سیدالعلماء
🔺 بیانی پیرامون تولی و تبری
🔹 «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا»؛ #فرح و #حزن دستی نیست!؛ یعنی مصنوعی نیست بلکه از درون و بی اختیار باید باشد. حالا مثلاً با هم در این مجلس آمدهایم که روضه است، خودمان را به حزن و #گریه بیندازیم. خوب فرمودهاند این هم ثواب دارد چون ظاهراً به اهل حق کمکی شده و آنها به اندازهی یک نفر از غربت بیرون آمدهاند، اما در هر حال حزن و غم دستی دستی نمیشود. و همچنین #شادی و فرح دستی دستی نمیشود، بلکه اینها باید تابع یک میزان باشد. آن میزان، خروج از #حیوانیت و ورود به #انسانیت است.
#انسان قابل #تربیت است که به انسانیت برسد. وقتی به انسانیت رسید در دلش حس #تقوا میکند.
تقوا یعنی چه؟ یعنی کار زشت خوشایندش نیست. ولو از خودش، از برادرش، از پسرش، از خانوادهاش باشد. و کار خوب خوشایندش است حتی اگر از بیگانه باشد. اینها کم کم که پیدا شد علامت رشد فهم و شعور و استعداد انسانی در انسان است.
ما به چه زبانی بتوانیم این مسائلی را که بزرگان گفتهاند به گوش #مسئولین برسانیم تا اینکه مسئولین #مجلس و مسئولین #دولت یک اجتماعی برای تشخیص دردهای انسانی درست کنند که به فکر #سلامت نسل باشند. این اولین مشکلی است که وجود دارد، ولی شنیده نشده در یک کشور #اسلامی این موضوع #فکری برایش شده باشد!.
۹۳.۴.۱۹
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 خشیت الهی
🔹 «اللهّمَ أقسِم لَنا مِن خَشیَتِکَ ما یَحُولُ بَینَنا و بینَ مَعصِیَتِک»؛ (اعمال شب #نیمه_شعبان)
🔸 الآن صحبت بر این است که چرا #حجاب در مملکت مراعات نمیشود؟! برای این است که #خشیت نیست. خشیت یعنی پروا. پروا از چه؟
از خدای #حاضر و #ناظر.
وقتی #علم به خدا نباشد، وقتی دانش نباشد، وقتی آدم کر و کور باشد، از چه پروا کند؟ از در و دیوار؟! این است که مسئله خشیت اهمیت پیدا میکند.
«اِنّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ»؛ (فاطر:۲۸)؛ علم صحیح، واقع بینی، #جهان_شناسی و #انسان_شناسی برای انسان خشیت میآورد.
یعنی فرقی به حالش نمیکند در تنهایی باشد یا در بین مردم باشد. برایش یکسان است. چون خدایی که در شهر و مملکت و خیابانها هست، در خانه و لانه و زیرزمینها هم هست. فرقی نمیکند.
اگر آن دانایی برای مردم پیدا بشود، #مدینه_فاضله درست میشود. پس نقص عمدهی ما که باید به #دولت، #ملت، #مجلس شورای اسلامی گفت، نبودن #اعتقاد صحیح است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استفاده از برکات دعای کمیل در شب نیمه شعبان
🔹 دعای شريف #کميل که فشردهای از #معارف اسلامی است- جملاتی در اين باره دارد که اگر #انسان در شبهای #جمعه يا در شب #نيمه_شعبان اين دعا را به درگاه خدا عرض کند، خيلی مناسب و به جاست. در آن #دعا فرمودهاند:
«وَ اشدُد عَلَی العَزيمَةِ جَوانِحی»؛ خدايا مرا بر #عزم صحيح، #توجه قلبی شديد مرحمت فرما و در تصميم قاطع دل مرا و مطالب قلبی مرا محکم کن، یعنی همهی تصمیمهایی که میگیرم را چهار ميخ به #قلب من وارد کن و عنايت فرما که در اثر #فکر صحيح از قلب من بيرون نرود.
«وَ هَب لِی الجِدَّ فی خَشيتِک وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدمَتِک»؛ به من جديت و قاطعيتی مرحمت کن در مواظبت و #مراقبت داشتن بر #ترس از #گناه و ترس از مخالفت با خودت.
بعد از اینکه اين جملات را در دعای کميل عرض کرديم اضافه میکنیم:
«اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ خدايا من هيچ چيزی ندارم و فقط #اميدم و آرزويم درِ خانه تو، به #رحمت توست و چشم طمع به لطف تو دارم و اين سرمایهی من است و الا هيچ چیزی از خودم ندارم. من از وقتیکه متولد شدهام تا به حالا هميشه در آبادیهایی که تو آفریدهای، خانه به خانه و کلاس به کلاس، شب به روز و روز به شب رساندهام و هميشه در آب رحمت تو مانند ماهی غلطان و شناور بودهام و از خودم هيچ چيز ندارم.
بنابراين اميد مندی و مال التجارهی من و سرمايه من فقط لطف توست.
«وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛ و وسیلهای که بخواهم با آن پيشرفت کنم هم ندارم مگر #گريه درِ خانه تو.
اين مطالب به اینجا میرسد و معلوم میشود که اين همه شبها و روزهای #جمعه که مردم میگریند، برای اين است که میدانند به جز خداوند کسی اینها را از شب به روز نمیتواند برساند.
چند وقت پيش بود که شنيديم در #اندونزی چه طوفانهای عظيمی شد، در #چين چه #زلزلههایی اتفاق افتاد، چقدر انسانها مفقود شدند، چقدر جنازه زير خاک و سنگ و آوار ماند و بيرون نيامد، چه خانوادههایی دربه در شدند، چه خانههایی به خرابی مبدَّل شد، ساختمانهایی سرنگون شد؛ اين برای چيست؟ همهی اینها #تنبيه خداوند است به خلقش، که شما بیخود مغرور شدهاید، به چه چيزي دل بستهاید؟ شما بايد حواستان به من باشد و اطاعت مرا کنيد.
۸۷.۴.۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء