eitaa logo
سراج منیر
333 دنبال‌کننده
705 عکس
83 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در نيز تلگرام t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 مباهله و عبرت‌های تاریخی داستان‌های قرآن صرفا برای بیان وقایع تاریخی نیست بلکه برای پندآموزی و تربیت انسان و بهبود اخلاق‌مداری در جوامع انسانی است. 👈جان داستان مباهله حقیقت بسیار مهمی را آشکار می‌کند که برای همه ما هشدار دهنده و درس‌آموز است. مسیحیان مرتب به مردم القاء می‌کردند که پیامبر، کاذب و اسلام، دین جعلی و مسیحیت، دین حقیقی است؛ اما خوب می‌دانستند که دروغ می‌گویند. لذا پیامبر با مباهله، ایشان را به وضعیتی گرفتار کرد که دیگر توان کتمان حق را نداشتند؛ دیگر توان دروغ‌پراکنی و داعیه حق‌مداری نداشتند. این حقیقت را قرآن بارها به اهل کتاب گوشزد کرده بود. در جایی فرمود: ⚡️«الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» ⚡️«کسانی‌که کتاب آسمانی به آنان داده‌ایم، او [پیامبر] را همچون فرزندان خود می‌شناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه کتمان می‌کنند!» همچنین فرمود: ⚡️«یا أَهْلَ الْکتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُون» ⚡️«ای اهل کتاب! چرا حق را با باطل (می‌آمیزید و) مشتبه می‏‌کنید، و حقیقت را پوشیده می‌‏دارید در حالی که می‏‌دانید؟!» ❇️ کتمان‌های بزرگ تاریخی شاید بتوان مهمترین علت سقوط انسان در تاریخ را کتمان حقیقت دانست. ماجرای مسیحیان نجران در تاریخ همواره تکرار شده است. بسیاری از نقاط عطف تاریخی در قرآن در مواردی است که حقایق بزرگ کتمان شده است. اما بالاخره روزی و در جایی انسان در وضعیتی قرار خواهد گرفت که دیگر امکان پرده‌پوشی و حق‌گریزی نیست. به عنوان نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد: ❎ داستان فرعون فرعون خود را خدا می‌پنداشت و می‌گفت: ⚡️«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» ⚡️«من پروردگار برتر شما هستم!» حضرت موسی معجزات فراوانی به او نشان داد اما همه را انکار کرد. بالاخره آن لحظه حساس رسید و دیگر نتوانست حق را انکار کند و اظهار ایمان نمود؛ زمانی که امواج دریا او را دربرگرفت: ⚡️«حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ⚡️«وقتى كه در شُرف غرق شدن قرار گرفت، گفت: ايمان آوردم كه هيچ معبودى جز آنكه فرزندان اسرائيل به او گرويده‌اند، نيست، و من از تسليم‌شدگانم.» اما پشیمانی دگر سودی نداشت! ❎ داستان بلعم باعورا خداوند در نقل داستان بلعم باعورا فرموده است: ⚡️«وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی ءَاتَینَاهُ ءَایاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکاَنَ مِنَ الْغَاوِین» ⚡️«و بر آنها بخوان سرگذشت آن فرد را که آیات خود را به او دادیم و او عملاً از آنان جدا شد، و شیطان در پی او افتاد، و از گمراهان شد.» این شخص نیز کسی بود که با وجود آگاهی از اسرار الهی، حقيقت را کتمان کرد و گمراه شد تا آنجا که به درخواست عمّال فرعون درصدد نفرين حضرت موسی و پيروان او برآمد که خودش به غضب الهی دچار شد. ❎ کتمان حق جانشین پیامبر در امت اسلامی نیز متاسفانه یکی از بزرگترین کتمان‌های تاریخی صورت گرفت. کسانی‌که بارها حق را از رسول خدا (ص) شنیده بودند، به دلیل نفاق قلبی، حق امیرالمومنین (ع) را انکار کردند. خداوند یکی از مهمترین ویژگی‌های منافقان را کتمان حق معرفی کرده است: ⚡️«یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یکتُمُون‏» ⚡️«به زبان خود چیزی می‏ گویند که در دل‌هایشان نیست! و خداوند از آنچه کتمان می‏ کنند، آگاه‌تر است.» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥گاهی با خودمان مباهله کنیم! ✅ ماجرای مباهله می‌تواند مرهمی برای بسیاری از دردهای اجتماعی، مشکلات خانوادگی و معضلات اخلاقی باشد. ❎ ریشه بسیاری از مشکلات، در کتمان حق و لجاجت نهفته است. چه در بحران‌ها و معضلات سیاسی و اجتماعی و چه در حوزه خانوادگی یا فردی، فراوان پیش می‌آید یک طرف بر مرکب عناد سوار شده و برای رسیدن به هدفش، هر حقی را زیر پا می‌گذارد. 👈 مباهله با خود، یعنی نفس خود را در موقعیتی قرار دهیم که امکان کتمان هیچ حقی را نداشته باشد. بسیاری حاضر نیستند در حضور دیگران کوتاه آیند اما در خلوت، که جز انسان و خدا کسی نیست، خوب می‌توان نفس را در بن‌بست گرفتار کرد. اگر نفس انسان رام شده و قدرت جولان نداشته باشد، بی‌تردید جامعه انسانی روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد. قرآن کریم در این‌باره توصیه‌های راه‌گشایی دارد. 💯 تفکر و شناخت صحیح بهترین جایی که می‌توان نفس را به مباهله کشید و او را خلع سلاح کرد، در خلوت و هنگام تفکر است. به همین دلیل امام صادق علیه السلام فرمود: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة» «يك ساعت انديشيدن بهتر از یک سال عبادت است» 📕بحار الانوار ج 68 ص 327 👆خداوند انسان را به تفکر در نفس خویش و در نعمت‌ها و صنع الهی دعوت کرده است: «وَ فِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ*وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ» «در زمین برای اهل یقین نشانه‌هایی [بر توحید، ربوبیت و قدرت خدا] است* و هم در نفوس خود شما، آیا نمی‌نگرید؟» 🔸همچنین فرموده است: «فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «پس نعمت های خدا را یاد کنید تا رستگار شوید.» 💯 یکی کردن قلب و زبان یکی از بزرگترین جولانگاه‌های نفس که خود به نوعی کتمان حق است، جایی است که انسان چیزی را بگوید و به دیگران توصیه کند که خود اهل عمل به آن نیست. قرآن کریم با شدت هرچه تمام‌تر چنین اخلاقی را نکوهش کرده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ» «ای مؤمنان! چرا چیزی را می‌گویید که خود عمل نمی‌کنید؟*نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد» 🔺لذا امام کاظم (ع) فرمود: «إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُه»‏ «شيعه على تنها آن كسى است كه كردارش، گفتارش را تصديق كند» 📔کافى ج 8 ص 228 💯خویشتن‌داری و کنترل آرزوها همه ما به اموری علاقه داریم و آرزوهایی را در سر می‌پروانیم. یکی از مهمترین دلایل غلبه هوای نفس بر انسان این است که برخی برای رسیدن به آمالشان کم‌حوصله هستند. نفس انسان از همین نقطه به او ضربه می‌زند، تا جایی که انسان برای رسیدن به خواسته‌اش، به هر راهی متوسل شده و هر حقی را زیر پا می‌نهد. لذا خداوند در قرآن انسان را به مهار نفس و کنترل مشتهیات نفسانی دعوت کرده است: «فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى‏ أَنْ‏ تَعْدِلُوا» «از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد!» 🔺امیرالمومنین (ع) نیز در حدیث معروفی فرموده است: «ای مردم! مخوفترین چیزی که بر شما از آن می‌ترسم دو چیز است: پیروی از هوا و هوس‌ها، و آرزوهای دراز؛ چرا که پیروی از هوس‌ها شما را از حق باز می‌دارد، و آرزوی دراز آخرت را به‌دست فراموشی می‌سپارد.» 📙نهج البلاغه، خطبه 42 👌امید است با پندآموزی از قرآن کریم و ماجرای مباهله، با تفکر، یکی کردن دل و زبان و صبر و مهار آمال، در مباهله با نفس اماره پیروز شویم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه مامون به استدلال آيه مباهله ✅ و پاسخ امام رضا (ع) نقل شده است که مأمون از امام رضا (ع) پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع) می‌توان یافت؟! 💢 امام رضا (ع) در پاسخ به آیه‌ 61 سوره آل‌عمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد و در ادامه فرمود: بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه (س) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی (ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه می‌گیریم که او نفس و جان پیامبر (ص) است و با توجه به این‌که کسی برتر از رسول خدا (ص) نیست، نتیجه می‌گیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر (ص) اعلام کرده است! ❌ مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم (ع) گفت: خداوند در این آیه واژه‌های «أَبناء» و «نساء» را به صورت جمع آورده که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمی‌دهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» که آن نیز به صورت جمع است، نیز تنها خود پیامبر (ص) بوده و شامل فرد دیگری نشود که در این صورت، آیه مباهله نمی‌تواند فضیلت امام علی (ع) را نشان دهد؟! ✅ امام (ع) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردی صحیح نیست؛ چرا که خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و دستور دهنده، فقط به افرادی غیر از خودش می‌تواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا (ص) تنها امام علی (ع) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص می‌شود که امام علی (ع) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر (ص) قلمداد کرده است. 🥀مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمی‌ماند. 📓 الفصول المختارة ص 38 🚨 مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر این‌گونه نگاشته است: ❓مأمون از آن‌حضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابی‌طالب (ع) وجود دارد؟ ✅ امام رضا (ع) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». ❌مأمون گفت: «لَولا نِساءَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. ✅ امام (ع) فرمود: «لَولا اَبنائَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «اَبنائَنا» در آیه نبود، اشکال شما وارد بود. 👆به عبارت دیگر، امام (ع) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی (ع) را مانند نفس پیامبرش دانسته است. مأمون اشکال کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار می‌‏گیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمی‌شود. اما امام (ع) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، و منظور آن‌ حضرت این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت می‌کند، برای این‌که اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همه پسران هم می‌شد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز نزول آيه تطهير 📖 آیه تطهیر، به بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب اطلاق می‌شود که در آن به اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص) از پلیدی (رجس) تصریح شده است و علمای شیعه برای اثبات عصمت امامان به آن استناد می‌کنند. 🔹 طبق برخی از روایات این آیه در خانه امّ‌ سَلَمه همسر پیامبر، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر اکرم (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام هم حاضر بودند، در این هنگام پیامبر (ص)، پارچه‌ای (کساء) را که بر آن نشسته بود، بر روی خود و علی و فاطمه و حسنین کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: «خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند، اینان را از هر پلیدی پاک گردان». 🔸 در اینکه مصداق اهل بیت در این آیه چه کسانی هستند، بین علماء و مفسران شیعه و اهل سنت اختلاف‌نظر وجود دارد؛ 1️⃣ برخی مراد از اهل بیت را همسران پیامبر، 2️⃣ برخی نیز اشخاصی که زکات دادن به آنها حرام است را مصداق این آیه دانسته‌اند، 3️⃣✅ مشهور اهل سنت، پیامبر (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام و همسران پیامبر دانسته‌اند، و شیعیان منظور از اهل بیت را اصحاب کساء دانسته‌اند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_تطهیر 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ما می گوییم که آیه تطهیر تنها شامل پنج تن آل عبا می‌شود و وقتی آیه نازل شد پیامبر امام علی و زهراء و حسنین را به عنوان اهل بیت معصوم معرفی کرد. با این وجود ما با آیه تطهیر تنها عصمت پنج تن را ثابت می کنیم بقیه امامان چی مگه اونا معصوم نیستند .عصمت اونا که با آیه تطهیر ثابت نمی‌شود؟ ✅ پاسخ: از این سوال به دو وجه می توان پاسخ داد: 1️⃣ آنها که در آن زمان در حیات بودند همان پنج نفر بودند و بقیه بعدا به وجود آمدند و همان صفات از جمله عصمت را از پیامبر و پدران خود به ارث برده اند. 🔺پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «كُلُّهُمْ فِي الْفَضْلِ وَ الْمَنْزِلَةِ سَوَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى»‏ «تمام امامان در فضل و منزلت نزد خداوند یکسان هستند» 📒کمال الدين ج 1 ص 269 📗بحار الانوار ج 25 ص 356 ⬅️ امام صادق (ع) نيز فرمود: «فضل و صفات اولین ما به آخرین ما منتقل می شود» 📘بحار الانوار ج 25 ص 363 ⚜️ در روایات متعددی نیز وارد شده است که تمام امامان از نور و طینت واحدی تشکیل یافته اند و در صفات برابر هستند. 📕بحار الانوار ج 25 ص 1 باب1 🔺باب در این که امامان از نور و طینت واحده ای تشکیل یافته اند 2️⃣ کسانی که عصمت آنان به مقتضای آیه تطهیر ثابت شده است تصریح به عصمت سایر امامان کرده اند. پیامبر گرامی اسلام فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ» «من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین مطهر و معصوم هستیم» 📔 کمال الدین ج 1 ص 280 💢 و نيز فرمود: «هرکس می خواهد رستگار شود به علی و امامان از فرزندانش تمسک کند زیرا آنان برگزیدگان الهی بوده و از هر گناه و خطایی معصوم هستند» 📙عیون الاخبار ج 2 ص 57 📓امالی (صدوق) ص 583 💢 امام علی نيز فرمود: «إِنَّمَا الطَّاعَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلَاةِ الْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي الْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ وَ لَا يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَتِه‏» «خداوند امر به اطاعت اولی الامر کرده است زیرا آنان معصوم و مطهر هستند و امر به معصیت نمی کند» 📒علل الشرایع ج 1 ص 123 💢 و از همه مهم‌تر، پیامبر گرامی در حديث مشهور و متواتر ثقلين که شيعه و سنی آن را نقل کرده‌اند، فرمود: «من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم» ❗️در این حدیث شریف پیامبر تصریح می کند که هرکس دست به دامان امامان اهل بیت بزند هیچگاه گمراه نمی شود و این یعنی آنان معصوم هستند و شما را هیچ گاه از باب هدایت خارج نمی کند. ❗️بنا براین پیامبر گرامی و حضرت علی که عصمتشان به مقتضای آیه تطهیر ثابت است تصریح به عصمت سایر امامان نیز کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز انگشتربخشی حضرت علی به مستمند و نزول آیه ولایت در روایتی از حذیفة بن یمان (از صحابه معروف پیامبر اکرم) نقل شده: رسول خدا (ص) دامادش حضرت علی (ع) را به یمن اعزام نموده بود و چون خودش قصد حجة الوداع کرد به علی (ع) پیام داد که او نیز برای انجام حج به مکه رود. آن دو در مکه معظمه به یکدیگر رسیدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا (ص) بودیم. روزی حضرت علی (ع) به جانب کعبه رفت و در آنجا به نماز مشغول بود و در آن هنگام مستمندی از راه رسید و از مردم درخواست کمک می‌کرد و چون به حضرت علی (ع) رسید، آن حضرت در حال رکوع بود و در همان حال انگشتر خود را از دستش بیرون آورد و آن را به مستمند بخشید. ما که در حضور رسول خدا (ص) بودیم، مشاهده نمودیم که بر آن حضرت آیه‌ای نازل گردید و آن حضرت آیه را برای ما قرائت کردند: «اِنَّما وَلیّکمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعُونَ». پیامبر اکرم (ص) برای نزول این آیه (که به «آیه ولایت» معروف است) تکبیر گفت و سپس به ما فرمود: برخیزید برویم ببینیم این صفاتی را که خداوند متعال در این آیه بیان کرده است، درباره چه کسی می‌باشد؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گردید، فرد مستمندی را دید و از او پرسید: از کجا می‌آیی؟ گفت: از نزد آن مرد نمازگذار می‌آیم که حلقه انگشتری خود را در حال رکوع به من بخشید. پیامبر (ص) بار دیگر تکبیر گفت و جلوتر رفت تا به علی (ع) رسید و از او پرسید: يا علی! امروز بر تو چه گذشت؟ حضرت علی (ع) داستان مرد نیازمند و انگشتر بخشیدن خود به وی را برای رسول خدا (ص) بازگو کرد و پیامبر با شنیدن آن داستان برای بار سوم تکبیر گفت. 📗مسارا لشیعة (مفید) ص ۲۳ 📘 اقبال الاعمال ج ۲ ص ۲۴۱ 🚨 البته در منابع متعدد دیگر، محل نزول این آیه، مسجد پیامبر در مدینه ذکر گردیده است. 📕مجمع البیان ج ۳ ص ۲۳۱ 📔احقاق الحق ج ۲ ص ۳۹۹ 📙شواهد التنزیل ج ۱ ص‌ ۲۰۹ ⬅️ به هر حال، این فضیلت دیگری برای مولای متقیان امیرمؤمنان علیه‌السلام است که در قرآن مجید بیان گردید و خداوند متعال با نزول چنین آیاتی، زمینه معرفی آن حضرت را برای جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله فراهم می‌کرد تا پس از رحلت آن حضرت، امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نماند. مقال مرتبط با مطلب 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_ولایت 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (12) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ در مقام بيان یکی دیگر از صفات و ویژگی‌های اهل نفاق بوديم و گفتيم که یکی دیگر از خصلت‌های آنها تمسخر اهل ايمان است. 👆براساس تعالیم قرآنی، این صفت رذیله و عمل زشت از کفر درونی آنان سرچشمه می‌گیرد: 📖 «زُیِّنَ لِلّذِینَ کَفَرُوا الْحَیَاِْة الدّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الّذِینَ آمَنُوا» (بقره/212) «زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده، از این رو افراد با ایمان را مسخره می‌کنند. ⬅️ این تمسخر و استهزاء همانطور که نسبت به ایمان مؤمنان بود (در بُعد نظری) در رابطه با اعمال الهی (در بُعد عملی و رفتاری) آنان نیز انجام می‌شد، چنان که وقتی پیامبر (ص) برای تجهیز سپاه اسلام جهت جنگ «تبوک» از مؤمنان کمک خواستند، هر کس به مقدار توانش کمک می‌کرد، عده‌ای زیاد و عده‌ای کم، لکن منافقان وقتی چنین فداکاری و همکاری را دیدند زبان به تمسخر گشودند و با گفتن این جمله: «چه عمل ریاکارانه بزرگی انجام می‌دهند» صفت رذیله خود را بروز دادند. 📓سيره ابن هشام ج 4 ص 196 🔺البته این در مورد آنان بود که کمک‌های زیادی کردند ولی مؤمنانی که کمک اندکی داشتند، مورد عیب‌جویی قرار می‌گرفتند. 📒مجمع البيان ج 11 ص 167 ☝️آیه 79 سوره توبه نيز در همین رابطه نازل گردید: 📖 «الّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطّوّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى‏ الْصّدَقَاتِ وَ الّذِینَ لاَیَجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ الله مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» 📖 «کسانی که از مؤمنان مطیع، عیب‌جویی می‌کنند و آنهایی را که دسترسی جز به مقدار توانایی خود ندارند، مسخره می‌کنند، خدا نیز آنها را مسخره می‌نماید و برای آنان عذاب دردناک است» ♻️ از دیگر صفات منافقان، وحشت و دلهره دائمی آنان است که از روحیه ترسوی آن ها نشات می گیرد. ایشان با ورود پیامبر (ص) به مدینه روز به روز شاهد شکوفایی و گسترش دایره اسلام بودند، و از طرفی دائماً به دشمنی خود ادامه می‌دادند. چنین وضعی آنان را دچار دلهره و اضطراب می‌کرد، چرا که هر لحظه احتمال می دادند که منویات درونی آنها افشا شود. قرآن به این خصلت تصریح نموده و می فرماید: 📖 «و لکنّهم قوم یفرقون...» 📖 «لیکن آنان گروهی ترسو [و وحشت‌زده] هستند». 👆این ترس و وحشت موجب شده است که آنان هر فریادی را بر ضد خود بپندارند: 📖 «یَحْسَبُونَ کُلّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ ...» (منافقون/4) 📖 «هر فریادی که از هر جا بلند شود آن را بر ضد خود می‌پندارند ...» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 11 تیر شهادت آيت الله صدوقی چهارمين شهيد محراب به دست منافقان آیت‌ الله حاج‌ شیخ‌ محمد صدوقی‌ (۱۳۲۷ ق- ۱۳۶۱ ش)، از روحانیون مبارز علیه رژیم پهلوی، همراه و یاور امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام جمعه شهر یزد و نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان بود. وی از شاگردان امام خمینی، شیخ عبدالکریم یزدی، سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای و دیگر بزرگان بود. او از زمان رضاخان مبارزات خود را آغاز کرد. از دهه چهل به امام خمینی پیوست و به مبارزه بر ضد رژیم پهلوی پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی را یاری و همراهی کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت خود را در مجلس خبرگان و امامت جمعه یزد ادامه داد. او علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، در حوزه اجتماعی، فرهنگی و عمرانی خدمات ارزنده‌ای داشت و سرانجام به دست گروهک منافقین ترور شده و به شهادت رسید. از او به عنوان سومین شهید محراب یاد می‌کنند. متن کامل مقاله 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/محمد_صدوقی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (95) 📖 وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ (حج/24) 📖 و به سوى سخنان پاكيزه هدايت مى شوند و به راهِ خداوند شايسته‌ ستايش، راهنمايى مى‌گردند. 📍عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (ع) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: «وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ» قَالَ: ذَاکَ حَمْزَهًُْ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَیْدَهًُْ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ‌ بْنُ‌ الْأَسْوَدِ وَ عَمَّارٌ هُدُوا إِلَی أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ. از امام صادق (ع) روایت شده که درباره‌ آیه‌ «وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ» فرمود: مقصود آیه، حمزه و جعفر و عبیده و سلمان و ابوذر و مقداد بن اسود و عمّار هستند که به سوی امیرالمؤمنین (ع) هدایت یافتند. 📗 کافی ج ۱ ص ۴۲۶ 📘بحار الأنوار ج ۲۲ ص ۱۲۵ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🧘جلسه استراحت ♦️معنا و تعریف جلسه استراحت جلسه استراحت یعنی این که: نمازگزار پس از سجده دومِ رکعتِ اول و سجده دومِ رکعتِ سومِ نمازهای چهار رکعتی که تشهد ندارد قدری بی حرکت بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد. 🔖 مراجع معظم تقلید در باره جلسه استراحت؛ چهار نظر داده اند: 🌷 آیات عظام اراکی، سبحانی، و مظاهری: رعایت جلسه استراحت، واجب است. 🌷آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی، سیستانی، نوری همدانی، جوادی آملی: رعایت جلسه استراحت، احتیاط واجب است. 🌷آیات عظام خوئی، تبریزی، بهجت، شبیری زنجانی، وحید خراسانی: رعایت جلسه استراحت، احتیاط مستحب است. 🌷آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم: رعایت جلسه استراحت، بهتر است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕌 نماز قضا شده در زمان بیهوشی: ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه‌ای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بیهوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. 🌷آیت الله مکارم: مستی غیر عمد و سایر بیهوشی های غیر عمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد و مستی عمدی احتیاطاً قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند. 🌷آیت الله سیستانی: نمازی که کودک نابالغ یا شخص دیوانه یا بی‌هوش نمی‌خواند، قضا ندارد، البته در جایی که بی‌هوشی با فعل و اختیار خودش نباشد؛ و گرنه بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به‌جا آورد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علي عليه السّلام فرمود: اِنَّ التَّقوى مُنتَهى رِضَى اللّه مِن عِبادِهِ وَحاجَتُهُ مِن خَلقِهِ فَاتَّقُوا اللّه الَّذى اِن اَسرَرتُم عَلِمَهُ وَ اِن اَعلَنتُم كَتَبَهُ نهايت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او از آفريدگانش تقواست، پس تقوا از خداوندى بكنيد كه اگر پنهان كنيد مى داند و اگر آشكار سازيد مى نويسد. 📕غرر الحکم ص 241 📜مفضّل بن عمر مي گويد: در محضر امام صادق عليه السلام بوديم، سخن از چگونگي اعمال به ميان آمد، من گفتم: «عمل من چه اندازه اندك است»؟ امام فرمود: آرام باش، از خدا طلب آمرزش كن، اين را بدان كه: « اِنَّ قليلَ العَمَلِ مَعَ التقوي ، خَيرٌ مِن كثير العَمَلِ بِلا تقويً؛ عمل اندك همراه با پرهيزكاري، بهتر از عمل بسيار بدون پرهيزكاري است» مفضل: عمل بسيار بدون پرهيز ، چگونه است؟ امام: آري ، مثال آن ، همچون كسي است كه از غذاي خود به مردم مي خوراند ، و به همسايگانش مهرباني مي كند ، و در خانه اش به روي مردم باز است ، ولي در عين حال اگر دري از حرام به سراغش آيد ، مرتكب آن مي شود، اين است عمل بدون پرهيزكاري ، و شخص ديگري نيز هست كه اين كارهاي نيك (غذا دادن ، مهرباني به همسايه و…) را ندارد ، ولي اگر دري از حرام به رويش گشوده شد ، وارد آن نمي شود [دومي بهتر از اولي است.] 📔كافي ج 2 ص 76 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عده ای در محافل و دورهمی ها بدون توجه به حضور دیگری ، درگوشی حرف می زنند؛ در صورتی که این عمل ، خلاف ادب و اخلاق اجتماعی بوده ، و قطعاً ناراحتی فرد را در پی دارد !! زیرا گمان می کند درباره وی صحبت می شود، و یا این که او را محرم گفتگوی خویش ندانسته اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (2) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» فعل «صَدَقَ» هم به صورت لازم به کار می‌رود: «قُلْ صَدَقَ اللَّهُ» (آل عمران/۹۵) «صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» (احزاب/۲۲) «قالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبینَ» (نمل/۲۷) و هم به صورت یک مفعولی: «نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا» (مائده/۱۱۳) و هم به صورت دو مفعولی: ‏«وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ‏ اللَّهُ وَعْدَهُ‏» (آل عمران/۱۵۲) که برخی احتمال داده‌اند که اقتضای اولیه این ماده آن است که متعدی به دو مفعول شود، زیرا یک مفعول آن همان «سخن»ی است که گفته می‌شود و مفعول دیگر، طرف خطاب این سخن است؛ [که به خاطر قرینه‌های موجود در کلام، بسیاری از اوقات، یکی یا هردو مورد حذف می‌شود] (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۷) 🔸این ماده وقتی به باب تفعیل می‌رود (صَدَّقْتُ‏ فلانا)، به معنای نسبت صدق دادن به کسی (تایید راستگویی او) است: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی» (قیامت/۳۱) «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی»‏ (لیل/۶) و وقتی در باب افعال به کار رود (أَصْدَقْتُ‏ فلانا)، به معنای «صادق و راستگو» یافتن کسی است. و برخی گفته‌اند این دو معنا برای هر دو باب به کار می‌رود و البته «تصدیق» در مورد تایید هر چیزی که در آن تحقیق و بررسی‌ای انجام شده، نیز به کار می‌رود «بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلینَ» (صافات/۳۷) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰). 🔹اسم فاعل از باب تفعیل، یعنی «مُصَدِّق» در مورد «کسی [یا سخن و نوشته‌ای] که سخن و مطالب شخص دیگری را تصدیق می‌کند» به کار می‌رود: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ» (بقره/۸۹) «وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم» (بقره/۱۰۸) «یقُولُ أَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُصَدِّقینَ» (صافات/۵۲) «مُصَدِّقُ الَّذی بَینَ یدَیه» (انعام/۹۲) 🔹و اسم فاعل از باب تفعّل، یعنی «مُصَّدِّق» برای کسی که صدقه می‌دهد استعمال می‌شود: «إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَریمٌ» (حدید/۱۸) و گفته‌اند استعمال آن برای کسی که مرد راستی و درستی باشد (رجل صِدق) و نیز برای متصدی صدقه‌ها [= زکات]، بویژه کسی که زکات گوسفند را جمع می‌کند، نیز رایج است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۴۰) در قرآن کریم فعل «صدّق» هم بدون حرف اضافه (صَدَّقَ الْمُرْسَلین، صافات/۳۷؛ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا، صافات، ۱۰۵) به کار رفته، هم با حرف اضافه «بـ» («صَدَّقَ بِالْحُسْنی»، لیل/۶؛ «صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها» تحریم/۱۲؛ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّه، آل‌عمران/۳۹) و هم با حرف اضافه «لـ» (مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ، بقره/۸۹) و هم با حرف اضافه «علی» (صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلیسُ ظَنَّه، سبأ/۲۰)؛ که البته این آخری به معنای محقق کرده و عملی کردن آنچه در نظر داشته است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شناخت دنیاطلبان در کلام امير بيان و اميرمومنان 🔢 وَ النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: 🔺مردم چهار گروهند: 1️⃣ مِنْهُمْ مَنْ لَا يَمْنَعُهُ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلَالَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ. 🔺كسى كه اگر در زمين فساد نمى كند، سببش بيچارگى اوست و كندى شمشيرش و اندك بودن مال و خواسته اش. 2️⃣ وَ مِنْهُمْ الْمُصْلِتُ [بِسَيْفِهِ] لِسَيْفِهِ وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ الْمُجْلِبُ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ، قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَ أَوْبَقَ دِينَهُ لِحُطَامٍ يَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ يَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ يَفْرَعُهُ، وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً. 🔺و كسى كه شمشير از نيام بركشيده و شرّ خويش آشكار كرده و سواران و پيادگان خود برانگيخته و خود را مهياى فتنه گرى و فساد ساخته، و تا به اندك متاع دنيا رسد، دينش را تباه كرده، سوارى چند خواهد كه سرداريشان را بر عهده گيرد و منبرى خواهد كه از آن فرا رود. چه بد معامله اى است كه خود را به دنيا بفروشى و اين سراى ناپايدار را به عوض آن نعمتها، كه خدا در آن جهان مهيا كرده است بستانى. 3️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا، قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ. 🔺و كسى كه دنيا را طلب مى كند، با اعمالى كه متعلق به آخرت است ولى آخرت را نمى طلبد با اعمالى كه متعلق به دنياست. چنين كسى خود را چون فرودستان جلوه مى دهد، به هنگام راه رفتن گامهاى خرد برمى دارد، و دامن جامه كوتاه مى كند و خويشتن به زيور صلاح و امانت مى آرايد و پرده پوشى خدا را وسيله معصيت ها قرار مى دهد. 4️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَ انْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ، فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَ تَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَ لَا مَغْدًى. 🔺و كسى كه حقارت نفس و فقدان وسيلت موجب آن شده كه به طلب فرمانروايى برنخيزد، بلكه به همان حال كه بوده است بماند. چنين كسى خود را به حليه قناعت مى آرايد و جامه اهل زهد و پرهيز مى پوشد و حال آن كه، نه روزى را در زهد به شب آورده و نه شبى را با پرهيزگارى به روز رسانيده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه اول: حضرت در آغاز مى فرمايد: گروهى از مردم کسانى هستند که اگر دست به فساد نمى زنند به خاطر اين است که روحشان ناتوان، و شمشيرشان کُند، و مالشان اندک است، و به تعبير معروف، آنها آب پيدا نمى کنند وگرنه در صحنه فساد شناگران ماهرى هستند. 🔺در واقع اينها از غم بى‌وسيله‌گى و نداشتن ابزار فساد افسرده هستند وگرنه درون وجودشان از شرّ و فساد و ظلم و تباهى مالامال است. 👈 طبيعى است که اين گونه افراد براى ظاهر ساختن آنچه در درون دارند در انتظار فرصت باشند. بنابراين هرگز نبايد فريب ظاهر آرام و بى آزار آنها را خورد. ♦️رهبران الهى جامعه بايد هنگامى که آنها را شناسايى کردند، مراقب شان باشند و اجازه ندهند که امکاناتى در اختيار آنها قرار بگيرد، مبادا به کانونى از فساد اجتماعى مبدّل شوند. 📖 قرآن مجيد در اشاره به اين گروه مى فرمايد: ⚡️وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِي قَلبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلّى سَعَى فِي الاَْرْضِ لِيُفْسِدَ فيها وَ يُهلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللهُ لايُحِبُّ الْفَسادَ (بقره/آيه 204 ـ 205) ⚡️و کسانى از مردم هستند که گفتار آنان در زندگى دنيا مايه اعجاب تو شود (در ظاهر اظهار محبّت مى کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه مى گيرند. اين در حالى است که آنان سرسخت ترين دشمنانند. (نشانه آن اين است که) وقتى که به قدرتى مى رسند در فساد در زمين، مى کوشند و زراعتها و چهارپايان را نابود مى سازند و خداوند فساد را دوست ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃