◀️برش هایی از جلسه ۱۱
📖متن دعا
«وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»؛ «و روزگارم را در آنچه از پی آنم آفریدهای مصروف دار»
➖ علت ایجاد آسیبها در کار ما بندگان چیست؟
به فرمایش امام سجاد (ع) در مناجات ابوحمزه ثمالی:
«اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ».
«خدایا هرگاه گفتم مهیا و آماده شدم و در پیشگاهت به نماز ایستاد و با تو راز گفتم، چرتى بر من افکندى، آنگاه که وارد نماز شدم، و حال راز گفتن را از من گرفتى آنگاه که با تو راز و نیاز کردم».
➖ چرا چنین است؟!
امام سجاد (ع) در ادامه دعای ابوحمزه ثمالی به آسیبشناسی پرداخته و میفرماید:
«سَیِّدِی ... لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی»
«آقای من! ... شاید مرا نسبت به نعمت هایت ناسپاس دیدى، پس محرومم نمودى، یا شاید مرا از همنشینى دانشمندان غایب یافتى، پس خوارم نمودى، یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى، پس از رحمتت ناامیدم کردى، یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره ها دیدى. پس مرا به آنان واگذاشتى، یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى پس دورم نمودى، یا شاید به خاطر جرم و جنایتم کیفرم نمودى»
➖ حالاتِ بنده، آیینه ی محبت یا خشم خداست.
امام علی (ع) دو فرمایش زیبا دارند:
«اِذا رَاَیتَ اللهُ سُبحانَهُ یوُنِسُکَ بِذِکر ِه ِ فَقَد اَحَبَّکَ»
«هنگامی که دیدی خداوند تو را یا ذکر خویش انس داده، بدان که دوستت دارد.» (غرر الحکم، ص 284)
«اِذا رَاَ یتَ اللهُ یوُنِسُکَ بِخَلقِه ِ وَ یوُ حِشُکَ مِن ذِکر ِهِ فَقَد اَبغَضَکَ.» «هنگامی که دیدی تو را با مردم انس داده و از یاد خودش تو را دور ساخته بدان که خدا از تو روی گردانده» (غرر الحکم، ص 817)
➖ مقصد سرای ابدیست، نباید فریفته ی دنیا شد.
مگر امام علی (ع) نفرمود:
«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ»
«ای مردم! همانا دنيا خانه اى است رهگذر و آخرت سرايى است پايدار، پس از گذرگاه خود توشه برداريد براى جايى كه در آن پايداريد.»
(نهج البلاغه، خ 203)
➖ اما با همه ی آسیب هایمان باید دل به خدا بسپاریم و با دعا نجوا کنیم:
«وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»
«خدای من! روزگارم را در مسیر آنچه مرا برای آن آفریدی خالی کن».
وقتی که دل از دنیا، آمیخته ی درد است
وقتی که صداقتها، آلوده به صد رنگ است
خود را به خدا بسپار، چون اوست که بی رنگ است
چون وادی عشق او دور از همه نیرنگ است
#مکارم_اخلاق
#علت_آسیب_در_کار
#بنده_آیینه_خدا
#مقصد_انسان
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۲.mp3
1.63M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۲
#غنا
#فقر
#مومن_پرثمر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۲
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔹 علت طلب غنا از خداوند، هموار کردن مسیر رسیدن به کمالات معنوی است.
غِنا در برابر «فقر» است. انسان موجود مادی هست، پس نیازهای مادی دارد؛ و اگر امکانات اولیه نباشد، رسیدن به کمالات معنوی دشوار خواهد بود.
امام کاظم (ع) این گونه دعا میکند:
«وَ لَا تَفْتِنِّي بِإِغْلَاقِ أَبْوَابِ الْأَرْزَاقِ وَ انْسِدَادِ مَسَالِكِهَا»
«و آزمايش مكن مرا به بستن درهاى روزيها و بند شدن راههاى آن بر من» (مصباح کفعمی، ص280)
رسول اکرم (ص) درمورد فقر چنین میفرمایند:
«كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»
«نزدیک است که فقر کفر باشد (به کفر بیانجامد).»
(کافی، ج 2، ص 307)
🔸 مومن نباید بیکار و بیثمر باشد. باید برای کسب روزی و دوری از فقر تلاش کند.
امام باقر (ع) میفرمایند:
«قَالَ مُوسَى (ع) أَيُّ عِبَادِكَ أَبْغَضُ إِلَيْكَ قَالَ جِيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ»
«حضرت موسی (ع) خطاب می کند به خداوند؛ خدایا کدام یک از بندگانت را نفرت داری؟ خداوند فرمود: [آنان که] شب هنگام مانند مرده ای افتاده و روز را به بطالت میگذراند.» (بحارالانوار، ج 13، ص 354)
همچنین امیرمؤمنان (ع) میفرماید:
«تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَةِ فَإِنَّ فِيهَا لَكُمْ غِنًى عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاس.»
«برتی تجارت تلاش کنید، چرا که این کار نتیجه اش بی نیازی از آنچه در دست بندگان است می باشد.» (من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 193)
🔻 چرا همراه تلاش باید از خداوند طلب غنی شدن کنیم؟
سه نکته دارد (که یک نکته آن در این جلسه بیان میشود)
۱. میخواهیم خود خدا به ما غنا و بینیازی ببخشد. خداوند کاری کند که در گذران زندگی و برطرف شدن نیازهایمان دستمان به سوی دیگران دراز نباشد.
همانطور که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید:
«يَا رَبِّ إِنِّي ضَعِيفٌ عَنْ طَلَبِ الدُّنْيَا وَ أَنْتَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِقُوَّتِكَ عَلَى ذَلِكَ وَ قُدْرَتِكَ عَلَيْهِ وَ غِنَاكَ عَنْهُ وَ حَاجَتِي إِلَيْهِ أَنْ تَرْزُقَنِي فِي عَامِي هَذَا وَ شَهْرِي وَ يَوْمِي هَذَا وَ سَاعَتِي هَذِهِ رِزْقاً تُغْنِينِي بِهِ عَنْ تَكَلُّفِ مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلَالِ الطِّيب»
«ای پروردگار؛ من از طلب دنیا درماندهام و تو وسعت بخش و کریمی، از تو درخواست میکنم پروردگارا به تواناییات بر این کار و نیرویت بر آن و بینیازیات از آن و نیاز من به آنکه در این سال و این ماه و این روز و این ساعت روزی نصیبم کنی که به سبب آن از به زحمت افتادن نسبت به آنچه در اختیار مردم است بینیازم نمایی، آری از روزی حلال و پاکیزهات روزیام کن»
#مکارم_اخلاق
#غنا
#فقر
#مومن_پرثمر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۳.mp3
1.03M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۳
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۳
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔻در طلب غنی شدن از خدا، ۳ نکته وجود دارد (نکته اول درجلسه ۱۲ بیان شد):
خداوند مارا غنی کند تا دستمان به سوی دیگران دراز نباشد.
امیرمومنان (ع) میفرمایند:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَصْبَحَ وَ لَا يَذْكُرُ أَرْبَعَةَ أَشْيَاءَ أَخَافُ عَلَيْهِ زَوَالَ النِّعْمَةِ .... وَ الثَّالِثُ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ رِزْقِي فِي يَدَيْهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ رِزْقِي فِي أَيْدِي النَّاسِ.»
« امام علی (ع) فرمودند که حضرت رسول اکرم (ص) فرمود که هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند می ترسم که نعمت خدا از او زایل گردد: .... سوم آنکه حمد می کنم خداوندی را که روزی مرا خود متکفّل شد و بدست مردم نگذاشت»
( الدعوات، ص 82 )
🔆نکته ی دوم: یگانه رزق و غنایی که انسان را بی نیاز میکند غنا ی از جانب پروردگار است.
چرا که آن وقت به حلال اکتفا خواهیم کرد و گرد حرام نمیرویم. و می گوییم میخواهم با حلالت بینیاز شوم!!
امیرمومنان (ع) فرمود از نبی خدا از وامی شکایت کردم و ایشان فرمودند:
«شَكَوْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص دَيْناً كَانَ عَلَيَّ کفَقَالَ يَا عَلِيُّ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ فَلَوْ كَانَ عَلَيْكَ مِثْلُ صَبِيرٍ دَيْناً قَضَى اللَّهُ عَنْكَ وَ صَبِيرٌ جَبَلٌ بِالْيَمَنِ لَيْسَ بِالْيَمَنِ جَبَلٌ أَجَلَّ وَ لَا أَعْظَمَ مِنْهُ.»
«امام علی (ع) فرمودند كه به رسول خدا(ص) از قرضي كه به عهده من بود شكايت كردم پيامبر فرمودند يا علي بگو اللَّهُمَّ أَغْنِنِي بِحَلَالِكَ....پس اگر به اندازه صبير دين بر عهده تو باشد خداوند از طرف تو ادا مي كند و صبير كوهي در يمن است كه در يمن كوهي بزرگتر از آن نيست.»
(امالی صدوق، 388)
#مکارم_اخلاق
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۴.mp3
1.67M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۴
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۴
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔻 در طلب غِنا از خدا ۳ نکته وجود داشت.
اما نکته سوم:
در دعا میفرماید اغننی، یعنی بی نیازم کن، نه اینکه مال فراوان به من بده!
📌"غِنا" و بینیازی چه جور به دست میآید؟
«الْقَنَاعَةُ رَأْسُ الْغِنَى». «قناعت سرآمد بی نیازی است.» (غرر الحکم، ج ۱ , ص ۵۹)
«الْغَنِيُّ مَنِ اسْتَغْنَى بِالْقَنَاعَةِ». «غنی کسی است «که با قناعت بی نیاز شده است». (غررالحکم، ص ۲۴۲۴)
«لَا غَنَاءَ كَالْقُنُوعِ». «هیچ بی نیازی ای مثل قناعت ورزیدن نیست.» (غررالحکم، ج۱، ص ۷۶۹)
خدا را ندانست و طاعت نکرد
که بر بخت و روزی قناعت نکرد
قناعت توانگر کند مرد را
خبر کن حریص جهانگرد را
(بوستان سعدی، باب ششم)
⭕ بی نیازی فراهم بودن اموال و امکانات فراوان دنیوی نیست؛ بلکه اهل قناعت بودن است.
از قناعت هیچ کس بیجان نشد
از حریصی هیچ کس سلطان نشد
(مثنوی معنوی، دفتر پنجم)
🥇 برترین بی نیازی ها چیست؟
امام علی (ع) میفرمایند : « أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى»
«برترين بی نيازى، واگذاردن آرزوهاست.»
(نهج البلاغه، ح ۳۴)
🔸️ خوش بحال کسی که به آنچه در دست مردم است دل نبندد، لذا در کتاب اصول کافی بابی هست به نام: "الاستغنا عن الناس"
همچنین از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است:
«عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص رَجُلٌ فَقَالَ عَلِّمْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ عَلَيْكَ بِالْيَأْسِ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ فَإِنَّهُ الْغِنَى الْحَاضِرُ قَالَ زِدْنِي يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِيَّاكَ وَ الطَّمَعَ فَإِنَّهُ الْفَقْرُ الْحَاضِر.»
«شخصی نزد پیامبر آمد و عرض کرد: چیزی به من آموزش بده، حضرت فرمود: بر تو باد به ناامیدی از آنچه در دست دیگران است، که این غنا و بی نیازی محسوب می شود، عرض کرد: جمله دیگری تعلیم نما، حضرت فرمود: از طمع دوری نما زیرا طمع نوعی فقر محسوب می شود، عرض کرد: جمله دیگری تعلیم نما، حضرت فرمود: اگر تصمیم به کاری گرفتی، به سرانجامش بیندیش اگر خیر و رشد تو بود، به دنبالش برو و اگر ضرر داشت، ترک نما.»
(المحاسن، ج۱، ص۱۶)
➖ گویا غنی شدن به معنای قناعت داشتن است، لذا در دعای روز دوازدهم ماه رمضان:
«اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعِفافِ، وَ الْبِسْنِي فِيهِ لِباسَ الْقُنُوعِ وَ الْكِفاف ...»
«ای خدا در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیارای و به جامه قناعت و کفاف بپوشان...»
(إقبال الأعمال، ج۱، ص: ۲۸۴)
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۴
#غنا
#طلب_غنا
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۵.mp3
1.57M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۵
#روزی_رسانی_خداوند
#علل_تنگی_روزی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۵
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔆 باور همهی ما این است که روزی رسان فقط خداوند است.
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» (ذاریات، ۵۸)
«ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.»
امام سجاد (ع) در دعای ۳۲ صحیفه فرمودند:
«اِنکَ خیرُالرزاقین» . «خداوند بهترین روزی دهنده است.»
و همچنین در دعای ۵۲ صحیفه میفرمایند:
«ولا حیاتَ اِلا برزقک» . «هیچ زندگانی ای نیست مگر با روزی دادن تو موجود باشد.»
🔻 خداوند روزی دادن را به خود تکلیف نموده است.
«وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا» (هود، ۶)
«و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آنکه روزیش بر خداست.»
🗝 کلید حل تنگناها و گشایش روزی دست کیست؟
«قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.» (سباء، ۳۶)
«بگو خدای من هر که را بخواهد روزی وسیع دهد و (هر که را بخواهد) تنگ روزی گرداند و لیکن اکثر مردم (از این حقیقت) آگاه نیستند.»
➕ این تنگنای رزق برای هرکسی امکان دارد پیش آید.
همانطور که حضرت سجاد (ع) دعایی دارند با عنوان: "اِذا قتِّرَ علیه الرزق." (دعا ۲۹ صحیفه)
🚫 یکی از علل تنگی رزق گناه است.
امیر مومنان (ع) میفرمایند:
«اِحْذَرُوا اَلذُّنُوبَ فَإِنَّ اَلْعَبْدَ يُذْنِبُ اَلذَّنْبَ فَيُحْبَسُ عَنْهُ اَلرِّزْقُ»
«به كردار نيك بشتابيد پيش از آن كه بكار ديگرى پردازيد و از گناهان بر حذر باشيد زيرا بنده گناهى كند و روزى او ببرد و بند آيد»
( خصال، ج۲، ص۶۲۰ )
✅ اما...
امام سجاد (ع) در دعای ۴۶ صحیفه به ما یاد دادند که:
«رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ»
«سفره روزیات برای عاصیان پهن است، و بردباریت شامل دشمنانت نیز میگردد، عادتت احسان به بدکاران است.»
همچنین حضرت در دعای ۲۲ صحیفه فرمودند:
«لاقُوَّةَ لى عَلَى الْفَقْرِ، فَلاتَحْظُرْ عَلَىَّ رِزْقى»
«قدرت بر تنگدستی ام نیست، پس روزیم را منع مکن.»
📎خدایا رزق مادی مراهم بده تا دغدغهی آن برداشته شود و بهتر عبادت کنم.
همانطور که امام سجاد در دعای ۳۶ صحیفه فرمودند:
«واخرج وحر صدورنا برزقک»
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۵
#روزی_رسانی_خداوند
#علل_تنگی_روزی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۶.mp3
1.68M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۶
#روزی_رسانی_خداوند
#روزی_های_الهی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۶
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔻 هرچند این دعا بیشتر ناظر به رزق مادی است، اما محدود به آن نمیشود؛ بلکه روزی های وجود دارد که از مال با ارزش تر هستند.
📌 روزی های با ارزشی مثل:
1️⃣ علم
رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (طه، ۱۱۴)
«پروردگارا بر علم من بیفزا.»
2️⃣ باور های درست و مکارم اخلاقی.
در دعای روز سه شنبه میخوانیم:
ُ وَ ارْزُقْنَا اللَّهُمَّ ... شُكْراً دَائِماً وَ صَبْراً جَمِيلًا .... وَ ارْزُقْنَا عِلْماً وَ إِيمَاناً وَ هُدًى وَ إِسْلَاماً وَ إِخْلَاصاً وَ تَوَكُّلًا وَ رَغْبَةً إِلَيْكَ وَ رَهْبَةً مِنْكَ ...
(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج۲، ص ۴۶۷)
3️⃣ حج و زیارت قبور ائمه (ع)
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ ... و زِيَارَةِ قَبْرِ نَبِيِّكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ.» (دعای ابوحمزه ثمالی)
«خدايا زيارت خانه محرّمت را و زیارت قبر پیامبر را نصيبم كن.»
4️⃣ فرزند
دعای شب ۲۳ ماه رمضان
«... أَنْ تُوَسِّعَ لِي فِي رِزْقِي وَ ارْزُقْنِي وَلَداً بَار»
5️⃣ دغدغهی آخرت داشتن.
امام سجاد در دعای ۲۲ صحیفه می فرمایند:
«وَ ارْزُقْنِی خَوْفَ غَمّ الْوَعِیدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ»
«و ترس و وحشت اندوه عذاب، و شوق وعده ثواب را روزیم ساز.»
6️⃣ انگیزه و رغبت عمل برای آخرت
چنانکه حضرت سحاد در دعای ۲۲ صحیفه فرمودند:
«وَ ارْزُقْنِی الرّغْبَةَ فِی الْعَمَلِ لَکَ لِآخِرَتِی»
«و رغبت و میلی روزى من کن که عمل براى تو را محض آخرتم انجام دهم»
7️⃣ دوری از گناه و مفاسد اخلاقی
امام سجاد (ع) در دعای ۲۲ صحیفه میفرمایند:
«وَ ارْزُقْنِی التّحَفّظَ مِنَ الْخَطَایَا، وَ الِاحْتِرَاسَ مِنَ الزّلَلِ فِی الدّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فِی حَالِ الرّضَا وَ الْغَضَبِ.»
«و مرا خوددارى از گناهان، و پرهیز از لغزشها در
دنیا و آخرت، و در حال خشنودى و خشم روزى کن.»
وهمینین در همان دعا فرمودند:
«وَ ارْزُقْنِی سَلَامَةَ الصّدْرِ مِنَ الْحَسَدِ حَتّى لَا أَحْسُدَ أَحَداً مِنْ خَلْقِکَ عَلَى شَیْءٍ مِنْ فَضْلِکَ.»
«و سینه ام را از بیمارى حسد سلامت ده به طورى که بر هیچ کدام از آفریدگان تو بر نعمتى که به فضلت عنایت مى کنى حسد نبرم.»
#مکارم_اخلاق #جلسه_۱۶
#روزی_رسانی_خداوند
#روزی_های_الهی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۷.mp3
1.06M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۷
#رازق_خداست
#دعای_توسعه_رزق
#معنای_برکت_در_رزق
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۷
📖متن دعا
«وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ»
«خدایا بینیازم گردان و روزیات را بر من بگستران.»
🔸️ چرا در دعا فرمودند "اوسع علی فی رزقک" و نفرمود "اوسع رزقی" . این یعنی حواسمان هست که روزی دهنده خداست.
در دعای روز غدیر میخوانیم:
«اللهم انی أسألک نفحة من نفحاتک کریمة، تلم بها شعثی، و تصلح بها شأنی، و توسع بها رزقی.»
«خدایا از تو میخواهم یک نفحهای از نفحات کریمانهات نصیب من بفرمایی، که بواسطهی آن پراکندگی ام برطرف شده (و آرامش یابم)، و شأن و جایگاهم سامان یابد، و رزق و روزیم وسعت پیدا کند.»
✏ نکتهی ادبی
"اوسع" فعلی است که بدون واسطه مفعولبه میپذیرد، اما در اینجا چرا مفعول آن با لفظ "فی" آمده است؟ (اوسع علیَّ فی رزقک)
این کار برای رساندن معنای فعلی دیگر است که به آن تضمین گویند. در اینجا
فعل "اوسع" معنای «برکت» را هم تضمین کرده و میرساند و گویا چنین فرموده: «اوسع و بارک علیَّ فی رزقک»
🔹️ پس دعا هم برای توسعه رزق است و هم برکت رزق.
همانطور که حضرت سجاد در دعای ۲۲ صحیفه فرمودند:
«وَ بَارِکْ لِی فِیمَا رَزَقْتَنِی وَ فِیمَا خَوّلْتَنِی وَ فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیّ»
«و آنچه را روزى من کرده اى و به من بخشیده اى و انعام فرموده اى برکت ده.»
📎 و امام صادق (ع) فرمودند:
«اَللّهُمّ اِن کانَ رِزْقی فی السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ وَ اِنْ کانَ فِی الاَرضِ فَاَخرِجهُ و اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ وَ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکَثِّرهُ وَ اِنْ کانَ کَثیراً فَبارِکْ لِی فیهِ»
«خداوندا اگر روزی من در آسمان است پس فرودش آور و اگر در زمین است پس خارجش گردان و اگر در زمین و در جای دوری است نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش گردان و اگر آسان است پس زیادش گردان و اگر زیاد است پس برای من در آن برکت قرار ده.»
✅ برکت در رزق یعنی چه؟
استاد قرائتی برای برکت سه ویژگی میشمارند، یعنی چیزی برکت دارد که این سه ویژگی را دارد: ۱.زیاد است ۲.همیشگی است ۳.تقدس دارد.
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۷
#رازق_خداست
#دعای_توسعه_رزق
#معنای_برکت_در_رزق
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۸.mp3
1.77M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۸
#معنی_فتنه
#معنی_نظر
#امام_صادق_علیه_السلام
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️برش هایی از جلسه ۱۸
📖متن دعا
«و لا تَفتِنِّی بِالنَّظَر»
«خدایا مرا به چشمداشت [مال دیگران] مبتلا مگردان (دچار مساز).»
🔵 معانی لغات :
واژهی «فِتنۀ» به معنی آزمودن و دچار ساختن است، پس: «وَ لا تَفتِنِّی»؛ یعنی: میازمای، دچار مگردان.
واژهی «نظر» چند معنی دارد که یکی از معانی آن عبارت است از: دیدن و توجه کردن، یا اندیشیدن.
قبلا گفتیم که خدایا به ما غنای درونی بده تا دل ما فقط در گرو داده ها و نعمات خودت باشد. دراینجا هم عرضه میداریم خدایا ما را به چشم داشت مال دیگران، به توجه کردن به مال دیگران و اندیشه بیهوده در آنها میازمای و دچار مکن.
📌خداوند نظر به داده های دیگران را نهی کرده است؛ و در قرآن به پیامبر چنین خطاب فرمودند:
«وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ» (طه، ۱۳۱)
«ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻨﺎﻑ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻣﺪﻭﺯ ، [ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ] ﺷﻜﻮﻓﻪ [ﺑﻲ ﻣﻴﻮﻩ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ] ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﻴﻢ، ﻭ ﺭﺯﻕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ.»
➕ این نهی بخاطر این است که نظر به مال دیگران، مقدمه دلبستگی و بازماندن از تکالیف است:
🔹ز دست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
🔻 امام صادق (ع) در خصوص این آیه چنین روایت فرمودند:
«لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ ( طه، ۱۳۱ ) أَطْرَقَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ طَوِيلاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ عِبَادَ اَللَّهِ ... مَنْ نَظَرَ إِلَى مَا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ فَقَدْ كَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ يَشْفِ غَلِيلَ صَدْرِهِ»
«هنگامى كه اين آيه ( طه، ۱۳۱ ) نازل شد، رسول خدا (ص) مقدار زيادى به فكر فرو رفت، سپس سر مبارك را بلند كردند و فرمود: «اى بندگان خدا! ... هر كس ديده خود را به آنچه كه در دست مردم است، بدوزد اندوهش بسيار مىشود و سوز دلش درمان نپذيرد.»
(مشکاة الأنوار، ج ۱ ، ص ۷۳ )
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۸
#معنی_فتنه
#معنی_نظر
#امام_صادق_علیه_السلام
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۱۹.mp3
1.6M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۹
#معنی_نظر۲
#انظار
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برش هایی از جلسه ۱۹
📖 متن دعا
«و لا تَفتِنِّی بِالنَّظَر»
«خدایا مرا به چشمداشت [مال دیگران] مبتلا مگردان (دچار مساز).»
✅ بعداز طلب غنا و وسعت روزی فرمودند مرا با «نظر» امتحان نکن.
یکی از معانی نظر بیان شد؛ یعنی دیدن و توجه کردن (توجه به نعمات در اختیار دیگران)
📌 معانی دیگر «نظر»
1️⃣ نظر به معنی «انتظار» است. ( یعنی خدایا مرا با انتظار کشیدن برای روزی و رزق میازمای؛ چرا که میترسم تاب نیاورم و از آزمون سربلند بیرون نیایم.)
2️⃣ ممکن است «نظر»، در اینجا همان «اِنظار» بدهد که به معنی «مهلت دادن» است؛ یعنی خدایا مرا با مهلت دادن هایت امتحان مکن!
امیرمومنان (ع) در حکمت ۲۵ نهج البلاغه میفرماید:
«یابنَ آدَمَ، إذا رَأَیتَ رَبَّکَ سُبحَانَهُ یتابِعُ عَلَیکَ نِعَمَهُ وَ أنتَ تَعصِیهِ فَاحذَرهُ»
«ای فرزند آدم، هنگامی که ببینی پروردگارت پی در پی نعمتهایی را بر تو میفرستد در حالی که تو معصیت او را میکنی، بترس (که مجازات سنگینی در انتظار توست)»
3️⃣ بعضی از نقلهای دعا، بجای کلمهی «نظر» لفظ «بطر» به معنی «سرمستی» را روایت کردند: «و لا تَفتِنِّی بِالبَطَر»
که ظاهرا این لفظ با سیاق کلام سازگارتر است.
( یعنی خدایا کاری کن که از درون غنی باشم و روزی پر برکت به من عطا بفرما و «خدایا نکند روزی های وسیع و پربرکتت مرا دچار افراط و سرمستی کند.»)
📎 همچنان که در قرآن کریم میفرماید:
«لَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى» (علق، ۶)
«حقا كه انسان سركشى مى كند»
و میفرماید:
«وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ» (شوری، ۲۷)
«و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند»
➖ و همچنین امیرمومنان (ع) در نامه به مالک اشتر میفرماید:
« ...وَ لاَ يَشْغَلَنَّكَ عَنْهُمْ بَطر»
« ای مالک نشاط و فرورفتن در نعمات تو را از زیاده روی نکردن و فشار نیاوردن بر پایین دستان غافل نکند»
🔻 پس عرض میکنیم: «و لا تَفتِنِّی بِالبَطَر»، خدایا ما را به آزمون سرمستی در نعمات دچار مساز که به فرموده امام علی (ع)، این سرمستیها، نعمت را از من خواهد ربود و نقمت و بدبختی را به سویم رهسپار خواهد نمود: «البَطَرُ يَسْلُبُ النِّعْمَةَ وَ يَجْلِبُ النِّقْمَةَ» (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص ۴۵۶)
#مکارم_اخلاق #جلسه۱۹
#معنی_نظر۲
#انظار
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۲۰.mp3
1.47M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۲۰
#حقیقت_عزت
#راه_کسب_عزت
#راه_صحیح_کسب_عزت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برش هایی از جلسه ۲۰
📖 متن دعا
«وَ اعِزَّنى وَ لا تَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْر»
«خدایا به من عزت ببخش، و مرا به کبر دچار مساز»
✔ حقیقت عزت چیست و از کجاست؟
خدایا من عزّت میخواهم، اما عزّت چیست؟ چه کسی یا چه چیزی مرا عزیز میکند؟
«مَنْ كانَ يُريدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَميعا» (فاطر، ۱۰)
«كسى كه عزت میخواهد، پس [بايد آن را از خدا بخواهد، زيرا] همه عزت ويژه خداست.»
ودر جایی دیگر میفرماید:
«تُعزُّ مَن تَشاءُ و تُذِلُّ مَن تَشاء» (آل عمران، ۲۶)
«هرکه را خواهی عزت میبخشی و هرکه را خواهی خوار و بی مقدار میکنی»
در حديثى از انس نقل شده كه پيامبر ص فرمود:
🔻 برای کسب عزت به منشاء عزت باید پناه برد.
پیامبراکرم (ص) میفرمایند:
«اِنَّ رَبَّكم يقولُ كلَّ يومِ اَنا العزيز، فمَن اَرادَ عِزَّ الدارَين فليُطِعِ العزيز!»
«پروردگار شما همه روز میگويد: منم عزيز و هر كس عزت دو جهان خواهد بايد اطاعت عزيز كند.»
(مجمع البیان، ج۸ ، ۶۲۸)
➕ در حالات امام حسن مجتبی (ع) میخوانيم كه در ساعات آخر عمرشان هنگامى كه يكى از ياران به نام" جنادة بن ابى سفيان" از او اندرز خواست، نصايحی براى او بيان فرمود كه از جمله اين بود:
«و اِذا اَردتَ عِزّاً بِلا عَشيرةٍ و هيبةٍ بِلا سُلطانٍ فاخرُج مِن ذُلِّ معصيةِ اللهِ اِلى عِزِّ طاعةِ الله»
«هر گاه بخواهى بدون داشتن قبيله" عزيز" باشى و بدون قدرت حكومت، هيبت داشته باشى، از سايه ذلت معصيت خدا بدر آى و در پناه عزت اطاعت او قرار گير!»
(بحار الانوار، ج۴۴، ص۱۳۹)
📎 به همین جهت قرآن میفرماید:
«و لله العزة و لرسوله و للمؤمنين» (منافقون، ۸)
«عزت از آن خدا و رسول او و مومنین است.»
چرا كه پیامبر و مؤمنان نيز که در مسير طاعت او گام بر میدارند، از پرتو عزت پروردگار كسب عزت كرده اند!
امام علی (ع) میفرماید:
«الهی کفی بی عزّاً ان اَکونَ لک عَبداً»
«همین مقدار عزت مرا بس است که من بنده ی تو باشم.»
(بحار الانوار، ج۷۴ ، ص۴۰۲)
🔵 راه صحیح کسب عزت
خداوند متعال به داود عليه السلام وحى فرمود:
«يا داوودُ ، إنّي ··· وَضَعتُ العِزَّ في طاعَتي ، و هُم يَطلُبونَهُ في خِدمَةِ السُّلطانِ فلا يَجِدونَهُ»
«اى داود! من ··· عزّت را در طاعت از خود قرار دادم، ولى مردم آن را در خدمت به سلطان جستجو مى كنند و از اين رو نمى يابندش.»
(کلیات حدیث قدسی، ج۱ ، ص۱۷۹)
#مکارم_اخلاق #جلسه۲۰
#حقیقت_عزت
#راه_کسب_عزت
#راه_صحیح_کسب_عزت
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۲۱.mp3
1.69M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۲۱
#امور_عزت_آفرین
#فروبردن_خشم
#خشم
#مسیر_الهی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برش هایی از جلسه ۲۱
📖 متن دعا
«وَ اعِزَّنى وَ لا تَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْر»
«خدایا به من عزت ببخش، و مرا به کبر دچار مساز»
🔻 بیان شد که عزت یکسره ازآن خداست.
امام صادق (ع) فرمودند:
«اِعلَمْ أنَّهُ لا عِزَّ لِمَن لا يَتَذَلَّلُ للّه، و لا رِفعَةَ لِمَن لا يَتَواضَعُ للّه.»
« بدان كه عزّتمند نيست كسى كه در برابر خدا ذليل نباشد و بلندى نيابد كسى كه در برابر خدا افتادگى نورزد.»
(کافي(روضه)، جلد۸، صفحه۲۴۳)
➖ اما صد حیف که ما مسابقه میدهیم تا عزّت دنیایی بیابیم؛ ....
امام علی (ع) میفرمایند:
« اُوصيكُم بِالرَّفضِ لِهذِه الدّنيا التّارِكَةِ لَكُم و إن لَم تُحِبّوا تَركَها .... فَلَا تَنَافَسُوا فِي عِزِّ الدُّنْيَا وَ فَخْرِهَا ... فَإِنَّ عِزَّهَا وَ فَخْرَهَا إِلَى انْقِطَاع»
« شما را به رها كردن اين دنيا توصيه مى كنم؛ دنيايى كه شما را رها مى كند هر چند رها كردن آن را دوست نداشته باشيد .... پس در عزت و فخر كردن به دنيا رقابت نكنيد ... زيرا عزت و فخرش از ميان میرود»
(نهج البلاغه، خ ۹۹)
🔵 از جمله کارها و ویژگی های عزت آفرین:
1⃣ فروبردن خشم
امام صادق (ع) فرمود:
«ما مِن عَبدٍ كَظَمَ غَيظا إِلاّ زادَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ عِزّا فِى الدُّنيا وَالخِرَةِ»
«هیچ بندهای خشم خود را فرو نخورد، مگر آن که خداوند عزوجل، بر عزت او در دنیا و آخرت افزود.»
(کافی، ج ۵، ص ۱۱۰)
📎 همانطور که در روایت بالا نقل شد:
«... و لا عِزَّ كَالحِلمِ.»
«عزّتى چون بردبارى نيست.»
2⃣ بخشش، عطا کردن، پیوند و دوستی را حفظ کردن.
امام باقر (ع) میفرمایند:
«ثَلاثٌ لا يَزيدُ اللّه ُ بِهِنَّ المَرءَ المُسلِمَ إلاّ عِزّا : الصَّفحُ عَمَّن ظَلَمَهُ ، و إعطاءُ مَن حَرَمَهُ ، و الصِّلَةُ لِمَن قَطَعَهُ»
«سه چيز است كه خداوند به واسطه آنها جز بر عزّت انسان مسلمان نمى افزايد: گذشت كردن از كسى كه به او ستم كرده است، بخشيدن به كسى كه از [دادن چيزى به] او دريغ كرده است و پيوستن به كسى كه از او بريده است.»
(کافي، ج۲، ص۱۰۸)
▪️ تنها راه کسب عزت مسیر الهی است.
امام علی (ع) فرمودند:
«مَنِ اعْتَزَّ بِغَيْرِ عِزِّ اللَّهِ أَهْلَكَهُ الْعِزُّ »
«هر كس به جز از خدا عزت جويد آن عزت او را به هلاكت افكند.»
(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص ۴۷۸)
#مکارم_اخلاق #جلسه۲۱
#امور_عزت_آفرین
#فروبردن_خشم
#خشم
#مسیر_الهی
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۲۲.mp3
1.7M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه٢٢
#كبر
#آثار_كبر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
◀️ برش هایی از جلسه ۲۲
📖 متن دعا
«وَ اعِزَّنى وَ لا تَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْر»
«خدایا به من عزت ببخش، و مرا به کبر دچار مساز»
✅ حضرت در اینجا بعد از طلب صفت زیبای عزت، آفت آن را نیز بیان میفرمایند. «...وَ لا تَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْر»
تکبّر عبارت است از حالتی که انسان خود را بالاتر از دیگری ببیند و اعتقاد برتری خود را بر غیر داشته باشد و فرق این با عجب، آن است که: انسان خود را شخصی بداند، و خود پسند باشد، اگر چه پای کسی دیگر در میان نباشد، ولی در کبر، باید پای غیر نیز در میان آید تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بیند. و این کبر، صفتی است در نفس و باطن. و از برای این صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتی است که اظهار آن آثار را تکبّر گویند.
❗️چرا انسان دچار کبر میشود؟
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«مَا مِنْ رَجُلٍ تَكَبَّرَ أَوْ تَجَبَّرَ إِلَّا لِذِلَّةٍ وَجَدَهَا فِي نَفْسِه»
«هر کس تکبر می کند یا زور گویی می کند به خاطر ذلتی است که آن را در خودش یافته است»
(کافی ج۲، ص ۳۱۲)
📎 و همچنین امام صادق (ع) فرمودند:
«مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ وَضَعَهُ اللَّه» «هرکس برای خدا تواضع کند، خداوند بالایش می برد و هرکس تکبر کند، او را پایین خواهد کشید»
(کافی، ج۲ ، ص۱۲۲)
⭕️ آثار کبر :
1⃣ محرومیت از محبت الهی
در کلام جناب لقمان خطاب به فرزندش میخوانیم:
«وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا» (لقمان، ۱۸)
«و هرگز به تکبّر و ناز از مردم (اهل نیاز) رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر قدم بر مدار.»
2⃣ محرومیت از فهم حقایق
کبر مانند پرده ای جلوی رشد فکری و فهم و تعالی انسان را میگیر.
«كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» (غافر، ۳۵)
«بلی این گونه خدا بر دل هر متکبر خود کامهای مهر [شقاوت] میزند [که با سعادت خود دشمن میشود].»
3⃣ کبر میتواند عاقبت انسان را به کفر میکشاند
«أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ» (بقره، ۳۴)
«شیطان که ابا و تکبّر ورزید و از فرقه کافران گردید.»
🔻 لازمه تواضع و دوری از کبر در کلام حضرت عیسی (ع).
حضرت عیسی (ع) به حواریون خود فرمود:
«مرا به شما حاجتی است. گفتند: چه کار کنیم؟ عیسی از جای حرکت کرد و پاهای حواریون را شست وشو داد. عرض کردند: یا روح الله! ما سزاوارتریم که پای شما را بشوییم! فرمود: سزاوارترین مردم به خدمت کردن، عالم است. این کار را کردم که تواضع کرده باشم. شما هم تواضع را فراگیرید و بعد از من در بین مردم فروتنی کنید، آن طور که من کردم و بعد فرمود: به تواضع حکمت رشد می کند نه با تکبر؛ چنان که در زمین نرم گیاه می روید، نه در زمین سخت کوهستانی»
(وسائلالشیعه، ج۱۵ ، ص ۲۷۶)
4⃣ انسان را وارد جهنم میکند
«یا موسی! إنّ الفخر ردائی، و الکبریاء إزاري، من نازعنی فی شیء منهما عذّبته بناري»
«اى موسى، بدان كه فخر رداى من و كبريا و بزرگی، پيراهن من است. هر كس در اين دو چيز با من به منازعه برخيزد، من با آتش جهنم او را عذاب میدهم.»
(الجواهر السنية في الأحاديث القدسية [كليات حديث قدسى] ، ص، ۱۴۰)
#مکارم_اخلاق #جلسه٢٢
#كبر
#آثار_كبر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy
مکارم اخلاق ۲۳.mp3
1.44M
✅#فصل_جدید_بندگی همراه با دعای مکارم الاخلاق
#مکارم_اخلاق #جلسه۲۳
#راه_مقابله_با_کبر
🔷🔸💠🔸🔷
✅ آرشیو مطالب کلامی، تفسیری استاد #صدیقی
@seddighy