eitaa logo
سراج منیر
333 دنبال‌کننده
705 عکس
83 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در نيز تلگرام t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ شبهه مامون به استدلال آيه مباهله ✅ و پاسخ امام رضا (ع) نقل شده است که مأمون از امام رضا (ع) پرسید: در قرآن کریم، چه دلیلی برای جانشینی امیرالمؤمنین (ع) می‌توان یافت؟! 💢 امام رضا (ع) در پاسخ به آیه‌ 61 سوره آل‌عمران و یا همان آیه مباهله اشاره کرد و در ادامه فرمود: بر اساس آنچه خداوند در این آیه ابلاغ فرمود، پیامبر (ص)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان دو فرزندش به همراه آورد و به عنوان نماینده بانوانی که در آیه به آوردنشان توصیه شد، حضرت فاطمه (س) را همراه خود نمود و علاوه بر آنها امام علی (ع) را نیز به همراه آورد. پس نتیجه می‌گیریم که او نفس و جان پیامبر (ص) است و با توجه به این‌که کسی برتر از رسول خدا (ص) نیست، نتیجه می‌گیریم که کسی برتر از فردی نخواهد بود که قرآن او را نفس پیامبر (ص) اعلام کرده است! ❌ مأمون اشکالی را مطرح کرده و خطاب به امام هشتم (ع) گفت: خداوند در این آیه واژه‌های «أَبناء» و «نساء» را به صورت جمع آورده که هرکدامشان دست کم باید شامل سه نفر باشد، ولی پیامبر تنها دو پسر و یک دخترش را همراه خود برده است. پس چرا احتمال نمی‌دهید که منظور خداوند از واژه «أنفسنا» که آن نیز به صورت جمع است، نیز تنها خود پیامبر (ص) بوده و شامل فرد دیگری نشود که در این صورت، آیه مباهله نمی‌تواند فضیلت امام علی (ع) را نشان دهد؟! ✅ امام (ع) در پاسخ فرمود: اشکالی که مطرح کردی صحیح نیست؛ چرا که خدا به پیامبرش فرمود تا به افرادی دستور دهد همراهش بیایند و دستور دهنده، فقط به افرادی غیر از خودش می‌تواند دستور دهد؛ اما منطقی نیست که به خودش دستور دهد. و از آنجا که رسول خدا (ص) تنها امام علی (ع) را با خود همراه کرد، بنابراین، مشخص می‌شود که امام علی (ع) همان فردی است که مراد خدا در قرآن بوده و او را نفس حضرت پیامبر (ص) قلمداد کرده است. 🥀مأمون گفت: با این پاسخ دیگر پرسشی باقی نمی‌ماند. 📓 الفصول المختارة ص 38 🚨 مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر قرآن خود به این روایت اشاره کرده و از نگاهی دیگر این‌گونه نگاشته است: ❓مأمون از آن‌حضرت پرسید: چه دلیلی بر خلافت جدتان علی بن ابی‌طالب (ع) وجود دارد؟ ✅ امام رضا (ع) فرمود: آیه «اَنفُسَنا». ❌مأمون گفت: «لَولا نِساءَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «نِساءَنا» در آیه وجود نداشت کلام شما صحیح بود. ✅ امام (ع) فرمود: «لَولا اَبنائَنا» 🗯 يعنی اگر کلمه «اَبنائَنا» در آیه نبود، اشکال شما وارد بود. 👆به عبارت دیگر، امام (ع) در پاسخ مأمون فرمود: «اَنفُسَنا» یعنی خدای تعالی در این کلمه نفس علی (ع) را مانند نفس پیامبرش دانسته است. مأمون اشکال کرد و گفت: بلی! اگر «نِساءَنا» نبود، منظورش این بود که کلمه «نِساءَنا» در آیه دلیل بر این است که منظور از «انفس» مردان است؛ چون در مقابل کلمه «نساء» کلمه «رجال» قرار می‌‏گیرد؛ لذا کلمه «انفس» باید به معنای رجال باشد. در نتیجه معنای آیه تا اینجا این است که بیائید تا مردان و زنان خود را بخوانیم، پس دیگر کلمه «اَنفُسَنا» دلیل بر فضیلت نمی‌شود. اما امام (ع) در پاسخ از اشکال مأمون فرمود: بلی اگر کلمه «اَبنائَنا» نبود، و منظور آن‌ حضرت این بود که وجود کلمه «اَبنائَنا» در آیه بر خلاف مقصد تو دلالت می‌کند، برای این‌که اگر مراد از کلمه «انفس» مردان بود، شامل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همه پسران هم می‌شد، دیگر حاجتی نبود که کلمه «اَبنائَنا» را بیاورد، پس آوردن این کلمه دلیل بر این است که منظور از کلمه «انفس» همه رجال و مردان نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز نزول آيه تطهير 📖 آیه تطهیر، به بخشی از آیه ۳۳ سوره احزاب اطلاق می‌شود که در آن به اراده خداوند بر پاک گردانیدن اهل بیت پیامبر (ص) از پلیدی (رجس) تصریح شده است و علمای شیعه برای اثبات عصمت امامان به آن استناد می‌کنند. 🔹 طبق برخی از روایات این آیه در خانه امّ‌ سَلَمه همسر پیامبر، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر اکرم (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام هم حاضر بودند، در این هنگام پیامبر (ص)، پارچه‌ای (کساء) را که بر آن نشسته بود، بر روی خود و علی و فاطمه و حسنین کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: «خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند، اینان را از هر پلیدی پاک گردان». 🔸 در اینکه مصداق اهل بیت در این آیه چه کسانی هستند، بین علماء و مفسران شیعه و اهل سنت اختلاف‌نظر وجود دارد؛ 1️⃣ برخی مراد از اهل بیت را همسران پیامبر، 2️⃣ برخی نیز اشخاصی که زکات دادن به آنها حرام است را مصداق این آیه دانسته‌اند، 3️⃣✅ مشهور اهل سنت، پیامبر (ص)، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم‌السّلام و همسران پیامبر دانسته‌اند، و شیعیان منظور از اهل بیت را اصحاب کساء دانسته‌اند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_تطهیر 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ما می گوییم که آیه تطهیر تنها شامل پنج تن آل عبا می‌شود و وقتی آیه نازل شد پیامبر امام علی و زهراء و حسنین را به عنوان اهل بیت معصوم معرفی کرد. با این وجود ما با آیه تطهیر تنها عصمت پنج تن را ثابت می کنیم بقیه امامان چی مگه اونا معصوم نیستند .عصمت اونا که با آیه تطهیر ثابت نمی‌شود؟ ✅ پاسخ: از این سوال به دو وجه می توان پاسخ داد: 1️⃣ آنها که در آن زمان در حیات بودند همان پنج نفر بودند و بقیه بعدا به وجود آمدند و همان صفات از جمله عصمت را از پیامبر و پدران خود به ارث برده اند. 🔺پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «كُلُّهُمْ فِي الْفَضْلِ وَ الْمَنْزِلَةِ سَوَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى»‏ «تمام امامان در فضل و منزلت نزد خداوند یکسان هستند» 📒کمال الدين ج 1 ص 269 📗بحار الانوار ج 25 ص 356 ⬅️ امام صادق (ع) نيز فرمود: «فضل و صفات اولین ما به آخرین ما منتقل می شود» 📘بحار الانوار ج 25 ص 363 ⚜️ در روایات متعددی نیز وارد شده است که تمام امامان از نور و طینت واحدی تشکیل یافته اند و در صفات برابر هستند. 📕بحار الانوار ج 25 ص 1 باب1 🔺باب در این که امامان از نور و طینت واحده ای تشکیل یافته اند 2️⃣ کسانی که عصمت آنان به مقتضای آیه تطهیر ثابت شده است تصریح به عصمت سایر امامان کرده اند. پیامبر گرامی اسلام فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ» «من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین مطهر و معصوم هستیم» 📔 کمال الدین ج 1 ص 280 💢 و نيز فرمود: «هرکس می خواهد رستگار شود به علی و امامان از فرزندانش تمسک کند زیرا آنان برگزیدگان الهی بوده و از هر گناه و خطایی معصوم هستند» 📙عیون الاخبار ج 2 ص 57 📓امالی (صدوق) ص 583 💢 امام علی نيز فرمود: «إِنَّمَا الطَّاعَةُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلَاةِ الْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي الْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ وَ لَا يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَتِه‏» «خداوند امر به اطاعت اولی الامر کرده است زیرا آنان معصوم و مطهر هستند و امر به معصیت نمی کند» 📒علل الشرایع ج 1 ص 123 💢 و از همه مهم‌تر، پیامبر گرامی در حديث مشهور و متواتر ثقلين که شيعه و سنی آن را نقل کرده‌اند، فرمود: «من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم» ❗️در این حدیث شریف پیامبر تصریح می کند که هرکس دست به دامان امامان اهل بیت بزند هیچگاه گمراه نمی شود و این یعنی آنان معصوم هستند و شما را هیچ گاه از باب هدایت خارج نمی کند. ❗️بنا براین پیامبر گرامی و حضرت علی که عصمتشان به مقتضای آیه تطهیر ثابت است تصریح به عصمت سایر امامان نیز کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بيست و چهار ذوالحجه: سالروز انگشتربخشی حضرت علی به مستمند و نزول آیه ولایت در روایتی از حذیفة بن یمان (از صحابه معروف پیامبر اکرم) نقل شده: رسول خدا (ص) دامادش حضرت علی (ع) را به یمن اعزام نموده بود و چون خودش قصد حجة الوداع کرد به علی (ع) پیام داد که او نیز برای انجام حج به مکه رود. آن دو در مکه معظمه به یکدیگر رسیدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا (ص) بودیم. روزی حضرت علی (ع) به جانب کعبه رفت و در آنجا به نماز مشغول بود و در آن هنگام مستمندی از راه رسید و از مردم درخواست کمک می‌کرد و چون به حضرت علی (ع) رسید، آن حضرت در حال رکوع بود و در همان حال انگشتر خود را از دستش بیرون آورد و آن را به مستمند بخشید. ما که در حضور رسول خدا (ص) بودیم، مشاهده نمودیم که بر آن حضرت آیه‌ای نازل گردید و آن حضرت آیه را برای ما قرائت کردند: «اِنَّما وَلیّکمُ الله وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعُونَ». پیامبر اکرم (ص) برای نزول این آیه (که به «آیه ولایت» معروف است) تکبیر گفت و سپس به ما فرمود: برخیزید برویم ببینیم این صفاتی را که خداوند متعال در این آیه بیان کرده است، درباره چه کسی می‌باشد؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله وارد مسجدالحرام گردید، فرد مستمندی را دید و از او پرسید: از کجا می‌آیی؟ گفت: از نزد آن مرد نمازگذار می‌آیم که حلقه انگشتری خود را در حال رکوع به من بخشید. پیامبر (ص) بار دیگر تکبیر گفت و جلوتر رفت تا به علی (ع) رسید و از او پرسید: يا علی! امروز بر تو چه گذشت؟ حضرت علی (ع) داستان مرد نیازمند و انگشتر بخشیدن خود به وی را برای رسول خدا (ص) بازگو کرد و پیامبر با شنیدن آن داستان برای بار سوم تکبیر گفت. 📗مسارا لشیعة (مفید) ص ۲۳ 📘 اقبال الاعمال ج ۲ ص ۲۴۱ 🚨 البته در منابع متعدد دیگر، محل نزول این آیه، مسجد پیامبر در مدینه ذکر گردیده است. 📕مجمع البیان ج ۳ ص ۲۳۱ 📔احقاق الحق ج ۲ ص ۳۹۹ 📙شواهد التنزیل ج ۱ ص‌ ۲۰۹ ⬅️ به هر حال، این فضیلت دیگری برای مولای متقیان امیرمؤمنان علیه‌السلام است که در قرآن مجید بیان گردید و خداوند متعال با نزول چنین آیاتی، زمینه معرفی آن حضرت را برای جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله فراهم می‌کرد تا پس از رحلت آن حضرت، امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نماند. مقال مرتبط با مطلب 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/آیه_ولایت 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (12) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ در مقام بيان یکی دیگر از صفات و ویژگی‌های اهل نفاق بوديم و گفتيم که یکی دیگر از خصلت‌های آنها تمسخر اهل ايمان است. 👆براساس تعالیم قرآنی، این صفت رذیله و عمل زشت از کفر درونی آنان سرچشمه می‌گیرد: 📖 «زُیِّنَ لِلّذِینَ کَفَرُوا الْحَیَاِْة الدّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ مِنَ الّذِینَ آمَنُوا» (بقره/212) «زندگی دنیا برای کافران زینت داده شده، از این رو افراد با ایمان را مسخره می‌کنند. ⬅️ این تمسخر و استهزاء همانطور که نسبت به ایمان مؤمنان بود (در بُعد نظری) در رابطه با اعمال الهی (در بُعد عملی و رفتاری) آنان نیز انجام می‌شد، چنان که وقتی پیامبر (ص) برای تجهیز سپاه اسلام جهت جنگ «تبوک» از مؤمنان کمک خواستند، هر کس به مقدار توانش کمک می‌کرد، عده‌ای زیاد و عده‌ای کم، لکن منافقان وقتی چنین فداکاری و همکاری را دیدند زبان به تمسخر گشودند و با گفتن این جمله: «چه عمل ریاکارانه بزرگی انجام می‌دهند» صفت رذیله خود را بروز دادند. 📓سيره ابن هشام ج 4 ص 196 🔺البته این در مورد آنان بود که کمک‌های زیادی کردند ولی مؤمنانی که کمک اندکی داشتند، مورد عیب‌جویی قرار می‌گرفتند. 📒مجمع البيان ج 11 ص 167 ☝️آیه 79 سوره توبه نيز در همین رابطه نازل گردید: 📖 «الّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطّوّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى‏ الْصّدَقَاتِ وَ الّذِینَ لاَیَجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ الله مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ» 📖 «کسانی که از مؤمنان مطیع، عیب‌جویی می‌کنند و آنهایی را که دسترسی جز به مقدار توانایی خود ندارند، مسخره می‌کنند، خدا نیز آنها را مسخره می‌نماید و برای آنان عذاب دردناک است» ♻️ از دیگر صفات منافقان، وحشت و دلهره دائمی آنان است که از روحیه ترسوی آن ها نشات می گیرد. ایشان با ورود پیامبر (ص) به مدینه روز به روز شاهد شکوفایی و گسترش دایره اسلام بودند، و از طرفی دائماً به دشمنی خود ادامه می‌دادند. چنین وضعی آنان را دچار دلهره و اضطراب می‌کرد، چرا که هر لحظه احتمال می دادند که منویات درونی آنها افشا شود. قرآن به این خصلت تصریح نموده و می فرماید: 📖 «و لکنّهم قوم یفرقون...» 📖 «لیکن آنان گروهی ترسو [و وحشت‌زده] هستند». 👆این ترس و وحشت موجب شده است که آنان هر فریادی را بر ضد خود بپندارند: 📖 «یَحْسَبُونَ کُلّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ ...» (منافقون/4) 📖 «هر فریادی که از هر جا بلند شود آن را بر ضد خود می‌پندارند ...» 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 11 تیر شهادت آيت الله صدوقی چهارمين شهيد محراب به دست منافقان آیت‌ الله حاج‌ شیخ‌ محمد صدوقی‌ (۱۳۲۷ ق- ۱۳۶۱ ش)، از روحانیون مبارز علیه رژیم پهلوی، همراه و یاور امام خمینی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام جمعه شهر یزد و نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان بود. وی از شاگردان امام خمینی، شیخ عبدالکریم یزدی، سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای و دیگر بزرگان بود. او از زمان رضاخان مبارزات خود را آغاز کرد. از دهه چهل به امام خمینی پیوست و به مبارزه بر ضد رژیم پهلوی پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی را یاری و همراهی کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت خود را در مجلس خبرگان و امامت جمعه یزد ادامه داد. او علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، در حوزه اجتماعی، فرهنگی و عمرانی خدمات ارزنده‌ای داشت و سرانجام به دست گروهک منافقین ترور شده و به شهادت رسید. از او به عنوان سومین شهید محراب یاد می‌کنند. متن کامل مقاله 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/محمد_صدوقی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (95) 📖 وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صِراطِ الْحَميدِ (حج/24) 📖 و به سوى سخنان پاكيزه هدايت مى شوند و به راهِ خداوند شايسته‌ ستايش، راهنمايى مى‌گردند. 📍عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (ع) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: «وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلی صِراطِ الْحَمِیدِ» قَالَ: ذَاکَ حَمْزَهًُْ وَ جَعْفَرٌ وَ عُبَیْدَهًُْ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ‌ بْنُ‌ الْأَسْوَدِ وَ عَمَّارٌ هُدُوا إِلَی أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ. از امام صادق (ع) روایت شده که درباره‌ آیه‌ «وَ هُدُوا إِلَی الطَّیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلَی صِرَاطِ الْحَمِیدِ» فرمود: مقصود آیه، حمزه و جعفر و عبیده و سلمان و ابوذر و مقداد بن اسود و عمّار هستند که به سوی امیرالمؤمنین (ع) هدایت یافتند. 📗 کافی ج ۱ ص ۴۲۶ 📘بحار الأنوار ج ۲۲ ص ۱۲۵ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🧘جلسه استراحت ♦️معنا و تعریف جلسه استراحت جلسه استراحت یعنی این که: نمازگزار پس از سجده دومِ رکعتِ اول و سجده دومِ رکعتِ سومِ نمازهای چهار رکعتی که تشهد ندارد قدری بی حرکت بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد. 🔖 مراجع معظم تقلید در باره جلسه استراحت؛ چهار نظر داده اند: 🌷 آیات عظام اراکی، سبحانی، و مظاهری: رعایت جلسه استراحت، واجب است. 🌷آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی، سیستانی، نوری همدانی، جوادی آملی: رعایت جلسه استراحت، احتیاط واجب است. 🌷آیات عظام خوئی، تبریزی، بهجت، شبیری زنجانی، وحید خراسانی: رعایت جلسه استراحت، احتیاط مستحب است. 🌷آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم: رعایت جلسه استراحت، بهتر است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕌 نماز قضا شده در زمان بیهوشی: ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه‌ای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بیهوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. 🌷آیت الله مکارم: مستی غیر عمد و سایر بیهوشی های غیر عمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد و مستی عمدی احتیاطاً قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند. 🌷آیت الله سیستانی: نمازی که کودک نابالغ یا شخص دیوانه یا بی‌هوش نمی‌خواند، قضا ندارد، البته در جایی که بی‌هوشی با فعل و اختیار خودش نباشد؛ و گرنه بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به‌جا آورد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علي عليه السّلام فرمود: اِنَّ التَّقوى مُنتَهى رِضَى اللّه مِن عِبادِهِ وَحاجَتُهُ مِن خَلقِهِ فَاتَّقُوا اللّه الَّذى اِن اَسرَرتُم عَلِمَهُ وَ اِن اَعلَنتُم كَتَبَهُ نهايت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او از آفريدگانش تقواست، پس تقوا از خداوندى بكنيد كه اگر پنهان كنيد مى داند و اگر آشكار سازيد مى نويسد. 📕غرر الحکم ص 241 📜مفضّل بن عمر مي گويد: در محضر امام صادق عليه السلام بوديم، سخن از چگونگي اعمال به ميان آمد، من گفتم: «عمل من چه اندازه اندك است»؟ امام فرمود: آرام باش، از خدا طلب آمرزش كن، اين را بدان كه: « اِنَّ قليلَ العَمَلِ مَعَ التقوي ، خَيرٌ مِن كثير العَمَلِ بِلا تقويً؛ عمل اندك همراه با پرهيزكاري، بهتر از عمل بسيار بدون پرهيزكاري است» مفضل: عمل بسيار بدون پرهيز ، چگونه است؟ امام: آري ، مثال آن ، همچون كسي است كه از غذاي خود به مردم مي خوراند ، و به همسايگانش مهرباني مي كند ، و در خانه اش به روي مردم باز است ، ولي در عين حال اگر دري از حرام به سراغش آيد ، مرتكب آن مي شود، اين است عمل بدون پرهيزكاري ، و شخص ديگري نيز هست كه اين كارهاي نيك (غذا دادن ، مهرباني به همسايه و…) را ندارد ، ولي اگر دري از حرام به رويش گشوده شد ، وارد آن نمي شود [دومي بهتر از اولي است.] 📔كافي ج 2 ص 76 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عده ای در محافل و دورهمی ها بدون توجه به حضور دیگری ، درگوشی حرف می زنند؛ در صورتی که این عمل ، خلاف ادب و اخلاق اجتماعی بوده ، و قطعاً ناراحتی فرد را در پی دارد !! زیرا گمان می کند درباره وی صحبت می شود، و یا این که او را محرم گفتگوی خویش ندانسته اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (2) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» فعل «صَدَقَ» هم به صورت لازم به کار می‌رود: «قُلْ صَدَقَ اللَّهُ» (آل عمران/۹۵) «صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» (احزاب/۲۲) «قالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبینَ» (نمل/۲۷) و هم به صورت یک مفعولی: «نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا» (مائده/۱۱۳) و هم به صورت دو مفعولی: ‏«وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ‏ اللَّهُ وَعْدَهُ‏» (آل عمران/۱۵۲) که برخی احتمال داده‌اند که اقتضای اولیه این ماده آن است که متعدی به دو مفعول شود، زیرا یک مفعول آن همان «سخن»ی است که گفته می‌شود و مفعول دیگر، طرف خطاب این سخن است؛ [که به خاطر قرینه‌های موجود در کلام، بسیاری از اوقات، یکی یا هردو مورد حذف می‌شود] (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۷) 🔸این ماده وقتی به باب تفعیل می‌رود (صَدَّقْتُ‏ فلانا)، به معنای نسبت صدق دادن به کسی (تایید راستگویی او) است: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی» (قیامت/۳۱) «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی»‏ (لیل/۶) و وقتی در باب افعال به کار رود (أَصْدَقْتُ‏ فلانا)، به معنای «صادق و راستگو» یافتن کسی است. و برخی گفته‌اند این دو معنا برای هر دو باب به کار می‌رود و البته «تصدیق» در مورد تایید هر چیزی که در آن تحقیق و بررسی‌ای انجام شده، نیز به کار می‌رود «بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلینَ» (صافات/۳۷) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰). 🔹اسم فاعل از باب تفعیل، یعنی «مُصَدِّق» در مورد «کسی [یا سخن و نوشته‌ای] که سخن و مطالب شخص دیگری را تصدیق می‌کند» به کار می‌رود: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ» (بقره/۸۹) «وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم» (بقره/۱۰۸) «یقُولُ أَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُصَدِّقینَ» (صافات/۵۲) «مُصَدِّقُ الَّذی بَینَ یدَیه» (انعام/۹۲) 🔹و اسم فاعل از باب تفعّل، یعنی «مُصَّدِّق» برای کسی که صدقه می‌دهد استعمال می‌شود: «إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَریمٌ» (حدید/۱۸) و گفته‌اند استعمال آن برای کسی که مرد راستی و درستی باشد (رجل صِدق) و نیز برای متصدی صدقه‌ها [= زکات]، بویژه کسی که زکات گوسفند را جمع می‌کند، نیز رایج است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۴۰) در قرآن کریم فعل «صدّق» هم بدون حرف اضافه (صَدَّقَ الْمُرْسَلین، صافات/۳۷؛ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا، صافات، ۱۰۵) به کار رفته، هم با حرف اضافه «بـ» («صَدَّقَ بِالْحُسْنی»، لیل/۶؛ «صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها» تحریم/۱۲؛ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّه، آل‌عمران/۳۹) و هم با حرف اضافه «لـ» (مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ، بقره/۸۹) و هم با حرف اضافه «علی» (صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلیسُ ظَنَّه، سبأ/۲۰)؛ که البته این آخری به معنای محقق کرده و عملی کردن آنچه در نظر داشته است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شناخت دنیاطلبان در کلام امير بيان و اميرمومنان 🔢 وَ النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: 🔺مردم چهار گروهند: 1️⃣ مِنْهُمْ مَنْ لَا يَمْنَعُهُ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلَالَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ. 🔺كسى كه اگر در زمين فساد نمى كند، سببش بيچارگى اوست و كندى شمشيرش و اندك بودن مال و خواسته اش. 2️⃣ وَ مِنْهُمْ الْمُصْلِتُ [بِسَيْفِهِ] لِسَيْفِهِ وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ الْمُجْلِبُ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ، قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَ أَوْبَقَ دِينَهُ لِحُطَامٍ يَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ يَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ يَفْرَعُهُ، وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً. 🔺و كسى كه شمشير از نيام بركشيده و شرّ خويش آشكار كرده و سواران و پيادگان خود برانگيخته و خود را مهياى فتنه گرى و فساد ساخته، و تا به اندك متاع دنيا رسد، دينش را تباه كرده، سوارى چند خواهد كه سرداريشان را بر عهده گيرد و منبرى خواهد كه از آن فرا رود. چه بد معامله اى است كه خود را به دنيا بفروشى و اين سراى ناپايدار را به عوض آن نعمتها، كه خدا در آن جهان مهيا كرده است بستانى. 3️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا، قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ. 🔺و كسى كه دنيا را طلب مى كند، با اعمالى كه متعلق به آخرت است ولى آخرت را نمى طلبد با اعمالى كه متعلق به دنياست. چنين كسى خود را چون فرودستان جلوه مى دهد، به هنگام راه رفتن گامهاى خرد برمى دارد، و دامن جامه كوتاه مى كند و خويشتن به زيور صلاح و امانت مى آرايد و پرده پوشى خدا را وسيله معصيت ها قرار مى دهد. 4️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَ انْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ، فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَ تَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَ لَا مَغْدًى. 🔺و كسى كه حقارت نفس و فقدان وسيلت موجب آن شده كه به طلب فرمانروايى برنخيزد، بلكه به همان حال كه بوده است بماند. چنين كسى خود را به حليه قناعت مى آرايد و جامه اهل زهد و پرهيز مى پوشد و حال آن كه، نه روزى را در زهد به شب آورده و نه شبى را با پرهيزگارى به روز رسانيده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه اول: حضرت در آغاز مى فرمايد: گروهى از مردم کسانى هستند که اگر دست به فساد نمى زنند به خاطر اين است که روحشان ناتوان، و شمشيرشان کُند، و مالشان اندک است، و به تعبير معروف، آنها آب پيدا نمى کنند وگرنه در صحنه فساد شناگران ماهرى هستند. 🔺در واقع اينها از غم بى‌وسيله‌گى و نداشتن ابزار فساد افسرده هستند وگرنه درون وجودشان از شرّ و فساد و ظلم و تباهى مالامال است. 👈 طبيعى است که اين گونه افراد براى ظاهر ساختن آنچه در درون دارند در انتظار فرصت باشند. بنابراين هرگز نبايد فريب ظاهر آرام و بى آزار آنها را خورد. ♦️رهبران الهى جامعه بايد هنگامى که آنها را شناسايى کردند، مراقب شان باشند و اجازه ندهند که امکاناتى در اختيار آنها قرار بگيرد، مبادا به کانونى از فساد اجتماعى مبدّل شوند. 📖 قرآن مجيد در اشاره به اين گروه مى فرمايد: ⚡️وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِي قَلبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلّى سَعَى فِي الاَْرْضِ لِيُفْسِدَ فيها وَ يُهلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللهُ لايُحِبُّ الْفَسادَ (بقره/آيه 204 ـ 205) ⚡️و کسانى از مردم هستند که گفتار آنان در زندگى دنيا مايه اعجاب تو شود (در ظاهر اظهار محبّت مى کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه مى گيرند. اين در حالى است که آنان سرسخت ترين دشمنانند. (نشانه آن اين است که) وقتى که به قدرتى مى رسند در فساد در زمين، مى کوشند و زراعتها و چهارپايان را نابود مى سازند و خداوند فساد را دوست ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 بيست و پنج ذی الحجه روز خانواده ❓آيا می‌دانيد چرا امروز را روز خانواده نامگذاری کرده اند؟ از جمله حوادثی که در ماه «ذی الحجة الحرام» رخ داده است و با آیات قرآن مجید ارتباط دارد، نزول سوره مبارکه انسان در شأن امیر مؤمنان علی (ع) و خانواده بافضیلت ایشان می باشد که در بیست و پنجم این ماه واقع شده و به همین مناسبت، این روز در تقويم جمهوری اسلامی ایران با عنوان «روز خانواده» نامیده شده است. ➖ نزول سوره‏ دهر (انسان) (۱۰ ق) 📥 wikifeqh.ir/سوره_انسان ➖ روز نزول سوره هل اتی؛ روز خانواده 📥 wikifeqh.ir/خانواده 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📖 اتفاقات روزهای 22 و 23 و 24 ذي الحجه، شأن نزول سوره انسان است: ⚡️روایات بسیاری که به حدّ «تواتر معنوی» رسیده اند با عبارات مختلف از طریق شیعه و سنّی درباره شأن نزول این سوره رسیده است که ما خلاصه و «قدر مشترک» آن روایات را که در «تفسیر نمونه» و کتاب «الغدیر» آمده است، در اینجا نقل می کنیم. ❇️ «ابن عباس» می‌گوید: حسن و حسین عليهما السلام بیمار شدند. پیامبر اکرم (ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به حضرت به علی (ع) گفتند: ای ابوالحسن! خوب بود برای شفای فرزندان خود نذری می کردی. علی (ع) و فاطمه (س) و فضّه که خادمه آنها بود نذر کردند که اگر آنها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند (طبق بعضی از روایات امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز گفتند: ما هم نذر می کنیم که روزه بگیریم.) 👌 چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. امام علی (ع) سه من جو قرض کرد، و حضرت فاطمه (س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا اَهْلَ بَیْتِ مُحَمَّدٍ» «سلام بر شما ای خاندان محمد!» مستمندی از مستمندان مسلمین هستم، غذایی به من بدهید، خداوند به شما از غذاهای بهشتی مرحمت کند. 🔺آنها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. 💢 روز دوم را همچنان روزه گرفتند و نزدیک افطار، وقتی که غذا را آماده کرده بودند (همان نان جوین) یتیمی بر در خانه آمد. اینان همگی آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند (و بار دیگر با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند.) 💢 در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد و اینان باز سهم غذای خود را به او دادند. ⚜️هنگامی که صبح شد، اميرالمومنين (ع) دست حسنين عليهما السلام را گرفته و خدمت پیامبر (ص) آمدند. زمانی که پیامبر اعظم (ص) آنها را مشاهده کرد، دید از شدّت گرسنگی می‌لرزند! فرمود: این حالی را که در شما می بینم برای من بسیار گران است. سپس برخاست و با آنها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه حضرت فاطمه (س) شد، دید دخترش در محراب عبادت ایستاده، در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده و چشمهایش به گودی نشسته است. 💢 پیامبر (ص) ناراحت شد، در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر. خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می گوید، سپس سوره «هلْ اَتَی» را بر او خواند. (بعضی گفته اند که از جملة «اِنَّ الأبْرَارَ» تا آیه «کَانَ سعْیُکُمْ مشْکُوراً» که مجموعاً هجده آیه است، در این موقع نازل گشت.) 👆شأن نزول فوق برگرفته از روایاتی است که علاوه بر شیعه، در میان اهل سنت نیز مشهور؛ بلکه متواتر است؛ زیرا اگرچه بعضی از علمای اهل سنت این حدیث را نقل نکرده اند و یا سورة «هلْ اَتَی» را از سوره های مکی شمرده اند؛ ولی بسیاری از آنها این قضیه را در کتابهای خود نقل کرده اند. 👈 مرحوم فیروزآبادی شأن نزول فوق را از چند نفر از علمای اهل سنّت نقل کرده است. همچنین علامه امینی (ره) از 34 نفر و مرعشی شوشتری از 36 نفر از علمای معروف اهل سنت نقل کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ اجتهاد ابن تيميه در مقابل نص قرآن 👌در آیات آغازین سوره هل أتی خداوند می‌فرمايد: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا. إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» که لسانش مدح و ستایش آن‌ها است و خداوند آن‌ها را ستوده و جزء ابرار معرفی كرده است. ❌ اين در حالی که ابن‌تیمیه انفاق امام‌‌‌ علی علیه السلام، را دور از انسانیت دانسته و معتقد است كه آن حضرت باید غذا را به خانواده خودش می‌داد، نه این كه سه روز متمادی به دیگران ببخشد. 📙منهاج السنة ج 7 ص 185 👈 در حقیقت، این اشكال ابن‌تیمیه، اجتهاد در مقابل نص و انکار قرآن است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 توضيحات مختصری درباره ابن تيميه و کتاب منهاج السنة: ابن تیمیه یکی از کسانی است که گروهی از اهل سنت به افکار و عقاید وی پایبند هستند و از روش وی در نقد دیدگاه های دیگر فِرق استفاده می کنند. 🔹وی مبانی فکری سلفیه را مدون کرده و بنیان نظری آن را شکل داده است. لذا به عنوان نظریه پرداز سلفیه شناخته می شود. ☝️آیین وهابیت در قرن ۱۲ هجری بر اسـاس افکار و آرای او پی ریزی شد، به گونه ای که شـناخت عـقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آرا و عقاید او است. ⬅️ وی کتابی به نام «منهاج السنة النبویة» در رد کتاب «منهاج الکرامة» علامه حلی نوشته است. 🔺علامه حلی در کتاب خود برای اثبات امامت حضرت علی (ع) و فضایل وی به شأن نزول سـوره هـل اتی در فضیلت اهل بیت (ع) ذیل فصل سوم اشاره می کند. و نیز برای اثبات امامت امام علی (ع) به چهل برهان از براهینی از آیـات قـرآنی اسـتناد می کند که از جمله آن برهان بیست ویکم است. وی می گوید سوره هـل اتی در شأن اهل بیت (ع) نازل شده است. 💢ابن تیمیه برای رد شأن نزول این سوره در حق اهل بیت (ع) سیزده اشـکال در کـتاب مـنهاج السنة النبویة و دیگر کتبش ذکر می کند. او به حدیث ثعلبی اشکال مـی کند و مـعتقد است این حدیث جعلی است و سوره هل اتی مکی است. او مـی گويد: خادمه ای به نام فـضه وجـود نـدارد و پیامبر (ص) از نذر نهی کرده است. ❎ در دیگر کتب نیز برای رد این شأن نزول، می گوید سوره انسان يک سوره مکی است. وی به اتفاق علما و اجماع متمسک مـی شود. حـتی در کتاب دقائق التفسیر در تفسیر سوره هل اتی هیچ اشاره ای به شأن نـزول سـوره نـمی کند و در مصداق آیه (یوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یخَافُونَ...) سکوت می کند. او همین روش را در کتاب رسالة فی المعانی المستنبطة تکرار کـرده اسـت. 🌐 برای ديدن نقد و بررسی 7 اشکال مهم از اين 13 اشکال (اينجا) را لمس کنيد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃