eitaa logo
صراط مستقیم
10.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
885 ویدیو
43 فایل
صفحه رسمی نشر بیانات استاد آیت‌الله تحریری. تولیت معظم حوزه علمیه مروی تهران. ارتباط با ادمین جهت انتقادات و پیشنهادات: @seratemostaghim_admin ⛔تبلیغات و تبادل نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
و ، يكى از حربه‏ هاى است كه با آن، بسيارى از سالكان را از طريق كمال محروم می سازد و چون در مسير تهذيب نفس، انسان افت و خيزهايى دارد و گاهى جنبه ی ركود يا عقب گرد او بيشتر مى‏ شود و حالت قبض، و بر او عارض مى‏شود و او را از حركت باز مى‏ دارد، لذا روح بر او عارض گرديده و نيز آن را تشديد مى‏ كند، در اين هنگام نياز به تحريك و ترغيب او به ادامه و تقويت در حركت است. 🌿استاد مى‏تواند با دم مسيحايى خويش، روح اميد را در وجود سالك بدمد. _اى دل! ار سيل فنا، بنيادِ هستى بَرْكَنَد چون تو را نوح است كشتيبان، ز طوفان غم مخور._ 🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
پیامبر اجنه.mp3
876.4K
🌴پیــامبـــر اجــنه 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴الهي! مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ 💠معبودا! من اولين کسي نيستم که نافرماني‌ات کرده و توبه‌اش را پذيرفته‌اي و خواستار احسانت شده و تو او را احسان نموده‌اي بيان حضرت اين است که الطاف خداي متعال نسبت به عبد محدود نيست. ✳ معناي فرمايش ايشان آن است که: خدايا! بندگانت پيوسته تو را معصيت مي‌كنند و تو نيز نسبت به آنان مكرر توبه فرموده‌اي. اکنون من نيز نافرماني تو را کرده‌ام، درست است که اين نافرماني به طور کلي از جانب عبد قبيح است، اما اين طور نيست که من اولين نافرمان تو باشم و تو اولين کسي باشي که بخواهي به سوي او توبه کني و راه توبه را برايش باز نمايي. 🔰اقتضاي طبيعي اين عالم لغزش انسان است. اما اين هرگز بدان معنا نيست که هر کسي در اين عالم همراه با لغزش مي‌آيد و بايد معصيت کند! بلکه مقصود آن است که به طور طبيعي،‌ تمايلات و کشمکش‌هاي اين عالم، انسان را به لغزش مي‌کشاند. 🔰البته انبيا و اولياي الهي(ع) بر‌خلاف مقتضاي طبيعي اين عالم حرکت مي‌کنند و هرگز گناهي از آنان سر نمي‌زند. در عين حال اين بزرگواران وقتي حالات خاص خود را با ذات اقدس الهي را با حالات عادي خويش- هر چند در راه اطاعت است- مقايسه مي‌کنند، آن را براي خود گناه حساب به شمار مي‌آورند. از حضرت رسول اکرم| نقل شده است که فرمود: «لِي‏ مَعَ‏ اللَّهِ‏ وَقْتٌ لَا يَسَعُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَان.» براي من با خدا وقتي است که در آن وقت نه فرشته‌ي مقربي گنجايش دارد نه نبي مرسلي و نه مؤمني که خداي متعال قلبش را براي ايمان امتحان کرده باشد. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴رابطه ی مستقــیم بین نورانیت اعمال شایسته ی اعضا... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴تأثیر و تأثّر نفس از اعمال اسلام سفارش می‌فرماید برخی کارها را با دست خود مستقیم انجام دهید تا وجودتان از آن کار تأثیر بپذیرد و نورانی شود. 🔰در زمان رسول خدا شخصی وصیت کرد که رسول خدا -صلی الله علیه و آله- انبان خرمایش را صدقه بدهد. وقتی حضرت تمام خرما را صدقه دادند، خرمای گندیده‌ای ته انبان باقی ماند. حضرت به اصحاب فرمود: ✏️«اگر این شخص این خرمای گندیده را با دست خودش صدقه می‌داد، بهتر از این بود که من این انبان خرما را برای او صدقه دادم.» 💠از این بیان استفاده می‌شود، رابطه‌ی مستقیمی بین نورانیت اعمال شایسته‌ی اعضا و جوارح با نورانیت روحی انسان وجود دارد. هم‌چنین اعمال ناشایست و ظلمانی اعضا با نفس ارتباط مستقیمی دارند. بنابراین اعضا و جوارح مانند ابزار یک نجّار، ابزار بی‌شعوری نیستند بلکه وسایل باشعوری هستند که نفس به آن‌ها تعلق و احاطه دارد و در آن‌ها تأثیر می‌گذارد و از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴استاد تحریری : 👌علاّمه طباطبايى ـ رحمه‏ اللّه‏ ـ نقل كرده‏ اند: «در ايّام تحصيلم كه در نجف بودم، در يكى از سال‏ها ارتباط ما در عراق با ايران قطع شد كه موجب تنگناى مالى و فقدان امكانات اوّليه‏ ى زندگى گرديد. اضافه بر مشكلات اقتصادى، گرماى شديد در تابستان‏هاى طولانى، ما را در فشار قرار مى‏ داد. يك روز كه حسابى از چنين شرايط ناگوار و ناراحت كننده خسته شده بودم و ابرهاى يأس و اندوه، آسمان ذهن و انديشه‏ ام را مشوّش ساخته بود، به خدمت استاد اخلاق، آيت اللّه‏ رفتم و غصّه دل با او گفتم. استاد با ملاحت خاصى مرا موعظه فرمود و به دلداريم پرداخت. ♦️بيانات شگفت‏ انگيز استاد، آن چنان بر صفحه‏ ى دلم نقش بست كه تمامى ناراحتى‏ ها از دلم زدوده شد و آن گاه كه از خدمت آن استاد بزرگ مراجعت مى‏ كردم، گويى آن چنان سبك بارم كه در زندگى هيچ گونه ملالى ندارم.» پير خرد پيشه نورانى‏ ام برد ز دل رنگ پريشانى‏ام گفت كه در زندگى آزاد باش هان گذران است جهان، شادباش 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴بایـــد همــواره هــمت انــسان برای رسیدن به کمالــات الــهی ... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
جلسات و نماز استاد تحریری این هفته در قم برگزار نمی‌گردد.
🌴الهي! مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ 💠معبودا! من اولين کسي نيستم که نافرماني‌ات کرده و توبه‌اش را پذيرفته‌اي و خواستار احسانت شده و تو او را احسان نموده‌اي 🔰براي حضرت امام علي(ع) در نيمه‌هاي شب، حالت‌هاي غشوه‌اي عارض مي‌شده است و کساني که به حال ايشان آگاهي نداشتند خيال مي‌کردند که حضرت وفات کرده است.يكى از اصحاب آن حضرت مي‌گويد: 👌 در ظلمت نيمه شبى، مولايم على× را ديدم كه به آرامى از ياران خويش كناره گرفت [و چون سايه‏اى] در تاريكى نخلستان از نظرها پنهان شد. من [با دلى بى‏قرار و مضطرب] در پى آن حضرت به نخلستان شدم. ناله‏ى جان سوز آن ولى خداى را مى‏شنيدم كه نالان و گريان با معبود خويش، به خلوت و نماز مناجات آمده بود. در گوشه‏اى مخفيانه ايستادم و گوش جان به زمزمه‏هاى عارفانه مولايم سپردم كه [چون مار گزيده به خود مى‏پيچيد و مى‏ناليد و] مى‏فرمود: «الهى! كَم مِن مُوبِقةٍ حَلُمْتَ عن مقابَلَتِها بِنَقِمَتِكَ وَ كَم من جَريرةٍ تَكَرَّمْتَ عن كَشفِها بِكَرمِك، الهى! اِن طالَ فى عِصيانِك عُمُرى و عَظُم فى الصُّحُفِ ذَنبى، فما اَنا مُؤمِّلٌ غيرَ غُفرانِك و لا اَنا بِراجٍ غيرَ رِضوانِكَ.» 🔰خدايا! چه بسيار گناهان كُشنده‏اى از كه من سر زد و تو از اين كه آن را با عذاب دردناكت مقابله كنى، حلم ورزيدى و چه بسيار جنايتى كه به كرم و بزرگوارى خويش از رسوايى‏ام به واسطه‏ى آن‏ها چشم پوشى فرمودى. خدايا! هر چند عمرم در عصيان تو طولانى شد و گناهانم در نامه‏هاى اعمالم بسيار گرديد، [اما] من جز مغفرت تو را آرزومند نيستم و جز به رضوان و خشنودى تو اميد ندارم. 🔰سپس آن حضرت در دل تاريک چند ركعت نماز گزارد و پس از آن به دعا و گريه و ناله و زارى پراخت و در ميان مناجات خويش با پروردگار، فرمود: «الهى! اُفَكِّرُ فى عَفوِكَ فَتهوُنُ عَلىَّ خَطيئَتى، ثُمَّ اَذكُرُ العَظيمَ مِن أخذِكَ، فَتَعْظُمُ عَلىَّ بَلِيتى.» آه! اِنْ اَنا قَرأْتُ فى الصُّحُفِ سَيئَةٍ أنا ناسِيها و اَنتَ مُحصِيها، فَتقُولُ: خُذُوهُ، فَيالَه مِن مَأخوذٍ لا تُنجِيهِ عَشيرَتُهُ و لا تَنفَعُهُ قَبِيلَتُه، يرحَمُه المَلاءُ اذا اُذِنَ فيه بِالنِّداء. آه! مِن نارٍ تُنضِجُ الأَكبادَ وَالكُلَى، آه! مِن نارٍ نَزّاعةٍ لِلشَّوَى، آه! من غَمرَةٍ مِن مُلهَبَاتٍ لَظَى.» 🔰الهى! به عفو تو كه مى‏انديشم، خطاهايم در نظرم سُست و اندك مى‏شود و چون سخت‏گيرى تو را به ياد مى‏آورم، گرفتارى‏ام نزدم عظيم جلوه مى‏كند. آه! اگر در نامه‏ى اعمالم گناهى را بخوانم كه من فراموش كرده بودم امّا تو آن را ثبت نموده بودى و در آن حال بگويى: «او را بگيريد!» پس واى بر گرفتارى كه خويشانش او را نجات نتوانند و بستگانش سودى به او نرسانند. چون اجازه‏ى سخن گفتن پيدا كند [از شدّت بدبختى و بيچارگى او] همگان به حالش ترحّم برند. 🔰واى از آتشى كه جگرها و گوشت‏ها را مى‏خورد! آه از آتشى كه پوست سر را جدا مى‏كند! آه از درياى آتش جهنم! پس با ناله‏اى جان گداز، گريه سر داد و اشك مى‏ريخت كه ناگاه سكوت شب همه جا را فرا گرفت و ناله‌ي عاشقانه‌ي على خاموش شد. چون نگريستم، ديدم هيچ حركتى نمى‏كند و چون چوبى خشك، بر زمين افتاد. نزديك رفتم و حركتش دادم ولى حركت نكرد. بى‏قرار و دل آشوب بانگ برآوردم كه: به خدا سوگند كه مولايم جان داده است. پس به منزل آن حضرت شتافتم و زهراى مرضيه‌÷را با خبر ساختم. چون آن صديقه طاهره سخنم بشنود، فرمود: «على از دنيا نرفته، بلكه از خوف پروردگار، بى‏هوش گشته است.» پس قدري آب به صورت مبارك آن حضرت پاشيد تا به هوش آمد. چون چشم مباركش را گشود و نظرش بر من افتاد كه مى‏گريستم، فرمود: «از چه مى‏گريى؟» گفتم: «به سبب آن چه شما بر سر خويش مى‏آوريد!» پس آن حضرت فرمود: «فَكَيفَ؟ وَلَو رَأَيتَنى وَ دُعِىَ بِى اِلى الحِسابِ واَيقَنَ اَهلُ الجَرائِمِ بِالْعَذابِ و احْتَوشَتْنِى مَلائِكَةٌ غِلاظٌ وَ زَبانِيةٌ فِظاظٌ، فَوَقَفتُ بَين يدَىِ المَلِكِ الجَبّارِ، قَد اَسْلَمَنِى الْأَحِبّاءُ وَ رَحِمَنِى اَهلُ الدُّنيا، لَكُنتَ اَشدَّ رَحمةً لى بَينَ يدَىْ مَن لا تَخفى عَلَيهِ خافِيةٌ!» پس چگونه خواهى بود آن هنگامى كه مرا براى حساب‏كشى مى‏خوانند و مجرمان به عذاب خويش يقين مى‏كنند و فرشتگانِ سختگير و تندخويى كه مأمور راندن جهنميان به سوى آتشند، مرا به وحشت مى‏اندازند، پس در برابر مالك جبّار مى‏ايستم، دوستدارانم با من خداحافظى مى‏كنند و اهل دنيا به حال من ترحم مى‏كنند؟! 💠چنين حالاتي براي ما قابل درک نيست. آن بزرگواران وقتي اين حالات روحي خود را با حالات عادي مقايسه مي‌کنند، حالات عادي را گناه به حساب آورده و از آن استغفار مي‌کنند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
اسباب اعظم.mp3
724.3K
🌴اســـبـاب اعــظــم 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴الهي! مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ 💠معبودا! من اولين کسي نيستم که نافرماني‌ات کرده و توبه‌اش را پذيرفته‌اي و خواستار احسانت شده و تو او را احسان نموده‌اي ✏️حضرت امام سجاد ع در حقيقت حال واقعي خود را به خداي تعالي عرضه مي‌دارد و مي‌فرمايد: 👌«خدايا! من اولين کسي نيستم که معصيت تو را کرده باشم و تو هم بر او توبه کرده باشي. من اولين کسي نيستم که احسان تو را خواسته و متعرض احسان و نيکي تو شده باشد و تو هم بر او جود کرده باشي. بلکه عنايت تو و توبه‌ات بر بندگان هميشگي است.» البته موجودات همواره با درخواست تکويني خويش، متعرض خوبي‌ها‌ي حق مي‌شوند چنان که قرآن شريف مي‌فرمايد: { يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْن‏} تمام كسانى كه در آسمان‌ها و زمين هستند از او تقاضا مى‏كنند، و او هر روز در شأن و كارى است! همه‌ي موجودات سائل حق‌اند و زبان حال و قال موجودات سؤال از حق تعالي است. 🔰بنابراين انسان گناه‌کار و غافل، پس از تنبه به لغزش و غفلت خويش و توجه به اين که نبايد در محضر و حضور مولا اين‌گونه باشد و پس از اين توجه، احساس شرمندگي و خجالت کند، در واقع با اظهار اين حالت،‌ خود را در معرض خوبي‌هاي حق تعالي قرار داده است و در چنين صورتي، قطعاً کمالات حضرت حق شامل او گرديده و مشمول جود پروردگار خواهد شد. از اين جهت در اين فراز نيز بنده به طور غير مستقيم، توبه و رسيدن به خوبي‌هاي خداوند متعال را تقاضا مي‌کند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
♦️درس اخلاق استاد آیت الله تحریری 🕚جمعه ساعت ۱۰صبح از سایت صراط مستقیم: http://seratemostaghim.ir/live ✅ تهران،میدان محمدیه، خیابان خیام شمالی، کوچه مهدویان احدی، مدرسه علمیه معیر 😷 استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است(برادران و خواهران) 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴برای هــمگان به ویژه کــسانی که در صراط بنــدگــی حق تعالی هــسـتند... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
درس اخلاق جمعه3دی1400.mp3
7.73M
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه 🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن 🗓03/دی/۱۴۰۰ 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
🌴رعایت چه آدابی در زیارت قبور ائمه معصومین و امامزادگان لازم است؟ 🔉نسبت به ائمّه ـ علیهم السّلام ـ آنچه را که در مرحله‌ی اوّل لازم است، 1️⃣معرفت به مقام امام است که امام ـ علیه السّلام ـ چه جایگاه وجودی و تربیتی در عالم و وجود انسان دارد. 2️⃣دوم معرفت به امام از جهت جایگاه و رابطه‌ی وجودی و مقامات معنوی او نسبت به خدای متعال. 3️⃣سوم این‌که ما از زیارت چه می‌خواهیم و حقیقت زیارت چیست؟ حقیقت زیارت اظهار خضوع به مقام امام است که شیعیان با امام ـ علیه السّلام ـ بیعت کرده‌اند. معنای بیعت، لزوم اطاعت از امام و تسلیم در برابر او در تمام شئون زندگی است. 4️⃣چهارم ، توجّه به خواصّ زیارت است که ما در مقام زیارت ، علاوه بر امور گذشته می‌خواهیم امام را واسطه‌ی بین خود و خدای متعال قرار دهیم؛ اوّلاً در رفع مشکلات روحی و ثانیاً برای فراهم‌تر شدن شرایط کمالات معنوی و روحی و ثالثاً این‌که تغییرات روحی و معنوی در وجود ما پیدا شود. 5️⃣در مرحله‌ی پنجم مراعات کردن آن آدابی که در مفاتیح الجنان آمده است. خواندن زیارات و دعا و قرآن و نماز و این‌گونه امور. نسبت به امامزادگان هم توجّه به این‌که امامزادگان چه رابطه‌ی نسبی و چه جایگاه معنوی با ائمّه ـ علیهم السّلام ـ دارند و توجّه به این‌که هر کدام از امامزادگان ، راهی برای اتّصال ما به _امامت و ولایت ائمّه ـ علیهم السّلام ـ هستند. علاوه بر این‌که نوع آن‌ها مخصوصاً آن کسانی که شناخته شده هستند و معرّفی شدند، مانند: حضرت ابالفضل العباس و علی اکبر و حضرت معصومه و عبدالعظیم حسنی ـ علیهم السلام ـ جایگاه معنوی خاصّی به درگاه الهی دارند و توجه به این جایگاه، در کمالات روحی انسان بی‌تأثیر نیست. 6️⃣در مرحله‌ی آخر، اینکه ما این بزرگواران را برای حلّ مسائل روحی و مادی خود واسطه به درگاه خدای متعال قرار دهیم. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴ذکــر در هــر زمـان و مـکانــی سودمــند اســت... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴الهي! مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ 💠معبودا! من اولين کسي نيستم که نافرماني‌ات کرده و توبه‌اش را پذيرفته‌اي و خواستار احسانت شده و تو او را احسان نموده‌اي ✏️حضرت امام سجاد ع در حقيقت حال واقعي خود را به خداي تعالي عرضه مي‌دارد و مي‌فرمايد: 👌«خدايا! من اولين کسي نيستم که معصيت تو را کرده باشم و تو هم بر او توبه کرده باشي. من اولين کسي نيستم که احسان تو را خواسته و متعرض احسان و نيکي تو شده باشد و تو هم بر او جود کرده باشي. بلکه عنايت تو و توبه‌ات بر بندگان هميشگي است.» البته موجودات همواره با درخواست تکويني خويش، متعرض خوبي‌ها‌ي حق مي‌شوند چنان که قرآن شريف مي‌فرمايد: { يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في‏ شَأْن‏} تمام كسانى كه در آسمان‌ها و زمين هستند از او تقاضا مى‏كنند، و او هر روز در شأن و كارى است! همه‌ي موجودات سائل حق‌اند و زبان حال و قال موجودات سؤال از حق تعالي است. 🔰بنابراين انسان گناه‌کار و غافل، پس از تنبه به لغزش و غفلت خويش و توجه به اين که نبايد در محضر و حضور مولا اين‌گونه باشد و پس از اين توجه، احساس شرمندگي و خجالت کند، در واقع با اظهار اين حالت،‌ خود را در معرض خوبي‌هاي حق تعالي قرار داده است و در چنين صورتي، قطعاً کمالات حضرت حق شامل او گرديده و مشمول جود پروردگار خواهد شد. از اين جهت در اين فراز نيز بنده به طور غير مستقيم، توبه و رسيدن به خوبي‌هاي خداوند متعال را تقاضا مي‌کند. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
روش دعا.mp3
1.06M
🌴روش و آداب دعـــا 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴استاد تحریری : 🔰درمان بيمارى‏هاى روحى ♦️روح انسان نيز همانند جسم وى، در معرض آسيب‏ ها و بيمارى‏ ها قرار دارد و در چنين وضعيتى، نيازمند درمان و رسيدگى‏ هاى بالينى مى‏ باشد؛ چنان كه حضرت على عليه‏ السّلام خطاب به فرزند خويش فرموده است: «يا بنىّ انّ من البلاء الفاقة و اشدّ من ذلك مرض البدن و اشدّ من ذلك مرض القلب.» اى فرزندم! ندارى و تنگدستى از بلاها است و سخت‏ تر از آن، مرض بدن و شديدتر از آن مرض قلب است. ♦️هيچ فردى نمى‏ تواند ادّعا كند كه روحش از بيمارى و آسيب در امان است، مگر انسان‏هاى مهذّب و خود ساخته‏ اى كه به تمايلات خويش صبغه‏ ى الهى داده و به مبدأ فيض متّصل گرديده‏ اند، به تعبير اميرمؤمنان على عليه‏ السّلام: «أَلشَّرُّ كامِنٌ فِى طَبِيعَةِ كُلِّ أَحَدٍ، فَإِنْ غَلَبَهُ صاحِبُهُ بَطَنَ، وَ إِنْ لَمْ يَغْلِبْهُ ظَهَرَ.» شرّ و بدى در طبيعت و نهاد همه پنهان است، پس اگر صاحب آن بر آن چيره گشت، مخفى مى‏ ماند؛ و اگر غالب نشد، آشكار مى‏ گردد. 🔶بديهى است كه خود درمانى، همان گونه كه در بيمارى‏هاى جسمى خطرناك است، در بيمارى‏ هاى روحى نيز به مراتب خطرناك‏ تر مى‏ باشد؛ زيرا سبب از دست رفتن تمام سرمايه‏ هاى معنوى انسان مى‏ گردد، چنان كه خداوند فرموده است: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَـلاً * الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» بگو: آيا شما را از زيانكارترين مردم آگاه گردانم؟] آنان] كسانى‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنيا به هدر رفته و خود مى‏پندارند كه كار خوب انجام مى‏ دهند. 👌قرآن كريم اين تلاشگران خوش پندار را زيان‏كارترين انسان‏ها معرفى فرموده است. خداوند سبحان براى درمان بيمارى‏ هاى روحى بشر، پيامبران و اوليا عليهم‏ السّلام را به سوى انسان فرستاده است؛ چنان كه امير مؤمنان عليه‏ السّلام پيامبراكرم صلّى‏ اللّه‏ عليه‏ وآله‏ و سلّم را چنين توصيف فرموده است: «طَبِيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَراهِمَهُ وَ أَحْمى مَواسِمَهُ، يَضَعُ ذلِكَ حَيْثُ الْحاجَةُ إِلَيْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْىٍ وَ آذانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُكْمٍ مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَواطِنَ الْحَيْرَةِ.» طبيبى است كه براى درمان سيّار است، مرهم‏ هاى شفابخش او آماده و ابزار داغ كردن زخم‏ها را گداخته است، براى شفاى قلب‏ هاى كور، گوش‏ هاى ناشنوا و زبان‏ هاى لال، آماده و با داروى خود در پى از بين بردن جايگاه‏هاى غفلت و سرگردانى است. 👌پس از پيامبران و اولياء عليهم‏ السّلام، عالمان اخلاق و مربيان نفوس هستند كه وظيفه‏ ى طبابت قلب و جان انسان‏ها را برعهده دارند و هر بيمارى را متناسب با ظرفيت و شرايطش، با تكيه بر قرآن و سنت مداوا مى‏ نمايند. با توجه به اين مطالب بود كه عنوان بصرى پس از طرد اوّليه‏ ى امام صادق عليه‏ السّلام و توسل جستن به رسول خدا صلّى‏ اللّه‏ عليه‏ و آله‏ وسلّم و نماز و دعا در جوار آن حضرت، براى نرم شدن قلب امام صادق عليه‏ السّلام به او، بار ديگر به منزل آن حضرت رفت و در را كوبيد و امام عليه‏ السّلام او را به منزل راه داد. 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir
🌴مقــام تــسلــیم مراتـبی دارد کـه ... 🌿 کانال نشر بیانات استادتحریری👇👇👇 https://eitaa.com/seratemostaghim_ir