eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.5هزار دنبال‌کننده
548 عکس
90 ویدیو
26 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 خورشید گرفتگی 💠 امام خامنه ای: یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
🔴 شریکِ خون در این آتش هر آن‌ کس هیزمی ریخت شریک خون شیراز است امروز طراح: امین زاده تقی
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام @seraaj
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم) ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام @seraaj
📚 آیة الکرسی 💠 سؤال: در جایی که قرائت آیة الکرسی وارد شده است (مانند نماز وحشت) تا کجا باید تلاوت گردد؟ تا عبارت «و هو العلی العظیم» یا تا عبارت «هم فیها خالدون»؟ ✅ : در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد. @leader_ahkam 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ پاسخ در تصویر👆 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
❓تصاویری که در برخی مکان ها زده می شود و آن تصاویر به ائمه علیهم السلام نسبت داده می‌شوند، چه حکمی دارند؟ ✅ جواب: 🔹 و : انتساب اين عکس‌ها به حضرات معصومين علیهم السلام ثابت نيست، اگر چه هتك حرمت هم جايز نيست. 🔹 : این عکس‌ها واقعیت ندارد؛ ولی اگر تصاویر نامناسبی نباشد و نسبت قطعی به آن بزرگواران ندهند، اشکالی ندارد؛ اما چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد. 🔹 : اگر مشتمل بر هتک نباشد، اشکال ندارد. ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
📚 بازی های رایانه ای 💠 سؤال: آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ ✅ جواب: به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست: ۱. صحنه های محرک شهوت دارد. ۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی - مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن - را ترویج می کند. ۳. در آن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود. ۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود. ۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است. @leader_ahkam ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
✳️ حکم بازی مافیا ❓ حکم بازی هایی مانند مافیا که مبنای بازی بر دروغ گفتن و مخفی کردن میباشد چیست ؟ لازم به ذکر است تمامی حضار و مخاطبین از دروغ گفتن ها و مخفی کاری ها مطلع هستند، زیرا شیوه بازی اینچنین است. ✅ جواب 🔹 : بازي مافيا اگر مفسده اي دارد (مثل اينكه باعث ترويج و عادت به دروغگويي شود) و يا همراه با شرط بندي (برد و باخت به گونه اي كه از بازنده چيزي به برنده داده شود) باشد، جايز نيست. 🔹 : بنابر احتياط واجب بايد از دروغ به شوخى كه شوخى بودن آن معلوم است اجتناب گردد. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان سوال: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟ جواب امام خامنه ای. این گونه امور وجه شرعی ندارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء شخصی از امام سلام علیکم ❓ بنده تولید کننده و عرضه کننده محصولاتی برای کشاورزان هستم و محصولاتی را تولید می کنم که کیفیت بسیار مناسبی را دارند. برای جهت فروش محصولاتم روش زیر به ذهنم رسیده است: فرد یا افرادی را اجیر می کنم تا به مغازه یا مغازه هایی در روستا مراجعه کند و بگوید آیا فلان محصول را دارید؟ با این کار مغازه دار را ریسک پذیر نموده و او را مشتاق به خرید و عرضه محصول می کنم و بعد وقتی مغازه دار با چند سفارش خرید مواجه شد، به کارخانه ما مراجعه می کند. بعد از مراجعه مغازه دار برای خرید، به او محصول را می فروشیم و حتی می گوییم اگر نتوانستی آن ها را بفروشی مرجوعی از تو را می پذیریم. اما مغازه دار نمی داند که مشتری را ما برای او فرستادیم و بعد مشتری، برای خرید به آن مغازه دار مراجعه نمی کند و مغازه دار تلاش می کند با صرف وقت محصول را بفروشد و اگر تا مدتی نتوانست بفروشد به ما مراجعه می کند و مرجوعی او را می پذیریم. اما محصول ما به قدری کیفیت دارد که پیش بینی می کنیم که همه یا بسیاری از آن را خواهد فروخت. حال سوال ما این است که آیا این کار ما مصداق یا دادن مشتری یا اتلاف وقت مشتری و ... هست یا خیر و آیا این کار ما است یا خیر؟ در صورت عدم جواز، آیا درآمدی که از این راه به دست می آید است؟ ✅ سلام علیکم و رحمة الله و برکاته فرض مذکور نوعی فریب و‌ خدعه بوده و ولکن خرید و فروش اشکال ندارد. موفق و موید باشید. 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 @seraaj
استفتاء از مراجع عظام درباره تعلق گرفتن به جهیزیه آیت الله ✅ اگر انسان نتواند یک جا جهیزیة دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید، یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیة دختر را تهیه می‌کنند، به‌طوری که تهیه نکردن آن عیب است، چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ❓ اگر به عنوان شیربها برای داماد اجناسی را تعیین كنند كه به عنوان جهیزیه بخرد آیا بر این اجناس كه بیشتر از یك سال بدون استفاده می‌مانند خمس تعلّق می‌گیرد؟ ✅ اگر اجناس مذکور را خريده و به عروس يا خانواده آنها تحويل داده است، خمس آن بر هيچ يک واجب نيست. آیت الله ❓آیا به جهیزیّه ای که برای دختر تهیّه می شود خمس تعلّق می گیرد؟ ✅ در ميان بسيارى از خانواده ‏ها معمول است كه جهيزيّه دختران را تدريجاً تهيّه مى‏ كنند، چنانچه سال بر آن جهيزيّه بگذرد خمس آن واجب است؛ ولى در مناطقى كه اگر جهيزيّه را قبلًا تهيّه نكنند عيب محسوب می شود و يا اين كه تهيّه آن جز به صورت تدريجى مشكل است، خمس ندارد. بنابراین اگر در جايى خريد جهيزيه و كنار گذاشتن خود آن يا حتى پول عرفا مؤونه به حساب بيايد خمسى ندارد. آیت الله ✅ اگر در منطقه‌ای متعارف چنین باشد كه انسان جهیزیه دخترش را در سال‌های متعدّد به طور تدریجی تهیه كند و تهیه نكردن جهیزیه به این صورت با شأن فرد منافات داشته باشد - هرچند از جهت اینكه نتواند آن را در وقتش تهیه كند - و این موجب صدمه آبرویی به او می‌گردد، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری از جهیزیه مورد احتیاج را بخرد كه از شأنش زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، لازم نیست خمس آن را بدهد. امّا فردی که توانایی مالی دارد و می‌تواند جهیزیه دخترش را یک دفعه در همان سال نیاز فراهم کند و تهیه نکردن تدریجی جهاز، کسر شأن برای او نیست، اگر جهاز دخترش را به تدریج تهیه نماید و سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد و حكم تهیه لوازم مورد احتیاج زندگی آینده برای پسر نيز همانند تهيه جهيزيه دختر است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 عمل نکردن به نذر به جهت کرونا 💠 سوال: فردی برای دهه سیصد پرس غذا نذر کرده و را هم خوانده است، ولی با توجه به شرایط فعلی کرونا قصد دارد نذری ندهد، آیا تکلیفی بر عهده دارد؟ ✅ جواب امام خامنه ای: تا زمانی که امکان عمل به با رعایت قوانین مربوطه و توصیه های بهداشتی، وجود داشته باشد، نمی تواند عمل به نذر را ترک کرده و یا آن را تغییر دهد. ◼️◼️◼️◼️◼️ کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء از مراجع عظام درباره استفاده مردان از آیت الله ❓با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زینت کردن با طلا بر مردان، خواهشمندیم به دو سؤال زیر پاسخ فرمایید: الف: آیا مقصود از زینت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هرچند برای جراحی استخوان و دندانسازی باشد؟ ب: با توجه به این که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلای زرد توسط جوانانی که تازه ازدواج می‏کنند، مرسوم است و این امر از نظر عموم مردم برای مرد زینت محسوب نمی‏شود، بلکه علامت آغاز زندگی زناشویی فرد است، نظر حضرتعالی در این‌باره چیست؟ ✅ الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشيدن يا به گردن آويختن توسط مردان، صدق زينت نيست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هرچند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندان‌سازى اشکال ندارد. ✅ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است. ❓ ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمی‏کنند، چه حکمی دارد؟ ✅ ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خريد و فروش آن به اين قصد جايز نيست. آیت الله ❓استفاده ی طلا برای مردان چه حکمی دارد؟ ✅ زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتّى طلاى سفيد) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد. آیت الله ❓بدست کردن انگشتر طلای سفید برای مرد در نماز و غیر از آن چه حکمی دارد؟ و همچنین حکم پلاتین چیست؟ ✅ پوشیدن طلای سفید برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است، ولی پلاتین اشکال ندارد. نماز با انگشتر طلا باطل است مگر اینکه شخص جاهل و ناشی باشد . و فرقی بین طلای سفید و زرد نیست. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه می‏شود که پیشانی وی به‌طور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟ ✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانى‌اش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مى‏داده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ مشغول نماز خواندن بودم می‌خواستم به سجده بروم که پسر کوچکم مهر مرا برداشت و من از روی اجبار وقتی به سجده رفتم پیشانی را بر دو تا از انگشتانم گذاشتم آیا نمازم درست است؟ ✅ اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده بنا بر احتیاط واجب باید نماز را اعاده نمایید و در این گونه موارد وظیفه این است که اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند خاک و سنگ و چوب) در دسترس باشد باید بر همان سجده کند و اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد اگر وقت وسعت دارد نماز را بشکند و دوباره با چیزی که می‌توان بر آن سجده کرد نماز بخواند و اگر وقت تنگ است و نماز قضا می‌شود چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است باید بر آن سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند. و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره بازی کردن با و... بدون آیت الله ❓ آیا استفاده از ورق‏های پاسور در صورتی که برای بازی‌های فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورق‏هایی که با چیدن آن‌ها به نحو خاصی، بعضی از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد می‏شود و در عین حال استفاده از آن‌ها برای شرط‌بندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟ ✅ بازى با ورق‏هايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورق‏هايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد. و به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. و بازى با هر وسيله‏ اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد. آیت الله ❓آیا ورق بازی کردن با دوستان یا فامیل در خانه و فقط برای تفریح بدون مطرح بودن برد و باخت، حرام است؟ ✅در صورتی که از آلت قمار بودن خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله تفریحی یا ورزشی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد. آیت الله ❓اگر در بازی پاسور غالب مردم شهر فقط برای سرگرمی بازی می کنند آیا ما بدون برد و باخت بازی کنیم اشکال دارد؟ ✅ حتی اگر بدون برد و باخت بازی کنند به احتیاط واجب جایز نیست. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
⚠️«حق الناس» های رانندگی که کمتر بدان توجه می کنیم❗️ (بسیاری از موارد زیر مصداق واقعی حق الناس و برخی دیگر احتمالی است و جای احتیاط) ۱. بوغ زدن بی جا در خیابان و بوق زدن برای فامیل و همسایه و آشنایان در ساعتی که دیگران در حال استراحت و خواب هستند. ۲. رعایت نکردن حق تقدم ۳. رد شدن از چراغ قرمز ۴.پارک کردن مقابل پارکینگ دیگران ۵. دوبله پارک کردن ۶. استفاده از چراغهای زنون و نورهایی که چشم دیگر رانندگان را اذیت می کند ۷. سبقت در مکان هایی که سبقت ممنوع است و موجب اذیت شدن راننده جلویی میشود ۸. رعایت نکردن حق عابر پیاده ۹. تند رفتن در مکانی که سرعت مجاز مثلا۴۰ تا است و سبب می شود عابرین نتوانند راحت از خیابان رد می شوند ۱۰. عبور از سمت رانندگان دیگر که سبب ترسیدن یا اذیت آنها شود ۱۱. ترساندن عابرین پیاده یا رانندگان دیگر ۱۲. تجاوز به محور دیگران ۱۳. بین خطوط نراندن و تنگ شدن جا برای دیگران ۱۴. نور بالا دادن بی جا ۱۵. سد معبر و ایجاد راه بندان و اتلاف وقت ۱۶. پاشیدن گل و لای به روی عابرین در فصل بارندگی ۱۷. استفاده کردن از اتومبیلهای دود زا و آلوده کردن هوا ۱۸. ریختن آشغال از خودرو به خیابان 🔹وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا، http://hadana.ir @bayan_14 کانال گلبرگی از احکام در ایتا، روبیکا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://rubika.ir/seraaj3 https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
استفتاء از آیت الله ↙ اگر کسی بدون عذر تا رمضان، قضای روزه را به تاخیر اندازد، چه حکمی دارد؟ ✅ : باید به ازای هر روزه، یک (750 گرم گندم و مانند آن) به فقیر بپردازد و قضا نیز همچنان بر عهده او باقی است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله درباره شرایط مکان نمازگزار ✅ شرایط مکان نمازگزار: ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد. ۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است. ۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد. ۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد. ۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود. ۷. میان‌زن‌و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد. ۸. مسطح باشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
📚 جهاد تبیین، واجب کفایی و فوری 💠 سؤال: آیا جهاد تبیین و مبارزه با جنگ نرمی که دشمنان اسلام در رسانه ها، فضای مجازی و ... راه انداخته اند، واجب شرعی است؟ ✅ جواب: اگر در فضای حقیقی و مجازی و در رسانه ها، منکری انجام شده یا معروفی ترک شود، مانند این که باورهای دینی و اعتقادات حق را تضعیف کنند یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر کرده یا به آن توهین کنند، بر همه کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و می توانند اثر گذار باشند، واجب و است که به وظیفه خود عمل کنند.
🔹 حکم اسب سواری بانوان؟ پاسخ مراجع عظام تقلید: 🔸 امام خامنه ای (مد ظله العالی): به‌طور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد. 🔸 مکارم شیرازی: این کارها در محیط هاى بانوان اشکالى ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانى نگردد. 🔸 صافی گلپایگانی: چنانچه در معرض نامحرم نباشد فی نفسه مانعی ندارد. منبع 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره و با آیت الله ❓ بعضی از قسمت‏های بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در این‏باره راهنمایی فرمایید. ✅ اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است. آیت الله ❓آیا غسل و وضو با خالکوبی اشکال دارد و آیا پس از مرگ باید آنها را بتراشند؟ ✅ خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمی شود، و تراشیدن لازم نیست. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ کسی که همیشه در وضویش شک می‏کند، چگونه می‏تواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن کریم و زیارت معصومین(علیهم‌السلام) بپردازد؟ ✅شک در بقاى طهارت بعد از وضو اعتبار ندارد، و تا يقين به باطل شدن وضو پيدا نکرده، می تواند با آن نماز بخواند و قرآن قرائت کند و به زيارت برود. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
↙ اگر انسان بواسطه غیر از بیماری (مثلاً مسافرت) روزه ماه رمضان را نگرفته و تا رمضان بعد باقي بماند ✅ : در این حالت روزه هايي را كه نگرفته بايد قضا كند و بنابر احتياط مستحب (مکارم و سیستانی: بنابر احتیاط واجب) براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e