دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو شنبه 12 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه سوم 👇🏾:
1. نسبت فقه تربیت عبادی با فقه العبادات
2.پیشینه بحث:
الف. پیشینه عام: گزارشی از مباحث عباده الصبی در فقه
ب. پیشینه خاص:
1-ب) گزارشی از فصل سوم کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقهی، ایه الله اعرافی، تحقیق و تالیف: سیدنقی موسوی، انتشارات اشراق و عرفان
2-ب) گزارشی از کتاب دعوت به نماز از منظر فقه خانواده، سیدنقی موسوی، انتشارات ستاد اقامه نماز
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دو شنبه 12 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه چهارم 👇🏾:
1.دورنمایی از گستره و دورنمای مباحث تربیت عبادی برای عرضه به فقه
2.تلاشی برای طراحی و صورت بندی نظام مسائل تربیت عبادی
3.انتخاب موضوع برای جلسات پیشرو با عنوان: بررسی اجتهادی/ فقهی اقامه نماز جماعت در مدارس
دورنمایی از مساله ها و پرسشها:
• حکم اقامه نماز جماعت در مدارس؟ باتوجه به نوع مدرسه (دولتی و خصوصی)؟ باتوجه به جنسیت دانش آموزان و سن بلوغ آنان؟
• احکام کیفیت اقامه الجماعه فی المدارس؟ اقامه جماعت اکراهی، الزامی (و اختیاری) در مدرسه؟ نماز جماعه به مثابه فوق برنامه یا برنامه اصلی؟ به مثابه تربیت آشکار یا تربیت پنهان؟ تشوق و تنبیه بر شرکت/غیبت از نماز جماعت؟
• حکم اولی، ثانوی و حکومتی/ولایی اقامه جماعت در مدارس؟
• عروض عناوین ثانونیِه مرجوحه: ترویج نفاق، ظاهرسازی، صورت گرایی،
• شبهه عدم کارکرد تربیتی اقامه نماز در مدارس
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 14 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه اول 👇🏾:
- فقه تربیتی بابی جدید و دانشی جدید در تربیت پژوهی است که درصدد استنباط احکام تکلیفیه و وضعیه افعال مربیان و متربیان است. جلسات پیشرو وارد تربیت اعتقادی می شویم و از فقه تربیتی اعتقادی بحث می کنیم
- تعریف تربیت اعتقادی
- تشکیل شبکه مفاهیم و نسبت سنجی با تربیت اعتقادی:
- الف) معنای تربیت اسلامی
- ب) نسبت «تربیت عبادی» و «تربیت اخلاقی» با «تربیت اعتقادی»
- ج) معانی تربیت دینی: 1. معنای مَقسَمی و معنای قِسمی 2. «تربیت دینیِ دینی» و «تربیت دینی سکولار» 3. نسبت دین و تربیت: تربیتِ بشرطِ لا و تربیت لابشرط
- ** معانی و نسبت «آموزش دین» و «آموزش دینی»
- در تعبیر «آموزش دین/دینی» گاهی از باب اذا اجتمعا افترقا و اذا افترقا اجتمعا معنای تربیت هم مدنظر است و گاهی نیست.
- گاهی «آموزش دین» به معنای «آموزش دینی» منظور است که تقریبا مساوی تربیت دینی (به معنای مقسمی) و تربیت اسلامی است.
- ترکیب وصفی و اضافی در تعبیر «آموزش دین/دینی»
- در کاربرد اصطلاح «آموزش دین» گاهی کلمه دوم و مضاف الیه، محتوای تربیت است
- در کاربرد اصطلاح «آموزش دینی» کلمه دوم و صفت، گاهی وصفِ محتوای آموزش است و گاهی وصفِ روش آموزش (به تعبیر دیگر فرم و محتوا) و گاهی وصف منبع معرفت و گاهی همه.
- پس آموزش دین گاهی مساوی با اموزش دینی (و منطبق بر تربیت دینی به معنای مقسمی است) اما گاهی تعبیر آموزش دین در تقابل و تضاد با آموزش دینی (و معنای مقسمی تربیت دینی) است که به گفتمان تربیت سکولار متعلق است و در تلاش است تا دین را به مثابه امری تاریخی و به صورت پدیدارشناختی آموزش دهد . همین رویکرد نسخه نهادهای بین المللی مانند یونسکو برای جوامع همین است.
#فقه_تربیت_اعتقادی #تربیت_سکولار #تربیت_دینی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
چهارشنبه 14 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت اعتقادی
جلسه دوم 👇🏾:
- درحال تشکیل شبکه مفاهیم بودیم برای تنقیح مفهوم تربیت اعتقادی
- در رویکردهای جدید و متعلق به جوامع سکولار، بجای لائیسته و حذف دین از مدارس، از محدودسازی و کنترل سازی دین در مدارس دفاع می شود و پروژه سکولارسازی تربیت در میان است
- در نگاه های سکولار با معنای مقسمی تربیت دینی مخالفت می شود نه معنای قسمی تربیت دینی. در رویکرد سکولار، از دین سکولار سخن گفته می شود و «تربیت دینی سکولار» پیشنهاد می شود
- نسبت تربیت دینی و تربیت اعتقادی: 1. معنای مقسمی تربیت دینی نسبتش با تربیت اعتقادی در معنای ما، رابطه عام و خاص دارد. 2. معنای قسمی تربیت دینی نسبتش با تربیت اعتقادی می تواند نسبت تساوی و یا تباین داشته باشد. زیرا اگر تربیت اعتقادی را با نگاهی فروکاهشی و حداقلی تفسیر کردیم (مثل رویکردهایی که ایمان را تنها به معرفت یا عمل و یا عمل قلبی معنا می کند) ممکن است نسبتش تساوی باشد اما در معنای مختار از تربیت اعتقادی، نسبتش با تربیت دینی قسمی تباین دارد
- نسبت تربیت اعتقادی با آموزش دین/دینی: 1. گفتیم که در یک کاربرد، آموزش دینی/دینی به معنای مقسمی است که رابطه اش با تربیت اعتقادی رابطه عام و خاص مطلق است 2. گفتیم که در یک کاربرد، آموزش دین/دینی معنای قِسمی و سکولار دارد که اموزش با هدف ایمان نیست و تنها با هدف اشنایی با دین (بدون تدین) و با اهداف پلورالیستی توصیه می شود که در این صورت نسبتش تباین می شود
- در برخی کاربردها، تربیت دینی (Religious Education) و آموزش دین/دینی ناظر به تربیت رسمی به کار می رود که در این صورت با اصطلاح تربیت اعتقادی با بحث حاضر نسبتش عام و خاص مطلق است از این جهت که تربیت اعتقادی در بحث حاضر نسبت به تربیت رسمی و غیررسمی اطلاق دارد.
- تعریف: فقه تربیت اعتقادی شاخه ای از فقه تربیتی است که بر عرصه تربیت اعتقادی تمرکز می کند برای استنباط احکام مربیان و متربیان و مکلفان
- تفاوت علم الاعتقاد، فقه الاعتقاد (فقه العقیده) و فقه تربیت اعتقادی.
#فقه_تربیت_اعتقادی #تربیت_سکولار #تربیت_دینی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
📣📣📣📢📢📢
کانال معرفی دروس، کتب، مقالات و دیدگاه های
سیدنقی موسوی👇
@seyednaghimousavi
در موضوعات:
♦️ فقهی، اصولی
♦️فقه تربیتی، فلسفه فقه تربیتی
♦️علوم تربیتی، فلسفه تربیت
♦️تربیت اسلامی، تربیت دینی
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 18 مهر 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه پنجم 👇🏾:
- موضوع و محمول فقه تربیتی: موضوع علم با موضوع مسائل علم فرق دارد و منظور از محمول فقه، محمول مسائل/قضایا است
- آیا موضوع فقه تربیتی، تنها شخصیتهای حقیقی تربیتی است یا شخصیتهای حقوقی هم؟
- تنوع بازیگران تربیتی در دنیای معاصر که حتی ذیل تعریف شخصیتهای حقوقی تربیتی نمی گنجند و اشاره به اصطلاح حکمرانی تربیتی و ...
- گستره موضوع فقه تربیتی: جغرافیای فقه تربیتی و منطق دسته¬بندی مسائل فقه تربیتی: الف) تقسیم براساس مکلف، ب) تقسیم بر اساس مُکلف¬به، ج) تقسیم بر اساس مراحل تربیت و رشد کودک (فرایندی) و غیره.
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
یکشنبه 18 مهر 1400
🔸درس «فلسفه فقه تربیتی»
جلسه ششم 👇🏾:
- موضوع بحث: عنصر دوم از عناصر اصلی فقه تربیتی، محمول فقه تربیتی است
- ماهیت محمولات فقهی
- تقسیم حکم به الزامی و غیرالزامی
- دو اصطلاح اباحه: اقتضایی و لااقتضایی
- انواع حکم در فقه: تقاسیم حکم به عینی/کفایی، نفسی/غیری، تعیینی/تخییری و غیره
- تفاوت محمولات تربیتی و محمولات فقه تربیتی
#فلسفه_فقه_تربیتی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
لینک حضور در جلسه:
https://vc.cfu.ac.ir:443/majaziqom/
لینک ثبتنام:
https://qom.cfu.ac.ir/fa/form_data/add/form_id=3731
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دوشنبه 19 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه پنجم 👇🏾:
- چهارچوب مباحث : المساله الاولی: حکم اقامه الجماعه فی المدارس ؛ المساله الثانیه: احکام کیفیه/شرائط الاقامه
- مساله اول دو بخش دارد: الف) ادله، ب) فروعات
- در بخش ادله، چند منطق برای تقسیم و ساماندهی ادله وجود دارد ...
- دسته بندی ادله : دسته اول: اطلاقات اقامه دین و تعظیم شعائر، دسته دوم: اطلاقات اقامه صلاه جماعه؛ دسته سوم: اطلاقات تربیت؛ دسته چهارم: ادله تربیت عبادی
- وارد دسته سوم (بنابر دلائلی) می شویم:
- تقریر دسته سوم: الاقامه احسانٌ (الی الغیر) و اعانهٌ (علی البر) و دعوهٌ (الی الخیر) و امرٌ (بالمعروف)
- بررسی کبروی : (نکات و تفصیلاتی مطرح شد: مقوم مفهوم احسان، تنقیح مفهوم اعانه، تنقیح و تفاوت مفهوم برّ و تقوا و خیر و معروف و ... )
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1400
دوشنبه 19 مهر1400
🔸درس فقه تربیتی: تربیت عبادی
جلسه ششم 👇🏾:
- تبیین تفاوت دعوت به خیر و امر به معروف در موضوع و متعلق و حکم (ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف)
- توسعه در مفهوم امر و نهی در کتاب امربمعروف و تنازل از استعلا و گفتاری بودن امر (تفاوت فرمان دادن و فراخوان)
- تفاوت احکام عناوینِ إحسان و إعانه و دعوت و امر در وجوب و استحباب
- تذکر به مفهوم اقامه در عنوان بحث (اقامه نماز جماعت) و تفاوت برگزاری و برپایی نماز جماعت
- تطبیق کبرا بر صغرا (اقامه الجماعه فی المدارس)؟
- هل الإقامه إحسانٌ ؟: بله اما در مفهوم إحسان چیزی هست که اقامه اجباری و تحکمی و تحمیلی و تزاحمی و منت آمیز و تحقیرآمیز و غیره را إحسان نمی داند. (پس در کیفیه الإقامه (المساله الثانیه) باید توجه داشت).
- نعم! «ترک اجباری اعتیاد» عرفاً یا إحسان خوانده نمی شود (ولی إعانه است) و یا مفهوم دیگری از إحسان است که ایصال الخیر الی الغیر در درازمدت را هم شامل می شود ...
- هل الإقامه إعانهٌ ؟ بله ...
- هل الإقامه دعوت الی الخیر و امرٌ بالمعروف: بله با توجه به توضیحاتی و از جمله مبتنی بر تئوریهای یادگیری اجتماعی و تبیین های روانشناسی اجتماعی در مورد دعوت و امر بودن اقامه نماز جماعت برای فراخوان دانش اموزان و معلمان به نماز جماعت ....
#فقه_تربیت_عبادی
🧷کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
فشنگ زندگیت رو هدر نده.mp3
4.44M
📼 #کلیپ_صوتی
🎙پادکست سخنرانی هیئت نوجوانان بیتالنبی(ص)
🔹حجتالاسلام والمسلمین موسوی
🗓۱۴۰۰/۰۶/۰۳
💻کارآموز تدوین صوت: امیرحسین سلگی
▫️قرارگاه فرهنگی رسانهای فردوسیان
🆔 @ferdosyan
مقاله پذیرفته شده http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1915.html «آموزش درباره ادیان» به مثابه بدیلِ «آموزش دین» از منظر فقه تربیتی
نوع مقاله : پژوهشی
سید نقی موسوی
چکیده
نسبت دین و تربیت از دیرباز مورد توجه بود است و چندی است که حضور و عدم حضور دین در تربیت رسمی عمومی مورد توجه قرار گرفته و ایدههای مختلفی برای حذف و کاهش حضور دین در مدرسه مطرح شده است. ایده/ تجویزِ «آموزش درباره ادیان» در تربیت رسمی به مثابه بدیل و جانشینِ رویکرد «آموزش دین» (به معنای پرورش ایمان به دینی خاص) از دهه 1950 مطرح و ترویج و عملیاتی شد. هدفِ ایده «آموزش درباره ادیان» آموزش صلح، رواداری، احترام به دیگران و آموزش ادیان به مثابه مقولاتی تاریخی و فرهنگی است و شناخت و التزام و ایمان و اعتقاد به یک دین مدنظر نیست. نوشتار حاضر باتوجه به نفوذ و ترویج ایدههای سکولاریستی در تربیت درصدد است این ایده را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید و با پایبندی به روششناسی «تفقه تربیتی» تلاش کرده است هفت استدلال بر ممنوعیت و حرمت ایده فوق اقامه نماید و ایده/تجویز «آموزش درباره ادیان» را از منظر عقلی بخاطر قُبح إغراء به جهل و إضلال و ظلم، تقبیح نماید و نیز آنرا مصداقِ ترک واجب، إضلال، شبههافکنی، سلطه کفار، تسنین سنن حرام و در نهایت مصداقِ علمِ غیرنافع و علم ماخوذ از غیراهل بیت به شمار آورد.
کلیدواژهها
#تربیت_دینی #فقه_تربیتی #تربیت_سکولار #تربیت_اسلامی #قاعده_إضلال #مقاله