👌😉با خوشامدگویی نسبت به اعضای جدید کانال. ارادت ویژه به همه مخاطبان عزیز مدرسه اقتصاد داریم...
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
💥دوستان مختلفی از ادمینهای کانال درباره #بورس، سوالات زیادر طرح میکنند. توضیه میکنم با دقت، سخنرانی دانشگاهی استاد درخشان را گوش کنید که به ریشههایی از نظام اقتصادی غرب اشاره میکنند.
🔷🔹 لطفا فیلمهای دکتر #مسعود_درخشان را در نقد و مروری بر بحران های اقتصادی غرب، از جمله #بحران در بورس های غربی و مشکلات ذاتی سیستم #سرمایهداری لیبرال و تاثیرش بر اقتصاد ایران، از این لینک دریافت کنید:
https://onedrive.live.com/embed?cid=3A69639D0900643A&resid=3A69639D0900643A%21115&authkey=AEfBflzJN1V0OZY
👈 لطفا دقیق و چندباره ببینید و تأمل کنید...
از زبان یک استاد تمام اقتصاد متبحر.
مسئله بورس به این سادگیها نیست. باید در ساختار مادرش، دیده شود.
😳آیا با تغییر برخی قوانین، یک ساختار غربی، اسلامیسازی میشود؟
🔻پ.ن: (سه فایل درون پوشه در این آدرس هست که باید دانلود شود تا بتوان راحت تر گوش داد. در چند دقیقه وسط فیلم اول و فیلم دوم و سوم، صوت کم میشود و گاه دوباره درست میشود؛ پیشاپیش پوزش میطلبم؛ همین فیلم را داشتم.بعد از دانلود صدای پلیر و رایانه خود را زیاد کنید...)
🔸 به کانال مدرسه اقتصاد بپیوندید👇👇
eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
📚 #معرفی_کتاب تحول در ریاضیات اثر سیدمرتضی حسینیالهاشمی
🔻نقد لوازم یک تحول لازم
🔸ریاضیات قدیم در «حساب» به کمّ منفصل میپردازد و ضرب و تقسیم و جمع و تفریق، تفاوتی نمیکند که بر سر انسان عمل کنند یا اشیا و از این جهت آن را یکسانانگار یا همدید (Synoptic) نیز نامیدهاند،
🔸 اما در ریاضیات جدید با توجه به نوع عوامل، نوع محاسبه تغییر مییابد. در هندسه قدیم -که از کمّ متصل سخن میگفت- بدیهی بود که کوتاهترین فاصله میان دو نقطه، خط راست باشد یا دو ضلع مثلث حتما از ضلع سوم بزرگتر.
🔸حکومت در دوره مدرن برخلاف دوران سنت نمیتواند بینیاز از علومانسانی باشد و برای مدیریت جمعیت و تحصیل اهداف، ناچار از برنامهریزی است.
🔸برای برنامهریزی و مدیریت نیاز به محاسبه است تا پدیدهها کنترل و پیشبینی توانند شد. محاسبه ریاضیات گریزناپذیر است درعینحال از ضرورت محاسبه در علوماجتماعی نمیتوان نتیجه گرفت که رفتار انسان را باید به محاسبهای دقیق و حتی خطاناپذیر درآورد.
🔸ریاضیات جدید و بهتبع آن علومانسانی (که مقولهای جدید است) نمیتواند انسان مختار را توضیح دهد و حسینیهاشمی است که از یک ریاضیات جدید یا ریاضیات اختیار سخن به میان میآورد؛ «ریاضیات اختیار» که هنوز تحقق نیافته است.
🔸البته درصورت تحقق این ریاضیات، میتوان گفت اختیار انسان -علاوهبر آزادی او- مخدوش شده و حکومتهای مدرن و مجهز به تکنولوژیهای پیشرفته، بیش از پیش انسان و حریم خصوصی او را مدیریت وتحدیدکرده وتوان قالبدهی و جهتدهی او را بهنحوی زایدالوصف بهدست...ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1826
@schoolofeconomics
🔻#کمپانی_هند_شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانهای
🔹#بالیوودد، که همان سینمایِ غالباً اردو زبان #هند یا همان سینمای انگلیسیـ هندی بمبئی (مومبای) است، در یک معنا به تمام سینمای هند اطلاق میشود و در یک معنا به سینمای اردو با محوریت بمبئی، در برابر سینمای روشنفکری کلکته و سینمای تامیلی و جنوب هند به پایتختی حیدرآباد (تالیوود) اطلاق میشود.
🔹 اساساً #سینمای_هند، برخلاف سینمای چین و ایران، بهره چندانی از حکمت هنر هندی و اسلامی نبرده است و بیشتر در مسیر تقلید و غربزدگی و عامهپسندی قدم برداشته است.
🔹به گفته لوئیس، تاریخ و فرهنگ گذشته را پس از جنگ جهانی فاتحین آن نوشتند و سانسورها و قرائتهای خود را در آن اعمال کردند.
🔹علامه لنگرودی در کتاب خود درباره هند، اشعار به این موضوع دارند که هندوئیسم نوین را انگلیسیها در هند ساختند وپرداختند و به تاریخ حقنه کردند.
🔹قرائت سکولار و آنگلوساکسون از مجموعه فرهنگهای باستانی هند، را به عنوان مکتبی با اصول مسلم پنداشتند و با همکاری انجمن سلطنتی بریتانیا، نهادهای هندشناسی و دانشگاههایی در هند ایجاد کردند و منابعی جهتدار نگاشتند که درست به مانند ایرانشناسی انگلیسی و پهلویگرایی باستانی در ایران پیش از انقلاب، پر از اغلاط تاریخی و جعلیات دینشناختی با قرائتی مادی و مدرن بود.
🔹امری که امروزه برای دانشمندان سنتگرایی چون گنون و کوماراسوآمی و نصر و پستمدرنهایی چون نیچه و هیدگر و تجدیدنظرطلبان تاریخی چون گارودی و فوریسون و دیوید ایروینگ انگلیسی و مورخین... ادامه مطلب:👇👇
http://fekrat.net/465
@schoolofeconomics
🔻دینسازی و تاریخسازی در #هند،مقدمه #استعمار_اقتصادی
🔸 محمدحسین فرجنژاد در سایت فکرت نوشت: کمپانی جنایتکارِ هند شرقی انگلیس و هلند و قبل از آن استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی، برای تسلط بیشتر خود بر جامعه هند، سخت به فکر فرو رفتند و تلاش کردند با دینسازی و جعل تاریخ و دینشناسی ویژه خود، چند اقدام را انجام دهند که نه تنها رشد اسلام در هندِ زیبا وثروتمند متوقف شود، بلکه حرکت معکوس شود و نوعی ناسیونالیسم باستانی هندوئی، شروع به رشد کند.
🔸انجام چند اقدام ذیل، نتیجه سالها حضور استعمار در هند جدید شد:
🔸ترویج هندشناسی خاص و تولید نوعی باستانشناسی و مردمشناسی هندی مبتنی بر ناسیونالیسم هندوئی.
🔸تولید و ترویج دینشناسی تحلیلی یا لیبرال و ترویج پلورالیسم و قرائتهای سکولار از نهاد دین و تقویت تفکر نوین و معنویت منهای خدا و اخلاق فرادینی و اخلاق کانتی.
🔸دوری از عقلگرایی و ترویج اشعریگری و سلفیگری و اخباریگری در میان شیعه و سنی و هندوهای هند.
🔸دوری از عرفان توحیدی و ترویج شرک و چندگانهگرایی و طبیعتخدایی در آثار رسانهای و تقویت معابد مشرک.
🔸ترویج لیبرالیسم و اشرافیت وابسته به انگلیس و تقویت خاندانهای زرسالار وابسته چون هندوجا و پارسیان هند.
🔸قدرت دادن به دینسازان بنگال و ترویج فرقهها و عرفانهای انحرافی چون بهائیت و قادیانیه (احمدیه) و برهموساموج و اوشو و یوگای نوین در میان هندیها و ملل متأثر از آنان...ادامه مطلب در لینک زیر:
http://fekrat.net/465
@fekrat_net
@schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراحل رزمایش بزرگ پیامبر اعظم (ص)؛ شبیه سازی حمله به ناو هواپیمابر آمریکایی و استفاده از توان بالگرد ایرانی با قابلیت شلیک موشک
@schoolofeconomics
#نقل_است_که (قسمت بیست و هفتم)
🔻 مردی الاغش را به بازار الاغ فروشان برد تا بفروشد. وقتی به بازار رسید، فریاد زد: این الاغ را میفروشم. شخصی به وی نزدیک شد و گفت: الاغت را چند میفروشی؟ مرد گفت: ۳۰ چوق. شخص گفت: میخرم و پول آنرا داد.
🔺 بعد وسط بازار الاغ فروشان رفت و گفت: آی مردم، و شروع به تعریف از الاغ کرد که مردی از گوشه بازار گفت: این الاغ را ۴۰ چوق میخرم، دیگری گفت: من ۵۰ چوق، مرد دیگری پیشنهاد ۶۰ چوق را داد و دیگری ۷۰ و بعدی ۸۰ !
صاحب پیشین الاغ با خود گفت: الاغی که مردم حاضر باشند ۸۰ چوق بخرند را چرا من نخرم پس دستش را بالا برد و گفت: ۹۰ چوق. شخص گفت: ۹۰ چوق یک، ۹۰ چوق دو، ۹۰ چوق سه... الاغ فروخته شد به این مرد در ازای ۹۰ چوق.
🔚 در این لحظه شخصی، مرد را به کناری کشید و گفت: ای مرد، تو هم فروشنده خوبی بودی و هم خریدار خوبی. از شما چند تا در این منطقه هست؟
مرد گفت: زیادیم.
شخص گفت از کجا آمدهاید؟
مرد گفت: از بازار #بورس ایران 😐 #شانسی
@Qomar_ir
@schoolofeconomics
⭕️ اقتصاد لیبرال!! تقویت بازی بورس و دلار و طلا و تضعیف تولید!
🔹در هفت سال ریاست جمهوری حسن روحانی، تولید ناخالص داخلی اسمی ۲.۷، میانگین درآمد مردم، بودجه دولت، شاخص قیمتها، پول و نقدینگی حول و حوش ۴، قیمت مسکن ۵.۳، قیمت دلار ۷.۶ و ارزش بازار بورس ۱۸.۴ برابر شده است، امری که هیچ مبنایی طبق هیچ نظریه اقتصادی ندارد و اوج سلطه بخش مالی بر بخش حقیقی (نئولیبرالیسم) را نشان می دهد.
🔹 این که سیستمی متشکل از بنگاههای خصولتی و بانکهای خصوصی با همراهی دولت و بانک مرکزی در معیت جمعی اقتصادخوانده وابسته و لشکری از سفته بازان و سوداگران بتواند اقتصاد را این گونه دستکاری و تخریب کند، نه ارتباطی با تحریمها دارد و نه ارتباطی با نقدینگی و علم اقتصاد. این اقتصاد شهر هرت است که ائتلاف رانتی-رفاقتی-غارتی آن را اداره می کند.
🔹در اقتصاد شهر هرت است که هر کسی تاس می اندازد و قیمت دلار و ارزش سهام تعیین می کند. این که ارزش پول ملی در دوره روحانی بیش از یک قرن قاجاریه و نیم قرن پهلوی سقوط کند، نشان دهنده هرج و مرج کامل و تخریب ساختار اقتصاد است.
🔹 آگاه باشید که حبابهای #سفته_بازی دیر یا زود خواهد ترکید.
@bidariymelat
@schoolofeconomics
🔶🔸🔹
🔷🔹🔸
🔹 نشریه فارن افرز در تحلیلی خواندنی منتشر کرد: زمان پایان هژمونی جهانی #دلار فرا رسیده است...
@dideh_baan
🔹 نشریه فارن افرز، گزارشی به قلم سیمون تیلفورد تحت عنوان «زمان آن فرا رسیده تا استیلای دلار پایان یابد» را منتشر کرد.
💥 خوشبختانه سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما که البته جای تحسین بابت این انتخاب عالی و سرعت عمل دارد، این یادداشت مهم را ترجمه کرده و منتشر ساخته است:👇👇
www.iribnews.ir/00Beuh
#آقایی_دلار #افول_جدی_است #آمریکا
@schoolofeconomics
✡️ مقالهٔ مهم درباره #تاریخ_اقتصاد و #تاریخ_یهود و #اقتصاد_صهیونیستی: «روچیلدها و استعمار بریتانیا». متن کامل مقاله:👇👇
http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/11411
@jscenter
@schoolofeconomics
✡️ رباخواری یهودی (1)
✡️ جنگهای صلیبی بازار خوبی برای رباخواری یهودی بود! شهسواران مسیح! به نقدینگی نیاز داشتند و یهودیان نیز به سود!!
1️⃣ با استحکام پایههای نخستین جوامع یهودی در سدهٔ ١١ میلادی، #رباخواری به شکلی گسترده در اروپای مرکزی رواج یافت. حاملین این موج #یهودیان بودند و پیوند این پدیده با یهودیان چنان است که در فرهنگ اروپایی واژهٔ #یهودی مترادف با #رباخوار است.
2️⃣ پدیدهٔ #رباخواری_یهودی بسیار دیرین و عمیق است. مرحلهٔ جدید رباخواری یهودی و تبدیل آن به یک شبکهٔ مالی جهانی با پیدایش کانون بغداد (بنیاد نتیرا و هارون بن عمرام و یوسف بن فیناس) آغاز شد و کمی بعد شاخههای آن در اروپای مرکزی نیز استقرار یافت.
3️⃣ در نیمهٔ دوم سدهٔ ١١، #جنگهای_صلیبی آغاز شد و این بازار خوبی برای گسترش و اوجگیری رباخواری یهودی بود، زیرا #شهسواران_مسیح! برای تجهیز سپاه و لشکرکشی به شرق به نقدینگی نیاز داشتند.
4️⃣ یهودیان نقدینگی مورد نیاز #شوالیهها را فراهم میساختند و در ازای این “سرمایهگذاری” یا در اموالِ غارتشده سهیم میشدند یا پس از عملیات، پول خویش را با بهرهای کلان دریافت میداشتند. برای غارتگرانِ شرق نیز پرداخت این #بهره دشوار نبود.
5️⃣ دستاوردهای تاراج چنان عظیم بود که هم اصل سرمایهگذاری و “سود” یهودیان پرداخت میشد و هم خزانهای سرشار برای “شهسواران مسیح” فراهم میساخت. بهنوشتهٔ دایرةالمعارف یهود، از سدهٔ ١٢ تا ١۵ میلادی رباخواری منبع اصلی درآمد یهودیان اروپا بود./عبدالله شهبازی
@jscenter
@schoolofeconomics
✡️ رباخواری یهودی (٢)
✡️ بی هیچ تردید، یهودیان بنیانگذاران نظام مالی و اعتباری ربوی دنیای غرب هستند!
1️⃣ نظام اعتبار مالی بینالمللی جدید در اروپا تنها در سدههای ١۵ و ١۶ در #ونیز و سدهٔ ١٧ در #آمستردام شکل گرفت که دو کانون اصلی تکاپوی #یهودیان بود.
2️⃣ بر بنیاد این نوع جدید از مشارکت مالی/ تجاری است که در سدهٔ ١٧ “کمپانی هند شرقی هلند” بهعنوان یک “شرکت سهامی” بزرگ و جهانشمول، و با سرمایهگذاری مهم یهودیان / مارانوها پدید شد. بیهیچ تردید، یهودیان بنیانگذاران نظام جدید مالی و اعتباری دنیای غرباند.
3️⃣ در مسیحیت #رباخواری ممنوع است. لذا گسترش رباخواری در اروپا طی سدههای ١١ و ١٢ میلادی را باید سرآغاز فرایند #سکولاریزاسیون بهمعنی جداشدن “حکومتگری” و “سیاست” از احکام شرعی مسیحیت شمرد؛ هرچند این مفهوم بسیار دیرتر، در اواخر سده ١۶ پدید شد.
4️⃣ در سدهٔ ١٢ میلادی، گروهی از یهودیان به #انگلیس رفتند و بهطور عمده در شهر #لینکلن مستقر شدند. تعداد اندکی نیز در سایر شهرها (لندن، آکسفورد، بریستول، کمبریج و...) پراکنده شدند. لینکلن بهسرعت به مرکز صرّافی و رباخواری انگلیس بدل شد.
5️⃣ بزرگترین رباخوار یهودی این زمان در انگلیس #هارون_لینکلنی است که دامنهٔ عملیات مالیاش سراسر انگلستان و اسکاتلند را فرا میگرفت. مشتریان هارون، اسقفها، لردها و بارونهای انگلیسی و حتی شاه اسکاتلند بودند!/ عبدالله شهبازی
@jscenter
@schoolofeconomics
✡️ رباخواری یهودی (٣)
✡️ ادوارد اول پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان اخراج یهودیان را صادر کرد.
1️⃣ در سدهٔ ١٣، تکاپوی مالی #یهودیان چنان در اروپا توسعه یافت که از سال ١٢٣٠ مخالفت شدید #کلیسا را برانگیخت و موجی از مبارزه با #رباخواری را پدید ساخت.
2️⃣ در سال ١٢٣١، شاه سیسیل حداکثر بهرهٔ مجاز #رباخواران_یهودی را ١٠درصد اعلام کرد. در سال ١٢٣٩ لویی نهم پادشاه فرانسه، رباخواری را ممنوع کرد. در سال ١٢۴۴ شاه اتریش نیز برای بهرهٔ یهودیان سقفی محدود قایل شد.
3️⃣ شاه آراگون و حکمرانان ایتالیا، که با یهودیان پیوند بیشتر داشتند، حداکثر بهرهٔ مجاز را ٢٠درصد اعلام کردند؛ ولی در عمل بهرهٔ مرسوم ٣٣ تا ۴٣درصد و گاه بسیار بیشتر بود.
4️⃣ در سال ١٢٧۵، #ادوارد_اول پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان #اخراج_یهودیان را صادر نمود. در سال ١٢٩٠، مأموران مسلح دولتی به شهر #لینکلن حمله بردند و یهودیان را از انگلیس اخراج کردند.
5️⃣ دایرةالمعارف یهود تعداد اخراجشدگان را ۴٠٠٠ نفر ذکر میکند که اغراقآمیز است، اما در مقالهای دیگر، شمار خانوارهای یهودی که اموالشان مصادره شد را تنها ۶۶ خانوار ذکر کرده است. با توجه به اینکه لینکلن مهمترین مرکز استقرار یهودیان در انگلیس محسوب میشد، تفاوت فاحش این ارقام معقول نیست./عبدالله شهبازی
@jscenter
@schoolofeconomics
✡️ رباخواری یهودی (۴)
✡️ اینوسن سوم مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت: [حکمرانان اروپا] از رباخواری شرم نمیکنند. یهودیان را به شهرهای خویش میخوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود میگردانند»!
1️⃣ در سال ١٣٠۶ فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه نیز #یهودیان را از این کشور اخراج کرد. در سال ١٣١۵، لویی دهم اجازهٔ بازگشت یهودیان به فرانسه را صادر نمود. معهذا، #رباخواری_یهودیان چنان اعتراض مردم را برانگیخت که “فیلیپ دراز”، پادشاه بعدی فرانسه، مجبور شد در سال ١٣٢٢ باز آنان را #اخراج کند.
2️⃣ این موج چنان نیرومند بود که حتی آلفونسوی یازدهم، شاه کاستیل و لئون که دربار او کانون #رباخواری بهشمار میرفت، زیر فشار پاپ مجبور شد در سال ١٣۴٨ رباخواری را ممنوع کند. این فرمان کمی بعد (١٣۵١) لغو شد.
3️⃣ این مبارزه بینتیجه بود. در سدههای بعد #صرافی_یهودی، یعنی عملیات مالی مبتنی بر #ربا، به نظام مالی حاکم بر دنیای غرب و سرانجام سراسر جهان بدل گردید. این تکاپوی حکمرانان اروپا صادقانه نبود و علت شکست این موج نیز همین است.
4️⃣ شاهان و حکمرانان محلی اروپا #رباخواری_یهودیان را منبعی سرشار برای تأمین درآمدهای خویش میدانستند و آشکار یا پنهان به آن میدان میدادند. به تعبیر یکی از حکمرانان آلمان: یهودیان “خزانهٔ شاه” بودند.
5️⃣ #اینوسن_سوم مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت، در یکی از نامههای خصوصیاش از حکمرانان اروپا چنین شِکوه کرده است: «از رباخواری شرم نمیکنند، یهودیان را به شهرهای خویش میخوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود میگردانند»./عبدالله شهبازی
@jscenter
@schoolofeconomics
✡️ مقالهٔ مهم درباره #تاریخ_اقتصاد و #تاریخ_یهود و #اقتصاد_صهیونیستی: «رباخواری یهود و ساختار مالی جدید اروپا» متن کامل مقاله:👇👇
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/2191
#ربا #رباخواری
@jscenter
@schoolofeconomics
🔶 فاش شدن راز توقف #مسکن_مهر: تعهد به بانک جهانی برای #توقف مسکن مهر !!
♦️رویای آجری،مستندی درباره نقد سیاستهای مسکن است که از شبکه مستند پخش میشود. در قسمت ۹ مرداد،طبق ادعای این مستند، رازی برملا میشود از تعهدات بینالمللی مخفیانه به #بانک_جهانی توسط دولت.
🔷 به ادعای این مستند، تعهد دولت روحانی به بانک جهانی، توقف تامین مالی #مسکن_مهر است! مسکن مهری که بعد از توقف آن در کشور منجر به تورم شدید قیمت و اجاره مسکن میشود و دست مردم را برای رسیدن به مسکن کوتاه میکند. جدای از نقدها به مسکن مهر، اما طرحی بود که قشر مستضعف را صاحب مسکنی کرد که این روزها تبدیل به رویای دست نیافتنی شده است.
🔷در صورت صحت مستندات این فیلم؛ دولت باید پاسخگو باشد:
🔺چرا باید طرحی داخلی با تعهد دادن به بانک جهانی متوقف شود؟
🔻چرا بانک جهانی باید خواستار قطع تامین مالی یک طرح داخلی (مسکن مهر) در کشور باشد؟
🔺این تعهد به بانک جهانی در ازای چه چیزی بوده است؟
🔻تا چه زمانی باید کشور تاوان تعهدات مخفیانه بینالمللی دولت به سازمانهای بینالمللی را بدهد؟ تعهداتی مانند تعهدات مخفیانه اقلیم پاریس که منجر به تعهد کاهش تولید برق در کشور و خاموشیهای تابستانه در کشور شد و یا تعهدات مخفیانه fatf و پالرمو در راستای برجامِ سراسر خسارت محض!
♦️ راهکارمجلس انقلابی، در راستای این تخلفات واضح دولت که کشور را به بحران اقتصادی کشانده چیست؟
@hsnrb14_sarbazevelayat
@schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 اگر به دنبال پاسخ به سوال «چرایی #گرانی وحشتناک #مسکن» هستید، کلیپ بالا را ببینید.
طبق ادعای مستند «رؤیای آجری» شبکه مستند، دولت به #صندوق_بین_المللی_پول تعهد داده مسکن مهر را متوقف کند تا قیمت مسکن بیشتر شود؟
#قیمت_مسکن #دولت_نولیبرال #مسکن_مهر
@schoolofeconomics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گرانی #ارز دلایل سیاسی و امنیتی دارد تا اقتصادی
رهبر معظم انقلاب:
🔹اینکه ارز افسار پاره کند و قیمتش روزبهروز بالاتر رود اصلا قابل قبول نیست... البته در گزارشاتی که دریافت کردهام این ماجرا بیش از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل امنیتی-سیاسی دارد... کسانی هستند که به این آتش افروزی دامن میزنند؛ باید با این مسئله مقابله شود.
@schoolofeconomics
💥 دلایل خیانتهای پی در پی کره جنوبی علیه مردم ایران
چرا #کره_جنوبی پولهای ملت ایران را پس نمیدهد؟
بلوکهشدن #ذخایر_ارزی ایران در بانکهای کره جنوبی موجب طرح این سؤال شده که چرا سئول تا این حد مقید به رعایت تحریمهای آمریکاست و آیا امکان پیشبینی چنین وضعیتی با توجه به تجارب قبلی وجود نداشت؟👇👇
www.farsnews.ir/news/13990507000915
@schoolofeconomics
❇️ کتاب «پارادوکس بانکداری قرضالحسنه» به کوشش جناب محمد گلیج، کارشناس ارشد حوزه پول و بانکداری؛ اثریست که به سراغ یکی از موضوعات فوقالعاده مهم رفته است و با بیانی ساده و روان سعی داشته تا پرده از واقعیتهای بانکی که در مفاهیم پیچیده اقتصادی گم و پوشیده شدهاند بردارد.
🔻نگارنده این تصور رایج و عمومی مردم را که بانکها را واسطهگر مالی میدانند به مثابهی یک خرافه معرفی میکند و از خواننده میخواهد تا با ارتقای سواد مالی و دانستن واقعیتها با این خرافه که نقش بانکها واسطهگری است مبارزه کند.
📌 مستند بودن در حین اختصار، و حجم کم در حین عمیق بودن مطالب از دیگر ویژگیهاییست که مخاطب را ترغیب به مطالعه این اثر میکند. میتوانید به صورت رایگان این کتاب را از طریق لینک زیر مستقیماً دانلود کنید.👇👇
🔗 ydac.ir/mabth
www.Tyb.ir
#نقد_بانکداری #بانک #قرضالحسنه #خلق_پول #معرفی_کتاب #بانکداری
@Tayebat_Public
@schoolofeconomics
🔶🔸
🔷🔹 سقوط تماشایی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار طی 10 سال
🔶🔸 دکتر سیدیاسر جبرائیلی نوشت: #ترکیه مقصد اول سرمایهگذاری خارجی اروپا طی دو دهه اخیر بوده است. این، فرجام اقتصادی است که با رشد عاریتی و بادکنکی، دچار توهم توسعه میشود.
🔷🔹در کتاب «دولت و بازار» تحت عنوان «بیماری آناتولی» این تجربه هولناک را واکاوی کردهام.
@schoolofeconomics
▫️ شبکه سلطنتی بیبیسی همواره خود را رسانهای مستقل میداند که بر حسب اتفاق بودجهاش از جیب مبارک مالیت دهندگان بریتانیایی تأمین میشود.
▫️ اما براساس تصویر فوق، سند بازبینی استراتژی امنیت ملی و دفاع راهبردی بریتانیا تصریح میکند که شبکه بیبیسی هم ردیف با وزارت خارجه دولت بریتانیا، جزء ارکان قدرت نرم بریتانیا محسوب میشود./مجازیها
@schoolofeconomics
🔅 اقتصاد و اخلاق اسلامی
🔸دکتر #علی_سعیدی نوشت: در اینکه #اقتصاد_اسلامی یا #اخلاق_اسلامی چیست و چه مؤلفههایی دارد، بحث زیاد است، اما خیلی وقتها میبینیم که بهجای فهم اسلام از منابع اصلی آن (کتاب و سنت) بیراهه میرویم و در شیپور از طرف گشاد آن میدمیم! یعنی مطالعاتی در اندیشۀ غربی انجام میدهیم و با یافتن اندک قرابت معنایی، اسلام را در دستهبندیهای متعارف علوم سکولار طبقهبندی میکنیم. در زمینۀ اخلاق اسلامی و اقتصاد اسلامی هم چنین است.
🔸لباس فضیلتگرایی همانقدر برای اخلاق اسلامی تنگ و ناجور است که لباس وظیفهگرایی و لباس فایدهگرایی! با این کلیشهها نمیشود اسلام را فهمید. اگر فیلسوفی یونانی که در موحدبودنش تردید بسیار است، میتواند بنیانگذار اخلاق اسلامی باشد، دیگر چه نیازی به بعثت نبی اکرم و ائمه اطهار است؟
🔸به نظرم باید برای اخلاق اسلامی جایگاهی ورای این سهگانه اخلاقی بیابیم. در اسلام فضیلتهای اخلاقی بسیار مهماند، اما اسلام 'فضیلتگرا' نیست! همانطور که در اسلام ذات افعال و انگیزه انجام وظیفه بسیار مهم است، اما این اهمیت آن را'وظیفهگرا' نمیکند، دقیقا همانطور که در اسلام منافع و مصالح و غایات افعال بسیار مهماند و این امر اسلام را 'پیامدگرا' یا 'فایدهگرا' نمیکند!
🔸فهم اسلام اجتهاد میخواهد و خواندن هایک و فریدمن یا ارسطو و کانت برای یافتن 'نزدیکترین چیز به اسلام' دردی را از اسلام دوا نمیکند! البته من با خواندن و نقدکردن اندیشههای غربی و شرقی مخالف نیستم، آن را بیفایده هم نمیدانم بلکه ضروری هم هست ولی نباید به محض یافتن مشابهتهایی بین آنها و برخی آموزههای اسلامی، گمان کنیم کلید حل مشکل را پیدا کردهایم.
🔸درباره فهم متفکران اسلامی و دیدگاههای اقتصادی و سیاسی فقها هم همینگونه است.
🔸متاسفانه وقتی با همین کلیشههای ضعیف به سراغ متفکران اسلامی میرویم، شهید صدر را مارکسیست و آیت الله خامنهای را لیبرال تفسیر میکنیم در حالیکه هر دوی این فقها یک چیز میگویند، اگرچه شدت و ضعف تاکیداتشان بر مصادیق به خاطر ظروف زمان و مکان، متفاوت است./کانال قصد
@schoolofeconomics
🔻بورس، سد راه تولید است...
🎙 #مصاحبه با دکتر محمدجواد توکلی
🔸اوجگیری بورس را عمدتا میتوان از دی ماه ۱۳۹۸ دانست حدودا ۷ماه پیش. اتفاقی که پشت ماجرای بورس افتاده آن است که دولت آمد مجوزی به شرکتها داد که بتوانند ارزیابی دارایی خود را تجدید ارزیابی بکنند .
🔸دولت اقدامی عجیب دیگری را در پیش گرفت و نرخ سود بانکی را به ۱۵درصد کاهش داد، که این اقدام خود سیگنالی بود برای بازار به این صورت که سرمایهگذاران سپردههای خود در حسابهای سپردهگذاری بلند مدت بانکها نگذارند و سرمایه خود را به بورس بیاورند.یعنی دولت عامل اصلی مهاجرت بسیاری از مردم و نقدینگی به سمت بورس است.
🔸در اقتصاد ایران با توجه به ایرادات ساختاری که داریم اتفاقی که رخ میدهد این است که قیمت سهام شما افزایش یافته تقاضای شما افزایش پیدا کرد اگر تعداد همان بماند قاعدتا قیمتها در بازار بالا میرود همان چیزی که دارد اتفاق میافتد به عنوان مثال شرکتهای سیمانی در چند وقت اخیر درخواست افزایش قیمت ۶۰ درصدی دادند از آن جا که با این افزایش قیمت مخالفت شده است ارزش سهامهای شرکتهای سیمانی کاهش پیدا کرده است.
🔸فردی نقل میکرد که یک نفر ۱۳۰ میلیون تومان را داده که در بورس سرمایهگذاری کند الان سودش ۷۸۰ میلیون شده در عرض ۱۶ماه یک سوال از این بنده خدا کردم گفتم اگر تخم خربزه و… بکاریم ۱۶ماه آب بدهیم ۷برابر میشود؟ گفت نه درکشاورزی سودزیاد نمیشود،پس اتفاقی به وقوع میپیوندد که نتیجهاش تورمی است که بعدا گریبان گیر همه میشود... ادامه مطلب در لینک زیر:
http://fekrat.net/1851
@schoolofeconomics