eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
581 عکس
228 ویدیو
15 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به 1⃣ درس هایی از یلدا https://eitaa.com/serathamed/1617 2⃣ درس ها و عبرت هائی از مسلمانان غزّه https://eitaa.com/serathamed/1523 3⃣ درس هایی از فوتبال https://eitaa.com/serathamed/1495 4⃣ درسها و دستاوردهای طوفان الأقصی https://eitaa.com/serathamed/1488 5⃣ درسها و مواعظ سایه https://eitaa.com/serathamed/1321 6⃣درس هایی از قیام 15خرداد https://eitaa.com/serathamed/945 7⃣ درس هایی از ورود مسلم بن عقیل به کوفه https://eitaa.com/serathamed/736 8⃣ درسهائی از طبیعت https://eitaa.com/serathamed/688 9⃣ درس هایی از زندگي اُمّ البنین سلام الله علیها https://eitaa.com/serathamed/1653 🔟 درس هایی از فاطمه سلام الله علیها در دفاع از حق و امام https://eitaa.com/serathamed/1552 1⃣1⃣ درس ها و عبرت هائی از حماسه آمل6بهمن https://eitaa.com/serathamed/1809 2⃣1⃣ درس ها و عبرت هائی از وقت وفات و مرگ https://eitaa.com/serathamed/1817 3⃣1⃣ درس هایی از فصل پاییز https://eitaa.com/serathamed/2709 4⃣1⃣ درس هایی از سقوط سوریه https://eitaa.com/serathamed/3026 5⃣1⃣ درسها وعبرتهائی از قیام 19 دی شهر قم https://eitaa.com/serathamed/3160 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed ✍ تذکر مهم: الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أهمیت عقل عَنِ الاْءَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ : عَنْ عَلِيٍّ عليه ‌السلام ، قَالَ : «هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عليه ‌السلام عَلى آدَمَ عليه ‌السلام ، فَقَالَ : يَا آدَمُ ، إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيِّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلاَثٍ ، فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَيْنِ ، فَقَالَ لَهُ آدَمُ عليه ‌السلام : يَا جَبْرَئِيلُ ، وَمَا الثَّلاَثُ؟ فَقَالَ : الْعَقْلُ ، وَالْحَيَاءُ ، وَالدِّينُ ، فَقَالَ آدَمُ عليه ‌السلام : إِنِّي  قَدِ  اخْتَرْتُ  الْعَقْلَ ، فَقَالَ جَبْرَئِيلُ عليه ‌السلام لِلْحَيَاءِ وَالدِّينِ : انْصَرِفَا وَدَعَاهُ ، فَقَالاَ : يَا جَبْرَئِيلُ ، إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ ، قَالَ : فَشَأْنَكُمَا  ، وَعَرَجَ»  . امام على عليه السلام فرمود: جبرئيل بر آدم عليه السلام فرود آمد و گفت : اى آدم ! من مأمور شده ام كه تو را ميان سه چيز ، مخيّر سازم . يكى را برگزين و دو تا را رها كن . آدم گفت : «اى جبرئيل! آن سه چيست ؟». گفت : عقل ، حیا و دين . آدم گفت : «عقل را برگزيدم» . آن گاه جبرئيل ، به حیا و دين ، رو كرد و گفت: برويد و او را رها كنيد . آن دو گفتند : اى جبرئيل ! ما مأموريم كه هميشه با عقل همراه باشيم، گفت: خود میدانيد، و بالا رفت الکافی: ج۱، ص۲۴، ح۲ ✍ نکات و نتایج : 1⃣ اگر بخواهیم خانواده و جامعه دین دار، و اهل عفاف و حجاب بشوند باید عقل آنان را شکوفا کنیم 2⃣ اگر حیاء باشد اما بدون عقلانیّت، این حیاء احمقانه است مانند حیاء و حجاب زن پیش همسرش در خلوت یا حیاء از پرسش احکام قال النبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم: الحیاءُ حیاءان، حیاءُ عقلٍ وحیاء حُمْقٍ، وحیاء العقل العلم وحیاءُ الحُمقِ الجهل. تحف العقول صفحه ۴۵ 3⃣ ممکن است فردی دین داشته باشد اما چون عقل ندارد دینش را ناقص و حتی غلط انجام می دهد لکم دینکم و لیّ دین 4⃣ نباید گول ظاهر را خورد، معیار سنجش آدم ها، عقل است پس به صرف آنکه کسی اهل حیاء و کارهای مذهبی است نمی توان گفت آدم خوبی است 5⃣ وقتی عقل باشد حیاء و دین هست پس کسی که حیاء و حجاب ندارد و به دین(نماز و روزه و،،،) اهمیت نمی دهد عقل ندارد چون حیاء و دین همیشه همراه عقل اند 6⃣ هر کسی به اندازه ای مختصر عقل دارد که راه عقل را انتخاب کند و إلّا می توانست بهانه بیاورد که من عقل نداشتم 7⃣ بین عقل سلیم و دین صحیح که عقل آن را انتخاب کرده، هم أفزائی است یعنی عقل به دین و دین به عقل کمک و باعث إرتقاء است 8⃣ جالب اینکه ظاهر سه گزینه (عقل، حیاء، دین) انتخاب بین سه کار خوب است نه بین خوب و بد امام على عليه السلام : لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ؛ عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد. 9⃣ اگر عقل شکوفا بشود آدم اصلاح می شود اما اگر عقل مدفون و اسیر نفس باشد اهل حیاء و دین هم که باشد آنها را از دست می دهد 🔟 ممکن است کسی حیاء دارد اما دین ندارد و یا کسی دین دارد اما حیاء ندارد، دین و حیائی که از هم جدا باشد مطلوب و ماندگار نیست مگر آنکه بر مبنای عقل وشرع باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/2 قم مقدسه
هدایت شده از ............
حلقهء صالحین با مربیگری حاج آقا اکبری قرارگاه فرهنگی مسجد الزهرا(س)
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راه کارهای رغبت به قرائت قرآن 1️⃣دعا و توسل ‌‌‌َ_إستعینوا بالصبروالصلوة _دعای قبل از تلاوت 2️⃣هدیه قرائت به اولیای دین 3️⃣کوتاه خواندن و درحدّ توانائی_فاقرئوا ما تیسّر 4️⃣ نظم درزمان خاص وحتی مکان مناسب رغبت و انگیزه قرائت، مضاعف می شود مثلا بعد هر نماز 5⃣ فهم وتدیر در بخشی از آیات تلاوت شده، ایجاد رغبت می کند 6️⃣ با این نگاه تلاوت کند که خالق او بی واسطه با او می خواهد صبحت کند 7️⃣قرآن با خظ زیبا و رنگ و قطع مناسب باشد در جذب انسان مؤثر است 8️⃣شنیدن صوت های قاریان ممتاز وشرکت در مجالس قرآنی 9️⃣ خواندن روایاتی که اهمیت وآثار قرائت را بیان می کند 0️⃣1️⃣تشویق افراد توسط والدین و مربیّان قرآن 1⃣1⃣ قرآن با ترجمه روان و گویا مانند ترجمه استاد حسین انصاریان ✅ تذکر اگر متدینین با محبت، تکریم وادب واحترام با یکدیگرمخصوصا با نوحوان وجوانان برخوردکنندرغبت ایجاد می شود ✍این مقاله در جواب پرسش پسرم(محمد حسین عزیز) نوشته شد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه ۹۶/۲/۲۵ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أنواع خواب ها ✍مقدمه: خواب انعکاس اعمال و افکار طول روز ماست به قول بزرگی یکی از راه های شناخت خود اینکه ببیند اکثرا چه خواب هایی می بیند؟! 1⃣خواب رحمانی خواب های معنوی، مانند زیارت رفتن، قرائت قرآن و انجام کار خیر و،،، 2⃣ خواب شیطانی معمولا خواب های جنسی، کابوس، شلوغو،،، از این نوع هستند ✅ نکته هر کدام از خواب ها(رحمانی، شیطانی) سه دسته اند الف_ خواب هایی که عین واقع هستند یعنی در خارج از خواب اتفاق می أفتد که به اصطلاح رؤیای صادقه می گویند مانند خواب حضرت ابراهیم علیه السلام برای ذبح اسماعیل علیه السلام ب_خواب هائی که خبر از یک حقیقت است واقعیت بیرونی ندارد مانند خواب یوسف علیه السلام که 11ستاره به او سجده کرده اند ج_أضغاث احلام خواب های پیچیده وبه ظاهر غیر منطقی! مانند خواب پادشاه مصر که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خورده اند بنابراین : شش گونه خواب ممکن است انسان ببیند ✅ نتیجه همه خواب ها تعبیر دارند، اما تعیین اینکه این خواب، کدام یک از خوابهای 6گانه هست کار هرکسی نیست مخصوصا خوابهای أضغاث احلام، چرا که فرد مُعبّر باید از چند نشانه از خواب عبور کند تا به حقیقت ماجرا برسد اما به طور کلی،خواب حجت نیست مگر آنکه چند بار تکرار شود و یا با اسم و علامت، آدرس داده شود مانند خواب برخی برای کشف شهدای گمنام یا خواب میّت برای ادای حقّ الناس با نشانه ✍چند تذکر مهم 1_دانستن تعبیر خواب، استحباب و اولویتی ندارد، لذا اصرار بر تعبیر خواب نداشته باشد 2_بهتر است صدقه داد و توکل به خدا کرد 3_خواب را به هر کسی نگوید، مگر عالم ربّانی 4_سعی کند خواب را حمل بر خیر و به بهترین وجه تعبیر نماید حتی اگر خواب، ظاهرا بد باشد ⬅️نکته مهم اینکه خواب یکی از راه های اسباب هدایت و یا عقوبت انسان است می تواند از خواب، درس و عبرت بگیرد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/17 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:اسباب صيقل قلب🖤 ✍مقدمه : قلب، حرم خدای سبحان است نباید آن را آلوده کرد، برای دفع و درمان زنگار قلب، توصیه هایی در روایات شده است 1⃣ زیاد یاد مرگ بودن: قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ . قيلَ : وما جَلاؤها ؟ قالَ : كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، وتِلاوَةِ القرآنِ [ كنز العمّال 42130.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، اين دلها نيز زنگار مى بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن و تلاوت قرآن. 2⃣ تلاوت (وتدّبر) در قرآن: 3⃣ یاد خدا: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّه ِوتِلاوَةُ القرآنِ [تنبيه الخواطر: 2/122.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است. 4⃣ شنیدن پند وموعظه: 5⃣ شنیدن و خواندن حکمت: معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین حکمت ها است الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحْيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ ... ونَوِّرْهُ بالحِكمَةِ [ نهج البلاغة :الكتاب31.] امام على عليه السلام : دلت را با موعظه، زنده گردان...و آن را با حكمت، روشنايى بخش. 6⃣ إستغفار: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ [ عدّة الداعي : 249.] امام صادق عليه السلام : دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد 7⃣ یادآوری نعمت های الهی: : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «يَصْدَأُ اَلْقَلْبُ، فَإِذَا ذَكَرْتَهُ بِآلاَءِ اَللَّهِ اِنْجَلَى عَنْهُ قلب زنگار می گیرد هنگامی که نعمت های بی شمار الهی یادآوری شود قلب صیقل داده می‌شود 8⃣ شنیدن علم مفید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ وَ لاَ تُصْغِ إِلَى مَا لاَ يَزِيدُ فِي إِصْلاَحِكَ اِسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُصْدِئُ اَلْقُلُوبَ وَ يُوجِبُ اَلْمَذَامَّ. گوش هایت را به شنیدن مطالب مفید، عادت بده و حرف هایی که سبب رشد و اصلاح انسان نمی‌شود گوش نسپار چرا که شنیدن سخنان غیر مفید، سبب زنگار قلب ومذمّت انسان می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1401/8/18 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تعجب های معصومین صلوات الله علیهم اجمعین ✍مقدمه : تعجب علامت این است که از فردی کاری خلاف هنجار،و عقل صورت گرفته است که انتظار چنین رفتاری از او نمی رفت، یعنی باید از این عناوین پرهیز کرد تا موجب تعجب و ناراحتی انسان کامل نشویم 1⃣ مُتکبّر قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ. قال السجاد عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ اَلْفَخُورِ اَلَّذِي كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ هُوَ غَداً جِيفَةٌ 2⃣ شک در مورد خدا وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ شَكَّ فِي اَللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَهُ 3⃣ شک در مورد معاد وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ أَنْكَرَ اَلنَّشْأَةَ اَلْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى اَلنَّشْأَةَ اَلْأُولَى 4⃣ اُمید به ثواب بدون عمل وَ عَجِبْتُ كُلَّ اَلْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدَارِ اَلْفَنَاءِ وَ تَرَكَ اَلْعَمَلَ لِدَارِ اَلْبَقَاءِ وَ كَانَ إِذَا أَتَاهُ اَلسَّائِلُ يَقُولُ مَرْحَباً بِمَنْ يَحْمِلُ لِي زَادِي إِلَى اَلْآخِرَةِ 5⃣ غفلت از مرگ عن الرّضا عليه السلام : كان فيه بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ عَجِبْتُ لمَنْ اَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ 6⃣ حرص و مال اندوزی وَ عَجبْتُ لِمَنْ اَيْقَن بِالقَدَرِ كَيْفَ يَحْزَنُ 7⃣ اعتماد و تکیه به دنیا وَ عَجبْتُ لِمَنْ رَاَى الدْنيٰا وَ تَقَلُّبَهٰا بِاَهْلِهٰا كَيْف يَركن الَيْهٰا وَ يَنْبغي لِمَنْ عَقلَ عَنِ اللّه اَنْ لاٰ يَتَّهِم اللّٰه في قَضٰائِهِ وَ لاٰ يَسْتبَطُئه في رِزْقهِ. 8⃣ بی تابی از بیماری فِي كِتَابِ اَلتَّوْحِيدِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ أَنَّهُ قَالَ: بَيْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذْ تَبَسَّمَ فَقُلْتُ لَهُ: مَا لَكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ؟ قَالَ: عَجِبْتُ مِنَ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَزَعِهِ مِنَ اَلسُّقْمِ، وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا لَهُ فِي اَلسُّقْمِ مِنَ اَلثَّوَابِ لَأَحَبَّ أَلاَّ يَزَالَ سَقِيماً حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 9⃣ نگران دیر رسیدن رزق وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كٰانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمٰا قَالَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لاَ فِضَّةٍ وَ مَا كَانَ إِلاَّ لَوْحاً فِي كَلِمَاتٍ أَرْبَعٍ إِنِّي أَنَا اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنَا وَ مُحَمَّدٌ رَسُولِي عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ قَلْبُهُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْحِسَابِ كَيْفَ يَضْحَكُ سِنُّهُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْقَدَرِ كَيْفَ يَسْتَبْطِئُ اَللَّهَ فِي رِزْقِهِ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ يَرَى اَلنَّشْأَةَ اَلْأُولَى كَيْفَ يُنْكِرُ اَلنَّشْأَةَ اَلْآخِرَةَ. 🔟 گناه کردن مسلمان ةِ عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: وُجِدَ لَوْحٌ تَحْتَ حَائِطِ مَدِينَةٍ مِنَ اَلْمَدَائِنِ فِيهِ مَكْتُوبٌ أَنَا اَللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَا وَ مُحَمَّدٌ نَبِيِّي عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْمَوْتِ كَيْفَ يَفْرَحُ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ بِالْقَدَرِ كَيْفَ يَحْزَنُ وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اِخْتَبَرَ اَلدُّنْيَا كَيْفَ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَيْقَنَ اَلْحِسَابَ كَيْفَ يُذْنِبُ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه اول⬅️ إدامه دارد
سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن ، فرصت شمار امروز را
موضوع : ماهیت انسان در قالب سه تا میم بدبو ✍مقدمه : امام معصوم، إنسان کامل، برای هدایت و تنظیم هوای نفس و دفع یا رفع رذائل اخلاقی شناسنامه انسان را اینگونه معرفی می کند قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَيْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ يَتَكَبَّرُ. 1⃣ منی(مایع بدبو) 2⃣ مدفوع (گاز بدبو) 3⃣ مردار (جامد بدبو) ✍نتیجه : کسی که مبتلا به کبر، غرور، حسد، کینه، لجاجت، حرص و،،، هست نفهمیده که اول و وسط و آخرش سه تا میم نجس، بدبو، و زشت است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/3 قم مقدسه
1⃣1⃣تعجب از نااُمیدی قال اميرالمؤمنين علیه السلام عجبت لمن يقنط، و معه الاستغفار. و فيه أيضا : الفقيه كلّ الفقيه من لم يقنّط النّاس من رحمة اللّه 2⃣1⃣ خمیازه در نماز 3⃣1⃣ نگران غذای فردا 4⃣1⃣. خنده مغرورانه يَا أَحْمَدُ عَجِبْتُ مِنْ ثَلاَثَةِ عَبِيدٍ عَبْدٌ دَخَلَ فِي اَلصَّلاَةِ وَ هُوَ يَعْلَمُ إِلَى مَنْ يَرْفَعُ يَدَيْهِ وَ قُدَّامَ مَنْ هُوَ وَ هُوَ يَنْعُسُ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لَهُ قُوتُ يَوْمٍ مِنَ اَلْحَشِيشِ أَوْ غَيْرِهِ وَ هُوَ يَهْتَمُّ لِغَدٍ وَ عَجِبْتُ مِنْ عَبْدٍ لاَ يَدْرِي أَنِّي رَاضٍ عَنْهُر أَمْ سَاخِطٌ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَضْحَكُ ان.اى احمد!از سه بنده در شگفتم:۱-بنده‌اى كه بنماز مى‌ايستد و مى‌داند دستها را بسوى كى بلند مى‌كند و پيش رويش كيست و حال اينكه او چرت مى‌زند. ۲-در شگفتم از بنده‌اى كه غذاى امروزش از گياه و غير آن است و او غذاى فردا را اهميت مى‌دهد.۳-در شگفتم از بنده‌اى كه نمى‌داند من از او خوشنودم يا خشمناك و او مى‌خندد 5⃣1⃣ عدم پرهیز از گناه 6⃣1⃣ اخلاق نداشتن وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَجِبْتُ لِأَقْوَامٍ يَحْتَمُونَ اَلطَّعَامَ مَخَافَةَ اَلْأَذَى كَيْفَ لاَ يَحْتَمُونَ اَلذُّنُوبَ مَخَافَةَ اَلنَّارِ وَ عَجِبْتُ مِمَّنْ يَشْتَرِي اَلْمَمَالِيكَ بِمَالِهِ كَيْفَ لاَ يَشْتَرِي اَلْأَحْرَارَ بِمَعْرُوفِهِ فَيَمْلِكَهُمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْخَيْرَ وَ اَلشَّرَّ لاَ يُعْرَفَانِ إِلاَّ بِالنَّاسِ فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ اَلْخَيْرَ فَاعْمَلِ اَلْخَيْرَ تَعْرِفْ أَهْلَهُ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْرِفَ اَلشَّرَّ فَاعْمَلِ اَلشَّرَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. در شگفتم از كسانى كه پرهيز از غذا مى‌نمايند تا دچار ناراحتى نشوند چطور پرهيز از گناه ندارند تا دچار آتش نشوند.و در شگفتم از كسى كه بنده و برده‌ها را با پول ميخرد ولى آزار مردم را با كمك و لطف خود نمى‌خرد كه مالك آنها شود.سپس فرمود خوبى و بدى شناخته نميشود مگر بوسيله مردم وقتى ميخواهى خوبى را بشناسى كار خوب بكن خوبان را خواهى شناخت و وقتى بخواهى بدى را بشناسى كار بد بكن بدكاران را خواهى شناخت. 7⃣1⃣تعجب از قضاو بلا تَبَسَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَ لاَ تَسْأَلُونِّي مِمَّ ضَحِكْتُ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ لاَ يَقْضِي اَللَّهُ لَهُ اَلْقَضَاءَ إِلاَّ كَانَ خَيْراً لَهُ وَ إِنَّهُ لَيَكُونُ لِلْعَبْدِ عِنْدَ اَللَّهِ مَنْزِلَةٌ لاَ يَبْلُغُهَا إِلاَّ بِإِحْدَى خَصْلَتَيْنِ إِمَّا بِمَرَضٍ فِي جِسْمٍ أَوْ بِذَهَابِ مَالٍ 8⃣1⃣فراموش کردن مرگ قال اميرالمؤمنين علیه السلام عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ اَلْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى مَنْ يَمُوتُ 9⃣1⃣ کلام بیهوده قال اميرالمؤمنين علیه السلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَتَكَلَّمُ فِيمَا إِنْ حُكِيَ عَنْهُ ضَرَّهُ وَ إِنْ لَمْ يُحْكَ عَنْهُ لَمْ يَنْفَعْهُ. 0⃣2⃣ إنسان بی رحم عَجِبْتُ لِمَنْ يَرْجُو فَضْلَ مَنْ فَوْقَهُ كَيْفَ لاَ يَرْحَمُ مَنْ دُونَهُ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه دوّم⬅️ إدامه دارد
1⃣2⃣ تنبل و بی دغدغه عَجِبْتُ لِمَنْ عَرَفَ دَوَاءَ دَائِهِ فَلاَ يَطْلُبُهُ وَ إِنْ وَجَدَهُ فَلاَ يَتَدَاوَى بِهِ. 2⃣2⃣ نترسیدن از خدا عَجِبْتُ لِمَنْ يَعْجِزُ عَنْ دَفْعِ مَا عَرَاهُ كَيْفَ يَقَعُ لَهُ اَلْأَمْنُ مِمَّا يَخْشَاهُ. عجب دارم از كسيكه از دفع آنچه كه بر وى فرود ميآيد (از بيمارى و حوادث) ناتوان است چگونه از كسيكه از او ميترسد در ايمنى واقع ميگردد (و اين نيست مگر از ضعف ايمان دربارۀ مرگ). 3⃣2⃣ تعجب از بخیل عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ اَلْفَقْرَ اَلَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ اَلْغِنَى اَلَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِي اَلدُّنْيَا عَيْشَ اَلْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي اَلْآخِرَةِ حِسَابَ اَلْأَغْنِيَاءِ 4⃣2⃣بی اعتناء به آخرت عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ اَلْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ اَلْبَقَاءِ 5⃣2⃣تعجب ازبلا ندیدن وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دُعِيَ اَلنَّبِيُّ إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ إِلَى مَنْزِلِ اَلرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَوَقَعَتِ اَلْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ اَلْبَيْضَةِ فَوَ اَلَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ فَنَهَضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ . 6⃣2⃣ تعجب از ترسو امام صادق (علیه السلام) عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَسْبُنَا اَللّهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ 7⃣2⃣تعجب از اندوهگین عَجِبْتُ لِمَنِ اِغْتَمَّ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّالِمِين 8⃣2⃣مورد مکر وحیله عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّهِ إِنَّ اَللّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ 9⃣2⃣ طلب کننده دنیا عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ اَلدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لاَ يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ما شاءَ اَللّهُ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ امام صادق عليه السلام فرمود: شگفتم آيد از كسي كه از چهار چيز مي هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود: شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمي برد بفرموده خداي عزُو جل / حسبنا الله و نعم الوكيل / خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبي است زيرا شنيدم خداي جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد: بواسطه نعمت و فضلي كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد بازگشتند و هيچ بدي بآنان نرسيد و شگفتم در كسي كه اندوهناك است چرا پناه نمي برد بفرموده خداي عز و جل: / لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين / زيرا شنيدم خداي عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مومنين را هم چنين ميرهانيم و در شگفتم از كسي كه حيله اي در باره او بكار رفته چرا بفرموده خداي تعالي پناه نمي برد / و افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد / : كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداي بزرگ و پاك بدنبالش مي فرمايد خداوند او را از بديهايي كه در باره او بحيله انجام داده بودند نگه داشت و در شگفتم از كسي كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداي تبارك و تعالي( / ما شا الله لا قوه الا بالله / )(آنچه خدا خواست همان است و نيرويي جز به ياري خداوند نيست)زيرا شنيدم خداي عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مي بيني ولي اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد(و كلمه : عسي در اين آيه بمعناي اميد تنها نيست بلكه بمعناي اثبات و تحقق يافتن است). 0⃣3⃣دنبال گم گشته عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها ! .[غرر الحكم : 6266.] امام على عليه السلام : در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/10 صفحه سوّم⬅️پایان مقاله