‌توان یافت. «فروزن »به عنوان یک انیمیشن زنانه از جنس رادیکال، هم‌جنس گرایی را پیشنهاد می‌کند. سینمای ایران نیز با سوژه پرتکرار زن مظلوم_مرد ظالم، سعی دارد، زن قدرتمند _مردضعیف را بازتولید کند و آورده‌ای بیش از این در حوزه جنسیتی برای مخاطب سینمای ایران و جهان ندارد . این ایده به نوبه خود نتیجه‌ای جز بر هم زدن نظم جنسیتی و انسانی به دست نمی‌دهد و به عنوان ابزاری سیاسی در دست مخالفان جمهوری اسلامی برای برهم زدن نظم عمومی در داخل کشور کارآمدی دارد. ▪️و راه شکستن این فضای غالب در سینما، بازتولید زن انقلاب اسلامی به عنوان زن مقتدر به قدرت نرم در انواع و اشکال متعدد و در تعداد متکثر خواهد بود و این مهم میسر نیست مگر با بازنمایی مردان در جایگاه مردانه خود که در یک تعامل سازنده با زنان تعادل جنسیتی را در جامعه ایرانی اسلامی به تصویر می‌کشند و هویت دوجنس را درپرتو نظریه زوجیت بازتولید می‌کنند. @banooytamaddonsaz 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘اثر گذاری رسانه ▫️روایت چه کسی را باور کنیم ▪️در جنگ روایت‌ها این مهم است که تصمیم بگیریم روایت چه کسی را باور کنیم. ▪️وقتی روایت برای ما انتخاب شود، بطریق اولی اجازه می‌دهیم برای کودکان ما نیز انتخاب شود. آن روایت به ما می‌گوید در روز به چه فکر کنیم و کودک ما در خواب چه ببیند. ▪️باید متوجه باشیم دستور جلسه را چه کسی برای ما تعیین می‌کند که در رسانه به آن "Agenda setting" گفته می‌شود. ▪️ما امروز این امکان را داریم که در فضای مجازی و رسانه انتخاب کننده باشیم ،اما اغلب این امکان را به دیگران می‌دهیم تا برایمان انتخاب کنند. ▪️باید توجه کرد رسانه و روایتی که باور می‌کنیم از کجا آمده و وقت خود را صرف چه چیز می‌کنیم. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🔘درباره یک نامستند آشفته و بازنمایی سکولار ▫️مستند فارغ از فرم شتاب‌زده،از حیث بازنمایی یک‌سری مبانی، مساله ها و دلالت هایش، حاوی نکات تامل برانگیزی است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. 1⃣ سه تصویر سکولار از روحانیت: ۱.بازنمایی "پیش از اجتماع" از روحانیت؛ خیلی کلیشه‌ای و تکراری در سکانس اول مستند، با یک بازنمایی کاتولیکی از روحانیت، حرف آخر را اول می‌زند. بریده از جامعه که مشغول کنش ورزشی/فانتزی بوده و مبتلا به تصور شاد از خود و به اصطلاح یک است.گویا که طعنه ای به گرایش عرفانی_اخلاقی روحانیت هم داشته باشد. ۲.بازنمایی "در اجتماع" از روحانیت؛ روحانیتی که کم توجه به قواعد و شئون ارتباطات از منظر دین(تعبیر گناه کوچک راوی)، وارد کافی شاپ، پارک و گفتگوی رو در رو با مردم!(دختران نوجوان و جوان بی‌/کم‌حجاب) با فیگور مردم شناسی! می‌شود. در این مواجهه با توجه به سوال راوی که خط روایت داستان را مدیریت می‌کند و پاسخ مصاحبه شوندگان، تصویر منفی جدایی مردم از روحانیت/دیوار حائل میان حوزه و جامعه، بازنمایی می‌گردد. گفتگوها بسیار تیز و و با جهت‌گیری نفرت از روحانیت و حکومت، پیش می‌رود و از طرف راوی مستند هم همین روایت غلط فریز می‌شود. ۳.بازنمایی "بر اجتماع" از روحانیت؛ در ادامه تابوشکنی و روایت سازی مسموم، تصویری قدرت زده، توتالیتر، ضدعلم و منفور از روحانیت ارائه می‌دهد که از وقتی وارد عرصه حکمرانی شده، فساد سیاسی_اقتصادی را در پی داشته است.از دیالوگ سمی که در باب بود و عبارت "حرم من" هم بهره می‌برد و نیز پرسش بدون پاسخی که راوی در باب تغییر سمت مردم/روحانیت از قبل و بعد انقلاب طرح می‌کند، همین روایت را تقویت می‌نماید. 2⃣ دو تحلیل کژتاب از موضوع حجاب: ۱. تعمیم غلط و سوگیرانه: با نوع قاب بندی، تیپ سوژه ها و لوکیشن‌های مصاحبه، را یک مساله از دست رفته و بی حجابی را یک موضوع فراگیر نشان می دهد که البته با واقعیت و آمارهای رسمی در تعارض جدی است. اینکه قاب دوربین را به چند پارک و کافی شاپ و فروشگاه معطوف بکنیم و برای اثبات مدعای سخیف، رطب و یابس را بهم ببافیم و در برخی پلان ها، ماجرا را امنیتی جلوه دهیم، جز چیز دیگری نمی‌توان گفت. ۲. تحلیل حاد و بسیط و خطی: وقتی قاب دوربین را موقعیتی و ذوقی ببندیم و کشور را به لب ساحل و چند موقعیت طبقه زده اشرافی و لاکچری تنزل دهیم و از طرفی، دست داشتن ۹ سفارتخانه بیگانه در اغتشاشات ۱۴۰۱ و استعاره دیوار برلین‌ و نقش سرویس‌های جاسوسی را سانسور کنیم، نتیجه طبیعی این خواهد شد که مساله حجاب را به غلط، و نفوذ جریان‌های سیاسی داخلی معرفی کنیم. 3⃣ سه تجویز تامل برانگیز در باب امر به معروف: ۱. تقلیل/تبدیل فناوری دینی به گفت و شنود شهروندی: وقتی روحانی مستند در کافی‌شاپ و پارک و نوع نگاه راحت و مواجهه‌ ریلکس با پوشش های نامناسب و بعضا زننده برخی از شهروندان را مشاهده می‌کنیم، دلالتی جز تقلیل یا تبدیل ناشیانه یک فناوری دینی به بدون اثر اصلاحی در ساحت اجتماعی را دریافت نمی‌کنیم. ۲. یک استراتژِی شکست خورده: وقتی غالب اشکالات مطرح شده از ماجرای تا بحث عبارت "چرا نمیرید؟" و سوالات ساختارشکن دیگر بی پاسخ می‌مانند یا پاسخ ضعیف و بلاگری دریافت می‌کنند و در انتها نیز زیر عمامه‌اش میزنند، و شکست پروژه امر به معروف را در ساحت پذیرش اجتماعی به مخاطب منتقل می‌کند. بماند که با شیطنت خاصی، عبارت درب فروشگاه را بالای سر روحانی مستند بعد از فرایند حضور اجتماعی، به عنوان یک قاب استعاری هم مشاهده کردیم! ۳. خوانش غلط از مطالبه درست: اینکه و نهی از منکر را از سد ثروت و قدرت باید رهانید و در ساحت مسئولان و سرمایه‌داران هم پیگیری‌ نمود حرف درستی است، اما اینکه از فرهنگ_اقتصاد یا سیاست_اقتصاد درست کنیم و با تعجیل و بساطت تحلیلی یا خوانش غلط یکی را بر دیگری ترجیح بدهیم، تلقی درستی نیست. 4⃣ تکنیک تقطیع در خدمت اعتباربخشی ▫️آفت هم در عصر رسانه، به یک رفتار فراگیر تبدیل شده و دامان هر متن و انسان مقدس و جدی را هم گرفته است. داده‌ها و عباراتی که در موقعیتی از جانب بزرگی مطرح شده که نه قبل و بعد و موقعیت کلام، روشن است و نه با منظومه سخن و اندیشه‌اش سنجیده می‌شود و صرفا چون دلالتی بر ادعای مورد نظر دارد، برش خورده و مصرف می‌شود. در مستند جناب هم این تکنیک اعتباربخشی گزینشی به پیرنگ روایی داستان، با دو کلیپ کوتاه از حضرت امام و رهبرانقلاب، استفاده شده و صرفا تقویت و تعمیم شبهات علیه روحانیت را دنبال می‌کند و الا با واقعیت‌ها و دیگر عبارات امامین انقلاب، نسبت شاذ و دوری دارد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@savad_rasaneh