🔺 یکی از مشکلات دینداری در این زمان، آن است که افراد یک جامعه، دینی را پذیرفته و خود را عامل به آن معرفی میکنند ولی برای درک و فهم آن هیچگونه وقت و هزینهای صرف نمینمایند و در عوض تمام توجه خود را به علم و سواد غیر دینی معطوف داشته و ارزش و اعتبار علمی را تنها در گرو کسب دیپلم و مدارک بالای دانشگاهی میدانند و صاحبان علم و دانش را ممتاز معرفی میکنند؛ به این وسیله این فرصت را در اختیار دشمنان دین قرار میدهند که از ابهام و تاریکی مسائل حقیقی دین استفاده کرده و آنها را مورد تحریف قرار دهند.
۸۷٫۱۱٫۱۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ... ممکن است افرادی که به محضر علمای خراسان مشرف شده و کمالاتی از آن سروران دیده باشند و نیز نقل تشرف بعضی از آنان را به محضر امام عصر ارواحنا له الفداء را شنیده باشند، باور نکنند که ممکن است این اعاظم در اینگونه مسائل دچار اشتباه شده باشند؛ ولی باید بدانند که طبق روایت اختلاف جناب ابن ابی عمیر با جناب هشام، این عوارض بشریت به غیر معصوم عارض خواهد شد و شاهد این عرض داستانی است که در همین نزدیکیها یعنی در عصر قاجار واقع شده: یکی از علمای فارغ التحصیل از نجف اشرف در بازگشت به ایران، در حوالی تهران به شغل روحانیت و اقامهی جماعت اشتغال داشته و بسیار مرد پاکدل و صادقی بوده است. یکوقت به مناسبتی متذکر میشود که چرا در رشته علوم اعتقادی و عقلی مانند رشتهی فقه و اصول تخصصی ندارد و این کمبود را حتماً باید جبران کند.
این بود که حسب الوظیفه به تنهایی و بدون آشنایی به سوی تهران حرکت میکند و در این شهر، سرگردان میگردد ولی ناگاه شخص ناآشنایی به او میرسد و او را به مدرسه و به مدرس معقول و به کتاب شفا و به هر چه که لازم داشته هدایت میکند و هر مشکلی پیش میآید با ملاقاتی آن را حل مینماید. از او میپرسد که جریان شما چیست، میگوید ما از ناحیهی مقدسه مأموریم امثال شماها را یاری رسانیم. این داستان را در رسالهی الکلام یجر الکلام مرحوم آیت الله سید احمد شبیری زنجانی و جناب آقای آیت الله شبیری از مراجع قم میتوان ملاحظه کرد و نیز مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، شفاهاً نقل میکرد.
🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش
تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
⚫️ السلام علیک یا فاطمه المعصومه یا بنت موسی ابن جعفر و رحمه الله و برکاته
🔹 از برکات حرم مطهر اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله حائری یزدی و تأسیس حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند مرحوم امام راحل و مرحوم علامه طباطبایی میباشد.
🔺 نعمت خدا به صورت مشکلات
🔹 من یادم هست که در قم یکوقت یکی از علما بزرگ - خدا رحمتش کند- میگفت: من شنیده بودم که هر کسی به زیارت حضرت رضا علیهالسلام میرود یک رنجی به او میرسد. رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من میخواهم بروم زیارت برادرتان ولی نمیخواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم مُشَرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد.
🔹گاهی آدم مریض میشود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی میکند. اینها آثار این پیوستگی است که نعمت خدا به صورت ناخشنودیها به انسان میرسد که انسان کمکم با خشنودی از خدا علاقه پیدا کند. فکر نکند که ما خدا را میپرستیم برای خاطر اینکه وقتی یک زیارت رفتیم یا حج یا عبادتی کردیم، فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه دنیا این کارها را نمیکنیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دانشمندان خداشناس وقتی از خواب بیدار میشدند، نوشتهاند فوراً سجده میافتادند که: خدایا تو را سپاس میگوییم شکر میگوییم وقتی هم که میخواستند بخوابند ذکر میگفتند: «یا من ارقدنی فی مهاد أمنه و أمانه»[دعای صباح]
❤️ به به!!! ای صاحبخانه که جای خوب معین کردی که من بخوابم، جا به من دادی.
این زمین زیر پایت چرا آرام حرکت میکند؟ خیلی از هواپیما هم آرامتر، سرعتش هم هزار برابر هواپیما، برای اینکه خواب پیدا کنی، نپری از خواب تکان نخوری.
«یا من ارقدنی» من را خواب کردی، گهواره برای من جنباندی!
🔸 خدایا! من خورشید را میبینم که برای من بخاری روشن کردی، ماه را که میبینم، میبینم برای شب تار من چراغکشی کردی، برقکشی کردی، گیج شدم!.
🔹 خدايی كه ميليونها سال پيش تنوری به نام خورشيد برای ما روشن كرده كه طلوع و غروب او و گردش زمين به دور او، شب و روز و فصول را برای ما ايجاد میکند و زندگی ما را تأمين میكند؛ آنوقت یک خورشيد و معدن هدايتی هم به نام قرآن در دین آخرین فرستاده و فرموده است:
ما در او هنری به كار بردهايم كه كوه سخت را هم متزلزل كند. دیگه چه کنیم؟ چی میخواهید؟! خدا چگونه باشد برای شما؟ دیگه خدا چه کند برای شما ای بشر!؟ بيش از اين چه توقعی داريد؟
یک گردش منظم شبانهروزی كه ثانيه شماریش معيّن است و شما میتوانيد از سال قبل، سال بعد را حساب كنيد پس بیایید قدرشناس باشيد.
👈 اگر انسان حواسش را به اين دو نعمت بدهد، -نعمت وجود و ايجاد جهان و انسان و نعمت هدايت و رهبری و تعليم و تربيت- اصلاً از فكر خدا خارج نمیشود. تنفسش ذكر میشود، قلبش با ذكر میتپد، زندگیاش خدایی میشود، خوابش خدایی میشود، مرگش وصال به خدا میشود. ديگر ما از اين مهمانی بهتر نداریم.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 وعدهٔ الهی
🔹 وقتی وعدهٔ خدا تخلف ندارد، یک وعدهٔ پیروزی هم به من و شماست، اگر انشاءالله شیعه باشیم، که وعده داده: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء علیهمالسلام:۱۰۵)؛ میفرماید ما این وعده را در زبور دادیم که این کرهٔ خاک و این جهان به دست صالحین میافتد، به دست بندگان خدا میافتد.
پس این پیشامدهای جنگها و صلحها و پیروزیهای امثال اسرائیلها و اینها، همه امور مقدماتی است. اینها بهزودی مثل کف روی آب برطرف میشود. و خلاصه آب حیات امن و امان بهوسیلهٔ بندگان صالح خدا در زمین توسعه پیدا میکند و مسلط و فراگیر میشود.
۸۵٫۸٫۲۴
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺تسلیمی که حظّ قلب است غیر از علم است که حظّ عقل است. [یک ناحیه از نواحی وجود ما ذهنیت ما و فهم ماست.] ممکن است انسان به برهان عقلی اثبات صانع تعالی و توحید او و یوم معاد و دیگر از عقاید حقه کند ولی این عقاید را ایمان نگویند و او را مؤمن حساب نکنند."
🔹 یک وقت بنده در مسجدی که بعضی وقتها بعد از نماز چیزی میگفتم به آنها گفتم الآن من اینجا نشستهام و صحبت میکنم. ممکن است یک روزی یک کسی چشمی باز کند ببیند مثلاً یک سگ نشسته در جانماز دارد برای مردم صحبت میکند.
♦️ چرا اینطور است؟ برای خاطر اینکه ما عادت نکردهایم به معایب خودمان برسیم و حسابگری کنیم بگوییم واقعاً این مثلاً سلطه غضب در ما چقدر است؟ ما چقدر تحمل داریم؟ که اگر از کسی بیاعتنایی، بیاحترامی بجا یا نابجا ببینیم از جا درنرویم. حرف نابجا نزدیم یا عمل نابجا نکنیم یا کینه به دل نگیریم یا تلافی در موقع تسلطی فرصتی چیزی انجام ندهیم.
⁉️ اینها تا حساب نشده من چطور اطمینان پیدا کنم که یک انسانم در درونم؟ که وقتی میخواهم بمیرم از این دنیا می.خواهم بروم ملائکه مرا به عنوان یک آدم بپذیرند و نام مرا بنویسند، نه یک حیوان، نه یک درنده، نه یک گزنده و اینطور چیزها.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺بخشی از مناظره ابن عباس با معاویه پیش از جنگ صفین
_معاویه: «تأویل و تفسیر قرآن را باید از کسانی فرا بگیرید که آن را مانند تو و خاندانت معنی و تفسیر نمیکنند.»
_ابن عباس: «آری باید تفسیر قرآن را که در خاندان ما نازل گردیده است از آل ابی سفیان و یهود و نصارا فرا بگیریم!!!» آیا باید تفسیر قران را از یهودیها پرسید در حالیکه آنها در قرآن مورد لعن قرار گرفتهاند و قرآن را به نفع خود تفسیر میکنند؟!.
_معاویه: «ما را با یهود و نصارا همردیف میکنی؟»
_ابن عباس: «به خدا سوگند آنگاه شما را با یهود و نصارا همردیف نمودم که شما ملت مسلمان را از پرستش خدای یگانه از طریق قرآن منع کردید و اجازه ندادید امر و نهی، حلال و حرام، ناسخ و منسوخ، عام و خاص، محکم و متشابه قرآن را بفهمند که اگر روزی مسلمانان از درک این مفاهیم غفلت ورزند در مسیر هلاکت در وادی حیرت و ضلالت قرار خواهند گرفت.»
گاهی اوقات کتابی، روزنامهای در سطح ابتدایی نوشته شده است که هر کسی، حتی یک بچه هم میتواند آن را بخواند، ولی اگر خدای نخواسته بخواهیم قرآن را در سطح یک روزنامه در نظر بگیریم دیگر به درد سالهای بعد نمیخورد و جاودانگی لازم را ندارد... بنابراین نیازی به معلم ندارد! ولی اگر قرآن را یک کتاب علمی و جاودانه بدانیم -که هست- دارای آیات متشابه و محکم میباشد و هر آیه آن نیاز به معلم و راهنما دارد.
_معاویه: «آنچه میخواهید، از قرآن بخوانید، ولی از آیات قرآن و احادیث پیامبر آنچه دربارهٔ خاندان شماست سخن به میان نیاورید!»
_ابن عباس: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (صف:۸)؛ ابن عباس این آیه را به معاویه تطبیق داد که کفار میخواهند نور خدا را خاموش کنند، تو با این حرف خود میخواهی علی علیهالسلام و خاندان پیامبر صلّی الله علیه وآله را از دایرهٔ حکومت اسلامی خارج سازی و حدیث منزلت را که علی علیهالسلام را به منزلهٔ هارون معرفی میکند نادیده بپنداری، که نمیتوانی. چون خداوند فرموده من مانع خواهم شد.
معاویه وقتی متوجه شد که نمیتواند با ابن عباس مقابله کند و با سخنان او ممکن است کفر معاویه اثبات شود، به او گفت: «یابن عباس سخن کوتاه کن و لب فروبند و اگر تحمل آن را نداری در خفا سخن بگو تا گفتار تو به گوش دیگران نرسد.» و برای دلجویی از او نیز مبلغ پنج هزار درهم برای او فرستاد تا بدینوسیله از شدت بدبینی او نسبت به بنیامیه کاسته شود.
بالاخره معاویه به این نتیجه رسید که باید با فشار و تهدید پایههای حکومت خود را محکم کند، مثل حکومت #اسرائیل که با خونریزی و کشتار روی کار آمد. این بود که دستور شکنجه و آزار را صادر کرد و به مأموران خود دستور داد که پنهانی افرادی را که در مورد پیامبر صلّی الله علیه وآله و اهلبیت او و همچنین در مورد تفسیر قرآن صحبت میکنند را شناسایی نموده و معرفی نمایند. این سختگیری در کوفه به شدت رعایت میگردید.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
●یک وقتی در دانشگاه هاروارد از دانشجویان سؤالاتی پرسیده شد. این دانشگاه دانشگاهی است که امثال رئیس جمهورهای آمریکا از آنجا درمیآید. قبلاً ما شاید 50 سال پیش در روزنامهها خواندیم که یک روز جوانهای این دانشگاه با هم مشورت کردند و تصمیم گرفتند که امشب یک ابتکاری انجام دهند. ابتکارشان هم این بود که همین که هوا تاریک شد و چراغها خاموش شد، دسته جمعی به خوابگاه دختران حمله بکنند و همین کار را هم کردند و ارمغانشان از این حمله جامههای دخترها بود که با خودشان به محل خودشان آورده بودند.
■این دانشگاه که دانشگاه اول آمریکاست و رئیس جمهور از آنها حاصل میشود از آنها پرسیدند که شما درباره خدا چه فکری دارید؟ از 190 نفر که اخذ رأی شد 40 نفر گفتند که ما در این مسئله حرفی برای گفتن نداریم. بقیه هم 79% اظهار کردهاند که ما خداشناس هستیم. نتیجهاش این میشود که یکی از دانشگاههای علمی جهان دست خالی باشد. مسلماً اگر آنها اساتیدی داشتند که آن روی سکه را هم خوانده بود (که این طبیعت از سوی چه کسی پیدا شده)، این طور پاسخ نمیدادند.
پس اکثریت دانشمندان جهان کورند (چون به خالق این جهان کاری ندارند)، یک چشمند و زحماتشان در پی این است که جوانها مثل خودشان بشوند. آن وقت نتیجهاش این که وقتی به یک مقامی رسیدند مجلسهای خصوصی و پشت پرده درست کنند و بگویند حالا ما چه تقصیری داریم که در عربستان سعودی یا در ایران گاز باشد ما نداشته باشیم؟ نفت باشد و ما نداشته باشیم؟ یا اگر ما داریم #اسرائیل نداشته باشد؟ چه کسی گفته که نفت باید مال ایران باشد مال #اسرائیل نباشد؟ این منطق را احیا میکنند آن وقت بمب اتم هم به آنها میدهند که اگر به یک جایی رسیدند و دیدند بکش بکش است، آنها دست به کار بشوند. این حاصل علوم جهانی امروز است!
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تبیین شأن و جایگاه واقعی حوزههای علمیه و طلاب
🔹 خدمات بزرگانی همچون مرحوم قاضی و مرحوم علامه طباطبایی
۹۱٫۱۱٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 در مسئلهی رحمتهای الهی و هنگامیکه میگوییم: "بسم الله الرحمن الرحیم" در مورد معنای رحیم گفتهاند که منظور #توجه دادن بشر به لطف و کرم الهی دربارهی حفظ خود از نفس اماره است که خواهشهای نفسش بر او غلبه نکند و او را بیچاره نکند.
این "بسم الله الرحمن الرحیم" را ما درست مواظبت نداریم. اگر مواظب بشویم، میفهمیم که باید برای در هر کاری، عملی، قلمی، قدمی، نگاهی، سماعی، رفت و آمدی، سوار و پیادهشدنی فراموش نکنیم؛ منتهی بعضیها میخواهند در اینباره قناعت کنند در "بسم الله" گفتن، یکمرتبه میگویند ولی دیگر بقیهاش را نادیده میگیرند، درحالیکه انسان باید دائماً از خداوند بهوسیلهی این "بسم الله" - حالا یا با لفظ یا با قلب - کمک بخواهد.
"بسم الله الرحمن الرحیم" که رحمانیت او الآن همهی ما را در اینجا در امن و امان قرار داده؛ مثل زمین که چه سریع و حتی بیشتر از سرعت جت در حال حرکت است؛ حال چرا این زمین که اینطور حرکتهای گوناگون دارد، ما را پرتاب نمیکند؟ چرا این هوایی که برای تنفس ماست، از زمین دور نمیشود؟ اگر ما علم به این چیزها پیدا کنیم، خیلی برای خداشناسیمان مفید است که مثلاً بدانیم دور یک کره را هوایی -که گاز است و جسم جامد نیست- قرار بدهد، آنوقت این کره با سرعتی بیشتر از جت حرکت کند و این هوا هم پراکنده نشود و دور این زمین را رها نکند. یک ثانیه، یک هزارم ثانیه زمین را رها نکند که تنفس همهی ما قطع نشود!؛ اینها "الرحمن" است.
پس "بسم الله" یاد این چیزهاست. "الرحیم" هم یاد همین کمکهای به حضرت یوسف و به حضرت سلمان و ابوذر و مالک اشتر و اصحاب سیدالشهداء و علما اعلام و فداکاران، مجاهدان، رهبران پاکیزه و صحیح و فهمیده و اینطور چیزهاست.
۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ شوال ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 استعاذه به خدای متعال از ظهور خطرات نفاق در هنگام مرگ!
مرحوم #شهید_ثانی از علما جلیلالقدر جهان تشیع در کتاب شرح لمعه، وقتیکه بحث احتضار شروع میشود با یک حضور قلبی میگوید: «أَعانَنا اللهُ علیهِ و ثَبَّتَنا بِالقُولِ الثّابِتِ لَدَیه»؛ [الروضة البهية فی شرح اللمعة الدمشقیة ج۱ ص۳۷] خدا به داد ما برسد!، چرا؟ برای خاطر اینکه در زندگی، انسان میتواند یک عمری را به حال نفاق سپری کند. آنوقت که حال مرگ پیدا میشود، اینجا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آنها را تمییز نمیدهد!، بلکه آنچه را که در قلبش وارد شده، میگوید...
🔹 ... آنوقت که حال مرگ پیدا میشود، اینجا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آنها را تمییز نمیدهد!، بلکه آنچه را که در قلبش وارد شده، میگوید.
این است که #مرحوم_امام خیلی به این مسئله اهمیت داده و فرموده: «ای مدعی ایمان و خضوع قلب در بارگاه ذوالجلال»؛ معنی ایمان یعنی من خاک راه تو هستم. من را از خاک آفریدی و منم خاکی هستم و برای تو سجده میکنم. «اگر قلبت یکیپرست و یکیطلب است و الوهیت را جز برای ذات خدای تعالی ثابت ندانی، اگر قلبت موافق با ظاهرت است و باطنت موافق با دعویت است، چه شده که از برای اهل دنیا اینقدر قلبت خاضع است؟»؛
🔸 اهل دنیا یعنی کسی که زری یا زیوری دارد، مثل اینکه قلب ما چقدر مایل به ماشین یا آپارتمانی که حسرتش را میکشیم، میباشد؟!. «چرا پرستش آنها را میکنی؟ جز این است که آنها را مؤثر در این عالم میدانی؟» این قلب، قلب خدایی است یا وسائل و اسباب؟ اگر صاحب قدرت یا تمکن و ثروتی و یا صاحب وسائل و اسباب و یا اشخاصی که در دل انسان جای دارند، آیا اینها برای انسان واقعاً کارا هستند، یا نه دست دیگری است که در آن قالبها کار او را راه انداخته است؟ از دست سرمایهدار و یا فلانی به او یک خدمتی شده، از آن ساختمان شهردار به او امنیتی داده شده، تمام اینها آیا نعمت او هستند یا نه؟ البته که نعمت او هستند. لذا نباید به آنها دل بست، بلکه باید یکتاپرست شد. در این حال سجده هم که میکند، حواسش به مسجودش است، در حالیکه آدم میداند خودش اینطور نیست، اصلاً حواسش جای دیگر است و غافل از این مسایل!.
♦️میفرماید: «جز این است که آنها را مؤثر در این عالم میدانی، چیزی را که کارکن در این عالم نمیدانی ارادهی حق تعالی است» [ شرح اربعین؛ شرح چهل حدیث ح ۹ ص ۱۶۱]. شما و بندهی جاهلِ رو سیاه یک هفته روی این عبارت فکر کنیم، ببینیم راست است یا نه؟ چون به آسانی آدم نمیفهمد که چه کاره است. آیا ما تا به حال نشستهایم و حساب اینها را پاک کنیم؟!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
این مسئلهی عذاب الهی را نباید فراموش کرد، جزء اعتقادات ماست، منتهی ما نباید بدبین به کسی باشیم. ما چه میدانیم اعمال اشخاص را، خودمان هم خبر از خودمان نداریم. اما چیزی که هست این است که زیانِ عقیدتی نخورد به انسانها که خیال کنند اشیاء و زمین و آسمان کارهای هستند، و راه درمان هم علم است، اگر ما علم پیدا کردیم و ساختمانمان را درست کردیم، دیگر کار تمام میشود، این مثل این میماند که بگوئیم بیماران را دکترها شفا میدهند، داروهای داروخانه شفا میدهند؛ و نه بسم اللهی بگوئیم، نه دعایی بکنیم و نه هیچ چیز دیگری!. این همین شرک است، همین #نفاق است و منافق بودن همین است که #مرحوم_امام هم خیلی هشدار داده در مورد خطر آن. بعضی از اطباء و دکترهای متدین دیده شده که بالای نسخهشان نوشته: "هو الشافی"، و بعد نسخه میدهند. این "هو الشافی" یعنی به دست من اگر شفا داده بشود مال من نیست. ولذا اینهایی که این قسمت را ملاحظه نمیکنند گاهی شده دارو عوضی دادهاند و بیمار بیچاره را یا بدتر کردهاند یا کشتهاند!. طبیبِ تنها که کاری ازش ساخته نیست، دارویِ تنها که کاری ازش ساخته نیست. اینکه از هفتصد هشتصد سال پیش پشت گوش ما خواندهاند که:
«از قضا سرکنگبین صفرا فزود»
یک دارویی که هم بشود گفت داروست و هم غذا، نامش سرکنگبین میباشد که عسل شیرین را با سرکه جور میکنند برای رفع صفرا؛ اگر در انسان صفرا طغیان کرده باشد دارویش این سرکنگبین است. مولوی میگوید وقتی شفا قسمت نشده باشد، همین دارو صفرا میآورد!.
«روغن بادام خشکی مینمود»
روغن بادام معمولاً برای رفع یبوست است اما آن موقعیکه خدا اجازه داده باشد که آن روغن اثر بکند و معنای اسلام و مسلمانی این است و ما روحانیین این سرمایه را اول باید از خدا بگیریم که در نتیجه این اعتقادات در ما حفظ بشود و بعد هم در راه خدا بگوئیم. بگوئیم که این "اشهد ان لا اله الا الله" که صبحها و عصرها در رادیو میگوئیم، خیلی معنا میدهد، یک شعار نیست؛ یعنی ما ملت ایران شهادت میدهیم به اینکه هر چه از خوردنی و پوشیدنی و جا نداشتن و سوار شدن و وسایل زندگی و پدر و مادر و اولاد، همهی اینها وسایل خدایی است و اگر اراده و قدرتنمایی حق تعالی در اینها کنار برود هیچ کاری از هیچ کسی بر نمیآید. آیا اعتقاد ما اینجور است؟!
این مسئله را اقلاً باید انسان در موقعیکه اذان را میشنود در خاطرش بیاورد، و اگر دید برایش این مسئله روشن است که چه بهتر؛ این هم با مؤذن تکرار میکند، -ولذا مستحب است آدم وقتی عبارات اذان را شنید، تکرار بکند- وقتی مؤذن میگوید: "اشهد ان لا اله الا الله" بنده هم بگوئیم: "اشهد ان لا اله الا الله". اما اگر نه، یک مسئلهی تشریفاتی شده، زود تکان بخوریم و اصلاح کنیم خودمان را و از اینجور مطالبی که حضرت علی علیهالسلام درسش را چندین قرن قبل به ما داده در مواقع مخصوص استفاده کنیم.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
❓ شاید سوال کنید که الآن من جوان در این مدرسه چه کنم؟ باید دو برنامه داشته باشید:
👈 یکی برنامه درسی
👈 و دیگری مراجعه به کتب مورد نیاز در مسائل مبتلی به، از جمله رساله گناهان کبیره مرحوم مجتهدی. چون ایشان میدانسته که جوانان و نوجوانان که به حوزه میآیند در هفته اقلاً یکی دو شب به خانه خود و اقوام میروند و با نامحرم برخورد دارند. درحالی که مسائل محرم و نامحرم را نمیدانند.
❌ کتب مورد نیاز دیگر شامل گناهان کبیره شهید دستغیب، گناه شناسی استاد قرائتی و رساله عملیه مرجع و واجبات و محرمات مرحوم مشکینی است که بهتر است در قسمت اعتقاداتش از کتاب اعتقاد ما نوشته آیتالله مکارم استفاده شود. اینها مسائلی است که بر هر مسلمانی واجب است نه فقط محصل علوم دینی.
🔺 در زمان گذشته اغلب افراد مسائل شرعی خود را در خانواده یاد میگرفتند مثلا گناه بودن کبر و خودبینی و تحقیر کردن و … را معمولا پدربزرگها و مادربزرگها به بچهها تعلیم میدادند. اما از وقتی استعمار فرهنگی انگلیسیها در ایران آمد مسلمانی عوض شد و به صورت دبستان و دبیرستان و دانشگاهِ خالی از این حرفها درآمد.
🔸 شما باید تمام اینها را جبران کنید. لذاست که درس تحصیلی مدرسه را که میگیرید باید اضافه برآن دیگر وقتی برای روزنامه نگاه کردن یا گوش به سخنان بیهوده دادن نداشته باشید و به این مسائل بپردازید.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 حضور در تشییع جنازه یا شرکت در مجلس علم؟
🔹 مردی از انصار نزد رسول اکرم صلیاللهعلیه وآله آمد و سوال کرد یا رسول الله!
-خوشا به حالشان که چه نعمتی داشتند. خدایا ظهور فرج فرزند عزیزش را نزدیک بفرما. خدایا دلهای ما را با آن حضرت آشنا کن. خانوادهی ما را با آن حضرت آشنا کن. فرهنگ ما، وزیر و وکیل ما را با آن حضرت آشنا کن-
پرسید: یا رسول الله، اگر جنازهی شخصی در میان است و باید تشییع و سپس دفن شود و مجلسی علمیای هم هست که از شرکت در آن بهرهمند میشویم و وقت و فرصت نیست که در هر دو جا شرکت کنیم؛ در هر کدام از این دو کار شرکت کنیم، از دیگری محروم میمانیم.
🔹 تشییع و دفن یک مسلمان یا حضور در محضر یک دانشمند دینی؟ تو کدام یک از این دو را دوست میداری تا من در آن شرکت کنم؟
🔺 رسول اکرم صلیاللهعلیه وآله فرمود: اگر افراد دیگری هستند که همراه جنازه بروند و آن را دفن کنند، در مجلس علم شرکت کن. همانا شرکت در یک مجلس علم از حضور در هزار تشییع جنازه -حتی جنازه شهدا و پدر و مادر- برتر است.¹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) داستان راستان جلد دوم داستان ۱۱۷
@seyedololama
سیدالعلماء
#زلزله
🔹 ضرورت اغتنام فرصت!
🔺 دعای شريف کميل که فشردهای از معارف اسلامی است جملاتی در اين باره دارد که اگر انسان در شبهای جمعه يا در شب نيمه شعبان اين دعا را به درگاه خدا عرض کند خيلی مناسب و بجاست. در آن دعا فرمودهاند:
«وَ اشدُد عَلَی العَزيمَةِ جَوانِحی»؛
خدايا مرا بر عزم صحيح توجه قلبی شديد مرحمت فرما و در تصميم قاطع دل مرا و مطالب قلبی مرا محکم کن، یعنی همه تصمیمهایی که میگیرم را چهار ميخ به قلب من وارد کن و عنايت فرما که در اثر #فکر صحيح از قلب من بيرون نرود.
«وَ هَب لِی الجِدَّ فی خَشيتِک وَ الدَّوامَ فِی الاِتّصالِ بِخِدمَتِک»؛
به من جدّيت و قاطعيتی مرحمت کن در مواظبت و مراقبت داشتن بر ترس از #گناه و ترس از مخالفت با خودت.
بعد از اینکه اين جملات را در دعای کميل عرض کرديم اضافه میکنیم:
«اِرحَم مَن رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛
خدايا من هيچ چيزی ندارم و فقط اميدم و آرزويم درِ خانه تو رحمت توست و چشم طمع به لطف تو دارم و اين سرمایهی من است و الّا هيچ چیزی از خودم ندارم. من از وقتیکه متولد شدهام تا به حالا هميشه در آبادیهایی که تو آفریدهای، خانه به خانه و کلاس به کلاس، شب به روز و روز به شب رساندهام و هميشه در آب رحمت تو مانند ماهی غلطان و شناور بودهام و از خودم هيچ چيز ندارم. بنابراين اميد مندی و مال التجاره و سرمایهی من فقط لطف توست.
«وَ سِلاحُهُ البُکاءُ»؛
و وسیلهای که بخواهم با آن پيشرفت کنم هم ندارم مگر گريه درِ خانه تو.
اين مطالب به اینجا میرسد و معلوم میشود که اين همه شبها و روزهای جمعه که مردم میگریند برای اين است که میدانند به جز خداوند کسی اینها را از شب به روز نمیتواند برساند.
چند وقت پيش بود که شنيديم در اندونزی چه طوفانهای عظیمی شد، در چين چه زلزلههایی اتفاق افتاد، چقدر انسانها مفقود شدند، چقدر جنازه زير خاک و سنگ و آوار ماند و بيرون نيامد، چه خانوادههایی در به در شدند، چه خانههایی به خرابی مُبَّدَّل شد، ساختمانهایی سرنگون شد؛ اين برای چيست؟ همهی اینها تنبيه خداوند است به خلقش، که شما بیخود مغرور شدهاید، به چه چیزی دل بستهاید؟! شما بايد حواستان به من باشد و اطاعت مرا کنيد.
۸۷.۴.۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama