🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ در جنگ صفین عده ای از یاران امیرالمؤمنین علیه السلام به شامیان فحاشی می کردند. حضرت فرمود:
إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَلَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَأَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَقُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَدِمَاءَهُمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَبَيْنِهِمْ وَاهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَيَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَالْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ
خوشم نمی آید شما اهل دشنام باشید اگر اعمالشان را توصیف کنید و حالشان را متذکر شوید به صواب نزدیک تر است.
سپس فرمود:
به جای فحش دادن، دعا کنید که خدایا خون ما و آنها را حفظ کن و بین ما و آن ها صلح ایجاد کن.آن ها را از گمراهی به هدایت برسان تا کسی که نادان است حق را بشناسد. و آن كه شيفته گمراهى است از آن باز ايستد.
📘نهج البلاغه، خطبه 206
📜مردی از اولاد عمر بن خطاب در شهر مدینه، امام موسی بن جعفر (ع) را آزار میداد. هر جا با حضرت روبرو میشد ناسزا میگفت و از علی (ع) بدگویی میکرد.
یکی از اطرافیان امام عرض کرد: اجازه دهید این مرد نابکار را به قتل برسانیم.
حضرت سخت وی را از این کار بازداشت، سپس سراغ آن مرد را گرفت. گفتند در اطراف مدینه به کشاورزی مشغول است.
امام (ع) سوار شد و به سوی مزرعه او حرکت کرد و داخل زمینهای وی شد. آن مرد از دور فریاد زد که: زراعت ما را لگدمال نکن!
اما حضرت توجهی نکرد و همچنان رفت تا به او رسید، در کنارش نشست و با رویی گشاده فرمود: برای این زراعت چقدر خرج کردهای؟
گفت: صد دینار، حضرت فرمود: انتظار چه مقدار محصول داری؟
عرض کرد: من غیب نمیدانم!
حضرت فرمود: گفتم چقدر امید داری؟
پاسخ داد: دویست دینار.
امام (ع) یک کیسه که سیصد دینار در آن بود به وی داد و فرمود: خداوند از زراعتت نیز همان مقدار که امید داری به تو خواهد داد.
آن مرد از جا برخاسته سر مبارک حضرت را بوسید و از حضرت خواست از خطاهایش درگذرد، حضرت تبسمی کرد و به مدینه بازگشت.
فردای آن روز که امام (ع) وارد مسجد شد همان مرد (به احترام حضرت) از جا برخاست، به وی نگاه کرد و گفت: «الله اعلم حیث یجعل رسالته»
دوستانش پرسیدند: قضیه چیست؟ تو پیش از این با او غیر از این رفتار میکردی؟ گفت: ولی اکنون که دیدید چگونه رفتار کردم!
و شروع کرد امام را دعا کردن.
رفقایش با او به ستیز برخاستند (ولی او بر موضع خود استوار بود).
امام کاظم (ع) به خانه بازگشت و به اصحاب (و آنان که تنها راه را کشتن آن مرد میدانستند) فرمود: آیا کاری که من کردم بهترین راه نبود؟ من با مقداری پول شرش را دفع و امرش را اصلاح کردم.
📕بحار الانوار ج 48 ص 102
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
بعضی به اشتباه گمان می کنند می توان نماز جعفر طیار را به جای تمام یازده رکعت نماز شب بجای آورد، در ح
عده ای دائم در حال بررسی و افشای عیوب و اشتباهات دیگران هستند و از خویش غافلند، درصورتی که اگر خود را خوب بنگرند، عیوبی دارند که اصلاح آن ، فرصت برای عیب جوئی از دیگران باقی نمی گذارد
🔹 امام علی علیه السلام فرمود:
طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاس
خوشا بحال كسى كه پرداختن به عيب خود ، او را از عيب ديگر مردم بازمى دارد
📔 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ سفارش به ايتام (12)
📖 و إِنْ خِفْتُمْ أَلّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامی فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا
سوره نساء آيه 3
📖 و اگر ترسیدید که در مورد یتیمان [= ازدواج با دختران یتیم] به قسط رفتار نکنید، پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، ویا سهتایی، و یا چهارتایی؛ ولی اگر ترسیدید که به عدالت رفتار نکنید، پس [اکتفا کنید به] یکی، یا آنچه تحت ملکیت شماست [= کنیزان]؛ این امر نزدیکتر است که ستم و کجروی نکنید.
📌شبهات تعدد زوجات
❌ شبهه اول: عواطف زن و ظلم به او
تعدد زوجات چون موجب نادیده گرفتن عواطف زنان میگردد، امر نامطلوبی است؛ بویژه که اغلب مردان عدالت را رعایت نمیکنند.
✅ پاسخ:
🔹اولا: اگر جایی پای عدالت و حق عدهای از افراد در میان باشد، مخالفت عاطفی دیگران، نمیتواند دستمایه تضییع حق آن افراد اول شود. اشاره شد که همه زنان حق تأهل و تشکیل خانواده و تجربه کردن مادری را دارند؛ و نمیتوان به بهانه عواطف عدهای این حق را از بقیه سلب کرد.
🔹 ثانیا: اسلام همان گونه که اصل تعدد زوجات را مطرح کرده، شروطی – از جمله عدالت – را برای آن قرار داده است؛ و اینکه عدهای به اسم قانون اقدامی کنند اما شروطی که قانون تعیین کرده رعایت نکنند، نقص خود قانون نیست. مثلا اگر قانون اجازه سرپرستی کودکان یتیم را به زن و شوهری که باردار نمیشوند بدهد و دادن حق سرپرستی را مشروط کند که به آن بچه ظلم نکنند، اما زن و شوهری پس از گرفتن حق سرپرستی، به آن بچه ظلم کنند، آیا دلیل میشود که اصل قانون نادرست بوده و باید لغو شود؟ یا باید با این افراد خاطی برخورد کرد؟
🔹 ثالثا: ساده ترین دلیل بر اینکه تعدد زوجات «لزوما» با عواطف زنان ناسازگار نیست، خیل عظیم زنان دوم و سوم و … در جوامع مختلف هستند که با علم به اینکه شوهرشان زن دیگری دارد حاضر به ازدواج با او میشوند. آیا آنان زن نیستند و عواطف زنانه ندارند؟! هماکنون در برخی از کشورهای آفریقایی که منع قانونی از تعدد زوجات وجود دارد، چون بقیه زنان نیاز به تاهل و … دارند، عملا بسیاری از مردان بیش از یک زن دارند و آن زنان دوم و … هم از آن مرد بچهدار میشوند؛ تنها فرقش این است که به لحاظ حقوقی هیچ پشتوانهای ندارند و مرد قانونا هیچ مسئولیتی در قبال آنان ندارد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚨هشدار از فساد اجتماعى
🗯 امير المومنين عليه السلام فرمود:
✴️ عبَادَ اللَّهِ، إِنَّكُمْ وَ مَا تَأْمُلُونَ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا أَثْوِيَاءُ مُؤَجَّلُونَ وَ مَدِينُونَ مُقْتَضَوْنَ، أَجَلٌ مَنْقُوصٌ وَ عَمَلٌ مَحْفُوظٌ، فَرُبَّ دَائِبٍ مُضَيَّعٌ وَ رُبَّ كَادِحٍ خَاسِرٌ.
✴️ اى بندگان خدا، شما و آرزوهايتان در اين دنيا، همانند مهمانانى هستيد كه زمان درنگش معين شده يا همانند وامدارى هستيد كه مدت وامش سرآمده و اكنون طلبكاران به مطالبه آمده اند. زمان كوتاه است و اعمالتان را ثبت كرده اند. چه بسا، كسانى در كارى مى كوشند و سرانجام، تباهش مى كنند و چه بسا، كسانى كه در كارى رنج مى برند و سرانجام، زيان مى بينند.
📙نهج البلاغه، بخشى خطبه 129
📢 امام (ع) در اين عبارت وضع مردم دنيا را به مهمانانى تشبيه فرموده است که براى مدّت محدودى در جايى به مهمانى دعوت شده اند و به افراد بدهکارى که طلبکاران آنها را رها نمى کنند.
➖بديهى است ميهمان، خانه ميزبان را سراى ابدى نمى بيند، هرگز دل به آن نمى بندد و بر آن تکيه نمى کند و به خاطر آن، دل نمى سوزاند.
➖شخص بدهکارى که از طرف طلبکاران پيوسته دنبال مى شود چاره اى جز اين ندارد که هر چه پيدا مى کند تدريجاً به آنها بدهد به اميد روزى که تمام بدهى، پرداخته شود.
🔺گويى عمرى را که خدا به ما داده است جزو بدهکاريهاى ماست که لحظه به لحظه از ما گرفته مى شود و مشکل مهم اين جاست که در کنار اين عمر ناپايدار و به سرعت گذرا، اعمالى که ما انجام مى دهيم به طور کامل حفظ مى شود و بايد پاسخگوى آن باشيم.
💢 بعضى از شارحان نهج البلاغه در اين جا سخنى از بعضى از ارباب معنى نقل کرده اند که مى گويد:
«مَا اَدْرِي کَيْفَ أَعْجَبُ مِنَ الدُّنْيَا ! أَمِنْ حُسْنِ مَنْظَرِهَا وَقُبْحِ مَخْبَرِهَا أَمْ مِنْ ذَمِّ النّاسِ لَهَا وَتَنَاحُرِهِمْ عَلَيْها»
«نمى دانم چگونه از اين دنيا تعجّب کنم، ظاهرش چقدر زيباست اما باطنش چقدر زشت، مردم همه آن را نکوهش مى کنند ولى براى به چنگ آوردنش با يکديگر مى جنگند !».
📓شرح نهج البلاغه (ابن ابى الحديد) ج 8 ص 247
📢 امام (ع) در ادامه اين سخن مى افزايد:
«چه بسيار کوشش کننده اى که به جايى نرسيد و زحمت کشنده اى که جز زيان چيزى نصيبش نشد»
🔺درست است که تلاش و کوشش، رمز پيروزى و موفقيّت است ولى اين يک قانون کلّى نيست، کسانى را مى شناسيم که يک عمر تلاش و کوشش کردند و شب و روز زحمت کشيدند و به جايى نرسيدند و اين يکى از بدبختيهاى انسان در زندگى دنياست.
♨️ اين تعبير همچنان که ممکن است، اشاره به تلاشهاى مربوط به امور مادى باشد، احتمال دارد مربوط به تلاشهاى معنوى نيز باشد، زيرا بسيارند کسانى که براى رسيدن به مقامات معنوى و نجات اخروى تلاش مى کنند اما هواى نفس و شيطان در لحظات حسّاسى به سراغ آنها مى آيد و آتشى در خرمن طاعات آنها مى افکند و همه را مى سوزاند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚨 انکار غدیر، مایه عاق شدن
حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) نهتنها پدران معنوی شیعه، بلکه پدران معنوی امت مسلماناند؛ چنانکه حضرت رسول (ص) فرمود:
«أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ»
«من و علی پدران این امتیم»
📒ينابيع المودة لذوي القربى (قندوزي) ج 1 ص 370 (از منابع اهل سنت)
📗عيون أخبار الرضا (ع) ج 2 ص 86 (از منابع شيعه)
💯 همچنین خداوند در آیه مباهله، حضرت علی (ع) را نفس و جان پیامبر (ص) میخواند؛ آنجا که میفرماید: «...أَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم»
👈 بر همین اساس در واقعه غدیر، جانشینی امام علی (ع) همان ولایت حضرت رسول (ص) تلقی میشود و بر اساس همین معادله، اذیت کردن حضرت علی (ع) به منزله اذیت کردن نفس و جان پیامبر (ص) خواهد بود و هرکس - در هر زمانی - از آنها سرپیچی کند، موجبات عاق شدن خود را فراهم آورده است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👌فضیلتهای امیرالمومنین قابل انکار نیست
نقل شده است که روزى معاويه با يزيد و عمروعاص نشسته بودند.
در آن حال جامهاى به رسم پيشكش براى معاويه آوردند. جامه بسيار نفيس بود و دل معاويه به آن جامه مايل شد.
🔹عمروعاص خواست آن جامه را از معاويه بگيرد و گفت كه اين نيكو جامهاى بوده است.
معاويه گفت: بلى، نيكو جامهاى بوده است!
عمروعاص فهميد كه دل معاويه بدان جامه مايل است، ديگر سخن نگفت.
🔹سپس يزيد گفت: اين نيكو جامهاى بوده است.
معاويه گفت: بلى، نيكو جامهاى بوده است!
يزيد نيز فهميد كه دل معاويه به آن جامه مايل است و ديگر سخن نگفت.
🔸آنگاه عمروعاص خواست كه جامه را از چنگ او بيرون آورد، از راه شيطنتى كه داشت گفت: هر كدام از ما در مدح على بن أبى طالب شعرى مىگوييم، هر يك بهتر گفتيم جامه را برمى داريم؛ و گمانش اين بود كه معاويه از مدح كردن او امتناع خواهد كرد.
💢معاويه گفت:
خَيرُ الْوَرَی مِن بعدِ أحمدِ حيدرُ
و النّاسٌ أرضٌ و الوصىُ سماءُ؛
🔺بهترين مردم بعد از رسول خدا حيدر است
و مردم، زمين هستند و وصى پيامبر، آسمان است.
💢عمروعاص گفت:
و هو الذى شَهِدَ العَدوُّ بِفضلِهِ
و الفضلُ ما شهِدَتْ به الأعداءُ
🔺آن حضرت كسى است كه دشمنش (یعنی معاویه) شهادت به فضلش مىدهد،
و فضيلت آن است كه دشمن به آن شهادت دهد.
💢سپس يزيد (عليه اللعنة و العذاب) گفت:
كَمَليحةٍ شَهِدَتْ بِحُسنِها ضَرّاؤُها
و الحُسنُ ما شَهِدَتْ به الضَّراءُ
🔺علی مثل زن صاحب جمالى است كه هووى او (یعنی معاویه) شهادت دهد به نیکی و حُسن او،
و حُسن و خوبی آن است كه هوو به آن شهادت دهد.
❇️ بعد از این جریان بیتی که عمرو عاص سروده بود، مورد قبول دو نفر دیگر واقع شد و او توانست آن پیراهن نفیس را تصاحب کند، و از آن به بعد این بیت شعر در کلمات مردم و علماء رواج پیدا کرده و مشهور شد و به مناسبت از آن بهره میبرند.
📚منابعی که این جریان را نقل کردند:
1- مجموعهی خطی به شماره (189/15) کتابخانه آیت الله گلپایگانی
2- چهره درخشان قمر بنی هاشم (ربانی خلخالی علی) ج 3 ص 27-28
3- التحصيل في أيّام التعطيل (طبسی حائری سید علینقی) به نقل از کتاب مودّة القربى ص: 356-357
4- نور الأفهام في علم الكلام (سيد حسن حسينى لواسانى) ج 2 ص 41
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 تشخیصِ خطِ درگیرى
🔷 بصیرت در این دوران و در همه دوران ها به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیرى است؟ بعضى ها نقطه درگیرى را اشتباه می کنند؛ خمپاره و توپخانه خودشان را آتش می کنند به سمت یک نقطه اى که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. بعضى ها رقیب انتخاباتى خودشان را شیطان اکبر به حساب مى آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحى که شیطان اکبر نیست، رقیب انتخاباتى که شیطان اکبر نیست.
✍️ من طرفدار زیدم، شما طرفدار عمرویى؛ من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالى که زید و عمرو هر دو ادعاى انقلاب و اسلام می کنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگیرى با دشمن را مشخص کنیم.
🎙 حضرت آيت الله خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ فقر مسلمانان در زمان امام علی، پیامد فراموشی غدیر
در روایات بسیاری از زهد و ساده زیستی امیرالمومنین (ع) سخن گفته شده است.
👆ابی اسحاق سبیعی نقل میکند:
روزی با پدرم به نماز جمعه رفتیم. امیرالمومنین علی (ع) در حالی که خطبه میخواند آستین لباس خود را گاهی تکان میداد.
از پدرم پرسیدم آیا امیرالمومنین به خاطر گرما چنین میکند و خودش را باد میزند؟ پدرم گفت: نه او پیراهنش را شسته و چون هنوز خشک نشده است آن را تکان میدهد تا خشک شود و به جز این یک پیراهن، پیراهن دیگری ندارد تا آن را بپوشد.
📘الغارات ج ۱ ص ۹۸ و ۹۹
♦️میدانیم که حضرت امیر به عنوان امام و خلیفه وظیفه خود میدانستند، همانند اقشار ضعیف و کمدرآمد جامعه زندگی کنند؛ بنابراین این نوع لباس پوشیدن حضرت نه از سر نداری یا ریا و دورویی؛ بلکه به خاطر وظیفه حضرت به عنوان خلیفه و حاکم مسلمانان بوده است.
❓با این وجود پرسشی که در این جا به ذهن میرسد، چرایی فقر شدید در جامعه آن روز مسلمانان است. گسترش فتوحات اسلامی در زمان خلفا، غنائم و مالیات سنگینی را در اختیار مسلمانان قرار داده بود. با این وجود چگونه میتوان باور کرد در شهری همانند کوفه که مرکز خلافت است، تعداد زیادی مسلمان نیازمند حضور داشته باشد؟
✅ خوشبختی و سعادت امت اسلامی در گرو حرکت در مسیر رسول خداست. امام علی (ع) تنها شخصی بود که میتوانست مسلمانان را به درستی هدایت کرده و مانع انحراف امت اسلامی شود.
اما متاسفانه بعد از پیامبر، مسلمانان غدیر و پیامش را فراموش کردند. همین امر نیز موجب کجروی برخی صحابه بعد از رسول خدا شد.
👆 یک نمونه از این کجرویها را میتوان در تقسیم بیت المال مشاهده نمود:
طلحه و زبیر که از صحابه مهم پیامبر به شمار میرفتند، در طی دوران خلفای سه گانه دچار انحرافات شدیدی شدند؛ به گونهای که حضرت امیر (ع) مجبور هست با این دو نفر به خاطر عمل به سیره پیامبر (ص) نزاع و کشمکش داشته باشد.
🔹امام علی در پاسخ به اعتراض طلحه و زبیر به کمبود دریافتیشان از بیتالمال، فرمود: «آیا رسول خدا بیت المال را به تساوی میان مسلمانان تقسیم نمیکرد؟ این روشی نبود که به رای خود و یا با خواسته دل خود انجام داده باشم؛ بلکه من و شما این گونه رفتارها را از دستورالعمل های رسول خدا آموختیم.»
📕مناقب آل ابیطالب ج ۲ ص ۱۱۱
✔️ در زمان پیامبر منابع مالی بیت المال اندک بود و بیشتر آن را نیز خمس و زکات تشکیل میداد. طبق احکام اسلامی خمس و زکات به فقراء و مستمندان داده میشود و سایر اموال بیت المال که مقدار اندکی بود نیز توسط پیامبر به طور مساوی میان مسلمانان تقسیم میشد.
این رویه بعد از پیامبر تغییر پیدا کرد. پس از فتح شام و ایران و مصر به دست مسلمانان، مالیات و غنائم جنگی فراوانی به مرکز خلافت سرازیر شد. درآمدهای بیت المال دیگر محدود به خمس و زکات نبود و رشد فراوانی پیدا کرد. این امر باعث تاسیس دیوان در زمان حکومت خلیفه دوم شد.
در این دیوان اسامی تمامی مسلمانان و میزان مقرری آنها ثبت و ضبط میگشت. عمر بن خطاب بدون توجه به سیره پیامبر بیت المال را به طور نامساوی در میان مسلمانان تقسیم کرد. طبق این شیوهی جدید به برخی همسران پیامبر بالغ بر ده تا دوازده هزار درهم پرداخت میشد. در حالی که بعضی مسلمانان تنها دویست درهم دریافت میکردند.
📔تاریخ الامم والملوک ج ۳ ص ۶۱۴
این شیوه در زمان خلیفه سوم نیز ادامه یافت. عثمان مبالغ هنگفتی را برای نزدیکان و خویشانش در نظر میگرفت و آن را در خزائن خود ذخیره میکرد. نقل شده هنگام مرگ او صد و پنجاه هزار دینار و یک میلیون درهم در خزائن حکومت وجود داشته است.
📙مروج الذهب ج ۲ ص ۳۴۱
✅ نتیجه:
فقری که دامن جامعه مسلمانان را در زمان امام علی (ع) گرفته بود، ریشه در انحراف و کجروی مالی سران جامعه بعد از رسول خدا داشت. اگر امت اسلامی در همان مسیری که پیامبر در روز غدیر مشخص کرده بود، حرکت میکرد، هرگز جامعه به مشکلات مالی و اقتصادی دچار نمیگشت.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️مشروعیت الهی حکومت در بیان امیرالمؤمنین
❌ شبهه:
برخی با باور به جدايی دين از سیاست و حکومت ، امور حکومتی را خارج از گستره رسالت اسلام برشمرده و اعتقاد دارند حلوفصل اینگونه امور به مردم واگذارشده است؛ ازاینرو بر این عقیدهاند مشروعيت حکومت، بر اساس خواست و رضايت مردم است.
🔺آنها برای توجیه این مدعا از بيانات امیرالمؤمنین (ع) نیز شاهد میآورند که حضرت، اعتبار و مشروعيت تصميمات حاکم را، وابسته به بيعت مردم دانستهاند.
👈به عنوان نمونه، در نامهای از حضرت علی (ع) خطاب به معاويه چنین آمده است: «همانا، کسانی با من بيعت کردند که پيش از آن، با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کرده بودند. در اين صورت، برای حاضر در مدينه حق انتخاب امام ديگر و برای غایب از مرکز شورا، حق رد نظريۀ آنان نيست. عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاقنظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود...»
📓نهج البلاغه، نامه 6
✅ پاسخ شبهه:
در پاسخ به باور جدایی سیاست از دیانت و استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین (ع) برای اثبات آن، باید به این دو نکته توجه داشت؛
⬅️ اسلام کامل و سیاسی
در مورد جدایی دین از سیاست باید گفت اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین آسمانی، دینی جامع است که افزون بر احکام فردی، مشتمل بر احکام سياسی و حکومتی نيز است. جهاد، امربهمعروف و نهی از منکر، صدور و اجرای احکام قضايی اسلام و اجرای بسياری از دستورات شرعی مربوط به اموال از قبيل خراج، بيتالمال، خمس و زکات تنها بخشي از احکام اسلامند که در سايۀ حکومت اسلامی میتوانند بهتر اجرا شوند. همچنین نقش حکومت اسلامی در اجرای برخی احکام اسلامی مانند قصاص بسیار روشن و غیر قابل انکار است.
⬅️ مشروعیت مردمی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع)
اما برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست؛ بهبیاندیگر نسبت دادن این مدعا به حضرت، با توجه به یک مورد، منطقی و صحیح نیست.
👈 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاینرو امیرالمؤمنین (ع) وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمود:
«هماکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.»
📒 نهج البلاغه خطبه 2
🔺همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايد:
«رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آنها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آنها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتادهاند به حال خود واگذار.»
📗کشف المحجة لثمره المهجة ص 180
🔺حضرت در جاهای دیگر نيز به نکوهش مردم زمانهشان به دليل غفلت از حقيقت و نيز فاصله گرفتن از اصول و ارزشهای الهیِ پذيرفتهشده در زمان پيامبر (ص) پرداخته است.
📘برای نمونه: نهج البلاغه، خطبههای 97 و 120 و 144
✔️ ازاینرو با توجه ساير فرمودههای ايشان معلوم میشود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانهجويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 تولی و تبری درانتخاب اصلح
♨️ در زمان انتخابات لازم است انسان جهت گیری های ذهنی شفاف و روشنی نیز در حوزه عمل داشته باشد تا در گرد و غبارهای فتنه و تزویر، هدف و مقصد گم نشود. این نوع نگاه در ادبیات اسلامی و غیرت دینی به تولی و تبری تعبیر می شود.
👈امام علی علیه السلام در این باره می فرماید:
لایَجتَمع حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا فی جَوْفِ انسانٍ، إنَّ اللَّهَ لَمْ یَجعَلْ لِرَجُلٍ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ فَیُحِبُّ بِهذا و یُبغِضُ بِهذا
دوستی ما با دوستی دشمن ما در یک دل نمی گنجد، چرا که خداوند برای یک انسان دو تا دل قرار نداده است که با یکی دوستی کند و با دیگری دشمنی بدارد .
📕بحار الانوار ج 31 ص 5
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📥انتخاب صحیح ، ذخیره ای برای قیامت
📌رفتار و اعمال انسان در حوزه اجتماعی تنها محدود به خودِ وی نیست، از این رو در روایات ما تأکید شده است که برخی اوقات امکان دارد، از فعل یک شخص، ده ها بلکه قرن ها گذشته باشد، ولی آثار و نتایج آن فعل برای چنین شخصی نوشته شود.
📌انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنا نیست، از این رو اگر شخصی در انتخابات شرکت نکند و یا اگر شرکت کرد بر طبق معیارهای اصلح رأی ندهد، در روز قیامت مورد بازخواست قرار می گیرد، ولی اگر حضوری آگاهانه داشته باشد روز قیامت از ثواب حضور خویش بهره مند می شود.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (8)
♻️ ویژگیها و صفات منافقین
♻️ گفته شد اولین و مهمترین صفت منافقان دروغگویی است که در ابعاد مختلف بروز و ظهور دارد، و به سه نمونه تاریخی آن اشاره شد و الان به چهارمين و پنجمين مورد اشاره میشود:
4️⃣ وعدههای دروغ
از دیگر ویژگیهای منافقان که از صفت دروغگویی آنان منشعب است، وعده دروغین آنان است که حتی به دوستان و همپیمانان خودشان نیز میدهند. چنان که در قضیه یهودیان «بنی نضیر» به آنان چنین وعدههایی دادند (حشر/11):
🔺چهار نفر از سران نفاق با رؤسای بنی نضیر تماس گرفته و به آنان گفتند که خانههای خود را ترک نکنید، ما تا آخر با شما هستیم و در کنار شما میجنگیم و اگر هم به زور از مدینه بیرون بروند با آنان خواهند رفت. بنی نضیر هم فریب وعدههای توخالی و دروغین منافقان را خوردند و هرچه صبر کردند خبری نشد تا آن که ترس و وحشت زندگی آنان را فرا گرفت و نمیدانستند چه کنند.
📔 سيره ابن هشام ج 3 ص 201
5️⃣ سوگند دروغ بر ایمان به خدا
منافقان برای رسیدن به اهداف خود میبایست نظر پیامبر (ص) و اکثریت جامعه «مؤمنان» را جلب میکردند، چون با ظاهر مسلمانی بهتر میتوانستند مانع پیشرفت اسلام شوند. به همین منظور پیوسته بر ایمانشان به خدا و تعلق خود به گروه مؤمنان سوگند دروغ میخوردند، چنان که آیه 56 سوره توبه به همین موضوع اشاره دارد:
«وَیَحْلِفُونَ بِالله إِنّهُمْ لَمِنکُمْ وَمَا هُمْ مِنکُمْ وَلکِنّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ»
و به خدا سوگند میخورند که آنها از شما هستند در حالی که از شما نیستند ولی آنها گروهی هستند که میترسند (و به خاطر همین وحشت دروغ میگویند).
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (91)
📖 إِنَّ الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ
(انبياء/101)
📖 كسانىكه [صالح بودند و] از قبل، وعده نيك از سوى ما به آنها داده شده از آن (جهنم) دور نگاهداشته مىشوند
📍عَنْ رَسُولِ الله (ص) : یَا عَلِیُّ، أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ عَلَی الْحَوْضِ تَسْقُونَ مَنْ أَحْبَبْتُمْ وَ تَمْنَعُونَ مَنْ کَرِهْتُمْ وَ أَنْتُمُ الْآمِنُونَ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ یَفْزَعُ النَّاسُ وَ لَا تَفْزَعُونَ وَ یَحْزَنُ النَّاسُ وَ لَا تَحْزَنُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنی أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الملائکةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ».
پیامبر اکرم (ص) فرمود: يا علی! تو و شیعیانت بر روی حوض قرار میگیرید و هرکه را که بخواهید مینوشانید و هرکه را ناپسند بدارید، محروم میکنید و شما در روز ترس و اضطراب بزرگ، در زیر سایه عرش، ایمن خواهید بود و مردم مضطرب و اندوهگین میشوند و شما دچار هیچ اضطراب و اندوهی نمیشوید. این آیه در مورد شما نازل شده است: «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَی أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ، لَا یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ، لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ المَلَائِکَةُ هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ»
يا علی! تو و شیعیانت در موقف مورد درخواست قرار میگیرید [و همه برای شفاعت بهدنبال شما هستند] و در بهشت از نعمت برخوردار میگردید ...
📙بحار ا لأنوار ج ۸ ص ۲۸
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃