مجموعه آثار-۲
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۳
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۴
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۵
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۶
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، سالن دوم، راهرو ۱۱، غرفه ۱۳)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۷
(در نمایشگاه: روبروی راهرو ۹، غرفه ۳۱)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مجموعه آثار-۸
(در نمایشگاه: شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درسگفتار:
روایت انتقادی از نهادهای فرهنگی:
هجده نکتهی تحلیلی.
(قسمت اول).
اردیبهشت ۱۴۰۲
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درسگفتار:
روایت انتقادی از نهادهای فرهنگی:
هجده نکتهی تحلیلی.
(قسمت دوم).
اردیبهشت ۱۴۰۲
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻مغالطۀ ارجاع به تاریخ پیشاچرخش:
«نصیریِ کیهان»، بهترین نصیری بود
🖊 مهدی جمشیدی
مهدی نصیری در یادداشتی ادعا کرده است که چون در دورۀ روزنامۀ کیهان و هفتهنامۀ صبح، رهبر انقلاب از من دفاع میکرد، بنابراین آنان که میگویند من در گذشته دچار افراطیگری بودم، رهبر انقلاب را نیز - که حامی من بوده است - ملامت میکنند. در این سخن وی، مغالطههای فراوانی نهفته است.
۱. نصیری در زمان مدیریتش در روزنامۀ کیهان، دچار برخی جزئیات ناصواب و لغزشهای موردی بود، اما جهتگیری و عمدۀ مضامین، درست و بهحق بودند. روشن است که رهبر انقلاب نیز بر اساس جزئیات، اظهارنظر نمیکنند و حداکثر این است که تذکرهای موردی میدهند؛ چنانکه خودِ نصیری هم تصریح میکند که رهبر انقلاب در همان مدت حاکمیت وی در کیهان، تذکر میداد. بنابراین، هرگز اینگونه نبوده که تأیید رهبر انقلاب، مطلق و کامل بوده باشد و هیچ نقص و خللی در کار نصیری در میان نبوده باشد.
۲. از قضا، بهترین دورۀ فعالیت نصیری، همین دورۀ کیهان بود و پس از آن بهتدریج، او رو به دگردیسی و افول نهاد. در میان تمام «نصیریهای جابجاشده» در دهههای گذشته، بهترین نصیری، همان «نصیریِ کیهان» است. «نصیریِ کیهان»، بیش از همۀ نصیریها به آرمانهای انقلاب، نزدیک بوده و پس از این است که چرخشهای او لایه به لایه واقع میشوند و او فاصله میگیرد. نصیری به «تاریخِ دور» ارجاع میدهد تا بطلان داوری ما را اثبات کند، درحالیکه «گذشتۀ مورد انتقاد ما»، این تاریخ نیست. او تاریخ را بسیار به عقب کشیده است و از جایی آغاز کرده که در آن مشترک هستیم. بنابراین، ما مدعی نیستیم که «نصیریِ کیهان»، افراطی بوده است، بلکه سخن در «نصیریِ پساکیهان» است.
۳. نخستین تغییر ناصوابی که در نصیری رخ داد این بود که او در اثر بیتابی و کمتحملی نسبت به مواجهههای عینی، به خلوت «اخباریگری» پناهنده شد و به جان فلسفه و عرفان افتاد و با ریشههای معرفتی و اصیل در افتاد. او در این دوره از حیات خویش، کار نامعقولیت را به آنجا رساند که «فنآوری» را برنتابید و حتی «علوم طبیعی» را واجد دو گونۀ دینی و سکولار تعبیر کرد. در این دوره، او هر مسألۀ معرفتی را با پاسخی حل میکرد که در «انتهای پیوستار» قرار داشت و جز بر «نفی» و «طرد» و «سلب» دلالت نداشت. او در اثر تجربۀ شخصی خود، به «انسداد» و «امتناع» رسیده بوده و میخواست با تعبیر سنتاندیشانه و اخباریمسلکانه نسبت به اسلام، خود را تسکین بدهد. اگر دینفهمی امثال سروش، به درۀ نسبیت فلسفۀ تحلیلی غلتید، دینفهمی او به مرداب جزمیتهای ظاهربینانۀ شبهدینی افتاد. نقطۀ آغاز چرخش او، انحطاط تفکر عقلیاش بود که البته جامۀ دینی به تن داشت و با اخباریگری توجیه میشد. بهراحتی میتوان حدس زد کسی که این اندازه دربارۀ امور خنثی و غیرارزشی، موضع نفیی میگیرد، همۀ واقعیتهای برآمده از غرب را سوغات شیطان و رهآورد تفرعن میشمارد. شاید زمانی که وی در کیهان بوده، ریشههای این تفکر در او شکل گرفته باشند، اما نمودی نداشته یا چنین شدتی نداشته است. از این نقطه به بعد است که باید «گذشتۀ نصیری» را ملامت کرد و پیش روی امروزش نهاد.
۴. در دورۀ بعد، نصیری بسیار پیشتر آمد و دامنۀ بازاندیشیهایش به عالم «تفکر سیاسی» نیز راه یافت و اندکاندک، در برابر خط اصیل «اسلام انقلابی» ایستاد. باید از متن آن مبانی متحجرانه و انگارههای خبربسنده، تجویزهایی برای عالم سیاست و تفکر سیاسی برمیآمد که «لیبرالیسم» و «عملگرایی سیاسی» را نفی کنند، اما او از آن «مبادیِ متحجرانه» در وادی معرفت به «نتایج متجدّدانه» در وادی سیاست رسید. در اینجا بود که او دچار «تعارض درونی» شد و نتوانست یکپارچگی هویتش را حفظ کند. او در حوزۀ بنیانها به سویی فرامیخواند و در حوزۀ دلالتها به سویی دیگر. وی دوگانه و دوپاره شده بود؛ چنانکه از هر دو سو، افراطی بود و نه بر مدار حق و عدل. نه آن غلظت اخباریگری و تحجر نسبت به فهم دین، اقتضای عقلانیّت و دیانت بود و نه این سازشجویی و ایدئولوژیزدایی نسبت به حکمرانی. اکنون، پارهای از او ساکن عالم دینفهمیِ متحجرانه است و پارهای دیگر، ساکن عالم سیاستورزیِ متجدّدانه. او هم این است و هم آن. ازاینرو، کار او از «افراط» گذشته و به «تناقضهای بنیادین» رسیده است. بنابراین، انتقاد جبهۀ انقلاب از وی، منطقی و موجه است و ارتباطی به حضورش در کیهان و صبح ندارد.
🖇منتشرشده در تسنیم:
https://tn.ai/2894263
🖇 مصاحبه:
تفکر و کتاب و سلبریتیزدگی
📍بخوانید:
https://www.ibna.ir/vdcbzzbfwrhbf0p.uiur.html
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#محفل | #حجاب
✅ از بیحجابی اجباری چه میخواهند؟
▪️بستهای طراحی شده که اگر تسلیم نقطه آغازینش شویم، اتفاقاتی مانند شکستن هیبت نظام خواهد افتاد. میگویند، بدون اینکه کسی وارد خیابان شود طرح صیانت را ملغی کردیم؛ با چند کمپین جزئی ورود خانمها را به ورزشگاه مجاز کردم؛ با صدهزار نفر حجاب اجباری را برداشتم؛ خوب با ۵۰۰ هزار نفر نظارت استصوابی رو برمیداریم. احتمالاً دو میلیون نفر بیاوریم طومار ولایت فقیه را میپیچیم. این بدان معنی است که داریم به دشمن این را یاد میدهیم که مسیر این است.
📥 فایل با کیفیت را در آپـارات و یوتـیوب فکرت تماشا کنید.
وبگاه | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد مطهری
🔹مناظره مهدی نصیری و مهدی جمشیدی
🔹برنامه مصیر، شبکه چهار
🔹۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
(نسخهی صوتی کامل)
،،،،،،،،،،،،
🖇 پس از این مناظره، دو طرف در پشت صحنه نیز یک ساعت به بحث پرداختند. با این حال، مباحثه پایان نیافت و مناظره در قالب مکتوب، ادامه یافت.
بخش اول:
mehrnews.com/xPbr2
بخش دوم:
mehrnews.com/xPc4q
بخش سوم:
https://mehrnews.com/xPf2G
بخش چهارم:
http://rajanews.com/node/316512
بخش پنجم:
http://rajanews.com/node/317631
،،،،،،،،،،،،،،
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔲 #اختصاصی | #محفل
✅ گره حجاب؛ بازفهمی و بازطراحی
🔘چهارمین محفل گفتوگومحور فکرت با حضور مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از فعالان رسانه و نخبگان قم در موسسه شناخت برگزار شد.
📥 فایل کامل محفل۴ را در آپـــــارات و یـــوتیـــوب فکرت تماشا کنید.
📲 وبگاه |ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،،
۱. در لایحۀ حجاب، حضور کنشگرانۀ نیروی انتظامی در «میدان»، بهطور کلی، برچیده گردیده و نیروی انتظامی به «پیامکزن» و «گزارشده» و در مراحلی نیز «مسدودساز» فروکاهیده شده است.
۲. نباید «هوشمندسازی» به معنی «میدانگریزی» تعبیر شود و دست نیروی انتظامی را از «عینیّت شهر»، کوتاه کرد.
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
چرا مجازاتهای تعیینشده در لایحه حجاب، سبک و نازل هستند؟!چون رهبر انقلاب، کشف حجاب را «حرام سیاسی» میداند که فراتر از «حرام شرعی» است، اما لایحه حجاب، کشف حجاب را از «جرم» به «تخلف» تقلیل میدهد.حقیقت این است که روح حاکم بر این دو منطق فهم مسأله، «معکوس یکدیگر» هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #گپی_با_نویسنده
🔰 #مهدی_جمشیدی نویسنده اثر #اندیشه_فرهنگی_آیت_الله_خامنه_ای از تجربه نگارش کتاب خود می گوید...
🔹 در واپسین ساعات سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این کتاب را بخواهید...
🕌 مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵
#نمایشگاه_کتاب
🆔 @iictchannel
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. نوشتن لایحهای که ظاهرش، «مواجهه» با کشف حجاب باشد و باطنش، «مدارا»ی با کشف حجاب، کار بسیار دشوار و هنرمندانهای است.
۲. آفرینش چنین «ترکیب رندانه»ای، از کسانی برمیآید که میخواهند انقلاب را از قطار نظام، پیاده کنند؛ اما «در لفافه».
۳. این «شاهکار زیرکانه»، بیش از جوفروشی و گندمنمایی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #گپی_با_نویسنده
📚 #مهدی_جمشیدی نویسنده اثر علم اجتماعی اسلامی (بازآفرینی نظریه استاد مطهری) از تجربه نگارش کتاب خود می گوید...
#معرفی_کتاب
#ادبیات_اندیشه
🆔 @iictchannel
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،،
۱. لایحهی حجاب، یک گام به پیش است و دو گام به پس. اگر تصویب شود، حجاب بهتدریج «فرسوده» و «علیل» خواهد شد.
۲. باید جبههی فکری و فرهنگی انقلاب، به میدان تبیین و روشنگری بیاید و مجال ندهد که این «ریل غلط»، نهاده شود.
۳. در شب عملیات آزادسازی یکی از «خرمشهر»ها قرار داریم. جهانآراها کجایند؟