در حال برگزاری ...
جلسه پنجم (پایانی) دوره رنسانس شهری در ایران
استاد #رئیسی
46.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَرابٖـهی آزادی
روایـت شهید سید محمد باقــر صـدر از چالشیترین اختلاف اســلام و مدرنیتـه
(برشی از مقاله انسان معاصر و مشکل نظام اجتماعی)
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/modern-man/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
۱ روز تا پایان ثبتنام درسگفتار «علیه وضع سکولار».
تا الان دورههای مختلفی در مدرسه نگاه برگزار شده، دوره «علیه وضع سکولار» از اون برنامههاییست که به علاقهمندان به برنامههای مدرسه، توصیه میکنیم حتما شرکت کنند.
هم موضوع دوره[سکولاریزم]، هم کتابی که محور این برنامه انتخاب شده[کتاب عصر سکولار] و هم استادی که بیش از ۱۵ ساله روی موضوع سکولاریزم تمرکز کرده و قراره شاهد گفتگوش با نویسنده کتاب و تطبیقش با جامعه ایران باشیم[دکتر بابایی] قطعا تجربه متفاوتی از یک کلاس درس رو برای ما رقم خواهد زد.
ما تو این پست تلاش کردیم اطلاعات کاملتری از این درسگفتار رو در اختیارتون قرار بدیم.
منتظر دیدن شما در این برنامه هستیم.🙋♂
گزیدهای از جلسه اول کارگاه جستارنویسی(استاد جلالی)
× در مسیر نویسندهشدن، تراکم(استمرار) تمرین اهمیت ویژه دارد.
× نوشتن قدرتآفرین است و اگر نتوانیم از فن(مهارت) بهکارگیری کلمات بهجا و درست استفاده کنیم، در معرکه انسانی دچار اشتباه میشویم.
× هر فرهنگی یا ملتی که نتواند از کلمات استفاده کند و زایش نداشته باشد، به افول میرسد.
× نوشتن مادری بهنام «تجربه» و پدری بهنام «اندیشیدن» دارد.
× نویسنده، اتفاقی هرچند ناخودآگاه را رقم میزند:
دریافت(فهم مسأله) + صورتبندی(تعیین فرم) + طرح ذهنی(نقشه ساختمان)
براساس چنین طرحی، نویسنده یک مهندس یا معمار است.
× غذای نویسندگی مطالعه و اندیشه است.
× اگر نتوانیم خوانش متن داشته باشیم، نمیتوانیم بنویسیم. از گذر خوانش متن است که نویسنده معنای واقعی خود را پیدا میکند.
#کلمه
#کارگاه_جستارنویسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هرچند «حکمت عملی» در دورهی معاصـر با ورود علوم انسـانی جدید دچار رکود شده اما غنـای این حکمت به لحاظ پشتوانه معرفتی و نسبت وثیقش با انسـان مسلمان ایـرانی و نیز تاریخ این سرزمین دارای ظرفیتی ژرف و کارآمد برای سامـاندادن به زندگی مسلمین و تمدن اسلامی-ایرانی است.
لذا درک «حکمت عملی» و آشنایی با سرگذشتی که از پی گذرانده، از جمله خطوط اساسی احیاء حکمت عملی و گفتگو در نسبت آن با علوم انسانی در وضعیت کنونی است.
کانون اندیشهجوان با مشارکت مدرسهتفکر ونوآوری نگـاه برگزار میکند:
درسگفتار
| حکمت عملی و مسئلهی علوم انسانی |
علاقهمندان شرکت در این دوره، جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر اقدام نمایند.
http://B2n.ir/q21029
@canoon_org
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
Hampaye Jelodar.mp3
12.19M
سرود انقلابی
«تکبیرزن، لبیکگو، بنشین به رهوار
مقصد دیار قدس، همپای جلودار ..»
این سرود فوق العاده زیبا را از دست ندهید.
سراینده شعر مرحوم سبزواری است با دکلمه مرحوم فرج الله سلحشور و صدای حسامالدین سراج
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💠جهانِ صدر
پیش از پرداختن به متن کتاب" مکتب اسلام "، پرداختن به جهانِ صدر امری ضروری است تا بتوانیم محتوای کتاب را در بافت خودش فهم کنیم و فلسفه رجوع خودمان به این اثر گرانقدر را دریابیم. مرحوم شیخ جواد مغنیه که جزو فقها و مفسرین برجستهی معاصر شیعی است میگوید اگر شهید صدر نبود من مارکسیست شده بودم! این تعبیر، حکایتی از دوران متلاطم فکری جهان اسلام در عصر شهید صدر دارد.
آن عصر، دوران هیمنه و تسلط افکار غیر اسلامی اعم از لیبرالیسم و سه گانهی کمونیسم، مارکسیسم و سوسیالیسم بر تمام لایه های وجودی جهان اسلام است. این در حالی است مردم در حیطهی زندگی شخصی و فردی به شدت متمسک به مظاهر دینی هستند اما این دین و اعتقاد اجمالی مردم به دین، نهایتا در لایهی عاطفی آنان جریان دارد و بیش از این با زندگی آن ها ارتباطی ندارد.
در حکومت نیز وضعیتی مشابه وضع مردم دیده میشود، یعنی حکومتی که حاکم آن مسلمان و شیعه است اما حکومت آن با تمام اجزاء غیر اسلامی است!
علت این معضل آن بود که اسلام هیچ نسبتی با زیست مردم برقرار نمیکرد و انسان مسلمان نیز هیچ پاسخ منسجمی برای زیست اجتماعی از اسلام دریافت نمیکرد و هیچ گاه اسلام در قواره یک مکتب اجتماعی در ذهن و تصور انسان مسلمان تصور نمیشد.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه اول درسگفتار
#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
📌اسلام در قوارهی یک مکتب اجتماعی
انسان مسلمان در عصر شهید صدر دو مشکل اساسی داشت و تلاش ایشان در این دوران که در آثار ایشان معکس شده است منعطف به حل این دو معضل مهم جهان اسلام بود:
۱. معرفتشناسانه: بدین معنا که هیچ گاه نمیتوانست جامعه اسلامی و حتی پیش تر از آن نظام اجتماعی اسلام را در غالب یک مکتب و راهبر اجتماعی در برابر دوگانه لیبرالیسم و مارکسیسم تصور کند در حدی که به تعبیر شهید صدر تصور عبارت اقتصاد اسلامی در دوران معاصر ایشان مانند مثلث چهر ضلعی محال بود!
۲. روانشناختی: انسان مسلمان حتی اگر میتوانست نظام اجتماعی اسلام را تصور کند، هیچ باوری نسبت به قدرت اسلام در حل معضلات اجتماعی نداشت.
اولین حرکت شهید صدر ایجاد تصور و ذهنیت نسبت به مکتب اجتماعی اسلام بود، ایشان در " اقتصادنا " و " فلسفتنا " با تکیه بر میراث فقهی و معرفتی شیعه، اسلام را در قواره یک مکتب منسجم اجتماعی مطرح کردند، کاری که تا پیش از شهید صدر به طور منسجم شکل نگرفته بود و توان ایجاد یک تصور درست برای انسان مسلمان را نداشت و بسیاری از تلاش های قبل از ایشان منجر به تعریف کردن اسلام در بستر مارکسیسم و یا لیبرالیسم و تولد اسلام التقاطی میگشت.
قسمتی دیگری از تلاش های ایشان معطوف به ایجاد باور به کارآمدی مکتب اسلام در حل مسائل عینی انسان مسلمان است که در کتاب " اسلام یقود الحیات " به روشنی منعکس شده است. نقطه حائز اهمیت و شاید به نوعی فلسفه رجوع ما به شهید صدر و دیگر آثار متفکرین اسلامی، استقرار ما در کلان مشکلات و معضلات نیم قرن گذشته است. به رغم انقلاب اسلامی و حرکت رو به رشد جهان اسلام، هنوز قسمت عمدهای از جامعهی عمومی و نخبگانی مسلمان با دو معضل معرفتشناختی و روانشناختی در تصور مکتب اسلام و باور به مکتب اسلام دچار هستند.
#گزارش_درسگفتار
💢برشی از جلسه دوم درسگفتار
#مکتباسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
در این روزهای پر آتش و خون که غزهی غیور با «طوفان الاقصی» حماسه آفرید و مظلومانه با طوفان بلای صهیونیستهای پلید و نظارت و حمایت نهادهای سلطه ظالمانه استکبار جهانی با بیرحمانهترین روشها قربانی میدهد، دستگاه رسانهای نظام سلطه همهی توان خود را برای چیره ساختن روایت برساخته خود از واقعیت فلسطین به کار بسته است. در چنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی همه حقباوران است که چه در عرصه میدان و چه در عرصه سیاست و رسانه خودآگاهانه به دفاع از مظلوم بپردازند.
گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری مدرسه تفکرونوآوری نگاه بر پایه چنین درکی، بر آن است تا با مروری بر منابع تاریخی بازتابدهندهی اخبار فلسطین و بررسی نقش مهمترین پایگاه دینی این منطقه یعنی «مسجد الاقصی» و شهر کهن غزه، زمینههای تاریخی تشکیل رژیم اشغالگر و مناسبات اعراب با آن را مورد بررسی قرار دهد.
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
محـورها:
* نگاهی به پیشینه غــزه و نقش کنونی تمــدنی آن | * تحــولات تاریخی منجر به شکلگیــری رژیم اشغالگــر | * مناسبات اعــراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغالگــر | * نامبــَری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم | * بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه
زمان: چهارشنبه، ۱۰ آبانماه، ساعت ۹ الی ۱۲
مکان: دانشگاه باقرالعلوم، تالار امام حسین(ع)
حضور برای عموم دانشجویان و طلاب آزاد است.
لینک حضور آنلاین:
http://dte.bz/res1
#طوفانالاقصی
#دانشگاه_باقرالعلوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه اول درسگفتــار «علیه وضعِ سکولار»
استــاد: حجتالاسلام دکتر حبیبالله #بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه اول کارگاه «جستار نِویسی»
استــاد: حجتالاسلام اسماعیل #جلالی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
💢 سکولاریسم، کانون درگیری تمدن اسلامی و تمدن غرب
▫️ در نگاه های تمدنی، همهی تمدن ها دارای عناصری مشترک دانسته میشوند. مثلا تمام تمدن ها برخوردار از هنر، دین، فرهنگ، نظام اخلاقی، قدرت ... هستند. اما اگر همه تمدن ها برخوردار از همه عناصر تمدنی هستند پس تفاوت آنها در چیست؟ خوب است در پاسخ این سوال اشاره ای کنیم به آنچه کالینگوود در کتاب New Leviathan مطرح میکند که شما در هر وضعیت تکثری باید به یک نقطه مرکزی برسید و تا زمانی که آن نقطه مرکزی را پیدا نکنید نمیتوانید روح آن تمدن را کشف کرده و به تمایزاتش با دیگر تمدن ها پی ببرید.
▫️حال سوال این است که مرکز تمدن غرب چیست؟ مثلا گئورگ زیمل آنچه که مرکزیت تمدن غرب را میسازد دلار دانسته است و آقای امیرخوانی هم در رمان بی وطن، ظریفانه هرکجا نام دلار را میبرد از علامت سجده واجب استفاده میکند! تا به نوعی نشان داده شود که این فرهنگ، فرهنگی است که کسی با دلار شوخی نمیکند و به تعبیری دلار خدای حاکم بر تمدن غرب است.
▫️ما معتقدیم این نقطه مرکزی در تمدن غرب سکولاریسم است چراکه دنیای غرب را براساس یک دین بشری استوار میدانیم و آیین و دکترین او را در طول تاریخش، خودساخته، سکولار و بشری قلمداد می کنیم و در کتاب آیین عرفی نیز توضیح داده ایم که سکولاریسم تمامی ویژگی های یک دین را دارد و از همین جهت به آن آیین یا دین میگوییم، اما آیین و دینی اینجایی و پیوند خورده با دنیا.
🔻برشی از جلسه اول درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
◽️تاثیر مبانی لیبرالسرمایهداری بر معماری و شهر
یکی دیگر از مبانی نظام لیبرال سرمایهداری، فردگرایی و محوری بودن منافع فرد (در تقابل با جمعگرایی و منافع جمع) بوده که در دو اصل مهم اصالت فرد و آزادی فردی تجلی یافته است. از این رو در جوامع لیبرالی تكيه و تاکید مهمی بر مالكيت خصوصي و آزادي مطلق فرد میشود و نتیجه آن رشد بی رويهی امپراتوران بزرگ اقتصادی بوده است. ترجمان این مبانی در حوزه زمین و مسکن یعنی تبدیل زمین به مجرایی برای جریان سرمایه یا تبدیل شدن کالای مصرفی به کالای سرمایهای.
◽️شهرهای تقسیم شده و آسیبهای آن
هرچند سرمایهداری باعث رشد بالای اقتصادی میشود، اما به دلیل آزادی سرمایهگذار در انباشت و انتقال نامحدود سرمایه برای کسب سود بیشتر، اختلاف طبقاتی به شدت در شهرها افزایش مییابد. به عنوان مثال در بریتانیا تأثیرات اقتصادی این نظام منجر به این شد که درآمد 10 درصد مردم ثروتمند شهری حدود 14 برابر 10 درصد مردم فقیر گردد! که این اختلاف درآمد در بافتهای شهری منجر به پدیدار شدن دو قطب فقیرنشین و ثروتمندنشین شده است؛ چیزی که دیوید هاروی از آن به عنوان شهرهای تقسیم شده یاد میکند. همچنین ظهور مناطق حاشیهنشین و افزایش ناامنی و مشکلات زیستمحیطی را نیز باید از تبعات اجرای روشهای کمّی و نادیده گرفتن کیفیتهای شهری دانست.
◽️مهاجرت و گرانی مسکن
افزایش مهاجرت به مناطق شهری نیز از جمله تبعات اجرای سیاستهای لیبرال سرمایهداری بود که در یک بازهی زمانی کوتاه، مسکن را در مناطق شهری با کمبود مواجه ساخت و درنتیجه به افزایش شدید قیمت زمین و مسکن، منجر شد. برای مثال، طبق آمار و ارقام موجود، فقط بین سالهای 1350 تا 1354، مسکن کارگران (یعنی همان افرادی که بخش قابل توجهی از آنها برای کار از روستا به شهرها مهاجرت کردند)، حداقل 400 درصد افزایش قیمت داشته است!
◽️کمّینگری در حوزه مسکن و آسیبهای آن
در این شرایط بود که زمزمههای جایگزینی سرپناههای کمّی به جای خانههای کیفی از سوی معماران ایرانی به گوش رسید که آنها را در شمارههای اولیه نشریه آرشیتکت در اواسط دهه 20 شمسی میتوان مشاهده نمود. به عنوان نمونه اژدری یکی از معماران و شهرسازان آن دوره، میگوید: "در کشورهای اروپا، خانه احتیاج به حیاط ندارد، حوض لازم ندارد چون که زندگی در خانه بیشتر در اتاق میگذرد... بنابراین راه حلی که آنها برای مسکن دادن اشخاص پیدا کردهاند از هر حیث، «مقرون به صرفهتر» است." یکی از آسیبهای این نگاه کمّینگر از اعتبار افتادن موضوع «اهلیت» و «بستگی به مکان» و پدیدایی سودای زندگی بهتر در مکانی دیگر بود که سردرگمی میآفرید.
🔻برشی از جلسه چهارم درسگفتار
#رنسانس_شهری_در_ایران
#استاد_رئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah💠
یادآورے
#نشست_علمی
|فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی|
تا دقایقی دیگر در دانشگاه باقرالعلوم(ع) آغاز میشود.
♦️ تیلور و مسئله جامعۀ ایران پس از انقلاب اسلامی
▫️تیلور به عنوان یک فرد کاتولیک، به دنبال یک راه جمع میان دین داری و سکولاریسم است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح می سازد و از این سخن می گوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را به سمت خود می کشند و مشکلاتی برای او رقم میزنند. توصیف تیلور از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانهی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است.
▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگین تر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه میدارد و به زعم خودش جمع میکند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه میشود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه میشود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی میکنند. ما گاهی برای اینکه نسبت به جبهه سیاسی یا گفتمانی خودمان تعلق خاطر داریم، به هنگامی که فردی را ترجمه میکنیم، شتابناک و عجولانه سعی در پیدا کردن شواهدی داریم تا آنرا موید خودمان بدانیم.
▫️به هر حال تیلور درباره ایران صحبت نمیکند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفته اند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت میکند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دین دار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیک تر است، به آن ادعاهایی که ما داشته ایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان تیلور میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد.
🔻برشی از جلسه اول درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن|
💠اصلاح مسئلهی پوشش مردم بدون اصلاح معماری شهری امکان پذیر نیست!
‼️سند محرمانهی ساواک دربارهی دستور آمریکا و انگلیس برای تغییر همزمان مدل معماری و پوشش زنان در ایران
برشے از جلسهی سوم درسگفتــار #رنسانسشهریدرایران
استاد #محمدمنانرئیسی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
ج1، علیه وضع سکولار.mp3
25.65M
🔻چرا برای غرب شناسی باید ابتدا به سراغ مفهوم سکولاریسم برویم نه اومانیسم و کاپیتالیسم؟
🔻چگونه غرب حتی پیش از رنسانس، سکولار بود؟!
«علیه وضع سکولار»
خوانشی نو از غرب برای فهم ایدهی پر رمز و راز سکولاریسم
‼️صوت جلسه اول درسگفتار به صورت رایگان جهت آشنایی دانشپژوهان در کانال قرار میگیرد
برای ثبت نام هنوز فرصت دارید!
🔻لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/secular/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir