eitaa logo
سراج منیر
333 دنبال‌کننده
697 عکس
82 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در نيز تلگرام t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی از مردم فکر می کنند که وقتی به مقصد رسیدند، اگر هنوز وقت هست، باید نمازی را که شکسته خواندند، دوباره به صورت کامل بخوانند. در حالی که اینگونه نیست. نمازی که در مسافرت به صورت شکسته (و صحيح) خوانده شده قبول است و نياز به اعاده ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (1) 📖 وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌توضيحاتی درباره لفظ «صداق» از ماده «ص د ق»، کلمه «صِدق» به معنای راستگویی واژه‌ای کاملا آشناست؛ و برخی شروع تحلیل خود از این ماده را همینجا قرار داده‌اند (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۸). 👈 اما دیگران مساله را مقداری عقب‌تر برده‌اند: 🔹برخی بر این باورند اصل ماده «صدق» دلالت دارد بر قوتی در چیزی از حیث سخن یا غیر آن؛ و «صِدق» در مقابل «کذب» را بدین جهت چنین نامیده‌اند که دارای قوتی فی نفسه است برخلاف کذب که هیچ قوتی ندارد و باطل محض است؛ و بر همین اساس است که برای شیء صُلب و محکم، تعبیر «شی‏ءٌ صَدْق» به کار می‌برند؛ مانند «رُمْح صَدْقٌ: نیزه محکم» و مهریه را هم بدین جهت «صِداق، صُدْقة و صَدُقة» گویند که حق مسلّمی است که باید ادا شود. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۳۹) 🔹برخی هم بر این باورند که اصل این ماده به معنای تمامیت و صحت و برحق بودن است، که این معنا به اختلاف مصادیق استعمالش متفاوت می‌شود. (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۵) 🔸کاربرد اصلی دو کلمه «صِدق» و «کذب» در خصوص سخن است، اما تدریجا درباره هر عملی به کار رفته، مثلا: وقتی کسی در جنگ آنچنان که شایسته است مبارزه کند می‌گویند «صَدَقَ‏ فی القتال» یا خداوند درباره کسانی که با عملی که انجام دادند به عهد خود وفا کرده‌اند فرمود: «رِجالٌ‏ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ»‏(أحزاب/۲۳) و درباره کسانی که راست بودن خود را در عمل نشان دادند، فرمود: «لِیسْئَلَ‏ الصَّادِقِینَ‏ عَنْ‏ صِدْقِهِمْ‏» (أحزاب/۸) یا در جایی که حقیقت رویای پیامبر را عملا برایش محقق فرمود، آمده: «لَقَدْ صَدَقَ‏ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیا بِالْحَقِ»‏(فتح/۲۷) 🔺و بر همین اساس است که در جایی که شخص، با عمل خود ادعاهای صادقانه خود را اثبات کرد، فرمود: «وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ‏ وَ صَدَّقَ‏ بِهِ»‏(زمر/۳۳) ✔️ و نهایتا هر فضیلتی ظاهری و باطنی را با «صدق» تعبیر می‌کنند: «فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ‏ عِنْدَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ« (قمر/۵۵) «أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ‏ صِدْقٍ‏ عِنْدَ رَبِّهِمْ»‏(یونس/۲) «أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ‏ صِدْقٍ‏ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ‏ صِدْقٍ»‏(إسراء/۸۰) «وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ‏ صِدْقٍ‏ فِی الْآخِرِینَ‏» (شعراء/۸۴) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۹) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸با نور خدا مقابله یعنی چه! 🔸با امر خدا مجادله یعنی چه! 🔸جایی که علی نفس محمد باشد 🔸ای عیسویان، مباهله یعنی چه! 🌸 24 ذی‌الحجه سالروز مباهله، روز اثبات حقانیت دین مبین اسلام و فضائل اهل بیت علیهم السلام گرامی باد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 شرح واقعه مباهله 👈«مباهله» یعنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن👉 📍پیامبر اسلام (ص) هم‎زمان با مکاتبه با سران حکومت‌های جهان و مراکز مذهبی، نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند. ♨️ هیأت نجران که شامل بیش از ده نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نام‌های عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند. هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنۀ صحرا برای مباهله آماده شوند. ❇️ بامداد روز مباهله، حضرت رسول (ص) به خانه حضرت (ع) آمد. دست امام حسن (ع) را گرفته و امام حسین (ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه (ازسران هیات اعزامی نصارا) پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. 📍پیامبر (ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، (دوتن از سران نصارای نجران) پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. ❇️ در نقلی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله نکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. ⬅️ عقب‌نشستن نجرانیان از مباهله با پیامبر سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر (ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند. 🔷 پیامبر اکرم (ص) بعدها فرمود: سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند. پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که سید و عاقب، با آوردن هدایایی، نزد پیامبر (ص) آمده، مسلمان شدند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ معنای مباهله ماده «بَهل» به معنای رها ساختن و ترک کردن گرفته شده است؛ به همین جهت «ابتهال» در دعا به معنای تضرع و واگذاری کار به خداست. اما مباهله در لغت به معنای «ملاعنه» و نفرین دو طرفه می باشد، و در اصطلاح به این معناست که دو نفر یا دو گروه، علیه یکدیگر نفرین و دعای بد کنند؛ پس کار را به خدا واگذار کنند و منتظر بمانند تا هر کدام ظالم و ناحق باشد، خدای متعال او را رسوا کند و عذاب خود را (فی المجلس) بر او بفرستد. ⬅️ تاریخچه مباهله تاریخچه مباهله به اوّل خلقت بشر بر می گردد؛ یعنی رقابت هابیل و قابیل. 📒کتاب مقدس، عهد قدیم، سفر پیدایش ص 4 👈 علاوه بر این، مباهله از دیرباز در بین مردم برخی از ملت ها نیز مرسوم بوده است. به عنوان مثال می توان به رسم آتش هوله، آیین سوگند پاکدامنی در بین بابلیان، برخی از آزمایش های مشابه در بین بومیان عرب و مبارزه تن به تن اروپائیان برای پیروزی اشاره کرد. 📗ماسینیون ص 65-67 ✅ بنابراین مباهله فقط به اسلام و زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) مربوط نمی شود و یک رسم قدیمی است که پس از ناامیدی از افشای حقیقت به وسیله اسباب عادی و طبیعی، از عالم غیب و خدا خواسته می شود حق و حقیقت را آشکار کند. 💯 ماجرای ابوعبدالله صفوانی با قاضی موصل در قرن چهارم هجری قمری نیز مباهله ای است که پس از اسلام و بخاطر انکار امامت توسط قاضی موصل که از علمای اهل سنت بود، رخ داد که در این واقعه، قاضی موصل انگشتانش سیاه شد و بعد از متورّم شدن دستانش، از دنیا رفت. 📘رجال نجاشی ص 393 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 مقام امیرالمؤمنین (ع) در آیه مباهله قرآن کریم جریان مباهله را چنین بیان می‌کند: 📖 «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين» 📖 «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسید، (باز) کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». ☝️خدای مهربان در قرآن کریم از کلمه «انفسنا» استفاده کرده است و بی‌تردید تنها امیرالمؤمنین (ع) مصداق آن خواهد بود؛ زیرا کسی خودش را برای انجام کاری دعوت نمی‌کند، پس مراد آیه، باید کسی غیر از پیامبر (ص) باشد، زیرا دعوت خویش به کاری، امری سفیهانه است. 💢 مقام امیر مؤمنان (ع) در آیه بی‌تردید پیامبر اسلام (ص) افضل از همه انبیاء علیهم‌السلام است و از طرفی‌ در اين آيه حضرت علی علیه‌السلام را عین نفس پیامبر (ص) معرفی‌ می‌‌کند و لذا آن حضرت در تمام کمالات، غیر از نبوت، مثل نفس پيامبر (ص) است. نتيجه آن که امیرالمؤمنین (ع) نیز از همه انبیای قبل، افضل خواهد بود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اعمال روز مباهله 🔹روز بیست وچهارم ذی الحجه بنابر مشهور روزی است که مباهله حضرت رسول با مسیحیان نجران در آن اتفاق افتاده است و نیز در این روز بود که حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد و آیه «انما ولیّکم الله» در شأن ايشان نازل شد. 🔻در این روز چند عمل وارد شده است: 🔸غسل 🔸روزه 🔸دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است - (دو رکعت است در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیة الکرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود) 🔸خواندن دعای مباهله 🔸صدقه دادن به فقرا 🔸زیارت حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔸خواندن زیارت جامعه کبیره 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 مباهله و عبرت‌های تاریخی داستان‌های قرآن صرفا برای بیان وقایع تاریخی نیست بلکه برای پندآموزی و تربیت انسان و بهبود اخلاق‌مداری در جوامع انسانی است. 👈جان داستان مباهله حقیقت بسیار مهمی را آشکار می‌کند که برای همه ما هشدار دهنده و درس‌آموز است. مسیحیان مرتب به مردم القاء می‌کردند که پیامبر، کاذب و اسلام، دین جعلی و مسیحیت، دین حقیقی است؛ اما خوب می‌دانستند که دروغ می‌گویند. لذا پیامبر با مباهله، ایشان را به وضعیتی گرفتار کرد که دیگر توان کتمان حق را نداشتند؛ دیگر توان دروغ‌پراکنی و داعیه حق‌مداری نداشتند. این حقیقت را قرآن بارها به اهل کتاب گوشزد کرده بود. در جایی فرمود: ⚡️«الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» ⚡️«کسانی‌که کتاب آسمانی به آنان داده‌ایم، او [پیامبر] را همچون فرزندان خود می‌شناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه کتمان می‌کنند!» همچنین فرمود: ⚡️«یا أَهْلَ الْکتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُون» ⚡️«ای اهل کتاب! چرا حق را با باطل (می‌آمیزید و) مشتبه می‏‌کنید، و حقیقت را پوشیده می‌‏دارید در حالی که می‏‌دانید؟!» ❇️ کتمان‌های بزرگ تاریخی شاید بتوان مهمترین علت سقوط انسان در تاریخ را کتمان حقیقت دانست. ماجرای مسیحیان نجران در تاریخ همواره تکرار شده است. بسیاری از نقاط عطف تاریخی در قرآن در مواردی است که حقایق بزرگ کتمان شده است. اما بالاخره روزی و در جایی انسان در وضعیتی قرار خواهد گرفت که دیگر امکان پرده‌پوشی و حق‌گریزی نیست. به عنوان نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد: ❎ داستان فرعون فرعون خود را خدا می‌پنداشت و می‌گفت: ⚡️«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» ⚡️«من پروردگار برتر شما هستم!» حضرت موسی معجزات فراوانی به او نشان داد اما همه را انکار کرد. بالاخره آن لحظه حساس رسید و دیگر نتوانست حق را انکار کند و اظهار ایمان نمود؛ زمانی که امواج دریا او را دربرگرفت: ⚡️«حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ⚡️«وقتى كه در شُرف غرق شدن قرار گرفت، گفت: ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‌اند، نيست، و من از تسليم‌شدگانم.» اما پشیمانی دگر سودی نداشت! ❎ داستان بلعم باعورا خداوند در نقل داستان بلعم باعورا فرموده است: ⚡️«وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی ءَاتَینَاهُ ءَایاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکاَنَ مِنَ الْغَاوِین» ⚡️«و بر آنها بخوان سرگذشت آن فرد را که آیات خود را به او دادیم و او عملاً از آنان جدا شد، و شیطان در پی او افتاد، و از گمراهان شد.» این شخص نیز کسی بود که با وجود آگاهی از اسرار الهی، حقيقت را کتمان کرد و گمراه شد تا آنجا که به درخواست عمّال فرعون درصدد نفرين حضرت موسی و پيروان او برآمد که خودش به غضب الهی دچار شد. ❎ کتمان حق جانشین پیامبر در امت اسلامی نیز متاسفانه یکی از بزرگترین کتمان‌های تاریخی صورت گرفت. کسانی‌که بارها حق را از رسول خدا (ص) شنیده بودند، به دلیل نفاق قلبی، حق امیرالمومنین (ع) را انکار کردند. خداوند یکی از مهمترین ویژگی‌های منافقان را کتمان حق معرفی کرده است: ⚡️«یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یکتُمُون‏» ⚡️«به زبان خود چیزی می‏ گویند که در دل‌هایشان نیست! و خداوند از آنچه کتمان می‏ کنند، آگاه‌تر است.» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥گاهی با خودمان مباهله کنیم! ✅ ماجرای مباهله می‌تواند مرهمی برای بسیاری از دردهای اجتماعی، مشکلات خانوادگی و معضلات اخلاقی باشد. ❎ ریشه بسیاری از مشکلات، در کتمان حق و لجاجت نهفته است. چه در بحران‌ها و معضلات سیاسی و اجتماعی و چه در حوزه خانوادگی یا فردی، فراوان پیش می‌آید یک طرف بر مرکب عناد سوار شده و برای رسیدن به هدفش، هر حقی را زیر پا می‌گذارد. 👈 مباهله با خود، یعنی نفس خود را در موقعیتی قرار دهیم که امکان کتمان هیچ حقی را نداشته باشد. بسیاری حاضر نیستند در حضور دیگران کوتاه آیند اما در خلوت، که جز انسان و خدا کسی نیست، خوب می‌توان نفس را در بن‌بست گرفتار کرد. اگر نفس انسان رام شده و قدرت جولان نداشته باشد، بی‌تردید جامعه انسانی روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد. قرآن کریم در این‌باره توصیه‌های راه‌گشایی دارد. 💯 تفکر و شناخت صحیح بهترین جایی که می‌توان نفس را به مباهله کشید و او را خلع سلاح کرد، در خلوت و هنگام تفکر است. به همین دلیل امام صادق علیه السلام فرمود: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة» «يك ساعت انديشيدن بهتر از یک سال عبادت است» 📕بحار الانوار ج 68 ص 327 👆خداوند انسان را به تفکر در نفس خویش و در نعمت‌ها و صنع الهی دعوت کرده است: «وَ فِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ*وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» «در زمین برای اهل یقین نشانه‌هایی [بر توحید، ربوبیت و قدرت خدا] است* و هم در نفوس خود شما، آیا نمی‌نگرید؟» 🔸همچنین فرموده است: «فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «پس نعمت های خدا را یاد کنید تا رستگار شوید.» 💯 یکی کردن قلب و زبان یکی از بزرگترین جولانگاه‌های نفس که خود به نوعی کتمان حق است، جایی است که انسان چیزی را بگوید و به دیگران توصیه کند که خود اهل عمل به آن نیست. قرآن کریم با شدت هرچه تمام‌تر چنین اخلاقی را نکوهش کرده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» «ای مؤمنان! چرا چیزی را می‌گویید که خود عمل نمی‌کنید؟*نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد» 🔺لذا امام کاظم (ع) فرمود: «إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُه»‏ «شيعه على تنها آن كسى است كه كردارش، گفتارش را تصديق كند» 📔کافى ج 8 ص 228 💯خویشتن‌داری و کنترل آرزوها همه ما به اموری علاقه داریم و آرزوهایی را در سر می‌پروانیم. یکی از مهمترین دلایل غلبه هوای نفس بر انسان این است که برخی برای رسیدن به آمالشان کم‌حوصله هستند. نفس انسان از همین نقطه به او ضربه می‌زند، تا جایی که انسان برای رسیدن به خواسته‌اش، به هر راهی متوسل شده و هر حقی را زیر پا می‌نهد. لذا خداوند در قرآن انسان را به مهار نفس و کنترل مشتهیات نفسانی دعوت کرده است: «فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى‏ أَنْ‏ تَعْدِلُوا» «از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد!» 🔺امیرالمومنین (ع) نیز در حدیث معروفی فرموده است: «ای مردم! مخوفترین چیزی که بر شما از آن می‌ترسم دو چیز است: پیروی از هوا و هوس‌ها، و آرزوهای دراز؛ چرا که پیروی از هوس‌ها شما را از حق باز می‌دارد، و آرزوی دراز آخرت را به‌دست فراموشی می‌سپارد.» 📙نهج البلاغه، خطبه 42 👌امید است با پندآموزی از قرآن کریم و ماجرای مباهله، با تفکر، یکی کردن دل و زبان و صبر و مهار آمال، در مباهله با نفس اماره پیروز شویم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه مامون به استدلال آيه مباهله ✅ و پاسخ امام رضا (ع) نقل شده است که مأمون از امام رضا (ع) پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع) می‌توان یافت؟! 💢 امام رضا (ع) در پاسخ به آیه‌ 61 سوره آل‌عمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد و در ادامه فرمود: بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه (س) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی (ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه می‌گیریم که او نفس و جان پیامبر (ص) است و با توجه به این‌که کسی برتر از رسول خدا (ص) نیست، نتیجه می‌گیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر (ص) اعلام کرده است! ❌ مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم (ع) گفت: خداوند در این آیه واژه‌های «أَبناء» و «نساء» را به صورت جمع آورده که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمی‌دهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» که آن نیز به صورت جمع است، نیز تنها خود پیامبر (ص) بوده و شامل فرد دیگری نشود که در این صورت، آیه مباهله نمی‌تواند فضیلت امام علی (ع) را نشان دهد؟! ✅ امام (ع) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردی صحیح نیست؛ چرا که خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و دستور دهنده، فقط به افرادی غیر از خودش می‌تواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا (ص) تنها امام علی (ع) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص می‌شود که امام علی (ع) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر (ص) قلمداد کرده است. 🥀مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمی‌ماند. 📓 الفصول المختارة ص 38 🚨 مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر این‌گونه نگاشته است: ❓مأمون از آن‌حضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابی‌طالب (ع) وجود دارد؟ ✅ امام رضا (ع) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». ❌مأمون گفت: «لَولا نِساءَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. ✅ امام (ع) فرمود: «لَولا اَبنائَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «اَبنائَنا» در آیه نبود، اشکال شما وارد بود. 👆به عبارت دیگر، امام (ع) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی (ع) را مانند نفس پیامبرش دانسته است. مأمون اشکال کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار می‌‏گیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمی‌شود. اما امام (ع) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، و منظور آن‌ حضرت این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت می‌کند، برای این‌که اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همه پسران هم می‌شد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز نزول آيه تطهير 📖 آیه تطهیر، به بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب اطلاق می‌شود که در آن به اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص) از پلیدی (رجس) تصریح شده است و علمای شیعه برای اثبات عصمت امامان به آن استناد می‌کنند. 🔹 طبق برخی از روایات این آیه در خانه امّ‌ سَلَمه همسر پیامبر، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر اکرم (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام هم حاضر بودند، در این هنگام پیامبر (ص)، پارچه‌ای (کساء) را که بر آن نشسته بود، بر روی خود و علی و فاطمه و حسنین کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: «خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند، اینان را از هر پلیدی پاک گردان». 🔸 در اینکه مصداق اهل بیت در این آیه چه کسانی هستند، بین علماء و مفسران شیعه و اهل سنت اختلاف‌نظر وجود دارد؛ 1️⃣ برخی مراد از اهل بیت را همسران پیامبر، 2️⃣ برخی نیز اشخاصی که زکات دادن به آنها حرام است را مصداق این آیه دانسته‌اند، 3️⃣✅ مشهور اهل سنت، پیامبر (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام و همسران پیامبر دانسته‌اند، و شیعیان منظور از اهل بیت را اصحاب کساء دانسته‌اند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_تطهیر 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ما می گوییم که آیه تطهیر تنها شامل پنج تن آل عبا می‌شود و وقتی آیه نازل شد پیامبر امام علی و زهراء و حسنین را به عنوان اهل بیت معصوم معرفی کرد. با این وجود ما با آیه تطهیر تنها عصمت پنج تن را ثابت می کنیم بقیه امامان چی مگه اونا معصوم نیستند .عصمت اونا که با آیه تطهیر ثابت نمی‌شود؟ ✅ پاسخ: از این سوال به دو وجه می توان پاسخ داد: 1️⃣ آنها که در آن زمان در حیات بودند همان پنج نفر بودند و بقیه بعدا به وجود آمدند و همان صفات از جمله عصمت را از پیامبر و پدران خود به ارث برده اند. 🔺پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «كُلُّهُمْ فِي الْفَضْلِ وَ الْمَنْزِلَةِ سَوَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى»‏ «تمام امامان در فضل و منزلت نزد خداوند یکسان هستند» 📒کمال الدين ج 1 ص 269 📗بحار الانوار ج 25 ص 356 ⬅️ امام صادق (ع) نيز فرمود: «فضل و صفات اولین ما به آخرین ما منتقل می شود» 📘بحار الانوار ج 25 ص 363 ⚜️ در روایات متعددی نیز وارد شده است که تمام امامان از نور و طینت واحدی تشکیل یافته اند و در صفات برابر هستند. 📕بحار الانوار ج 25 ص 1 باب1 🔺باب در این که امامان از نور و طینت واحده ای تشکیل یافته اند 2️⃣ کسانی که عصمت آنان به مقتضای آیه تطهیر ثابت شده است تصریح به عصمت سایر امامان کرده اند. پیامبر گرامی اسلام فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ» «من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین مطهر و معصوم هستیم» 📔 کمال الدین ج 1 ص 280 💢 و نيز فرمود: «هرکس می خواهد رستگار شود به علی و امامان از فرزندانش تمسک کند زیرا آنان برگزیدگان الهی بوده و از هر گناه و خطایی معصوم هستند» 📙عیون الاخبار ج 2 ص 57 📓امالی (صدوق) ص 583 💢 امام علی نيز فرمود: «إِنَّمَا الطَّاعَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلَاةِ الْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي الْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ وَ لَا يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَتِه‏» «خداوند امر به اطاعت اولی الامر کرده است زیرا آنان معصوم و مطهر هستند و امر به معصیت نمی کند» 📒علل الشرایع ج 1 ص 123 💢 و از همه مهم‌تر، پیامبر گرامی در حديث مشهور و متواتر ثقلين که شيعه و سنی آن را نقل کرده‌اند، فرمود: «من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم» ❗️در این حدیث شریف پیامبر تصریح می کند که هرکس دست به دامان امامان اهل بیت بزند هیچگاه گمراه نمی شود و این یعنی آنان معصوم هستند و شما را هیچ گاه از باب هدایت خارج نمی کند. ❗️بنا براین پیامبر گرامی و حضرت علی که عصمتشان به مقتضای آیه تطهیر ثابت است تصریح به عصمت سایر امامان نیز کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز انگشتربخشی حضرت علی به مستمند و نزول آیه ولایت در روایتی از حذیفة بن یمان (از صحابه معروف پیامبر اکرم) نقل شده: رسول خدا (ص) دامادش حضرت علی (ع) را به یمن اعزام نموده بود و چون خودش قصد حجة الوداع کرد به علی (ع) پیام داد که او نیز برای انجام حج به مکه رود. آن دو در مکه معظمه به یکدیگر رسیدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا (ص) بودیم. روزی حضرت علی (ع) به جانب کعبه رفت و در آنجا به نماز مشغول بود و در آن هنگام مستمندی از راه رسید و از مردم درخواست کمک می‌کرد و چون به حضرت علی (ع) رسید، آن حضرت در حال رکوع بود و در همان حال انگشتر خود را از دستش بیرون آورد و آن را به مستمند بخشید. ما که در حضور رسول خدا (ص) بودیم، مشاهده نمودیم که بر آن حضرت آیه‌ای نازل گردید و آن حضرت آیه را برای ما قرائت کردند: «اِنَّما وَلیّکمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعُونَ». پیامبر اکرم (ص) برای نزول این آیه (که به «آیه ولایت» معروف است) تکبیر گفت و سپس به ما فرمود: برخیزید برویم ببینیم این صفاتی را که خداوند متعال در این آیه بیان کرده است، درباره چه کسی می‌باشد؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گردید، فرد مستمندی را دید و از او پرسید: از کجا می‌آیی؟ گفت: از نزد آن مرد نمازگذار می‌آیم که حلقه انگشتری خود را در حال رکوع به من بخشید. پیامبر (ص) بار دیگر تکبیر گفت و جلوتر رفت تا به علی (ع) رسید و از او پرسید: يا علی! امروز بر تو چه گذشت؟ حضرت علی (ع) داستان مرد نیازمند و انگشتر بخشیدن خود به وی را برای رسول خدا (ص) بازگو کرد و پیامبر با شنیدن آن داستان برای بار سوم تکبیر گفت. 📗مسارا لشیعة (مفید) ص ۲۳ 📘 اقبال الاعمال ج ۲ ص ۲۴۱ 🚨 البته در منابع متعدد دیگر، محل نزول این آیه، مسجد پیامبر در مدینه ذکر گردیده است. 📕مجمع البیان ج ۳ ص ۲۳۱ 📔احقاق الحق ج ۲ ص ۳۹۹ 📙شواهد التنزیل ج ۱ ص‌ ۲۰۹ ⬅️ به هر حال، این فضیلت دیگری برای مولای متقیان امیرمؤمنان علیه‌السلام است که در قرآن مجید بیان گردید و خداوند متعال با نزول چنین آیاتی، زمینه معرفی آن حضرت را برای جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله فراهم می‌کرد تا پس از رحلت آن حضرت، امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نماند. مقال مرتبط با مطلب 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_ولایت 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا