📈نمودار ارکان عملیات نرم و رابطه آنها بایکدیگر ازمنظر نهج البلاغه.
🔸ارکان شکل دهنده عملیات نرم نشان می دهد آنچه سبب شکل گیری جنگ نرم می شود و در حقیقت ماهیت آن را می سازد چهار رکن در هم تنیده است که در تاثیر و تاثر بر/از هم، مکانیزم عملیات نرم را سامان داده، چرخ آن را به گردش در می آورند.
🔹از میان ارکان موجود، بسترهای زمینه ساز که ناظر به ضعف های جامعه مورد تهاجم است، عامل محرک طراحان و نیزعامل تعیین کننده شکل تهاجم و همچنین تعیین کننده ابزار و محتوای عملیات نرم است.
🔸نتیجه نکته پیش گفته آن است که اگر جامعه مورد تهاجم بسترهای زمینه ساز جنگ نرم را که ناظر به ضعف های آنها است، رفع کند هیچ تهاجم نرمی به سرانجام نخواهد رسید و اساسا شکل نخواهد گرفت.
📚برشی از مقاله "ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و راهبرد تقابلی صیانتی امام علی (ع) در مواجهه با آن".
#ارکان_عملیات_نرم
#انتخابات
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
📊جدول عملیات های نرم علیه امت اسلامی در عصر امیرالمومنین(ع)
🔹مولفه های مندرج در ذیل هر کدام از ارکان عملیات نرم گویای حقائق با اهمیتی است بنابراین نیازمند توجه و تحلیل است به عنوان نمونه:
🔸باملاحظه مولفه های ذیل رکن بسترهای زمینه ساز این حقیقت روشن می شود که ضعف عمده جامعه مورد هدف که زمینه و بستر تهاجم را فراهم کرده، ناظر به بینش های آنها است.
🔥جهل بستر ساز اصلی در کامیاب کردن طراحان عملیات نرم است.
📚برشی از مقاله "ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و راهبرد تقابلی صیانتی امام علی (ع) در مواجهه با آن".
#عملیات_نرم
#انتخابات
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔸تعیین ملاک بایستگی و نبایستگی افعال بر اساس متون دینی و ادله لفظی از جمله حیطه های پژوهشی است که کمتر مورد توجه اهل علم قرار گرفته است.
🔹علی رغم وجود اقیانوسی از معارف نقلی شاید بتوان ادعا کرد تعداد آثاری که در حیطه اخلاق هنجاری با چنین نگاهی(بر اساس متون دینی) انجام شده است از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کند!
📚آثر فراروی در آمدی در این جهت است. بدین معنا که به دنبال تعیین ملاک بایستگی و نبایستگی افعال با مبنا قرار دادن نهج البلاغه برآمده است.
🗃تعداد دانلود نسخه کامل این اثر(بیش از ۶۰۰مورد ) نشان از استقبال و نیاز اهل علم به چنین پژوهش هایی است.
📌لینک دانلود مستقیم نسخه PDF:
🔻http://ethics.isramags.ir/article_92602.html
#اخلاق_هنجاری
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍اگر در این دنیا حاضر نیستی کسی از باطنت باخبر شود یادت باشد با مرگ ظاهرت می میرد و باطنت عین ظاهرت می شود و تا ابد با باطنت زندگی خواهی کرد.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
گذشتی از همه دنیا به پای این مکتب
سلام برتو که از جنس کربلا بودی🖤
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔸درشگفتم از...
امام صادق(ع) فرمودند: «در شگفتم از کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمیبرد!
☝️در شگفتم از کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر«حَسبُناالله و نِعمَ الوَکیل...» پناه نمیبرد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یادشده فرموده است:
«پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند)، همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچ گونه بدی به آنان نرسید».
☝️در شگفتم از کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر«لااله الّا أنت سُبحانَک أنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین»پناه نمیبرد؛ زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است:
«پس ما یونس را در اثر تمسّک به ذکر یادشده، از اندوه نجات دادیم و همینگونه مؤمنان را نجات می بخشیم.»
☝️در شگفتم از کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد» پناه نمیبرد؛ زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است:
«پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یادشده) از شرّ و مکر فرعونیان مصون داشت.»
☝️در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست، چگونه به ذکر«ماشاءَ اللهُ لاقُوَّةَ إِلَّا بِالله »پناه نمی برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است:
مردی( که فاقد نعمت های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت ها برخوردار بود) گفت: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی، امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
📚امالی، صدوق، ص ۶.
#صلی_الله_علیک_یا_جعفر_بن_محمد🖤
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔸درصد کمی از انسانها نود سال عمر میکنند مابقی یک سال را نود بار تکرار می کنند
🕴چاپلین
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋@sedayefakr
✍شنیده یا خوانده اید که می گویند "نه گفتن" به دیگران را یاد بگیرید و به کارببرید تا اعتماد به نفس شما زیاد شود؛ من عرض می کنم اولین کسی که باید به او نه بگویید خودتان هستید.
گاهی به چشمتان برای دیدن نه بگویید
گاهی به گوشتان برای گوش کردن نه بگویید
گاهی به زبانتان برای سخن گفتن نه بگویید
گاهی به پاهایتان برای رفتن نه بگویید
گاهی به دست هایتان برای برای نوشتن نه بگویید
حتی به ذهن و فکرتان گاهی نه بگویید
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠تبدل فرهنگی در سایه سیاست ورزی
🔸به جای مقدمه آنکه بگذریم از مظلومیت مقوله فرهنگ_ جایگاه زیربنایی آن و تقدم حتمی آن بر اقتصاد و همه شئون کشور داری_در مناظرات، برنامه ها و دیدگاههای همه ی(همه یعنی همه) نامزدهای ریاست جمهوری اما نمی توان/نباید از تهاجمی که برای تبدل فرهنگی صورت گرفته است چشم پوشی کرد.
🔹از سویی پرهیز از تجمل گرایی و دوری ازخوی های سلطان مابانه و اشرافی گری برخی نامزدها توسط برخی دیگر تقبیح می شود و این تقبیح گری نه بدان جهت که چنین کنش گری هایی عاملی برای فریب مردم است(قبح ثانوی)، بلکه بدان جهت نبایسته تلقی می گردد که اساسا رفتارهایی غلط(قبح اولی و ذاتی) و غیر دیپلماتیک و تقلید مآبانه است و از سوی دیگر مصادیقی از اشرافی گری با عنوان اقتضای شان ترویج می شود.
🔸فارغ از اینکه آن قبح انگاری و این حسن انگاری و در حقیقت تبدل ارزش به ضد ارزش از چه فرد یا نامزد چه حزب و گروهی صادر می شود، بر کنش گران فرهنگی، مربیان عرصه تربیت و روحانیون، بی تفاوتی بایسته نیست. به واقع باید بر فرهنگ جامعه گریست و فریاد برآورد آن روزی که رفتارهای ارزشی از سنخ زیست ساده و اخلاقی بر خلاف شان ریاست جمهور و خلاف عرف سیاست مداران نامیده شود و اشرافیت مطابق با شان و جایگاه آنان و چنین استدلال هایی کارگر بیفتد!
🔹این گونه کنش ورزی سیاسی گرچه به ظاهر خرد، بی اهمیت و محدود به امروز و فردای انتخابات جلوه می کند اما در حقیقت تهاجمی است که مقوله فرهنگ را هدف گرفته و تغییر در ارزش های بنیادین جامعه را به صورت نرم درپی خواهد داشت.
🔸در قرآن کریم به این نکته که تبدل فرهنگی نه تنها ممکن است اشاره شده بلکه بهت آورترین مصادیق آن ارائه گردیده است. در آیه ۸۲ سوره مبارکه اعراف می فرماید: "وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ".
ماجرا مربوط است به قومی که گرفتار برخی گناهان جنسی بودند. وقتی برای اصلاح امور آنها پیامبری به همراه چند نفر از یارانش قیام کردند و زشتی های جامعه را بدانها نشان دادند، عده ای در نقد و رد آن مصلحان گفتند: باید آنها را از دیار خودمان اخراج کنیم، چرا که آنها افرادی هستند که پاک زندگی می کنند یعنی آلوده به گناه نیستند.
برای اقناع مردم و بیان اینکه آن مصلحان افراد بدی هستند آنچنانکه باید حتی از شهر و دیارشان اخراج شوند این گونه استدلال می کنند که آنها گناهان ما را مرتب نمی شوند و آنها را قبیح می شمارند. یعنی جرم آن عده اصلاح گر پاک بودن و طلب پاکی برای جامعه بود و عجیب آنکه این استدلال موثر افتاده است!
✍️روح الله شهریاری
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💞عاشقی دل می دهد؛
معشوقه ای دل می برد
❣بُرد در بُرد است و
من مشغول حسرت بُردنم
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔸اگر خدا ستار العیوب نبود ما از رسوایی چه می کردیم!
علامه حسن زاده آملی(ره)
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
هدایت شده از هیئت محبان ثارالله
📝کارگاه مقاله نویسی
🏠شهرک مهدیه، محله ۴۷۰واحدی.
✅ثبت نام: ۰۹۱۰۱۳۸۴۷۹۰: 🆔
🔸سفاهت سیاسی
✍به کلید واژه "خیانت" که گاها در مورد برخی سیاسیون به کار برده می شود اعتقاد ندارم اما اخیرا به سفاهت سیاسی اعتقاد پیداکردم
اینجا اما سوالی مطرح است و آن اینکه:
اگر عواملی مانند سفه، صغر، جنون و فلس سبب محجوریت هستند چرا این محجوریت در عرصه سیاسی امکان اعمال قانونی ندارد؟
وقتی نداشتن عقل اقتصادی(سفیه) منع قانونی از اعمال مدیریت مادی توسط یک فرد ایجاد می کند چگونه است که سفاهت سیاسی که پای خسارت بیش از ۸۰میلیون انسان مطرح است منع قانونی از اعمال قدرت سیاسی ایجاد نمی کند؟!
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔹از یک سو دیدن این تصویر مایه مباهات است و نشان دهنده توانمندیهای شگفت آور دانشمندان ایرانی؛ از سوی دیگر اما حقیقتا این تصویر انسان را شرمنده می کند.
🔸رهبر انقلاب به معنای واقعی کلمه حمایت از تولید داخلی و افتخار به آن را پاس داشتند و در حقیقت از جان مایه گذاشتند اما ما چه می کنیم؟ آیا حاضر هستیم در راه حمایت از تولید داخلی به قدر خرید دفتر مشق و پاک کن فرزندمان اندکی به زحمت بیفتیم یا قدری بیشتر هزینه کنیم؟!
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍مهمترین رکن پیشرفت و تعالی مادی و معنوی یک جامعه سرمایه های انسانی آن است. اگر این سرمایه ها به هر علتی از جامعه گرفته شود طبیعی است اگر آن جامعه فلج شود و دچار رکود و رخوت.
در ایران اسلامی سرمایه های انسانی را از دست داده ایم که هر یک به قدر یک امت توان و ارزش داشتند. شهید بهشتی چنین عنصر ارزشمندی بود.
بهشتی شخصیتی ذو ابعاد و عصاره فضائل علمی و عملی امت بود. دارای ابتکار و مدیریت، فقیه و فیلسوف، روشنفکر و روشن ضمیر، دارای قوت و قدرت تولید فکر.
حذف چنین شخصیتی از دستگاه مدیریتی کشور و نیز جامعه علمی حقیقتا خسارتی جبران ناپذیر و داغی بی تسلی است.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🚨شگفت آور است که در حوزه اخلاق اسلامی_ برخلاف دیگر شاخه های علم دینی مانند فقه و حتی تاریخ نگاری_ هر فرد عالم و عامی باکمترین دقت نظری از سیره معصومان(ع) جهت الگوگیری توصیه هایی ارائه می دهد. در حقیقت در اخلاق اسلامی شاهد یک نوع خام فروشی از سیره معصومان(ع) در قول و در فعل حتی در سطح فضلای حوزوی هستیم. این درحالی است که در استفاده از یک نقل از معصوم، عالمان دانش فقه هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند بدون بررسی فنی و عالمانه در ابعاد مختلف آن حکمی را به امام معصوم(ع) نسبت دهند.
🔹این کم توجهی در حوزه اخلاق اسلامی برخی محققان را برآن داشته است قدمی در این راه بردارند. در همین راستا فاضل ارجمند حجت الاسلام دکترعالم زاده نوری در پژوهش حاضر به دنبال یافتن قواعدی جهت روشمند کردن استفاده از سیره معصوم(ع) در حوزه اخلاق برآمده است و کتاب فرآروی را تالیف نموده است.
📚کتاب حاضر قدمی ارزشمند و فتح بابی ضروری در جهت هدف پیش گفته است. بر این باورم که خواننده این اثر از مطالعه چند باره آن پشیمان نخواهد شد و دیگر به خود اجاز خام فروشی از سیره معصومان(ع) را نخواهد داد. ان شا الله
✍ با این وجود معتقدم نویسنده در این کتاب دچار برخی اشتباهات کوچک و گاها بزرگ شده است که وآکاوی آنها این مسیر را پرفروغ تر خواهد کرد به همین جهت در پژوهشی به نقادی اثر حاضر پرداخته ام. نسخه نقد حقیر جهت ارزیابی به فصل نامه پژوهشنامه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی ارسال شده و پس از بررسی تفصیلی توسط داوران مورد تایید نهایی قرار گرفته است و بنا است در شماره آتی فصل نامه مذکور منتشر شود.
#نقد_کتاب
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍ارتقاء کارآمدی قوه قضائیه با گذر از آیت الله العظمی ای به آیت اللهی و در نهایت به حجت الاسلامی نشان می دهد در حوزه های علمیه یک جای کار می لنگد!
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍اعتقاد به خدا فایده و ثمری به بار نمی آورد مادامی که با اعتنای به خدا همراه نشود.
درد ما نه بی اعتقادی بلکه بی اعتنایی به خدا است.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍گستاخی و هتاکی این فرد چنان است که چنین مواجهه اخلاق مدارانه ای نه تنها حسن اصلاح گرانه ندارد بلکه او/دیگری را تشجیع می کند.
از منظری دیگر باید پرسید آیا چنین مماشات کردنی از حیث اجتماعی مواجهه ای اخلاقی است؟ یعنی روایی اخلاقی دارد؟ علامه مصباح یزدی(ره) شخصیتی متعلق به یک خانواده یا یک مجموعه نیست بلکه عقبه تئوریک انقلاب اسلامی، عالم برجسته و کم نظیر شیعی در طول تاریخ، اندیشمندی جهانی و مایه فخر حوزه های علمیه است بنابراین جسارت و هتک حرمت او حتما جسارت و هتک ارزش های انقلاب،جسارت به عالمان مجاهد و حوزه های علمیه است و در چنین حالتی مماشات با هتاک اخلاقا ناروا است. اقلا مدعی العموم چنین حقی ندارد بلکه وظیفه او حتما مجازات چنین افرادی جهت صیانت از ارزش ها و پرهیز دادن از تکرارها است.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍قلم به دست مزدور شهوات نفس خویشتن حتما خطرناک تر از قلم به دست مزدور آمریکا و اسرائیل است.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
✍در نقلی آمده است «المَرء نِتَاج خَلواتِه»؛ انسان نتیجهی خلوتهایش است. مصدر روایی این نقل را پیدانکردم ولی فکر می کنم کلامی حکیمانه است.
انسان ساخته خلوت هاست
خود را در خلوت ها ساخته ایم!
آنچه در خلوت ما است حقیقت ما است.
خلوت ها حقیقت پنهان ما است و حقیقت مسیر حرکت ما.
خلوت ها انسان را فریب نمی دهند. به خلوت ها نگاه کنیم تا بدانیم به کجا می رویم؟
گاهی خلوت کنیم با خلوت های دلمان، فکرمان و فعل مان.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#نقد_کاربران
🔹یک چماق هم بر سر آقای وزیر بزنید!
یادداشت "تحلیلی بر رفتار هلیا" را خواندم فکر می کنم قدری بی انصافی است که نوجوانی تشنه و گرسنه را بر سر سفره ای از انواع اطعمه و اشربه دعوت کنید و بعد بگویید اگر از اینها تناول کنی جسمت را تباه خواهی کرد. چطور ممکن است انواع ابزار ابتذال و گمراهی را در دست فردی قرار دهید و بعد لاف عقل و اراده سر دهید و بگویید خود مهارگر و مسئولیت پذیر باش! تو حق نداری خودت را آلوده کنی چون اراده و اختیار داری!
نمی خواهم آن دختر اینستاگرامی را تبرئه کنم ولی اگر بنا است امثال او چماق هرزگیشان را بخورند پیش تر یک چماق هم بر سر آنها که ادب قمه کشی و عربده کشی یادشان می دهند بزنید.
اگر بنا نیست به مسئولیت خود(مبتنی بر لزوم فراهم آوردن اسباب رشد و تعالی معنوی آحاد جامعه) عمل کنند لااقل بگذارند امثال هلیا سرگردان باشند این سرگردانی بهتر از آن است که نسخه های ابتذال تقدیمشان کنند.
✍️ روح الله شهریاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پ.ن:
#نویسندگان_حوزوی در فضای اندیشه ورزی و ترویج فرهنگ گفت و گوی مکتوب از ایده ها و نظرات نخبگان و فضلای حوزه استقبال می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😊مثل این جوجه نباشیم!
✍ البته که خدای متعال روزی رسان است و رزق انسان را ضمانت کرده امابنا نیست در دهان او هم بگذارد!
روایات بیانگر "رزق مضمون"، یک قید توضیحی هم دارد یعنی "لمن طلبه". از همین جهت است که حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند: طلُبُوا الرِّزقَ فإنّهُ مَضمونٌ لِطالِـبِهِ؛، رزق برای کسی ضمانت شده که آن را طلب کند.
رزق مضمون برای انسان ذی شعور با اراده، با تلاش فراهم است.
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr
🔸درد طلبی و سلوک
✍رفع درد و گریز از رنج آرمان نهایی و فلسفه شکل گیری برخی مکاتب و فرقه ها است. در معارف اسلامی نیز درد گریزی و رسیدن انسان به آرامشی ابدی مطلوب و مورد نظر است. از این منظر مومن موحد نیز طالب درد نیست بلکه رنج گریز است اما معارف دینی نشان می دهد گاهی انسان مومن باید طالب درد باشد.
در حقیقت در منطق دین بر خلاف مکاتب دیگر رنج و درد قبح ذاتی و نبایستگی مطلق ندارد بلکه انسان مومن گاهی دردمند می شود که این درد مندی در نهایت در طی مسیر کمال نهایی به او کمک می کند از این منظر ارزش مند است.
یکی از مظاهر دردمندی مومن در جایی است که مومن دیگری دردمند است. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند" لَا یَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً أَبَداً حَتَّى یَكُونَ لِأَخِیهِ مِثْلَ الْجَسَدِ إِذَا ضَرَبَ عَلَیْهِ عِرْقٌ وَاحِدٌ تَدَاعَتْ لَهُ سَائِرُ عُرُوقِه"؛ مؤمن مؤمن نیست تا اینکه با سایر مؤمنان مثل اندامهای یک پیکر باشد که اگر یک رگش ناراحتی پیدا کرد سایر رگها با آن همدردی کنند.
مؤمن باید رنج دیگری را رنج خود بداند و همدردی کند. این سنخ از درد طلبی مطلوبیت دارد و یک نوع سلوک دینی و عامل تعالی بخش ایمان است.
#خوزستان
#سیستان
─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─
🦋 @sedayefakr