https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،،
۱. در لایحۀ حجاب، حضور کنشگرانۀ نیروی انتظامی در «میدان»، بهطور کلی، برچیده گردیده و نیروی انتظامی به «پیامکزن» و «گزارشده» و در مراحلی نیز «مسدودساز» فروکاهیده شده است.
۲. نباید «هوشمندسازی» به معنی «میدانگریزی» تعبیر شود و دست نیروی انتظامی را از «عینیّت شهر»، کوتاه کرد.
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
چرا مجازاتهای تعیینشده در لایحه حجاب، سبک و نازل هستند؟!چون رهبر انقلاب، کشف حجاب را «حرام سیاسی» میداند که فراتر از «حرام شرعی» است، اما لایحه حجاب، کشف حجاب را از «جرم» به «تخلف» تقلیل میدهد.حقیقت این است که روح حاکم بر این دو منطق فهم مسأله، «معکوس یکدیگر» هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #گپی_با_نویسنده
🔰 #مهدی_جمشیدی نویسنده اثر #اندیشه_فرهنگی_آیت_الله_خامنه_ای از تجربه نگارش کتاب خود می گوید...
🔹 در واپسین ساعات سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این کتاب را بخواهید...
🕌 مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵
#نمایشگاه_کتاب
🆔 @iictchannel
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. نوشتن لایحهای که ظاهرش، «مواجهه» با کشف حجاب باشد و باطنش، «مدارا»ی با کشف حجاب، کار بسیار دشوار و هنرمندانهای است.
۲. آفرینش چنین «ترکیب رندانه»ای، از کسانی برمیآید که میخواهند انقلاب را از قطار نظام، پیاده کنند؛ اما «در لفافه».
۳. این «شاهکار زیرکانه»، بیش از جوفروشی و گندمنمایی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #گپی_با_نویسنده
📚 #مهدی_جمشیدی نویسنده اثر علم اجتماعی اسلامی (بازآفرینی نظریه استاد مطهری) از تجربه نگارش کتاب خود می گوید...
#معرفی_کتاب
#ادبیات_اندیشه
🆔 @iictchannel
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،،
۱. لایحهی حجاب، یک گام به پیش است و دو گام به پس. اگر تصویب شود، حجاب بهتدریج «فرسوده» و «علیل» خواهد شد.
۲. باید جبههی فکری و فرهنگی انقلاب، به میدان تبیین و روشنگری بیاید و مجال ندهد که این «ریل غلط»، نهاده شود.
۳. در شب عملیات آزادسازی یکی از «خرمشهر»ها قرار داریم. جهانآراها کجایند؟
🔻خرمشهر اینجاست! جهانآرا کجاست؟
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یک هفتۀ اول پس از بیستوششم فروردین، شاید کشف حجاب بیش از پنج درصد کاهش پیدا کرد. شال هم نه بهعنوان حجاب، بلکه برای احتیاط به دور گردن اضافه شد. اما بعد از این یک هفته، و احساس شعاری و تبلیغی بودن هشدار سردار رادان، وضع به گذشته بازگشت؛ بلکه جسارت و بیحیایی، فزونی بیشتری گرفت. اکنون تا حد زیادی، وضع کشف حجاب، عادی و بهنجار شده است. مشاهدۀ روزانۀ حدود ده درصد کشف حجاب و حتی کشف بدن، در حال تثبیتشدن از نظر روانی و فکری است. کشف حجاب، آشکار و آسوده و در همهجا است. البته بعضی از اینان در درونشان، حس نگرانی به وجود آمده که نظام قصد برخورد دارد و در کمین ما نشسته است و چهبسا از راه برسد. با این حال، وضع همچنان مانند گذشته است؛ به این معنی که روند، دوباره صعودی شده است اما با شیب کم.
۲. در حال حرکت به سمت طبیعیشدگی و هنجارشدگی هستیم. آنقدر تعلل کردند که تا حدی وضع، به نفع آنها تثبیت شده است. غیرتها و حساسیتها، ساییده شدهاند و این گروهکهای فرهنگی، بخشی از جامعه شدهاند. در واقع، خودشان را در جامعه جا کردهاند و در پی جایابی ساختاری نیز هستند. اینان جامعه را از آنِ خود کردهاند و بخش متدین نیز بیش از گذشته، ناچار است در فضاهای گلخانهای بخزد و از واقعیتهای فرهنگیِ بیرونی بگریزد، مبادا که دامنش به معاصی اینان، آلوده شود. این همان کاری است که دربارۀ «مدارس» انجام شد و در اثر آن، مدارسِ خاصِ حزباللهیها و مؤمنان ایجاد گردید. مدارس اینان از مدارس دیگران جدا شد و اینک کار جدایی، به «جامعه» هم کشیده شده است. انقلابیها، هرچه بیشتر در حال منزویشدن هستند و خود را پنهان میکنند. مدسه و جامعه را نمیپسندند اما به جای «مواجهه» و «اصلاح»، میگریزند و برای خود، «باغچههای فرهنگی» ایجاد میکنند؛ ناکام در جامعهپردازی توحیدی و راضی به باغچهپردازی مصنوعی. از خودسازی به جامعهپردازی عبور نکردهاند، چه رسد به اینکه بخواهند تمدّنسازی کنند. منطق تقیّه و گریختن و پنهانشدن و بیرونکشیدن گلیم خویش را از آب آموختهاند و بس.
۳. نیاز نیست که قانون حجاب در مورد همه «اجرا» شود تا سخن از «امکان» و «قابلیت»، معنا داشته باشد. شاید دربارۀ حدود بیست درصد، اعمال «قدرت» (اجرای قانون) موضوعیت داشته باشد. بقیۀ افراد با مشاهدۀ اِعمال قدرت، تمکین و همراهی خواهند کرد. برای اینان، «اقتدار» کافیست و حاجت به قدرت نیست. ازاینرو، بیست درصد اِعمال «قدرت» و هشتاد درصد تجلی «اقتدار»، ما را از گردنه عبور خواهد داد. کار دولت، بسته به اقتدار است؛ اقتدار که فرویخت، همهچیز مباح میشود. واقعیت اجتماعی، صفر و صدی نیست، بلکه با مواجهههای پیوستاری و متنوّع، گرههایی که به ظاهر کور هستند، گشوده میشوند. در جنگ ترکیبی، باید چندلایه و چندسویه عمل کند و اهرمهای مختلف را به کار گرفت.
۴. بسیاری از ساختارها، چندان در خدمت غایات دینی نیستند. تسهیلگر نیستند، بلکه گاه مانع هستند؛ هرچه که بتوانند بازدارندگی ایجاد میکنند. سبک زندگیِ ما نیز در بخش مهمی، زیر نفوذ «ساختارهای تجدّدی» هست؛ حتی در لایۀ خُرد. فقط تحلیل ارزشهای معطوف به ازدواج و انتخاب همسر، کافی است که تغییر ساختارهای ذهنی را نشان بدهد. از ازدواج تا اشرافیت در زندگی تا فرزندآوری تا پوشش تا مصرف و خرید و پاساژ و سلبریتی و فضای مجازی و لذت و بدن و بینی و گونه و ... در هم تنیده شدهاند و تجدّد را میزایند؛ آن هم در ابعاد ساختاری. در بند هفتمِ بیانیۀ گام دوم، تعبیر «نفوذ سبک زندگی غربی» به کار برده شده است. اولاً نفوذ و ثانیاً نفوذ ساختاری. تجدّد، ما را محاصره کرده است و میخواهد بیش از گذشته، سرزمینهای فرهنگی ما را اشغال کند. خرمشهر اینجاست. جهانآرا کجاست؟!
۵. ما دچار فقر «فهم عالمانه و دینی» هستیم. چندان شناخت درستی از گرهها و گرانیگاهها در دست نیست. باید این فهم را تولید و تکثیر کرد؛ چون ادبیات متناسب با این فهم، ذهنیتها را تغییر خواهد داد. باید تعبیر دینی و انقلابی از دردها و درمانها ارائه داد. رسالت نخبگان فکری، آفرینش همین فهمهای قدسی است تا به واسطۀ آنها، راه گشوده شود. راهکارها هم وابسته و مشروط به فهمها هستند. حتی فهم ما از ماهیت حجاب هم متوقف مانده است و ازاینرو، روایتهای نو ایجاد نکردیم. تغییر انفسی، تغییر در فهم نیز هست و اغلب باید از «فهم» به «وجود» رسید.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صوت نشست #یک_ماه_بعد
🔹نقد لایحه حجاب
🔹مهدی جمشیدی
🔹شامل:
۱. مقدمه: ذهنیت ویروسی نویسندگان لایحه
۲. جنبههای مثبت لایحه
۱.۲. عدمتفکیک کشف حجاب از برهنگی
۲.۲. در نظر گرفتن ساختارهای پیروانی مولد کشف حجاب
۳. جنبههای منفی لایحه
۱.۳.فروکاهیدن تهدید کشف حجاب از حرام سیاسی به تخلف سبکمایه
۲.۳. راندن نیروی انتظامی از خیابان و تبدیلکردن آن به عکاس و پیامکزن
مؤخره: ضرورت کنشگری حداکثری جبههی انقلاب برای تغییر این ریل غلط.
کانال #ایران_آینده
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
۱. تاکنون به اشکالهای نیروهای فکریِ انقلاب نسبت به لایحۀ حجاب، «پاسخ» داده نشده است.
۲. حکیمانه نیست که برخی بزرگان، اعتبارشان را صرف «توجیه» لایحهای کنند که حتی نویسندگانش، توان دفاع از آن را ندارند.
۳. اگر «ائتلاف محافظهکاری» شکل بگیرد، ما نیز تیغ «انتقاد انقلابی» را از نیام بیرون میکشیم.
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،
۱. انقلابیبودن مجلس، حکم «مجموعی» است نه (به طور ضروری) حکم «شخصی»؛ پس استثناء نیز دارد.
۲. انقلابیبودن، «درجات گوناگون» دارد؛ چنانکه از «آدمهای مرزی» شروع میشود؛ پس «انقلابیهای حداقلی» نیز انقلابیاند.
۳. دیدیم که انقلابیهای حداقلی، دچار «تعارض منافع» و «جوزدگی» نیز میشوند؛ پس معصوم نیستند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
۱. رهبری گفتند مسألۀ اصلی، «اقتصاد» است، اینان نتیجه گرفتند که باید «حجاب» را کنار نهاد، اما ایشان در پاسخ به یک فعال فرهنگی گفتند این برداشت، درست نیست!
۲. اکنون معتقدند چون رهبری گفتهاند مجلس، «انقلابی» است، پس نباید «نقد» کرد! حالآنکه در همین سخنرانی، رهبری «چندین نقد بنیادین» را مطرح کردند!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درسگفتار تحلیلی:
فهم باطن فرهنگ
(تأمل دربارهی بخشی از کتاب فلسفهی فرهنگ، اثر استاد یزدانپناه)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. راستی! چرا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با وجود گذشت هشت ماه از اغتشاش، «طرح فرهنگی» خود را دربارهی حجاب، مطرح نمیکند؟!
۲. آیا تدبیر فرهنگی خود را در قالب «طرح فرهنگی» نگاشته است یا همچنان در وضع خوابزدگی به سر میبرد؟!
۳. قوهی عاقلهی فرهنگی چه میکند؟! دشمن «غارت» میکند و اینان «رصد»؟!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
درباره حجاب، دو نگاه راهبردی وجود دارد:
۱. رهبر انقلاب میگویند: کشف حجاب، «حرام شرعی-سیاسی» است و بهقطع «حل» خواهد شد؛ چنانکه امام در آغاز انقلاب، در برابر آن ایستاد.
۲. محافظهکاران میگویند: کشف حجاب، «هنجار اجتماعی» شده و چارهای جز «مصالحه» نیست؛ چنانکه ایستادن، بحران امنیتی آفرید.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مسئله وارگی اعتراض اجتماعی.pdf
6.05M
🔻مقاله:
مسئلهوارگی اعتراض اجتماعی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مراسم سالگرد درگذشت دعایی.
۹ خرداد ۱۴۰۲.
در مؤسسهی روزنامهی اطلاعات.
،،،،،،،،،،،
۱. او حداد عادل است؛
رئیس شورای ائتلاف نیروهای «انقلاب».
که بهجای «برهههای انقلابی»، در «برهههای انتخاباتی» آفتابی میشود.
کدخدای محافظهکاران است و میکوشد با «منطق سهمیهبندی»، اجتماع ناگفتمانی و اتحاد شبانتخاباتی بیافریند.
۲. اینک که یکی از «سران فتنه» را دیده، اینگونه به وجد و شوق میآید و دو دستی، دست آلودهی این «فتنهگر» را میفشرد و اظهار ارادت و مودت میکند؛
بیاعتنا به مصائب و خسارات برآمده از فتنهی سال هشتادوهشت.
و بیاعتنا به خون شهدای مظلوم و گمنام آن.
و بیاعتنا به تذکر رهبر انقلاب که گفتند فتنه، خط قرمز نظام است.
محمد خاتمی، نهفقط نماد «لیبرالیسم ایرانی» است، بلکه «چهرهی مرکزی فتنه» در دورهی پساهاشمی است.
۳. البته، آنگاه که فصل بازی قدرت میرسد، او ما را از امکان «رأیآوری اصلاحطلبان» میهراساند و به این بهانه، سبد ائتلاف را پر میکند. تنها توجیه نیز برای تحمیل فهرست چندپاره و تکهبندیشدهاش، «خطر اصلاحطلبان» است. اما در اینجا، او با در آغوش گرفتن «خطر»، فاصلهای ندارد.
۴. زهی خیال باطل که جبههی انقلاب، بار دیگر به فهرستسازی عملگرایانهی او و محافظهکاران دیگر تن در دهد و تقدیر انقلاب را به «توافق پدرخواندهها» بسپارد. عهد تازهای آغاز شده که در آن، معیار عبارت است از تعهد راستین به «اصالتهای انقلابی». زینپس، جبههی انقلاب به عروسک خیمهشببازی محافظهکاران تبدیل نخواهد شد و «بازیگردانی شبهانقلابیها» را نخواهد پذیرفت.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. دفتر آقای حداد عادل در بیانیهاش نوشته: رفتار ایشان، بیانگر منش «اخلاقی»اش است.
۲. ما با اخلاق مبتنی بر «صلحکلبودن» و «تساهلوتسامح» که حساسیت انقلابی در آن نیست، آشناییم.
۳. به تعبیر استاد مطهری، «انسان بیدافعه»ای که فقط جاذبه دارد، به همه اظهار دوستی میکند؛ البته با «توجیه شبهاخلاقی»!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
«امروز [آبان ۵۷] تمام قشرها و طبقات مختلف ملت ایران در روحانیت، تجسم پیدا كرده است و روحانیت در آن شخص بسیار بسیار بزرگ تاریخی [گریهی استاد] كه نامش و یادش، قلب مرا به لرزه می آورد؛ یعنی استاد بزرگوار ما آیتاللّه العظمی آقای خمینی، تجسم یافته است.»
(مرتضی مطهری، آیندهی انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
امروز در گفتگوی تلویزیونی، نظر اخیر محمدجواد ظریف را با امام خمینی مقایسه کردم و گفتم امام، برخلاف ظریف؛
۱. معتقد به «امکانهای حداکثری» بود، نه امتناعهای ملی و نشدنهای جهانی.
۲. «امکانسازی خلاقانه» میکرد، نه قفسسازی برای حبس آرمانها.شبهواقعگرایانی مانند ظریف، قدرت و جرأت ساختارشکنی ندارند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
علامه مصباح میگفتند:
نمیتوانستیم باور کنیم که بتوان کسی را پیدا کرد که به جای امام، کشتی انقلاب را به ساحل برساند. اما گویا وقتی امام از دنیا رفت، روحش در کالبد مقام معظم رهبری حلول کرد؛ چنانکه گویا ایشان «توان جدید»ی پیدا کردند و «جهش فوقالعاده»ای در ایشان به چشم میخورد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی
دربارهی سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی
🖇 شبکهی یک سیما
📍در تلوبیون ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x6db55ce
،،،،،،،،،،
(توضیح: برخلاف عنوان درج شده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه پژوهشگر سیاسی).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی با عنوان:
حجاب به روایت امام
🖇 شبکه دو سیما
📍در تلوبیون ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x6dce452
،،،،،،،،
(توضیح: برخلاف عنوان درجشده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه دکتر یا مدرس دانشگاه).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi