💢 «امویــان» با کینه از اسـلام و همهی مسلمانـان به غــرب می گریزند!
🔻ناقوسِ خطـر برای امویــان، قبل از سقوط امویان نواخته شد؛ تقریبا همان وقتی که «طارق بن زیاد» وارد شبه جزیرۀ ایبــری (اسپانیا و پرتقال امروزی) میشود و شرائط را برای فتح اروپا مساعد میبیند.
پادشاه اموی در «دمشق» نگران است. او با شنیدن اخبار خراسان احساس خطر میکند، به همین خاطر به فکر جایی است برای روزی که قدرتش سقوط میکند تا از دمشق به آنجا برود. لذا به طارق بن زیاد دستور میدهد، پیشروی نکند! چرا که اگر بنا باشد کلِ آنجایی که امروز اروپا است به قلمروی اسلامی ملحق شود، آن کسی که دمشق را میگرفت صاحب آن هم میشد و تنها پناهگاهی که میتواند به آنجا فرار کند را هم از دست میدهد. اما آیا خلیفه اموی؛ عبدالملک میتوانست این حرف را به صراحت اعلام کند و یا باید آنرا مخفی میکرد؟!
🔻توحش عباسیان در ستیزشان با امویان، به انبان بزرگی از کینه در سینه امویان تبدیل شد؛ امویانی که به غرب فرار کرده بودند و قصد داشتند انتقام بگیرند.
باید روزی انتقام میگرفتند و شرق را از نو فتح میکردند. برای این انتقام چکار باید کنند؟! غربی که عباسیان میدیدند و غربی که امویان آنرا لمس میکردند با غربِ امروز، متفاوت است. امویان در غرب چنین میاندیشیدند: چگونه میتوان از اروپا مجددا به شرق حمله کرد؟
🔻امویــان پس از سقوطشان در شرق وارد شبه جزیرۀ ایبــری شدند و در آنجا نظامِ دوقطبی مسلمان_مسیحی درست کردند. دو قطبی که، نه مسلمانِ آن مسلمان بود و نه مسیحیِ آن مسیحی. هم دنیای اسلام و هم دنیای مسیحیت چوب این نادانی را خورد که این پدیده را درست و به موقع تجزیه و تحلیل نکرد.
🔻یک قطب این نظام دوقطبی، بهظاهر اسلامی بود و پایتختش در دست بنیامیه و قطب دیگرش مسیحی. قطب مسیحی تنها یک ایالت نبود، چندین ایالت کوچک درست کردند مثل کاستیل، آراگون، لیون، کانتابریا. قطب مسیحی در «ستاد»، متحد امویــان بود و در «صف» دشمن آنان. اینها رابطه خونی باهم دارند؛ خلیفه مسلمین نوهی پادشاه مسیحی است یا پادشاه مسیحی نوه خلیفه مسلمین. لذا هروقت که فرانکها به ایالت های نوظهور حمله میکنند، امویان یعنی قرطبه کنار این ایالتها قرار میگیرد و با فرانکها میجنگد. زمانی هم که فرانکها، جرأت حمله به ایالتها را ندارند، مسلمانان به آن ایالتها حمله میکنند.
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه سوم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
💢 جنــگهای صلیبی میـان کدام مسلمانان و کدام مسیحیان؟
🔻مسیحیکُشی یکی از راهبردهای امویان برای کینآفرینی میان مسلمانان و مسیحیان بود. ماجرای ماریا و فلورا یا تخریب کلیساها بخشی از اقداماتی بود که میتوانست احساسات مسیحیان را نسبت به مسلمانان مکدر سازد.
🔻همه من و شمایی که تاریخ جنگهای صلیبی را میخوانیم باید سؤالاتی داشته باشیم:
❓نیروهای صلیبیها از کجا آمدند؟
❓اسم این جنگها چرا صلیبی نام گرفت و چرا به مسیحیت نسبت داده شد؟
❓اگر جنگ میان امپراتوری عباسی و بیزانس است باید سربازان از بیزانس بیایند اما چرا از جنوب فرانسه آمدند؟
❓اگر جنگ مسلمان و مسیحی است، مسیحیانِ اروپای شرقی باید بسیج شوند اما چرا این اتفاق در اروپای غربی رخ داد؟
به هیچ وجه مهم نیست!
اینرا ویلیام شایرر، نویسنده کتاب ظهور و سقوط رایش سوم میگوید: «وقتی که ما پیروز شدیم کسی در این باره سؤالی نخواهد کرد» و ما هم سؤال نکردیم!
❓چرا سربازان اروپایی دقیقا از جایی آمدند که آنجا برنامۀ کینآفرینی میان مسلمان و مسیحی بادقت اجرا میشد؟ جایی که آرامگاه برای ماریا و فلورا ساخته شد، از سر اسرای مسیحی مناره ساخته شد و بالای آن اذان گفته شد. چرا؟
پاسخ روشن است؛ چون راه فتح مجدد شرق از اروپا میگذشت.
❓اگر این جنگها، جنگهای صلیبی است باید آنجایی که نامش اروپا شده پس از جنگهای صلیبی، مسیحیتر از قبل میشد اما چرا سکولارتر شد؟ اگر جنگهای صلیبی با شعار مسیحیت به وسیله مسیحیان با رهبری کلیسا صورت گرفته، باید بعد از جنگ های صلیبی شاهد قدرت کلیسا باشیم نه سقوط آن! چرا شاهد قدرت کلیسا نیستیم؟
🔻شواهد نشان میدهد اینها جنگ مسلمان- مسیحی نبود، جنگِ همان قدرت نوظهوری بود که با دو چهرۀ مسلمانی که مسلمان نبود و مسیحیای که مسیحی نبود در شبه جزیرۀ ایبری ظهور نموده بود و آن انسان جدید و آن مذهب جدید را پدید آورده بود با مسلمانانِ قلمروی تمدن اسلامی.
🔻سرانجام فردریک دوم بعد از جنگهای صلیبی به گفته هربرت جرج ولز «پادشاه اروپا شد و اروپا در مشتش قرار گرفت و دربارش را نه در رم، برلین یا پاریس بلکه در سیسیل قرار داد. او که زبانش هم عربی و لاتین بود دو کار بزرگ انجام داد: ترویج الحاد در اروپا و انتقال علوم مسلمین به اروپا»
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه چهارم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰هفته پایانی درسگفتــار «امویـان در اروپـا»
استــاد: دکتــر محمدحسـن #زورق
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
49.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽/▫️حضــور «مــردم» در همه مســائل حلکننده است.
#مردمی_سازی
#معجزه_اجتماعی
#حکمرانی_مردم
@hokmrani_mardom
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
💢 اتمام جنگهای صلیبی و آغاز دینزدایی در اروپا
🔻پایانِ جنگهای صلیبی به معنای آغاز دینزدایی در اروپاست. اگر جنگهای صلیبی جنگهایی بود که با انگیزهٔ دینی صورت گرفت و اگر کلیسای کاتولیک در این جنگها نقش آفرین بود، چرا بعد از جنگهای صلیبی مسیحیت در اروپا تضعیف شد؟ چرا تقویت نشد؟
🔻پس از جنگهای صلیبی از دو طرف به کلیسا و مسیحیت حمله شد؛ یکی از درون و دیگری از برون!
حمله از درون: چنین بود که مثلا ازدواج کشیشها تحریم شد و نباید ازدواج میکردند یا اینکه یک نوع فتواهایی از کلیسا گرفته شد علیه علم، تحت عنوان تشبه به کفار و منظور از کفار، مسلمین بودند. خودِ مخالفت با ذاتِ علم یک نقطه ضعف بزرگ برای کلیسا شد که از همینجا به او حمله کنند. هر نقطه ضعفی که در کلیسا وجود داشت را بزرگ کردند، چه مسائل اخلاقی که طبیعتا در این شرایط پیش میآمد، چه مسائل مالی.
حمله از برون: در دوران رنسانس شروع کردند به نقاشی کردن مقدسات مسیحیت به بدترین شکل ممکن! مثلا حضرت مریم را کشیدند با سینۀ باز، حضرت عیسی را نقاشی کردند، لخت مادرزاد، در حالی که حضرت عیسی و مریم کیستیشان مقدس است نه چیستیشان.
🔻زمانی که اسلام وارد اروپای جنوب غربی شد، یعنی شبه جزیرۀ ایبری، همان موقع دو اروپا داشتیم؛
۱. اروپای متمدن
۲. اروپای بربر یا جنگل نشین.
این جریانِ دینزدایی و ایمانزدایی که در اروپا بعد از جنگهای صلیبی آغاز شده بود، در اروپای بربر پیشرفت بیشتر و در اروپای متمدن پیشرفت کمتری داشت. یعنی کاتولیکها در روم کاملا پیروز شدند، در آلمان میان ژرمنها تا حدودی موفق شدند و نیز در میان فرانکها موفق بودند اما در میان ساکسونها، اینگلها، وایکینگها و قبایل اروپای بربر موفقیت چندانی نداشتند. الان هم اروپای بربر پروتستان هستند و اروپای متمدن، کاتولیک. به هرحال این جریان دینزدایی به مرور پس از جنگهای صلیبی توانست در اروپا حاکم شود.
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه پنجم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💢 انقـلاب صنعتی، تحول در جهـان و انتظــار انقــلاب
#بخشاول: پیدایش انقــلاب صنعتی و تحولات مــادر
🔻اگر چنانچه اتفاقاتِ شبهجزیرهٔ ایبــری نبود، باز هم انقلاب صنعتی رخ میداد، اما نه اینکه انقلاب صنعتی خارج از حوزهٔ تمدن اسلامی صورت بگیرد زیرا تمام زمینههای انقلاب صنعتی در داخلِ تمدن اسلامی فراهم شده بود.
🔻یکی از نتایج اینکه گفته میشد دین را کنار بگذارید و فقط روی ماده متمرکز شوید و جستجوی حقیقت را فقط در عالم طبیعت دنبال کتید، پیشــرفت در علوم مادی بود. دانشمندان به این جهت از این تحولات استقبال میکردند که در جستجوی حقیقت بودند اما اُمرای سکولار در جستجوی بسط قدرت بودند و به همین جهت از تحولات مذکور استقبال میکردند. این دو استقبال که روی هم جمع شد، انقلاب صنعتی شکل گرفت. البته الان از نظر تاریخچهٔ انقلاب صنعتی ادعا این است که از ایالت شیفیل شروع شد، دهکدهای هم آنجا وجود دارد که اسم آن را دهکده انقلاب صنعتی گذاشتهاند.
🔻انقلاب صنعتی که آغاز شد یک سلسله «تحولاتِ مادر» داشت و یک سلسله «تحولات ملازم». تحول مادر تحولی است که برای آن برنامهریزی میشود و تحول ملازم آن تحولی است که برای آن برنامهریزی نشده است.
🔻«تحولاتِ مادر» ناشی از انقلاب صنعتی
۱. بنــای بهشت مدرنیــته
۲. ساخت جهــان سکــولار
۳. ایجاد انســان سکــولار
۴. فتح بــازارهای جهــانی
#گزارش_درسگفتــار
امویــان در اروپـا / دکتر محمدحسن #زورق
▫️برشے از جلسه ششم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ـــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah