﷽
📜. کلام اولیاء الله کیمیا است...
❂. آقای حداد رضوان الله علیه میفرمودند: این مردم وقتی که پیش ما می آیند، فورا از معجزه و امرخارق عادت صحبت می کنند و طالب ابراز این امور از ما می باشند، اما نمی دانند که مسیر ما مسیر هدایت و دستگیری است و این مسیر عبور از عوالم نفس و کثرات و حجب نفسانیه است نه اظهار و ارائه خوارق عادات و کرامات ؛ انجام این امور چه دردی از مردم دوا می کند؟ ولی اینان باید بدانند که آنجه مُعد و موجب حرکت و فعلیت استعدادات است، کلمات و بیانات ما است که حکم اکسیر را دارد و برای تاسی و پیروی و انقیاد همانند کیما، موثر و کمیاب است!
❇️. منبع: مطلع انوار، ج۲، ص ۱۷۳
#⃣. موضوع: #مبانی_سلوک #مطلع_انوار
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔸گوش دار و هیچ خودبینی مکن
#مولانا رحمه الله #تکبر #انانیت #غرور #هوای_نفس #تهذیب_نفس #انانیت #کفر
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🖥کیفیت نماز های پنج گانه از منظر اولیاء الهی...
📀شرح حدیث عنوان بصری مجلس ۱۱۴ دقیقه ۳۶
🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#آداب_نماز #سنت_رسول_خدا...
💟| @seire_elallah |☜کانال معرفتی
﷽
❖ دست انسان به یک پر چادر فاطمه زهرا باشد، او را بس است!
#علامه_طهرانی قدس سره
📚 سالک آگاه، ج۱ ، ص ۱۷۹
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
#موضوع_مرگ_از_اسرار_است
🌸روایتی از علیّ بن حَکَم از هِشام بن سالم از أبوحمزهٔ ثمالی از حضرت سجّاد علیه السٌلام روایت می کند.
➖تعجب از کسی است که مردن را انکار میکند، و او هر روز و شب می بیند افرادی را که میمیرند و جان میدهند. این موت به شما خواهد رسید، چون موت موجب کمال شماست؛ چون شما را باید تغییر دهیم! در یک درجه شما را نگاه نمی داریم! شما را از این کلاس به آن کلاس، و از آن کلاس به کلاس دیگر میبریم!
🌸مرگ، عبوری است برای شما، و موجب تکامل شماست! اگر بخواهیم شما را در دنیا همیشه نگه داریم، این موجب فساد شماست! موجب توقف و اضمحلال شماست! پس شما را تغییر می دهیم و لباسهایی عوض می کنیم، و می بریم جلو، تا اینکه میرسانیم به جائی که: {وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ } به جائی که اصلاً نمی دانید چه خواهید شد! به آن خلعت شما را مُبدّل می نمائیم؛ و در اینجا بسی اسرار است.
🌸ولی انسان غافل، چنین می پندارد که مرگ یعنی انعدام؛ چون تصوّر میکند که وجود او همین بدن است و تمام مراتب وجودی او منحصر شده است در بدن؛ و بدن هم که در زیر زمین می میرد و می پوسد، پس دیگر هیچ خبری نیست.!
ادامه دارد✍...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚معاد شناسی جلد ۶ صفحه ۳۶
📝حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#اسرار_مرگ
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
📜. سعه و جاذبه نفس قدسی حضرت زهرا سلام الله علیها
❂. آقای حداد رضوان الله علیه میفرمودند: در حرم رسول خدا آنچه که بیشتر من را می گرفت، آن حقیقت حضرت زهرا سلام الله علیها بود! یعنی با وجود آن وسعت و سعه عجیب رسول خدا که جنبه ابوت بر حضرت صدیقه دارد، اما موقعیت و جاذبه و سعه و قدرت و قوت حضرت صدیقه باعث می شد که من از خود بی خود می شدم؛ همین که وارد مسجدالنبی و حرم می شدم، می دیدم تمام وجود مرا ( تمام وجود یعنی تمام عوالم مرا ، نه فقط تمام این وجود مرا ) ولایت حضرت صدیقه در خودش محو کرد و دیگر هیچی از من باقی نگذاشت!
❇️. منبع: نفحات انس، ص ۱۳۵
#⃣. موضوع: #توسل #نفحات_انس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🕯. #نخستین_قربانی | ۰۱
📌. موضوع : عدم در خواست مزد از سوی انبیاء
🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره
📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت ، ص ۲۹-۳۱
📥. دانلود: فایل pdf
_____________
✍🏻. قالَ اللهُ الحكيمُ فى كتابِه الكريم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى. | سوره شورى: آیه ۲۳ | جاى ترديد و شبهه نيست كه جميع انبياء و پيغمبرانى كه از ساحت مقدّس ربوبى برانگيخته شده اند، از امّت خود هيچگونه مزد و پاداشى طلب ننموده اند، هيچ مالى و جاهى نخواسته اند، هيچ حقّى را براى خود از حقوق مردم ذخيره نكرده اند، هيچ كس را به استخدام و بيگارى نگرفته اند. در قرآن مجيد در پنج مورد در سوره شعرآء، آيات ۱۰۹، ۱۲۷، ۱۴۵، ۱۶۴ و ۱۸۰ كه شرح حال حضرت نوح و لوط و هود و صالح و شعيب بيان شده، به يك نسق و منوال پاسخ آنها را به قوم خود بيان ميكند كه هر يك از آنها گفتند: وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى رَبِّ الْعالَمِينَ «من از شما هيچگونه پاداش و مزدى در خواست نمى كنم؛ پاداش من فقط بر خداى تعالى پروردگار جهانيان است.»
❖. آرى حقّ مطلب همين است كه پيمبران از امّت خود و غير آنها اجری نخواهند و مزدى طلب ننمايند؛ چون مزد هر كس بر عهده كسى است كه او را اجير كرده و مأموريّت داده است. پيمبران از جانب خدا آمده اند و دعوت آنها مبنى بر وحى و اتّصال به عالم غيب بوده است، بنابراين مزد آنان نيز بر باعث و آمر آنان، يعنى خداوند تبارك و تعالى است. و اين حقيقت را میتوان دليل بر صحّت نبوّت و دعوى پيغمبرى گرفت؛ چون كسى كه از ناحيه غير خدا بر مردم حكومت كند، خواهى نخواهى براى منظور و مقصدى حكومت ميكند، همان منظور و مقصد اجر و مزد او خواهد بود و وصول به آن هدف، پاداش و جزاى او محسوب میشود. و چون بنا به فرض، به مقام توحيد نرسيده و انگيزه او الهى نبوده است، هر چه منظور و هدف او عالى باشد، باز در عين حال خالى از شوائب افكار نفسانى نيست، گرچه مال و زن و فرزند نباشد، لكن از حبّ جاه و دواعى مخفيّه ديگر خالى نبوده و نخواهد بود. و همان جنبه وزن اجتماعى و محبوبيّت ملّى و آمريّت و مطاعيّتى كه در خود میبيند بزرگترين هدف و آرزوى اوست.
❖. فقط پيمبرانند كه چون حجاب قلب آنها مرتفع گشته و به أسرار عالم اطّلاع پيدا نموده و رمز موت و حيات و تكامل را دريافته و از عوالم و منازل سلوك به وطن حقيقى رسيده و ابديّت را إدراك نموده اند و جان آنها با خداى خود مرتبط شده و گفت و شنود داشته اند، أعمال آنها فقط و فقط خالصاً لِوَجهِهِ الكَريم بوده و در مقابل زحمات و لطماتى كه در راه تبليغ شريعت و هدايت مردم بر خود هموار ميدارند مزدى نمى خواهند؛ مزد آنان فقط رضاى خدا و انجام مأموريّت و نفس هدايت مردم است و بس. اگر بنا بشود پيمبرى براى خود مزد بخواهد آن حرّيّت و آزادى در تبليغ از دست ميرود، و خواه ناخواه جرأت تبليغ شديد در مقابل أفرادى كه از آنها مزد گرفته ندارد؛ چون شرم و حيائى در شخص مورد إحسان پيدا میشود كه او را در مقابل إحسان كننده پست و زبون ميكند و از قاطعيّت تبليغ ساقط مى نمايد.
❖. حضرت رسول أكرم محمّد بن عبدالله صلّى الله عليه وآله وسلّم نيز از اين حكم كلّى استثناء نشده اند و از مردم هيچ تقاضاى مزدى ننموده اند. در سوره أنعام كه مكالمه آن حضرت را با قوم خود بيان مى فرمايد، خداوند به آن حضرت امر ميكند كه: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى لِلْعالَمِينَ «بگو من از شما هيچ پاداشى نمیخواهم؛ نزول قرآن در مقابل مزد و جزائی نيست، و نازل نشده است مگر براى آنكه موجب تذكّر و يادآورى جهانيان گردد و آنها را بيدار كند.» | سوره انعام: آیه ۹۰ | پيغمبر عظيم الشّأن نيامده تا آنكه بارى بر گُرده مردم بگذارد و در مقابل دعوى نبوّت، آنها را به تعب بيندازد و حاصل كار و دسترنج آنها را ببرد و از كار و كسب آنان به نفع خود استفاده كند؛ قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ. «بگو من از شما مزدى نمى خواهم و شما را به سختى و رنج نمى افكنم، و من از نزد خود چيزى نمى آورم و سخنى نمى گويم.» | سوره ص: آیه ۸۶ |
| #ادامه_دارد |
_____________
#رساله_مودت #علامه_طهرانی #مباحث_موضوعی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
#موضوع_مرگ_جزء_اسرار_است،
ادامه مطلب...، مرگ عبوری است برای شما، و موجب تکامل شماست! و بدن هم که در زیر زمین می رود و می پوسد، پس دیگر هیچ خبری نیست؟!
➖این طور نیست، انسان معاد می کند به سوی خدا و معاد او به تمام شَراشِر وجود او است، هم با روحش و هم با بدنش. پس همانطور که روح انسان بازگشت میکند به سوی خدا، بدن او هم بازگشت دارد. و انسان نباید تعجّب کند که چگونه خداوند مردگان را زنده میکند!
➖همانطور که سابقاً ذکر شد، این ناشی از توهّم باطل است؛ و اشکال طبیعیون از زمان سابق تا امروز فقط در یک جمله خلاصه میشود و آن مجرد استبعاد است.
➖رفت آن مرد عرب از میان قبرستان، استخوان پوسیده ای را برداشت و به نزد رسول الله آورده و با دست خود فشار داد؛ استخوان پوسیده، خورد شد و به صورت گَرد و خاکستر درآمد؛ آنها را در پیش پیغمبر به روی زمین ریخت و گفت: ای محمّد! تو می گوئی خداوند اینها را زنده می کند!
[ وَ نَسِیَ خَلقَهُ]
« سورهٔ یس آیهٔ ۷۹»
اما این مرد مسکین، آفرینش خود را فراموش نموده است؛ این انسان که دارد ما را مسخره می کند و استخوان خرد شده را روی زمین میریزد و تعجّب میکند از تقدیر قدرت ما، که چگونه ما در توان خود چنین نیروئی داریم که بتوانیم آن را زنده کنیم، خودش را فراموش کرده است، خودش از چه بوده است؟ چه مراحلی را طی کرده تا انسان شده؟ خلقت دیرینهٔ او چه بوده است؟
اگر او در خلقت اولیهٔ خود نگاه می کرد، آنقدر در تحیّر و تفکر فرو میرفت که وجدان او به او اجازه نمی داد چنین کاری را بکند. بگو ای پیغمبر این استخوان را زنده میکند آن کسی که در اولین وهله آن را ایجاد نموده است...،
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚معاد شناسی جلد ۶ صفحه ۷۰
📝حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#شرینی #مرگ #معاد
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی