7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عوامل مزاحم در #تربیت (قسمت دوم: دوستان ناباب😕)
📍حجتالاسلام سید علیرضا تراشیون
#تربیت_فرزند
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
#حق_با_علی_است(7) (بخش دهم)
چرا نام امیرالمؤمنین در قرآن به صراحت به عنوان جانشین پیامبر ذکر نشده؟
(بخش دوم، جواب حلّی):
مهمترین ملاک ایمان از بدو خلقت چه بوده است؟
طبق آیات قرآن کریم، کرنش به حجت و خلیفه خدا[۱]، که ابلیس استکبار ورزید و زیر بار این سجده و کرنش به آدم علیهالسلام نرفت و نخستین کافر شد[۲].
بر این اساس، مهمترین ملاک ایمان در اسلام نیز، همان کرنش نسبت به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) است و مهمترین مصداق این کرنش میشود اطاعت از فرامین ایشان، چیزی که خداوند بارها و بارها در قرآن بر آن تأکید کرده است[۳]!
از امام جعفر صادق (علیهالسلام) پرسیدند، در پاسخ به اینکه چرا نام علی (علیهالسلام) به عنوان جانشین رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به صراحت نیامده چه بگوییم؟
حضرت فرمودند، بگویید:
نماز(که ستون دین است[۴] و اولین دلیل جهنمی شدن جهنمیان به گواه آیات قرآن[۵] و... که این همه در قرآن تأکید شده است[۶]) در کجای قرآن رکعات و سایر جزئیات چگونه خواندش آمده است؟
حج چه؟ زکات چه؟ و ...
به همین ترتیب، خدای متعال به صورت کلی دستور فرموده تا از اولی الامر اطاعت کنید؛
همانطور که جزئیات و مصادیق در احکام واجبی مثل نماز و حج و زکات و... توسط رسول باید مشخص شود؛ در مسئلهی اولی الامر هم که مهمترین امتحان ایمان است، مصداق را باید خود ایشان (که به گواه قرآن یگانه تبیینگر حقیقی آیات الهی[۷] است بیان نماید[۸].) و مطیعان ایشان در این امر، کسانی هستند که ایمان حقیقی دارند!
چرا؟!
چون، در تمام منابع شیعه و بسیاری از منابع اهل سنت[۹] نقل کردهاند که آیهی تبلیغ، که در آن میفرماید: اگر این پیام را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام ندادهای[۱۰]؛ شأن نزولش ماجرای غدیر خُم است.
برای درک بهتر شدّت اهمیت پیام مد نظر آیهی تبلیغ توضیح ذیل قابل تأمّل است:
رسول کارش تبلیغ و ابلاغ پیام است!
بر این اساس به نظر میرسد که ما باید شاهد تعداد زیاد «بَلِّغ به معنای برسان» در قرآن باشیم!
اما با یک جستجوی ساده متوجّه خواهیم شد که در قرآن کریم، تنها فقط و فقط یک «بَلِّغ» وجود دارد و آن هم مربوط میشود به ابلاغ پیام غدیر که این به خوبی گویا شدّت اهمیت این فرمان الهی را از منظر قرآن کریم است.
بر این اساس، مشخّص شد که اصل امتحانِ ایمان، امتحان به این است که آیا مدعیان ایمان، مطیع خلیفه خدا هستند یا نه!
و اصلیترین بخشِ این امتحان بر طبق آیات و روایات[۱۱] و البته برهان عقلی، این است که آیا مدعیان ایمان، بر سر مهمترین فرمان خلیفه و حجت خدا که اگر آن را ابلاغ نکند، گویی امر رسالت را به سرانجام نرسانده[۱۲] و از قضا محتوایش هم، سرنوشت اسلام بعد از خودش را مشخص میکند، مطیع و فرمانبردار هستند یا خیر!
پانویسها در ارسال پیوست تقدیم میشود...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
#حق_با_علیست
پانویسهای مربوط به: (قسمت دوم، بخش دهم)
[۱] بقره:۳۰
[۲] بقره:۳۴
[۳] آیاتی که در آن اطاعت مطلق از پیامبر صلیاللهعلیهوآله در همهی امور واجب شمرده شده و عدم اطاعت از ایشان و حتی ناخشنودی قلبی نسبت به فرامین ایشان برابر کفر و فسق بیان شده، بسیار فراوان است! به عنوان نمونه:
سوره نساء، آيه۶۵؛ سوره حشر، آیه۷؛ سوره نساء، آیه۸۰؛ سوره آل عمران، آیه۳۲؛ سوره احزاب، آیه۳۶؛ سوره نور، آیه ۵۱ و...
[۴] تهذيب الأحكام، شیخ طوسی، ج۲، ص۲۳۷؛ الفتح الكبير، سیوطی، ج۲، ص۱۹۴.
[۵] مدّثر:۴۲ و ۴۳
[۶] در قرآن حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه (صلاة) و مشتقاتش به کار رفته است.
[۷] نحل: ۴۴.
[۸] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۸۶.
[۹] حافظ ابونعيم اصفهانى در كتاب «ما نُزِّلَ مِنَ الُقُرآن فى على» به نقل از الخصائص، ص۲۹؛ ابوالحسن واحدى نيشابورى در «اسباب النزول»، ص۱۵۰؛ ابن عساكر شافعى به نقل از «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ فخر رازى در «تفسير كبير»، ج۳، ص۶۳۶؛ ابو اسحاق حموينى در «فرائد السمطين»؛ ابن صباغ مالكى در «فصول المهمه»، ص۲۷؛ جلالالدين سيوطى در «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ سليمان قندوزى حنفى در «ينابيع الموده»، ص۱۲۰ و... تنها بخشی از این منابع هستند که روایات مربوط به شأن نزول این آیه که مربوط به غدیر خم است را ذکر کردهاند.
[۱۰] مائده:۶۷.
[۱۱] امام حسین (علیهالسلام) از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) روایت فرمود: هنگامیکه آیه: «الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ (عنکبوت:۱و۲) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم:
«این فتنه و امتحان چیست»؟ حضرت فرمود: «ای علی (علیه السلام)! تو وسیلهی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آمادهی منازعه و خصومت باش».
[۱۲] مائده:۶۷
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علی_است(7) (بخش دهم)
چرا نام امیرالمؤمنین در قرآن به صراحت به عنوان جانشین پیامبر ذکر نشده؟
(بخش دوم، جواب حلّی):
مهمترین ملاک ایمان از بدو خلقت چه بوده است؟
طبق آیات قرآن کریم، کرنش به حجت و خلیفه خدا[۱]، که ابلیس استکبار ورزید و زیر بار این سجده و کرنش به آدم علیهالسلام نرفت و نخستین کافر شد[۲].
بر این اساس، مهمترین ملاک ایمان در اسلام نیز، همان کرنش نسبت به رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) است و مهمترین مصداق این کرنش میشود اطاعت از فرامین ایشان، چیزی که خداوند بارها و بارها در قرآن بر آن تأکید کرده است[۳]!
از امام جعفر صادق (علیهالسلام) پرسیدند، در پاسخ به اینکه چرا نام علی (علیهالسلام) به عنوان جانشین رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) به صراحت نیامده چه بگوییم؟
حضرت فرمودند، بگویید:
نماز(که ستون دین است[۴] و اولین دلیل جهنمی شدن جهنمیان به گواه آیات قرآن[۵] و... که این همه در قرآن تأکید شده است[۶]) در کجای قرآن رکعات و سایر جزئیات چگونه خواندش آمده است؟
حج چه؟ زکات چه؟ و ...
به همین ترتیب، خدای متعال به صورت کلی دستور فرموده تا از اولی الامر اطاعت کنید؛
همانطور که جزئیات و مصادیق در احکام واجبی مثل نماز و حج و زکات و... توسط رسول باید مشخص شود؛ در مسئلهی اولی الامر هم که مهمترین امتحان ایمان است، مصداق را باید خود ایشان (که به گواه قرآن یگانه تبیینگر حقیقی آیات الهی[۷] است بیان نماید[۸].) و مطیعان ایشان در این امر، کسانی هستند که ایمان حقیقی دارند!
چرا؟!
چون، در تمام منابع شیعه و بسیاری از منابع اهل سنت[۹] نقل کردهاند که آیهی تبلیغ، که در آن میفرماید: اگر این پیام را ابلاغ نکنی، رسالتت را انجام ندادهای[۱۰]؛ شأن نزولش ماجرای غدیر خُم است.
برای درک بهتر شدّت اهمیت پیام مد نظر آیهی تبلیغ توضیح ذیل قابل تأمّل است:
رسول کارش تبلیغ و ابلاغ پیام است!
بر این اساس به نظر میرسد که ما باید شاهد تعداد زیاد «بَلِّغ به معنای برسان» در قرآن باشیم!
اما با یک جستجوی ساده متوجّه خواهیم شد که در قرآن کریم، تنها فقط و فقط یک «بَلِّغ» وجود دارد و آن هم مربوط میشود به ابلاغ پیام غدیر که این به خوبی گویا شدّت اهمیت این فرمان الهی را از منظر قرآن کریم است.
بر این اساس، مشخّص شد که اصل امتحانِ ایمان، امتحان به این است که آیا مدعیان ایمان، مطیع خلیفه خدا هستند یا نه!
و اصلیترین بخشِ این امتحان بر طبق آیات و روایات[۱۱] و البته برهان عقلی، این است که آیا مدعیان ایمان، بر سر مهمترین فرمان خلیفه و حجت خدا که اگر آن را ابلاغ نکند، گویی امر رسالت را به سرانجام نرسانده[۱۲] و از قضا محتوایش هم، سرنوشت اسلام بعد از خودش را مشخص میکند، مطیع و فرمانبردار هستند یا خیر!
پانویسها در ارسال پیوست تقدیم میشود...
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
#حق_با_علیست
پانویسهای مربوط به: (قسمت دوم، بخش دهم)
[۱] بقره:۳۰
[۲] بقره:۳۴
[۳] آیاتی که در آن اطاعت مطلق از پیامبر صلیاللهعلیهوآله در همهی امور واجب شمرده شده و عدم اطاعت از ایشان و حتی ناخشنودی قلبی نسبت به فرامین ایشان برابر کفر و فسق بیان شده، بسیار فراوان است! به عنوان نمونه:
سوره نساء، آيه۶۵؛ سوره حشر، آیه۷؛ سوره نساء، آیه۸۰؛ سوره آل عمران، آیه۳۲؛ سوره احزاب، آیه۳۶؛ سوره نور، آیه ۵۱ و...
[۴] تهذيب الأحكام، شیخ طوسی، ج۲، ص۲۳۷؛ الفتح الكبير، سیوطی، ج۲، ص۱۹۴.
[۵] مدّثر:۴۲ و ۴۳
[۶] در قرآن حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه (صلاة) و مشتقاتش به کار رفته است.
[۷] نحل: ۴۴.
[۸] الکافی، ثقة الاسلام کلینی، ج۱، ص۲۸۶.
[۹] حافظ ابونعيم اصفهانى در كتاب «ما نُزِّلَ مِنَ الُقُرآن فى على» به نقل از الخصائص، ص۲۹؛ ابوالحسن واحدى نيشابورى در «اسباب النزول»، ص۱۵۰؛ ابن عساكر شافعى به نقل از «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ فخر رازى در «تفسير كبير»، ج۳، ص۶۳۶؛ ابو اسحاق حموينى در «فرائد السمطين»؛ ابن صباغ مالكى در «فصول المهمه»، ص۲۷؛ جلالالدين سيوطى در «الدّر المنثور»، ج۲، ص۲۹۸؛ سليمان قندوزى حنفى در «ينابيع الموده»، ص۱۲۰ و... تنها بخشی از این منابع هستند که روایات مربوط به شأن نزول این آیه که مربوط به غدیر خم است را ذکر کردهاند.
[۱۰] مائده:۶۷.
[۱۱] امام حسین (علیهالسلام) از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) روایت فرمود: هنگامیکه آیه: «الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ (عنکبوت:۱و۲) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرض کردم:
«این فتنه و امتحان چیست»؟ حضرت فرمود: «ای علی (علیه السلام)! تو وسیلهی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آمادهی منازعه و خصومت باش».
[۱۲] مائده:۶۷
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
🔴 یادداشتهای معلمی من (قسمت یکصد و بیست و سوم: قصهی شب📚)
🖋 دکتر اسماعیل کلانتری
⭕️ بدون تردید یکی از روشهای فوقالعاده مؤثر برای تربیت بچهها، قصه و داستان است. قصه، کارکردهای مختلفی برای تربیت بچهها دارد؛ اما شاید یکی از مهمترین کارکردهایش، خلقِ الگو برای بچهها باشد😎. هم بزرگان حوزه تعلیم و تربیت اسلامی مانند مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (در مجموعه کتاب ادب الهی با عنوان روش سمعی بصری در تربیت) و هم اندیشمندان غربی علوم تربیتی مانند بَندورا (در نظریه یادگیری اجتماعی) بر اهمیت یادگیری از طریق الگوسازی تأکید میکنند؛ و داستان یکی از بارزترین مصادیق خلق الگو برای بچههاست.
💢 مدتی است شبها پیش از خواب برای بشرا قصههایی با رویکرد آشنایی با بزرگان دینی (مانند ائمه معصومین علیهمالسلام، علما و سایر بزرگان) و مفاخر ملی (مانند شهدا، دانشمندان ایرانی و ...) را انتخاب و به صورت صوتی پخش میکنم. بشرا از این قصهها استقبالِ خوبی کرده و تقریبا هر شب میخواهد که برایش قصهای بگذارم. البته عادتِ من در این ماجرا هم مشابه سایر برنامهها، این است که ابتدا ازش میپرسم که اگر او بخواهد، برایش بگذارم؛ اما تقریبا هر شب، مگر شبهای معدودی که از فرط خستگی، بیهوش میشود😊، مؤکدا میخواهد😄.
☘ یکی از کانالهای خوبی که من ازش استفاده میکنم، کانال قصه قهرمان ها است. لینک این کانال را در انتهای این پست برایتان میگذارم👇
@ghese_ghahremanha
انشاالله ادامه دارد...
🔻ما بر اساس این تفکرات و ایدهها، در #شیراز مدرسهای به نام #حنان تأسیس کردهایم. برای آشنایی با #حنان و #حنانیها به کانال ذیل بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/1762459696C9adcf1df6c
🔻یادداشتهای معلمی من را روزهای زوجِ هفته (به جز روزهای تعطیل) در کانال #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی) دنبال کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🔻 قسمتهای اول تا صدم یادداشتهای معلمی من در گروه جهادی #شهید_محمد_علی_چمن_پیما منتشر شده است. برای مطالعهی آنها به این گروه بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3636658376Ccb7a74bf36
#یادداشتهای_معلمی_من
#دبستان
#پیش_دبستانی
#حنان
#دخترانه
#پسرانه
#تربیت_محور
#مهارت_محور
#حق_با_علی_است(13) (قسمت چهارم)
با شکستن پیمان غدیر در زمین فساد نکنید!
«وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ[1]
و هنگامىكه به آنان گفتهشود: در زمين فساد نكنيد! مىگويند: ما فقط اصلاحگر هستیم!»
حضرت امام موسی کاظم (علیهالسلام) در خصوص شأن نزول این آیه میفرمایند:
هنگامی که به بیعتشکنان روز غدیر گفته شد: با اظهار پیمانشکنی خود، نزد بندگان مستضعف و ضعیف الایمانی که با مشاهدهی پیمانشکنی شما، در دینشان دچار تشویش و تحیّر میشوند، «در زمین فساد نکنید»،
آنها در پاسخ «گفتند: به راستی که ما اصلاحگر هستیم»....[2]
باید دانست که از منظر قرآن، اصلیترین مصداق فساد روگردانی از حجت خداست و خدای متعال در قرآن کریم، ریشهی همهی فسادها را، روگردانی از حجت و خلیفه خدا دانسته است، به عنوان نمونه حضرت امام محمد باقر علیهالسلام، در تفسیر آیه ذیل نیز که در آن به فساد اشاره شده میفرماید:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ...[3]
فساد در صحرا و دريا به خاطر كارهايى كه مردم انجام دادهاند آشكار شده است...»
به خدا سوگند! این متعلّق به زمانی است که انصار [پس از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله و در سقیفه، در مسئله جانشینی حضرت رسول و در غیاب امیر مؤمنان علی علیهالسلام خطاب به مهاجران حاضر در سقیفه] گفتند: «امیری از ما و امیری از شما باشد»[4].
یا در حدیث دیگری منقول از امام محمد باقر علیه السلام در تفسیر آیهی ذیل میفرماید:
«...وَ يُفْسِدُونَ فِي اَلْأَرْضِ...[5]
... و در زمین فساد میکنند...»
این مفسدانِ مذکور در این آیه، کسانی هستند که با دشمنی نسبت به کسانی که امامت آنها از جانب خدا واجب شده و با اعتقاد به امامت و پیشوایی کسانی که خداوند مخالفت با آنها را لازم شمرده، در زمین فساد میکنند[6].
[1] بقره:۱۱
[2] تفسیر العسکری علیهالسلام، ج۱، ص۱۱۸
[3] روم:۴۱
[4] الکافی، ثقة السلام کلینی، ج۸، ص۵۸
[5] بقره:۲۷
[6] تفسیر العسکری علیهالسلام، ج۱، ص۲۰۶
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیریام
#عید_بزرگ_غدیر
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
@justhadis110
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
هدایت شده از بخوان و بیاندیش
hefze nezam chist.mp3
1.18M
✳ مقصود از «حفظ نظام» که مرحوم امام رضواناللهعلیه آن را از اوجب واجبات بیان داشتند چیست؟!
آیا مقصود حفظ ساختار سیاسی به هر قیمتی است؟!
🔷 پاسخ رهبر معظّم انقلاب حفظهالله:
⬅ اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است، یا اوجب واجبات است، بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛
[نه]، تنها این نیست،
نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعهی اهداف و آرمانهایی که در آن است.
حفظ نظام، یعنی حفظ همهی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها میداند؛
مثل عدالت، مثل پیشرفت، مثل معنویّت، مثل علم، مثل اخلاق، مثل مردمسالاری، مثل قانونگرایی، مثل آرمانگرایی؛ آرمانگرایی جزو مؤلّفههای اصلی نظام اسلامی است و نظام اسلامی بدون آرمانگرایی یک چیز سطحی و صوری است.
🎙 بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان (ماه مبارک رمضان) - مورخ: ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
https://khl.ink/f/33694
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
🖊 علی مصباحی:
مادر دوستم داری؟ (آیفر گُردال اُنال؛ ترجمه: سعیده پورمحمّد حاجیآقا؛ نشر نگارینه؛ ۲۴ صفحه)
روز قبل از نوشتن معرفی این کتاب، پسر چهارسال و نیمهام را در منزل، به دلیل کار اشتباهی که انجام داده بود دعوا کردم، دادی هم سرش زدم (البته کنترل شده، چرا که علی علیهالسلام میفرماید: با خشم، تربیت ممکن نیست!)؛
بغکرد و رفت روی مبل نشست؛ بعد از چند لحظه به من گفت: «بابا منو دوست داری؟!»
بلافاصله گفتم: البته که دوسِت دارم پسرم؛ ولی رفتارت رو دوست نداشتم!
اما بدون همیشه دوسِت دارم.
آن موقع این کتاب را هنوز ندیده بودم، و پیشم نبود؛
اگر این کتاب پیشم بود، حتماً صدایش میکردم و همان موقع برایش میخوندم.
تمام پیام این کتابِ بسیار لطیف و زیبا با تصاویر بسیار دلنشین و صمیمیاش، برای تفهیم آخرین جملهای است که خانم خرسه به پسر کوچولوش میگه: «عزیزم! هیچوقت فراموش نکن، من تو را بیهیچ شرط و بهانهای برای همیشه دوست دارم.»
بخشی از کتاب:
«مادر جان، اگر یک روز بخواهی تمشک بچینم، اگر تمشکهای چیده شده را هنگام آوردن روی زمین بریزم، باز هم دوستم داری؟»
«کوچولوی من،اگر یک روز برای من تمشک بچینی و تمشکها را روی زمین بریزی، از این که نمیتوانم برای تو کیکِ تمشک درست کنم، ناراحت میشوم، اما باز هم دوستت دارم.»...
«مادر، اگر تیغهای کاکتوس را در لباس تو فرو کنم، باز هم دوستم داری؟»
«عزیزم، با این کارها از تو عصبانی میشوم، اما بدان همیشه دوستت دارم.»...
@paragraphnoosh110
www.samanpl.ir
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو کی هستی!؟
بسیار بسیار تاملبرانگیز...
🌀 #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c
صراط (گفتمانِ جوانان انقلابی💪)
🔴 تربیت جنسی کودکان 👶
🖋 سارا خرّم
📍 مدیر دبستان و پیشدبستانی دخترانه #حنان شیراز (#تربیتمحور- #مهارتمحور) و فعال حوزه #تعلیم_و_تربیت
قسمت دهم 👇
✔️ ۱۸ طرح واره وجود دارد و هر طرح واره سه ضلع دارد :
1⃣ ضلع اول : پنج نیاز هیجانی اساسی🌱 تمام ما انسانها است.
2⃣ ضلع دوم : خلقوخوی🗣اوليه ما است.
3⃣ ضلع سوم (بالا یا رأس): تجارب اوليه دوران کودکی 🧒ما است.
✔️ 1⃣ ضلع اول: پنج نیاز هیجانی اساسی 🌱
✍ این نیازها در وهله اول و در سنین کودکی توسط والدین 👨👩👦 و بعد از آن،همسالان،خواهر،برادر،فامیل و معلم در مدرسه👨🏫 و یا همکلاسیهای صمیمی،همسر یا کسانی که فرد با آنها ارتباط اجتماعی👥 دارد تأمین میشوند. این ضلع اول از این مثلث طرح واره است.👇
1⃣ نیاز به دلبستگی ایمن 😌
2⃣ نیاز به استقلال 🪄
3⃣ نیاز به روابط آزادانه و محترمانه 👥
4⃣ نیاز به خودانگیختگی و تفریح 🏇
5⃣ نیاز به محدودیتهای واقعبینانه ⚖
✔️2⃣ ضلع دوم : خلقوخوی اوليه 🗣
✍ خلقوخوی اوليه یعنی در لحظه اول تولد و قبل از اینکه تولدی به وجود بیاید و بدون اینکه تربیتی صورت بگیرد،یک ویژگیهای روانی🧠 در جنین وجود دارد.
به صورت ژنتیکی واجد اخلاق و روحیاتی است❗️.مثلاً ممکن است ذاتاً مضطرب و یا ذاتاً خونسرد باشد❗️. اگر در این بین تعادلی بین این دو مورد باشد،کار تربیت راحت است. اگر در این مورد تعادل نباشد،باید کودک را به سمت تعادل ⚖رهنمون کرد.
✔️3⃣ ضلع سوم: تجارب اوليه دوران کودکی 🧒
✍ ضلع بالا و آخر🔺، تجارب اوليه دوران کودکی است که والدین برای کودک خود رقم میزنند و بعد از آن خواهر و برادر و فامیل و معلم و همسالان و همکلاسیها برای کودک رقم خواهند زد.
✔️ایجاد ۱۸ طرح واره ناسالم 🔴 در عدم تأمین ضلع های طرح واره
✍ اگر پدر و مادر بتوانند تجارب اوليه دوران کودکی را متناسب با خلقوخوی کودک و پنج نیاز هیجانی اساسی او را ارضا و تأمین کنند، رشد کودک، رشد سالمی✅ خواهد بود. اما اگر پدر و مادر نتوانند متناسب با خلقوخوی کودک، این پنج نیاز اساسی را در کودک ارضا کنند، طرح واره ناسالم ❌ در روان کودک🧠 شکل میگیرد. هسته آن طرح واره های ناسالم❌، خاطرات تلخ ⚫️ دوران کودکی است.
انشاالله ادامه دارد...
🔻 پ.ن: این یادداشت برگرفته از دوره آموزشی حجتالاسلام دکتر علی صادقی سرشت، عضو هیئت علمی #روانشناسی_اسلامی #پژوهشگاه_قرآن_و_حدیث، تدوین شده و آمادهسازی مطالب برای انتشار در #صراط توسط خانم فاطمه رضایی، دانشجوی روانشناسی #مؤسسه_آموزش_عالی_فاطمیه انجام شده است.
🔻 یادداشتهای #تربیت_جنسی_کودکان را روزهای فرد هفته (به جز روزهای تعطیل) در کانال #صراط (پاتوق گفتمانی جوانان انقلابی)👇 دنبال کنید.
https://eitaa.com/joinchat/2094203265C1a91802f6c