eitaa logo
صراط مستقیم
10.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
885 ویدیو
43 فایل
صفحه رسمی نشر بیانات استاد آیت‌الله تحریری. تولیت معظم حوزه علمیه مروی تهران. ارتباط با ادمین جهت انتقادات و پیشنهادات: @seratemostaghim_admin ⛔تبلیغات و تبادل نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد تحریری : 🔰كارآمد نمودن دانسته‏ ها 🔷خداوند تبارك ‏و تعالى وجود انسان را به واسطه‏ ى درك و فهم ويژه، از ديگر موجودات برترى داده است، پس هر عملى كه از انسان سر مى‏ زند، به پشتوانه‏ ى درك او از خود و نيازهاى خويشتن، جهان هستى و محيط اطراف خود است و اعمالى كه بدون اين پشتوانه انجام شود، اعمالى از روى يا سهو ناميده مى‏ شود. 🔷آن چه مهم است، نوع درك‏ هايى است كه انسان بر اساس آن، اعمال خويش را تحقق مى‏ بخشد. 🔷 گاهى توهم‏ ها و امور غير واقعى، پشتوانه‏ ى اعمال او است و گاه امور ظنّى و حدسى او را به عمل وادار مى‏ نمايد كه در تمام اين موارد، عمل او جاهلانه محسوب مى‏شود و طبيعى است انجام چنين حركتى، به گمراهى و هلاكت منجر خواهد شد. 👌امام على عليه‏السّلام در اين باره فرموده است: «فَإِنَّ الْعامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسّائِرِ عَلى غَيْرِ طَرِيقٍ، فَلا يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْواضِحِ إِلاّ بُعْدا مِنْ حاجَتِهِ وَ الْعامِلُ بِالْعِلْمِ كالسّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْواضِحِ فَلْيَنْظُرْ ناظِرٌ أَسائِرٌ هُوَ أَمْ راجِعٌ؟» كسى كه بدون آگاهى عمل كند مانند كسى است كه در بیراهه گام برمى‏ دارد، كه هر چه از راه روشن بيشتر فاصله مى‏ گيرد از مقصودش دورتر مى‏ شود و آن كه از روى آگاهى عمل مى‏ كند هم چون كسى است كه در راه روشن گام بر مى‏ دارد. پس هر كس بايد بنگرد كه آيا پيش مى‏رود يا به عقب باز مى‏ گردد؟ بنابراين اعمال انسان بايد مبتنى بر علم، يقين و قطع باشد و بشر نبايد در امور غيرقطعى و مشتبه حركت نمايد و عمل كند. تأسّف بار آن كه بسيارى از انسان‏ها، پس از تحصيل ، به مقتضاى آن عمل نمى‏ كنند و باز هم به امور وهمى و غير واقعى تكيه مى‏ كنند و اعمال خود را جاهلانه انجام مى‏ دهند. 🔷چنين عملكردى از سوى اولياى دين عليهم‏ السّلام، به شدت مورد مذمّت قرار گرفته و به منزله‏ ى تلقّى شده است. 👌امام على عليه‏ السّلام فرموده است: «ما علم من لم يعمل بعلمه.» كسى كه به علم خود عمل نمى‏ كند، چيزى نمى‏ داند. 👌پيامبر گرامى اسلام صلّى‏ اللّه‏ عليه‏ وآله‏ و سلّم نيز علمى را كه مبناى عمل قرار نگيرد، ماندگار ندانسته و فرموده است: «انّ العلم يهتف بالعمل فان اجابه و الاّ ارتحل عنه.» به راستى علم به عمل كردن فرياد مى‏زند، پس اگر كسى جواب آن را داد (فبها)، در غير اين صورت، از او كوچ مى‏كند. 🔷امّآ اگر انسان به دانسته‏ هاى خود عمل نمايد، امور مجهول و مشتبه نيز براى او آشكار مى‏ شود؛ چنان كه امام صادق عليه‏السّلام عمل را همراه با علم معرفى كرده و نتيجه‏ ى چنين عملى را «علمى برتر» دانسته و فرموده است: «العلم مقرونٌ الى العمل، فمن علم عمل و من عمل علم.» علم با عمل همراه است، پس كسى كه مى‏ داند عمل مى‏ كند و كسى كه عمل كند، عالم خواهد شد. 🔷پس يكى از عوامل زياد شدن و رشد علمى انسان، عمل نمودن به دانسته‏ هاى خويش است. به تعبير امام على عليه‏ السّلام : «ما زكا العلم بمثل العمل به.» علم، به چيزى مثل عملِ به آن رشد نمى‏ كند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹فرازی از دعای پر فیض کمــیل 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
♦️درس اخلاق استاد آیت الله تحریری 🕚جمعه ساعت ۱۰صبح از سایت صراط مستقیم: http://seratemostaghim.ir/live 😷 استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است(برادران و خواهران) 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
41.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴شرح دعای ماه رجب 🔰یامن ارجوه لکل خیر... 💠قسمت_یازدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
بیان فضائل ماه رجب-قسمت یازدهم.mp3
10.33M
🌴شرح دعای ماه رجب 💠قسمت_یازدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🔰«اجعلني حرزك» 🔹 اگر ما دیدگاهی داشته باشیم که خود را در قرار بدهیم، حتماً شیطان در ما سلطه‌ ندارد. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ»شیطان زمان قرآن خواندن و نماز خواندن می‌آید و همین‌طور در امورات مختلف وجود دارد. 🔸 توجّه داشته باشیم و این توجّه را به طور صحیح حفظ کنیم که خدا با شیطان هم هست. خدا قبل از این‌که و به فکر وسوسه بیفتد،هست، به این باور ‌ها برسیم که خداوند قبل از هر چیزی بوده است. 🔺ما در ذهن خود این مسئله را مرور می‌کنیم،امّا از باور خبری نیست. حرز قرار دادن خدا تصوّری نیست، واقعی و واقعیّت است، «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» «أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحيطٌ»، به هر چیزی محیط است به این هوای آلوده هم محیط است. 🔹 نمی‌گوییم انسان از هوا و غذای آلوده احتراز نکند، خیر، همه‌ی این امور باید سر جای خود باشد. امّا آن مقداری که ما از این امور احتراز می‌کنیم، خود را در پناه چیز دیگر قرار می‌دهیم. احتراز کردن یعنی دور شدن از یک چیزی و در پناه یک چیز دیگر قرار گرفتن که این شی‌ء آسیب خود را به من نزند. در همه‌ی این‌ها خدا را حرز قرار بدهیم. 🔸حرز و ذکر را که می‌خوانیم توجّه داشته باشیم این‌ها ابزار است، برای این است ‌که آن توجّه حقیقی برای ما پیدا شود. این‌که اولیای الهی گاهی در برابر یک طاغوتی قرار می‌گرفتند آن طاغوت تأثیر نمی‌گذاشت، در شأن او تأثیر نمی‌گذاشت، چون به آن حقیقتی که طاغوت به آن متکّی است و بنده است توجّه می‌کند، یعنی دیگر تأثیر نمی‌گذارد. منتها گاهی خدا نمی‌خواهد این‌ها در پناه خدای حکیم هستند، ما باید به خدای حکیم ‌ارتباط بدهیم و او را محیط بدانیم. 🌸کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
درس اخلاق جمعه06اسفند1400.mp3
8.56M
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه 🔸شرح خطبه (همام) حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) 🗓06/اسفند/۱۴۰۰ 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
🌴هر چه کارهای خلاف ؛ جدید و پیچیده تر شود... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
فَاسْتَجِبْ دُعَائِي وَ لا تُخَيِّبْ فِيكَ رَجَائِي وَ تَقَبَّلْ تَوْبَتِي وَ كَفِّرْ خَطِيئَتِي، بِمَنِّكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين 🔰پس دعايم را به استجابت رسان و اميدم را نسبت به خودت ناکام مگردان و توبه‌ام را قبول کن و خطايم را بپوشان، به منّ و كرمت اي مهربان‌ترين مهربانان! در اين راستا حضرت امام صادق (ع) مي‌فرمايد: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ: أَخِّرُوا إِجَابَتَهُ. شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ وَ دُعَائِهِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: عَبْدِي دَعَوْتَنِي وَ أَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا وَ دَعَوْتَنِي فِي كَذَا وَ كَذَا فَأَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا. قَالَ: فَيَتَمَنَّى الْمُؤْمِنُ أَنَّهُ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا مِمَّا يَرَى مِنْ حُسْنِ الثَّوَابِ.» ✏️مؤمن، خداوند عزيز و جليل را براى حاجتش مى‏خواند و او در جواب مى‏گويد: «اجابتش را به تأخير بيندازيد، چون من مشتاق صدا و دعاى اويم.» و آنگاه كه قيامت برپا شد مى‏گويد: «بنده‌ي من! مرا خواندى اما من اجابتت را به تأخير انداختم، ثواب تو چنين و چنان است. و نيز در فلان كار هم مرا خواندى و آن‌جا هم اجابت تو را به تأخير انداختم، ثواب تو چنين و چنان است.» آن‌گاه حضرت فرمود: «در اين‌جا مؤمن به خاطر ديدن پاداش‌هاي عظيم الهى، آرزو مى‏كند كه اى كاش در دنيا خدا هيچ يك از دعاهايش را مستجاب نمى‏كرد». 💠البته معناي اين روايت اين نيست که انسان براي برآورده شدن حوائجش دعا نکند؛ زيرا اين برداشت با بيانات صريح کتاب و سنت که امر به دعا نموده منافات دارد، بلکه بدين معنا است که انسان بايد شرايط صحيح اعتقادي (يعني اعتقاد به قدرت مطلقه‌ي خداوند و اين که او در افعال خويش مصالح را در نظر مي‌گيرد و فقط او تأثير مستقل دارد و اين که تقاضايش براي او فايده‌ي دنيايي يا آخرتي دارد) و ديگر شرايط در حال دعا (که در جاي خود ذکر شده است) دعا کند. 👌 در اين صورت اگر مصلحت باشد قطعاً مستجاب مي‌گردد و اگر مستجاب نشود، بايد بداند که فعلاً مصلحت نبوده و خداوند مطابق روايت بالا آن را براي او ذخيره کرده و يا به واسطه‌ي آن بلايي از او دفع شده است. 💠اين‌ها اموري است که حظ و بهره‌ي روحي و رواني در آن نصيب انسان مؤمن مي‌گردد. اما انسان کافر از اين امور بي‌بهره است و اگر بخواهد بهره‌مند شود، بايد اولين مظهر صفت رحيميت خدا که دين است را بپذيرد. وقتي خدا را به عنوان رب – به طور خاص- پذيرفت، صفات ديگر او هم شامل حال وي مي‌شود. چنان که بعضي خطاب‌هاي قرآن خاص مؤمنين است و بعضي خطاب‌ها به همه‌ي انسان‌ها است. اين خطاب‌هاي عمومي در حقيقت هدايت‌هاي عام الهي است، از جمله آيه‌ي شريفه‌ي زير: {يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيهِ } اي انسان! تو با هر زحمتي باشد به سوي پروردگارت مي‌روي. 💠بعضي خطاب‌ها نيز، خاص است مانند: {وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ } و نماز را به پا داريد. مضمون اين آيه مختص عده‌ي خاصي است که تحت لواي ايمان حق قرار گرفته‌اند و به همين دليل، خطاب خاص خواهد بود 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
روضه حضرت موسی ابن جعفر(ع).mp3
1.67M
🏴روضه ▪️شهادت حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام)را تسلیت عرض می کنیم.▪️ 🌷کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
گزارشی از فعالیت های فرهنگی و خیریه موسسه صراط مستقیم درسال 1400 https://b2n.ir/goozaresh
40.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴شرح دعای ماه رجب 🔰یامن ارجوه لکل خیر... 💠قسمت_دوازدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
بیان فضائل ماه رجب-قسمت دوازدهم.mp3
10.2M
🌴شرح دعای ماه رجب 💠قسمت_دوازدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
استاد تحریری: 🔶امام صادق عليه‏ السّلام در پاسخ به درخواست عنوان بصرى، مبنى بر بهره‏ مندى وى از آن حضرت كه: «خدا از علم شما روزى‏ ام كند»، به وى فرمود: «ليس العلم...»؛ يعنى آن علمى كه تو درخواست مى‏ كنى، به تعلّم و يادگيرى تكيه نمى‏ كند. 🔶البته قابل توجه است كه پاسخ حضرت، متناسب با درخواست عنوان بود، زيرا وى درخواست مطلق علم را ننمود تا حضرت وى را به مقدمات آموزشى راهنمايى نمايد، بلكه تقاضاى بهره‏ مندى از علوم عليهم‏ السّلام را داشت و بديهى است كه علوم اهل بيت عليهم‏ السّلام، از سنخ علم حضورى است كه تنها با عبوديت و بندگى حقيقى خداوند و بر اثر فيض در وجود انسان تحقق مى‏ يابد، به همين جهت آن حضرت وى را به مقدمات عملى، عبوديّت و هدايت الهى در اين طريق توجه داده و تفاوت علوم اهل بيت عليهم‏ السّلام با علوم ديگران را به وى يادآور شدند. 🔶اگرچه ائمه عليهم‏ السّلام نيز ناچارند علوم حقيقى خود را در قالب الفاظ مناسب و با مفهوم مناسب به ديگران القا كنند، لذا علوم ايشان نيز جنبه‏ ى علم حصولى مى‏ يابد و براى رسيدن به علوم حقيقى ايشان، بايد از علوم رايج آنان كه شاگردانى را در علوم گوناگون پرورش داده‏ اند استفاده كرد، لذا عليه‏ السّلام در ادامه مى‏ فرمايد: «اگر آن علم حقيقى را مى‏ خواهى، اوّل در خودت حقيقت بندگى را بخواه و علم را براى به كار بستن آن طلب كن.» و در پايان نيز به مقدارى از آداب تحصيل علوم خود، اشاره مى‏ فرمايد. https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
هدایت شده از صراط مستقیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 مسابقه کتابخوانی از کتاب راز نهان رنج شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه همراه با اهدای جوایز نفیس 🔸 موسسه صراط مستقیم (دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله تحریری دام‌ظله) به مناسبت فرا رسیدن اعیاد رجبیه با هدف تبیین و ترویج صحیفه مبارکه سجادیه مسابقه کتابخوانی از جدیدترین اثر استاد تحریری در شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه (که خواندن دعا مورد تاکید علما در هنگام بلاها است) را برگزار می‌نماید. 👈 علاقه‌مندان جهت شرکت در این مسابقه تا روز میلاد امام سجاد علیه فرصت دارند کتاب راز نهان رنج را با ارسال رایگان از طریق سایت تهیه کنند. 🌹 سوالات در ۱۷ اسفند روز میلاد امام سجاد علیه السلام در سایت صراط مستقیم منتشر می‌شود و مخاطبین تا نیمه شعبان فرصت دارند به سوالات پاسخ دهند. قرعه کشی در روز نیمه شعبان انجام می‌شود. 🔸روش‌ تهیه کتاب راز نهان رنج با ارسال رایگان تا آخرماه رجب از طریق لینک زیر: https://ppng.ir/d/cYsL 🌺 به قید قرعه به ۱۰ نفر از برندگان کارت هدیه ۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد. 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
🌴دقت در مستحباتی که در نماز ... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
40.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴شرح دعای ماه رجب 🔰یامن ارجوه لکل خیر... 💠قسمت_سیزدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
بیان فضائل ماه رجب-قسمت سیزدهم.mp3
10.16M
🌴شرح دعای ماه رجب 💠قسمت_سیزدهم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
فَاسْتَجِبْ دُعَائِي وَ لا تُخَيِّبْ فِيكَ رَجَائِي وَ تَقَبَّلْ تَوْبَتِي وَ كَفِّرْ خَطِيئَتِي، بِمَنِّكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين 🔰پس دعايم را به استجابت رسان و اميدم را نسبت به خودت ناکام مگردان و توبه‌ام را قبول کن و خطايم را بپوشان، به منّ و كرمت اي مهربان‌ترين مهربانان! جود حضرت حق از صفات فعليه‌اي است که به صفت ذاتيه تکيه دارد و ما از صفت فعليه به صفت ذاتيه مي‌رسيم. جود خداوند به قدرت او تکيه دارد و قدرت نامتناهي و مطلق است و چون رابطه‌ي کمالي براي انسان محدود نيست، از توجه و درخواست صفت کمال حق تعالي، به ذات نامحدود او توجه پيدا مي‌کنيم. در اين فراز از مناجات با نتيجه گيري از خطاب حق تعالي به اوصاف کماليه به او عرض مي‌کنيم: ✏️فَاسْتَجِبْ دُعَائِي و … استجابت دعا در حقيقت ظهور جود خاص خداوند براي عبد است. انسان اگر موهبت دنيايي را هم طلب مي‌کند، پشتوانه‌ي اين طلب، از جانب خداوند تعالي است و خودش وعده فرموده است: 👌{ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُم‏} مرا بخوانيد تا اجابت کنم شما را. بنابراين اگر انسان پس از دعا به مطلوب مورد نظر خويش رسيد از جانب اوست و اگر به او داده نشد، بايد شرايط استجابت را بررسي کند و اگر به گمان او شرايط موجود بوده بايد بداند که استجابت دعا مصلحت او نبوده است؛ زيرا عبد در هر حال بايد به حکمت الهي اطمينان پيدا کند. حضرت امام زين‌العابدين (ع) مي‌فرمايد: 💠«الْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلَاثٍ: إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ؛ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ؛ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلَاءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَه.» 💠مؤمن دعاي سه‌گونه است: يا براي او (در قيامت) ذخيره مي‌شود؛ و يا به او داده مي‌شود، و يا از او بلايي که بنا بود به او برسد، دفع مي‌گردد. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید/🌷 تابلو روایتی که امام خامنه ای در اطاقشان نصب کردند https://eitaa.com/seratemostaghim_ir 🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
استاد تحریری: 🔸 اگرچه ظاهرش این است که انسان مالی را از ملکش خارج کند و به دیگری که نیازمند است بدهد. لکن حقیقت دیگری دارد و آن این‌که توشه و ودیعه‌ای است نزد پروردگار که نیازی به شاهد گرفتن بر آن نیست. 🔸گرچه انسان با این رابطه‌ی مالی چیزی را از دست می‌دهد لکن باید توجه داشته باشد که در حقیقت چیزی را از دست نمی‌دهد. 🔸انسان مالی (صدقه) را که به هر عنوانی، واجب یا مستحب به فقیر می‌دهد، یعنی از یک ملک ظاهری خارج و در ملک ظاهری دیگری وارد می‌شود لکن از ملک حقیقی حق تعالی خارج نمی‌شود و نزد پروردگار متعال می‌شود. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir