eitaa logo
سراج منیر
553 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 انکار غدیر، مایه عاق شدن حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) نه‌تنها پدران معنوی شیعه، بلکه پدران معنوی امت مسلمان‌اند؛ چنان‌که حضرت رسول (ص) فرمود: «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ» «من و علی پدران این امتیم» 📒ينابيع المودة لذوي القربى (قندوزي) ج 1 ص 370 (از منابع اهل سنت) 📗عيون أخبار الرضا (ع) ج ‏2 ص 86 (از منابع شيعه) 💯 همچنین خداوند در آیه مباهله، حضرت علی (ع) را نفس و جان پیامبر (ص) می‌خواند؛ آنجا که می‌فرماید: «...أَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم» 👈 بر همین اساس در واقعه غدیر، جانشینی امام علی (ع) همان ولایت حضرت رسول (ص) تلقی می‌شود و بر اساس همین معادله، اذیت کردن حضرت علی (ع) به منزله اذیت کردن نفس و جان پیامبر (ص) خواهد بود و هرکس - در هر زمانی - از آنها سرپیچی کند، موجبات عاق شدن خود را فراهم آورده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌فضیلت‌های امیرالمومنین قابل انکار نیست نقل شده است که روزى معاويه با يزيد و عمروعاص نشسته بودند. در آن حال جامه‌اى به رسم پيشكش براى معاويه آوردند. جامه بسيار نفيس بود و دل معاويه به آن جامه مايل شد. 🔹عمروعاص خواست آن جامه را از معاويه بگيرد و گفت كه اين نيكو جامه‌اى بوده است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى بوده است! عمروعاص فهميد كه دل معاويه بدان جامه مايل است، ديگر سخن نگفت. 🔹سپس يزيد گفت: اين نيكو جامه‌اى بوده است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى بوده است! يزيد نيز فهميد كه دل معاويه به آن جامه مايل است و ديگر سخن نگفت. 🔸آنگاه عمروعاص خواست كه جامه را از چنگ او بيرون آورد، از راه شيطنتى كه داشت گفت: هر كدام از ما در مدح على بن أبى طالب شعرى مى‌گوييم، هر يك بهتر گفتيم جامه را برمى داريم؛ و گمانش اين بود كه معاويه از مدح كردن او امتناع خواهد كرد. 💢معاويه گفت: خَيرُ الْوَرَی مِن بعدِ أحمدِ حيدرُ و النّاسٌ أرضٌ و الوصىُ سماءُ؛ 🔺بهترين مردم بعد از رسول خدا حيدر است و مردم، زمين‌ هستند و وصى پيامبر، آسمان است. 💢عمروعاص گفت: و هو الذى شَهِدَ العَدوُّ بِفضلِهِ و الفضلُ ما شهِدَتْ به الأعداءُ 🔺آن حضرت كسى است كه دشمنش (یعنی معاویه) شهادت به فضلش مى‌دهد، و فضيلت آن است كه دشمن به آن شهادت دهد. 💢سپس يزيد (عليه اللعنة و العذاب) گفت: كَمَليحةٍ شَهِدَتْ بِحُسنِها ضَرّاؤُها و الحُسنُ ما شَهِدَتْ به الضَّراءُ 🔺علی مثل زن صاحب جمالى است كه هووى او (یعنی معاویه) شهادت دهد به نیکی و حُسن او، و حُسن و خوبی آن است كه هوو به آن شهادت دهد. ❇️ بعد از این جریان بیتی که عمرو عاص سروده بود، مورد قبول دو نفر دیگر واقع شد و او توانست آن پیراهن نفیس را تصاحب کند، و از آن به بعد این بیت شعر در کلمات مردم و علماء رواج پیدا کرده و مشهور شد و به مناسبت از آن بهره می‌برند. 📚منابعی که این جریان را نقل کردند: 1- مجموعه‌ی خطی به شماره‌ (189/15) کتابخانه‌ آیت الله گلپایگانی 2- چهره‌ درخشان قمر بنی هاشم (ربانی خلخالی علی) ج 3 ص 27-28 3- التحصيل في أيّام التعطيل (طبسی حائری سید علی‌نقی) به نقل از کتاب مودّة القربى ص: 356-357 4- نور الأفهام في علم الكلام (سيد حسن حسينى لواسانى) ج ‏2 ص 41 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تشخیصِ خطِ درگیرى 🔷 بصیرت در این دوران و در همه دوران ها به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیرى است؟ بعضى ها نقطه درگیرى را اشتباه می کنند؛ خمپاره و توپخانه خودشان را آتش می کنند به سمت یک نقطه اى که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. بعضى ها رقیب انتخاباتى خودشان را شیطان اکبر به حساب مى آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحى که شیطان اکبر نیست، رقیب انتخاباتى که شیطان اکبر نیست. ✍️ من طرفدار زیدم، شما طرفدار عمرویى؛ من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالى که زید و عمرو هر دو ادعاى انقلاب و اسلام می کنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگیرى با دشمن را مشخص کنیم. 🎙 حضرت آيت الله خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۹۱/۰۷/۲۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❎ فقر مسلمانان در زمان امام علی، پیامد فراموشی غدیر در روایات بسیاری از زهد و ساده زیستی امیرالمومنین (ع) سخن گفته شده است. 👆ابی اسحاق سبیعی نقل می‌کند: روزی با پدرم به نماز جمعه رفتیم. امیرالمومنین علی (ع) در حالی که خطبه می‌خواند آستین لباس خود را گاهی تکان می‌داد. از پدرم پرسیدم آیا امیرالمومنین به خاطر گرما چنین می‌کند و خودش را باد می‌زند؟‌ پدرم گفت: نه او پیراهنش را شسته و چون هنوز خشک نشده است آن را تکان می‌دهد تا خشک شود و به جز این یک پیراهن، پیراهن دیگری ندارد تا آن را بپوشد. 📘الغارات ج ۱ ص ۹۸ و ۹۹ ♦️می‌دانیم که حضرت امیر به عنوان امام و خلیفه وظیفه خود می‌دانستند، همانند اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه زندگی کنند؛ بنابراین این نوع لباس پوشیدن حضرت نه از سر نداری یا ریا و دورویی؛ بلکه به خاطر وظیفه‌ حضرت به عنوان خلیفه و حاکم مسلمانان بوده است. ❓با این وجود پرسشی که در این جا به ذهن می‌رسد، چرایی فقر شدید در جامعه آن روز مسلمانان است. گسترش فتوحات اسلامی در زمان خلفا، غنائم و مالیات سنگینی را در اختیار مسلمانان قرار داده بود. با این وجود چگونه می‌توان باور کرد در شهری همانند کوفه که مرکز خلافت است، تعداد زیادی مسلمان نیازمند حضور داشته باشد؟ ✅ خوشبختی و سعادت امت اسلامی در گرو حرکت در مسیر رسول خداست. امام علی (ع) تنها شخصی بود که می‌توانست مسلمانان را به درستی هدایت کرده و مانع انحراف امت اسلامی شود. اما متاسفانه بعد از پیامبر، مسلمانان غدیر و پیامش را فراموش کردند. همین امر نیز موجب کجروی برخی صحابه بعد از رسول خدا شد. 👆 یک نمونه‌‌ از این کجروی‌ها را می‌توان در تقسیم بیت المال مشاهده نمود: طلحه و زبیر که از صحابه مهم پیامبر به شمار می‌رفتند، در طی دوران خلفای سه گانه دچار انحرافات شدیدی شدند؛ به گونه‌ای که حضرت امیر (ع) مجبور هست با این دو نفر به خاطر عمل به سیره پیامبر (ص) نزاع و کشمکش داشته باشد. 🔹امام علی در پاسخ به اعتراض طلحه و زبیر به کمبود دریافتی‌شان از بیت‌المال، فرمود: «آیا رسول خدا بیت المال را به تساوی میان مسلمانان تقسیم نمی‌کرد؟ این روشی نبود که به رای خود و یا با خواسته دل خود انجام داده باشم؛ بلکه من و شما این گونه رفتارها را از دستورالعمل های رسول خدا آموختیم.» 📕مناقب آل ابی‌طالب ج ۲ ص ۱۱۱ ✔️ در زمان پیامبر منابع مالی بیت المال اندک بود و بیشتر آن را نیز خمس و زکات تشکیل می‌داد. طبق احکام اسلامی خمس و زکات به فقراء و مستمندان داده می‌شود و سایر اموال بیت المال که مقدار اندکی بود نیز توسط پیامبر به طور مساوی میان مسلمانان تقسیم می‌شد. این رویه بعد از پیامبر تغییر پیدا کرد. پس از فتح شام و ایران و مصر به دست مسلمانان، مالیات و غنائم جنگی فراوانی به مرکز خلافت سرازیر شد. درآمدهای بیت المال دیگر محدود به خمس و زکات نبود و رشد فراوانی پیدا کرد. این امر باعث تاسیس دیوان در زمان حکومت خلیفه دوم شد. در این دیوان اسامی تمامی مسلمانان و میزان مقرری آنها ثبت و ضبط می‌گشت. عمر بن خطاب بدون توجه به سیره پیامبر بیت المال را به طور نامساوی در میان مسلمانان تقسیم کرد. طبق این شیوه‌ی جدید به برخی همسران پیامبر بالغ بر ده تا دوازده هزار درهم پرداخت می‌شد. در حالی که بعضی مسلمانان تنها دویست درهم دریافت می‌کردند. 📔تاریخ الامم والملوک ج ۳ ص ۶۱۴ این شیوه در زمان خلیفه سوم نیز ادامه یافت. عثمان مبالغ هنگفتی را برای نزدیکان و خویشانش در نظر می‌گرفت و آن‌ را در خزائن خود ذخیره می‌کرد. نقل شده هنگام مرگ او صد و پنجاه هزار دینار و یک میلیون درهم در خزائن حکومت وجود داشته است. 📙مروج الذهب ج ۲ ص ۳۴۱ ✅ نتیجه: فقری که دامن جامعه‌ مسلمانان را در زمان امام علی (ع) گرفته بود، ریشه در انحراف و کجروی‌ مالی سران جامعه بعد از رسول خدا داشت. اگر امت اسلامی در همان مسیری که پیامبر در روز غدیر مشخص کرده بود، حرکت می‌کرد، هرگز جامعه به مشکلات مالی و اقتصادی دچار نمی‌گشت. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️مشروعیت الهی حکومت در بیان امیرالمؤمنین ❌ شبهه: برخی با باور به جدايی دين از سیاست و حکومت ، امور حکومتی را خارج از گستره‌ رسالت اسلام برشمرده و اعتقاد دارند حل‌وفصل این‌گونه امور به مردم واگذارشده است؛ ازاین‌رو بر این عقیده‌اند مشروعيت حکومت، بر اساس خواست و رضايت مردم است. 🔺آنها برای توجیه این مدعا از بيانات امیرالمؤمنین (ع) نیز شاهد می‌آورند که حضرت، اعتبار و مشروعيت تصميمات حاکم را، وابسته به بيعت مردم دانسته‌اند. 👈به عنوان نمونه، در نامه‌ای از حضرت علی (ع) خطاب به معاويه چنین آمده است: «همانا، کسانی با من بيعت کردند که پيش از آن، با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کرده بودند. در اين صورت، برای حاضر در مدينه حق انتخاب امام ديگر و برای غایب از مرکز شورا، حق رد نظريۀ آنان نيست. عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاق‌نظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود...» 📓نهج‌ البلاغه، نامه 6 ✅ پاسخ شبهه: در پاسخ به باور جدایی سیاست از دیانت و استناد به این فرمایش امیرالمؤمنین (ع) برای اثبات آن، باید به این دو نکته توجه داشت؛ ⬅️ اسلام کامل و سیاسی در مورد جدایی دین از سیاست باید گفت اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین آسمانی، دینی جامع است که افزون بر احکام فردی، مشتمل بر احکام سياسی و حکومتی نيز است. جهاد، امربه‌معروف و نهی از منکر، صدور و اجرای احکام قضايی اسلام و اجرای بسياری از دستورات شرعی مربوط به اموال از قبيل خراج، بيت‌المال، خمس و زکات تنها بخشي از احکام اسلامند که در سايۀ حکومت اسلامی می‌توانند بهتر اجرا شوند. همچنین نقش حکومت اسلامی در اجرای برخی احکام اسلامی مانند قصاص بسیار روشن و غیر قابل انکار است. ⬅️ مشروعیت مردمی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) اما برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست؛ به‌بیان‌دیگر نسبت دادن این مدعا به حضرت، با توجه به یک مورد، منطقی و صحیح نیست. 👈 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاین‌رو امیرالمؤمنین (ع) وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمود: «هم‌اکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.» 📒 نهج‌ البلاغه خطبه 2 🔺همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايد: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آن‌ها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آن‌ها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتاده‌اند به حال خود واگذار.» 📗کشف المحجة لثمره المهجة ص 180 🔺حضرت در جاهای دیگر نيز به نکوهش مردم زمانه‌شان به دليل غفلت از حقيقت و نيز فاصله گرفتن از اصول و ارزش‌های الهیِ پذيرفته‌شده در زمان پيامبر (ص) پرداخته است. 📘برای نمونه: نهج‌ البلاغه، خطبه‌های 97 و 120 و 144 ✔️ ازاین‌رو با توجه ساير فرموده‌های ايشان معلوم می‌شود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانه‌جويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تولی و تبری درانتخاب اصلح ♨️ در زمان انتخابات لازم است انسان جهت گیری های ذهنی شفاف و روشنی نیز در حوزه عمل داشته باشد تا در گرد و غبارهای فتنه و تزویر، هدف و مقصد گم نشود. این نوع نگاه در ادبیات اسلامی و غیرت دینی به تولی و تبری تعبیر می شود. 👈امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: لایَجتَمع حُبُّنا و حُبُّ عَدُوِّنا فی جَوْفِ انسانٍ، إنَّ اللَّهَ لَمْ یَجعَلْ لِرَجُلٍ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ فَیُحِبُّ بِهذا و یُبغِضُ بِهذا دوستی ما با دوستی دشمن ما در یک دل نمی گنجد، چرا که خداوند برای یک انسان دو تا دل قرار نداده است که با یکی دوستی کند و با دیگری دشمنی بدارد . 📕بحار الانوار ج 31 ص 5 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📥انتخاب صحیح ، ذخیره ای برای قیامت 📌رفتار و اعمال انسان در حوزه اجتماعی تنها محدود به خودِ وی نیست، از این رو در روایات ما تأکید شده است که برخی اوقات امکان دارد، از فعل یک شخص، ده ها بلکه قرن ها گذشته باشد، ولی آثار و نتایج آن فعل برای چنین شخصی نوشته شود. 📌انتخابات ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنا نیست، از این رو اگر شخصی در انتخابات شرکت نکند و یا اگر شرکت کرد بر طبق معیارهای اصلح رأی ندهد، در روز قیامت مورد بازخواست قرار می گیرد، ولی اگر حضوری آگاهانه داشته باشد روز قیامت از ثواب حضور خویش بهره مند می شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (8) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ گفته شد اولین و مهم‌ترین صفت منافقان دروغگویی است که در ابعاد مختلف بروز و ظهور دارد، و به سه نمونه تاریخی آن اشاره شد و الان به چهارمين و پنجمين مورد اشاره می‌شود: 4️⃣ وعده‌های دروغ از دیگر ویژگی‌های منافقان که از صفت دروغ‌گویی آنان منشعب است، وعده دروغین آنان است که حتی به دوستان و هم‌پیمانان خودشان نیز می‌دهند. چنان که در قضیه یهودیان «بنی نضیر» به آنان چنین وعده‌هایی دادند (حشر/11): 🔺چهار نفر از سران نفاق با رؤسای بنی نضیر تماس گرفته و به آنان گفتند که خانه‌های خود را ترک نکنید، ما تا آخر با شما هستیم و در کنار شما می‌جنگیم و اگر هم به زور از مدینه بیرون بروند با آنان خواهند رفت. بنی نضیر هم فریب وعده‌های توخالی و دروغین منافقان را خوردند و هرچه صبر کردند خبری نشد تا آن که ترس و وحشت زندگی آنان را فرا گرفت و نمی‌دانستند چه کنند. 📔 سيره ابن هشام ج 3 ص 201 5️⃣ سوگند دروغ بر ایمان به خدا منافقان برای رسیدن به اهداف خود می‌بایست نظر پیامبر (ص) و اکثریت جامعه «مؤمنان» را جلب می‌کردند، چون با ظاهر مسلمانی بهتر می‌توانستند مانع پیشرفت اسلام شوند. به همین منظور پیوسته بر ایمانشان به خدا و تعلق خود به گروه مؤمنان سوگند دروغ می‌خوردند، چنان که آیه 56 سوره توبه به همین موضوع اشاره دارد: «وَیَحْلِفُونَ بِالله إِنّهُمْ لَمِنکُمْ وَمَا هُمْ مِنکُمْ وَلکِنّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ» و به خدا سوگند می‌خورند که آنها از شما هستند در حالی که از شما نیستند ولی آنها گروهی هستند که می‌ترسند (و به خاطر همین وحشت دروغ می‌گویند). 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (91) 📖 إِنَّ الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ (انبياء/101) 📖 كسانى‌كه [صالح بودند و] از قبل، وعده‌ نيك از سوى ما به آن‌ها داده شده از آن (جهنم) دور نگاهداشته مى‌شوند 📍عَنْ رَسُولِ الله (ص) : یَا عَلِیُّ، أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ عَلَی الْحَوْضِ تَسْقُونَ مَنْ أَحْبَبْتُمْ وَ تَمْنَعُونَ مَنْ کَرِهْتُمْ وَ أَنْتُمُ الْآمِنُونَ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ یَفْزَعُ النَّاسُ وَ لَا تَفْزَعُونَ وَ یَحْزَنُ النَّاسُ وَ لَا تَحْزَنُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنی أُولئِکَ عَنْها مُبْعَدُونَ فِیکُمْ نَزَلَتْ لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ الملائکةُ هذا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ». پیامبر اکرم (ص) فرمود: يا علی! تو و شیعیانت بر روی حوض قرار می‌گیرید و هرکه را که بخواهید می‌نوشانید و هرکه را ناپسند بدارید، محروم می‌کنید و شما در روز ترس و اضطراب بزرگ، در زیر سایه‌ عرش، ایمن خواهید بود و مردم مضطرب و اندوهگین می‌شوند و شما دچار هیچ اضطراب و اندوهی نمی‌شوید. این آیه در مورد شما نازل شده است: «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَی أُوْلَئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ، لَا یَسْمَعُونَ حَسِیسَهَا وَ هُمْ فِی مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ، لَا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَکْبَرُ وَ تَتَلَقَّاهُمُ المَلَائِکَةُ هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» يا علی! تو و شیعیانت در موقف مورد درخواست قرار می‌گیرید [و همه برای شفاعت به‌دنبال شما هستند] و در بهشت از نعمت برخوردار می‌گردید ... 📙بحار ا لأنوار ج ۸ ص ۲۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓به طور کلى حکم طهارت و نجاست انواع الکل ها چیست؟ ✅ پاسخ: 🌷آیات عظام امام، صافى، فاضل و نورى: هر کدام از این الکل ها، اگر اصلشان مایع مست کننده باشد، نجس است. 🌷آیات عظام تبریزى و خامنه اى: هر کدام از این الکل ها، اگر اصلشان مایع مست کننده باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است. 🌷آیات عظام سیستانى و وحید: تمامى انواع الکل ها پاک است. البته اگر اصل آن مایع مست کننده باشد، بنابر احتیاط مستحب نجس است. 🌷آیت اللّه مکارم: هر الکلى که به صورت فعلى آن قابل نوشیدن نباشد و باید آن را رقیق کرد، نجس نیست ؛ ولى اگر به صورت کنونى آن قابل نوشیدن باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است. 🥀 آيت الله بهجت: الكل مطلقا مورد احتياط در نجاست است، مگر به گونه اى به دست بيايد كه از ابتدا مسموم كننده باشد نه مست كننده. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ملاک تشخیص موسیقی حلال 🌷به نظر آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی و سیستانی: ◀️ اول:‌ موسیقی که مطرب نباشد. ◀️دوم: مناسب مجالس لهو و لعب نباشد. ◀️سوم: شامل مضامین زشت و زننده است که باعث گرایش انسان به سوی فساد و فحشا می شود . ⛔️ گوش دادن به موسیقی هایی که یکی از این سه مشخصه را داشته باشد حرام است هر چند در شنونده تاثیر خاصی نداشته باشد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود: أيُّما رَجُلٍ مِنْ شِيعَتِنا أتي رَجُلاً مِنْ إخْوانِهِ فَاسْتَعانَ بِهِ فِي حاجَتِهِ فَلَمْ يَعِنْهُ وَ هُوَ يَقْدِرُ إلّا ابْتَلاهُ اللهُ بِأنْ يَقْضِيَ حَوائِجَ عِدَّةٍ مِنْ أعْدائِنا يُعَذِّبُهُ اللَّهُ عَلَيْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. هر کس از شيعيان ما در برابر يکي از برادران خود، اظهار حاجت کند و او در حالي که مي تواند به دست گيري او بپردازد، کوتاهي نمايد خداوند او را مبتلا مي کند به بر آوردن حاجت دشمنان ما، که خداوند به خاطر اين کار او را در روز قيامت عذاب خواهد کرد. 📓کافي ج 2 ص 366 📜علي بن يقطين در عين حال که وزير مقتدر هارون الرشيد بود، از شيعيان مخلص امام موسي بن جعفر (ع) به شمار مي رفت. با اينکه امام همکاري با ستمگران را جايز نمي دانست، اما اشتغال بعضي افراد مورد اطمينان را در دستگاه ظالمان ضروري مي دانست. يکي از آنها علي بن يقطين بود، وي بارها از امام کاظم (ع) اجازه خواست که از دستگاه خلافت بیرون آید ولی امام می فرمود: اين کار را نکن ! ما به شما علاقه داريم، اشتغال تو در دربار خليفه مايه عزت برادران ديني تو (شيعه ) است. اميد است خداوند ناراحتي ها را به وسيله تو برطرف کند و آتش کينه دشمنان را خاموش سازد. اي علي بن يقطين ! کفاره خدمت در دربار ظالم ، نيکي به برادران ديني است. سپس به وي فرمود: 🔺تو يک چيز را براي من ضمانت کن ! من در مقابل سه چيز را ضمانت مي کنم. ▫️اما آنچه تو بايد ضمانت کني اين است که هر وقت يکي از دوستان ما به تو مراجعه کرد، هر حاجتي داشت برطرف کني و براي او احترام و عزت قايل شوي. ▪️و اما آنچه من بايد ضامن شوم عبارتند از: 1. هيچوقت زنداني نشوي. 2. هرگز با شمشير دشمن کشته نشوي. 3. هيچ وقت فقر و تنگدستي نبيني. اي علي ! هر کس مؤمني را شاد کند، مرحله اول خدا، مرحله دوم پيغمبر (ص) و در مرحله سوم همه ما را خوشحال نموده است. 📒 بحار الانوار ج 48 ص 136 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا