eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔹 با این‌که حضرت (علیه‌السلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیه‌السلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را می‌شناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!. اسلام هم همین‌گونه حضرت (علیه‌السلام) را در خم معرفی فرمود، و و را در حديث همین‌گونه معرفی نمودند. پس این‌ها را بايد از مقام و مجزا دانست و کاملاً جدا کرد. 🔹 مردانی که می‌شوند و تا آخر عمر و و تحمل زحمات می‌کنند و روزها، و شب‌ها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشم‌شان را در راه خدا فدا می‌کنند، همه‌ی این‌ها مقاماتی مربوط به انسان خوب است که عزم راسخ دارد، اما راسخی که مخصوص و است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی» تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیه‌السلام هم دومين نداشت؛ حضرت سلام الله عليها نيز دومين نداشت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی اش این است که بنده او باشد نه بنده خواسته های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می شود. 🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می گیرد. یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن وقت دل غمین می شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبتهای مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می گیرد. 🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می کند و می گوید «الحمدلله علی عظیم رزیّتی». ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کرده‌اند: "همه دردها از تو و خود نبینی همه نسخه‌ها در تو و خود نخوانی" خوب اگر همه دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاری‌هایت از خودت سرچشمه می‌گیرد. 🔸 خوب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد. 🔹 پس معلوم می‌شود این خواست همه بشر است. چون بشر از دردها می‌نالد، از بدبختی‌ها می‌نالد، از گرفتاری‌ها می‌نالد. خوب به او می‌گویند که گرفتاری‌هایت از خودت است. عجب پس من چرا خودم را نشناختم؟ که گرفتاری‌های خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم. 🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا از هر کس این سخن بیاید این حرف‌ها دنبالش هست که پس چرا قانون‌های بین‌المللی که در همه کشورها هست، از اینجا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همه گرفتاری‌های خودش است و همه دواهای خودش هم در خودش است؟ 🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را می‌شناسی؟ من خودم را می‌شناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفته‌ا‌ند که از خود ماست و نسخه‌اش هم در خود ماست. می‌بینیم این طور نیست. همه غافلند. ⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر اینطور است اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرفها را زده‌اند؟! پس همه این حرفها را قبول دارند. اگر درست نبود که اینطور نبود. همه این کتابها را قلم سرخ باید رویشان می‌کشیدند و می‌گفتند اینها حرفهای چرتی و بی‌فکر و بی‌عقلی زده‌اند. 🔹 هیچ کس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم. ادامه دارد.... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بنابراین وقتی همه قبول دارند، این سؤال پیش می‌آید که پس چرا قانونهای ما این را ندارد، چرا فرهنگ ما این را ندارد، چرا در دبستان و دبیرستان اول مسئله این نیست که خود ما باید خودمان را بشناسیم تا تمام بدبختیها را بتوانیم رفع کنیم؟ ⁉️ اکنون که در جمهوری اسلامی قدری سکون و سکوت و آرامش آمده، چرا اینطور نیست؟ چرا در مجلس شورا، در انقلاب فرهنگی در آنجا جمع نمی‌شویم فریاد بزنیم که چرا شما سرگرم حرفهای زیادی شده‌اید و حرفهای اصلی را ترک کرده‌اید؟! بیایید از اول انقلاب کنید. انقلاب فرهنگی کنید. یعنی هر چه که فراموش شده آنها را بیاورید هرچه که گفتید اینها را عقب بزنید. این می‌شود انقلاب. زیرورو کنید خودتان را. زیرورو کنید مجالس فرهنگیتان را. ما پی این می‌گردیم. 🔹بنده در فکر بودم که با دانشمند استاد رحیم‌پور ملاقات کنم و این را به ایشان پیشنهاد کنم. به ایشان بگویم که برای نمایندگان مجلس، برای اعضای شورای عالی انقلاب، از آنجا شروع کنید مجلس بگیرید با آنها این حرفها را بزنید. از آنها سؤال کنید بگویید شما چرا غافلید؟ شما که برای دردهای بی‌دوای مملکت کوشا هستید و تلاش می‌کنید چرا از اول، مسئله را نیامدید زیرورو کنید و انقلاب ایجاد کنید؟ 🔸 [برای نمونه] انقلاب این صفحه به چیست؟ به این است که از خط آخر بگیریم یک صفحه بنویسیم برعکس. تمام مطالب این صفحه را به طور برعکس از پایین بگیریم سطر اول می‌شود سطر آخر، سطر آخر می‌شود سطر اول. این انقلاب است. ❌ یک فکری بکنید به حال بشریت. این بدبختی را فکری باید برایش کرد. تا انسان نداند که خوب و بد خودش چیست، درد و دوای خودش چه است و خودش را نشناسد، مثل آدم غرق شده‌ای است که شناگر نیست. هی می‌رود به زیر آب هی می‌آید بالا، هی دهانش پر آب می‌شود، هی تف می‌کند بیرون، هی می‌رود زیر، هی می‌آید بالا. این وضع ماست. ‼️ این که هی معلوم می‌شود فلان بانک در کجا چند میلیارد دزدی شده، رشوه شده، خوب اینها یکی از مسائل است و الا تمام بازارها خیابانها ادارات مسائل دارند و همه هم ناشی از این نادانی می‌شود. ⁉️ حالا ما طلبه‌ها چرا غافلیم؟! دیگر نمی‌شود از این صرف نظر کرد. چرا بین این مسائل و علوم دیگر قدری مقداری تفاوت نگذاریم؟! این علم مهمترین علوم است. پایه و ریشه شناخت تمام بیماریهای روحی و جسمی و شناخت تمام دواهای این بیماریها در خودشناسی انسان است. ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_5900174033973936406.mp3
366.6K
الله اکبر 🔺 چه نغمه‌ی جان‌بخشی‌ست این 🔹 جهان زنده است به این نغمه ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ «خلوت گزیده» 🔺 بیاناتی پیرامون مقام و لقای الهی ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 قبلاً دعای حضرت را خواندیم که در روز اول سال در مفاتیح بود که حضرت دعا می‌کردند خدایا: اللّهُمَّ أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ‏ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، اول کلمه انبیاء و اولیاء این است که بشر تو یک میوه‌ای از یک باغستانی هستی که صاحب آن و باغبان آن، قدرتمندِ جهان‌آفرین است. این چرخه ماه و سال را داری می‌گردانی. 🔸 حالا اول سال است من از تو خواهش دارم که مرا به خود وا نگذاری که من سرگرم عواملی شوم که مرا از سعادت دور کند. 🔹 پس معلوم می‌شود که اول وظیفه خودشناسی از اینجا شروع می‌شود که انسان صاحب خودش را ملتفت می‌شود. صاحبی که نمی‌تواند بگوید ندارم. 🔺 من خودم صاحب خودم نیستم، در 10 سال پیش، 20 سال پیش، 50 سال پیش، 100 سال پیش اصلاً معلوم نبود آهکی ریگی سنگی معدنی آتشی گازی تو اینطوری هستی! تو هیچی نبودی. حالا آمدی به صورت یک انسان. چه کسی تو را اینطوری کرده؟ خب سروکارت را با او بنداز، با او حرف بزن، از او کمک بگیر، راه بیفت رو بسوی سعادت. 🔻 پس اول نقطه شد، شناخت انسان خودش را و وظیفه خودش را که از خودش در نسخه خودش ثبت شده. 🔹 اگر ما طوری بودیم که هیچ کجای وجود ما از طرف غیر نبود، خوب غافل می‌شدیم. اما حالا می‌بینیم تمام وجود ما، از ناخن ما گرفته تا موی سر ما، از خود ما نیست. 🔸 أَنْتَ‏ الإِلهُ‏ الْقَدِيمُ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، وارد عمری شدیم جدید از تو کمک می‌خواهیم. تو باید دست ما را بگیری و به راه سعادت ما بکشانی و حرکت بدهی. ❗️ بالاخره این نوشته‌ها و این حرفها باید بوی عمل بدهد، باید وارد تحرک بشود و سرچشمه تحرک هم باید از همه جای کشور بالخصوص شورای انقلاب باشد، مجلس شورا باشد. دانشمندان و معلمین باشند، تمام این موضوع را بدانند که این شهریار مرحوم فرموده: همه دردها از تو و خود نبینی؛ چشم نداری ببینی. چشم عیب بینی از خود نداری. پس این یک قسم کوری است که بشر گرفتار آن شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوة احسن الله لکم العزاء فی مصیبة السیدالمظلوم العطشان گمان مدار که رفتم تو را رها کردم … چهل شب است که هر شب تو را دعا کردم چهل شب است که دورِ سر تو گردیدم چهل شب است که دائم تو را صدا کردم ز هر طرف که سرم را به نیزه میدیدی به روی غرق به خونم سلام می کردی فرا رسیدن اربعین حسینی تسلیت باد @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 علامت قبولی زیارات و اعمال 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای فرمودند که ما یک سال از عازم بودیم، آن سال‌ها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راه‌ها زحماتی را تحمل می‌کردند. این بود که ما هر چند ساعت که راه می‌رفتیم و خسته می‌شدیم، می‌نشستیم و چادر می‌زدیم. مسئول اداره‌ی مالیات تبریز هم آن‌جا بود و می‌آمد دیدن ما، می‌نشست و با ما صحبت می‌کرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم، تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و این‌جا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر و در آن‌جا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرَّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!. ایشان می‌فرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آن‌جا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟ عرض می‌کند مثلا ۲۰ مرتبه. می‌فرمایند که (علیه‌السلام) چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یک مرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو می‌شود که چه بگویم. عرض می‌کند: نمی‌دانم. می‌فرماید که نمی‌دانم، ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بی‌خبر بماند!. بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی می‌آمدی چه حالی داشتی و حالا که بر می‌گردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ سلام شما را داده یا نداده. همه‌ی این‌طوری است. اعمالی‌که انسان انجام می‌دهد و از آن ظاهری می‌برد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام (علیه‌السلام) جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟ این‌که آیا در درونش نسخه‌ای اضافه کرده یا نه. بر دانشش، بر او، بر و شعورش، بر و ارادتش نسبت به پروردگارش در و نسبت به معصومین و علیهم‌السلام در زیارت‌شان. این علامت قبولی است. ۸۵٫۷٫۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین! 🏴 فرا رسیدن سیدالشهداء علیه‌السلام بر همگان تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 محبت ائمه اطهار علیهم‌السلام تنها راه نجات 🔹 حسينی بودن و حسينی داشتن، ياد بودن؛ اين وقتی در ذهن‌ها جا گرفت، آدم به جايی می‌رسد كه در هم به جای خواب‌های متفرقه و دنيوی، خواب و خواب و و کبری می‌بیند و چشم او وقتی بيدار می‌شود آلود است. اين راه است. وقتی آدم در اين راه قدم نهاد (علیهم‌السلام) انسان می‌شوند. و همان محبوب‌ها، انسان هم می‌شوند، را دوست دارند و به دادش می‌رسند. پس تنها راه محبت اين خانواده و دوری از شد. ۸۸٫۱۰٫۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
"همه نسخه‌ها در تو و خود نخوانی" 🔺 اول سوادآموزی واجب بر هر انسانی سواد خودشناسی و خودفهمی است که تو نداری. "تو یک لفظی اما طلسم عجایب" عجایب در تو به صورت یک ذره ای پنهان شده، "دریغا که معنای خود را ندانی!" شما که هستی؟ بنده سید فلان پسر فلان. در تاریخ فلان هم به دنیا آمده‌ام چند ساعت دیگر، چند لحظه دیگر هم از این دنیا خارج و مرا زیر خاک می کنند. معنای من این است. "در این ذره بنهفته کیهان اعظم، چو در سیم تار مغنی اغانی" 🔸 همه آوازها و رنگارنگی موسیقی‌ها در سیم تار است. منتهی کسی باید باشد که اینها را روی آن قواعدی که هست بلرزاند. ما سیم تاری هستیم که خودمان خودمان را نمی‌توانیم بلرزانیم کسی را می‌خواهد بر ما مسلط شود و ما را تحت اختیار بگیرد و حرکت بدهد. این می‌شود معنی بیداری. "تویی آن کتاب مقدس که، نبشته همه رازهای نهانی" یعنی هر چه که نمی‌دانی می‌توانی از خودت دربیاوری. "به گنجینه آفرینش بیندیش، کدام است گنجی بدین شایگانی" "زمین و زمانی برون از تو حاشا، تو جان جهان هستی و جاودانی" "تو انسانی و خود خدا در تو مخفی، ملک در تو محو و فلک در تو فانی" 🔹 تمام این حرفها در اذان هست، در اقامه هست، در نماز هست، اینها را به طور خلاصه جمع‌آوری کرده‌اند به ما داده اند. ولی در اثر بی‌فکری و اشتغال کودکانه انسان ظاهرش را گرفته خیلی‌ها هم نگرفته‌اند. آنهایی هم که گرفته‌اند معنای نماز و اذان، بیدار کردن مردم است، اینها از نظر دور شده. ‼️ الآن ما برویم در خیابان و کوچه یک صدای قطار بشنویم همه می‌ایستیم می‌گوییم این صدا از کجا می‌آید! اما هیچکس نمی‌ایستد بگوید صدای این اذان از کجا دارد می‌آید. معمولی است! 🤲 خدایا به آبروی این پیامبر غریب که رحلتش در این ماه است و خاندان غریب او که شهادتشان در این ماه صفر و محرم بوده، تا ما خود را نشناخته و تا در این حال هستیم ما را از دنیا مبر. ما را به صورت یک بنده آگاه از دنیا ببر. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 پندی مهم از جناب حافظ در روز بزرگداشت ایشان؛ ( ۲۰ ) 🔹 گاهی بعضی با یک ادبیاتی خود را می‌گویند که خیلی مؤثر است و لذا مرحوم یک دارد در مورد حافظ؛ می‌فرماید: «دل را نکند بیدار الّا غزل حافظ». آن‌وقت درباره‌ی تلبیسات ، چقدر عجیب گفته: «گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود» مرحوم فیض می‌گوید حافظ زبانش جوری است که کننده است، هشدار دهنده است. خب یک‌وقت به بنده که مثلاً هستم یک کسی می‌گوید: خودت را بپا! را بپا! اما یک‌وقت می‌گوید: اصلاً اگر می‌خواهی بشوی، این شرط را باید مراعات کنی!. این خیلی حرف است؛ یعنی تو پنجاه سال نامسلمانی کردی با مردم!، آن هم نه تنها در لباس بلکه در لباس اسلام! و بودن مسلمان‌ها! «گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود» این مطلب از ریشه آدم را عوضی نشان می‌دهد، خب ذکر اﻳﻦ مطالب برای چی است؟ است دیگر!. ۸۲٫۱۰٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❌ اهمیت مقاله نویسی و نظر دادن در موضوعات اسلامی 🔺 وقتی صحبت اسلام و شیعه یا قرآن می‌شود، رساله‌هایی که نوشته می‌شود، آنها باید جمع آوری شوند و با هم مقایسه شوند. مثلاً ازدواج در اسلام، کسی را می‌بینی که در ذهنش جا کرده که مثلاً دختری که به سن خاصی رسیده باشد، ازدواجش در اسلام منع شده است. از سر این فکر برداشته مقاله‌ای یا فصلی از یک کتاب را قرار داده [نوشته]، خواننده که بخواند فکر می‌کند که [چون] پشت کتاب نوشته ازدواج در اسلام، پس این مال اسلام است. در حالی که اسلام چیزی نیست که هر کس با [یک] مطالعه و تحقیق و [یک] روایتی که دیده به این مطلب در اسلام رسیده باشد. چون علماء و متخصصین خیلی از آنها چند سال دیگر، پنج سال دیگر از [فلان] اجتهاد خودشان بر می‌گردند و فتوایشان را عوض می‌کنند. 🔸 حالا اگر ان‌شاءالله شما هم سال دیگر به درس کفایه رسیدید یک وقت در درونتان این فکر پیدا نشود که من هم درباره فلان چیز در اسلام یک رساله‌ای بنویسم. فلان چیز در اسلام خیلی کار بزرگی است! باید افراد خاصی باشند با پنجاه سال زحمت، آن هم با یک استعداد خاص بسیار عالی مثل استعدادهای مرحوم علامه طباطبائی، مرحوم امام و اینطور افراد. تا اینکه ان‌شاءالله یک دوره‌ای از علم و یک دوره‌ای از تقوا و عمل و اینها را بگذراند، آن وقت امیدواریم که توفیق پیدا کند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 در نهج البلاغه در یکی از کلمات مختصر و کوتاه در انتها یک شخصی از حضرت سؤال می‌کند، حضرت می‌فرماید: « سَل مُتِفَهِّماً ( تَفَهُّماً) لا تعنُّتاً » سؤالت را ببین برای چیست؟ اول فکر کن بعد سؤال کن. 🔸 چرا؟ برای اینکه اگر فکر نکرده سؤال کنی نفس اماره در سؤال دخالت می‌کند. این سؤال، سؤال برای فهم نیست. یک غرض مادونِ فهم، پایین‌تر از فهم مثل اظهار علم، مثل جدل کردن مثل خودنمایی کردن و... خیلی حسابها در آن می‌آید. تفهم که نبود، فهم نمی‌آید. ♦️ چون می‌شود ما کلاه سر کسی بگذاریم، یک معلمی کلاه سرش بگذاری یک مطلبی دربیاوری، ولی نمی‌شود سر ملائکه کلاه بگذاری. و تا علمی را که فرشتگان مجرد ملکوتی، القای به نفس نکنند، انسان دانش واقعی پیدا نمی‌کند. بقیه‌اش همه حرف و صحبت و غرور است. و لذا استکبار هم انسان را بادکنکی بار می‌آورد، متشخص می‌داند و اینها همه آثار جهل است. 🔹 پس شرکت در کلاس درس طلبگی و دانشجویی همه اینها به دو صورت است که گاهی انسان واقعاً خودش را نیازمند به علم می‌داند؛ آن وقت درصدد تحصیل علم برمی‌آید. آن وقت اگر به او گفتند شرط علم این است که صبح نمازت را خوانده باشی، باور می‌کند و می‌خواند. برای اینکه آن فرشته بو می‌کند یا می‌فهمد که از این سؤال که اصلاً هنوز از ذهن تو بیرون نیامده، برای چه آمده و غرض تو چه بود و کلاه سر او نمی‌رود... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد. این یک مطلب است که گفت این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، باشد، باشد، باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک مهم یا یک ، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شدکع بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیل هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید باشد، مدرک باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 رحلت جان‌گداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، بر همگان تسلیت باد ▪️ بیان روایتی از صبر نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در برابر مصائب( قسمت اول) 📕 در حدیث چهلم از که از بهترین و معتبرترین کتب است، آمده: «بسند المتصل الی الشیخ الاجل ابن قولولیه قمی بسنده عن حماد عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ صلی الله علیه وآله إِلَى السَّمَاءِ»؛ وقتی‌که آن حضرت به مُشَرَّف شد که خودش یک بحث بسیار معنوی عجیبی در دارد. عروج به عوالم و بالای ملکوت و و و این‌ها که خودش اصلاً علمی است و افرادی‌که از این آب زلال چشیده‌اند، باید برای معراج توضیح بنویسند که اصلاً معراج است، معراج است، ائمه معراج است، یعنی چه؟ حالا آن وقتی‌که حضرت به معراج رفتند، به او از طرف پروردگار متعال گفته شد که خداوند تو را در سه چیز سنجش و اختبار و می‌کند!؛ «لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُك»؛ تا ببیند تو را. «قال أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَب"»، پیامبر عرض کرد: خدا من هر چه دارم مال توست، من تسلیم توام. «وَ لَا قُوَّةَ لِی عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِك»؛ اما این صبرم را تو می‌دهی، نه این‌که من صبر داشته باشم. خب این سه چیز چیست؟ «فَمَا هُنَّ؟ قيلَ لَهُ: أَوَّلُهُنَّ الْجُوعُ»؛ اول گرسنگی کشیدن است. در چه بابی؟ «وَ الْأَثَرَةُ عَلَى نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ»؛ ایثارگری. یک عده‌ای می‌شوند، گرسنه‌اند و تو لقمه دهان خودت و عزیزان و خانواده‌ات را به دهان آن‌ها می‌گذاری. به این می‌گویند: . عرض کرد: «قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ»؛ قبول کردم. «وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ». «وَ أَمَّا الثَّانِيَةُ فَالتَّكْذِيبُ وَ الْخَوْفُ الشَّدِيدُ»؛ اما آن دومی این است که وقتی تو پیامبری خود را با و این‌ها بیان می‌کنی؛ یک و ترسی از طرف مخالفین بر تو پیدا می‌شود. از ناحیه‌ی مخالفت و و نشان دادن‌ها به راستی‌های تو و گفته‌های صحیح تو!. «وَ بَذْلُكَ مُهْجَتَكَ فِينا»؛ در این‌جا دیگر از خود خدا نقل شده. این جانت را، عزیزت را، هر چه هست درباره‌ی من می‌دهی!، بر اهل محاربه پیدا می‌کنی. مالت، جانت، همه چیزت در معرض تلف شدن قرار می‌گیرد!. مجروح می‌شوی، خون‌آلود می‌شوی، شکستگی داری. «قَالَ قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ»؛ از تو صبر برسد ان‌شاءالله صبر می‌کنم. ادامه دارد ... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت شب جمعه 💔 خدایا دست ما را از دامن حبیب و دوستت، اباعبدالله الحسین، کوتاه مکن. @seyedololama