eitaa logo
سیر الی الله
442 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
‍﷽ 💎. تمام دین ما یعنی ولایتِ او 🔸. برای بزرگان كشف شده و فرمودند: «روزی برای ما مشخص خواهد شد كه تمام مصائب اهل بیت، از شهادت‌ و گرفتاری‌ و سر از بدن جدا شدن و اسب تاختن‌ بر آنها و اسارت‌ها برای این جهت بوده كه به دادِ ما برسند.» 🔸. آن‌جا است كه ما احساس می‌كنیم تمام وجودمان مرهونِ صاحب ولایت كُبرای الهی، حضرت بقیة اللَه حجّةبن‌الحسن است. آن زمان درك می‌كنیم كه تمام دین ما یعنی ولایت او. تمام نور ما و حركت ما و دنیای ما و آخرت ما یعنی او. 🔸ولی ما فقط همین را می‌دانیم كه یك امام زمانی هست و ولایتی دارد و روزی ظهور خواهد كرد. خیر، ولایت بالاتر از این حرفهاست! خیلی بالاتر از این حرف‌هاست! 🔺خیلی او را به بازی گرفته‌اند! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ۱۷۰ علیه السلام 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
‍﷽ 🔹. ❖. ولیّ حقیقی و واقعی ما آن بزرگوار (امام زمان علیه السلام) است و مرحوم آقا و بزرگان می فرمودند که دعای برای سلامتی آن حضرت و صدقه دادن را هر روز رفقا نباید فراموش کنند. 🎙. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سال ١۴٣٠، جلسه ١٩ قدس سره 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
‍﷽ 🔷. مراقبه یعنی چه؟ 🔺مراقبه یعنی مواظب باشیم فعل، گفتار، افکار و خطورات ذهنی، موجب از بین رفتن استعداد ما نشود و توفیق از ما سلب نگردد. یعنی مثلا اگر قرار است در ساعت یازده و نیم یک رحمتی از ناحیه پروردگار برسد همین که یک سوء ظنی، فکر خلاف رضای حق و فکر گناهی که هنوز هم انجامش نداده ایم به ذهنمان می آوریم آن فیض و رحمت در ساعت یازده و نیم می پرد و به ما نمی رسد.🔻 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، سنه 1438، جلسه 4. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
‍﷽ ❈ راه خداشناسی راهِ معرفتِ نفس، و معرفت نفس هم به تزکیه است، که انسان خودش را درست کند، تزکیه، تهذیب، اخلاق! در اثر اینکه انسان خودش را اصلاح کند، کم کم شوائب خودپسندی و استکبار از انسان بیرون می رود. انسان می فهمد که خودش موجودی فقیر و محتاج و جاهل و عاجز و مرده است؛ و این نوری که بر او تابیده است و این قدرتی که در اوست و این علم و حیات و وجودی که دارد، مال خودش نیست، مال خداست. و این معنی معرفت نفس است که ملازم است با معرفت رب! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " تفسیر آیه نور، ص ۲۱۹ " 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌  | : احوالات عالم بزرگوار و صاحب کرامات سید هاشم حطاب رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در کتاب شریف " مطلع انوار ، ج۱ ، ص۱۳۶ " آورده اند: ✍🏻. سيدى بوده در نجف اشرف از اعاظم علماء و اوتاد، معروف به سيد هاشم حطّاب، بالجمله، ايشان در روز پنج‏شنبه و جمعه ( تعطيلى دروس ) به بيابان حركت نموده و خار مى‏ كندند و به شهر حمل نموده و مى‏ فروختند و از ثمن آن اعاشه مى‏ نمودند؛ بدين‏ طريق صاحب كرامات زيادى شده و مردم به ايشان توجّه خاصّى داشتند. ❖. اتّفاقاً يكى از مردمان ثروتمند عازم حجّ بوده و با خود صندوقچه‏ اى از جواهرات و نقود داشته و چون بيم از سرقت در راه حجّ داشته مى‏ خواسته آن را در نجف اشرف پيش كسى امانت بگذارد، از مردم جستجوى شخص امينى نموده مردم عطارى را كه در تمام عمر به زهد و تقوا و ديانت معروف بوده ( و صبح‏ ها پس از آنكه دكّان خود را باز مى‏ نموده ساعتى مردم را دور خود جمع نموده و نصيحت مى‏ نمود و مردم گريه بسيارى نموده سپس دنبال كارهاى خود رهسپار مى‏ شدند) به او معرفى كردند بالجمله آن مرد غنى صندوقچه خود را نزد عطّار به امانت سپرده و عازم حجّ مى‏ گردد. پس از مراجعت، از عطّار مطالبه صندوقچه خود مى‏ نمايد، عطّار بالمرّة انكار مى‏ نمايد! هرچه او دليل مى‏ آورد و نشانى مى‏ دهد عطّار بر استنكار خود مى‏ افزايد! به مردم مى‏ گويد، آنها مى‏ گويند ما هيچ‏گاه كلام عطّار را حمل بر كذب ننموده و ادّعاى تو را بر گفتار او ترجيح نخواهيم داد، چون كه به مراتب عديده ما او را امتحان نموده و در اين شهر به ورع و تقوا اشتهارى عظيم دارد. ❖. بالأخره آن مرد غنى متحير خدمت سيد هاشم رسيده و داستان را نقل مى‏ كند؛ سيد هاشم مى‏ فرمايد: " فردا صبحگاه بيا برويم تا صندوقچه را به تو بازگردانم. " فردا صبح در خدمت سيد به دكان عطّارى آمدند؛ سيد هاشم ديد عطّار مردم‏ را جمع نموده و موعظه مى‏ كند و مردم مشغول گريه هستند، همين‏ كه سيد را ديدند همگى احترام نمودند. سيد فرمودند: من مى‏ خواهم عطار حقّ موعظه خود را در امروز به من واگذارد! عطّار عرض كرد: بديده منّت دارم. ❖. سيد فرمودند: " در زمانى كه طلبه بودم به كاظمين مشرّف، روزى مقدارى امتعه از مردى يهودى ابتياع نموده و دو فلس باقى ماند كه بعداً بپردازم عصر رفتم كه بدهم گفتند مرد يهودى فوت نموده است، به خانه مراجعت نموده شب در خواب ديدم صحراى محشر است و پل صراط كشيده شده و جهنّم از زير آن با آتش غَلَيان دارد و مردم در آتش مى‏ جوشند، ناگاه من از روى پل مانند صرصر عاطف و برق خاطف عبور نموده و در وسط پل ناگاه يهودى سرش را از آتش بيرون آورده جلوى مرا گرفت؛ من مانند ميخ توقّف نموده نتوانستم قدمى جلوتر نَهَم، يهودى گفت: اى خداى عادل اين مرد دو فلس حقّ مرا نداده است، حقّ مرا از او بگير و به من عطا كن! سيد فرمود: من گفتم چه مى‏ خواهى؟ گفت: فقط مى‏ خواهم يك جاى بدن خود را به بدن تو گذارم تا آنكه قدرى از آتش بدن من و حرارت آن تخفيف يابد! گفتم: بگذار! او فقط سر يك انگشت خود را به سينه من گذارد، ناگاه از خواب بيدار شدم و ديدم از سينه من، جاى انگشت او چرك و خون روان است! سيد سينه خود را باز نموده و گفت: اى مردم ببينيد از جوانى تا به حال مى‏ گذرد و هنوز اين چرك خوب نشده! و من شكر مى‏ كنم كه خدا عذاب مرا در دنيا قرار داده. " عطّار كه اين مطلب را شنيد مرد غنى را طلبيده و صندوقچه را به او ردّ كرد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
چرا مرحوم آقا توصیه می کردند که افراد کتابها را بخوانند، کتابهای خود ایشان را .چرا ؟ : (چون) مطالعه کتابهای ایشان برای دلالت بر مقصود است، شرط همین است. انسان جوهره اش جوهره علم است.؟! بدون علم انسان حیوان است، جماد است! فرق بین انسان و حیوان فرق در فهم است نه درجسم، در جسم حیوان خیلی از انسان جلوتر است. افراد می‌آمدند روزی ده ها نفر در منزل ایشان و به ایشان می گفتند آقا: به ما دستور بدهید! ایشان می گفتند بروید کتاب های ما را بخوانید! آنها خیال می کردند می‌خواهد از سر باز کند! می‌گفتند: مگر شما از من دستور نمی خواهید؟ مگر نمی خواهید شما را به مقصود برسانم؟مگر نمی خواهید مطلب برای شما روشن بشود؟ من این دستور را می دهم! خوب حالا ایشان این طور می گفتند! جای دیگر می رفتند در را باز می‌کردند آقا روزی این مقدار این را بگو، روزی این مقدار این را بگو گفتند: این آقا ما را قبول کرد ! آن کسی می گوید بیا بخوانید این ها را بفهم. بذر این درخت تناور را می‌خواهد در قلب او بکارد. این بذر را باید در زمین کاشت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۲۶ مجلس ۶ برگرفته از دقیقه ۲۸ تا ۳۷ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎵تاریخ تکرار شدنی است... 🎵چرا شخصیت هشام بعد از زمان امام صادق علیه اسلام عوض شد؟ این اشکالی است که در همهٔ ما وجود دارد!!! 🎵مــهــم...👆 📀شرح حدیث عنوان بصری،م.90،🕰46 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ۰۱۴ 🎧. ؟ 🎙. قدس سره 📚. آیین رستگاری، ص ۶۴ 💾 . 2 دقیقه | 1.MB 📌. مسئله عرفان بر اساس توهم و تخیل نیست 📌. عرفان سالک را از افکار دنی و پست به فکر و نیت عالی میرساند 📌. هرعمل سالک تنها برای خداست و بس! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ امام زمان ولایت بر نفوس دارد؛ یعنی تمام نفوس در مشت اوست! تو یک " یا بقیةالله " بگو و ببین که جواب میشنوی یا نمی شنوی! راه عرفان راه باطن است! هر وقت گفتی آن موقع لبیک ما را می شنوی! راه هم اصلا بسته نیست جانم! در خود زمان غیبت فی زماننا هذا، در عین کفر ، در عین ظلمت، بالله و الله العلی العظیم همین الآن به اندازه سرسوزنی با زمان رسول الله از نقطه نظر ورود در حریم ولایت، هیچ تفاوت نکرده و ندارد! حالا گر گدا کاهل بود دیگر آن مسئله دیگری است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. آموزه های معرفت، ج۱، ص ۳۶۴ - ۳۶۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ۰۱۵ 🎧. ؟ 🎙. قدس سره 📚. آیین رستگاری، ص ۶۵ 💾 . 8 دقیقه | 4.MB 📌. اهمیت صبر و استقامت در مقابل مشکلات و موانع سلوک 📌. معنای حجب ظلمانیه و حجب نورانیه و اهمیت همت بلند در سلوک 📌. نقل مکاشفات علامه طباطبایی در گذر از مکاشفات نورانیه و نعمات بهشتی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۲۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _____________ 📌. عنوان: گريه كردن در حال دعا ❖. شرط بيستم دعا: گريه كردن در حال دعاست. در «عدّة الداعى» اين ادب را سيّد الآداب شمرده است، ثُمَّ قالَ: امّا اوّلًا: چون معلومست كه اخلاص در دعا علامت اجابت است، و گريه دلالت بر رقّت قلب دارد كه او دليل اخلاص است. قال الصّادق عليه السّلام: " چون پوستت جمع شود و چشمانت به اشك بنشيند و قلبت به خوف و خشيت درآيد پس آماده باش آماده باش كه نيّتت مقرون به اجابت شده است " چون جمود عين و خشكى چشم علامت قساوت قلب و مشعر به بُعد از رحمت خداست. و كسى كه قساوت قلب داشته باشد دعاى او مردود است، لقوله عليه السّلام: " خداوند عزّوجلّ دعاى فردى كه دل سخت و قاسى است اجابت نمى‏ كند. " | ۱ | ❖. و امّا ثانياً: به علّت آنكه در اشك چشم زيادى خشوع و انقطاع بسوى خداست. رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: " هنگامى كه خداوند بنده‏ اى را دوست مى‏ دارد در قلبش مقدارى از غم و اندوه را باقى مى‏ گذارد زيرا خداوند هر قلب غمناكى را دوست مى‏ دارد. و بنده‏ اى كه از خوف خدا بگريد هيچگاه داخل آتش نخواهد شد مگر اينكه شير به پستان باز گردد. و هيچگاه غبار در راه خدا با دود ناشى از آتش جهنّم در گلوى مؤمن جمع نمى‏ شود و هنگامى كه خداوند بر بنده‏ اى غضب نمايد در قلب او آهنگى از خنده قرار مى‏ دهد. و خنده قلب را مى‏ ميراند و خداوند خنده‏ كنندگان را دوست ندارد." | ۲ | ❖. و امّا ثالثاً: به علّت آنكه گريستن در حال دعا موافقت امر خداست؛ چون خدا در وصيّت هاى خود به پيمبرانش دستور گريستن داده است، حيث يقول لِعِيسَى عليه السّلام: " اى عيسى از چشمان خود گريه را به من هديه بده و از قلبت خشوع را. " و لِموسى عَلَيه السَّلام: " و به موسى عليه السّلام فرمود: هنگام مناجات با من با قلب خاشع و نگران با من مناجات نما. تا اينكه مى‏ فرمايد: صداى استغاثه خود را به من از زيادى گناهان بلند نما مانند صداى كسى كه از دست دشمنش در حال فرار است. " | ۳ | ❖. و امّا رابعاً: چون در گريه از فضايل و شرف خصوصيّاتى است كه در طاعات ديگر نيست. و در خبر است: بين بهشت و جهنّم گذرگاهى است بسيار سخت كه جز گريه‏ كنندگان از خشيت و خوف خدا كسى از آن عبور نمى‏ تواند بكند. و از رسول خدا روايت شده است كه فرمود: " پروردگارم تبارك و تعالى به من خبر داده است و فرموده: قسم به عزّت و جلال خود، از آنچه گريه‏ كنندگان از من دريافت خواهند كرد عبادت‏ كنندگان را خبرى نيست و من براى گريه‏ كنندگان در جوار خود قصرى خواهم ساخت كه كسى ديگر در آن راه ندارد و از جمله وحى‏ هاى خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام اين است كه: گريه كن بر خود تا مادامى كه در دنيا هستى و از هلاكت و موارد نابودى بترس و جاذبه‏ هاى زندگى دنيا و زرق و برق‏هاى آن تو را نفريبد. و به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: اى عيسى فرزند زنى دوشيزه و پاك! بر خود گريه كن مانند كسى كه از عيال و فرزندانش خداحافظى مى‏ كند و دنيا را مبغوض مى‏ دارد و آن را براى اهل و عيالش ترك مى‏ نمايد و ميل و خواستش به سمت و سوى خداوند جهت پيدا كرده است. " امام صادق عليه السّلام فرمودند: " تمامى چشم ها در روز قيامت گريانند مگر سه گروه: چشمى كه نگاه به نامحرم نكرده باشد. و چشمى كه در طاعت خدا شبها را بيدار گذرانده باشد و چشمى كه در دل شب از خشيت و خوف خدا بگريد. " |۴| ❖. و اخبارى را راجع به تباكى در صورت عدم بكاء ذكر فرموده است که از امام صادق عليه السّلام وارد است: " و اگر اشك از چشمانت نمى‏ بارد، خود را به هيأت گريه‏ كننده در آور. " أبى‏ حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام به أبى‏ بصير فرمودند: اگر از مسأله‏ اى نگرانى يا توقّع برآورده شدن حاجتى را دارى، ابتداء تمجيد خداى تعالى و ثنا بر او را چنانكه سزاوار اوست، بجاى آور و بر پيامبر و اهل بيت او درود بفرست و خود را به حال گريه كننده در آور گرچه به اندازه سر مگسى باشد. بدرستى كه پدرم مى‏ فرمود: نزديك‏ترين حالت بنده نسبت به پروردگار در حالت سجده همراه با گريه مى‏ باشد. " | ۵ | _____________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج٢ ، ص ٣٢٩ ۲. المحجى البيضاء، ج٢، ص٣٠٣ ٣. المستدرك الوسائل، ج١١، ص ٢٤٣ ۴. عدی الداعی، ص ۱۵۴ ۵. عدی الداعی، ص ۱۶۰ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی