eitaa logo
سراج منیر
333 دنبال‌کننده
697 عکس
82 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در نيز تلگرام t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 مفهوم و پیام حدیث «سلسلة الذهب» کلمه «لا اله الا الله» در حقیقت همان معنا و مفهوم ریشه‌اى قرآن است که مایه سعادت جامعه بشری تا پایان جهان است، ولی کلمه «لا اله الا الله» منهای ولایت، ناقص و بلکه هیچ است. با این توضیح که: ☝️ هنگام نصب على ابن ابی طالب به ولایت در روز غدیر، آیه اکمال نازل شد: ▪️«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» ▪️«امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم» 🔸و قبل از آن، آیه تبلیغ به پیامبر چنین خطاب می کند: ▫️«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» ▫️ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای ✔️ بنابر بسیارى تفسیرها، ماجراى حدیث سلسله الذهب امام رضا علیه السلام، با تاکید روى جمله «بشروطها و أنا من شروطها»، همان آیه اکمال و آیه تبلیغ را یادآوری می کند و مى گوید: شرط اساسی کلمة لا اله الا الله، پذیرش ولایت و رهبرى امام است و بدون پذیرش ولایت اساسا مسلمانى و رستگارى اخروى شما زیر سئوال است. ✅ در مجموع می توان گفت، حدیث سلسله الذهب به دو نکته مهم اشاره دارد: 🏝وصول به مقام توحید، انسان را در پناهگاهی وارد می کند که رهاورد آن، امنیت از عذاب الهی است. 🏝وصول به این جایگاه، بدون اعتقاد به امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام میسر نیست. در واقع امام که از ولایت ظاهری و باطنی برخوردار است، انسان کاملی است که در پناه او انسانها به پناهگاه توحید بار می یابند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
استغفار 70 بندی.pdf
1.06M
💠 استغفار هفتاد بندی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام مردم و حتی متدینین و خوبان، از معصیت بودن بسیاری از کارها غافلند و به گناه بودن آن توجه ندارند. این استغفار شریفی که از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است و در هفتاد بند است که علاوه بر جامع بودن و توجه به این گونه گناهانی که غالباً مورد غفلت ماست دارای آثار معنوی و دنیوی بسیاری است. مرحوم کفعمی اين دعا را در البلد الامين (ص 39) و مرحوم مجلسی آن را در بحار الانوار (ج 84 ص 326) نقل کرده‌اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 دلسرد نکردن مردم 🔻از دشمن نمی شود گلایه کرد، اما فلان نویسنده، مرتبطین با فضای مجازی، نماینده مجلس و فلان مسئول مهم دولتی باید مراقب باشند و اینجور نشود که بگوییم مردم شرکت کنید، اما در عین حال، به غلط، جوری حرف بزنیم که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند. ✍🏼 بیانات مقام معظم رهبری، ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️«خطری به نام تَبَرُّج» ⚠️ خطری که چادری و غیرچادری، مذهبی و غیر مذهبی نمی‌شناسد. ♻️ تبرج از واژه «برج» به معنای «بروز و ظهور» گرفته شده است. راغب اصفهانی برج را به‌معنای قصر دانسته و بروج آسمانی را نیز برگرفته از همین معنا برمی‌شمارد. او معتقد است که تبرّج از تعبیر «الثوب المُبَرّج» (لباس زیبایی که صور بروج آسمانی بر آن نقش بسته) گرفته شده، بدین‌گونه که اظهار زیبایی بدان تشبیه شده است؛ بر همین اساس، تبرّج زن را به‌معنای اظهار زیبایی (دست و صورت) وی دانسته‌اند. 🔰 در آیه ۳۳ سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر(ص) از خودنمایی مانند دوران جهالت و آشکار کردن زینت‌های خود برای افراد نامحرم پرهیز داده است. 🌐 شمول حکم مفسران ذیل آیه تبرج، حکم آیه را شامل همه زنان دانسته‌اند و منحصر کردن آن به زنان پیامبر را ناصحیح می‌دانند. 👈 همچنین بنا به گفته مفسران بر دیگر شواهد قرآنی، به ویژه آیه ۳۵ سوره احزاب که هم مردان و هم زنان مسلمان و مؤمن مورد خطاب‌اند، مردان مسلمان نیز ملزم به رعایت حدود شرعی‌اند و تبرّج منحصر به زنان نیست. 📌 نمونه‌های تبرج در قرآن کریم، خودنمایی زنان نهی شده و به نمونه‌هایی از آن که می‌توان آنها را از موارد تبرّج به شمار آورد، اشاره شده است، از جمله: ❌ سخن‌گفتن تحریک‌آمیز: به گونه‌اى هوس‌انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند (سوره احزاب آيه 32) ❌ نمایان‌ساختن زیورهایی که ظاهر نیستند، و کوبیدن پا بر زمین هنگام راه رفتن به قصد جلب‌توجه: و به آنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‌آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را-جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى‌هاى خود را بر سينۀ خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى ...... و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد) (سوره نور آيه31) 🔅 در احادیث نیز به دیگر مصداق‌های تبرّج اشاره شده و بر نهی از آنها تأکید شده است، از جمله پوشیدن لباس‌های بدن‌نما و شبیه‌ساختن خود به مردان، استعمال بیش از اندازۀ بوی خوش و جز اینها که موجب جلب توجه مردان می‌شود. بیش از همه، سه روایت معروف از قَتاده، مجاهد و مقاتل نقل شده است که در هریک تبرّج در جاهلیت به نوعی خودنمایی آشکار به قصد دلربایی از مردان تفسیر شده است. ⛔️ حرمت تبرج بنا بر آیات و احادیث، فقها تبرّج را حرام شمرده‌اند، به این معنا که هرگونه عملی که زن به‌منظور خودنمایی، جلوه‌گری، جلب توجه مردان بیگانه و تأثیر در دل آنان انجام دهد، مصداق تبرّجِ نهی‌شده در قرآن است؛ هرچند که نمونه‌ها و مصادیق آن غالباً به تناسب عادات و فرهنگ دستخوش تغییر است. ❇️ مصادیق با توجه به مصادیق قرآنی و حدیثیِ تبرّج می‌توان دریافت که این واژه، تنها ناظر به پوشش ظاهری نیست؛ بلکه بیش از آن رفتار و منش غیرمتین (در برابر عفاف) موردنظر است؛ بدین‌جهت تبرّج، معنایی عام‌تر از حجاب و ستر دارد. همچنین باید متذکر شد که حدود حجاب نه از نفی تبرّج به دست می‌آید و نه احتراز از تبرّج به تنهایی اگرچه از نظر اخلاقی قطعاً ممدوح و در مواردی ضروری است موجب استغنای زنان مسلمان از حجاب است. ✳️ تذکر: شرط جواز برگرفتن حجاب، از سوی زنان سالخورده و ناامید از زناشویی اجتناب از تبرج است: «بر زنان از کار افتاده‌ای که (دیگر) امید زناشویی ندارند گناهی نیست که پوشش خود را کنار نهند به شرطی که زینتی را آشکار نکنند. (سوره نور آيه 60) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (11) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ پس از بیان صفت و ویژگی خاص منافقین یعنی تظاهر و رفتار دروغین، به برخی دیگر از ویژگی های عام آنان اشاره می شود: ♻️ عیب‌جویی و تمسخر آیات خدا و رسول اکرم (ص) و مؤمنان یکی دیگر از صفات و ویژگی‌های اهل نفاق خصلت عیب جویی است این امر ناشی از بی ایمانی آنان است. منافقان که خواهان شکست و نابودی اسلام بودند از همان ابتدای رویارویی با اسلام، از هر راهی وارد شده و صفات ارواح بیمارشان را بروز می‌دادند. یکی از این صفات، مسخره کردن آیات خداوند متعال و نیز رسول اکرم (ص) بود تا از این طریق از ابّهت و تاثیر آیات نورانی قرآن و رسول خدا بکاهند تا جایی که آیه نازل شد و مؤمنان از نشستن در مجلس آنان منع شدند: 📖 وَ قَدْ نَزّلَ عَلَیْکُمْ فِى الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ الله یُکْفَرُ بِهَا وَ یُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى یَخُوضُوا فِى حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنّ الله جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَ الْکَافِرِینَ‏ فِى جَهَنّمَ جَمِیعاً (نساء/140) 📖 خداوند در قرآن «این حکم» را بر شما فرستاده، هنگامی که بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزاء می‌کنند با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند. زیرا در این صورت شما هم مثل آنان خواهید بود، خداوند همه منافقان و کافران را در جهنم جمع می‌کند. ☝️در همین رابطه پیامبر (ص) وقتی به جنگ «تبوک» می‌رفت عده‌ای از منافقان برای خالی کردن دل مؤمنان و ایجاد ترس و وحشت در آنها از قدرت سپاه روم می‌گفتند و پیامبر (ص) را مسخره می‌کردند که می‌خواهد به جنگ رومیان قدرتمند برود و آنان را شکست دهد. خداوند پیامبرش را از این جریان آگاه ساخت و پیامبر (ص) جلوی آنها را گرفت و ملامتشان کرد و فرمود چرا چنین سخنانی گفتید، آنها عذر آوردند و گفتند ما قصد شوخی و مزاح داشتیم که آیه 65 سوره توبه نازل گشت: 📖 وَ لَئِن سَأَلْتَهُمْ لَیَقُولُنّ إِنّمَا کُنّا نَخُوضُ وَ نَلْعَبُ قُلْ أَبِالله وآیَاتِهِ وَ رَسُولِهِ کُنتُمْ تَسْتَهْزُِؤونَ 📖 و اگر بپرسی از آنها چرا این کارها را می‌کنید می‌گویند ما بازی و شوخی می‌کردیم، بگو آیا خداوند و آیاتش و پیامبرش را مسخره می‌کنید؟ 👈 منافقان همانطور که آیات خدا و پیامبر اکرم (ص) را مسخره می‌کردند در مواقع متعدد این کار را نسبت به مؤمنان نیز انجام می دادند چنان که خداوند در آیه‌ای به این عمل آنان اشاره می‌فرماید: 📖 وَ إِذَا لَقُوا الّذِینَ آمَنُوْا قَالُوا آمَنّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا إِنّا مَعَکُمْ إِنّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ» (بقره/14) 📖 و هنگامی که مؤمنان را ملاقات می‌کنند، می‌گویند ما ایمان آورده‌ایم ولی هنگامی که با شیاطین خود (یهودیان و مشرکان) خلوت می‌کنند، می‌گویند ما با شماییم و آنان را مسخره می‌کنیم 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ ادعای ا هل سنت در مورد رؤیت خدا و پاسخ امام صادق عليه السلام 🔹«هشام بن سالم» می گوید: در خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودم که «معاویة بن وهب» و «عبدالملک بن اعین» وارد شدند. معاویة بن وهب رو به امام علیه السلام کرده گفت: یا بن رسول الله! می خواستم نظر شما را در مورد دو روایت بدانم؛ یکی این که می گویند: رسول خدا (ص) پروردگارش را دیده است! و دیگر این که می گویند: اهل ایمان در بهشت پروردگارشان را می بینند! خواستم بدانم به چه صورتی او را می بینند؟! 💢 امام علیه السلام تبسمی کرده فرمود: ای معاویه! چقدر زشت است که هفتاد هشتاد سال از عمر کسی بگذرد، در ملک خدا زندگی کند و از نعمت های او استفاده کند ولی خدا را آنگونه که سزاوار است نشناسد! ♨️ آنگاه در ادامه فرمود: ای معاویه: حضرت محمد (ص) خدا را با نگاه ظاهر ندیده است. ما دو نوع دیدن داریم: دیدن قلبی و دیدن با چشم. ✅ پس هر کس از «رؤیت خدا» دیدن قلبی را در نظر بگیرد، درست فهمیده است و هر کس منظورش دیدن با چشم ظاهر باشد به خدا و آیاتش کفر ورزیده است؛ چرا که رسول خدا (ص) فرمود: «کسی که خدا را به خلقش تشبیه کند کافر است». ✅ وای بر آنان، مگر این سخن خدا را نشنیده‌اند که می فرماید: «لا تُدْرِکُهُ الأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ» «دیدگان او را درنیابند و او دیدگان را دریابد و او لطیف و خبیر است. ✅ آیا نشنیده اند این آیه شریفه را که خطاب به موسی علیه السلام فرمود: ⚡️«قالَ لَنْ تَرانی وَ لکِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَرانی فَلَمّا تَجَلّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً» ⚡️«ای موسی هرگز مرا نخواهی دید، ولی به کوه بنگر، اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید. اما هنگامی که پروردگارش بر کوه جلوه کرد، آنرا متلاشی ساخت» در حالی که آنچه از نور خدا بر کوه درخشید همانند روشنایی ناچیزی که از درون روزنه سوزن بتابد بود و در عین حال زمین را ویران کرد و کوه ها متلاشی گشتند ⚡️«وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً فَلَمّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَکَ تُبْتُ إِلَیْکَ» ⚡️«و موسی مدهوش بر زمین افتاد و مُرد. همین که به هوش آمد و روحش به او بازگشت، گفت: خداوندا منزهی تو؛ من از گفتار کسی که می‌پندارد تو دیده می شوی به سوی تو توبه می کنم» و به همان شناخت خودم از تو باز می گردم که دیدگان تو را در نیابند ⚡️«وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنینَ» ⚡️و من اول کسی هستم که ایمان آوردم» و اول کسی هستم که اقرار می کند تو همه را می بینی و خود دیده نمی شوی و تو در چشم اندازی بالاتر قرار داری. 📔بحار الانوار ج 36 ص 407 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آقایان نامزدهای محترم ریاست جمهوری! مناظره ترامپ و بایدن الگوی ما نیست؛ باید شرعی رفتار کرد 🔹‌توصیه‌ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق انتخاباتی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (94) 📖 إنَّ اللهَ يُدْخِلُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يُحَلَّوْنَ فيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فيها حَريرٌ (حج/23) 📖 خداوند كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، در باغ هاى بهشتى وارد مى‌كند كه از پاى درختانش نهرها جارى است؛ در آنجا با دستبندهايى از طلا و مرواريد زينت مى‌شوند و لباس هايشان از حرير است. 📍عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ فِي قَوْلِهِ: «إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا» إِلَى قَوْلِهِ «وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» [قَالَ: هُمْ‏] عَلِيٌّ وَ حَمْزَةُ وَ عُبَيْدَةُ. از ابن‌عبّاس نقل شده که آیه «إِنَّ اللهَ یُدْخِلُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ ...» درباره‌ امیرالمؤمنین (ع) و حمزه و عبیده نازل شده است. 📙شواهد التنزيل ج 1 ص 516 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 شرط ضمن عقد در ازدواج ❓آیا می تونم در عقدنامه شرط کنم که در صورت خرید خانه، سه دانگ آن به عنوان مهریه در نظر گرفته بشه؟ ✅ پاسخ: مهریه باید دارای مالیت، معلوم، مشروع، دارای منفعت عقلایی و قابل تسلیم باشد؛ لذا مالی که هنوز وجود ندارد و احتمال بر این است که شاید در آینده خریداری شود، نمی تواند به عنوان مهریه قرار گیرد و چنین شرطی باطل است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 وصیت و صُلح عُمْری ! 🟢 عقد صُلح عُمْری عقدی است که شخص حق استفاده از مال یا منافع مال خود را برای مدت عُمر خود یا عُمر مُتصالح یا عمر شخص دیگر، برای خود نگه می دارد و عین مال را به مُتصالح واگذار می نماید. ⚪️ عقد صلح عمری دو طرف دارد: مُصالح و مُتصالح. مُصالح شخصی است که مال خود را به موجب این عقد به فرد دیگری صُلح می نماید. مُتصالح فردی است که مُصالح ملک خود را به نفع او صُلح نموده است. 🔴 اگر قصد وصیت کردن ملکی رو بنام یک نفر دارید حتما تحت عنوان صُلح عُمری به ایشون ملک رو منتقل کنید نه وصیت . 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علي عليه السّلام فرمود: شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛ شيعيان ما كسانى هستند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند. چون خشميگين شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى كنند، براى همسايگانشان مايه بركت اند و نسبت به هم نشينان خود در صلح و آرامش اند. 📓كافى ج ، ص 236 ح 24 📜مرحوم آیت اللّه سید جواد عاملی ـ فقیه معروف و صاحب کتاب گرانسنگ «مفتاح الکرامه» ـ شبی مشغول صرف شام بود که پیشخدمت استادش سید مهدی بحرالعلوم درب منزل او را به صدا در آورد و پیغام استاد را مبنی بر احضار وی به اطلاع او رساند. سید جواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند با شتاب تمام به خانه سید بحرالعلوم رفت. تا چشم استاد به وی افتاد با خشم و تغیری بی‌سابقه گفت: سید جواد! از خدا نمی‌ترسی؟! از خدا شرم نداری؟! سید جواد از این سخن استاد، غرق در حیرت شد که چه شده و چه حادثه‌ای رخ داده است. تاکنون سابقه نداشته استادش این چنین او را عتاب کند. هر چه به مغز خود فشار آورد تا علت را بفهمد ممکن نشد. ناچار پرسید: حضرت استاد ممکن است بفرمایید تقصیر این جانب چه بوده است؟ استاد فرمود: هفت شبانه روز است فلان همسایه‌ات و عائله‌اش گندم و برنج گیرشان نیامده است. در این مدت از بقال سر کوچه خرمای زاهدی نسیه کرده و با آن به سر برده‌اند. امروز که رفته تا باز خرما بگیرد قبل از آنکه اظهار کند بقال گفته نسیه شما زیاد شده است. او هم بعد از شنیدن این جمله خجالت کشیده تقاضای نسیه کند، دست خالی به خانه برگشته است و امشب خودش و عائله‌اش بی شام مانده‌اند. سید جواد گفت: به خدا قسم از این جریان بی‌خبر بودم! اگر می‌دانستم به احوالش رسیدگی می‌کردم. استاد فرمود: همه داد و فریادهای من برای این است که تو چرا از احوال همسایه‌ات بی خبری؟ چرا هفت شبانه روز آن‌ها به این وضع بگذرانند و تو نفهمی؟ اگر با خبر بودی و اقدام نمی‌کردی که تو اصلاً مسلمان نبودی؛ یهودی بودی! گفت: می‌فرمایید چه کنم؟ استاد گفت: پیشخدمت من این سینی بزرگ غذا را بر می‌دارد. همراه هم تا نزدیک منزل آن مرد بروید. تو در بزن و از او خواهش کن که امشب با هم شام را صرف کنید. این پول را هم بگیر و زیر فرش یا بوریای خانه‌اش بگذار و از اینکه درباره او ـ که همسایه توست ـ کوتاهی کرده‌ای معذرت بخواه. مجمعه را همان‌جا بگذار و برگرد. من اینجا نشسته‌ام و شام نخواهم خورد تا تو برگردی و خبر آن مرد مؤمن را برایم بیاوری. پیشخدمت سینی بزرگ غذا را ـ که انواع غذاهای مطبوع در آن بود ـ برداشت و همراه سید جواد روانه شد. پیشخدمت از جلوی درب خانه برگشت و سید جواد پس از کسب اجازه وارد شد. صاحبخانه پس از شنیدن معذرت خواهی سید جواد، دست به سفره برد. لقمه‌ای خورد. حس کرد که این غذا دست پخت عرب نیست. فوراً دست کشید و گفت: این غذا دست پخت عرب نیست؛ بنابراین از خانه شما نیامده و تا نگویی از کجاست من دست به غذا دراز نخواهم کرد. سید جواد هر چه اصرار کرد که کاری نداشته باشد، اثر نکرد؛ لذا چاره‌ای ندید و ماجرا را از اوّل تا آخر نقل کرد. آن مرد بعد از شنیدن ماجرا غذا را تناول کرد؛ اما سخت در شگفت مانده بود و می‌گفت: من راز خودم را به احدی نگفتم. از نزدیک‌ترین همسایگانم نیز پنهان داشته‌ام. نمی‌دانم سید از کجا مطلع شده است! سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت در حیرتم که باده فروش از کجا شنید. 📚سیمای فرزانگان ص ۳۵۱ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بعضی از مردم فکر می کنند که وقتی به مقصد رسیدند، اگر هنوز وقت هست، باید نمازی را که شکسته خواندند، دوباره به صورت کامل بخوانند. در حالی که اینگونه نیست. نمازی که در مسافرت به صورت شکسته (و صحيح) خوانده شده قبول است و نياز به اعاده ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (1) 📖 وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌توضيحاتی درباره لفظ «صداق» از ماده «ص د ق»، کلمه «صِدق» به معنای راستگویی واژه‌ای کاملا آشناست؛ و برخی شروع تحلیل خود از این ماده را همینجا قرار داده‌اند (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۸). 👈 اما دیگران مساله را مقداری عقب‌تر برده‌اند: 🔹برخی بر این باورند اصل ماده «صدق» دلالت دارد بر قوتی در چیزی از حیث سخن یا غیر آن؛ و «صِدق» در مقابل «کذب» را بدین جهت چنین نامیده‌اند که دارای قوتی فی نفسه است برخلاف کذب که هیچ قوتی ندارد و باطل محض است؛ و بر همین اساس است که برای شیء صُلب و محکم، تعبیر «شی‏ءٌ صَدْق» به کار می‌برند؛ مانند «رُمْح صَدْقٌ: نیزه محکم» و مهریه را هم بدین جهت «صِداق، صُدْقة و صَدُقة» گویند که حق مسلّمی است که باید ادا شود. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۳۹) 🔹برخی هم بر این باورند که اصل این ماده به معنای تمامیت و صحت و برحق بودن است، که این معنا به اختلاف مصادیق استعمالش متفاوت می‌شود. (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۵) 🔸کاربرد اصلی دو کلمه «صِدق» و «کذب» در خصوص سخن است، اما تدریجا درباره هر عملی به کار رفته، مثلا: وقتی کسی در جنگ آنچنان که شایسته است مبارزه کند می‌گویند «صَدَقَ‏ فی القتال» یا خداوند درباره کسانی که با عملی که انجام دادند به عهد خود وفا کرده‌اند فرمود: «رِجالٌ‏ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ»‏(أحزاب/۲۳) و درباره کسانی که راست بودن خود را در عمل نشان دادند، فرمود: «لِیسْئَلَ‏ الصَّادِقِینَ‏ عَنْ‏ صِدْقِهِمْ‏» (أحزاب/۸) یا در جایی که حقیقت رویای پیامبر را عملا برایش محقق فرمود، آمده: «لَقَدْ صَدَقَ‏ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیا بِالْحَقِ»‏(فتح/۲۷) 🔺و بر همین اساس است که در جایی که شخص، با عمل خود ادعاهای صادقانه خود را اثبات کرد، فرمود: «وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ‏ وَ صَدَّقَ‏ بِهِ»‏(زمر/۳۳) ✔️ و نهایتا هر فضیلتی ظاهری و باطنی را با «صدق» تعبیر می‌کنند: «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ‏ عِنْدَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ« (قمر/۵۵) «أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ‏ صِدْقٍ‏ عِنْدَ رَبِّهِمْ»‏(یونس/۲) «أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ‏ صِدْقٍ‏ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ‏ صِدْقٍ»‏(إسراء/۸۰) «وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ‏ صِدْقٍ‏ فِی الْآخِرِینَ‏» (شعراء/۸۴) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۹) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸با نور خدا مقابله یعنی چه! 🔸با امر خدا مجادله یعنی چه! 🔸جایی که علی نفس محمد باشد 🔸ای عیسویان، مباهله یعنی چه! 🌸 24 ذی‌الحجه سالروز مباهله، روز اثبات حقانیت دین مبین اسلام و فضائل اهل بیت علیهم السلام گرامی باد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 شرح واقعه مباهله 👈«مباهله» یعنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن👉 📍پیامبر اسلام (ص) هم‎زمان با مکاتبه با سران حکومت‌های جهان و مراکز مذهبی، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند. ♨️ هیأت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نام‌های عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند. هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنۀ صحرا برای مباهله آماده شوند. ❇️ بامداد روز مباهله، حضرت رسول (ص) به خانه حضرت (ع) آمد. دست امام حسن (ع) را گرفته و امام حسین (ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه (ازسران هیات اعزامی نصارا) پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. 📍پیامبر (ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، (دوتن از سران نصارای نجران) پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. ❇️ در نقلی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله نکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. ⬅️ عقب‌نشستن نجرانیان از مباهله با پیامبر سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر (ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند. 🔷 پیامبر اکرم (ص) بعدها فرمود: سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند. پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که سید و عاقب، با آوردن هدایایی، نزد پیامبر (ص) آمده، مسلمان شدند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ معنای مباهله ماده «بَهل» به معنای رها ساختن و ترک کردن گرفته شده است؛ به همین جهت «ابتهال» در دعا به معنای تضرع و واگذاری کار به خداست. اما مباهله در لغت به معنای «ملاعنه» و نفرین دو طرفه می باشد، و در اصطلاح به این معناست که دو نفر یا دو گروه، علیه یکدیگر نفرین و دعای بد کنند؛ پس کار را به خدا واگذار کنند و منتظر بمانند تا هر کدام ظالم و ناحق باشد، خدای متعال او را رسوا کند و عذاب خود را (فی المجلس) بر او بفرستد. ⬅️ تاریخچه مباهله تاریخچه مباهله به اوّل خلقت بشر بر می گردد؛ یعنی رقابت هابیل و قابیل. 📒کتاب مقدس، عهد قدیم، سفر پیدایش ص 4 👈 علاوه بر این، مباهله از دیرباز در بین مردم برخی از ملت ها نیز مرسوم بوده است. به عنوان مثال می توان به رسم آتش هوله، آیین سوگند پاکدامنی در بین بابلیان، برخی از آزمایش های مشابه در بین بومیان عرب و مبارزه تن به تن اروپائیان برای پیروزی اشاره کرد. 📗ماسینیون ص 65-67 ✅ بنابراین مباهله فقط به اسلام و زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) مربوط نمی شود و یک رسم قدیمی است که پس از ناامیدی از افشای حقیقت به وسیله اسباب عادی و طبیعی، از عالم غیب و خدا خواسته می شود حق و حقیقت را آشکار کند. 💯 ماجرای ابوعبدالله صفوانی با قاضی موصل در قرن چهارم هجری قمری نیز مباهله ای است که پس از اسلام و بخاطر انکار امامت توسط قاضی موصل که از علمای اهل سنت بود، رخ داد که در این واقعه، قاضی موصل انگشتانش سیاه شد و بعد از متورّم شدن دستانش، از دنیا رفت. 📘رجال نجاشی ص 393 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 مقام امیرالمؤمنین (ع) در آیه مباهله قرآن کریم جریان مباهله را چنین بیان می‌کند: 📖 «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين» 📖 «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسید، (باز) کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». ☝️خدای مهربان در قرآن کریم از کلمه «انفسنا» استفاده کرده است و بی‌تردید تنها امیرالمؤمنین (ع) مصداق آن خواهد بود؛ زیرا کسی خودش را برای انجام کاری دعوت نمی‌کند، پس مراد آیه، باید کسی غیر از پیامبر (ص) باشد، زیرا دعوت خویش به کاری، امری سفیهانه است. 💢 مقام امیر مؤمنان (ع) در آیه بی‌تردید پیامبر اسلام (ص) افضل از همه انبیاء علیهم‌السلام است و از طرفی‌ در اين آيه حضرت علی علیه‌السلام را عین نفس پیامبر (ص) معرفی‌ می‌‌کند و لذا آن حضرت در تمام کمالات، غیر از نبوت، مثل نفس پيامبر (ص) است. نتيجه آن که امیرالمؤمنین (ع) نیز از همه انبیای قبل، افضل خواهد بود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اعمال روز مباهله 🔹روز بیست وچهارم ذی الحجه بنابر مشهور روزی است که مباهله حضرت رسول با مسیحیان نجران در آن اتفاق افتاده است و نیز در این روز بود که حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد و آیه «انما ولیّکم الله» در شأن ايشان نازل شد. 🔻در این روز چند عمل وارد شده است: 🔸غسل 🔸روزه 🔸دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است - (دو رکعت است در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیة الکرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود) 🔸خواندن دعای مباهله 🔸صدقه دادن به فقرا 🔸زیارت حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔸خواندن زیارت جامعه کبیره 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 مباهله و عبرت‌های تاریخی داستان‌های قرآن صرفا برای بیان وقایع تاریخی نیست بلکه برای پندآموزی و تربیت انسان و بهبود اخلاق‌مداری در جوامع انسانی است. 👈جان داستان مباهله حقیقت بسیار مهمی را آشکار می‌کند که برای همه ما هشدار دهنده و درس‌آموز است. مسیحیان مرتب به مردم القاء می‌کردند که پیامبر، کاذب و اسلام، دین جعلی و مسیحیت، دین حقیقی است؛ اما خوب می‌دانستند که دروغ می‌گویند. لذا پیامبر با مباهله، ایشان را به وضعیتی گرفتار کرد که دیگر توان کتمان حق را نداشتند؛ دیگر توان دروغ‌پراکنی و داعیه حق‌مداری نداشتند. این حقیقت را قرآن بارها به اهل کتاب گوشزد کرده بود. در جایی فرمود: ⚡️«الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» ⚡️«کسانی‌که کتاب آسمانی به آنان داده‌ایم، او [پیامبر] را همچون فرزندان خود می‌شناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه کتمان می‌کنند!» همچنین فرمود: ⚡️«یا أَهْلَ الْکتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُون» ⚡️«ای اهل کتاب! چرا حق را با باطل (می‌آمیزید و) مشتبه می‏‌کنید، و حقیقت را پوشیده می‌‏دارید در حالی که می‏‌دانید؟!» ❇️ کتمان‌های بزرگ تاریخی شاید بتوان مهمترین علت سقوط انسان در تاریخ را کتمان حقیقت دانست. ماجرای مسیحیان نجران در تاریخ همواره تکرار شده است. بسیاری از نقاط عطف تاریخی در قرآن در مواردی است که حقایق بزرگ کتمان شده است. اما بالاخره روزی و در جایی انسان در وضعیتی قرار خواهد گرفت که دیگر امکان پرده‌پوشی و حق‌گریزی نیست. به عنوان نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد: ❎ داستان فرعون فرعون خود را خدا می‌پنداشت و می‌گفت: ⚡️«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» ⚡️«من پروردگار برتر شما هستم!» حضرت موسی معجزات فراوانی به او نشان داد اما همه را انکار کرد. بالاخره آن لحظه حساس رسید و دیگر نتوانست حق را انکار کند و اظهار ایمان نمود؛ زمانی که امواج دریا او را دربرگرفت: ⚡️«حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ⚡️«وقتى كه در شُرف غرق شدن قرار گرفت، گفت: ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‌اند، نيست، و من از تسليم‌شدگانم.» اما پشیمانی دگر سودی نداشت! ❎ داستان بلعم باعورا خداوند در نقل داستان بلعم باعورا فرموده است: ⚡️«وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی ءَاتَینَاهُ ءَایاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکاَنَ مِنَ الْغَاوِین» ⚡️«و بر آنها بخوان سرگذشت آن فرد را که آیات خود را به او دادیم و او عملاً از آنان جدا شد، و شیطان در پی او افتاد، و از گمراهان شد.» این شخص نیز کسی بود که با وجود آگاهی از اسرار الهی، حقيقت را کتمان کرد و گمراه شد تا آنجا که به درخواست عمّال فرعون درصدد نفرين حضرت موسی و پيروان او برآمد که خودش به غضب الهی دچار شد. ❎ کتمان حق جانشین پیامبر در امت اسلامی نیز متاسفانه یکی از بزرگترین کتمان‌های تاریخی صورت گرفت. کسانی‌که بارها حق را از رسول خدا (ص) شنیده بودند، به دلیل نفاق قلبی، حق امیرالمومنین (ع) را انکار کردند. خداوند یکی از مهمترین ویژگی‌های منافقان را کتمان حق معرفی کرده است: ⚡️«یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یکتُمُون‏» ⚡️«به زبان خود چیزی می‏ گویند که در دل‌هایشان نیست! و خداوند از آنچه کتمان می‏ کنند، آگاه‌تر است.» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃